Dalsza konkretyzacja i uszczegółowienie postępowania nadzwyczajnego w związku z wystąpieniem w dniu 11 i 12 sierpnia 2017 r. w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe (dalej Lasy Państwowe lub LP) stanu siły wyższej o zasięgu ponadlokalnym.

Dzienniki resortowe

B.I.LP.2017.10.148

Akt obowiązujący
Wersja od: 30 sierpnia 2017 r.

DECYZJA Nr 223/2017
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 30 sierpnia 2017 r.
w sprawie dalszej konkretyzacji i uszczegółowienia postępowania nadzwyczajnego w związku z wystąpieniem w dniu 11 i 12 sierpnia 2017 r. w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe (dalej Lasy Państwowe lub LP) stanu siły wyższej o zasięgu ponadlokalnym

ZD.7600.8.2017

Na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach 1 , zwanej dalej ustawą, w związku z § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe 2 , zwanego dalej Statutem - w wykonaniu zadania Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, wynikającego z obowiązku określonego w § 135 ust. 1 pkt 3 w związku z § 133 ust. 1 pkt 2 Zarządzenia Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych nr 46 z dnia 24 października 2016 r. w sprawie sprzedaży drewna prowadzonej przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe 3 , zwanego dalej także zarządzeniem 46/2016 - mając m.in. na względzie:

1) konieczność dalszej konkretyzacji postanowienia § 19 Decyzji nr 211 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 16 sierpnia 2017 r. (znak: ZM.800.19.2017), przywoływanej dalej jako decyzja 211/2017, zwłaszcza w odniesieniu do postępowania do czasu oznaczania klęskowego surowca drzewnego sposobem wzorowanym na procedurze, jaka w roku 2017 została zastosowana na rynku dla rozwoju;

2) postanowienie § 20 decyzji 211/2017 4 ;

3) treść pisma Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych do Ministra Środowiska (zob. załącznik nr 1);

4) notatkę służbową będącą załącznikiem nr 2 do niniejszej decyzji;

5) wolę stworzenia warunków do zapewnienia osobom fizycznym nabywania drewna okrągłego na potrzeby odtwarzania infrastruktury bytowej i służącej działalności rolniczej zniszczonej w następstwie huraganowych wiatrów, jakie na terytorium Polski wystąpiły w dniu 11 i 12 sierpnia 2017 r. -

- postanawia się, co następuje:

Ilość drewna, w tym drewna klęskowego

do pozyskania do końca roku 2017

w poszczególnych nadleśnictwach klęskowych

§  1. 
Mając na względzie sygnalizowane operacyjnie niewystępowanie zjawiska braku mocy przerobowych (kształtowanych zdolnościami przerobowymi zakładów usług leśnych oraz własnymi zdolnościami przerobowymi Lasów Państwowych) - w dążeniu do zachowania zasady równomierności użytkowania głównego lasu na terenie klęskowiska, dla roku 2017 należy wstępnie przyjmować wolumen drewna poklęskowego do pozyskania (V2017) na poziomie wynikającym z formuły nr 1:

,

gdzie: (1) - ilość drewna poklęskowego (z wyłączeniem: /1/ drewna opałowego dla ludności, /2/ tzw. pozostałości po ścince i wyróbce oraz /3/ drewna, o którym mowa w § 20) na terenie klęskowiska według szacunków dokonanych na podstawie metody polegającej na eksperckiej analizie ortofotomap wykonanych (wykonywanych) na zlecenie regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych w Poznaniu, Toruniu, Gdańsku i Szczecinku; (2) liczba 19,1 oznacza przeliczeniową liczbę miesięcy, w trakcie których Lasy Państwowe powinny dokonać uporządkowania terenu klęskowiska (tj. powinny zakończyć działania w zakresie melioracji agrotechnicznych na terenie klęskowiska) 5 ; (3) liczba 4 oznacza liczbę miesięcy efektywnego porządkowania terenu klęskowiska w roku 2017.

§  2. 
Ilość drewna do pozyskania na terenie klęskowiska według poszczególnych regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych (V2017RDLPx, gdzie x - nazwa RDLP) należy wstępnie ustalać z zastosowaniem formuły (2):

gdzie: I2017x - ilość drewna do pozyskania na terenie klęskowiska (z wyłączeniem drewna opałowego dla ludności, tzw. pozostałości po zrywce i wyróbce oraz z wyłączeniem drewna, o którym mowa w § 20) do końca czerwca 2019 r. w ramach regionalnej dyrekcji LP "x".

§  3. 
Kierownika komórki organizacyjnej DGLP właściwej w sprawach użytkowania głównego lasu zobowiązuje się do uzyskania od poszczególnych regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych, w nieprzekraczalnym terminie do końca sierpnia 2017 r.:
1)
wyników oszacowania ilości drewna do pozyskania na terenie klęskowiska z zastosowaniem metody, o której mowa w § 1, z zastrzeżeniem, że w razie braku do tego czasu tych wyników należy przyjmować dane o ilości drewna poklęskowego najbardziej prawdopodobnej w ocenie dyrektorów poszczególnych regionalnych dyrekcji LP; odrębnie należy podawać dane o ilości drewna opałowego dla ludności oraz drewna, o którym mowa w § 20;
2)
ilości drewna do pozyskania w świetle wyników uzyskiwanych z zastosowaniem ww. formuły (2).
§  4. 
1. 
Dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych upoważnia się do umotywowanego wnioskowania do Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych o korektę ilości drewna, o której mowa w § 3 pkt 1.
2. 
Ostateczna ilość drewna do pozyskania w roku 2017 powinna być objęta decyzjami zarządczymi Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych.
3. 
Ustala się, że ilość drewna klęskowego do pozyskania w roku 2017 w poszczególnych nadleśnictwach w zasięgu danej regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych będzie przedmiotem decyzji zarządczej dyrektora tej dyrekcji. Decyzję, o której mowa w zdaniu poprzedzającym, należy przesłać do DGLP (do komórki organizacyjnej DGLP właściwej ds. użytkowania głównego lasu).
§  5. 
1. 
Ilość drewna do pozyskania w danym nadleśnictwie klęskowym od daty wystąpienia stanu siły wyższej do końca 2017 r. powinna odpowiadać ilości drewna, o której mowa w § 4, powiększonej o ilość drewna przewidzianego do pozyskania w tym czasie na tzw. pozycjach planowych.
2. 
Suma ilości drewna do pozyskania w ramach danej RDLP od daty wystąpienia stanu siły wyższej do końca 2017 r. w poszczególnych nadleśnictwach klęskowych w zasięgu danej regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych powinna być ujmowana w zestawieniu stanowiącym załącznik nr 1 do decyzji 218 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 24 sierpnia 2017 r. (znak: EP.0210.2.2017).
Uszczegółowienie procedury porządkowania terenu klęskowiska

