Działania zmierzające do utworzenia ośrodka szkoleniowego operatorów maszyn leśnych oraz ustalenia zakresu zadań i sposobu jego funkcjonowania.

Dzienniki resortowe

B.I.LP.2007.10.75

Akt obowiązujący
Wersja od: 19 września 2007 r.

ZARZĄDZENIE Nr 51
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 19 września 2007 r.
w sprawie działań zmierzających do utworzenia ośrodka szkoleniowego operatorów maszyn leśnych oraz ustalenia zakresu zadań i sposobu jego funkcjonowania

OR-014-7/07

Na podstawie § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe1, zwanego dalej statutem, w wykonaniu zadań dyrektora generalnego Lasów Państwowych, określonych w art. 33, ust. 1 i 3, pkt 1a, pkt 3 i 5 ustawy z 28 września 1991 roku o lasach (Dz. U. 05.45.435, zm.: 05.157.1315; 05.167.1399; 05.175.1460; 05.175.1462; 06.227.1658; 06.245.1775), zwanej dalej ustawą, a także § 8, ust. 1, pkt 1 i 4 Statutu2 zarządzam, co następuje.

§  1.
W ramach kształtowania, w obszarze kontraktowego wykonawstwa działalności gospodarczej w lasach - podstaw:
1)
racjonalnej gospodarki leśnej i rozwoju leśnictwa,
2)
profesjonalnego kształcenia kadr dla leśnictwa,

inicjując, określone poniżej, zmiany organizacyjne w Lasach Państwowych oraz działając w trybie kierowania Państwowym Gospodarstwem Leśnym Lasy Państwowe, zobowiązuję dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych Katowice do podjęcia działań3, które w terminie do 31 października 2007 r. doprowadzą w obrębie Nadleśnictwa Gidle do powstania i rozpoczęcia działalności Ośrodka Szkoleniowego Operatorów Maszyn Leśnych.

§  2.
1.
Dokumentem legalizującym funkcjonowanie Ośrodka Szkoleniowego Operatorów Maszyn Leśnych powinien być załącznik do regulaminu organizacyjnego nadleśnictwa Gidle, ustalony przez nadleśniczego na podstawie art. 35, ust. 1, pkt 3 ustawy4.
2.
Ze względu na okoliczność, że Ośrodek Szkoleniowy Operatorów Maszyn Leśnych ma być strukturą organizacyjną, służącą w przeważającym stopniu realizacji zadań wspólnych Lasów Państwowych, działając w trybie kierowania Państwowym Gospodarstwem Leśnym Lasy Państwowe wprowadzam z mocy niniejszego zarządzenia następujące uregulowania:
1)
przy opracowywaniu załącznika, o którym mowa w ust. 1, należy kierować się wytycznymi zawartymi w załączniku nr 1;
2)
rozstrzygnięcia dotyczące organizacji, zadań oraz funkcjonowania Ośrodka Szkoleniowego Operatorów Maszyn Leśnych, zawarte w załączniku, o którym mowa w ust. 1, wymagają pisemnej opinii nadzorczej dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych Katowice, a po zaopiniowaniu - zatwierdzenia załącznika w formie decyzji zarządczej dyrektora generalnego Lasów Państwowych, stosownie do projektu tej decyzji, zawartej w załączniku nr 2.
§  3.
Główną Księgową Lasów Państwowych - w trybie kierowania Dyrekcją Generalną Lasów Państwowych - zobowiązuję do znowelizowania planu kont Lasów Państwowych wraz z komentarzem, w zakresie umożliwiającym rzetelną ewidencję księgową działalności ośrodka, stosownie do uwag zawartych w załączniku nr 1.
§  4.
Zgodnie z wykazem, o którym mowa w zarządzeniu nr 41 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 4 lipca 2007 r. (znak: OR-013-3/07) w sprawie ustalenia standardowej klasyfikacji haseł, służących grupowaniu aktów reglamentacji wewnętrznej dyrektora generalnego Lasów Państwowych, niniejsze zarządzenie należy do grup aktów reglamentacji wewnętrznej, ujętych pod pozycjami 5g oraz 16f (trzecie, piąte oraz czternaste tiret) tego wykazu.
§  5.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
______

1 Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany zarządzeniem nr 50 ministra ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa z 18 maja 1994 r. W § 6 Statutu Lasów Państwowych ustanowiono, że w wykonaniu zadań określonych przez ustawę (o lasach) oraz przez przepisy wykonawcze do ustawy, a także w wykonaniu innych przepisów prawnych - dyrektor generalny Lasów Państwowych wydaje zarządzenia i decyzje obowiązujące w Lasach Państwowych. Przepis § 6 Statutu Lasów Państwowych stanowi jedyną podstawę (delegację) do wydawania przez dyrektora generalnego Lasów Państwowych zarządzeń oraz podejmowania decyzji zarządczych.

