Badanie rocznych sprawozdań finansowych w państwowych jednostkach organizacyjnych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MF.1973.17.50

Akt utracił moc
Wersja od: 31 grudnia 1973 r.

INSTRUKCJA Nr 34/KS
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 23 grudnia 1973 r.
w sprawie badania rocznych sprawozdań finansowych w państwowych jednostkach organizacyjnych.

§  1.
Ilekroć w instrukcji użyto określenia:
1)
"uchwała" - należy przez nie rozumieć uchwałę Nr 210 Rady Ministrów z dnia 24 sierpnia 1973 r. w sprawie głównych księgowych i dyplomowanych biegłych księgowych oraz badania i zatwierdzania rocznych sprawozdań finansowych państwowych jednostek organizacyjnych (Monitor Polski Nr 37, poz. 226),
2)
"zarządzenie" - należy przez nie rozumieć zarządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 1973 r. w sprawie dyplomowanych biegłych księgowych oraz badania i zatwierdzania rocznych sprawozdań finansowych państwowych jednostek organizacyjnych (Monitor Polski z 1974 r. Nr 1, poz. 8),
3)
"sprawozdanie finansowe" - należy przez nie rozumieć roczne sprawozdanie finansowe,
4)
"jednostka" - należy przez nie rozumieć przedsiębiorstwa państwowe oraz inne państwowe jednostki organizacyjne działające według zasad pełnego rozrachunku gospodarczego i zakłady budżetowe, których sprawozdania finansowe podlegają badaniu i zatwierdzaniu,
5)
"biegły" - należy przez nie rozumieć osobę, która otrzymała tytuł zawodowy dyplomowanego biegłego księgowego.
§  2.
1.
Badanie sprawozdania finansowego powierza się biegłym w drodze zawarcia pisemnej umowy, a osobom badającym w trybie nadzoru w drodze pisemnego polecenia służbowego.
2.
W umowie lub poleceniu służbowym, o których mowa w ust. 1, należy określić szczegółowo prace zlecone do wykonania, miejsce i termin ich wykonania, liczbę normogodzin badania oraz wysokość i warunki wypłaty wynagrodzenia.
3.
W umowie z biegłym o badanie sprawozdania finansowego należy również określić wysokość i sposób obliczania kar za niedotrzymanie postanowień umowy.
§  3.
Biegłym należy powierzać badanie sprawozdań finansowych przedsiębiorstw, w wypadkach, o których mowa w § 8 ust. 1 zarządzenia. Badanie sprawozdania finansowego innych państwowych jednostek organizacyjnych działających według zasad pełnego rozrachunku gospodarczego oraz zakładów budżetowych może być powierzane biegłym tylko wówczas, gdy obowiązek taki zostanie ustalony w trybie określonym § 14 ust. 1 pkt 2 uchwały. Przepisy § 8 ust. 1 zarządzenia stosuje się wówczas odpowiednio. Jeżeli w skład jednostki wchodzą samodzielnie bilansujące zakłady (oddziały itp.), których sprawozdania finansowe są sumowane dla sporządzenia łącznego sprawozdania finansowego jednostki, ich badanie może być powierzone biegłym bez potrzeby ustalania takiego obowiązku w trybie określonym § 14 ust. 1 pkt 2 uchwały.
§  4.
1.
Badanie sprawozdania finansowego danej jednostki można powierzać wyłącznie biegłym posiadającym odpowiednią specjalność.

Wykaz specjalności właściwych dla określonych jednostek przedstawia następujące zestawienie:

