Działania zmierzające do utworzenia ośrodka szkoleniowego operatorów maszyn leśnych oraz ustalenia zakresu zadań i sposobu jego funkcjonowania.
B.I.LP.2007.10.75
Akt obowiązującyZARZĄDZENIE Nr 51
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 19 września 2007 r.
w sprawie działań zmierzających do utworzenia ośrodka szkoleniowego operatorów maszyn leśnych oraz ustalenia zakresu zadań i sposobu jego funkcjonowania
Na podstawie § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe1, zwanego dalej statutem, w wykonaniu zadań dyrektora generalnego Lasów Państwowych, określonych w art. 33, ust. 1 i 3, pkt 1a, pkt 3 i 5 ustawy z 28 września 1991 roku o lasach (Dz. U. 05.45.435, zm.: 05.157.1315; 05.167.1399; 05.175.1460; 05.175.1462; 06.227.1658; 06.245.1775), zwanej dalej ustawą, a także § 8, ust. 1, pkt 1 i 4 Statutu2 zarządzam, co następuje.
inicjując, określone poniżej, zmiany organizacyjne w Lasach Państwowych oraz działając w trybie kierowania Państwowym Gospodarstwem Leśnym Lasy Państwowe, zobowiązuję dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych Katowice do podjęcia działań3, które w terminie do 31 października 2007 r. doprowadzą w obrębie Nadleśnictwa Gidle do powstania i rozpoczęcia działalności Ośrodka Szkoleniowego Operatorów Maszyn Leśnych.
1 Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany zarządzeniem nr 50 ministra ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa z 18 maja 1994 r. W § 6 Statutu Lasów Państwowych ustanowiono, że w wykonaniu zadań określonych przez ustawę (o lasach) oraz przez przepisy wykonawcze do ustawy, a także w wykonaniu innych przepisów prawnych - dyrektor generalny Lasów Państwowych wydaje zarządzenia i decyzje obowiązujące w Lasach Państwowych. Przepis § 6 Statutu Lasów Państwowych stanowi jedyną podstawę (delegację) do wydawania przez dyrektora generalnego Lasów Państwowych zarządzeń oraz podejmowania decyzji zarządczych.
2 W powołanych przepisach prawa ustanowiono, że:
a) "Lasami Państwowymi kieruje dyrektor generalny LP przy pomocy dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych" (art. 33, ust. 1 ustawy),
b) dyrektor generalny LP (...) inicjuje, koordynuje oraz nadzoruje działalność dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych" (art. 33, ust. 3, pkt 1a ustawy),
c) "Dyrektor generalny LP inicjuje, organizuje oraz koordynuje przedsięwzięcia na rzecz ochrony lasów, racjonalnej gospodarki leśnej i rozwoju leśnictwa" (art. 33, ust. 3, pkt 3 ustawy),
d) " Dyrektor generalny LP nadzoruje i koordynuje zadania w zakresie kształcenia kadr dla leśnictwa oraz popularyzacji wiedzy leśnej" (art. 33, ust. 3, pkt 5 ustawy),
e) "Dyrektor generalny LP ustala (...) szczegółowe zasady prowadzenia gospodarki leśnej w lasach zarządzanych przez Lasy Państwowe" (§ 8, ust. 1, pkt 1 Statutu),
f) "Dyrektor generalny LP ustala (...) ramowy regulamin organizacyjny jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych z wyłączeniem zakładów" (§ 8, ust. 1, pkt 4 Statutu).
3 Podstawę prawną działań dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych Katowice, nałożonych z mocy niniejszego zarządzenia, stanowią następujące przepisy prawa:
a) "Dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych (...) inicjuje, koordynuje oraz nadzoruje działalność nadleśniczych (...) " (art. 34, pkt 2c ustawy),
b) "Dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych (...) prowadzi działalność usługową w zakresie leśnictwa na rzecz nadzorowanych jednostek i innych przedsiębiorców" (art. 34, pkt 7 ustawy).