2 W powołanych przepisach prawa ustanowiono, że:

a) "Lasami Państwowymi kieruje dyrektor generalny LP przy pomocy dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych" (art. 33, ust. 1 ustawy),

b) dyrektor generalny LP (...) inicjuje, koordynuje oraz nadzoruje działalność dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych" (art. 33, ust. 3, pkt 1a ustawy),

c) "Dyrektor generalny LP inicjuje, organizuje oraz koordynuje przedsięwzięcia na rzecz ochrony lasów, racjonalnej gospodarki leśnej i rozwoju leśnictwa" (art. 33, ust. 3, pkt 3 ustawy),

d) " Dyrektor generalny LP nadzoruje i koordynuje zadania w zakresie kształcenia kadr dla leśnictwa oraz popularyzacji wiedzy leśnej" (art. 33, ust. 3, pkt 5 ustawy),

e) "Dyrektor generalny LP ustala (...) szczegółowe zasady prowadzenia gospodarki leśnej w lasach zarządzanych przez Lasy Państwowe" (§ 8, ust. 1, pkt 1 Statutu),

f) "Dyrektor generalny LP ustala (...) ramowy regulamin organizacyjny jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych z wyłączeniem zakładów" (§ 8, ust. 1, pkt 4 Statutu).

3 Podstawę prawną działań dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych Katowice, nałożonych z mocy niniejszego zarządzenia, stanowią następujące przepisy prawa:

a) "Dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych (...) inicjuje, koordynuje oraz nadzoruje działalność nadleśniczych (...) " (art. 34, pkt 2c ustawy),

b) "Dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych (...) prowadzi działalność usługową w zakresie leśnictwa na rzecz nadzorowanych jednostek i innych przedsiębiorców" (art. 34, pkt 7 ustawy).

4 W powołanym przepisie ustawy postanowiono, że nadleśniczy "ustala organizację nadleśnictwa, w tym podział na leśnictwa zapewniający leśniczym prawidłowe wykonywanie zadań gospodarczych oraz zatrudnia i zwalnia pracowników nadleśnictwa".

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

WYTYCZNE W SPRAWIE STRUKTURY ORGANIZACYJNEJ OBSZARU ZADANIOWEGO ORAZ ZASAD FUNKCJONOWANIA OŚRODKA SZKOLENIOWEGO OPERATORÓW MASZYN LEŚNYCH

Niniejsze wytyczne wiążą:
1)
dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych Katowice, zwanego dalej dyrektorem, przy inicjującym, nadzorczym oraz usługodawczym oddziaływaniu na nadleśniczego Nadleśnictwa Gidle;
2)
nadleśniczego Nadleśnictwa Gidle, zwanego dalej nadleśniczym, przy sporządzaniu załącznika do regulaminu organizacyjnego tej jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych pod kątem powołania do życia Ośrodka Szkolenia Operatorów Maszyn Leśnych, zwanego dalej ośrodkiem.

Przy sporządzaniu załącznika do Regulaminu Organizacyjnego Nadleśnictwa Gidle, zwanego dalej załącznikiem, należy uwzględnić, co następuje.