do czasu przystąpienia do nadzwyczajnej procedury oznaczania

surowca drzewnego pod względem przyszłych nabywców

dedykowanej do podmiotów operujących

w roku 2017 na rynku dla rozwoju

§  6. 
Do czasu rozpoczęcia oznaczania (poklęskowego) surowca drzewnego pod względem przyszłych nabywców w procedurze, o której mowa w § 9-13, należy przyjmować, że:
1)
nadleśnictwa klęskowe powinny koncentrować się na pozyskiwaniu surowca drzewnego na działkach stanowiących zgrupowanie określonej liczby oddziałów leśnych, na których zalega w ocenie nadleśniczych najcenniejszy surowiec drzewny;
2)
surowiec drzewny, o którym mowa w pkt 1, powinien być:
a)
używany do realizacji umów, które do czasu wystąpienia stanu siły wyższej zostały zawarte z nabywcami w wykonaniu postanowień zarządzenia 46/2016 - po odpowiednim aneksowaniu tych umów, dokonywanym w wykonaniu § 7

albo powinien być

b)
wystawiany do oznaczenia pod względem przyszłych nabywców z wykorzystaniem aplikacji "e-drewno"

- przy czym, uwzględniając postanowienie § 8, decyzję co do tego, jaka ilość drewna będzie oznaczana pod względem przyszłych nabywców z wykorzystaniem aplikacji "e-drewno", pozostawia się nadleśniczemu, działającemu pod nadzorem i przy koordynacyjnej funkcji dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych.

§  7. 
Bez względu na to, na jakim poziomie struktury organizacyjnej LP zostały zawarte umowy, o których mowa § 6 pkt 2 lit. a, do renegocjacji tych umów mocuje się nadleśniczych, kierujących nadleśnictwami klęskowymi, przy czym:
1)
jeżeli dana umowa została zawarta przez nadleśniczego, nadleśniczy staje się stroną aneksu do umowy;
2)
jeżeli dana umowa została zawarta imieniem nadleśniczych przez dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych lub przez Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, nadleśniczy sporządza dwustronnie podpisany (wiążący strony od zaraz) protokół zmiany warunków umowy (w zakresie dotyczącym zobowiązań nadleśniczego), który przesyła do dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych; dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych:
a)
uwzględnia postanowienie tego protokołu w aneksie do odpowiedniej umowy kupna-sprzedaży drewna (w odniesieniu do umowy zawartej na poziomie RDLP) albo
b)
przesyła protokół (ewentualnie wraz z innymi protokołami) do Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych celem uwzględnienie treści tego protokołu (tych protokołów) w umowie kupna-sprzedaży drewna (w odniesieniu do umowy zawartej przez Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych).
§  8. 
1. 
Aplikacja "e-drewno" do oznaczania poklęskowego surowca drzewnego może być używana nie tylko w odniesieniu do drewna już pozyskanego, lecz również do drewna jeszcze niewyrobionego (w tym drewna drzew stojących, drewna drzew stanowiących wiatrowały i wiatrołomy, drewna złomów).
2. 
Ilość drewna danej grupy gatunkowo-handlowej wystawiana w nadleśnictwie klęskowym w ramach jednej aukcji (licytacji) do oznaczenia pod względem przyszłych nabywców przy użyciu aplikacji "e-drewno" powinna być funkcją ilości drewna danej grupy gatunkowo-handlowej przewidzianej do wyrobienia (na potrzeby tej aplikacji) i poddana odbiórce (lub wyrobionego i poddanego odbiórce) w ciągu jednoznacznie oznaczonego okresu (na przykład w ciągu połowy miesiąca); sposób ustalania okresu, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym, będzie przedmiotem wideokonferencji zwołanej na 4 dzień września 2017 r.
3. 
Dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych zobowiązuje się do wydania decyzji zarządczych upraszczających na terenie klęskowiska procedurę oznaczania surowca drzewnego pod względem przyszłych nabywców z użyciem aplikacji "e-drewno" w celu zapewnienia możliwie najkrótszego czasu upływającego od rozstrzygnięcia danej licytacji (aukcji) do czasu doprowadzenia drewna do stanu gotowości do wywozu z lasu; decyzje, o których mowa w zdaniu poprzedzającym, będą przedmiotem konferencji zwołanej na 4 dzień września 2017 r.
Nadzwyczajna procedura oznaczania surowca drzewnego

pod względem przyszłych nabywców

dedykowana do podmiotów operujących w roku 2017

na rynku dla rozwoju

§  9. 
1. 
W konkretyzacji postanowienia § 19 pkt 5 decyzji 211/2017, z zastrzeżeniem ust. 2, ustala się, że nadleśnictwa klęskowe wystawią do oznaczenia drewna pod względem przyszłych nabywców w procedurze nadzwyczajnej (wzorowanej na postępowaniu, jakie w roku 2017 zastosowano w odniesieniu do rynku dla rozwoju) ilość drewna poklęskowego, obliczoną z użyciem formuły (3):

gdzie:

R2017y - ilość drewna do wystawienia w roku 2017 do oznaczenia pod względem nabywców w procedurze nadzwyczajnej;

V2017y - ilość drewna klęskowego do pozyskania przez nadleśnictwo "y" ustalona dla nadleśnictwa "y" w wykonaniu § 4;

Vum - ilość drewna klęskowego zarezerwowana do zrealizowania przez nadleśnictwo "y" zobowiązań wobec nabywców do końca 2017 r., wynikających z umów wiążących nadleśnictwo z nabywcami drewna, zawartych w wykonaniu postanowień zarządzenia 46/2016 do czasu wystąpienia stanów siły wyższej (przy założeniu, że drewno wyrabiane w ramach pozyskiwania drewna z terenu klęskowiska będzie możliwe do wykorzystania jako drewno wyczerpujące znamiona surowca pełnowartościowego .do realizacji tychże zobowiązań);

Ve-drewno - ilość drewna oznaczona pod względem przyszłych nabywców z wykorzystaniem aplikacji "e-drewno" - do czasu wystawienia drewna na portalu leśno-drzewnym na potrzeby ww. procedury nadzwyczajnej.

2. 
Dyrektor Generalny Lasów Państwowych, bez zbędnej zwłoki, podejmie:
1)
decyzję zarządczą wzywającą podmioty, o których mowa w § 10 ust. 1, do podpisywania oświadczeń, o których mowa w § 10 ust. 2;
2)
decyzję zarządczą inicjującą ww. procedurę nadzwyczajną (etap nadzwyczajny i dogrywka) - z podaniem czasu trwania tego etapu i tej dogrywki.
§  10. 
1. 
Uprawnienie do przystąpienia do ww. procedury nadzwyczajnej przysługuje wszystkim podmiotom, którym zgodnie z Decyzją nr 144 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 13 czerwca 2017 r. zatwierdzono moce przerobowe po weryfikacji ich wniosków w tej sprawie.
2. 
W celu wzięcia udziału w ww. procedurze nadzwyczajnej podmioty powinny podpisać oświadczenie stanowiące załącznik nr 3 do niniejszej decyzji; oświadczenie, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym, należy złożyć w tzw. jednostce macierzystej dla danego podmiotu.
§  11. 
Podmioty, które zostaną dopuszczone do procedury nadzwyczajnej, nie mogą złożyć ofert zakupu surowca drzewnego w wysokości przekraczającej ww. zatwierdzone moce przerobowe pomniejszone o ilość drewna nabytego w ramach procedowania w roku 2017 na rynku dla rozwoju (etap zasadniczy oraz dogrywka). W odniesieniu do podmiotów, które w roku 2017 korzystały z tzw. praw nabytych, pomniejszenie, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym, powinno być dokonywane w odniesieniu do ilości drewna, ustalonej w wykonaniu § 3 ust. 4 Decyzji nr 45 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 15 lutego 2017 r.
§  12. 
1. 
Procedura nadzwyczajna powinna odbywać się z odpowiednim stosowaniem postanowień Decyzji nr 26 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 1 lutego 2017 r. oraz Decyzji nr 45 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 15 lutego 2017 r. - z tym, że jedynym kryterium oceny ofert będzie cena zakupu drewna.
2. 
Zakład Informatyki Lasów Państwowych zobowiązuje się do bezzwłocznego dokonania koniecznych zmian w Portalu Leśno-Drzewnym, dostosowujących dotychczasowe jego oprogramowanie na potrzeby ww. procedury nadzwyczajnej.
§  13. 
1. 
Na wniosek podmiotu, który uzyska prawo do nabycia drewna w wyniku ww. procedury nadzwyczajnej, dopuszcza się możność przekazywania mu drewna do faktycznego odbioru na podstawie tzw. protokołu przekazania drewna (PP).
2. 
Inne szczególne warunki umowy kupna-sprzedaży drewna w wyniku procedury nadzwyczajnej wymagają uzgodnienia z Dyrektorem Generalnym Lasów Państwowych.
§  14. 
Trwanie procedury nadzwyczajnej nie wyklucza możności wykorzystywania drewna poklęskowego do realizacji przez nadleśniczego umów, o których mowa w § 6 pkt 2 lit. a.