4 W powołanym przepisie ustawy postanowiono, że nadleśniczy "ustala organizację nadleśnictwa, w tym podział na leśnictwa zapewniający leśniczym prawidłowe wykonywanie zadań gospodarczych oraz zatrudnia i zwalnia pracowników nadleśnictwa".
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
WYTYCZNE W SPRAWIE STRUKTURY ORGANIZACYJNEJ OBSZARU ZADANIOWEGO ORAZ ZASAD FUNKCJONOWANIA OŚRODKA SZKOLENIOWEGO OPERATORÓW MASZYN LEŚNYCH
WYTYCZNE W SPRAWIE STRUKTURY ORGANIZACYJNEJ OBSZARU ZADANIOWEGO ORAZ ZASAD FUNKCJONOWANIA OŚRODKA SZKOLENIOWEGO OPERATORÓW MASZYN LEŚNYCH
Przy sporządzaniu załącznika do Regulaminu Organizacyjnego Nadleśnictwa Gidle, zwanego dalej załącznikiem, należy uwzględnić, co następuje.
– praktyczną naukę zawodu młodocianych,
– szkolenia własnych pracowników,
po zawarciu stosownych porozumień z ww. jednostkami organizacyjnymi Lasów Państwowych;
– właściwymi urzędami pracy oraz innymi podobnymi instytucjami,
– instytucjami pośredniczącymi oraz wdrażającymi projekty realizowane z udziałem środków pochodzących z Unii Europejskiej (po uprzednim przedłożeniu tym instytucjom z pozytywnym skutkiem takich projektów przez nadleśnictwo),
w tym w ramach przedsięwzięć ukierunkowanych na zmniejszanie skali bezrobocia oraz restrukturyzację zatrudnienia na polskim oraz zagranicznych rynkach pracy.
– koszty, ujmowane na kontach 501, 503 oraz ogólnogospodarcze, związane z działalnością, o której mowa w § 4, pkt 1 (praktyczna nauka zawodu młodocianych; przyuczanie do zawodu na własne potrzeby; szkolenie własnych pracowników nadleśnictwa), przy czym powinny być one pomniejszane o wartość prac gospodarczych wykonanych przez nauczanych, przyuczanych oraz szkolonych,
– koszty usług wewnątrzinstytucjonalnych (§ 4, pkt 2; konto 503.2.2 w aneksie nr 2),
– koszty realizacji zadań administracji publicznej (§ 4, pkt 3; konto 513.2 w aneksie nr 2),
– koszty działalności zarobkowej (§ 4, pkt 4),
– nauki, przyuczania oraz szkolenia na własne potrzeby nadleśnictwa,
– usług wewnątrzinstytucjonalnych,
– zadań administracji publicznej,
– poszczególnych przedsięwzięć zarobkowych,
a w odniesieniu do wydatków osobowych oraz pozaosobowych, niekwalifikujących się do ww. podziału - według łącznego czasu pracy poświęconego w danym okresie na realizację poszczególnych zadań przez pracowników przydzielonych do ośrodka,
ZAŁĄCZNIK Nr 2
PROJEKT DECYZJI DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH ZATWIERDZAJĄCEJ ZAŁĄCZNIK DO REGULAMINU ORGANIZACYJNEGO NADLEŚNICTWA GIDLE
PROJEKT DECYZJI DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH ZATWIERDZAJĄCEJ ZAŁĄCZNIK DO REGULAMINU ORGANIZACYJNEGO NADLEŚNICTWA GIDLE
dyrektora generalnego Lasów Państwowych
z ......... 2007 r.