§  1.
1.
Ośrodek powinien stanowić jednostkę lokalną Nadleśnictwa Gidle - stosownie do usytuowania organizacyjnego ośrodka, uwidocznionego na schemacie stanowiącym aneks nr 1 do niniejszego załącznika.
2.
Bezpośrednie kierowanie ośrodkiem powinno przypadać kierownikowi ośrodka, chyba że funkcja ta - w ramach rozszerzonego zakresu obowiązków - przypadnie nadleśniczemu osobiście lub innemu pracownikowi biura nadleśnictwa.
3.
W załączniku nadleśniczy powinien ustalić:
1)
podział ośrodka jako jednostki lokalnej na wewnętrzne komórki organizacyjne - jeśli oceni, że zachodzi taka potrzeba;
2)
przydział pracowników nadleśnictwa do ośrodka, w pełnym lub niepełnym wymiarze czasu pracy;
3)
możliwość zatrudniania pracowników oraz osób niebędących pracownikami nadleśnictwa, do wykonywania zadań ośrodka na podstawie zleceń lub umów o dzieło;
4)
podział zadań oraz kompetencji pomiędzy pracowników nadleśnictwa oraz osoby zatrudnione na podstawie umów zlecenia oraz umów o dzieło.
§  2.
W załączniku należy ustalić, że:
1)
siedzibą ośrodka jest miejscowość Niesulów;
2)
ośrodek realizuje swoje zadania zasadniczo w zasięgu terytorialnym nadleśnictwa Gidle;
3)
w systemie delegacyjnym ośrodek może realizować swoje działania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
§  3.
W załączniku należy ustalić, że z przedmiotowego punktu widzenia działalność ośrodka obejmuje organizowanie i prowadzenie szkoleń teoretycznych oraz praktycznych z zakresu:
1)
obsługi i pracy maszynami wielooperacyjnymi do ścinki drzew typu harwester jednogłowicowy, w tym z głowicą pakietyzującą;
2)
obsługi i pracy nasiębiernymi ciągnikami zrywkowymi typu forwarder;
3)
obsługi i pracy kołowymi ciągnikami zrywkowymi typu skider;
4)
obsługi i pracy żurawiami (dźwigami) załadowczymi;
5)
obsługi oraz agregatownia z ciągnikami rolniczymi urządzeń produkowanych przez OTL Jarocin oraz innych producentów;
6)
technik i technologii pracy maszynami wielooperacyjnymi w poszczególnych rodzajach cięć, wyznaczania i zakładania szlaków zrywkowych;
7)
zasad planowania i organizacji prac maszynowego pozyskania drewna w nadleśnictwie;
8)
organizacji i metod wykonywania innych prac leśnych.
§  4.
W załączniku należy zastrzec, że z punktu widzenia klasyfikacji działalności leśnej, działalność ośrodka, o której mowa w § 3, będzie klasyfikowana jako:
1)
działalność własna nadleśnictwa w zakresie:
a)
praktycznej nauki zawodu młodocianych,
b)
szkolenia własnych pracowników nadleśnictwa;
2)
usługi wewnątrzinstytucjonalne nadleśnictwa na rzecz:
a)
nadleśnictw szkolnych, realizujących praktyczną naukę zawodu uczniów,
b)
zakładów Lasów Państwowych oraz nadleśnictw w zakresie, w jakim te zakłady oraz nadleśnictwa realizują:

– praktyczną naukę zawodu młodocianych,

– szkolenia własnych pracowników,

po zawarciu stosownych porozumień z ww. jednostkami organizacyjnymi Lasów Państwowych;

3)
realizacji zadań zleconych przez administrację rządową na podstawie art. 54 ustawy z 28 września o lasach, albo na podstawie zawartego porozumienia;
4)
działalność zarobkowa w zakresie teoretycznego oraz praktycznego szkolenia, o którym mowa w § 3:
a)
pracowników zakładów usług leśnych oraz innych zainteresowanych podmiotów gospodarki narodowej,
b)
osób kierowanych na szkolenia na podstawie umów, zawartych przez nadleśnictwo z:

– właściwymi urzędami pracy oraz innymi podobnymi instytucjami,

– instytucjami pośredniczącymi oraz wdrażającymi projekty realizowane z udziałem środków pochodzących z Unii Europejskiej (po uprzednim przedłożeniu tym instytucjom z pozytywnym skutkiem takich projektów przez nadleśnictwo),

w tym w ramach przedsięwzięć ukierunkowanych na zmniejszanie skali bezrobocia oraz restrukturyzację zatrudnienia na polskim oraz zagranicznych rynkach pracy.

§  5.
1.
W załączniku należy przywołać szczegółowe ścieżki ewidencji księgowej działalności ośrodka zakładając, że w planie kont Lasów Państwowych zostaną wprowadzone zmiany, o których, na przykładzie kont zespołu 5, mowa w aneksie 2 do niniejszego załącznika.
2.
Definiując ścieżki księgowe, o których mowa w ust. 1, należy ponadto:
1)
uwzględnić uwagi na temat praktycznej nauki zawodu uczniów oraz praktycznej nauki młodocianych, zawarte w aneksie nr 3 do niniejszego załącznika;
2)
przyjąć następujące rozwiązania:
a)
koszty działalności ośrodka, ujmowane początkowo na kontach zespołu 4, powinny być przenoszone na wyodrębnione konto ośrodka (502.1.3 - por. aneks 3),
b)
wyodrębnione konto ośrodka powinno być ponadto obciążane częścią kosztów osobowych, ujmowanych na koncie 501 oraz 503 - z uwzględnieniem przydziału do ośrodka, w niepełnym wymiarze czasu pracy, pracowników nadleśnictwa, o którym mowa w § 1, ust. 3, pkt 2,
c)
do kosztów ośrodka nie powinien być przypisywany narzut kosztów administracyjnych,
d)
koszt ośrodka powinien być dzielony na następujące pozycje:

– koszty, ujmowane na kontach 501, 503 oraz ogólnogospodarcze, związane z działalnością, o której mowa w § 4, pkt 1 (praktyczna nauka zawodu młodocianych; przyuczanie do zawodu na własne potrzeby; szkolenie własnych pracowników nadleśnictwa), przy czym powinny być one pomniejszane o wartość prac gospodarczych wykonanych przez nauczanych, przyuczanych oraz szkolonych,

– koszty usług wewnątrzinstytucjonalnych (§ 4, pkt 2; konto 503.2.2 w aneksie nr 2),

– koszty realizacji zadań administracji publicznej (§ 4, pkt 3; konto 513.2 w aneksie nr 2),

– koszty działalności zarobkowej (§ 4, pkt 4),

e)
dzielenie, o którym mowa w lit. d, powinno następować według wydatków pozaosobowych, faktycznie poniesionych na realizację:

– nauki, przyuczania oraz szkolenia na własne potrzeby nadleśnictwa,

– usług wewnątrzinstytucjonalnych,

– zadań administracji publicznej,

– poszczególnych przedsięwzięć zarobkowych,

a w odniesieniu do wydatków osobowych oraz pozaosobowych, niekwalifikujących się do ww. podziału - według łącznego czasu pracy poświęconego w danym okresie na realizację poszczególnych zadań przez pracowników przydzielonych do ośrodka,

f)
wysokość wynagrodzenia za usługi wewnątrzinstytucjonalne oraz realizację zadań administracji publicznej nie powinna przekraczać kwoty kosztów, o których mowa odpowiednio w lit. d, drugie i trzecie tiret.
§  6.
W załączniku należy przywołać listę trwałych składników majątkowych oraz wyposażenia długotrwałego użytku, przypisanych do ośrodka, w tym środki trwałe i wyposażenie otrzymane przez nadleśnictwo od zewnętrznych podmiotów gospodarczych na podstawie odrębnych dokumentów.
§  7.
1.
W załączniku należy utrwalić zasadę, że szkolenia z zakresu obsługi i pracy maszynami wielooperacyjnymi typu harwester i forwarder odbywają się w cyklu 3-tygodniowym, obejmującym 18 dni roboczych, czas natomiast trwania pozostałych szkoleń będzie indywidualnie ustalany przez nadleśniczego z uwzględnieniem ich tematyki oraz zakresu.
2.
Aneksem do załącznika powinien być zestaw standardowych programów szkoleniowych, obejmujących tematykę, zakres oraz harmonogram czasowy z tym, że program szkolenia dla kandydatów na operatorów maszyn wielooperacyjnych powinien być opatrzony opinią Ośrodka Rozwojowo-Wdrożeniowego LP w Bedoniu.
§  8.
1.
W załączniku należy utrwalić zasadę, że zakres planowanych programów i rodzajów szkoleń przewidzianych dla przedsiębiorców leśnych (prowadzących zakłady usług leśnych) i pracowników zakładów usług leśnych, jak również zasady finansowania, zabezpieczenia środków pieniężnych na te szkolenia będą - przed ujęciem w planie finansowo-gospodarczym - przedmiotem ścisłej współpracy ze Stowarzyszeniem Przedsiębiorców Leśnych w Gołuchowie.
2.
W załączniku należy zaznaczyć, że warunki współpracy, o której mowa w ust. 1, będą określone w stosownym pisemnym porozumieniu, zawartym pomiędzy stronami.
§  9.
W załączniku należy ustalić, że wszelkie jego zmiany wymagają formy pisemnej oraz zatwierdzenia przez dyrektora generalnego Lasów Państwowych, po zaopiniowaniu przez dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych Katowice.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

PROJEKT DECYZJI DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH ZATWIERDZAJĄCEJ ZAŁĄCZNIK DO REGULAMINU ORGANIZACYJNEGO NADLEŚNICTWA GIDLE

Decyzja nr ........

dyrektora generalnego Lasów Państwowych

z ......... 2007 r.

w sprawie zatwierdzenia załącznika do Regulaminu Organizacyjnego Nadleśnictwa Gidle, ustalającego organizację, obszar oraz zasady funkcjonowania Ośrodka Szkolenia Operatorów Maszyn Leśnych

OR-015-.../07

W wykonaniu obowiązku nałożonego na dyrektora generalnego Lasów Państwowych w § 2, ust. 2, pkt 2 zarządzenia nr 51 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 19 września 2007 r. w sprawie działań zmierzających do utworzenia Ośrodka Szkoleniowego Operatorów Maszyn Leśnych oraz ustalenia zakresu zadań i sposobu jego funkcjonowania, wydanego na podstawie § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe1, zwanego dalej statutem, w wykonaniu zadań dyrektora generalnego Lasów Państwowych, określonych w art. 33, ust. 1 i 3, pkt 1a, pkt 3 i 5 ustawy z 28 września 1991 roku o lasach (Dz. U. 05.45.435, zm.: 05.157.1315; 05.167.1399; 05.175.1460; 05.175.1462; 06.227.1658; 06.245.1775), zwanej dalej ustawą a także w § 8, ust. 1, pkt 1 i 4 Statutu2 postanawiam, co następuje.