SpecjalnośćSprawozdanie finansowe jednostek sporządzane według instrukcji
PrzemysłF-3 dla państwowych przedsiębiorstw przemysłowych
BudownictwoF-4 dla państwowych przedsiębiorstw wykonawstwa inwestycyjnego
HandelF-5 dla państwowych przedsiębiorstw handlu wewnętrznego
F-15 dla przedsiębiorstw handlu zagranicznego
RolnictwoF-33 dla państwowych przedsiębiorstw rolnych
Budżet- o sprawozdawczości budżetowej, a gdy badane ma być sprawozdanie finansowe gospodarstwa pomocniczego jednostki budżetowej
- według instrukcji właściwej dla tego gospodarstwa.
2.
Jeżeli badanie sprawozdania finansowego powierza się zespołowi biegłych, co najmniej jeden biegły wchodzący w skład zespołu powinien posiadać właściwą specjalność.
3.
Nie należy powierzać badania sprawozdania finansowego zespołom biegłych liczącym więcej niż 3 osoby; nie dotyczy to wielkich jednostek o licznych zakładach (oddziałach).
4.
Badanie sprawozdań finansowych jednostek, dla których nie jest niezbędne posiadanie odpowiedniej specjalności (np. jednostek transportowych, wydawniczych itp.), można powierzać biegłym, których staż pracy, charakter zatrudnienia, jak też podobieństwo posiadanej specjalności gwarantują należytą jakość badania.
§  5.
Jednostki zatrudniające biegłych obowiązane są tak zorganizować pracę, aby biegli mogli uzyskać zwolnienie od pracy na badanie sprawozdań finansowych w odpowiednim czasie. Nie należy udzielać zwolnień od pracy głównym księgowym oraz ich zastępcom, a w razie potrzeby również innym pracownikom księgowości na stanowiskach kierowniczych w okresie, w którym ma być przeprowadzone badanie sprawozdań finansowych jednostek, w których są zatrudnieni.
§  6.
1.
Badanie sprawozdań finansowych w trybie nadzoru należy powierzać pracownikom posiadającym wystarczające do tego kwalifikacje. Wykaz takich pracowników ustala kierownik jednostki nadrzędnej na wniosek jej głównego księgowego.
2.
Badanie sprawozdań finansowych w trybie nadzoru można powierzać również pracownikom będącym biegłymi przy zapewnieniu im zwolnienia od pracy na badanie sprawozdań finansowych w trybie ustalonym dla biegłych.
§  7.
Jednostki powierzające badanie sprawozdań finansowych powinny dostarczyć badającym aktualne (uwzględniające również wyniki badania w latach poprzednich) branżowe wytyczne, wskazujące specyficzne dla danej grupy jednostek kierunki badania sprawozdań finansowych, zasady weryfikacji i podziału wyniku oraz ustalenia prawidłowości wskaźników specjalnych określonych w odpowiednim wykazie.
§  8.
1.
Rejestracja umowy o badanie sprawozdania finansowego następuje na podstawie przedłożonych przez biegłego:
1)
tekstu umowy,
2)
legitymacji biegłego stwierdzającej właściwą dla wykonania umowy specjalność biegłego,
3)
dowodu stwierdzającego zatrudnienie w jednostce gospodarki uspołecznionej albo dowodu, że biegły jest rencistą lub emerytem.
2.
Oddział Stowarzyszenia Księgowych w Polsce odmawia rejestracji umowy w razie stwierdzenia, że:
1)
biegły został skreślony z listy biegłych księgowych,
2)
uprawnienia biegłego do wykonywania czynności zostały zawieszone,
3)
Minister Finansów zawiesił tymczasowo uprawnienia do wykonywania czynności biegłego, przeciw któremu wszczęte zostało postępowanie o zawieszenie tych uprawnień lub o skreślenie biegłego z państwowej listy.
3.
Biegły może równocześnie rejestrować dowolną ilość umów.
§  9.
1.
Badanie sprawozdania finansowego obejmuje:
1)
czynności przygotowawcze do badania sprawozdania finansowego,
2)
badanie właściwe,
3)
sporządzenie orzeczenia (protokółu),
4)
czynności przygotowawcze do udziału w pracach komisji weryfikacyjnej,
5)
udział w pracach komisji weryfikacyjnej.
2.
Nie należy powierzać w toku badania sprawozdania finansowego wykonania ekspertyz z zakresu organizacji rachunkowości, analiz ekonomicznych lub innych prac niż wymienione w ust. 1, chyba że ustalony czas na badanie i zakres dodatkowo powierzonych prac nie ograniczają możliwości prawidłowego badania sprawozdana finansowego.
§  10.
Czynności przygotowawcze do badania polegają na zaznajomieniu się z:
1)
systemem ekonomiczno-finansowym,
2)
branżowymi przepisami normującymi organizację, zasady zarządzania i prowadzenia rachunkowości,
3)
branżowymi wytycznymi w sprawie badania sprawozdań finansowych,
4)
protokółami z rewizji lub kontroli oraz zarządzeniami wydanymi na ich podstawie,
5)
orzeczeniem (protokółem) z badania sprawozdania finansowego za rok poprzedni i innymi dokumentami niezbędnymi dla zbadania sprawozdania finansowego.
