Dysponowanie środkami funduszu leśnego związanymi z wyłączeniem z produkcji lasów nie stanowiących własności Skarbu Państwa oraz lasów znajdujących się w zarządzie parków narodowych.

Dzienniki resortowe

B.I.LP.2001.12.116

Akt utracił moc
Wersja od: 1 grudnia 2001 r.

ZARZĄDZENIE Nr 88
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 29 listopada 2001 r.
w sprawie dysponowania środkami funduszu leśnego związanymi z wyłączeniem z produkcji lasów nie stanowiących własności Skarbu Państwa oraz lasów znajdujących się w zarządzie parków narodowych.

GL-7701-16/2001

Na podstawie § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, stanowiącego załącznik do Zarządzenia nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18 maja 1994 r. w sprawie nadania Statutu Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu LP, zarządzam, co następuje:

§  1.
1.
Wprowadzam do stosowania w Lasach Państwowych "Zasady i kryteria rozdziału środków funduszu leśnego w części dotyczącej Krajowego Programu Zwiększania Lesistości (KPZL)", zwane dalej "Zasadami", jako dokument regulujący postępowanie przy przeznaczaniu środków funduszu leśnego, o których mowa w art. 57, ust. 1a ustawy o lasach, na zalesianie gruntów nie stanowiących własności Skarbu Państwa.
2.
Zasady stanowią załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
§  2.
1.
Zasady postępowania w sprawach dotyczących przeznaczania środków funduszu leśnego, o których mowa w art. 57, ust. 1a ustawy o lasach, na cele określone w art. 58, ust. 2, pkt 2 i 6 ustawy w lasach znajdujących się w zarządzie parków narodowych określa porozumienie zawierane pomiędzy PGL Lasy Państwowe a Krajowym Zarządem Parków Narodowych.
2.
Porozumienie, o którym mowa w ust. 1, powinno regulować w szczególności:
1)
tryb stawiania do dyspozycji parków narodowych środków funduszu leśnego, związanych z wyłączeniem z produkcji lasów będących w ich zarządzie, zgromadzonych na odrębnym rachunku w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych;
2)
zasady rozliczenia i udokumentowania wydatków poniesionych w lasach znajdujących się w zarządzie parków narodowych, w tym zobowiązanie do złożenia oświadczenia o zgodnym z przepisami ustawy o lasach wykorzystaniu postawionych do dyspozycji środków finansowych.
§  3.
1.
W celu właściwego udokumentowania i rozliczenia realizowanych zadań związanych z zaopatrzeniem właścicieli gruntów nie stanowiących własności Skarbu Państwa w odpowiedni materiał sadzeniowy zalecam stosowanie ujednoliconych formularzy: zapotrzebowania na materiał sadzeniowy (wzór nr 1), zestawienia zbiorczego zapotrzebowań (wzór nr 2) oraz oświadczenia o wydaniu sadzonek na potrzeby zalesiania ww. gruntów (wzór nr 3).
2.
Wzory formularzy, o których mowa w ust. 3, stanowią załączniki do zarządzenia.
§  4.
Tracą moc:
1)
Zarządzenie nr 38 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z dnia 2 lipca 1998 roku w sprawie zasad zarządzania i dysponowania środkami funduszu leśnego, związanymi z wyłączeniem z produkcji lasów nie stanowiących własności Skarbu Państwa oraz lasów znajdujących się w zarządzie parków narodowych (zn. spr.: ZG-7701-15/98);
2)
Zarządzenie nr 65 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z dnia 11 grudnia 1998 roku zmieniające zarządzenie, o którym mowa w pkt 1 (zn. spr.: ZG-7701-25/98).
§  5.
1.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 grudnia 2001 roku.
2.
Decyzje o uruchomieniu środków funduszu leśnego, o których mowa w art. 57, ust. 1a ustawy o lasach, podjęte przed wejściem w życie niniejszego zarządzenia zachowują swoją moc.

