Dalsza konkretyzacja i uszczegółowienie postępowania nadzwyczajnego w związku z wystąpieniem w dniu 11 i 12 sierpnia 2017 r. w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe (dalej Lasy Państwowe lub LP) stanu siły wyższej o zasięgu ponadlokalnym.
B.I.LP.2017.10.148
Akt obowiązującyDECYZJA Nr 223/2017
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 30 sierpnia 2017 r.
w sprawie dalszej konkretyzacji i uszczegółowienia postępowania nadzwyczajnego w związku z wystąpieniem w dniu 11 i 12 sierpnia 2017 r. w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe (dalej Lasy Państwowe lub LP) stanu siły wyższej o zasięgu ponadlokalnym
Na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach 1 , zwanej dalej ustawą, w związku z § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe 2 , zwanego dalej Statutem - w wykonaniu zadania Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, wynikającego z obowiązku określonego w § 135 ust. 1 pkt 3 w związku z § 133 ust. 1 pkt 2 Zarządzenia Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych nr 46 z dnia 24 października 2016 r. w sprawie sprzedaży drewna prowadzonej przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe 3 , zwanego dalej także zarządzeniem 46/2016 - mając m.in. na względzie:
2) postanowienie § 20 decyzji 211/2017 4 ;
3) treść pisma Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych do Ministra Środowiska (zob. załącznik nr 1);
4) notatkę służbową będącą załącznikiem nr 2 do niniejszej decyzji;
5) wolę stworzenia warunków do zapewnienia osobom fizycznym nabywania drewna okrągłego na potrzeby odtwarzania infrastruktury bytowej i służącej działalności rolniczej zniszczonej w następstwie huraganowych wiatrów, jakie na terytorium Polski wystąpiły w dniu 11 i 12 sierpnia 2017 r. -
- postanawia się, co następuje:
Ilość drewna, w tym drewna klęskowego
do pozyskania do końca roku 2017
w poszczególnych nadleśnictwach klęskowych
,
gdzie: (1) - ilość drewna poklęskowego (z wyłączeniem: /1/ drewna opałowego dla ludności, /2/ tzw. pozostałości po ścince i wyróbce oraz /3/ drewna, o którym mowa w § 20) na terenie klęskowiska według szacunków dokonanych na podstawie metody polegającej na eksperckiej analizie ortofotomap wykonanych (wykonywanych) na zlecenie regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych w Poznaniu, Toruniu, Gdańsku i Szczecinku; (2) liczba 19,1 oznacza przeliczeniową liczbę miesięcy, w trakcie których Lasy Państwowe powinny dokonać uporządkowania terenu klęskowiska (tj. powinny zakończyć działania w zakresie melioracji agrotechnicznych na terenie klęskowiska) 5 ; (3) liczba 4 oznacza liczbę miesięcy efektywnego porządkowania terenu klęskowiska w roku 2017.
gdzie: I2017x - ilość drewna do pozyskania na terenie klęskowiska (z wyłączeniem drewna opałowego dla ludności, tzw. pozostałości po zrywce i wyróbce oraz z wyłączeniem drewna, o którym mowa w § 20) do końca czerwca 2019 r. w ramach regionalnej dyrekcji LP "x".
do czasu przystąpienia do nadzwyczajnej procedury oznaczania
surowca drzewnego pod względem przyszłych nabywców
dedykowanej do podmiotów operujących
w roku 2017 na rynku dla rozwoju
albo powinien być
- przy czym, uwzględniając postanowienie § 8, decyzję co do tego, jaka ilość drewna będzie oznaczana pod względem przyszłych nabywców z wykorzystaniem aplikacji "e-drewno", pozostawia się nadleśniczemu, działającemu pod nadzorem i przy koordynacyjnej funkcji dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych.
