Ewidencja podatków i opłat w gminach.
Dz.Urz.MF.1991.12.62
Akt utracił mocINSTRUKCJA Nr 1/DR
MINISTERSTWA FINANSÓW
z dnia 12 września 1991 r.
w sprawie ewidencji podatków i opłat w gminach.
Ewidencja podatków i opłat w gminach obejmuje prowadzenie operacji kasowych, ewidencję przypisów i odpisów, wpłat i zwrotów w urządzeniach księgowych, kontrolę terminowej realizacji zobowiązań i likwidację nadpłat.
- bezpośrednio w kasie urzędu,
- za pośrednictwem poczty lub banku,
- za pośrednictwem inkasenta.
- kwitariusze przychodowe, jeżeli wpłata jest dokonana w kasie urzędu,
- kwitariusze przychodowe, jeżeli wpłata jest dokonana u inkasenta realizującego inne niż zobowiązanie pieniężne podatki i opłaty,
- kontokwitariusze zobowiązania pieniężnego dla inkasa podatków i należności przez inkasentów w zakresie zobowiązania pieniężnego,
- inne dowody wpłaty zatwierdzone do stosowania przez zarząd gminy.
PRZYJMOWANIE WPŁAT DO KASY URZĘDU.
WPŁYWY NA RACHUNEK BANKOWY.
POBÓR PODATKÓW I OPŁAT ORAZ ZOBOWIĄZANIA PIENIĘŻNEGO PRZEZ INKASENTÓW.
W przeciwnym wypadku inkasent informuje wpłacającego, że należne koszty egzekucyjne powinien wpłacić organowi, który dokonał czynności egzekucyjnych. Podstawy prawne zasad pobierania kosztów upomnień i kosztów egzekucyjnych wymienione są w § 11.
Liczba oznaczająca numer kontokwitariusza wraz z wydrukowaną liczbą oznaczającą numer kolejny konta w tym kontokwitariuszu stanowi numer konta podatkowego inny dla każdego podatnika.
Przed wpisaniem we właściwych rubrykach kwot poszczególnych rat od pierwszej i ewentualnie następnych rat odejmuje się kwotę nadpłaty początkowej.
Jeżeli w kontokwitariuszu założono konta dla podatników, którzy w danym roku nie występują w rejestrze wymiarowym lub karcie gospodarstwa numery tych kont wpisuje się do założonej we własnym zakresie dodatkowej ewidencji.
Otrzymane sumy przypisów porównuje się z numerami z rejestru wymiarowego oraz z rejestru przypisów i odpisów, zaś sumy sald z sumami sald końcowych za rok ubiegły. Zestawione sumy ogólne wszystkich wsi porównuje się ponadto ze sprawozdaniem (sprawozdaniem o realizacji łącznego zobowiązania oraz z rocznym sprawozdaniem o łącznym zobowiązaniu pieniężnym). Księgowy i kierownik referatu potwierdzają uzgodnienie sum datą i swoimi podpisami w rejestrze wymiarowym, w rejestrze przypisów i odpisów oraz w tabeli w kontokwitariuszu w rubryce "Uwagi".
Kwoty wymienione sumuje się osobno z każdego kontokwitariusza po czym dodaje się sumy uzyskane z poszczególnych kontokwitariuszy założonych dla danej wsi.
Sumę zaległości i osobno sumę nadpłat z każdego kontokwitariusza wpisuje się w pozycji "Obroty kontokwitariusza".
Jeżeli sumowań, o których mowa dokonuje się na maszynach lub komputerze wydruki księgowy potwierdza datą i swoim podpisem i odkłada do teczek założonych dla całego sołectwa.
Czeki rozrachunkowe przyjęte jako zapłaty inkasent przekazuje do urzędu.
Na dowód sprawdzenia osoba kontrolująca wpisuje na odbitkach pokwitowań numer wykazu wpłat i składa swój podpis.
Zwroty i przerachowanie księguje się kolorem czerwonym w rubryce wspólnej dla wpłat i zwrotów.
Jeżeli zaległości objęte upomnieniem nie zostały zapłacone w terminie 7 dni od dnia doręczenia upomnienia, księgowy dowód doręczenia upomnienia włącza do terminarza.
Na podstawie adnotacji w ewidencji tytułów wykonawczych księgowy aktualizuje tytuły wykonawcze zgłaszającemu się poborcy skarbowemu. Poborca skarbowy aktualizuje również tytuły wykonawcze na podstawie kontokwitariuszy.
