Badania statystyczne Ministerstwa Edukacji Narodowej na lata 1988-1989 w zakresie oświaty i wychowania.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEN.1988.6.41

Akt utracił moc
Wersja od: 19 lipca 1988 r.

ZARZĄDZENIE Nr 37
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 19 lipca 1988 r.
w sprawie badań statystycznych Ministerstwa Edukacji Narodowej na lata 1988-1989 w zakresie oświaty i wychowania

Na podstawie art. 4 i art. 17 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o statystyce państwowej (Dz.U. Nr 7, poz. 58) zarządza się, co następuje:
§  1.
Wprowadza się badania statystyczne w zakresie oświaty i wychowania obejmujące obowiązek sporządzania i przekazywania sprawozdań statystycznych na formularzach oznaczonych symbolami:
1)
EN-2 - roczne sprawozdanie państwowego pogotowia opiekuńczego za okres od 1.01 do 31.12.198... r., stan w dniu 31.12.198... r., według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do zarządzenia,
2)
EN-3 - roczne sprawozdanie domu dziecka, stan w dniu 31.12.198... r. według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia,
3)
EN-4 - roczne sprawozdanie specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego oraz państwowego młodzieżowego ośrodka wychowawczego, stan w dniu 31.10.198... r., według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do zarządzenia,
4)
EN-5 - roczne sprawozdanie o:

- liczbie dzieci i młodzieży, w rodzinach zastępczych i własnych objętych pomocą materialną, stan w dniu 31.10.198... r.,

- kursach ogólnokształcących na poziomie szkoły podstawowej za okres od 1.07.198... r. do 30.06.198... r. według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do zarządzenia,

5)
EN-6 - roczne sprawozdanie domu wczasów dziecięcych, stan w dniu 31.10.198... r., według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do zarządzenia,
6)
EN-7 - sprawozdanie o uruchomieniu placówki wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej w roku szkolnym 198.../8... według wzoru stanowiącego załącznik nr 6 do zarządzenia,
7)
EN-8 - sprawozdanie z działalności świetlic, półinternatów, dożywiania uczniów, zajęć pozalekcyjnych oraz dowożenia uczniów szkół podstawowych do szkół w roku szkolnym 198.../8..., stan w dniu 14.01.198... r. (co dwa lata w latach parzystych), według wzoru stanowiącego załącznik nr 7 do zarządzenia,
8)
EN-9 - roczne sprawozdanie o nauczaniu języka ojczystego w szkołach podstawowych i liceach ogólnokształcących dla dzieci i młodzieży narodowości: białoruskiej, litewskiej, słowackiej i ukraińskiej, stan w dniu 20.09.198... r. według wzoru stanowiącego załącznik nr 8 do zarządzenia,
9)
EN-10 - roczne sprawozdanie placówki wychowania pozaszkolnego, stan w dniu 31.10.198... r., według wzoru stanowiącego załącznik nr 9 do zarządzenia,
10)
EN-11 - roczne sprawozdanie poradni wychowawczo-zawodowej za rok szkolny 198.../8..., według wzoru stanowiącego załącznik nr 10 do zarządzenia,
11)
EM-12 - sprawozdanie o realizacji remontów kapitalnych obiektów szkolnych za okresy sprawozdawcze od początku roku do 30 sierpnia oraz za cały rok kalendarzowy 198..., według wzoru stanowiącego załącznik nr 11 do zarządzenia,
12)
EN-13 - roczne sprawozdanie o liczbie dzieci i młodzieży zagrożonej i niedostosowanej społecznie w roku 198... według wzoru stanowiącego załącznik nr 12 do zarządzenia,
13)
EN-14 - roczne sprawozdanie o kursach zawodowych prowadzonych przez organizacje społeczne i spółdzielcze, kursach języków obcych dla dorosłych oraz o działalności uniwersytetów powszechnych, robotniczych i ludowych, za okres od 1.01.198... r. do 31.12.198... r., według wzoru stanowiącego załącznik nr 13 do zarządzenia.
§  2.
1.
Obowiązki sprawozdawcze, o których mowa w § 1, dotyczą:
1)
szkół i innych placówek oświatowo-wychowawczych działających w systemie rad narodowych, prowadzonych poza systemem rad narodowych oraz szkół i innych placówek oświatowo-wychowawczych prowadzonych przez organizacje społeczne i spółdzielcze,
2)
terenowych organów administracji państwowej stopnia podstawowego i wojewódzkiego.
2.
Obowiązki sprawozdawcze, o których mowa w niniejszym zarządzeniu nie dotyczą szkół i innych placówek oświatowo-wychowawczych prowadzonych przez ministrów: Obrony Narodowej oraz Spraw Wewnętrznych.
3.
Formularze sprawozdawcze dostarczone będą jednostkom sprawozdawczym przez Ministerstwo Edukacji Narodowej za pośrednictwem kuratoriów oświaty i wychowania.
§  3.
Terminy sporządzania i wysyłania sprawozdań wymienionych w § 1 oraz jednostki otrzymujące sprawozdanie określa "Wykaz sprawozdawczości resortowej w zakresie oświaty i wychowania" stanowiący załącznik Nr 14 do zarządzenia.
§  4.
Sposób wypełniania obowiązków sprawozdawczych wprowadzonych zarządzeniem określa instrukcja stanowiąca załącznik nr 15 do zarządzenia.
§  5.
Traci moc zarządzenie Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 28 lutego 1986 r. w sprawie badań statystycznych w zakresie szkolnictwa ogólnokształcącego, zawodowego oraz opieki nad dzieckiem i młodzieżą nie objętych badaniami organów statystyki państwowej (Dz. Urz. MOiW Nr 2, poz. 12).
§  6.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania i podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Ministerstwa Edukacji Narodowej.
ZAŁĄCZNIKI
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

EN-2 ROCZNE

sprawozdanie państwowego pogotowia opiekuńczego za okres od 1 I do 31 XII 19...... r. według stanu w dniu 31 XII 19...... r.

grafika

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

EN-3 ROCZNE

sprawozdanie domu dziecka, według stanu 31 XII 19...... r.

grafika

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

EN-4 ROCZNE

sprawozdanie specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego oraz państwowego młodzieżowego ośrodka wychowawczego według stanu w dniu 31 X 19...... r.

grafika

ZAŁĄCZNIK  Nr 4

EN-5 ROCZNE

sprawozdanie o

- liczbie dzieci i młodzieży w rodzinach zastępczych i własnych objętych pomocą materialną według stanu w dniu 31 X 19...... r.