§  1.
Po zapoznaniu się z tekstem załącznika (zał. 1) do Regulaminu Organizacyjnego Nadleśnictwa Gidle, ustalającego strukturę organizacyjną, obszar zadaniowy oraz zasady funkcjonowania Ośrodka Szkoleniowego Operatorów Maszyn Leśnych - jednostki lokalnej, wchodzącej w skład Nadleśnictwa Gidle, a także uwzględniając opinię sporządzoną w sprawie tego załącznika przez dyrektora Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych Katowice (zał. 2) - na mocy niniejszej decyzji ww. załącznik zatwierdzam.
§  2.
Jednocześnie na mocy niniejszej decyzji jako kierujący Państwowym Gospodarstwem Leśnym Lasy Państwowe:
1)
nakładam na nadleśniczego Nadleśnictwa Gidle obowiązek sporządzania dokumentów zaświadczających o odbyciu przez pracowników oraz osoby fizyczne szkoleń w Ośrodku Szkoleniowym Operatorów Maszyn Leśnych - zwanego dalej ośrodkiem - sporządzanych według ustalonego przez niego wzoru;
2)
upoważniam i zobowiązuję nadleśniczego Nadleśnictwa Gidle do podejmowania, z użyciem niniejszej decyzji, wszelkich prawem dopuszczalnych działań w celu uzyskania przez ośrodek statusu ośrodka szkolenia zawodowego;
3)
upoważniam oraz zobowiązuję nadleśniczego Nadleśnictwa Gidle do podejmowania wszelkich prawem dopuszczalnych działań, zmierzających do pozyskania przez Nadleśnictwo, na podstawie przedkładanych projektów, zewnętrznych środków pieniężnych, w tym w ramach środków pochodzących z Unii Europejskiej, na doposażenie ośrodka oraz realizację jego zadań.
§  3.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania, wyczerpując - z punktu widzenia Lasów Państwowych - wszystkie wymagania formalne, niezbędne dla uznania ośrodka za zalegalizowaną strukturę wewnętrzną Nadleśnictwa Gidle.

______

1 Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany zarządzeniem nr 50 ministra ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa z 18 maja 1994 r. W § 6 Statutu Lasów Państwowych ustanowiono, że w wykonaniu zadań określonych przez ustawę (o lasach) oraz przez przepisy wykonawcze do ustawy, a także w wykonaniu innych przepisów prawnych - dyrektor generalny Lasów Państwowych wydaje zarządzenia i decyzje obowiązujące w Lasach Państwowych. Przepis § 6 Statutu Lasów Państwowych jest jedyną podstawą (delegacją) do wydawania przez dyrektora generalnego Lasów Państwowych zarządzeń oraz podejmowania decyzji zarządczych.

2 W powołanych przepisach prawa ustanowiono, że:

a) "Lasami Państwowymi kieruje dyrektor generalny LP przy pomocy dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych" (art. 33, ust. 1 ustawy),

b) "Dyrektor Generalny LP (...) inicjuje, koordynuje oraz nadzoruje działalność dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych" (art. 33, ust. 3, pkt 1a ustawy),

c) "Dyrektor generalny LP inicjuje, organizuje oraz koordynuje przedsięwzięcia na rzecz ochrony lasów, racjonalnej gospodarki leśnej i rozwoju leśnictwa" (art. 33, ust. 3, pkt 3 ustawy),

d) " Dyrektor generalny LP nadzoruje i koordynuje zadania w zakresie kształcenia kadr dla leśnictwa oraz popularyzacji wiedzy leśnej" (art. 33, ust. 3, pkt 5 ustawy),

e) "Dyrektor generalny LP ustala (...) szczegółowe zasady prowadzenia gospodarki leśnej w lasach zarządzanych przez Lasy Państwowe" (§ 8, ust. 1, pkt 1 Statutu),

f) "Dyrektor Generalny LP ustala (...) ramowy regulamin organizacyjny jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych z wyłączeniem zakładów" (§ 8, ust. 1, pkt 4 Statutu).

