Działania nadzorcze Ministra Klimatu i Środowiska wobec Głównego Inspektora Ochrony Środowiska.
Dz.Urz.MKiŚ.2023.26
Akt obowiązującyZARZĄDZENIE
MINISTRA KLIMATU I ŚRODOWISKA 1
z dnia 14 sierpnia 2023 r.
w sprawie działań nadzorczych Ministra Klimatu i Środowiska wobec Głównego Inspektora Ochrony Środowiska
ZAŁĄCZNIK
DZIAŁANIA NADZORCZE MINISTRA KLIMATU I ŚRODOWISKA wobec Głównego Inspektora Ochrony Środowiska
DZIAŁANIA NADZORCZE MINISTRA KLIMATU I ŚRODOWISKA wobec Głównego Inspektora Ochrony Środowiska
I. Terminologia
II. Informacje ogólne
III. Nadzór w obszarze personalnym
III.1 Wyłanianie i wybór kandydata na stanowisko Głównego Inspektora oraz Zastępcy Głównego Inspektora
III.2 Powoływanie i odwoływanie Głównego Inspektora oraz Zastępcy Głównego Inspektora
III.3 Zasady i tryb przeprowadzania oceny okresowej Głównego Inspektora
III.4 Urlopy, zwolnienia od pracy oraz nieobecności związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych przez Głównego Inspektora
III.5 Współpraca w sytuacji sporów sądowych związanych ze stosunkiem pracy Głównego Inspektora oraz Zastępcy Głównego Inspektora
III.6 Współpraca przy tworzeniu aktów prawnych regulujących kwestie związane z nadzorem personalnym
III.7 Współpraca w zakresie oświadczeń majątkowych i lustracyjnych Głównego Inspektora
III.8 Zasady obiegu dokumentów kadrowych
IV. Nadzór w obszarze finansowym
IV.1 Opracowanie projektu budżetu na rok następny
IV.2 Realizacja budżetu w trakcie trwania roku budżetowego
IV.3 Wykonanie budżetu
V. Nadzór w obszarze pozafinansowym (merytorycznym)
V.1 Plan działalności Głównego Inspektora i sprawozdawczość z nim związana
V.2 Nadzór pozafinansowy w pozostałym zakresie
VI. Nadzór w obszarze formalno-prawnym
VII. Funkcjonowanie kontroli zarządczej
VIII. Biuletyn Informacji Publicznej
I.
Terminologia
Terminologia
Główny Inspektor | Główny Inspektor Ochrony Środowiska |
GIOŚ | Główny Inspektorat Ochrony Środowiska |
Minister | Minister Klimatu i Środowiska |
MKiŚ | Ministerstwo Klimatu i Środowiska |
właściwy członek Kierownictwa | Członek kierownictwa MKiŚ, któremu na podstawie zarządzenia Ministra w sprawie podziału kompetencji w Kierownictwie MKiŚ powierzono wykonywanie kompetencji Ministra w stosunku do Głównego Inspektora |
komórka do spraw nadzoru | Komórka organizacyjna MKiŚ, której na podstawie postanowień regulaminu organizacyjnego MKiŚ powierzono prowadzenie spraw z zakresu nadzoru nad Głównym Inspektorem |
ustawa o Inspekcji | Ustawa z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska (Dz. U. z 2023 r. poz. 824 i 1195) |
ustawa o finansach publicznych | Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 i 1273) |
II.
Informacje ogólne
Informacje ogólne
Główny Inspektor kieruje Inspekcją Ochrony Środowiska. Wykonuje on zadania Inspekcji Ochrony Środowiska przy pomocy GIOŚ. Zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wykonuje również 16 wojewódzkich inspektorów ochrony środowiska, wchodzących w skład rządowej administracji zespolonej w województwie, przy pomocy wojewódzkich inspektoratów ochrony środowiska.
Zadaniem Głównego Inspektora jest w szczególności ustalanie ogólnych kierunków działania Inspekcji Ochrony Środowiska, ustalanie szczegółowych zasad postępowania w przypadku wystąpienia poważnej awarii w zakresie należącym do właściwości Inspekcji Ochrony Środowiska, organizowanie i koordynowanie kontroli podmiotów korzystających ze środowiska o zasięgu lub znaczeniu ponadwojewódzkim, opracowywanie i realizowanie wieloletnich strategicznych oraz wykonawczych programów państwowego monitoringu środowiska, dokonywanie analiz i ocen dotyczących przestrzegania przepisów, o których mowa w art. 2 ust. 1 ustawy o Inspekcji, a także stanu środowiska oraz wykonywanie zadań Inspekcji Ochrony Środowiska w zakresie prowadzenia państwowego monitoringu środowiska oraz działalności laboratoryjnej.