- kursach ogólnokształcących na poziomie szkoły podstawowej za okres od 1 VII 19...... r. do 30 VI 19...... r.

grafika

ZAŁĄCZNIK  Nr 5

EN-6 ROCZNE

sprawozdanie domu wczasów dziecięcych według stanu w dniu 31 X 19...... r.

grafika

ZAŁĄCZNIK  Nr 6

EN-7

Sprawozdanie o uruchomieniu placówki wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej w roku szkolnym 19...../..... w okresie feriib) .....................................................

grafika

ZAŁĄCZNIK  Nr 7

EN-8

Sprawozdanie z działalności świetlic, półinternatów, dożywiania uczniów, zajęć pozalekcyjnych oraz dowożenia uczniów szkół podstawowych do szkół w roku szkolnym 19...... r. według stanu w dniu 14 I 19...... r.

grafika

ZAŁĄCZNIK  Nr 8

EN-9 ROCZNE

sprawozdanie o nauczaniu języka ojczystego w szkołach podstawowych i liceach ogólnokształcących dla dzieci i młodzieży narodowości: białoruskiej, litewskiej, słowackiej i ukraińskiej, według stanu w dniu 20 IX 19...... r.

grafika

ZAŁĄCZNIK  Nr 9

EN-10 ROCZNE

sprawozdanie placówki wychowania pozaszkolnego według stanu w dniu 31 X 19...... r.

grafika

ZAŁĄCZNIK  Nr 10

EN-11 ROCZNE

Sprawozdanie poradni wychowawczo-zawodowej za rok szkolny 19...../.....

grafika

ZAŁĄCZNIK  Nr 11

EN-12

Sprawozdanie o realizacji remontów kapitalnych obiektów szkolnych za okresy sprawozdawcze od początku roku do 30 sierpnia oraz za cały rok kalendarzowy 19...... r.

grafika

ZAŁĄCZNIK  Nr 12

EN-13 ROCZNE

sprawozdanie o liczbie dzieci i młodzieży zagrożonej i niedostosowanej społecznie w roku 19......

grafika

ZAŁĄCZNIK  Nr 13

EN-14 ROCZNE

sprawozdanie o kursach zawodowych prowadzonych przez organizacje społeczne i spółdzielcze, kursach języków obcych dla dorosłych oraz o działalności uniwersytetów powszechnych, robotniczych, ludowych - za okres od 1 I 19...... r. do 31 XII 19...... r.

grafika

ZAŁĄCZNIK  Nr 14

Wykaz sprawozdawczości resortowej w zakresie oświaty i wychowania

Lp.Tytuł i symbol formularzaJednostka sprawozdawcza sporządzająca lub przesyłająca sprawozdanieLiczba sporządzanych sprawozdańTermin wysłania sprawozdań do dniaJednostka otrzymująca sprawozdanieNr rejestru GUS
Data zatwierdzenia
1234567
1Roczne sprawozdanie państwowego pogotowia opiekuńczego za okres od 1 I do 31 XII 19... r., według stanu w dniu 31 XII 19... r. (symbol formularza EN-2)1) państwowe pogotowie opiekuńcze4 egz. sprawozdań jednostkowych2 Ikuratorium oświaty i wychowania - 3 egz.
2) kuratorium oświaty i wychowania-10 I1) Ministerstwo Edukacji Narodowej - 1 komplet sprawozdań jednostkowych
2) wojewódzki urząd statystyczny - 1 komplet sprawozdań jednostkowych
2Roczne sprawozdanie domu dziecka, według stanu w dniu 31 XII 19... r. (symbol formularza EN-3)1) dom dziecka, rodzinny dom dziecka2 egz. sprawozdań jednostkowych3 Ikuratorium oświaty i wychowania - 1 egz.
2) kuratorium oświaty i wychowania3 egz. sprawozdań zbiorczych10 I1) Ministerstwo Edukacji Narodowej - 1 egz.
2) wojewódzki urząd statystyczny - 1 egz.
3Roczne sprawozdanie specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego oraz państwowego młodzieżowego ośrodka wychowawczego, według stanu w dniu 31. X. 198... r. (symbol formularza EN-4)1) specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy oraz państwowy młodzieżowy ośrodek wychowawczy2 egz. sprawozdań jednostkowych5 XIkuratorium oświaty i wychowania - 1 egz.
2) kuratorium oświaty i wychowania3 egz. sprawozdań zbiorczych25 XI1) Ministerstwo Edukacji Narodowej - 1 egz.

2) wojewódzki urząd statystyczny - 1 egz.

4Roczne sprawozdanie o:

- liczbie dzieci i młodzieży w rodzinach zastępczych i własnych objętych pomocą materialną według stanu w dniu 31 X 19... r.

1) terenowy organ administracji państwowej stopnia podstawowego (inspektor oświaty i wychowania)2 egz. sprawozdań jednostkowych5 XIkuratorium oświaty i wychowania - 1 egz.
2) kuratorium oświaty i wychowania3 egz. sprawozdań zbiorczych15 XI1) Ministerstwo Edukacji Narodowej - 1 egz.

2) wojewódzki urząd statystyczny - 1 egz.