ANEKS NR 1 do załącznika nr 1 na stronie 8

ANEKS NR 2

do załącznika nr 1

Zmiany w planie kont Lasów Państwowych niezbędne do prawidłowej ewidencji księgowej działalności Ośrodka Szkoleniowego Operatorów Maszyn Leśnych

ZESPÓŁ 5

501koszty zadań realizowanych przez pracowników służby leśnej oraz inne koszty zasadniczej działalności administracyjnej, związane z działaniem, utrzymaniem oraz doskonaleniem pracowników służby leśnej
1koszty związane z suwerennym katalogiem zadań jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych
2koszty związane ze świadczeniem usług wewnątrzinstytucjonalnych
502koszty zasadniczej działalności administracyjnej ewidencyjnie wyodrębnionej
1koszty związane z suwerennym katalogiem zadań jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych
1koszty postępowań wieczysto-księgowych oraz inne działania legitymizujące uprawnienie do zarządu nieruchomościami Skarbu Państwa
2finansowanie przez nadleśnictwa urządzania lasu
3koszty działalności szczególnych jednostek lokalnych
2finansowanie przez nadleśnictwa, w formie tzw. narzutu zadań, Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych oraz regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych
503koszty zadań realizowanych przez pracowników na stanowiskach nierobotniczych - poza służbą leśną oraz inne koszty zasadniczej działalności administracyjnej, związane z działaniem, utrzymaniem oraz doskonaleniem pracowników na stanowiskach nierobotniczych - poza służbą leśną
1koszty związane z suwerennym katalogiem zadań jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych
1koszty przyuczania do zawodu
2koszty związane ze świadczeniem usług wewnątrzinstytucjonalnych
1koszty praktycznej nauki zawodu uczniów
2koszty innych świadczeń wewnątrzinstytucjonalnych
513koszty zadań w zakresie zadań władczych i usługowych administracji publicznej, realizowane przez jednostki organizacyjne Lasów Państwowych
1koszty zadań realizowanych z mocy prawa
2koszty zadań realizowanych na podstawie aktu administracyjnego, porozumienia lub umowy
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ANEKS NR 1

do załącznika nr 1

USYTUOWANIE ORGANIZACYJNE OŚRODKA SZKOLENIOWEGO OPERATORÓW MASZYN LEŚNYCH

grafika

ANEKS NR 3

do załącznika nr 1

UWAGI NA TEMAT PRAKTYCZNEJ NAUKI ZAWODU

Praktyczna nauka zawodu jest objęta odrębną regulacją prawną - mowa o rozporządzeniu ministra edukacji narodowej i sportu z 1 lipca 2002 roku w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz. U. z 2002 r, nr 113, poz. 988; zm.: Dz. U. z 2003 r, nr 192, poz. 1875). W akcie tym wyróżniono:

1)
praktyczną naukę zawodu dla uczniów, organizowaną przez szkołę;
2)
praktyczną naukę zawodu dla pracowników młodocianych (zgodnie z przepisami prawa powinna być organizowana przez pracodawcę po zawarciu z pracownikiem młodocianym umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego).

Jeżeli praktyczna nauka zawodu dla pracowników młodocianych jest realizowana w ramach umowy o pracę między pracodawcą i pracownikiem młodocianym, to jest zrozumiałe, że tylko niektóre świadczenia pracownicze dla takiego pracownika mogą być pokrywane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych - na warunkach ogólnych, wynikających z regulaminu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Podstawowymi świadczeniami dla takiego młodocianego pracownika powinny być: wynagrodzenie oraz świadczenia wynikające ze stosunku pracy.

Praktyczna nauka zawodu dla uczniów (chodzi o wariant praktycznej nauki zawodu u pracodawcy) ma w rozporządzeniu wykreowany suwerenny system finansowy oraz procedurę ustalania szczegółowych warunków wykonywania tego zadania. System ten nie przewiduje używania środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych do finansowania praktycznej nauki zawodu uczniów. Przy tym należy mieć na względzie, że:

1)
zakres wiadomości oraz umiejętności nabywanych przez uczniów na zajęciach praktycznych i praktykach zawodowych, a także wymiar godzin zajęć i praktyk określa program nauczania dla danego zawodu;
2)
umowę o praktyczną naukę zawodu organizowaną poza daną szkołą zawiera dyrektor szkoły z podmiotem przyjmującym uczniów na praktyczną naukę zawodu (np. dyrektor szkoły z nadleśniczym);
3)
umowa, o której mowa w pkt. 2, określa: nazwę i adres podmiotu przyjmującego uczniów na praktyczną naukę zawodu oraz miejsce jej odbywania, nazwę i adres szkoły kierującej uczniów na praktyczną naukę zawodu, zawód, który będzie obejmowała praktyczna nauka, nazwę i numer realizowanego programu nauczania dla danego zawodu, listę uczniów odbywających praktyczną naukę zawodu, z podziałem na grupy, formę praktycznej nauki zawodu (zajęcia praktyczne lub praktykę zawodową) i jej zakres, terminy rozpoczęcia oraz zakończenia praktycznej nauki zawodu, prawa i obowiązki stron umowy, sposób ponoszenia przez strony umowy kosztów realizacji praktycznej nauki zawodu, wraz z kalkulacją tych kosztów;
4)
po stronie szkoły leżą następujące obowiązki, które powinny zostać ujęte w umowie, o której mowa w pkt. 2:
a)
nadzorowanie realizacji programu praktycznej nauki zawodu oraz współpraca z podmiotem przyjmującym uczniów na praktyczną naukę zawodu;
b)
akceptowanie wyznaczonych instruktorów praktycznej nauki zawodu i opiekunów praktyk zawodowych lub wyznaczanie do prowadzenia praktycznej nauki zawodu nauczycieli praktycznej nauki zawodu;
c)
zapewnianie uczniom odbywającym praktyczną naukę zawodu w miejscowościach poza siedzibą szkoły, do których codzienny dojazd nie jest możliwy, nieodpłatnego zakwaterowania i opieki oraz ryczałtu na wyżywienie w wysokości nie mniejszej niż 40% diety przysługującej pracownikowi z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju;
d)
zapewnienie ubezpieczenia uczniów od następstw nieszczęśliwych wypadków;
e)
zwracanie uczniom odbywającym praktyczną naukę zawodu w miejscowościach poza ich miejscem zamieszkania i poza siedzibą szkoły, mającym możliwość codziennego powrotu do miejsca zamieszkania lub siedziby szkoły, równowartości kosztów przejazdów środkami komunikacji publicznej, z uwzględnieniem ulg przysługujących uczniom;
f)
przygotowywanie kalkulacji kosztów realizacji praktycznej nauki zawodu ponoszonych przez szkołę, w ramach przyznanych przez organ prowadzący środków finansowych;
5)
po stronie organu prowadzącego szkoły, które organizują praktyczną naukę zawodu poza szkołą, leży zapewnienie środków finansowych, umożliwiające uczniom odbycie praktycznej nauki zawodu; środki te uwzględnia się w umowie, o której mowa w pkt. 2, z przeznaczeniem na:
a)
refundowanie pracodawcom wynagrodzenia instruktorów praktycznej nauki zawodu, prowadzących zajęcia praktyczne z uczniami, do wysokości minimalnej stawki wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela kontraktowego posiadającego dyplom ukończenia kolegium nauczycielskiego, określonej w odrębnych przepisach;
b)
refundowanie pracodawcom dodatku szkoleniowego dla instruktorów praktycznej nauki zawodu, prowadzących zajęcia praktyczne z uczniami, w wysokości nie mniejszej niż 10% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w czwartym kwartale roku poprzedniego, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego - dodatek szkoleniowy ustala i wypłaca pracodawca;
c)
refundowanie pracodawcom kosztów odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej, niezbędnych na danym stanowisku szkoleniowym, przydzielonych uczniom na okres zajęć praktycznych prowadzonych u pracodawcy w danym roku szkolnym - do wysokości 20% przeciętnego wynagrodzenia, o którym mowa w lit. b.
6)
po stronie podmiotów przyjmujących uczniów na praktyczną naukę zawodów, leżą następujące obowiązki, które powinny zostać ujęte w umowie, o której mowa w pkt. 2:
a)
zapewnienie warunków materialnych realizacji praktycznej nauki zawodu, w szczególności poprzez:

– urządzenie oraz utrzymanie stanowisk szkoleniowych, wyposażonych w niezbędne urządzenia, sprzęt, narzędzia, materiały oraz dokumentację techniczną uwzględniających wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy;

– urządzenie oraz utrzymanie pomieszczeń do przechowywania odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej;

– wydawanie nieodpłatnych posiłków profilaktycznych i napojów przysługujących pracownikom na danym stanowisku pracy, zgodnie z odrębnymi przepisami;

– zapewnienie dostępu do urządzeń higieniczno-sanitarnych oraz pomieszczeń socjalno-bytowych;

b)
wyznaczenie nauczycieli, instruktorów praktycznej nauki zawodu oraz opiekunów praktyk zawodowych - odpowiednio;
c)
zapoznanie uczniów z organizacją pracy, regulaminem pracy, w szczególności w zakresie przestrzegania porządku i dyscypliny pracy oraz z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy;
d)
nadzorowanie przebiegu praktycznej nauki zawodu;
e)
sporządzanie, w razie wypadku podczas praktycznej nauki zawodu, dokumentacji powypadkowej;
f)
współpraca ze szkołą oraz powiadamianie szkoły o naruszeniu przez ucznia regulaminu pracy.