§  11.
Badanie właściwe polega na sprawdzeniu, czy:
1)
dane wykazane w sprawozdaniu odpowiadają danym zawartym w uzgodnionych zestawieniach sald kont syntetycznych i analitycznych, te zaś czy zgodne są z danymi poszczególnych kont syntetycznych i analitycznych;
2)
inwentaryzacja poszczególnych aktywów i pasywów była przeprowadzona w ciągu roku prawidłowo i z częstotliwością określoną właściwymi przepisami, poszczególne pozycje bilansu uwzględniają wyniki inwentaryzacji, a różnice, inwentaryzacyjne zostały należycie wyjaśnione, rozliczone i odpisane, a tym samym znalazły wyraz w sprawozdaniu finansowym;
3)
ewidencja aktywów i pasywów, kosztów i dochodów oraz strat i zysków zgodna jest z ich obowiązującą klasyfikacją;
4)
stan początkowy kont wynika z zatwierdzonego bilansu sporządzonego na koniec poprzedniego roku sprawozdawczego z uwzględnieniem przekształceń określonych przepisami szczególnymi;
5)
prawidłowo wyceniono zapasy produkcji nie zakończonej, wyrobów gotowych, materiałów, towarów i innych składników majątku, a w tym także należycie rozliczono koszty zakupu, odchylenia od cen ewidencyjnych (marże), odchylenia od kosztów planowanych i odchylenia od wyceny wewnętrznej, dotyczące tych zapasów;
6)
prawidłowo ustalono koszty przyszłych okresów oraz utworzono w sposób właściwy rezerwy przewidziane w obowiązujących przepisach;
7)
prawidłowo odpisano należności umorzone i nieściągalne oraz należności i zobowiązania przedawnione;
8)
prawidłowo ustalono końcowe salda należności i zobowiązań budżetowych z wszelkich tytułów;
9)
całkowicie ujęto, prawidłowo zaewidencjonowano i rozliczono oraz sfinansowano właściwymi środkami koszty działalności eksploatacyjnej i inwestycyjnej oraz koszty obciążające fundusze specjalne;
10)
całkowicie ujęto dochody ze sprzedaży oraz z innych tytułów, prawidłowo je zaewidencjonowano i należycie ustalono koszty własne ich osiągnięcia;
11)
prawidłowo ustalono i zaewidencjonowano podatek obrotowy, dotacje przedmiotowe oraz wszelkie inne obowiązujące daną jednostkę zwiększenia i zmniejszenia dochodów;
12)
prawidłowo ustalono i zaewidencjonowano straty i zyski nadzwyczajne;
13)
prawidłowo ustalono i zaewidencjonowano operacyjny i bilansowy wynik finansowy, a także należycie ustalono wyniki niezależne i zyski nieprawidłowe;
14)
prawidłowo dokonano odpisów na fundusze specjalne między innymi na zakładowy fundusz nagród, socjalny i mieszkaniowy oraz należycie i całkowicie zarachowano wszelkie zmniejszenia i zwiększenia tych funduszy;
15)
podział wyniku finansowego został dokonany zgodnie z obowiązującym jednostkę systemem ekonomiczno-finansowym;
16)
prawidłowo ustalono wskaźniki specjalne, które zgodnie z obowiązującym jednostkę systemem ekonomiczno-finansowym są podstawą ustalenia wysokości funduszu płac, premii pracowników, opodatkowania itp.
§  12.
Przy sporządzeniu orzeczenia (protokółu) z badania sprawozdania finansowego należy stosować następujące zasady:
1)
orzeczenie (protokół) powinno zawierać wnioski wynikające z badania sprawozdania finansowego, weryfikacji i podziału wyniku finansowego oraz wskaźników specjalnych. Do orzeczenia (protokółu) należy załączyć informację o przebiegu badania sprawozdania finansowego,
2)
przy sporządzaniu orzeczenia (protokółu) można wykorzystać ustalenia rewizji i kontroli zewnętrznych przeprowadzonych w jednostce za okres odpowiadający w całości lub części okresowi, za który sporządzono badane sprawozdanie finansowe. Dotyczy to w szczególności kontroli obejmujących prawidłowość rozliczeń z budżetem z tytułu podatków, różnic budżetowych i innych należności budżetu. Jeżeli badający sprawozdanie finansowe dysponuje protokółem z takiej kontroli lub wydanym w jej wyniku zarządzeniem pokontrolnym, może zaniechać badania odpowiednich pozycji sprawozdania finansowego w zakresie odpowiadającym ustaleniom tego protokółu lub zarządzenia; zaoszczędzony w ten sposób czas powinien przeznaczyć na pogłębienie badania innych pozycji sprawozdania finansowego,
3)
treść orzeczenia (protokółu) powinna być ograniczona do najważniejszych ustaleń i wniosków,
4)
orzeczenie sporządza się według wzoru stanowiącego załącznik Nr 1 do instrukcji,
5)
informację o przebiegu badania sporządza się w celu przedstawienia:
a)
czynności dokonanych w toku badania,
b)
przedmiotu badania,
c)
zastosowanych metod badania,
d)
wyników badania