Nadzór Ministra nad Głównym Inspektorem obejmuje sprawy w obszarze personalnym, finansowym i pozafinansowym (w szczególności w zakresie planowania i sprawozdawczości), formalno-prawnym i funkcjonowania kontroli zarządczej.
Minister, sprawuje nadzór nad Głównym Inspektorem, który zgodnie z art. 4 ust. 5 ustawy o Inspekcji wykonuje zadania przy pomocy GIOŚ.
Ponadto zgodnie z art. 34a ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188 oraz z 2023 r. poz. 1195 i 1234) Minister, w celu dostosowania do polityki ustalonej przez Radę Ministrów zasad i kierunków działania Głównego Inspektora, może wydawać Głównemu Inspektorowi wiążące wytyczne i polecenia.
Celem nadzoru Ministra nad Głównym Inspektorem jest bieżące monitorowanie jego działalności i reagowanie na zdiagnozowane nieprawidłowości oraz monitorowanie przestrzegania obowiązującego prawa, prawidłowości wykonywania zadań ustawowych oraz realizacji celów zawartych w dokumentach strategicznych, zaś w aspekcie finansowym - monitorowanie prawidłowego prowadzenia przez Głównego Inspektora, jako kierownika jednostki sektora finansów publicznych oraz dysponenta środków budżetowych niższego stopnia, gospodarki finansowej jednostki, przestrzegania zasad gospodarki finansowej państwowej jednostki budżetowej oraz przestrzegania dyscypliny finansów publicznych.
III.
Nadzór w obszarze personalnym
Nadzór w obszarze personalnym
III.1
Wyłanianie i wybór kandydata na stanowisko Głównego Inspektora oraz Zastępcy Głównego Inspektora
Wyłanianie i wybór kandydata na stanowisko Głównego Inspektora oraz Zastępcy Głównego Inspektora
III.2
Powoływanie i odwoływanie Głównego Inspektora oraz Zastępcy Głównego Inspektora
Powoływanie i odwoływanie Głównego Inspektora oraz Zastępcy Głównego Inspektora
III.3
Zasady i tryb przeprowadzania oceny okresowej Głównego Inspektora
Zasady i tryb przeprowadzania oceny okresowej Głównego Inspektora
III.4
Urlopy, zwolnienia od pracy oraz nieobecności związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych przez Głównego Inspektora
Urlopy, zwolnienia od pracy oraz nieobecności związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych przez Głównego Inspektora
III.5
Współpraca w sytuacji sporów sądowych związanych ze stosunkiem pracy Głównego Inspektora oraz Zastępcy Głównego Inspektora
Współpraca w sytuacji sporów sądowych związanych ze stosunkiem pracy Głównego Inspektora oraz Zastępcy Głównego Inspektora
III.6
Współpraca przy tworzeniu aktów prawnych regulujących kwestie związane z nadzorem personalnym
Współpraca przy tworzeniu aktów prawnych regulujących kwestie związane z nadzorem personalnym
Projekty aktów prawnych, w których mają być regulowane kwestie związane z nadzorem personalnym nad Głównym Inspektorem opiniuje komórka do spraw nadzoru, komórka do spraw kadrowych oraz komórka do spraw obsługi prawnej.
III.7
Współpraca w zakresie oświadczeń majątkowych i lustracyjnych Głównego Inspektora
Współpraca w zakresie oświadczeń majątkowych i lustracyjnych Głównego Inspektora
III.8
Zasady obiegu dokumentów kadrowych
Zasady obiegu dokumentów kadrowych
Inspektora i Zastępcy Głównego Inspektora w zakresie niezbędnym do realizacji zadań związanych z nadzorem Ministra.
Inspektora i Zastępcy Głównego Inspektora z komórką właściwą do spraw kadrowych GIOŚ.
IV.