pod względem przyszłych nabywców
dedykowana do podmiotów operujących w roku 2017
na rynku dla rozwoju
gdzie:
R2017y - ilość drewna do wystawienia w roku 2017 do oznaczenia pod względem nabywców w procedurze nadzwyczajnej;
V2017y - ilość drewna klęskowego do pozyskania przez nadleśnictwo "y" ustalona dla nadleśnictwa "y" w wykonaniu § 4;
Vum - ilość drewna klęskowego zarezerwowana do zrealizowania przez nadleśnictwo "y" zobowiązań wobec nabywców do końca 2017 r., wynikających z umów wiążących nadleśnictwo z nabywcami drewna, zawartych w wykonaniu postanowień zarządzenia 46/2016 do czasu wystąpienia stanów siły wyższej (przy założeniu, że drewno wyrabiane w ramach pozyskiwania drewna z terenu klęskowiska będzie możliwe do wykorzystania jako drewno wyczerpujące znamiona surowca pełnowartościowego .do realizacji tychże zobowiązań);
Ve-drewno - ilość drewna oznaczona pod względem przyszłych nabywców z wykorzystaniem aplikacji "e-drewno" - do czasu wystawienia drewna na portalu leśno-drzewnym na potrzeby ww. procedury nadzwyczajnej.
Uzupełniająca procedura oznaczania surowca drzewnego
pod względem przyszłych nabywców
dedykowana do ogółu podmiotów gospodarczych
które powinno być objęte w roku 2017 działaniami
w ramach porządkowania klęskowiska, a nie zostanie
wykorzystane do realizacji umów kupna-sprzedaży, zawartych
przed datą wystąpienia stanu siły wyższej,
oraz nie zostanie oznaczone pod względem przyszłych nabywców:
(1) z użyciem aplikacji "e-drewno",
(2) w ramach procedury nadzwyczajnej
oraz (3) w ramach procedury uzupełniającej
Drewno opałowe oraz pozostałości po wycince
i wyróbce surowca drzewnego
Postanowienia dotyczące odbiórki surowca drzewnego
wyrabianego na terenie klęskowiska
Postanowienia końcowe
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
Znak. spr.: ZM.802.177.2017
Pan
Jan Szyszko
Minister Środowiska
W związku z przystąpieniem do likwidacji skutków huraganowych wiatrów, jakie nawiedziły Polskę w nocy z 11 na 12 sierpnia 2017 roku, zwracam się z prośbą, aby Pan Minister (w ramach nadzoru sprawowanego nad Lasami Państwowymi) zaakceptował wprowadzenie na terenie nadleśnictw klęskowych (wymienionych w Decyzji nr 211 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 16 sierpnia 2017 r. w sprawie konkretyzacji i uszczegółowienia postępowania nadzwyczajnego w związku z wystąpieniem w dniu 11 i 12 sierpnia 2017 w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe stanu siły wyższej o zasięgu ponadlokalnym) uproszczonego pomiaru oraz klasyfikacji kłód iglastych oraz drewna stosowego (S2B, S2A, S4). Pomiar kłód w stosach oraz drewna stosowego odbywałby się metodami fotooptycznymi - w przypadku kłód iglastych dotyczyłby jedynie klas jakości C i D, ponieważ te klasy, z uwagi na uszkodzenia drewna klęskowego, będą najliczniej pozyskiwane. W przypadku kłód, przygotowanie drewna do odbioru pomijałoby jego sortowanie (fizyczny podział) na obowiązujące trzy klasy wymiarowe. Identyfikacja klas wymiarowych następowałaby automatycznie, podczas pomiaru fotooptycznego, na podstawie rozmiarów powierzchni przekroju czół. Obliczona miąższość poszczególnych klas jakościowo-wymiarowych byłaby przekazywana do wykazu odbiorczego drewna.
UZASADNIENIE:
Mając na uwadze zabezpieczenie mienia Skarbu Państwa, wprowadzając warunki techniczne na drewno wielkowymiarowe iglaste wyrabiane w kłodach (Zarządzenie nr 74 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 27 września 2013 r. w sprawie zasad odbioru i obrotu drewna iglastego wyrabianego w kłodach w jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych), uwzględniono cztery klasy jakości (A, B, C i D) - jak w drewnie wielkowymiarowym dłużycowym iglastym oraz dodatkowo klasę łączona B/C. Wyróżniono również trzy klasy wymiarowe, według średnicy w górnym końcu bez kory. Schemat klasyfikacji jakościowo-wymiarowej przedstawia poniższa tabela:
Klasa jakości | 1 klasa wymiarowa 14-22 cm | 2 klasa wymiarowa 23-32 cm | 3 klasa wymiarowa powyżej 33 cm |
A | x | x | |
B | x | x | |
C | x | x | x |
D | x | x | x |
B/C | x | x | x |
Oznacza to, że drewno kłodowane klasyfikowane jest w trzynastu grupach jakościowo-wymiarowych, co w normalnych warunkach pozyskania (na pozycjach planowych) nie stwarza większych problemów. Rozmiar szkód w ilości prawie 9 mln m3 oraz założony czas likwidacji szkód do połowy 2019 roku powodują, że w ciągu jednego dnia w nadleśnictwach klęskowych konieczne jest sklasyfikowanie i odebranie około 1500 m3 drewna, co w pełni uzasadnia wprowadzenie uproszonego pomiaru i klasyfikacji drewna.