Jeżeli załatwienie sprawy w urzędzie uzależnione jest od potwierdzenia aktualnego stanu konta podatnika, księgowy sprawdza stan konta podatnika w kontokwitariuszu, który inkasent przedstawił do kontroli.
Konta zbiorcze służą do ogólnej kontroli inkasa każdego inkasenta. Na kontach tych i przebitkowo w dzienniku obrotów zobowiązania pieniężnego księguje się wszystkie obroty dotyczące danej miejscowości (przypisy, odpisy, wpłaty, zwroty salda).
W osobnych rubrykach księguje się wpłaty wnoszone przez inksenta i osobno pozostałe wpłaty.
Pozostałe przypisy i odpisy wynikające z decyzji administracyjnych lub wykazów zbiorczych księguje się nie rzadziej niż raz w miesiącu - w sumach łącznych kwot ustalonych w rejestrze przypisów i odpisów.
Księgowań tych dokonuje się w łącznych sumach dziennych wynikających z podsumowania wszystkich dowodów z danego dnia. Do dowodów tych dołącza się sporządzoną przez księgowego notę księgową. Jeżeli urząd otrzyma tylko jeden dowód wpłaty w ciągu dnia, podstawę księgowania na koncie zbiorczym stanowi ten dowód.
Za następny okres sumuje się kwoty z pozycji dotyczących tego okresu, a otrzymany wynik dodaje się do uzgodnionych sum za okresy poprzednie. Dla uzgodnienia wpłat zaksięgowanych na koncie zbiorczym zobowiązania pieniężnego z wpłatami wynikającymi z kontokwitariusza, półroczne wpłaty z rubryki "Razem" wszystkich odbitek pokwitowań w kontokwitariuszu sumuje się od początku roku niezależnie od uzgodnienia sumy tych wpłat za I półrocze.
Zaległości i nadpłaty przeniesione na nowe kona podatników podsumowuje się ponownie i porównuje się z sumą zaległości i nadpłat końcowych za rok poprzedni. Równocześnie księgowy uzupełnia nowy kontokwitariusz, założony na pierwszy rok okresu dwuletniego, aktualnymi danymi.
EWIDENCJA PODATKÓW I OPŁAT.
W razie stwierdzenia błędnego zapisu po zamknięciu dziennika obrotów za dany dzień, likwiduje się błąd przy pomocy tzw. "czerwonego zapisu" (liczbami ujemnymi) "_" wpisując zapis właściwy (liczbami dodatnimi).
Księgując każdy przychód lub rozchód ustala się powstające po nim saldo.
Podstawą przeniesienia wpłaty na pokrycie określonej należności jest polecenie dokonania tej operacji zwanej dalej "poleceniem".
Jeden egzemplarz jest dowodem rozchodu do wyjaśnienia, drugi zaś dowodem przychodu właściwej należności. Przelewu wpływów do wyjaśnienia na inne rachunki bankowe lub zwrotów dokonuje się również na podstawie tego "polecenia".
Na podstawie tego dokumentu zawiadamia się również osobę zainteresowaną o przelaniu wpłaty na inny rachunek bankowy bądź o sposobie jej zarachowania.
W końcu każdego miesiąca uzgadnia się saldo wpływów do wyjaśnienia z dowodem źródłowym odnoszącym się do wpływów jeszcze nie rozliczonych.
Konta zakłada księgowy na podstawie decyzji administracyjnej o przypisie zobowiązania (rejestru wymiarowego, nakazu płatniczego lub deklaracji składanych przez jednostki gospodarki uspołecznionej) oraz rejestru przypisów i odpisów lub na podstawie dowodu wpłaty, jeżeli dla należności, której wpłata dotyczy nie założono wcześniej konta podatnika.
Konto podatkowe prowadzi się nieprzerwanie do czasu wygaśnięcia zobowiązania podatkowego i całkowitej likwidacji zaległości lub nadpłaty. Po upływie roku kalendarzowego obroty na kontach podkreśla się linią poziomą, dokonuje się napisu oznaczenia następnego roku uwzględniając saldo końcowe roku ubiegłego. Po upływie trzech lat za które podatnik został ostatecznie rozliczony (nie ma zaległości ani nadpłat) zapisane karty kontowe mogą być wyłączone z kartotek czynnych i przechowywane w osobnych zbiorach.