Uzupełniająca procedura oznaczania surowca drzewnego

pod względem przyszłych nabywców

dedykowana do ogółu podmiotów gospodarczych

§  15. 
Ustala się, że drewno, o którym mowa w § 9 ust. 1 - w ilości nieoznaczonej pod względem przyszłych nabywców w procedurze nadzwyczajnej - będzie wystawione do takiego oznaczenia (bez efektu kształtowania historii zakupu) w procedurze wzorowanej na postępowaniu na rynku podstawowym (etap zasadniczy oraz trzy dogrywki), zwanej dalej procedurą uzupełniającą.
§  16. 
Ustala się, że:
1)
uprawnienie do uczestniczenia w procedurze uzupełniającej przysługuje wszystkim podmiotom gospodarczym bez względu na miejsce prowadzenia działalności gospodarczej;
2)
jedynym kryterium oceny ofert nabywców będzie deklarowana przez nich cena zakupu surowca drzewnego;
3)
cena odmowy, cena proponowana oraz cena górną będą przyjmowane na poziomie cen przyjmowanych w roku 2017 na rynku podstawowym.
§  17. 
1. 
Zakład Informatyki Lasów Państwowych zobowiązuje się do bezzwłocznego przystąpienia do prac, których przedmiotem powinna być adaptacja oprogramowana Portalu Leśno-Drzewnego w celu stworzenia warunków do przeprowadzenia procedury uzupełniającej. W trakcie prac adaptacyjnych należy mieć na względzie, że na Portalu będą mogły rejestrować się podmioty prowadzące działalność gospodarczą w różnych częściach świata.
2. 
Komórkę organizacyjną Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych właściwą ds. marketingu zobowiązuje się, w razie zaistnienia takiej potrzeby, do zaprojektowania odrębnej decyzji zarządczej Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych dokonującej dalszej konkretyzacji i uszczegółowienia procedury uzupełniającej.
Koncepcja zagospodarowania surowca drzewnego,

które powinno być objęte w roku 2017 działaniami

w ramach porządkowania klęskowiska, a nie zostanie

wykorzystane do realizacji umów kupna-sprzedaży, zawartych

przed datą wystąpienia stanu siły wyższej,

oraz nie zostanie oznaczone pod względem przyszłych nabywców:

(1) z użyciem aplikacji "e-drewno",

(2) w ramach procedury nadzwyczajnej

oraz (3) w ramach procedury uzupełniającej

§  18. 
Jeżeli okaże się, że w trakcie koniecznego w roku 2017 porządkowania klęskowiska określona ilość wyrobionego surowca drzewnego nie zostanie wykorzystana do realizacji umów kupna-sprzedaży, zawartych przed datą wystąpienia stanu siły wyższej, oraz nie zostanie oznaczone pod względem przyszłych nabywców: (1) z użyciem aplikacji "e-drewno", (2) w ramach procedury nadzwyczajnej, a także (3) w ramach procedury uzupełniającej - zagospodarowanie tego surowca zostanie objęte odrębną decyzją zarządczą Dyrektora Generalnego, przewidującą m.in.:
1)
wydzielenie puli drewna o cechach drewna niepełnowartościowego do wykorzystania, po zgromadzeniu na składach drewna energetycznego, na własne potrzeby energetyczne (w realizacji jednego z programów rozwojowych LP) lub do zużycia jako drewno energetyczne (pod warunkiem wprowadzenia do obrotu prawnego definicji takiego drewna) przy odpowiednim zastosowaniu postanowień zarządzenia 46/2016;
2)
przeznaczenie drewna dostatecznie pełnowartościowego do realizacji projektu rozwojowego LP dotyczącego promocji budownictwa z drewna.

Drewno opałowe oraz pozostałości po wycince

i wyróbce surowca drzewnego

§  19. 
1. 
W nawiązaniu do postanowień decyzji 211/2017 potwierdza się, że pozostałości po ścince i wyróbce surowca drzewnego powinny być zagospodarowane w wykonaniu postanowień zarządzenia 46/2016 z zachowaniem następującej reguły:
1)
w pierwszej kolejności pozostałości te powinny być zaoferowane do samowyróbki przez miejscową ludność dla zaspokojenia własnych potrzeb opałowych (sprzedaż drobnicy po cenach istotnie obniżonych);
2)
w drugiej kolejności pozostałości te powinny być poddane oznaczeniu pod względem przyszłych nabywców z wykorzystaniem aplikacji "e-drewno" (baloty, zrębki);
3)
w trzeciej kolejności pozostałości te powinny podlegać zgromadzeniu na składach drewna energetycznego, także na potrzeby realizacji przez LP projektu rozwojowego ukierunkowanego na uzyskanie samowystarczalności energetycznej.
2. 
Do drewna opałowego wyrabianego na terenie klęskowiska postanowienia zarządzenia 46/2016 stosuje się odpowiednio - z tym, że dopuszcza się wyróbkę tego drewna w długości wałków do 2,4 m.
Dodatkowa pula drewna na własne potrzeby instytucjonalne
§  20. 
Mając na względzie skalę zniszczeń infrastrukturalnych po przejściu przez terytorium Polski huraganowych wiatrów w dniach 11 i 12 sierpnia 2017 r., ustala się, że nadleśniczowie, kierujący nadleśnictwami klęskowymi, o których mowa w decyzji 211/2017, mogą wyodrębnić (w ramach rynku drewna na własne potrzeby instytucjonlane) pulę drewna konstrukcyjnego do wykorzystania na wspomaganie administracji publicznej w realizacji jej obowiązków w zakresie pomocy społecznej dla poszkodowanych przez zjawiska żywiołowe. W tym celu nadleśniczowie przy wspomaganiu dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych powinni rozpoznać gotowość różnych instytucji non-profit, działających na terytorium Rzeczypospolitej, do zakupu ww. drewna po cenie odmowy z opcją przekazania tego drewna w ramach darczynienia dla osób fizycznych, najbardziej poszkodowanych przez żywioł w związku ze zniszczeniem ich dorobku życia. Ilość drewna do utworzenia ww. puli powinna wynikać z ww. rozpoznania. Przy dokonywaniu sprzedaży drewna na rzecz ww. instytucji non-profit nadleśniczowie powinny pobierać od tych instytucji oświadczenia, że nabywane drewno będzie przedmiotem ww. darczynienia.