- kursach ogólnokształcących na poziomie szkoły podstawowej na okres od 1. VII. 198... r. do 30 VI 19... r. (symbol formularza EN-5)
5Roczne sprawozdanie domu wczasów dziecięcych, według stanu w dniu 31 X 19... r. (symbol formularza EN-6)1) dom wczasów dziecięcych podporządkowany:4 lub 5 sprawozdań jednostkowych2 XI1) kuratorium oświaty i wychowania - 2 egz.
2) jednostki wymienione w rubr. 3, pkt 1b do nadrzędnej jednostki organizacyjnej - 1 egz.
a) kuratorium oświaty i wychowania
b) Min. Transportu, Żeglugi i Łączności Tow. Przyjaciół Dzieci oraz CZSS "Społem"3) wojewódzki urząd statystyczny - 1 egz.
2) kuratorium oświaty i wychowania przesyła komplet sprawozdań jednostkowych-15 XI1) Ministerstwo Edukacji Narodowej - 1 egz.
2) wojewódzki urząd statystyczny - 1 egz.
6Sprawozdanie o uruchomieniu placówki wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej w roku szkolnym 19.../8. (symbol formularza EN-7)1) kierownik kolonii wypoczynkowej, kolonii zdrowotnej, sezonowego turnusu sanatoryjnego, obozu stałego, wędrownego i specjalistycznego, obozu szkoleniowo-wypoczynkowego, obozu szkolnego OHP, ośrodka wypoczynkowego w mieście dla dzieci ze wsi, biwaku, półkolonii, dziecińca wiejskiego i małych form wypoczynku2 egz. sprawozdań jednostkowychw 3 dniu roboczym po uruchomieniu placówkiinspektor oświaty i wychowania - 1 egz.
2) inspektorzy oświaty i wychowania sporządzają sprawozdanie zbiorcze, oddzielnie dla każdej z wymienionej w instrukcji formy wypoczynku i przesyłają2 egz. sprawozdań zbiorczych12 dni kalendarzowych po zakończeniu feriikuratorium oświaty i wychowania - 1 komplet sprawozdań
3) kuratorium oświaty i wychowania przeprowadza kontrolę sprawozdań, kompletuje i grupuje w 11 odrębnych teczkach oraz sporządza na oddzielnym formularzu sprawozdanie z akcji wypoczynku organizowanej w ramach wymiany zagranicznej - bezdewizowej3 komplety sprawozdań zbiorczych sporządzonych przez inspektorów oświaty i wychowania10 dni kalendarzowych po upływie terminu nadsyłania sprawozdań przez inspektorów oświaty i wychowania1) Ministerstwo Edukacji Narodowej - 1 komplet sprawozdań

2) wojewódzki urząd statystyczny - 1 komplet sprawozdań

7Sprawozdanie z działalności świetlic, półinternatów, dożywiania uczniów, zajęć pozalekcyjnych oraz dowożenia uczniów szkół podstawowych do szkół w roku szkolnym 19.../... r. według stanu w dniu 14. I. 19... r. (symbol formularza EN-8)1) szkoła podstawowa2 egz. sprawozdań jednostkowych18 Iinspektor oświaty i wychowania - 1 egz.
2) liceum ogólnokształcące, szkoła specjalna (wszystkie typy), szkoła zawodowa działająca w systemie rad narodowych podporządkowana KOiW2 egz. sprawozdań jednostkowych18 Ikuratorium oświaty i wychowania - 1 egz.
3) szkoła zawodowa działająca w systemie rad narodowych (oprócz podporządkowanych KOiW), szkoła zawodowa działająca poza systemem rad narodowych*) oraz prowadzona przez organizacje spółdzielcze i społeczne3 egz. sprawozdań jednostkowych18 I1) kuratorium oświaty i wychowania - 1 egz.

2) bezpośredni organ nadzorujący dany typ szkoły - 1 egz.

4) inspektor oświaty i wychowania - sporządza sprawozdania zbiorcze w zakresie szkół podstawowych2 egz. sprawozdań zbiorczych26 Ikuratorium oświaty i wychowania - 1 egz.
5) kuratorium oświaty i wychowania sporządza sprawozdanie według typów szkół wymienionych w części adresowej formularza3 egz. sprawozdań zbiorczych25 II1) Ministerstwo Edukacji Narodowej - 1 egz.

2) wojewódzki urząd statystyczny - 1 egz.

8Roczne sprawozdanie o nauczaniu języka ojczystego w szkołach podstawowych i liceach ogólnokształcących dla dzieci i młodzieży narodowości: białoruskiej, litewskiej, słowackiej i ukraińskiej, według stanu w dniu 20 IX 19... r. (symbol formularza EN-9)1) szkoła podstawowa3 egz. sprawozdań jednostkowych25 IXinspektor oświaty i wychowania - 2 egz.
2) liceum ogólnokształcące3 egz. sprawozdań jednostkowych25 IXkuratorium oświaty i wychowania - 3 egz.
3) inspektor oświaty i wychowania sporządza sprawozdanie w zakresie szkół podstawowych2 egz. sprawozdań zbiorczych28 IXkuratorium oświaty i wychowania - 1 egz. wraz z 1 kompletem sprawozdań jednostkowych
4) kuratorium oświaty i wychowania sporządza sprawozdanie zbiorcze oddzielnie dla szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących oraz form nauczania języka ojczystego2 egz. sprawozdań zbiorczych10 XMinisterstwo Edukacji Narodowej - 1 egz. sprawozdań zbiorczych wraz z 1 kompletem sprawozdań jednostkowych
9Roczne sprawozdanie placówki wychowania pozaszkolnego, według stanu w dniu 31 X 19... r. (symbol formularza EN-10)1) pałac młodzieży, młodzieżowy dom kultury, ognisko pracy pozaszkolnej, ogród jordanowski, międzyszkolny ośrodek sportowy, inna placówka o charakterze specjalistycznym2 egz. sprawozdań jednostkowych2 XIkuratorium oświaty i wychowania - 1 egz.
2) kuratorium oświaty i wychowania sporządza sprawozdanie zbiorcze oddzielnie dla każdej z wyżej wymienionych rodzajów placówek3 egz. sprawozdań zbiorczych20 XI1) Ministerstwo Edukacji Narodowej - 1 egz.

2) wojewódzki urząd statystyczny - 1 egz.

10Roczne sprawozdanie poradni wychowawczo-zawodowej za rok szkolny 19.../... (symbol formularza EN-11)1) terenowa poradnia wychowawczo-zawodowa3 egz. sprawozdań jednostkowych20 VIII1) inspektor oświaty i wychowania - 1 egz.

2) wojewódzka poradnia wychowawczo-zawodowa - 1 egz.

2) wojewódzka poradnia wychowawczo-zawodowa sporządza sprawozdanie zbiorcze na podstawie sprawozdań terenowych poradni wychowawczo-zawodowych oraz na oddzielnym sprawozdaniu z własnej działalności4 egz. sprawozdań zbiorczych10 IX1) Centralny Ośrodek Metodyczny Poradnictwa Wychowawczo-Zawodowego - 1 egz.