- sprawozdania finansowego i wskaźników specjalnych, jak również dokonanej przez jednostkę weryfikacji wyniku oraz jego podziału.

Z informacji powinno wynikać, że badanie zostało dokonane dokładnie i starannie przy zastosowaniu właściwych metod, a zwłaszcza prawidłowego doboru próbek do badania metodą reprezentacyjną.

6)
informację o przebiegu badania sporządza się według wzoru stanowiącego załącznik Nr 2 do instrukcji.

Wzory orzeczenia i informacji o przebiegu badania sprawozdania finansowego przez biegłego stosuje się odpowiednio przy sporządzaniu protokółu i informacji o przebiegu badania przeprowadzanego w trybie nadzoru.

§  13.
Czynności przygotowawcze do udziału w komisji weryfikacyjnej polegają na zaznajomieniu się z:
1)
zastrzeżeniami kierownika badanej jednostki, jeżeli zostaną zgłoszone do orzeczenia (protokółu) z badania sprawozdania finansowego w trybie określonym § 14 zarządzenia,
2)
decyzją pisemną, dotyczącą wykonania wniosków i zaleceń wymienionych w orzeczeniu (protokóle) z badania sprawozdania finansowego (§ 15 zarządzenia)

i przygotowaniu odpowiednich wniosków dla komisji weryfikacyjnej.

§  14.
1.
Biegły obowiązany jest należycie wykorzystać zwolnienie od pracy na badanie sprawozdań finansowych. Badanie sprawozdań finansowych nie może być powodem naruszenia dyscypliny pracy w stałym miejscu zatrudnienia biegłego, jak również nie może wywoływać nie uzasadnionych zakłóceń w pracy jednostki, której sprawozdanie jest badane.

Oznacza to, że:

1)
badanie właściwe sprawozdania finansowego (§ 9 ust. 1 pkt 2) może być wykonywane jedynie w normalnych godzinach pracy w siedzibie badanej jednostki, z wyjątkiem wypadków przewidzianych w § 21 ust. 2 pkt 1 uchwały,
2)
badanie właściwe sprawozdania finansowego i udział w pracach komisji weryfikacyjnej (§ 9 ust. 1 pkt 5) mogą być wykonywane jedynie w czasie wolnym od pracy w stałym miejscu zatrudnienia biegłego, to jest w czasie:
a)
zwolnienia od pracy na badanie sprawozdań finansowych, z tym że nie może być ono wykorzystywane w formie zwolnienia z części dnia pracy,
b)
innych dni wolnych od pracy - przez biegłych, których rodzaj zatrudnienia dni takie przewiduje (np. nauczyciele, pracownicy nauki).

Pełny dzień pracy badania właściwego lub udziału w pracach komisji weryfikacyjnej nie może obejmować więcej normogodzin, niż wynoszą w tym dniu normalne godziny pracy.