Postanowienia dotyczące odbiórki surowca drzewnego

wyrabianego na terenie klęskowiska

§  21. 
Choć przy wyróbce surowca drzewnego na terenie klęskowiska drewno dłużycowe stanowić będzie pulę symboliczną - dla zachowania kompletności niniejszej decyzji ustala się, że drewno takie powinno być odbierane według zwyczajowych procedur.
§  22. 
Mając na względzie, że na terenie klęskowiska prawie cały wyrabiany surowiec drzewny, będący grubizną, będzie podlegać odbiórce w stosach (stosy drewna kłodowanego, stosy drewna średniowymiarowego) - ustala się, że na terenie klęskowiska sztuki drewna kłodowanego mogą być odbierane:
1)
w stosach układanych tradycyjnie według stopni grubości (klas wymiarowych) i klas jakości;
2)
w odrębnych stosach obejmujących sztuki drewna kłodowanego o stopniu grubości 1 lub 2 (klasie wymiarowej I i II), jeżeli należą one do klasy jakości C lub D, z zastrzeżeniem tradycyjnego (odrębnego) układania stosów obejmujących sztuki drewna kłodowanego:
a)
klasy jakości C o stopniu grubości 3 (klasie wymiarowej III),
b)
klasy jakości D o stopniu grubości 3 (klasie wymiarowej III),
c)
klasy jakości A:
-
o stopniu grubości 2 (klasie wymiarowej II),
-
o stopniu grubości 3 (klasie wymiarowej III),
d)
klasy jakości B:
-
o stopniu grubości 2 (klasie wymiarowej II),
-
o stopniu grubości 3 (klasie wymiarowej III),
e)
klasy jakości B/C:
-
o stopniu grubości 1 (klasie wymiarowej I),
-
o stopniu grubości 2 (klasie wymiarowej II),
-
o stopniu grubości 3 (klasie wymiarowej III);
3)
w odrębnych stosach obejmujących sztuki drewna kłodowanego klasy jakości C lub klasy jakości D (we wszystkich trzech stopniach grubości), z zastrzeżeniem tradycyjnego (odrębnego) układania stosów obejmujących sztuki drewna kłodowanego klasy jakości A, B oraz B/C.
§  23. 
1. 
Odbieranie drewna w stosach, o których mowa w § 22 pkt 1, powinno mieć miejsce przede wszystkim w początkowej fazie porządkowania klęskowiska, tj. w okresie prac na działkach obejmujących najcenniejszy surowiec drzewny, zwłaszcza w nadleśnictwach, w których rozmiar szkód od wiatrów ma charakter umiarkowany.
2. 
Odbieranie drewna w stosach, o których mowa w § 22 pkt 2, powinno mieć miejsce w drugiej fazie porządkowania klęskowiska, jednak przed wejściem tego porządkowania w fazę pojawiania się bardzo dużych ilości surowca drzewnego gorszej jakości; o szczegółach takiej odbiórki stanowi załącznik nr 2 do niniejszej decyzji.
3. 
Odbieranie drewna, o którym mowa w § 22 pkt 3, powinno mieć miejsce w fazie porządkowania klęskowiska znamionowanej pojawianiem się bardzo dużych mas drewna gorszej jakości i przy założeniu wprowadzenia do praktyki gospodarczej metody analizy obrazu, o której mowa w Decyzji nr 220 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 28 sierpnia 2017 r; o szczegółach takiej odbiórki stanowi załącznik nr 1 do niniejszej decyzji.
§  24. 
Odrębne stosy obejmujące sztuki drewna kłodowanego o stopniu grubości 1 lub 2 (klasie wymiarowej I i II), jeżeli należą one do klasy jakości C lub D, mogą nie być odbierane posztucznie, lecz według metodą "po obrysie stosu". W razie wprowadzenia do praktyki gospodarczej w danym nadleśnictwie technologii analizy obrazu metoda "po obrysie stosu" jest dopuszczalna w odniesieniu do tych stosów tylko wówczas, gdy z przyczyn atmosferycznych (przede wszystkim ze względu na zalegający śnieg) fotooptyczna identyfikacja czół poszczególnych sztuk drewna kłodowanego nie jest możliwa.
§  25. 
Metoda analizy obrazu, o której mowa w § 23 ust. 3, może być stosowana w odniesieniu do wszystkich stosów drewna kłodowanego, a także do stosów obejmujących drewno S2B, S2A i S4.
§  26. 
Szczegółowy sposób dokonywania odbiórki drewna w poszczególnych nadleśnictwach klęskowych powinien być przedmiotem decyzji zarządczych dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych.

Postanowienia końcowe

§  27. 
Zastrzega się, iż postanowienia niniejszej notatki będą mogły podlegać konkretyzacji, aktualizacji oraz modyfikacji poprzez stanowienie notatek służbowych zatwierdzanych przez Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych.
§  28. 
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Warszawa, dnia 25.08.2017 r.

Znak. spr.: ZM.802.177.2017

Pan

Jan Szyszko

Minister Środowiska

W związku z przystąpieniem do likwidacji skutków huraganowych wiatrów, jakie nawiedziły Polskę w nocy z 11 na 12 sierpnia 2017 roku, zwracam się z prośbą, aby Pan Minister (w ramach nadzoru sprawowanego nad Lasami Państwowymi) zaakceptował wprowadzenie na terenie nadleśnictw klęskowych (wymienionych w Decyzji nr 211 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 16 sierpnia 2017 r. w sprawie konkretyzacji i uszczegółowienia postępowania nadzwyczajnego w związku z wystąpieniem w dniu 11 i 12 sierpnia 2017 w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe stanu siły wyższej o zasięgu ponadlokalnym) uproszczonego pomiaru oraz klasyfikacji kłód iglastych oraz drewna stosowego (S2B, S2A, S4). Pomiar kłód w stosach oraz drewna stosowego odbywałby się metodami fotooptycznymi - w przypadku kłód iglastych dotyczyłby jedynie klas jakości C i D, ponieważ te klasy, z uwagi na uszkodzenia drewna klęskowego, będą najliczniej pozyskiwane. W przypadku kłód, przygotowanie drewna do odbioru pomijałoby jego sortowanie (fizyczny podział) na obowiązujące trzy klasy wymiarowe. Identyfikacja klas wymiarowych następowałaby automatycznie, podczas pomiaru fotooptycznego, na podstawie rozmiarów powierzchni przekroju czół. Obliczona miąższość poszczególnych klas jakościowo-wymiarowych byłaby przekazywana do wykazu odbiorczego drewna.