Nadzór w obszarze finansowym
Nadzór w obszarze finansowym
IV.1
Opracowanie projektu budżetu na rok następny
Opracowanie projektu budżetu na rok następny
Komórka do spraw budżetu resortu na podstawie podziału wstępnego limitu wydatków otrzymanego od ministra właściwego do spraw finansów, zaakceptowanego przez Ministra, informuje Głównego Inspektora o wielkości przyznanego limitu, z prośbą o terminowe przygotowanie odpowiednich druków planistycznych w zakresie dochodów i wydatków budżetu państwa w zakresie budżetu tradycyjnego i zadaniowego. W terminach wynikających z prac nad projektem ustawy budżetowej komórka do spraw budżetu resortu przekazuje do ministra właściwego do spraw budżetu oraz innych właściwych dysponentów części budżetowych dokumenty planistyczne;
Komórka do spraw budżetu resortu na podstawie podziału wstępnego limitu wydatków otrzymanego od ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego, zaakceptowanego przez Ministra, informuje Głównego Inspektora o wielkości przyznanego limitu na poszczególne programy, z prośbą o terminowe przygotowanie odpowiednich druków planistycznych w zakresie wydatków budżetu państwa i środków europejskich w zakresie budżetu tradycyjnego i zadaniowego. W terminach wynikających z prac nad projektem ustawy budżetowej, komórka do spraw budżetu resortu przekazuje do ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego, ministra właściwego do spraw budżetu oraz innych właściwych dysponentów części budżetowych dokumenty planistyczne.
Na podstawie otrzymanych ostatecznych limitów Główny Inspektor przekazuje do komórki do spraw budżetu resortu plan dochodów i wydatków w układzie tradycyjnym i zadaniowym oraz plan wydatków na rok bieżący na formularzu UB-BZ.
Plan dochodów i wydatków w zakresie budżetu państwa GIOŚ zamieszcza w Informatycznym Systemie Obsługi Budżetu Państwa TREZOR. Komórka do spraw budżetu resortu po zweryfikowaniu przedstawionych planów finansowych z danymi ujętymi w ustawie budżetowej przekazuje kopie dokumentów do wykorzystania komórce do spraw nadzoru.
IV.2
Realizacja budżetu w trakcie trwania roku budżetowego
Realizacja budżetu w trakcie trwania roku budżetowego
o przygotowanie i przekazanie materiału w zakresie efektywności i skuteczności realizacji planów w układzie zadaniowym na podstawie mierników stopnia realizacji celów, sporządzonego w oparciu o sprawozdanie roczne RB-BZ1;
IV.3
Wykonanie budżetu
Wykonanie budżetu
przekazywanych następnie do ministra właściwego do spraw budżetu,
V.
Nadzór w obszarze pozafinansowym (merytorycznym)
Nadzór w obszarze pozafinansowym (merytorycznym)
V.1
Plan działalności Głównego Inspektora i sprawozdawczość z nim związana
Plan działalności Głównego Inspektora i sprawozdawczość z nim związana
Nadzór Ministra w zakresie opracowywania planu działalności Głównego Inspektora oraz sprawozdania z jego wykonania określony został przepisami prawa powszechnie obowiązującego oraz Polityką nadzorczą Ministra.
Inspektora za pośrednictwem komórki do spraw nadzoru.
i sprawozdania z jego wykonania (Dz. U. poz. 1254).
V.2
Nadzór pozafinansowy w pozostałym zakresie
Nadzór pozafinansowy w pozostałym zakresie
W ramach oceny, o której mowa powyżej, komórka do spraw nadzoru uwzględnia:
Ponadto Główny Inspektor prowadzi analizę i ocenę ryzyk poszczególnych zadań uwzględniających posiadane zasoby (m.in. kadrowe) i terminy realizacji zadań. Komórka do spraw nadzoru może pisemnie zwrócić się do Głównego Inspektora o przekazanie informacji w zakresie oceny ryzyk dla poszczególnych zadań.
VI.
Nadzór w obszarze formalno-prawnym
Nadzór w obszarze formalno-prawnym
VII.
Funkcjonowanie kontroli zarządczej
Funkcjonowanie kontroli zarządczej
VIII.
Biuletyn Informacji Publicznej
Biuletyn Informacji Publicznej
Załączniki:
Załącznik Nr 1
Propozycja planu działalności Głównego Inspektora Ochrony Środowiska na rok .......
Propozycja planu działalności Głównego Inspektora Ochrony Środowiska na rok .......