3)
czynności przygotowawcze do badania sprawozdania finansowego (§ 9 ust. 1 pkt 1) oraz do udziału w pracach komisji weryfikacyjnej (§ 9 ust. 1 pkt 4) mogą być wykonywane również poza okresem wolnym od pracy, o którym mowa w pkt 2, z tym że czynności te nie mogą być wykonywane w czasie godzin pracy w stałym miejscu zatrudnienia biegłego. Na te czynności można przeznaczyć nie więcej niż 20% łącznej liczby ustalonych w umowie normogodzin.
4)
orzeczenie (§ 9 ust. 1 pkt 3) może być sporządzane również:
a)
w czasie określonym w pkt 3,
b)
w dniach badania właściwego - poza normalnymi godzinami pracy badanej jednostki.
5)
wynagrodzenie łączne biegłego podzielone przez liczbę dni badania właściwego i udziału w pracach komisji weryfikacyjnej nie może być wyższe od kwoty przypadającej za 15 normogodzin.
6)
wszystkie czynności składające się na badanie sprawozdania finansowego (§ 9 ust. 1 pkt 1-5) mogą być wykonane w okresie wolnym od pracy w stałym miejscu zatrudnienie biegłego. Biegły obowiązany jest w tym wypadku wykorzystać na wykonanie powierzonych mu prac wszystkie normalne godziny pracy badanej jednostki w okresie zwolnienia od pracy na badanie sprawozdań finansowych.
7)
w razie zawarcia przez biegłego umów o badanie sprawozdań finansowych kilku jednostek, może on podejmować pracę w następnej jednostce dopiero po zakończeniu badania w poprzedniej. Niedozwolone jest równoczesne przeprowadzanie badania w dwóch lub więcej jednostkach.
8)
biegli obowiązani są wykonywać badanie osobiście. Niedozwolone jest korzystanie z pomocy lub zastępstwa osób trzecich (z wyjątkiem czynności kancelaryjno-technicznych), nawet gdy osoby te są wpisane na listę biegłych, lecz nie są wymienione w umowie o badanie sprawozdania finansowego. Nie ogranicza to uprawnień badających sprawozdania finansowe do korzystania z pomocy technicznej pracowników jednostki, w której wykonują swe zadania.
9)
biegły powinien korzystać z pomocy technicznej pracowników jednostki w sposób możliwie nie zakłócający jej normalnej pracy. W szczególności biegły nie może wydawać poleceń pracownikom jednostki, której sprawozdanie finansowe bada, bez uprzedniego porozumienia z kierownikiem jednostki lub osobą przez niego upoważnioną.
10)
pomoc techniczna jednostki dla badających sprawozdanie nie obejmuje sporządzenia i przepisania orzeczenia.
2.
Postanowienia ust. 1 stosuje się odpowiednio do badania sprawozdań finansowych przeprowadzanego przez biegłych rencistów lub emerytów oraz w trybie nadzoru.
§  15.
Jednostka powierzająca badanie sprawozdania finansowego powinna przed wypłatą wynagrodzenia za badanie sprawozdania sprawdzić prawidłowość wykonania prac powierzonych biegłemu lub osobie badającej w trybie nadzoru, a zwłaszcza stwierdzić czy badanie zostało przeprowadzone w siedzibie jednostki, a orzeczenie (protokół) z badania zostało sporządzone prawidłowo.
§  16.
1.
Stowarzyszeniu Księgowych w Polsce powierzona została ocena merytoryczna prawidłowości orzeczeń i zachowania zasad działania przez biegłych, a także wydawanie opinii o działalności biegłych, przeciw którym toczy się postępowanie o zawieszenie w prawach biegłego lub skreślenie z państwowej listy biegłych. Biegli obowiązani są umożliwić Stowarzyszeniu Księgowych w Polsce wykonanie powierzonych mu zadań, a w szczególności nie później niż w ciągu 14 dni od daty doręczenia wezwania, przesłać żądane wyjaśnienia.
2.
W wypadku stwierdzenia istotnych nieprawidłowości w działalności biegłego Stowarzyszenie Księgowych w Polsce obowiązane jest wystąpić do Ministerstwa Finansów z wnioskiem o wszczęcie postępowania w sprawie zawieszenia go w uprawnieniach do wykonywania czynności biegłego lub skreślenia z państwowej listy biegłych.
§  17.
Tracą moc:
1)
okólnik Nr KS/8/68 z dnia 9 października 1968 r. w sprawie badania rocznych sprawozdań finansowych przez dyplomowanych biegłych księgowych oraz w trybie nadzoru,
2)
wytyczne Ministerstwa Finansów z 1971 r. w sprawie sporządzania orzeczenia (protokółu) o prawidłowości sprawozdania finansowego i weryfikacji wyniku.
§  18.
Instrukcję stosuje się od dnia 1 stycznia 1974 r.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

ORZECZENIE

Biegłego (biegłych) ..........................................

wpisanego (wpisanych) na listę biegłych za numerem ...........

zatrudnionego (zatrudnionych) w ..............................

..............................................................

o prawidłowości sprawozdania finansowego, weryfikacji i

podziale wyniku finansowego oraz wskaźników specjalnych

jednostki ..................................... za rok .......

I.

Ocena sprawozdania finansowego

Po zbadaniu sprawozdania finansowego w sposób przedstawiony w załączonej informacji z przebiegu jego badania stwierdza się, że:

Wariant 1 (stosowany, gdy badane sprawozdanie finansowe jest w pełni prawidłowe) zostało ono sporządzone zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i zasadami rachunkowości. Sprawozdanie to może być zatwierdzone bez żadnych poprawek i zmian.

Wariant 2 (stosowany, gdy badane sprawozdanie finansowe zawiera drobne uchybienia, które mogą być usunięte w księgach rachunkowych roku następnego) badane sprawozdanie finansowe zawiera uchybienia, które nie powodują istotnej jego niezgodności z obowiązującymi przepisami prawa i zasadami rachunkowości oraz nie wywierają (względnie wywierają - minimalny - podać jaki) wpływu na wynik działalności jednostki i jego podział; w związku z tym wnosi się o zatwierdzenie sprawozdania finansowego bez żadnych zmian pod warunkiem polecenia jednostce dokonania w księgach roku następnego po sprawozdawczym następujących zmian:

Lp.Rodzaj zmianyKwotaUzasadnienie zmiany
1
2
3itd.

Wariant 3 (stosowany, gdy badane sprawozdanie finansowe zawiera nieprawidłowości, które należy skorygować w księgach rachunkowych roku sprawozdawczego) badane sprawozdanie finansowe można będzie uznać za sporządzone zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i zasadami rachunkowości pod warunkiem, że dokonane w nim zostaną uprzednio następujące zmiany:

Lp.Rodzaj zmianyKwotaUzasadnienie zmiany
1
2
3itd.

Po ustaleniu, że wymienione wyżej zmiany zostały wprowadzone do ...... (podać odpowiednio: ksiąg rachunkowych jednostki i sprawozdania lub tylko sprawozdania) sprawozdanie finansowe może być zatwierdzone.