UZASADNIENIE:

Mając na uwadze zabezpieczenie mienia Skarbu Państwa, wprowadzając warunki techniczne na drewno wielkowymiarowe iglaste wyrabiane w kłodach (Zarządzenie nr 74 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 27 września 2013 r. w sprawie zasad odbioru i obrotu drewna iglastego wyrabianego w kłodach w jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych), uwzględniono cztery klasy jakości (A, B, C i D) - jak w drewnie wielkowymiarowym dłużycowym iglastym oraz dodatkowo klasę łączona B/C. Wyróżniono również trzy klasy wymiarowe, według średnicy w górnym końcu bez kory. Schemat klasyfikacji jakościowo-wymiarowej przedstawia poniższa tabela:

Klasa jakości1 klasa wymiarowa

14-22 cm

2 klasa wymiarowa

23-32 cm

3 klasa wymiarowa

powyżej 33 cm

Axx
Bxx
Cxxx
Dxxx
B/Cxxx

Oznacza to, że drewno kłodowane klasyfikowane jest w trzynastu grupach jakościowo-wymiarowych, co w normalnych warunkach pozyskania (na pozycjach planowych) nie stwarza większych problemów. Rozmiar szkód w ilości prawie 9 mln m3 oraz założony czas likwidacji szkód do połowy 2019 roku powodują, że w ciągu jednego dnia w nadleśnictwach klęskowych konieczne jest sklasyfikowanie i odebranie około 1500 m3 drewna, co w pełni uzasadnia wprowadzenie uproszonego pomiaru i klasyfikacji drewna.

Ponadto należy wyjaśnić, że w przypadku kłód iglastych w pierwszej kolejności zostanie pozyskane drewno wyższych (lepszych) klas jakości, według obowiązującego zarządzenia nr 74, o którym mowa na wstępie. Wnioskowane uproszczenie pomiaru oraz klasyfikacji (jednak zgodnie z faktyczną jakością) dotyczyłoby wyłącznie surowca klas jakości C i D, pozyskiwanego w dalszej kolejności.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

Warszawa, dnia 24.08.2017 r.

Znak spr.: ZD.7600.8.2017

Pan dr inż. Konrad Tomaszewski

Dyrektor Generalny

Lasów Państwowych

drogą służbową

Pan Andrzej Borowski

Zastępca Dyrektora Generalnego

ds. Gospodarki Leśnej

NOTATKA SŁUŻBOWA

Dotyczy: sortymentacji drewna klęskowego - możliwe rozwiązania ułatwiające odbiórkę drewna, nie ingerujące w dotychczasowy system sprzedaży drewna.

Wydział Użytkowania Lasu zwraca się z prośbą do Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych o rozważenie i akceptację propozycji ułatwiających odbiórkę drewna, zgodnie z wnioskami i postulatami Nadleśnictwa Rytel wyartykułowanymi w dniu 21 sierpnia br. podczas spotkania z Panem Dyrektorem, a nie ingerujących w dotychczasowy system sprzedaży drewna.

Co do zasady przyjęto, że na obecnym etapie nie należy ingerować w parametry jakościowe sortymentów, lecz skupić się na uproszczeniu ich odbiórki,

I. 

Drewno kłodowane iglaste

1. Pomiar drewna w stosach

a) Sytuacja obecna:

- dozwolone w Warunkach Technicznych długości do pomiaru w stosach mieszczą się w zakresie od 2,4 m.b. do 5 m.b.;

- pomiar kłód w stosach wymaga sortowania na klasy jakości i klasy grubości co do sztuki, brak możliwości odbioru kłody w 3 klasie grubości;

- pomiar szerokości i wysokości stosu wykonuje się z dwu stron z dokładnością do 1 cm, bez stosowania nadmiaru.

b) Propozycja modyfikacji w sytuacji wystąpienia klęski:

Uproszczenie pomiaru kłody w stosach polegające na:

- braku podziału stosów na klasy grubości: kłody 1 i 2 klasy grubości w jednym stosie;

- przygotowaniu do pomiaru w stosach dla jakości C i D kłody o średnicy w górnym końcu bez kory do 32 cm (1 i 2 klasa grubości) - każdy stos układany oddzielnie dla poszczególnej klasy jakości;

- dopuszczeniu występowania do 20% sztuk 3 klasy grubości w stosie;

- pomiarze szerokości i wysokości stosu z jednej strony oraz zaokrągleniu tych pomiarów do pełnych 5 cm w dół;

- usankcjonowaniu rozdzielania stosów drewna tego samego gatunku, sortymentu i klas jakości odbieranych w stosach farbą lub lubryką w celu uniknięcia zapełniania bufora urządzenia do pomiaru fotooptycznego.

c) Zalety modyfikacji:

- brak sortowania na klasy grubość krótkiej kłody (od 2 m.b. do 5 m.b. włącznie) ułatwia przygotowanie surowca m.in. przez zmniejszenie czasu pracy maszyn zrywkowych (brak konieczności wyszukiwania kłód tej samej klasy grubości, brak obowiązku układania stosu cieńszym końcem kłód w jednym kierunku), brak konieczności przygotowania długich placów do składowania drewna (jedna klasa grubości, jeden stos) itp.;