2) kuratorium oświaty i wychowania - 1 egz.

3) wojewódzki urząd statystyczny - 1 egz.

11Sprawozdanie o realizacji remontów kapitalnych obiektów szkolnych za okresy sprawozdawcze od początku roku do 30 sierpnia oraz za cały rok kalendarzowy 19... r. (symbol formularza EN-12)1) inspektor oświaty i wychowania2 egz. sprawozdań zbiorczychza okres od początku roku do 30 sierpnia - do 10 września, za cały rok - do 10 II 19... r.kuratorium oświaty i wychowania - 1 egz.
2) kuratorium oświaty i wychowania2 egz. sprawozdań zbiorczychza okres od początku roku do 30 VIII - do 20 IX, za cały rok - do 20 IIMinisterstwo Edukacji Narodowej - 1 egz.
12Roczne sprawozdanie o liczbie dzieci i młodzieży zagrożonej i niedostosowanej społecznie w roku 198... (symbol formularza EN-13)1) szkoła podstawowa, liceum ogólnokształcące, szkoła zawodowa - działająca w systemie rad narodowych*) oraz prowadzona przez organizacje społeczne, szkoła specjalna (wszystkie typy)2 egz. sprawozdań jednostkowych5 Iwłaściwy terenowy organ administracji państwowej stopnia podstawowego (inspektor oświaty i wychowania) - 1 egz.
2) inspektor oświaty i wychowania2 egz. sprawozdań zbiorczych20 Ikuratorium oświaty i wychowania - 1 egz.
3) kuratorium oświaty i wychowania2 egz. sprawozdań zbiorczych20 II1) Ministerstwo Edukacji Narodowej - 1 egz.
13Roczne sprawozdanie o kursach zawodowych prowadzonych przez organizacje społeczne i spółdzielcze, kursach języków obcych dla dorosłych oraz o działalności uniwersytetów powszechnych, robotniczych, ludowych - za okres od 1. I. 198... r. do 31. XII. 198...r. (Symbol formularza EN-14)1) podstawowe jednostki sprawozdawcze (organizacje społeczne i spółdzielcze, centra kształcenia ustawicznego, inspektorzy oświaty i wychowania**)2 egz. sprawozdań jednostkowych25 IZarządy wojewódzkie lub inne ogniwa organizacji społecznych i spółdzielczych - 1 egz.
2) zarządy wojewódzkie lub inne ogniwa organizacji społecznych lub spółdzielczych sporządzają sprawozdania zbiorcze4 egz. sprawozdań zbiorczych31 I1) zarząd główny organizacji społecznej lub spółdzielczej - 2 egz.

2) kuratorium oświaty i wychowania - 1 egz.

3) centra kształcenia ustawicznego oraz inspektorzy oświaty i wychowania - sporządzają2 egz. sprawozdań zbiorczych31 Ikuratorium oświaty i wychowania - 1 egz.
4) jednostki naczelne (zarządy główne) organizacji społecznych lub spółdzielczych oraz kuratoria oświaty i wychowania**)2 egz. sprawozdań zbiorczych15 IIMinisterstwo Edukacji Narodowej - 1 egz.
*) oprócz szkół prowadzonych przez MON i MSW

**) dotyczy form działalności pozaszkolnej prowadzonej we własnym zakresie.

ZAŁĄCZNIK  Nr 15

INSTRUKCJA SPORZĄDZANIA SPRAWOZDAWCZOŚCI RESORTOWEJ

§  1.
Ogólne zasady sporządzania sprawozdań
1.
Przy wykonywaniu obowiązków sprawozdawczych jednostki sprawozdawcze stosują następujące zasady ogólne:
1)
zgodność danych statystycznych ze stanem faktycznym:
a)
dane liczbowe powinny być opracowane zgodnie z przepisami instrukcji, względnie zeszytu metodycznego, jak również z ustalonymi klasyfikacjami i nomenklaturami, po szczegółowym zapoznaniu się z dokumentami tego rodzaju przed przystąpieniem do opracowania danych,
b)
dane liczbowe powinny wynikać z prawidłowo prowadzonych w jednostce sprawozdawczej dokumentów i ewidencji podstawowej,
c)
po sporządzeniu sprawozdania należy przeprowadzić kontrolę merytoryczną i rachunkową oraz kontrolę zgodności danych zawartych w różnych działach sprawozdania lub innych sprawozdaniach,
d)
w przypadku stwierdzenia, że złożone sprawozdanie zawiera błędy lub usterki, jednostka sprawozdawcza niezwłocznie wysyła sprostowanie do wszystkich odbiorców sprawozdania,
2)
poprawność formalna sprawozdań:
a)
wszystkie pozycje sprawozdań wypełnia się przez wpisanie odpowiednich danych liczbowych, przy czym gdy w okresie sprawozdawczym nie wystąpiła cecha podlegająca wykazaniu w sprawozdaniu, należy w odpowiedniej pozycji wpisać poziomą kreskę "-"; pozycji, w których umieszczono znak "X" nie należy wypełniać,
b)
stosuje się jednostki miary wymienione na formularzach: dane liczbowe należy podawać z dokładnością ustaloną w szczegółowych objaśnieniach instrukcji,
c)
przy wykazywaniu danych liczbowych całkowitych (bez znaku po przecinku) lub w agregacjach większych aniżeli występujące w dokumentacji źródłowej należy dokonać zaokrąglenia według następującej zasady: ułamki od 0,01 do 0,49 odrzuca się, a od 0,50 do 0,99 zaokrągla się w górę do 1,
d)
sumowanie danych w wierszach lub rubrykach sprawozdawczych powinno być starannie sprawdzone; sumy liczb podanych w pozycjach objętych nagłówkiem "w tym" nie mogą być większe od liczby występującej w pozycji poprzedzającej ("ogółem" lub "razem"), stanowią one bowiem część tej liczby: sprawdzone też powinny być sumy kontrolne,
e)
sprawozdanie należy wypełnić czytelnie (na maszynie lub długopisem) zwracając uwagę, aby poszczególne dane nie wykraczały poza miejsce przeznaczone do ich wpisania, ani nie zbiegały się z sobą; ewentualne korekty powinny być również naniesione w sposób czytelny,
f)
na wszystkich sprawozdaniach statystycznych, w odpowiednim polu części tytułowo-adresowej, odciska się w sposób wyraźny pieczątkę z numerem statystycznym jednostki sprawozdawczej według systemu REGON, ustalonym przez Główny Urząd Statystyczny; ten sam numer należy podać w korespondencji w sprawach sprawozdawczości statystycznej,
g)
w części końcowej sprawozdania, oprócz wymaganych podpisów należy umieścić pieczęć jednostki sprawozdawczej oraz datę sporządzenia sprawozdania, a także numer telefonu osoby odpowiedzialnej za opracowanie sprawozdania,
3)
uwzględnianie zmian organizacyjnych zaistniałych w danym roku:
a)
w przypadku przekazania (lub przejęcia) jednostki samodzielnie bilansującej dane od początku roku do momentu przekazania (przejęcia) koryguje się przez odjęcie (lub dodanie) danych dotyczących jednostki przekazanej (przejętej),
b)
w przypadku przekazania (przejęcia) jednostki nie bilansującej samodzielnie, dane za okresy od początku roku do momentu przekazania (przejęcia) tej jednostki nie są korygowane,
4)
przestrzeganie legalności:

stosownie do art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o statystyce państwowej (Dz.U. Nr 7, poz. 58) sporządzanie sprawozdań na formularzach nie zatwierdzonych przez Główny Urząd Statystyczny jest zabronione.

2.
Zgodność danych liczbowych z dokumentacją i ewidencją podstawową oraz prawidłowość sporządzonych sprawozdań stwierdzają podpisami dyrektorzy (kierownicy) i główni księgowi jednostek sprawozdawczych oraz osoba sporządzająca sprawozdanie.
3.
Sprawozdania należy przesłać zgodnie z terminem podanym w zarządzeniu Ministra Edukacji Narodowej, przy czym:
1)
ustalony termin jest ostatecznym terminem wysyłania lub doręczenia sprawozdania,
2)
przesyłając sprawozdania pocztą należy na kopercie umieścić napis (odcisk pieczątki) "PILNE STATYSTYKA".
3)
pierwszy egzemplarz sprawozdania przesyła się zawsze do odbiorcy wskazanego w akcie normatywnym wprowadzającym obowiązek sprawozdawczy.
§  2.
Zaopatrywanie jednostek w formularze i dokumenty wprowadzające obowiązki sprawozdawcze

Formularze (dokumenty wprowadzające obowiązki) dostarczane są jednostkom sprawozdawczym przez kuratoria oświaty i wychowania.

W przypadku nie wystarczającej ilości formularzy jednostka sprawozdawcza powinna zwrócić się do kuratorium oświaty i wychowania, właściwego dla jednostki sprawozdawczej.

§  3.
Odpowiedzialność za wykroczenia określone ustawą o statystyce państwowej
1.
Zgodnie z art. 23 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o statystyce państwowej (Dz.U. Nr 7, poz. 58) kierownicy jednostek organizacyjnych, w których sporządzane są sprawozdania statystyczne oraz osoby sporządzające sprawozdania odpowiedzialni są za legalność, terminowość, rzetelność i prawidłowość sprawozdań statystycznych.
2.
Osoby popełniające wykroczenia wymienione w art. 26 ustawy o statystyce państwowej, o której mowa w ust. 1, polegające w szczególności na odmowie wykonania obowiązków sprawozdawczych, nie wypełnianiu ich prawidłowo i w wyznaczonym terminie, wprowadzaniu obowiązków sprawozdawczych w trybie nie przewidzianym w wymienionej ustawie - podlegają karze grzywny do 50.000 zł - w trybie i na zasadach określonych w tej ustawie (z uwzględnieniem zmian wprowadzonych postanowieniami art. 2 § 2 ustawy z dnia 26 maja 1982 r. o zmianie niektórych przepisów prawa karnego i prawa o wykroczeniach - Dz.U. Nr 16, poz. 125 oraz art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 10 maja 1985 r. o zmianie niektórych przepisów prawa karnego i prawa o wykroczeniach - Dz.U. Nr 23, poz. 100).

PRZEPISY SZCZEGÓŁOWE

FORMULARZ EN-2 "Roczne sprawozdanie państwowego pogotowia opiekuńczego, za okres od 1.01 do 31.12.198... r., stan w dniu 31.12.198... r."

1.
Organizacja i zasady działania państwowych pogotowi opiekuńczych określone zostały w zarządzeniu Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 5 sierpnia 1983 r. w sprawie organizacji i zasad działania państwowych pogotowi opiekuńczych (Dz. Urz. MOiW Nr 7, poz. 51).
2.
Podstawową dokumentację do sporządzenia sprawozdania stanowią:

- dokumentacja dzieci przebywających w pogotowiu oraz dzieci kwalifikowanych i kierowanych przez pogotowie do placówek opiekuńczo-wychowawczych i innych form opieki,

- obowiązujące arkusze obserwacyjno-kwalifikacyjne,

- rejestr spraw prowadzonych przez zespół diagnostyczno-kwalifikacyjny,

- ewidencja wychowanków pogotowia,

- inna dokumentacja wynikająca z obowiązujących przepisów.

3.
W dziale 1 należy podać dane o liczbie dzieci przebywających w pogotowiu w okresie sprawozdawczym, tj. w ciągu całego roku kalendarzowego, zarówno przyjętych w celu zakwalifikowania do odpowiedniej placówki lub formy opieki i wychowania, jak i zatrzymanych do czasu odbioru przez opiekunów (w związku z zaginięciem, brakiem opieki lub koniecznością odizolowania od zagrażającego im środowiska), a także przebywających w pogotowiu na polecenie sądu i do jego dyspozycji (w związku z toczącym się postępowaniem w ich sprawie).
4.
Kuratoria oświaty i wychowania przeprowadzają wyłącznie kontrolę logiczną otrzymanych sprawozdań, sprawdzają pod względem rachunkowym potwierdzając pieczęcią i podpisem dokonanie tych czynności, w części końcowej formularza. Nie sporządzają sprawozdania zbiorczego lecz przekazują jeden egzemplarz sprawozdania jednostkowego z każdego pogotowia do adresatów wymienionych na formularzu.