Uwaga:

1. Konieczne jest ustalenie wielkości (rozmiarów) nieprawidłowości.

2. Gdyby ustalenie sposobu, kwoty i terminu poprawienia badanej pozycji nie było możliwe przed zakończeniem badania sprawozdania finansowego (np. trzeba powtórzyć wadliwie przeprowadzoną inwentaryzację) odpowiednie wnioski należy wydzielić w odrębny punkt.

3. W uzasadnieniu proponowanych zmian należy szczegółowo umotywować te wnioski, które oparte są o zasady rachunkowości (z braku przepisów prawa), a w każdym wypadku powołać się na odpowiedni punkt informacji o przebiegu badania sprawozdania finansowego, z którego wniosek wynika.

Wariant 4 (stosowany, gdy badane sprawozdanie finansowe oparte jest o księgi rachunkowe, które nie mogą być uznane za prawidłowe, a zawarte w nich nieprawidłowości nie mogą być usunięte np. dokumentacja źródłowa jest zniszczona) badane sprawozdanie finansowe nie jest zgodne z obowiązującymi przepisami prawa i zasadami rachunkowości i nie może być zatwierdzone. Biegły stwierdza, że na skutek (tu dokładnie wskazać przyczynę braku możliwości usunięcia nieprawidłowości) nie ma możliwości wskazania, jak i na ile należałoby poprawić badane sprawozdanie finansowe oraz jego wynik finansowy.

Uwaga:

W wypadkach uzasadnionych można formułować także i inne oceny sprawozdania finansowego będące np. połączeniem wymienionych wyżej wariantów.

II.

Rezultaty badania i weryfikacji wyniku finansowego

1.
Po zbadaniu sprawozdania finansowego i wprowadzeniu do niego zmian wskazanych w dziale I orzeczenia prawidłowo ustalony wynik finansowy wynosić będzie

zł .........

2.
W rezultacie weryfikacji podanego wyżej wyniku finansowego prawidłowo ustalone:
1)
straty niezależne wynoszą z tytułu:
a)......................................................
b)......................................................
c)......................................................
itd.
2)
zyski niezależne wynoszą z tytułu:
a)......................................................
b)......................................................
c)......................................................
itd.
3)
zyski nieprawidłowe wynoszą z tytułu:
a)......................................................
b)......................................................
c)......................................................
itd.
d)kary z tytułu nieujawnionych zysków nieprawidłowych wynoszą.............
4)
podstawy dokonania odpisów z zysku na fundusze lub inne cele (np. oprocentowanie środków trwałych, opodatkowanie funduszu przedsiębiorstwa, funduszu premiowego kierownictwa itp.) na jakie zgodnie z obowiązującą jednostkę systemem ekonomiczno-finansowym przeznacza się zysk, wynoszą:
Lp.Określenie podstawyKwota lub wskaźnik
1
2
3itd.

Uwaga:

W rubryce "Określenie podstawy" podaje się nazwę słownie oraz obowiązujący wzór jej obliczania.

Jeśli podstawą odpisów jest suma, lub różnica albo też wskaźnik stanowiący iloraz lub iloczyn określonych wielkości, należy przytoczyć odpowiednio składniki sumy, odjemną i odjemnik, składniki dzielnej i dzielnika lub mnożnej i mnożnika.

5)
podział wyniku powinien być następujący:
Lp.Wynik należy przeznaczyć naKwota
1
2
3itd.

Uwaga:

W rubryce "Wynik należy przeznaczyć na" wylicz się wszystkie cele, na jakie przeznacza się zysk jednostki zgodnie z obowiązującym ją systemem ekonomiczno-finansowym (na rzecz budżetu, na poszczególne fundusze itp.).

III.

Prawidłowość wskaźników specjalnych

Prawidłowa wysokość wskaźników specjalnych jest następująca:
Lp.Rodzaj wskaźnikaKwota lub wskaźnik
1
2
3itd.

Uwaga:

W tabeli podać należy wszystkie wskaźniki, które zgodnie z obowiązującym jednostkę systemem ekonomiczno-finansowym należy przyjąć jako podstawę określenia wysokości funduszu płac, wysokości odpisów na fundusze specjalne tworzone w ciężar kosztów jednostki itp. W rubryce "Rodzaj wskaźnika" podaje się jego nazwę i wzór obliczenia, a w rubryce "Kwota lub wskaźnik" jego prawidłową wysokość.

IV.

Inne wnioski i zalecenia

W toku badania sprawozdania finansowego stwierdzono następujące nieprawidłowości (uchybienia) w zakresie kontroli wewnętrznej (gospodarki finansowej), organizacji rachunkowości itp. (wymienić właściwe), które należy usunąć w następujący sposób:
Lp.Określenie nieprawidłowości (uchybienia)Proponowany sposób usunięcia
1
2
3itd.