- usprawnienia zgodne są z obowiązującymi w PGL LP Warunkami Technicznymi - posiadamy wprowadzone przeliczniki zamienne z mp na m3 dla drewna kłodowanego iglastego do długości 5 m.b. (zamiennik dla klas C i D jest taki sam);

- bez zezwolenia na pomiar z jednej strony nie będzie możliwości zastosowania metod fotooptycznych (trudno wyobrazić sobie przejazd samochodu z dwu stron stosu, jeżeli będą one ułożone blisko siebie);

- ułatwi odbiórkę kłód w okresie zimowym metodą fotooptyczną, kiedy zasypane śniegiem czoła w znacznym stopniu uniemożliwią identyfikację ich pól powierzchni przez sprzęt wykonujący pomiar;

- zaokrąglenie do 5 cm w dół pozwala na wprowadzenie pewnego buforu niwelującego, np. niedokładne napięcie taśmy pomiarowej, trzymanie łaty pomiarowej pod lekkim kątem podczas mierzenia wysokości itp.

II. 

Drewno średniowymiarowe i małowymiarowe

a) Sytuacja obecna:

- pomiar szerokości i wysokości stosu z dwu stron z dokładnością do 1 cm.

b) Propozycja modyfikacji w sytuacji wystąpienia klęski:

- pomiar szerokości i wysokości stosu z jednej strony (rozważyć dokładność pomiarów do 5 cm);

- sprzedaż i sortowanie drewna sortymentu S2AP prowadzić w grupach rodzajów, z podziałem na iglaste, liściaste twarde i liściaste miękkie, np. wg poniższej tabeli (tabela poglądowa - możliwość zmiany).

Grupa/podgrupaRodzaj (nazwa)Symbol
Drewno iglaste (1)daglezjowePseudotsuga sp.Dg
jodłoweAbies sp.Jd
modrzewioweLarix sp.Md
sosnowePinus sp.So
świerkowePicea sp.Św
pozostałe iglastePI
Drewno

liściaste (L)

Liściaste twardeakacjoweRobinia sp.Ak
brzozoweBetula sp.Brz
bukoweFagus silvaticaBk
czereśniowePrunus sp.Czr
dęboweQuercus sp.Db
dębu czerwonegoQuercus rubra L.Dbc
graboweCarpinus betulus L.Gb
jaworoweAcer pseudoplatanusJw
jesionoweFraxinus sp.Js
klonoweAcer sp.Kl
olszoweAlnus sp.Ol
wiązoweUlmus sp.Wz
Liściaste miękkielipoweTilia sp.Lp
osikowePopulus tremula L.Os
wierzboweSalix sp.Wb
topolowePopulus sp.Tp
pozostałe liściastePL

Drewno S2AP zasadniczo wykorzystywane jest przez przemysł płytowy, który apelował (np. Kronospan) o przyjęcie możliwości sprzedaży drewna właśnie według powyższego kryterium;

- umożliwienie rozdzielania stosów drewna tego samego gatunku i sortymentu farbą lub lubryką;

- usprawnić obrót pozostałościami drzewnymi, np. poprzez dodanie nowego sortymentu ME lub w wersji uproszczonej grupy planowej M2E.

c) Zalety modyfikacji:

- bez zezwolenia na pomiar z jednej strony nie będzie możliwości zastosowania metod fotooptycznych (trudno wyobrazić sobie przejazd samochodu z dwu stron stosu, jeżeli będą one ułożone blisko siebie);

- zaokrąglenie do 5 cm w dół pozwala na wprowadzenie pewnego buforu niwelującego, np. niedokładne napięcie taśmy pomiarowej, trzymanie łaty pomiarowej pod lekkim kątem podczas mierzenia wysokości;

- sprzedaż drewna S2AP wg "twardości" ułatwi logistykę i załadunek pojazdów.

III. 

Sposób procedowania zmian

Zgodnie z ustaleniami notatki roboczej z dnia 22 sierpnia br. Biuro Marketingu zostało zobligowane, aby wystosować pismo do Ministerstwa Środowiska z prośbą o zgodę na działanie. Nie należy jednak zwlekać z otrzymaniem ww. zgody, lecz jak najszybciej przygotowywać się do ewentualnego jej udzielenia.

W związku z powyższym proponujemy:

1. Przygotowanie propozycji (programu testowego) w formie instrukcji postępowania/ warunków technicznych na czas usuwania skutków klęski. Wystosowanie poleceń do właściwych zespołów zadaniowych i ZILP o przygotowanie niezbędnych zmian w systemie SILP.

2. Konsultacje z RDLP dotkniętymi klęską co do proponowanych rozwiązań (dyrektorzy RDLP oraz nadleśniczowie powinni świadomie przystępować do programu).

3. Wybór nadleśnictw zainteresowanych przyłączeniem do programu.

4. Oprogramowanie niezbędnych zmian.

5. Wdrożenie warunków technicznych obowiązujących w wybranych nadleśnictwach na czas klęski.

Załącznik:

1. Propozycja rozwiązania problemu z wprowadzeniem do sprzedaży surowca iglastego wyrabianego w kłodach (do długości do 5 m.b.) i sposobie odbioru w stosach (surowiec klęskowy) - zmiany w SILP. (Załącznika nie drukujemy - przyp. red.).