w sprawie zatwierdzenia załącznika do Regulaminu Organizacyjnego Nadleśnictwa Gidle, ustalającego organizację, obszar oraz zasady funkcjonowania Ośrodka Szkolenia Operatorów Maszyn Leśnych
OR-015-.../07
W wykonaniu obowiązku nałożonego na dyrektora generalnego Lasów Państwowych w § 2, ust. 2, pkt 2 zarządzenia nr 51 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 19 września 2007 r. w sprawie działań zmierzających do utworzenia Ośrodka Szkoleniowego Operatorów Maszyn Leśnych oraz ustalenia zakresu zadań i sposobu jego funkcjonowania, wydanego na podstawie § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe1, zwanego dalej statutem, w wykonaniu zadań dyrektora generalnego Lasów Państwowych, określonych w art. 33, ust. 1 i 3, pkt 1a, pkt 3 i 5 ustawy z 28 września 1991 roku o lasach (Dz. U. 05.45.435, zm.: 05.157.1315; 05.167.1399; 05.175.1460; 05.175.1462; 06.227.1658; 06.245.1775), zwanej dalej ustawą a także w § 8, ust. 1, pkt 1 i 4 Statutu2 postanawiam, co następuje.
______
1 Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany zarządzeniem nr 50 ministra ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa z 18 maja 1994 r. W § 6 Statutu Lasów Państwowych ustanowiono, że w wykonaniu zadań określonych przez ustawę (o lasach) oraz przez przepisy wykonawcze do ustawy, a także w wykonaniu innych przepisów prawnych - dyrektor generalny Lasów Państwowych wydaje zarządzenia i decyzje obowiązujące w Lasach Państwowych. Przepis § 6 Statutu Lasów Państwowych jest jedyną podstawą (delegacją) do wydawania przez dyrektora generalnego Lasów Państwowych zarządzeń oraz podejmowania decyzji zarządczych.
2 W powołanych przepisach prawa ustanowiono, że:
a) "Lasami Państwowymi kieruje dyrektor generalny LP przy pomocy dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych" (art. 33, ust. 1 ustawy),
b) "Dyrektor Generalny LP (...) inicjuje, koordynuje oraz nadzoruje działalność dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych" (art. 33, ust. 3, pkt 1a ustawy),
c) "Dyrektor generalny LP inicjuje, organizuje oraz koordynuje przedsięwzięcia na rzecz ochrony lasów, racjonalnej gospodarki leśnej i rozwoju leśnictwa" (art. 33, ust. 3, pkt 3 ustawy),
d) " Dyrektor generalny LP nadzoruje i koordynuje zadania w zakresie kształcenia kadr dla leśnictwa oraz popularyzacji wiedzy leśnej" (art. 33, ust. 3, pkt 5 ustawy),
e) "Dyrektor generalny LP ustala (...) szczegółowe zasady prowadzenia gospodarki leśnej w lasach zarządzanych przez Lasy Państwowe" (§ 8, ust. 1, pkt 1 Statutu),
f) "Dyrektor Generalny LP ustala (...) ramowy regulamin organizacyjny jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych z wyłączeniem zakładów" (§ 8, ust. 1, pkt 4 Statutu).
ANEKS NR 1 do załącznika nr 1 na stronie 8
ANEKS NR 2
do załącznika nr 1
Zmiany w planie kont Lasów Państwowych niezbędne do prawidłowej ewidencji księgowej działalności Ośrodka Szkoleniowego Operatorów Maszyn Leśnych
ZESPÓŁ 5
501 | koszty zadań realizowanych przez pracowników służby leśnej oraz inne koszty zasadniczej działalności administracyjnej, związane z działaniem, utrzymaniem oraz doskonaleniem pracowników służby leśnej | ||
1 | koszty związane z suwerennym katalogiem zadań jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych | ||
2 | koszty związane ze świadczeniem usług wewnątrzinstytucjonalnych | ||
502 | koszty zasadniczej działalności administracyjnej ewidencyjnie wyodrębnionej | ||
1 | koszty związane z suwerennym katalogiem zadań jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych | ||
1 | koszty postępowań wieczysto-księgowych oraz inne działania legitymizujące uprawnienie do zarządu nieruchomościami Skarbu Państwa | ||
2 | finansowanie przez nadleśnictwa urządzania lasu | ||
3 | koszty działalności szczególnych jednostek lokalnych | ||