V.

Ustalenia końcowe

W tym dziale orzeczenia podaje się informacje nie wynikające z normalnego toku i zakresu badania sprawozdań finansowych i weryfikacji wyniku finansowego, jak np. o wykrytych przestępstwach i zabezpieczonych w związku z tym dowodach itp.

Orzeczenie niniejsze zawiera stron ...... kolejno numerowanych. Każdą ze stron oznaczono umieszczając na niej obok numeru strony podpis biegłego (biegłych).

...........................

podpis biegłego (biegłych)

................, dnia ........ 197... r.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

INFORMACJA

biegłego (biegłych) ..........................................

o przebiegu badania sprawozdania finansowego, weryfikacji

wyniku finansowego i jego podziału oraz wskaźników

specjalnych.

Zgodnie z umową o badanie sprawozdania finansowego jednostki

......................... zawartą z ..........................

czas badania ustalono na normogodzin .........................

Umowę tę zarejestrowano dnia ..................... pod numerem

................ w Oddziale Stowarzyszenia Księgowych w Polsce

w ............................................................

Uwaga:

Powyższe dane podaje się dla wszystkich biegłych

uczestniczących w badaniu sprawozdania finansowego. W

szczególności podać należy podział godzin badania

ustalonych w umowie między biegłych uczestniczących w

badaniu.

W wykonaniu umowy stwierdza się, co następuje:

Głównym księgowym badanej jednostki jest Ob. .................

.............. .... zatrudniony na tym stanowisku

od dnia ..................................

Badanie właściwe sprawozdania finansowego przeprowadzono w

siedzibie jednostki i w jej normalnych godzinach pracy w

dniach ...................... (wyliczyć dokładnie dni robocze,

w których przeprowadzono badanie).

W toku badania w jednostce nastąpiły przerwy, od dnia ........

godz. ........ do dnia .............. godz. ........ tj. razem

r/godz. ................

Przyczyną przerw w badaniu było:

1) ...........................................................

2) ...........................................................

O powstałych przerwach w badaniu informowano Ob. .............

.................. reprezentującego jednostkę, z którą zawarto

umowę o badanie sprawozdania finansowego w następujących

terminach:

Przerwa 1) dnia ..................... godz. ..................

Przerwa 2) dnia ..................... godz. ............. itd.

A.

Informacje i ustalenia porządkowe

1. Badaniem objęto sprawozdanie finansowe za rok ..... sporządzone według instrukcji Nr .......... (wyliczyć instrukcje nakładające obowiązek sporządzania poszczególnych formularzy sprawozdania finansowego) i zawierające wszystkie przewidziane nimi formularze i załączniki. Jeśli sprawozdanie jest niekompletne w tym punkcie wylicza się brakujące formularze lub załączniki.

2. W czasie badania wykorzystano ustalenia zawarte w wymienionych niżej protokółach (sprawozdaniach) z kontroli (rewizji) jednostki:

1. .........................

2. ......................... itd.

(w tym punkcie wylicza się te protokóły i sprawozdania z rewizji i kontroli oraz podaje ich przedmiot, zakres i okres którego dotyczą w wypadku, gdy biegły zrezygnował z samodzielnego badania objętych nimi zagadnień i wykorzystał je przy sporządzaniu orzeczenia).

3. Podstawą otwarcia ksiąg rachunkowych na rok sprawozdawczy było sprawozdanie finansowe jednostki za rok ubiegły, które zostało (nie zostało) zatwierdzone dnia

................

Uwaga:

W tym punkcie podaje się:

1) jeżeli sprawozdanie finansowe za rok ubiegły zostało zatwierdzone pod warunkiem dokonania w roku badanym określonych poleceń - czy polecenia te zostały wykonane,

2) jeżeli sprawozdanie finansowe za rok ubiegły nie zostało zatwierdzone - czy jednostka uzyskała zezwolenie na otwarcie ksiąg rachunkowych na podstawie nie zatwierdzonego sprawozdania i czy warunki podane w tym zakresie zostały spełnione.

4. Badane sprawozdanie finansowe jest prawidłowe pod względem formalnym i rachunkowym.

Uwaga:

W wypadku, gdy sprawozdanie finansowe nie jest poprawne z formalnego punktu widzenia, należy zwięźle omówić nieprawidłowości.

Jeżeli nieprawidłowości nie mogą być natychmiast usunięte (np. istotne błędy w powiązaniu poszczególnych formularzy sprawozdań itp.) biegły w porozumieniu ze zleceniodawcą bądź przerywa badanie do czasu dostarczenia mu prawidłowych sprawozdań, bądź też zamieszcza w orzeczeniu wnioski wskazujące, jak należy poprawić badane sprawozdanie, aby je można było uznać za prawidłowe.