ZAŁĄCZNIK Nr  3

OŚWIADCZENIE

Ja ...................................................................................... niżej podpisany(a), reprezentujący(a) podmiot........................................................................................................................................,

z siedzibą mieszczącą się pod adresem: .................................................................,

respektując postanowienia Rozdziału VIII Podrozdziału II Zarządzenia nr 46 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 24 października 2016 roku oraz decyzji zarządczych dotyczących procedury oznaczania surowca pod względem przyszłych nabywców na rynku dla rozwoju w 2017 roku, oświadczam, że przystępując dobrowolnie do procedury, o jakiej mowa w § 19 pkt 5 Decyzji nr 211 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 16 sierpnia 2017 r. oraz § 10 ust. 2 Decyzji nr 223 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 30 sierpnia 2017 r.,

1) godzę się na to, aby ilość drewna, o nabycie której będę mógł (mogła) zabiegać w nadzwyczajnej procedurze oznaczania surowca drzewnego pod względem przyszłych nabywców operujących na rynku dla rozwoju w 2017 roku, wyliczona zostanie w oparciu o zatwierdzone moce przerobowe, pomniejszone o zakupy drewna dokonane w etapie zasadniczym procedury oznaczania surowca drzewnego pod względem przyszłych nabywców na rynku dla rozwoju w 2017 roku oraz dogrywce w tej procedurze;

2) godzę się na to, że surowiec nabyty w nadzwyczajnej procedurze oznaczania surowca drzewnego pod względem przyszłych nabywców operujących na rynku dla rozwoju w 2017 roku będzie pochodzić z pozyskania na terenach, na których wystąpił w dniach 11 i 12 sierpnia 2017 roku stan siły wyższej spowodowany klęską żywiołową;

3) w razie nabycia z Lasów Państwowych surowca drzewnego w nadzwyczajnej procedurze oznaczania surowca drzewnego pod względem przyszłych nabywców operujących na rynku dla rozwoju w 2017, nie będzie on przedmiotem cesji;

4) drewno nabyte w nadzwyczajnej procedurze oznaczania surowca drzewnego pod względem przyszłych nabywców operujących na rynku dla rozwoju w 2017 roku będzie używane do przerobu z wykorzystaniem własnego przedsiębiorstwa, chyba że odsprzedaż tego drewna, z należycie umotywowanych względów oraz po cenach nabycia powiększonych co najwyżej o koszty nabycia, będzie komunikowana przez składającego oświadczenie za pośrednictwem Portalu;

5) godzę się na to i liczę się z tym, że w wyniku postępowania w nadzwyczajnej procedurze oznaczania surowca drzewnego pod względem przyszłych nabywców operujących na rynku dla rozwoju w 2017, mogę nie nabyć surowca w ilości odpowiadającej możliwemu poziomowi zakupów na tym rynku;

6) poddam się działaniom kontrolingowym, o których mowa w Decyzji nr 45 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych (znak: ZM.800.12.2017) z dnia 15 lutego 2017 r. w sprawie dalszej konkretyzacji uszczegóławiającej postępowanie na rynku dla rozwoju (...).

...........................................................

(podpis i pieczęć przedsiębiorcy)

1 Art. 33. 1. ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (tj. Dz. U. 2017, poz. 788) stanowi, że "Lasami Państwowymi kieruje Dyrektor Generalny przy pomocy dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych".
2 Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany zarządzeniem nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18 maja 1994 r.; w § 6 Statut Lasów Państwowych stanowi, że w wykonaniu zadań określonych przez ustawę (o lasach) oraz przez przepisy wykonawcze do ustawy, a także innych przepisów prawnych, Dyrektor Generalny wydaje zarządzenia i decyzje obowiązujące w Lasach Państwowych.
3 Powołane zarządzenie zostało opublikowane w wydaniu specjalnym Biuletynu Informacyjnego Lasów Państwowych z grudnia 2016 r. Paragraf 135 ust. 1 pkt. 3 tego zarządzenia stanowi, że postępowanie nadzwyczajne w stanach siły wyższej wymaga podjęcia decyzji (...) przez Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, jeżeli stan siły wyższej ma charakter ponadlokalny, lecz zagospodarowanie drewna "klęskowego" dotyczy więcej niż jednej RDLP (stan siły wyższej o znaczeniu ponadregionalnym). Paragraf 133 ust. 1 pkt 2 cytowanego zarządzenia stanowi, iż mając na względzie, że planowane pozyskanie drewna może wymagać istotnej korekty w następstwie wystąpienia zdarzeń przyrodniczych (...) o niebagatelnym charakterze - (...) wprowadza się możliwość ustalania nadzwyczajnych postępowań mających na celu oznaczanie surowca pod względem przyszłych nabywców lub/oraz nadzwyczajnych zmian w zawartych umowach kupna-sprzedaży surowca drzewnego.
4 Powołane postanowienie zobowiązuje kierownika komórki organizacyjnej DGLP właściwej ds. marketingu do zaprojektowania w terminie do 21 sierpnia 2017 r. decyzji zarządczej Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych w sprawie oznaczania surowca drzewnego pod względem przyszłych nabywców w procedurze wzorowanej na sposobie oznaczania w roku 2017 surowca drzewnego pod względem przyszłych nabywców na rynku dla rozwoju; zobowiązanie to zostało zrealizowane w terminie; przedstawiony projekt decyzji został odpowiednio wykorzystany przy redagowaniu decyzji niniejszej.
5 Przeliczeniową liczbę miesięcy ustalono, przyjmując, że w nadleśnictwach Gniezno, Rytel oraz Lipusz porządkowanie lasu trwać będzie do końca czerwca 2019 r., zaś w pozostałych nadleśnictwach klęskowych - do końca 2018 r. Przeliczeniowa liczba miesięcy to średnia liczba miesięcy porządkowania lasu w poszczególnych nadleśnictwach ważona ilością drewna poklęskowego (ilość drewna poklęskowego według rozpoznania na datę wydania niniejszej decyzji). Obliczenia przeliczeniowej liczby miesięcy, o której mowa w zdaniu poprzedzającym, w niniejszej decyzji nie załącza się.