Ponadto należy wyjaśnić, że w przypadku kłód iglastych w pierwszej kolejności zostanie pozyskane drewno wyższych (lepszych) klas jakości, według obowiązującego zarządzenia nr 74, o którym mowa na wstępie. Wnioskowane uproszczenie pomiaru oraz klasyfikacji (jednak zgodnie z faktyczną jakością) dotyczyłoby wyłącznie surowca klas jakości C i D, pozyskiwanego w dalszej kolejności.
ZAŁĄCZNIK Nr 2
Znak spr.: ZD.7600.8.2017
Pan dr inż. Konrad Tomaszewski
Dyrektor Generalny
Lasów Państwowych
drogą służbową
Pan Andrzej Borowski
Zastępca Dyrektora Generalnego
ds. Gospodarki Leśnej
NOTATKA SŁUŻBOWA
Dotyczy: sortymentacji drewna klęskowego - możliwe rozwiązania ułatwiające odbiórkę drewna, nie ingerujące w dotychczasowy system sprzedaży drewna.
Wydział Użytkowania Lasu zwraca się z prośbą do Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych o rozważenie i akceptację propozycji ułatwiających odbiórkę drewna, zgodnie z wnioskami i postulatami Nadleśnictwa Rytel wyartykułowanymi w dniu 21 sierpnia br. podczas spotkania z Panem Dyrektorem, a nie ingerujących w dotychczasowy system sprzedaży drewna.
Co do zasady przyjęto, że na obecnym etapie nie należy ingerować w parametry jakościowe sortymentów, lecz skupić się na uproszczeniu ich odbiórki,
I.
Drewno kłodowane iglaste
Drewno kłodowane iglaste
a) Sytuacja obecna:
- dozwolone w Warunkach Technicznych długości do pomiaru w stosach mieszczą się w zakresie od 2,4 m.b. do 5 m.b.;
- pomiar kłód w stosach wymaga sortowania na klasy jakości i klasy grubości co do sztuki, brak możliwości odbioru kłody w 3 klasie grubości;
- pomiar szerokości i wysokości stosu wykonuje się z dwu stron z dokładnością do 1 cm, bez stosowania nadmiaru.
b) Propozycja modyfikacji w sytuacji wystąpienia klęski:
Uproszczenie pomiaru kłody w stosach polegające na:
- braku podziału stosów na klasy grubości: kłody 1 i 2 klasy grubości w jednym stosie;
- przygotowaniu do pomiaru w stosach dla jakości C i D kłody o średnicy w górnym końcu bez kory do 32 cm (1 i 2 klasa grubości) - każdy stos układany oddzielnie dla poszczególnej klasy jakości;
- dopuszczeniu występowania do 20% sztuk 3 klasy grubości w stosie;
- pomiarze szerokości i wysokości stosu z jednej strony oraz zaokrągleniu tych pomiarów do pełnych 5 cm w dół;
- usankcjonowaniu rozdzielania stosów drewna tego samego gatunku, sortymentu i klas jakości odbieranych w stosach farbą lub lubryką w celu uniknięcia zapełniania bufora urządzenia do pomiaru fotooptycznego.