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

ZASADY I KRYTERIA

rozdziału środków funduszu leśnego w części dotyczącej Krajowego Programu Zwiększania Lesistości (KPZL) (uzgodnione przez Ministra Gospodarki - pismo z dnia 8 listopada 2001 r., zn. spr.: PRR/1729/AD/2001)

I.

Wstęp

Środki funduszu leśnego, w części dotyczącej KPZL, stanowią środki finansowe związane z wyłączeniem z produkcji lasów nie stanowiących własności Skarbu Państwa. Środki te gromadzi się na odrębnym rachunku w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych (DGLP)1). Ww. środkami funduszu leśnego dysponuje dyrektor generalny Lasów Państwowych2) przeznaczając je na wspomaganie zalesiania gruntów nie stanowiących własności Skarbu Państwa3).

II.

Zasady ogólne dysponowania środkami funduszu leśnego w części dotyczącej KPZL

1. Wsparcie ze środków funduszu leśnego, w części dotyczącej KPZL, udzielane jest przedsięwzięciom zalesieniowym realizowanym na gruntach określonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu jako przeznaczone do zalesiania.4)

2. Stosownie do określonej w KPZL roli Lasów Państwowych5) (LP) oraz prawnych i statutowych możliwości finansowania programu przez inne zainteresowane podmioty6), podstawową formę wspomagania zalesiania ww. gruntów stanowi zaopatrzenie właścicieli gruntów w odpowiedni materiał sadzeniowy. Tym samym finansowanie przez LP innych prac zalesieniowych uwarunkowane jest uprzednim zapewnieniem dostawy materiału sadzeniowego.

3. Przedmiotem udzielanego wsparcia ze środków funduszu leśnego są zadania ujęte w rocznym planie zalesiania gruntów nie stanowiących własności Skarbu Państwa.

4. Udzielane wsparcie w zalesianiu gruntów nie stanowiących własności Skarbu Państwa uzależnione jest od stanu środków funduszu leśnego zgromadzonych na wyodrębnionym rachunku w DGLP - w dacie ustalonej określonymi terminami składania wystąpień o dofinansowanie ww. przedsięwzięcia. Określa się następujące terminy składania wystąpień:

- dla zalesień, których dofinansowanie rozpoczyna się w I połowie roku (wiosenny sezon zalesiania gruntów) - do 30.11. roku poprzedzającego planowaną realizację zadania;

- dla zalesień, których dofinansowanie rozpoczyna się w II połowie roku (jesienny uzupełniający sezon zalesiania gruntów) - do 31.07. danego roku.

5. Przekroczenie ustalonego terminu składania wystąpień o dofinansowanie przedsięwzięcia powoduje przesunięcie rozpatrzenia na następny sezon zalesień.

6. W sytuacji, gdy zgromadzone środki funduszu leśnego nie wystarczają na finansowanie całości wnioskowanych przedsięwzięć zalesieniowych, przy rozpatrywaniu spraw uwzględnia się preferencje wynikające z przyjętego przestrzennego modelu zwiększenia lesistości.7)

III.

Ubieganie się o środki funduszu leśnego na wsparcie zalesiania gruntów nie stanowiących własności Skarbu Państwa

1. Postępowanie w sprawach dotyczących wspomagania zalesiania gruntów nie stanowiących własności Skarbu Państwa ze środków funduszu leśnego wszczynane jest przez nadleśnictwo po zasięgnięciu opinii właściwego starosty8). W szczególności dotyczy to opracowania, w układzie gmin, i przekazania przez starostę informacji o występujących potrzebach w zakresie wsparcia zalesień gruntów9) (lokalizacja i powierzchnia gruntów, wykaz właścicieli gruntów, forma i wielkość oczekiwanego wsparcia, zaawansowanie robót na dzień złożenia wniosku, określenie źródeł finansowania prac) oraz zgodności planowanych do realizacji zalesień z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Brak ww. adnotacji stanowi podstawę do zwrotu wniosku staroście.