(w tej części planu należy wskazać nie więcej niż pięć najważniejszych celów przyjętych przez kierownika jednostki do realizacji w zakresie jego właściwości)
Lp. | Cel | Mierniki określające stopień realizacji celu2) | Najważniejsze zadania służące realizacji celu3) | Odniesienie do Planu Działalności Ministra Klimatu i Środowiska 4) | Odniesienie do dokumentu o charakterze strategicznym5) | Źródło finansowania | ||||||
Nazwa | Wartość bazowa (oczekiwana wartość na koniec roku poprzedzającego rok, którego dotyczy plan) | Planowana wartość na koniec kwartału: | Planowana wartość do osiągnięcia na koniec roku, którego dotyczy plan | |||||||||
I | II | III | IV | |||||||||
1 | 2 | 3 | 4a | 4b | 4c | 4d | 4e | 4f | 5 | 6 | 7 | 8 |
1 | 1. 2. | |||||||||||
2 | ||||||||||||
3 | ||||||||||||
4 |
__________________________
2) Należy podać co najmniej jeden miernik. W przypadku gdy cel jest ujęty w budżecie zadaniowym na rok, którego dotyczy plan, należy podać przypisane celowi mierniki wskazane w tym dokumencie.
3) W przypadku gdy wskazany cel jest ujęty w budżecie państwa w układzie zadaniowym na rok, którego dotyczy plan, należy podać wszystkie podzadania budżetowe wymienione w tym dokumencie służące realizacji tego celu.
4) Jeżeli potrzeba realizacji wskazanego celu wynika z Planu Działalności Ministra Klimatu i Środowiska, należy podać nazwę właściwego celu.
5) Jeżeli potrzeba realizacji wskazanego celu wynika z dokumentu o charakterze strategicznym, należy podać jego nazwę.
CZĘŚĆ C: Inne cele przyjęte do realizacji w roku ..............
(w tej części planu, należy wskazać cele przyjęte do realizacji, które nie zostały wymienione w części A)
Lp. | Cel | Mierniki określające stopień realizacji celu2) | Najważniejsze zadania służące realizacji celu3) | Źródło finansowania | ||||||
Nazwa | Wartość bazowa (oczekiwana wartość na koniec roku poprzedzającego rok, którego dotyczy plan) | Planowana wartość na koniec kwartału: | Planowana wartość do osiągnięcia na koniec roku, którego dotyczy plan | |||||||
I | II | III | IV | |||||||
1 | 2 | 3 | 4a | 4b | 4c | 4d | 4e | 4f | 5 | 7 |
1 | 1. 2. ... | |||||||||
2 | ||||||||||
3 | ||||||||||
4 | ||||||||||
5 |
............................... | ............................................................... |
data | podpis kierownika jednostki |
Załącznik Nr 2
Okresowe sprawozdanie z wykonania planu działalności Głównego Inspektora Ochrony Środowiska (nazwa jednostki)
Okresowe sprawozdanie z wykonania planu działalności Głównego Inspektora Ochrony Środowiska (nazwa jednostki)
Cel (z Planu działalności jednostki) | Miernik określający stopień realizacji celu | Najważniejsze zadania służące realizacji celu (z Planu działalności jednostki) | Najważniejsze podjęte działania służące realizacji celu | Informacja czy realizacja miernika na koniec roku jest zagrożona? (tak/nie) Jeżeli, wskazano "tak" proszę opisać dlaczego realizacja miernika jest zagrożona | Przyczyny nieosiągnięcia miernika na planowanym poziomie (jeśli miernika nie osiągnięto) | Zidentyfikowane kluczowe ryzyka nieosiągnięcia celu/zadań* | Informacja o działaniach zapobiegawczych ** (podjętych lub planowanych) | Informacja o zmaterializowa niu ryzyka i podjętych działaniach *** | |||||||
Nazwa miernika (z Planu działalności jednostki) | Wartość miernika | ||||||||||||||
planowan a do osiągnięci a na koniec roku, którego dotyczy plan | planowan a do osiągnięci a na koniec I kw. | osiągnięta na koniec I kw. | planowan a do osiągnięci a na koniec II kw. | osiągnięta na koniec II kw. | planowan a do osiągnięci a na koniec III kw. | osiągnięta na koniec III kw. | |||||||||
..................................................................... | ............................................................................. |
Data, podpis sporządzającego | Data, podpis kierownika jednostki |
tel.......................................................... | |
e-mail................................................... |
** należy zwięźle opisać planowane/podjęte kluczowe działania wraz z datą ich realizacji;
*** należy wypełnić, w przypadku zmaterializowania (wystąpienia) ryzyka w sprawozdawanym okresie. Dotyczy ryzyk, które zostały zidentyfikowane w poprzednich okresach sprawozdawczych lub w sprawozdawanym okresie.