c) Zalety modyfikacji:
- brak sortowania na klasy grubość krótkiej kłody (od 2 m.b. do 5 m.b. włącznie) ułatwia przygotowanie surowca m.in. przez zmniejszenie czasu pracy maszyn zrywkowych (brak konieczności wyszukiwania kłód tej samej klasy grubości, brak obowiązku układania stosu cieńszym końcem kłód w jednym kierunku), brak konieczności przygotowania długich placów do składowania drewna (jedna klasa grubości, jeden stos) itp.;
- usprawnienia zgodne są z obowiązującymi w PGL LP Warunkami Technicznymi - posiadamy wprowadzone przeliczniki zamienne z mp na m3 dla drewna kłodowanego iglastego do długości 5 m.b. (zamiennik dla klas C i D jest taki sam);
- bez zezwolenia na pomiar z jednej strony nie będzie możliwości zastosowania metod fotooptycznych (trudno wyobrazić sobie przejazd samochodu z dwu stron stosu, jeżeli będą one ułożone blisko siebie);
- ułatwi odbiórkę kłód w okresie zimowym metodą fotooptyczną, kiedy zasypane śniegiem czoła w znacznym stopniu uniemożliwią identyfikację ich pól powierzchni przez sprzęt wykonujący pomiar;
- zaokrąglenie do 5 cm w dół pozwala na wprowadzenie pewnego buforu niwelującego, np. niedokładne napięcie taśmy pomiarowej, trzymanie łaty pomiarowej pod lekkim kątem podczas mierzenia wysokości itp.
II.
Drewno średniowymiarowe i małowymiarowe
Drewno średniowymiarowe i małowymiarowe
- pomiar szerokości i wysokości stosu z dwu stron z dokładnością do 1 cm.
b) Propozycja modyfikacji w sytuacji wystąpienia klęski:
- pomiar szerokości i wysokości stosu z jednej strony (rozważyć dokładność pomiarów do 5 cm);
- sprzedaż i sortowanie drewna sortymentu S2AP prowadzić w grupach rodzajów, z podziałem na iglaste, liściaste twarde i liściaste miękkie, np. wg poniższej tabeli (tabela poglądowa - możliwość zmiany).
Grupa/podgrupa | Rodzaj (nazwa) | Symbol | ||
Drewno iglaste (1) | daglezjowe | Pseudotsuga sp. | Dg | |
jodłowe | Abies sp. | Jd | ||
modrzewiowe | Larix sp. | Md | ||
sosnowe | Pinus sp. | So | ||
świerkowe | Picea sp. | Św | ||
pozostałe iglaste | PI | |||
Drewno liściaste (L) | Liściaste twarde | akacjowe | Robinia sp. | Ak |
brzozowe | Betula sp. | Brz | ||
bukowe | Fagus silvatica | Bk | ||
czereśniowe | Prunus sp. | Czr | ||
dębowe | Quercus sp. | Db | ||
dębu czerwonego | Quercus rubra L. | Dbc | ||
grabowe | Carpinus betulus L. | Gb | ||
jaworowe | Acer pseudoplatanus | Jw | ||
jesionowe | Fraxinus sp. | Js | ||
klonowe | Acer sp. | Kl | ||
olszowe | Alnus sp. | Ol | ||
wiązowe | Ulmus sp. | Wz | ||
Liściaste miękkie | lipowe | Tilia sp. | Lp | |
osikowe | Populus tremula L. | Os | ||
wierzbowe | Salix sp. | Wb | ||
topolowe | Populus sp. | Tp | ||
pozostałe liściaste | PL |
Drewno S2AP zasadniczo wykorzystywane jest przez przemysł płytowy, który apelował (np. Kronospan) o przyjęcie możliwości sprzedaży drewna właśnie według powyższego kryterium;
- umożliwienie rozdzielania stosów drewna tego samego gatunku i sortymentu farbą lub lubryką;
- usprawnić obrót pozostałościami drzewnymi, np. poprzez dodanie nowego sortymentu ME lub w wersji uproszczonej grupy planowej M2E.
c) Zalety modyfikacji:
- bez zezwolenia na pomiar z jednej strony nie będzie możliwości zastosowania metod fotooptycznych (trudno wyobrazić sobie przejazd samochodu z dwu stron stosu, jeżeli będą one ułożone blisko siebie);
- zaokrąglenie do 5 cm w dół pozwala na wprowadzenie pewnego buforu niwelującego, np. niedokładne napięcie taśmy pomiarowej, trzymanie łaty pomiarowej pod lekkim kątem podczas mierzenia wysokości;
- sprzedaż drewna S2AP wg "twardości" ułatwi logistykę i załadunek pojazdów.