2 | finansowanie przez nadleśnictwa, w formie tzw. narzutu zadań, Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych oraz regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych | ||
503 | koszty zadań realizowanych przez pracowników na stanowiskach nierobotniczych - poza służbą leśną oraz inne koszty zasadniczej działalności administracyjnej, związane z działaniem, utrzymaniem oraz doskonaleniem pracowników na stanowiskach nierobotniczych - poza służbą leśną | ||
1 | koszty związane z suwerennym katalogiem zadań jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych | ||
1 | koszty przyuczania do zawodu | ||
2 | koszty związane ze świadczeniem usług wewnątrzinstytucjonalnych | ||
1 | koszty praktycznej nauki zawodu uczniów | ||
2 | koszty innych świadczeń wewnątrzinstytucjonalnych | ||
513 | koszty zadań w zakresie zadań władczych i usługowych administracji publicznej, realizowane przez jednostki organizacyjne Lasów Państwowych | ||
1 | koszty zadań realizowanych z mocy prawa | ||
2 | koszty zadań realizowanych na podstawie aktu administracyjnego, porozumienia lub umowy |
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
ANEKS NR 1
do załącznika nr 1
USYTUOWANIE ORGANIZACYJNE OŚRODKA SZKOLENIOWEGO OPERATORÓW MASZYN LEŚNYCH
ANEKS NR 3
do załącznika nr 1
UWAGI NA TEMAT PRAKTYCZNEJ NAUKI ZAWODU
Praktyczna nauka zawodu jest objęta odrębną regulacją prawną - mowa o rozporządzeniu ministra edukacji narodowej i sportu z 1 lipca 2002 roku w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz. U. z 2002 r, nr 113, poz. 988; zm.: Dz. U. z 2003 r, nr 192, poz. 1875). W akcie tym wyróżniono:
Jeżeli praktyczna nauka zawodu dla pracowników młodocianych jest realizowana w ramach umowy o pracę między pracodawcą i pracownikiem młodocianym, to jest zrozumiałe, że tylko niektóre świadczenia pracownicze dla takiego pracownika mogą być pokrywane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych - na warunkach ogólnych, wynikających z regulaminu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Podstawowymi świadczeniami dla takiego młodocianego pracownika powinny być: wynagrodzenie oraz świadczenia wynikające ze stosunku pracy.
Praktyczna nauka zawodu dla uczniów (chodzi o wariant praktycznej nauki zawodu u pracodawcy) ma w rozporządzeniu wykreowany suwerenny system finansowy oraz procedurę ustalania szczegółowych warunków wykonywania tego zadania. System ten nie przewiduje używania środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych do finansowania praktycznej nauki zawodu uczniów. Przy tym należy mieć na względzie, że:
– urządzenie oraz utrzymanie stanowisk szkoleniowych, wyposażonych w niezbędne urządzenia, sprzęt, narzędzia, materiały oraz dokumentację techniczną uwzględniających wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy;
– urządzenie oraz utrzymanie pomieszczeń do przechowywania odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej;
– wydawanie nieodpłatnych posiłków profilaktycznych i napojów przysługujących pracownikom na danym stanowisku pracy, zgodnie z odrębnymi przepisami;
– zapewnienie dostępu do urządzeń higieniczno-sanitarnych oraz pomieszczeń socjalno-bytowych;
Z powyższej analizy wynika, że przy realizacji (najczęściej przez nadleśnictwa, zwane potocznie nadleśnictwami szkolnymi) praktycznej nauki zawodu dla uczniów szkół leśnych - nie ma miejsca na koszty, które mogłyby być finansowane przez zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Koszty praktycznej nauki zawodu nie są kosztami działalności socjalnej. Z drugiej strony analizowane rozporządzenie wyznacza minimalny strumień środków, do zapewnienia którego obowiązany jest organ prowadzący szkołę, przy czym środki te nie mogą być przeznaczane na pokrycie wszystkich obowiązków ciążących na szkole (na przykład środki te nie mogą być wykorzystane na zapewnienie ubezpieczenia uczniów, zwrot kosztów przejazdów, bezpłatne zakwaterowanie, ryczałt żywieniowy itd.).
