Dysponowanie środkami funduszu leśnego związanymi z wyłączeniem z produkcji lasów nie stanowiących własności Skarbu Państwa oraz lasów znajdujących się w zarządzie parków narodowych.
B.I.LP.2001.12.116
Akt utracił mocZARZĄDZENIE Nr 88
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 29 listopada 2001 r.
w sprawie dysponowania środkami funduszu leśnego związanymi z wyłączeniem z produkcji lasów nie stanowiących własności Skarbu Państwa oraz lasów znajdujących się w zarządzie parków narodowych.
Na podstawie § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, stanowiącego załącznik do Zarządzenia nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18 maja 1994 r. w sprawie nadania Statutu Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu LP, zarządzam, co następuje:
ZAŁĄCZNIK Nr 1
ZASADY I KRYTERIA
ZASADY I KRYTERIA
I.
Wstęp
Wstęp
II.
Zasady ogólne dysponowania środkami funduszu leśnego w części dotyczącej KPZL
Zasady ogólne dysponowania środkami funduszu leśnego w części dotyczącej KPZL
2. Stosownie do określonej w KPZL roli Lasów Państwowych5) (LP) oraz prawnych i statutowych możliwości finansowania programu przez inne zainteresowane podmioty6), podstawową formę wspomagania zalesiania ww. gruntów stanowi zaopatrzenie właścicieli gruntów w odpowiedni materiał sadzeniowy. Tym samym finansowanie przez LP innych prac zalesieniowych uwarunkowane jest uprzednim zapewnieniem dostawy materiału sadzeniowego.
3. Przedmiotem udzielanego wsparcia ze środków funduszu leśnego są zadania ujęte w rocznym planie zalesiania gruntów nie stanowiących własności Skarbu Państwa.
4. Udzielane wsparcie w zalesianiu gruntów nie stanowiących własności Skarbu Państwa uzależnione jest od stanu środków funduszu leśnego zgromadzonych na wyodrębnionym rachunku w DGLP - w dacie ustalonej określonymi terminami składania wystąpień o dofinansowanie ww. przedsięwzięcia. Określa się następujące terminy składania wystąpień:
- dla zalesień, których dofinansowanie rozpoczyna się w I połowie roku (wiosenny sezon zalesiania gruntów) - do 30.11. roku poprzedzającego planowaną realizację zadania;
- dla zalesień, których dofinansowanie rozpoczyna się w II połowie roku (jesienny uzupełniający sezon zalesiania gruntów) - do 31.07. danego roku.
5. Przekroczenie ustalonego terminu składania wystąpień o dofinansowanie przedsięwzięcia powoduje przesunięcie rozpatrzenia na następny sezon zalesień.
6. W sytuacji, gdy zgromadzone środki funduszu leśnego nie wystarczają na finansowanie całości wnioskowanych przedsięwzięć zalesieniowych, przy rozpatrywaniu spraw uwzględnia się preferencje wynikające z przyjętego przestrzennego modelu zwiększenia lesistości.7)
III.
Ubieganie się o środki funduszu leśnego na wsparcie zalesiania gruntów nie stanowiących własności Skarbu Państwa
Ubieganie się o środki funduszu leśnego na wsparcie zalesiania gruntów nie stanowiących własności Skarbu Państwa
2. Przekazanie informacji, o której mowa powyżej, powinno nastąpić:
- do 31.10. roku poprzedzającego planowaną realizację zadania dla zalesień, których dofinansowanie rozpoczyna się w I połowie roku (wiosenny sezon zalesiania gruntów);
- do 30.06. danego roku dla zalesień, których dofinansowanie rozpoczyna się w II połowie roku (jesienny uzupełniający sezon zalesiania gruntów).
IV.
Sporządzanie planu wydatków funduszu leśnego w części dotyczącej KPZL
Sporządzanie planu wydatków funduszu leśnego w części dotyczącej KPZL
2. RDLP sporządza, w układzie województw i powiatów, zbiorcze zestawienie zgłoszonych potrzeb w zakresie wsparcia zalesiania gruntów nie stanowiących własności Skarbu Państwa, które przesyłane jest wraz z wystąpieniami nadleśniczych do DGLP. Kopie zestawienia RDLP przekazuje do wiadomości zarządów województw.
3. Całość wystąpień dotyczących wsparcia zalesiania gruntów niepaństwowych podlega rozpatrzeniu w DGLP. Dotyczy to w szczególności zbilansowania wnioskowanych potrzeb ze stanem zgromadzonych w DGLP środków funduszu leśnego oraz oceny złożonych wystąpień pod kątem zgodności z ustalonymi zasadami i kryteriami rozdziału ww. środków. Kryteria służące ocenie przedkładanych wniosków opisano w części VI niniejszych zasad.
4. Zgodnie z ustalonymi w KPZL priorytetami lokalizacji zalesień, w pierwszej kolejności kwalifikowane będą do wsparcia przedsięwzięcia realizowane na terenie gmin wykazanych w załączniku nr 1 do programu jako szczególnie preferowane do zwiększania lesistości. W dalszej kolejności uwzględniany będzie deklarowany stopień zaawansowania realizacji przedsięwzięcia zalesieniowego na dzień złożenia wniosku o wsparcie ze środków funduszu leśnego oraz poziom wydatków związanych z wnioskowanym wsparciem.