III.
Sposób procedowania zmian
Sposób procedowania zmian
W związku z powyższym proponujemy:
1. Przygotowanie propozycji (programu testowego) w formie instrukcji postępowania/ warunków technicznych na czas usuwania skutków klęski. Wystosowanie poleceń do właściwych zespołów zadaniowych i ZILP o przygotowanie niezbędnych zmian w systemie SILP.
2. Konsultacje z RDLP dotkniętymi klęską co do proponowanych rozwiązań (dyrektorzy RDLP oraz nadleśniczowie powinni świadomie przystępować do programu).
3. Wybór nadleśnictw zainteresowanych przyłączeniem do programu.
4. Oprogramowanie niezbędnych zmian.
5. Wdrożenie warunków technicznych obowiązujących w wybranych nadleśnictwach na czas klęski.
Załącznik:
1. Propozycja rozwiązania problemu z wprowadzeniem do sprzedaży surowca iglastego wyrabianego w kłodach (do długości do 5 m.b.) i sposobie odbioru w stosach (surowiec klęskowy) - zmiany w SILP. (Załącznika nie drukujemy - przyp. red.).
ZAŁĄCZNIK Nr 3
OŚWIADCZENIE
OŚWIADCZENIE
z siedzibą mieszczącą się pod adresem: .................................................................,
respektując postanowienia Rozdziału VIII Podrozdziału II Zarządzenia nr 46 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 24 października 2016 roku oraz decyzji zarządczych dotyczących procedury oznaczania surowca pod względem przyszłych nabywców na rynku dla rozwoju w 2017 roku, oświadczam, że przystępując dobrowolnie do procedury, o jakiej mowa w § 19 pkt 5 Decyzji nr 211 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 16 sierpnia 2017 r. oraz § 10 ust. 2 Decyzji nr 223 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 30 sierpnia 2017 r.,
1) godzę się na to, aby ilość drewna, o nabycie której będę mógł (mogła) zabiegać w nadzwyczajnej procedurze oznaczania surowca drzewnego pod względem przyszłych nabywców operujących na rynku dla rozwoju w 2017 roku, wyliczona zostanie w oparciu o zatwierdzone moce przerobowe, pomniejszone o zakupy drewna dokonane w etapie zasadniczym procedury oznaczania surowca drzewnego pod względem przyszłych nabywców na rynku dla rozwoju w 2017 roku oraz dogrywce w tej procedurze;
2) godzę się na to, że surowiec nabyty w nadzwyczajnej procedurze oznaczania surowca drzewnego pod względem przyszłych nabywców operujących na rynku dla rozwoju w 2017 roku będzie pochodzić z pozyskania na terenach, na których wystąpił w dniach 11 i 12 sierpnia 2017 roku stan siły wyższej spowodowany klęską żywiołową;
3) w razie nabycia z Lasów Państwowych surowca drzewnego w nadzwyczajnej procedurze oznaczania surowca drzewnego pod względem przyszłych nabywców operujących na rynku dla rozwoju w 2017, nie będzie on przedmiotem cesji;
4) drewno nabyte w nadzwyczajnej procedurze oznaczania surowca drzewnego pod względem przyszłych nabywców operujących na rynku dla rozwoju w 2017 roku będzie używane do przerobu z wykorzystaniem własnego przedsiębiorstwa, chyba że odsprzedaż tego drewna, z należycie umotywowanych względów oraz po cenach nabycia powiększonych co najwyżej o koszty nabycia, będzie komunikowana przez składającego oświadczenie za pośrednictwem Portalu;
5) godzę się na to i liczę się z tym, że w wyniku postępowania w nadzwyczajnej procedurze oznaczania surowca drzewnego pod względem przyszłych nabywców operujących na rynku dla rozwoju w 2017, mogę nie nabyć surowca w ilości odpowiadającej możliwemu poziomowi zakupów na tym rynku;
6) poddam się działaniom kontrolingowym, o których mowa w Decyzji nr 45 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych (znak: ZM.800.12.2017) z dnia 15 lutego 2017 r. w sprawie dalszej konkretyzacji uszczegóławiającej postępowanie na rynku dla rozwoju (...).
...........................................................
(podpis i pieczęć przedsiębiorcy)