2. Przekazanie informacji, o której mowa powyżej, powinno nastąpić:

- do 31.10. roku poprzedzającego planowaną realizację zadania dla zalesień, których dofinansowanie rozpoczyna się w I połowie roku (wiosenny sezon zalesiania gruntów);

- do 30.06. danego roku dla zalesień, których dofinansowanie rozpoczyna się w II połowie roku (jesienny uzupełniający sezon zalesiania gruntów).

IV.

Sporządzanie planu wydatków funduszu leśnego w części dotyczącej KPZL

1. Dane zawarte w informacjach starostów stanowią dla nadleśniczych podstawę do opracowania, w układzie powiatów, wystąpień o dofinansowanie przedsięwzięcia zalesieniowego ze środków funduszu leśnego - kierowanych do dyrektora generalnego LP za pośrednictwem regionalnej dyrekcji LP (RDLP). Wystąpienia te wymagają kontrasygnaty właściwego starosty oraz opinii dyrektora RDLP. Wzór wystąpienia o dofinansowanie przedsięwzięcia stanowi załącznik nr 1 do zasad.

2. RDLP sporządza, w układzie województw i powiatów, zbiorcze zestawienie zgłoszonych potrzeb w zakresie wsparcia zalesiania gruntów nie stanowiących własności Skarbu Państwa, które przesyłane jest wraz z wystąpieniami nadleśniczych do DGLP. Kopie zestawienia RDLP przekazuje do wiadomości zarządów województw.

3. Całość wystąpień dotyczących wsparcia zalesiania gruntów niepaństwowych podlega rozpatrzeniu w DGLP. Dotyczy to w szczególności zbilansowania wnioskowanych potrzeb ze stanem zgromadzonych w DGLP środków funduszu leśnego oraz oceny złożonych wystąpień pod kątem zgodności z ustalonymi zasadami i kryteriami rozdziału ww. środków. Kryteria służące ocenie przedkładanych wniosków opisano w części VI niniejszych zasad.

4. Zgodnie z ustalonymi w KPZL priorytetami lokalizacji zalesień, w pierwszej kolejności kwalifikowane będą do wsparcia przedsięwzięcia realizowane na terenie gmin wykazanych w załączniku nr 1 do programu jako szczególnie preferowane do zwiększania lesistości. W dalszej kolejności uwzględniany będzie deklarowany stopień zaawansowania realizacji przedsięwzięcia zalesieniowego na dzień złożenia wniosku o wsparcie ze środków funduszu leśnego oraz poziom wydatków związanych z wnioskowanym wsparciem.

5. DGLP po rozpatrzeniu złożonych wystąpień przygotowuje projekt planu wydatków funduszu leśnego, który konsultowany jest z zarządami właściwych województw - pod kątem zgodności ze strategią rozwoju województwa i programem wojewódzkim10) oraz przedkładany Ministrowi Rozwoju Regionalnego i Budownictwa w celu uzgodnienia z ustaleniami Narodowej Strategii Rozwoju Regionalnego i Programu Wsparcia.11)

6. Po przeprowadzeniu stosownych konsultacji i uzgodnień dyrektor generalny LP zatwierdza roczny plan wydatków funduszu leśnego, w części dotyczącej KPZL, informując o postawieniu do dyspozycji ww. środków funduszu leśnego:

- wnioskodawcę - tj. nadleśniczego12),

- dyrektora RDLP,

- zarządy właściwych województw.

V.