5. Sprawozdanie finansowe sporządzone zostało na podstawie ksiąg rachunkowych. Jest ono zgodne z danymi "zestawienia sald" (analogicznego urządzenia księgowego) - przy czym salda "zestawienia sald" wynikają z kont syntetycznych, analitycznych, rejestrów itp.

Uwaga:

Jeżeli badane sprawozdanie nie wynika z ksiąg rachunkowych (tzn. poszczególne pozycje bilansowe nie wynikają z zestawienia sald kont syntetycznych, salda kont syntetycznych nie są zgodne z zestawieniem sald kont analitycznych), należy o tym zawiadomić zleceniodawcę i w zależności od porozumienia z nim postąpić w sposób podany w części A pkt 4.

B.

Informacje o badaniu poszczególnych pozycji sprawozdania finansowego

Tę część informacji wypełnia się w następującej kolejności:
1)
nazwa (określenie) tematu badania (podawać nazwy poszczególnych pozycji bilansu, rachunku strat i zysków i innych sprawozdań łącząc je we właściwe zespoły tematyczne);
2)
zasadnicze informacje o stosowanej przez jednostkę metodzie prowadzenia ewidencji (podawać zwięźle i tylko w wypadku, gdy ma to znaczenie dla oceny prawidłowości zastosowanej metody badania);
3)
dokładne określenie przedmiotu badania (wyliczyć badane dowody, zestawienia, konta itp., podać ich numery lub okres, którego dotyczą);
4)
omówienie zastosowanej metody badania (podać czy badanie było pełne czy też wyrywkowe; przy badaniu wyrywkowym przedstawić i uzasadnić liczebność próbek lub podać inną ich charakterystykę; jeżeli metoda badania powtarza się, można powołać się na opisy metody badania poprzednio omówione z tym jednak, że liczebność próbek i jej uzasadnienie mają być podane dla każdego tematu badania);
5)
wskazanie osób, które udzielały informacji, złożyły wyjaśnienia itp. (podawać tylko w wypadku, gdy stwierdzają istotne nieprawidłowości lub gdy złożone wyjaśnienia mogą być powodem wszczęcia postępowania dyscyplinarnego lub karnego);
6)
opis ustaleń badania (należy podać zwięzły opis rezultatów badania);
7)
określenie prawidłowej wysokości badanej pozycji, ewentualnie po uprzednim wprowadzeniu korekt, stosownie do wniosków zamieszczonych w orzeczeniu.

Uwaga:

1) wniosków podanych w orzeczeniu nie należy powtarzać w informacji o przebiegu badania, natomiast należy powołać się na odpowiedni numer wniosku orzeczenia;

2) gdy ustalenie prawidłowej wysokości badanej pozycji wymaga dokonania obliczeń, należy także przedstawić ich sposób oraz rezultaty;

8)
inne uwagi np. informacje o zabezpieczeniu dowodów przekazanych zleceniodawcy celem skierowania sprawy do prokuratora, wszelkie uwagi dotyczące organizacji rachunkowości, prawidłowości prowadzenia ksiąg itp., które nie wiążą się z prawidłowością badanych sprawozdań finansowych, lecz przydatne będą jednostce nadrzędnej itp.

C.

Podsumowanie rezultatów badania sprawozdania finansowego wpływających na wynik finansowy

W tej części informacji zestawia się skutki proponowanych w orzeczeniu zmian wyniku finansowego oraz podaje się jego ostateczną prawidłową wysokość. W informacji należy powołać się na numery wniosków sformułowanych w orzeczeniu.

Części C informacji można nie sporządzać, jeżeli wnioski zawarte w orzeczeniu zostały już tak uszeregowane, bez szkody dla jego jasności, że ustalenie prawidłowego wyniku finansowego nie nastręcza trudności.

D.

Informacje o badaniu weryfikacji wyniku finansowego i jego podziału oraz wskaźników specjalnych

Część D informacji sporządza się w sposób podany dla części B, z tym że zamieszcza się w niej również wszelkie obliczenia pomocnicze niezbędne dla ustalenia poszczególnych tytułów wyników niezależnych, zysków nieprawidłowych i elementów podziału wyniku oraz wskaźników specjalnych.

E.

Informacje końcowe

Do informacji załączono (podaje się określenie i liczbę załączników):
1)
......................
2)
...................... itd.

Informacja niniejsza zawiera stron ....... kolejno numerowanych.

Każdą stronę oznaczono umieszczając na niej obok numeru strony podpis biegłego (biegłych).

...........................

podpis biegłego (biegłych)

................, dnia ........ 197... r.