FORMULARZ EN-3 "Roczne sprawozdanie domu dziecka", według stanu z dnia 31 grudnia

1.
Organizacja i zadania domu dziecka oraz rodzinnego domu dziecka określone zostały w zarządzeniach:
1)
Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 19 marca 1980 r. w sprawie organizacji państwowego domu dziecka (Dz. Urz. MOiW Nr 4, poz. 22),
2)
Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 15 maja 1976 r. w sprawie organizacji i funkcjonowania rodzinnych domów dziecka (Dz. Urz. MOiW Nr 8, poz. 53 oraz z 1984 r. Nr 8, poz. 47).
2.
Podstawową dokumentację do sporządzenia sprawozdania stanowią:
1)
księga ewidencji wychowanków,
2)
karta wychowanków,
3)
pozostała dokumentacja - ewidencja wynikająca z obowiązujących przepisów.
3.
W sprawozdaniu należy podać:
1)
w dziale 1, w rubr. 1, w wierszach od 01 do 13 oraz w dziale 2, rubr. 1, w wierszach od 1 do 8 informacje liczbowe dotyczące wychowanków państwowych domów dziecka, oraz domów dziecka prowadzonych przez Zrzeszenie Katolików "Caritas", które zapewniają całkowitą opiekę nad dziećmi (młodzieżą) - trwale lub okresowo pozbawionymi opieki rodziny własnej - w zasadzie do 18 roku życia, a po ukończeniu 18 lat tylko w przypadku kontynuowania nauki, nie dłużej jednak niż do ukończenia 25 roku życia,
2)
w dziale 1, w rubr. 1, w wierszach od 01 do 11 oraz w dziale 2, rubr. 1, w wierszach od 1 do 8, należy podać informacje liczbowe dotyczące wychowanków rodzinnych domów dziecka, sierot naturalnych oraz sierot społecznych.
4.
Kuratoria oświaty i wychowania przeprowadzają kontrolę logiczną i rachunkową poszczególnych zapisów oraz zgodność tych samych danych liczbowych występujących w różnych wierszach, potwierdzając pieczęcią i podpisem dokonanie tych czynności w części końcowej formularza.

FORMULARZ EN-4 "Roczne sprawozdanie specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego oraz państwowego młodzieżowego ośrodka wychowawczego", według stanu w dniu 31 października

1.
Zadania i organizację specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych oraz państwowych młodzieżowych ośrodków wychowawczych regulują przepisy opublikowane w zarządzeniach:
1)
Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 17 kwietnia 1984 r. w sprawie zasad organizacji kształcenia specjalnego (Dz. Urz. MOiW Nr 4, poz. 26), (załącznik nr 6),
2)
Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 25 sierpnia 1981 r. w sprawie organizacji i zasad działania państwowych młodzieżowych ośrodków wychowawczych (Dz. Urz. MOiW Nr 7-8, poz. 52).
2.
Podstawę do sporządzenia sprawozdania stanowi ewidencja wychowanków, dokumentacja o postępie nauki w szkole oraz pozostała ewidencja prowadzona w tych placówkach zgodnie z obowiązującymi przepisami.
3.
W dziale 1 należy podać informacje liczbowe dotyczące specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, organizowanych dla poszczególnych kategorii upośledzeń, wymienionych w tymże dziale. Natomiast w dziale 2 należy podać dane dotyczące liczby wychowanków według grup wieku. W rubrykach 5, 6 i 7 należy podać liczbę wychowanków skierowanych przez sądy rodzinne, poradnie wychowawczo-zawodowe i państwowe pogotowia opiekuńcze.

Informacje liczbowe należy podać na odrębnym formularzu jednostkowym i zbiorczym dla:

1)
specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego oraz państwowego młodzieżowego ośrodka wychowawczego,
2)
specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego "Caritas".
4.
Po wypełnieniu sprawozdania należy sprawdzić zgodność danych liczbowych zawartych w sprawozdaniu, przy czym:
1)
w dziale 1 - wiersze 1, 2, 3, i 4 i 5, rubr. 1 stanowią sumę danych liczbowych zawartych w rubrykach od 2 do 9,
2)
w dziale 2 - wiersz 1, rubr. 1 stanowi sumę danych liczbowych zawartych w rubrykach od 2 do 4.

FORMULARZ EN-5 "Roczne sprawozdanie o:

- liczbie dzieci i młodzieży w rodzinach zastępczych i własnych objętych pomocą materialną, stan w dniu 31.10.198... r.

- kursach ogólnokształcących na poziomie szkoły podstawowej, za okres od 1.07.198... r. do 30.06.198... r. według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do zarządzenia.

1.
Dobór rodzin zastępczych, szczegółowe zasady udzielania pomocy tym rodzinom oraz zadania dla terenowych organów administracji państwowej określone zostały w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 26 stycznia 1979 r. w sprawie rodzin zastępczych (Dz. U. z 1985 r. Nr 48, poz. 256 oraz z 1986 r. Nr 9, poz. 49). Podstawową dokumentację do sporządzenia sprawozdania w tym zakresie stanowią:
1)
rejestr dzieci zakwalifikowanych do rodziny zastępczej,
2)
książka ewidencyjna rodzin zastępczych, którym powierzono dzieci pod opiekę i wychowanie,
3)
dokumentacja dotycząca nadzoru nad rodzinami zastępczymi,
4)
dokumentacja finansowa - w części dotyczącej pomocy materialnej udzielanej dzieciom w rodzinach zastępczych i własnych.
2.
Zadania, zakres i organizacja działalności merytorycznej w sprawie szkolenia kursowego dotyczącego kształcenia na poziomie szkoły podstawowej ustalone zostały w zarządzeniu Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 16 października 1985 r. w sprawie kursów przygotowujących do egzaminów z programu nauczania szkoły podstawowej dla pracujących (Dz. Urz. MOiW Nr 10, poz. 80).