Konta nie mogą być nikomu wydane, wynoszone poza lokal urzędu. Wgląd do kont mogą mieć kierownik jednostki lub referatu, podatnik, właściwy pracownik komórki wymiaru oraz przedstawiciel organów kontroli i organów ścigania - wszyscy w obecności księgowego prowadzącego konta.
Kontom objętym jednym zbiorem nadaje się osobną ciągłą numerację, zaczynającą się od liczby 1. W celu zapewnienia ciągłej numeracji kont prowadzi się wykaz numeracji i stanu liczby kont na odrębnym formularzu.
Nadanie numeru kontu powinno nastąpić natychmiast po jego założeniu i powinno być stwierdzone datą i podpisem osoby prowadzącej wykaz numeracji i stanu liczby kont obok podpisu osoby zakładającej konto.
Nadany kontu numer nie ulega zmianie, chociażby w urzędzie zachodziły zmiany organizacyjne.
Karty kont w zbiorach przechowuje się w układzie dostosowanym do organizacji pracy, np. według rodzaju podatku lub grup podatników i w porządku alfabetycznym nazwisk i imion podatników i płatników z uwzględnieniem dalszych przepisów dotyczących poszczególnych rodzajów podatków. Wszystkie zbiory kart kont przechowuje się w zamknięciu aby nie miały do nich dostępu osoby nieupoważnione.
Księgowy, któremu zlecono prowadzenie określonej kartoteki jest odpowiedzialny za całość i układ kart kont w zbiorze, za zgodne z przepisami dokonywanie na nich zapisów księgowych oraz za staranne przechowywanie. Każda zmiana w przydziale kont księgowym powinna być dokonywana protokólarnie.
W przypadku nie uiszczenia podatku w terminie należy wystawić decyzje (nakaz płatniczy) na podstawie której dokonuje się przypisu na zbiorczej karcie kontowej i w dzienniku obrotów (Form. Min. Fin. 7312).
Kont podatkowych założonych na zbiorczych kartach nie ewidencjonuje się w wykazie numeracji i stanu liczby kont. Nadaje się symbole z połączenia liter z kolejnym numerem konta podatnika, np. A1, A2, A3 itd. lub B1, B2, B3 itd.
Karty ewidencyjne kont prowadzi się oddzielnie dla każdej kartoteki, zakładając osobne formularze dla każdej litery alfabetu od której zaczynają się nazwiska podatników.
W karcie ewidencyjnej kont wpisuje się niezwłocznie dane po założeniu każdego nowego konta.
Dzienniki obrotów zakłada się nazwą lub symbolem odpowiadającym należności dla której jest prowadzony.
Wpłaty pobrane przez inkasenta księguje się na kontach podatkowych na podstawie odbitek pokwitowań wystawionych przez inkasentów.
Jeżeli na kwoty wpłacone przez inkasentów nie otrzymano od nich odbitek pokwitowań wpłaty te księguje się jako wpływy do wyjaśnienia. Po otrzymaniu brakujących dowodów wpływy do wyjaśnienia przeksięgowuje się na właściwe konta podatkowe.
Wszystkie wpłaty objęte wyciągiem z rachunku bankowego księguje się w dniu otrzymania wyciągu jednak pod datą jaka figuruje na wyciągu.
Księgowy dokonuje zmiany przeznaczenia wpłaty, jeżeli dyspozycje podane w dowodzie wpłaty są niezgodne z przepisami. Jeżeli od podatnika należy pobrać odsetki za zwłokę i koszty egzekucyjne na dowodzie wpłaty wpisuje się rozliczenie wpłaty, jaka kwota przypada na należność główną, odsetki za zwłokę i koszty egzekucyjne oraz okres za jaki wpłatę przyjęto.
Sumę kosztów egzekucyjnych za okres miesiąca urząd przelewa na rachunek bankowy właściwego działu egzekucyjnego do dnia 8 każdego miesiąca.
Dniem dokonania zapłaty zobowiązania podatkowego jest, przy zapłacie gotówką, data podana przez kasę urzędu, inkasenta, sołtysa, poborcę skarbowego, bank lub placówkę pocztową.
Wymiar zobowiązania pieniężnego przypisuje się na kontach podatników w kwotach rocznych. Wymiary dokonane w ciągu roku podatkowego, ulgi i odpisy z innych tytułów księguje się w kwotach wynikających z dokumentacji.
Księgowy sprawdza przy tym prawidłowość obliczania wynagrodzenia, które rejestruje się oddzielnie wpisując jednocześnie do rejestru zbiorczego wpłat.