5. DGLP po rozpatrzeniu złożonych wystąpień przygotowuje projekt planu wydatków funduszu leśnego, który konsultowany jest z zarządami właściwych województw - pod kątem zgodności ze strategią rozwoju województwa i programem wojewódzkim10) oraz przedkładany Ministrowi Rozwoju Regionalnego i Budownictwa w celu uzgodnienia z ustaleniami Narodowej Strategii Rozwoju Regionalnego i Programu Wsparcia.11)
6. Po przeprowadzeniu stosownych konsultacji i uzgodnień dyrektor generalny LP zatwierdza roczny plan wydatków funduszu leśnego, w części dotyczącej KPZL, informując o postawieniu do dyspozycji ww. środków funduszu leśnego:
- wnioskodawcę - tj. nadleśniczego12),
- dyrektora RDLP,
- zarządy właściwych województw.
V.
Zasady wydatkowania środków funduszu leśnego w części dotyczącej KPZL
Zasady wydatkowania środków funduszu leśnego w części dotyczącej KPZL
- przeznaczenie i kwotę przyznanego dofinansowania ze środków funduszu leśnego;
- terminy realizacji i planowany efekt rzeczowy przedsięwzięcia;
- zakres uprawnień kontrolnych LP13), związany z wykorzystaniem przyznanego dofinansowania;
- sposób zabezpieczenia przyznanego dofinansowania;
- określenie sankcji nakładanych w wypadku nieprawidłowej realizacji umowy;
- inne warunki ustalone przez umawiające się strony (np. stosowanie ustalonych procedur).
2. LP mogą wypowiedzieć ww. umowę w razie stwierdzenia, że:
- podmiot otrzymujący dofinansowanie nie przystąpił w terminie do realizacji przedsięwzięcia lub odstąpił od realizacji celu, na który dofinansowanie zostało przyznane;
- dofinansowanie wykorzystano niezgodnie z przeznaczeniem określonym w umowie;
- nie zostały uzyskane zaplanowane efekty rzeczowe przedsięwzięcia;
- podmiot otrzymujący dofinansowanie nie spełnia innych warunków określonych w umowie.
3. Obciążenie funduszu leśnego, z tytułu udzielanego wsparcia w zalesianiu gruntów, następuje po zaakceptowaniu przedstawionych dokumentów finansowych potwierdzających powstałe, w ramach określonych umową, koszty realizacji przedsięwzięcia oraz po złożeniu oświadczenia o zgodnym z przepisami ustawy o lasach wykorzystaniu środków funduszu leśnego.
4. W wypadku dostawy sadzonek drzew i krzewów leśnych ze szkółek LP obciążenie funduszu leśnego następuje na podstawie oświadczenia nadleśniczego o wydaniu sadzonek na potrzeby zalesiania gruntów nie stanowiących własności Skarbu Państwa, które powinno być potwierdzone przez właściwego starostę na podstawie przedstawionego pokwitowania odbioru sadzonek przez właścicieli ww. gruntów. Przy dostawie materiału sadzeniowego ze szkółek LP obowiązuje zasada stosowania tych samych cen jednostkowych sadzonek, co w wypadku zalesiania gruntów Skarbu Państwa i sprzedaży innym nadleśnictwom.
VI.
Kryteria przydziału środków funduszu leśnego w części dotyczącej KPZL
Kryteria przydziału środków funduszu leśnego w części dotyczącej KPZL
I. Spełnienie wymogów formalnoprawnych.
II. Priorytety lokalizacji zalesień.
III. Warunki realizacji przedsięwzięcia.
Wyniki prowadzonej oceny odnotowywane są w odpowiednim polu formularza "Wystąpienie o dofinansowanie przedsięwzięcia". O odmowie zakwalifikowania wystąpienia do dofinansowania DGLP powiadamia nadleśniczego, wraz z podaniem przyczyn, w terminie 30 dni od ustalonej daty jego składania. Brak powiadomienia jest równoznaczny z zakwalifikowaniem wystąpienia do dofinansowania.
Warszawa, czerwiec 2001 r.
______
1) art. 57, ust. 1a ustawy o lasach
2) art. 56, ust. 2 ustawy o lasach
3) art. 58, ust. 3 ustawy o lasach
4) art. 14, ust. 3 ustawy o lasach
5) patrz Krajowy Program Zwiększania Lesistości, Warszawa, lipiec 1995 r., cz. III. - Strategia realizacji programu
6) patrz źródła finansowania KPZL
7) zgodnie z zastrzeżeniem wniesionym przez Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa w piśmie z dnia 10.05.2001 r., zn. spr.: PRR/671/AD/2001, dot. uwzględnienia priorytetów, o których mowa w cz. II.5. KPZL
8) art. 58, ust. 4 ustawy o lasach
9) art. 14, ust. 5 ustawy o lasach wskazuje starostę jako organ właściwy do udzielania pomocy w pokryciu kosztów zalesiania gruntów. Tym samym pozyskiwanie środków pomocowych przeznaczanych na zalesianie gruntów prywatnych (budżet państwa, WFOŚiGW, fundusz leśny) winno być koordynowane na szczeblu powiatu
10) art. 14, ust. 6 ustawy o zasadach wspierania rozwoju regionalnego
11) art. 14, ust. 3 ustawy jw. - z wyłączeniem spraw będących w gestii właściwych ministrów (np. KPZL)
12) aktualnie brak podstaw do stosowania art. 26 ustawy o zasadach wspierania rozwoju regionalnego
13) reprezentowanych przez nadleśniczego - działającego z upoważnienia dyrektora generalnego LP
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................