Podstawową dokumentację do sporządzenia sprawozdania w tym zakresie stanowią: dzienniki lekcyjne, protokóły egzaminacyjne, arkusze ocen itp.,

dział 3

- rubryka 2 "kursy ogólnokształcące w zakresie 8-klasowej szkoły podstawowej nauczania początkowego" - dotyczy uczestników realizujących program nauczania ośmioklasowej szkoły podstawowej do klasy V włącznie,

- rubryka 3 "kursy ogólnokształcące w zakresie 8-klasowej szkoły podstawowej stopnia pierwszego" - dotyczy osób, które ukończyły nauczanie początkowe lub posiadają świadectwo ukończenia VI klasy szkoły podstawowej,

rubryka 5 "kursy ogólnokształcące w zakresie 8-klasowej szkoły podstawowej stopnia II" - dotyczy osób, które ukończyły kurs ogólnokształcący stopnia I, lub posiadają świadectwo ukończenia VI klasy szkoły podstawowej.

FORMULARZ EN-7 "Sprawozdanie o uruchomieniu placówki wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej w roku szkolnym 198.../8... .

1.
Sprawozdanie o liczbie dzieci i młodzieży szkolnej uczestniczącej w formach wypoczynku zorganizowanego w okresie ferii szkolnych (zimowych i letnich), dotyczy wypoczynku dzieci i młodzieży zorganizowanego w ramach zakładowej działalności socjalnej, jednostek planu centralnego i terenowego - dofinansowywanego z funduszu socjalnego oraz z budżetu państwa przeznaczonego dla dzieci bez zabezpieczenia socjalnego.
2.
Wypoczynek dzieci i młodzieży szkolnej dzieli się na formy wyjazdowe organizowane poza miejscem zamieszkania oraz na formy organizowane w miejscu zamieszkania.
1)
do wypoczynku organizowanego poza miejscem zamieszkania zalicza się:
a)
kolonie wypoczynkowe, kolonie zdrowotne, sezonowe turnusy sanatoryjne,
b)
obozy stałe, obozy wędrowne, obozy specjalistyczne, obozy zdrowotne, obozy szkoleniowo-wypoczynkowe, obozy szkolnych ochotniczych hufców pracy, ośrodki wycieczkowe w mieście dla dzieci ze wsi,
c)
biwaki.

Do form wypoczynku organizowanego poza miejscem zamieszkania zalicza się wszystkie wyjazdowe formy wypoczynku, które trwają co najmniej 5 dni i są zlokalizowane poza stałym miejscem zamieszkania dzieci i młodzieży szkolnej,

2)
do wypoczynku organizowanego w miejscu zamieszkania zalicza się: półkolonie, dziecińce wiejskie i małe formy wypoczynku. Do małych form wypoczynku zalicza się imprezy i zajęcia, które zostały zgłoszone przez organizatora do inspektora oświaty i wychowania, które mają przygotowany program zajęć i zapewniają uczestnikom opiekę wychowawczą.
3.
Sprawozdanie o uruchomieniu placówki wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej sporządzają kierownicy placówek wypoczynku nie później niż w trzecim dniu po uruchomieniu turnusu. Sprawozdanie sporządzają kierownicy wszystkich placówek niezależnie od tego, kto jest organizatorem placówki i z jakach środków jest ona finansowana.
4.
Podstawowe jednostki sprawozdawcze przesyłają sprawozdanie inspektorowi oświaty i wychowania.
5.
W przypadku wszystkich form wyjazdowych oraz wypoczynku organizowanego w miejscu zamieszkania - stałych, wakacyjnych placówek wypoczynku, podstawowe dane statystyczne przygotowują w imieniu organizatora kierownicy placówek wypoczynku w dwóch egzemplarzach. Kierownicy placówek otrzymują formularze od organizatora, którego zaopatruje inspektor oświaty i wychowania.

Jeden egzemplarz sprawozdania po wypełnieniu powinien być wysłany lub złożony inspektorowi oświaty i wychowania (właściwemu dla siedziby lokalizacji placówki). Drugi egzemplarz sprawozdania przeznaczony jest dla organizatora wypoczynku dla dzieci i młodzieży.

6.
W przypadku placówki zorganizowanej dla uczestników pochodzących z kilku województw, przy wypełnianiu formularza należy podać liczbę uczestników i wymienić województwa, w których oni zamieszkują. Organizatorami takich placówek są najczęściej jednostki centralne, kombinaty, a także ma to miejsce w przypadku centralnych zgrupowań organizacji młodzieżowych ZHP.
7.
Kierownicy obozów wędrownych, których trasa prowadzi po terenie kilku województw sporządzają sprawozdanie i składają go inspektorowi oświaty i wychowania, na terenie którego rozpoczyna się trasa obozu.
8.
Dane z w/w form akcji wypoczynkowej przekazywane są inspektorowi oświaty i wychowania nie później niż w trzecim dniu od rozpoczęcia każdego turnusu.
9.
Sprawozdania jednostkowe z pozostałych form wypoczynku organizowanego w miejscu zamieszkania tj. małych form wypoczynku, organizatorzy przekazują inspektorowi oświaty i wychowania właściwego dla ich lokalizacji, bezpośrednio po zakończeniu pracy placówki. Do organizatorów tej formy wypoczynku zalicza się wszystkich uprawnionych wynikających z zarządzenia Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 31 grudnia 1975 r. w sprawie organizacji i koordynacji wypoczynku wakacyjnego dzieci i młodzieży szkolnej (Dz. Urz. MOiW z 1976 r. Nr 1, poz. 2 z późniejszymi zmianami). Sprawozdanie powinno zawierać dane dotyczące liczby dzieci i młodzieży uczestniczącej w imprezach i zajęciach o charakterze wychowawczym.
10.
Ponadto kuratoria oświaty i wychowania zobowiązane są do sporządzenia na oddzielnym formularzu sprawozdań z akcji wypoczynku dla dzieci i młodzieży organizowanej w ramach wymiany zagranicznej - bezdewizowej przez organizacje młodzieżowe, zakłady pracy itp. w następujących wariantach:
1)
wypoczynek dzieci i młodzieży z własnego województwa poza granicami kraju,
2)
wypoczynek dzieci i młodzieży szkolnej z zagranicy na terenie własnego województwa.
11.
Kuratoria oświaty i wychowania sporządzają także sprawozdania na w/w formularzu (pkt 6) oddzielnie dla każdej formy wypoczynku - informacja o liczbie uczestników, których wypoczynek był finansowany z budżetu urzędu wojewódzkiego.

FORMULARZ EN-8 "Sprawozdanie z działalności świetlic, półinternatów, dożywiania uczniów, zajęć pozalekcyjnych oraz dowożenia uczniów szkół podstawowych do szkół, w roku szkolnym 198.../8..., według stanu w dniu 14.01.198... r.