W teczkach tych przechowuje się według dni płatności dowody doręczenia:
Tryb doręczania wezwań, pism urzędowych, decyzji, nakazów płatniczych oraz postępowania w wypadku niemożności ich doręczenia podatnikom regulują przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.
Księgowy dokonuje przeglądu teczki terminarza i kont podatników w zbiorze sprawdzając czy należność została zapłacona.
Jeżeli podatnik nie zapłacił należności w terminie, księgowy sporządza, po upływie dziesięciu dni upomnienie, które wysyła się do dłużnika za potwierdzeniem odbioru.
Jeżeli po otrzymaniu upomnienia dłużnik zapłaci zaległość, kopię upomnienia wraz z dowodem jego doręczenia dołącza się do dowodu wpłaty.
Jeżeli zaległości objęte upomnieniem nie zostały w całości zapłacone, księgowy sporządza na kwoty zaległe, po upływie czternastu dni od dnia doręczenia upomnienia, tytuły wykonawcze.
Wystawione tytuły wykonawcze wraz z przyklejonymi kopiami upomnień lub stwierdzeniem, że upomnienie nie było konieczne, przesyła się do właściwego urzędu skarbowego.
Tytuły wykonawcze nie przekazane do prowadzenia egzekucji we własnym zakresie, jak również tytuły co do których egzekucja z wynagrodzenia za pracę okazała się bezskuteczna, wpisuje się do ewidencji tytułów wykonawczych.
Ustala się łączną sumę zaległości i przekazuje się do działu egzekucyjnego właściwego urzędu skarbowego wraz z tytułami wykonawczymi. Dział egzekucyjny potwierdza odbiór.
O każdej zmianie stanu zaległości objętej tytułem wykonawczym lub całkowitej likwidacji tej zaległości zawiadamia się urząd skarbowy. Ten sam tryb postępowania stosuje się do zaległości osób fizycznych jak i jednostek gospodarki uspołecznionej.
Po wpłaceniu rat odnotowuje się w decyzji w rubryce "Uwagi" datę i pozycję dziennika obrotów.
Zarządzając odpisanie zaległości kierownik jednostki ustala winnych spowodowania przedawnienia i podejmuje decyzję co do ich ukarania.
Jeżeli nadpłata zostanie zaliczona na nie wymagalne jeszcze zobowiązanie podatkowe tego samego rodzaju to przy najbliższym księgowaniu przypisów z tego tytułu zobowiązania, potrąca się kwotę nadpłaty, zmniejszając odpowiednio saldo na koncie.
O zaliczeniu nadpłaty na przypisane bieżąco zobowiązanie podatkowe zawiadamia się podatnika przez wpisanie kwoty zaliczonej nadpłaty w przesłanym mu nakazie płatniczym, bądź przez wysłanie do niego osobnego zawiadomienia.
W celu dokonania zwrotu lub zaliczenia nadpłaty na inne zobowiązania podatkowe albo przelanie jej na inny rachunek bankowy, sporządza się polecenie dokonania tej operacji.
Zwrotów i przerachowań nadpłat powstałych zarówno w roku bieżącym, jak i w latach ubiegłych dokonuje się z podziałki klasyfikacji dochodów na którą zalicza się bieżące wpływy tego samego rodzaju.
Wypłata z tytułu oprocentowania nadpłaty następuje z tej podziałki klasyfikacji dochodów na którą zalicza się odsetki za zwłokę.
Księguje się je na koncie podatkowym w rubryce przeznaczonej dla odsetek za zwłokę ze znakiem minus.
W razie zwrotu nadpłaty przekazem pocztowym, wypełnia się polecenie przekazu z rachunku bankowego urzędu na rachunek miejscowego urzędu pocztowego i dołącza się wypełniony przekaz pocztowy na wskazany przez podatnika adres. Nadpłatę zwraca się na koszt urzędu. Przekaz pocztowy wypełnia się na kwotę nadpłaty zaś polecenie przelewu na kwotę nadpłaty powiększoną o kwotę opłaty pocztowej.
Przy księgowaniu przerachowania lub zwrotu nadpłaty na koncie podatkowym, zamieszcza się adnotację zawierającą nazwę należności i numery kont na których zaksięgowano przerachowaną nadpłatę lub datę zwrotu.
Polecenia, o których wyżej mowa, przechowuje się razem z pozostałą dokumentacją dotyczącą likwidacji nadpłat i odcinkami zrealizowanych przez bank poleceń przelewu.