Z powyższej analizy wynika, że przy realizacji (najczęściej przez nadleśnictwa, zwane potocznie nadleśnictwami szkolnymi) praktycznej nauki zawodu dla uczniów szkół leśnych - nie ma miejsca na koszty, które mogłyby być finansowane przez zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Koszty praktycznej nauki zawodu nie są kosztami działalności socjalnej. Z drugiej strony analizowane rozporządzenie wyznacza minimalny strumień środków, do zapewnienia którego obowiązany jest organ prowadzący szkołę, przy czym środki te nie mogą być przeznaczane na pokrycie wszystkich obowiązków ciążących na szkole (na przykład środki te nie mogą być wykorzystane na zapewnienie ubezpieczenia uczniów, zwrot kosztów przejazdów, bezpłatne zakwaterowanie, ryczałt żywieniowy itd.).

Z regulacji analizowanego rozporządzenia można wywieść, że nie ma przeciwskazań prawnych, aby brakujące środki na pokrycie kosztów praktycznej nauki zawodu uczniów zapewniał pracodawca, jeśli ma w tym interes ekonomiczny. Należy mieć przy tym na uwadze, że w ustawie o lasach, w art. 33, ust. 3, pkt. 5 zawarto przepis, z którego wynika, że dyrektor generalny LP, w ramach kierowania Lasami Państwowymi, jest obowiązany do nadzorowania i koordynowania zadań w zakresie kształcenia kadr dla leśnictwa. Można zatem stwierdzić, że zadanie kształcenia kadr dla leśnictwa jest zadaniem Lasów Państwowych. Ratio legis takiej regulacji wiąże się zapewne z okolicznością, że Lasy Państwowe zarządzają prawie całością lasów pokrywających terytorium Polski. Jest przy tym oczywiste, że w odniesieniu do uczniów kształcenie przez Lasy Państwowe kadr dla leśnictwa może, z braku jednostek szkolnych wchodzących w skład Lasów Państwowych, polegać jedynie na praktycznej nauce zawodu. Tzw. nadleśnictwa szkolne prowadzą praktyczną naukę zawodu w zasadzie nie na potrzeby własne, lecz przede wszystkim innych jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych (nadleśnictw). Kształcenie przez Lasy Państwowe kadr dla leśnictwa jest w tym wypadku wspólnym przedsięwzięciem Lasów Państwowych, wykonywanym przez tzw. nadleśnictwa szkolne w ramach usług wewnątrzinstytucjonalnych, finansowanych z funduszu leśnego.

Wszelkie koszty ponoszone przez tzw. nadleśnictwa szkolne powinny być w tych nadleśnictwach ewidencjonowane na wyodrębnionym koncie analitycznym 503.2.2 (koszty praktycznej nauki zawodu). Faktyczne czynności administracyjne oraz gospodarcze wykonywane przez uczniów w ramach praktycznej nauki zawodu powinny być wyceniane zgodnie z obowiązującymi w planie kont przepisami, a następnie przeksięgowywane na konta właściwe. Na przykład wartość czyszczeń wczesnych powinna być przenoszona na odpowiednie konto analityczne z konta 510. 2 - hodowla lasu (Wn 510. 2 x → Ma 503.2.2). W tej części, w której koszty praktycznej nauki zawodu będą podlegać refundacji przez szkołę, nadleśnictwo szkolne powinno obciążyć ją fakturą przy następujących zapisach księgowych: Wn z - 2 (rozrachunki tzw. nadleśnictwa szkolnego ze szkołami leśnymi) → Ma 700.1 (przychody z działalności administracyjnej); Wn 131 (rachunek bieżący tzw. nadleśnictwa szkolnego) → Ma z - 2 (rozrachunki tzw. nadleśnictwa szkolnego ze szkołami leśnymi).

W tej części, w jakiej nadleśnictwo szkolne otrzyma dotację funduszu leśnego na wspólne zadanie Lasów Państwowych w zakresie kształcenia kadr dla leśnictwa, powinno te zdarzenia zaewidencjonować w urządzeniach księgowych z zastosowaniem następujących zapisów: Wn 245.4 (rozrachunki z tytułu funduszu leśnego) → Ma 740 (dopłaty wewnętrzne w Lasach Państwowych).; Wn 131 (rachunek bieżący tzw. nadleśnictwa szkolnego) → Ma 245.4 (rozrachunki z tytułu funduszu leśnego). Wysokość dopłaty z funduszu leśnego nie może pokrywać wartości zadań wykonanych przez uczniów, przeksięgowanych na właściwe konta zespołu 5 lub na konto 761, nie może również pokrywać kosztów praktycznej nauki zawodu, podlegających refundacji przez szkołę.