Z regulacji analizowanego rozporządzenia można wywieść, że nie ma przeciwskazań prawnych, aby brakujące środki na pokrycie kosztów praktycznej nauki zawodu uczniów zapewniał pracodawca, jeśli ma w tym interes ekonomiczny. Należy mieć przy tym na uwadze, że w ustawie o lasach, w art. 33, ust. 3, pkt. 5 zawarto przepis, z którego wynika, że dyrektor generalny LP, w ramach kierowania Lasami Państwowymi, jest obowiązany do nadzorowania i koordynowania zadań w zakresie kształcenia kadr dla leśnictwa. Można zatem stwierdzić, że zadanie kształcenia kadr dla leśnictwa jest zadaniem Lasów Państwowych. Ratio legis takiej regulacji wiąże się zapewne z okolicznością, że Lasy Państwowe zarządzają prawie całością lasów pokrywających terytorium Polski. Jest przy tym oczywiste, że w odniesieniu do uczniów kształcenie przez Lasy Państwowe kadr dla leśnictwa może, z braku jednostek szkolnych wchodzących w skład Lasów Państwowych, polegać jedynie na praktycznej nauce zawodu. Tzw. nadleśnictwa szkolne prowadzą praktyczną naukę zawodu w zasadzie nie na potrzeby własne, lecz przede wszystkim innych jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych (nadleśnictw). Kształcenie przez Lasy Państwowe kadr dla leśnictwa jest w tym wypadku wspólnym przedsięwzięciem Lasów Państwowych, wykonywanym przez tzw. nadleśnictwa szkolne w ramach usług wewnątrzinstytucjonalnych, finansowanych z funduszu leśnego.
Wszelkie koszty ponoszone przez tzw. nadleśnictwa szkolne powinny być w tych nadleśnictwach ewidencjonowane na wyodrębnionym koncie analitycznym 503.2.2 (koszty praktycznej nauki zawodu). Faktyczne czynności administracyjne oraz gospodarcze wykonywane przez uczniów w ramach praktycznej nauki zawodu powinny być wyceniane zgodnie z obowiązującymi w planie kont przepisami, a następnie przeksięgowywane na konta właściwe. Na przykład wartość czyszczeń wczesnych powinna być przenoszona na odpowiednie konto analityczne z konta 510. 2 - hodowla lasu (Wn 510. 2 x → Ma 503.2.2). W tej części, w której koszty praktycznej nauki zawodu będą podlegać refundacji przez szkołę, nadleśnictwo szkolne powinno obciążyć ją fakturą przy następujących zapisach księgowych: Wn z - 2 (rozrachunki tzw. nadleśnictwa szkolnego ze szkołami leśnymi) → Ma 700.1 (przychody z działalności administracyjnej); Wn 131 (rachunek bieżący tzw. nadleśnictwa szkolnego) → Ma z - 2 (rozrachunki tzw. nadleśnictwa szkolnego ze szkołami leśnymi).
W tej części, w jakiej nadleśnictwo szkolne otrzyma dotację funduszu leśnego na wspólne zadanie Lasów Państwowych w zakresie kształcenia kadr dla leśnictwa, powinno te zdarzenia zaewidencjonować w urządzeniach księgowych z zastosowaniem następujących zapisów: Wn 245.4 (rozrachunki z tytułu funduszu leśnego) → Ma 740 (dopłaty wewnętrzne w Lasach Państwowych).; Wn 131 (rachunek bieżący tzw. nadleśnictwa szkolnego) → Ma 245.4 (rozrachunki z tytułu funduszu leśnego). Wysokość dopłaty z funduszu leśnego nie może pokrywać wartości zadań wykonanych przez uczniów, przeksięgowanych na właściwe konta zespołu 5 lub na konto 761, nie może również pokrywać kosztów praktycznej nauki zawodu, podlegających refundacji przez szkołę.