Zasady wydatkowania środków funduszu leśnego w części dotyczącej KPZL

1. Przeznaczanie środków funduszu leśnego następuje na warunkach określonych w umowach zawieranych przez działających z upoważnienia dyrektora generalnego LP nadleśniczych z organami samorządu właściwymi w sprawach zalesiania gruntów nie stanowiących własności Skarbu Państwa (w wypadku powierzenia spraw nadzoru nad gospodarką leśną w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa dopuszcza się możliwość zawierania przedmiotowych umów bezpośrednio z właścicielami gruntów). Umowy powinny określać w szczególności:

- przeznaczenie i kwotę przyznanego dofinansowania ze środków funduszu leśnego;

- terminy realizacji i planowany efekt rzeczowy przedsięwzięcia;

- zakres uprawnień kontrolnych LP13), związany z wykorzystaniem przyznanego dofinansowania;

- sposób zabezpieczenia przyznanego dofinansowania;

- określenie sankcji nakładanych w wypadku nieprawidłowej realizacji umowy;

- inne warunki ustalone przez umawiające się strony (np. stosowanie ustalonych procedur).

2. LP mogą wypowiedzieć ww. umowę w razie stwierdzenia, że:

- podmiot otrzymujący dofinansowanie nie przystąpił w terminie do realizacji przedsięwzięcia lub odstąpił od realizacji celu, na który dofinansowanie zostało przyznane;

- dofinansowanie wykorzystano niezgodnie z przeznaczeniem określonym w umowie;

- nie zostały uzyskane zaplanowane efekty rzeczowe przedsięwzięcia;

- podmiot otrzymujący dofinansowanie nie spełnia innych warunków określonych w umowie.

3. Obciążenie funduszu leśnego, z tytułu udzielanego wsparcia w zalesianiu gruntów, następuje po zaakceptowaniu przedstawionych dokumentów finansowych potwierdzających powstałe, w ramach określonych umową, koszty realizacji przedsięwzięcia oraz po złożeniu oświadczenia o zgodnym z przepisami ustawy o lasach wykorzystaniu środków funduszu leśnego.

4. W wypadku dostawy sadzonek drzew i krzewów leśnych ze szkółek LP obciążenie funduszu leśnego następuje na podstawie oświadczenia nadleśniczego o wydaniu sadzonek na potrzeby zalesiania gruntów nie stanowiących własności Skarbu Państwa, które powinno być potwierdzone przez właściwego starostę na podstawie przedstawionego pokwitowania odbioru sadzonek przez właścicieli ww. gruntów. Przy dostawie materiału sadzeniowego ze szkółek LP obowiązuje zasada stosowania tych samych cen jednostkowych sadzonek, co w wypadku zalesiania gruntów Skarbu Państwa i sprzedaży innym nadleśnictwom.

VI.

Kryteria przydziału środków funduszu leśnego w części dotyczącej KPZL

Prowadzona ocena wystąpień o dofinansowanie przedsięwzięć zalesieniowych ma na celu stworzenie podstaw do obiektywnego rozdziału zgromadzonych środków funduszu leśnego. W tym celu stosuje się niżej wymienione kryteria:

I. Spełnienie wymogów formalnoprawnych.

II. Priorytety lokalizacji zalesień.

III. Warunki realizacji przedsięwzięcia.

Ad I.
Kryterium "Spełnienie wymogów formalnoprawnych" stosowane jest w odniesieniu do wszystkich wystąpień i ma na celu zapewnienie jednolitego sposobu opracowywania danych dotyczących wnioskowanego wsparcia zalesień gruntów oraz utrwalenie, określonej w przepisach ustawy o lasach i KPZL, współpracy nadleśnictw z samorządem w dziedzinie leśnego zagospodarowania gruntów. Oceniana jest kompletność danych zawartych w wystąpieniu o finansowanie przedsięwzięcia (w tym zaopatrzenie w podpisy sporządzającego, kontrasygnującego starosty oraz opiniującego dyrektora RDLP) oraz zgodność zakresu i formy wnioskowanej pomocy z postanowieniami niniejszych zasad. Nieusunięcie wskazanych uchybień w ciągu 7 dni od daty powiadomienia faxem powoduje wyłączenie wniosku z dalszego postępowania.
Ad II.
Kryterium "Priorytety lokalizacji zalesień" służy powiązaniu procesu rozdziału środków funduszu leśnego z realizacją przyjętego w KPZL przestrzennego modelu zalesień. Badane jest ujęcie gminy, na terenie której realizowane jest zalesienie, w wykazie gmin wskazanych jako szczególnie preferowane w zwiększaniu lesistości (wykaz w załączniku nr 1 do KPZL), a potwierdzenie tego faktu stanowi o udzieleniu wsparcia ze środków funduszu leśnego w pierwszej kolejności. Ww. kryterium ma podstawowe znaczenie w sytuacji, gdy zgromadzone środki funduszu leśnego nie wystarczają na finansowanie całości wnioskowanych przedsięwzięć zalesieniowych i zachodzi konieczność szczegółowego kwalifikowania wniosków do wsparcia na podstawie danych zawartych w wystąpieniach.
Ad III.
Kryterium "Warunki realizacji przedsięwzięcia" ma na celu ukierunkowanie prowadzonej oceny wystąpień pod kątem wyboru do wsparcia najlepiej przygotowanych i najefektywniejszych (w danych warunkach) przedsięwzięć zalesieniowych. Ocena prowadzona jest na podstawie deklarowanego stopnia zaawansowania realizacji przedsięwzięcia zalesieniowego na dzień złożenia wniosku o wsparcie ze środków funduszu leśnego oraz poprzez analizę wnioskowanego wydatku, przeliczając go na 1 ha powierzchni planowanych zalesień i porównując ustalone w ten sposób jednostkowe wydatki. Ww. ocena prowadzona jest niezależnie od stosowania kryterium "Priorytety lokalizacji zalesień", a jej wyniki umożliwiają tworzenie listy rankingowej wystąpień - zarówno dla zalesień realizowanych na obszarze gmin szczególnie preferowanych do zwiększania lesistości, jak i nie objętych tego typu priorytetem.

Wyniki prowadzonej oceny odnotowywane są w odpowiednim polu formularza "Wystąpienie o dofinansowanie przedsięwzięcia". O odmowie zakwalifikowania wystąpienia do dofinansowania DGLP powiadamia nadleśniczego, wraz z podaniem przyczyn, w terminie 30 dni od ustalonej daty jego składania. Brak powiadomienia jest równoznaczny z zakwalifikowaniem wystąpienia do dofinansowania.

Warszawa, czerwiec 2001 r.

______

1) art. 57, ust. 1a ustawy o lasach

2) art. 56, ust. 2 ustawy o lasach

3) art. 58, ust. 3 ustawy o lasach

4) art. 14, ust. 3 ustawy o lasach

5) patrz Krajowy Program Zwiększania Lesistości, Warszawa, lipiec 1995 r., cz. III. - Strategia realizacji programu

6) patrz źródła finansowania KPZL

7) zgodnie z zastrzeżeniem wniesionym przez Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa w piśmie z dnia 10.05.2001 r., zn. spr.: PRR/671/AD/2001, dot. uwzględnienia priorytetów, o których mowa w cz. II.5. KPZL

8) art. 58, ust. 4 ustawy o lasach

9) art. 14, ust. 5 ustawy o lasach wskazuje starostę jako organ właściwy do udzielania pomocy w pokryciu kosztów zalesiania gruntów. Tym samym pozyskiwanie środków pomocowych przeznaczanych na zalesianie gruntów prywatnych (budżet państwa, WFOŚiGW, fundusz leśny) winno być koordynowane na szczeblu powiatu

10) art. 14, ust. 6 ustawy o zasadach wspierania rozwoju regionalnego

11) art. 14, ust. 3 ustawy jw. - z wyłączeniem spraw będących w gestii właściwych ministrów (np. KPZL)

12) aktualnie brak podstaw do stosowania art. 26 ustawy o zasadach wspierania rozwoju regionalnego

13) reprezentowanych przez nadleśniczego - działającego z upoważnienia dyrektora generalnego LP

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

Załącznik 

WNIOSEK O DOFINANSOWANIE PRZEDSIĘWZIĘCIA ZALESIENIOWEGO