1.
Dział 1. "Świetlice szkolne, specjalne, dworcowe i półinternaty".

W sprawie organizacji zasad działania świetlic dla dzieci i młodzieży szkolnej obowiązuje zarządzenie Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 21 października 1987 r. (Dz. Urz. MOiW, Nr 11, poz. 69).

Informacje dotyczące rodzaju świetlic oraz korzystających z nich, należy podać na podstawie dokumentacji prowadzonej w świetlicy:

1)
dzienniki zajęć,
2)
karty zgłoszeń dzieci lub karty wychowanków, podań, wniosków o przyjęcie,
3)
protokóły z posiedzeń komisji kwalifikacyjnych, rozpatrujących podania uczniów o przyjęcie do świetlicy,
4)
pozostałej dokumentacji-ewidencji prowadzonej w świetlicy.

Do liczby korzystających ze świetlicy należy zaliczyć dzieci i młodzież, którzy zostali zakwalifikowani i przyjęci zgodnie z obowiązującym trybem przyjęć w szkołach ogólnokształcących i zawodowych, przestrzegają praw i obowiązków ucznia będącego wychowankiem świetlicy, określonym w Kodeksie Ucznia, regulaminem wewnętrznym świetlicy (realizują zajęcia z nauki własnej, współdziałają w organizowaniu czasu wolnego własnego oraz pozostałych wychowanków świetlicy, udzielają pomocy koleżeńskiej, uczestniczą w pracach społecznych, współdziałają w realizacji zadań podejmowanych przez grupę itp.).

2.
Dział 2. "Uczniowie korzystający z dożywiania w szkołach i zakładach gastronomicznych"
1)
przez stołówkę rozumie się placówkę zbiorowego żywienia, mieszczącą się w obiekcie szkolnym, produkującą obiady dwu, trzydaniowe lub gorące posiłki jednodaniowe. W sprawozdaniu należy również podać akcję mleczną prowadzoną przez szkolne punkty żywienia. Dane liczbowe należy podać na podstawie dokumentacji prowadzonej w szkole lub innej placówce oświatowo-wychowawczej, np. rozliczenia kuchni, raporty żywieniowe, ewidencja wydanych rodzajów posiłków itp.,
2)
w rubr. 1, w wierszu od 1 do 4 należy podać uczniów korzystających z dożywiania w szkole i zakładach gastronomicznych tylko jeden raz - jako osoby fizyczne - niezależnie od tego czy korzystają one z jednego, dwóch czy też więcej posiłków.
3)
w rubr. 2, 3, 4, 5, w wierszach od 1 do 4 należy podać liczbę rodzajów posiłków, wydawanych bezpośrednio konsumentom (uczniom, wychowankom, pracownikom), wyprodukowanych przez stołówkę, a także dowożonych z innych placówek żywienia zbiorowego - zakładów gastronomii zamkniętej i otwartej w ramach żywienia abonamentowego oraz posiłków regeneracyjnych wydawanych uczniom szkół zawodowych odbywających praktyczną naukę zawodu w zakładach pracy,
4)
w wierszu 4, w rubrykach od 1 do 5 należy podać liczbę uczniów korzystających z posiłków bezpłatnie i na zasadach ulgowych bez względu na to z jakich środków pokryta zesłała dopłata (np. z środków budżetu państwa, komitetu rodzicielskiego itp.).
3.
Dział 3. "Zajęcia pozalekcyjne".

Jednostki sprawozdawcze organizujące zajęcia pozalekcyjne, zobowiązane są podać w dziale 3 informacje liczbowe na podstawie prowadzonej ewidencji - dokumentacji w szkole, wynikającej z odpowiednich zarządzeń, a w szczególności:

- zarządzenia Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 12 lipca 1952 r. w sprawie instrukcji o zajęciach pozalekcyjnych (Dz. Urz. MOiW Nr 12, poz. 95),

- zarządzenia Ministra Oświaty i wychowania z dnia 12 maja 1983 r. w sprawie szkolnego ruchu krajoznawczo-turystycznego (Dz. Urz. MOiW Nr 5, poz. 30),

- zarządzenia Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 8 listopada 1985 r. w sprawie organizowania i prowadzenia w szkołach resortu oświaty i wychowania ośrodków kultury plastycznej (Dz. Urz. MOiW Nr 2, poz. 49).

1)
w wierszu 02, rubr. 1 i 2 "koła wiedzy" - należy podać m.in. koła: humanistyczne, matematyczno-fizyczne, przyrodniczo-chemiczne, społeczno-polityczne i inne,
2)
w wierszu 03, w rubr. 1 i 2 "koła techniczne" - należy podać m.in. koła radiotechniczne, fototechniczne, modelarskie, informatyczne, elektro-techniczne, telekomunikacyjne, informacji naukowo-technicznej i inne,
3)
w wierszu 04, w rubr. 1 i 2 "koła artystyczne" - należy podać m.in. koła: plastyczne, chóralne, instrumentalno-wokalne, taneczne, recytatorskie, fotograficzne, filmowe i inne oraz orkiestry.

Dział 4. Uczniowie szkół podstawowych dojeżdżający i dowożeni do szkoły.

W sprawie dowożenia uczniów szkół podstawowych do szkół obowiązują następujące zarządzenia:

1)
uchwała Rady Ministrów z dnia 7 września 1981 r. w sprawie organizacji i finansowania dowożenia uczniów do szkół zbiorczych (MP Nr 27, poz. 232),
2)
zarządzenie Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 16 stycznia 1982 r. w sprawie organizacji opieki wychowawczej nad uczniami dowożonymi do szkół zbiorczych (Dz. Urz. MOiW Nr 1, poz. 4).

FORMULARZ EN-9 "Roczne sprawozdanie o nauczaniu języka ojczystego w szkołach podstawowych i liceach ogólnokształcących dla dzieci i młodzieży narodowości: białoruskiej, litewskiej, słowackiej i ukraińskiej", według stanu w dniu 20 września.

W sprawie organizowania w szkołach podstawowych i liceach ogólnokształcących nauki języka ojczystego dla dzieci i młodzieży narodowości białoruskiej, litewskiej, słowackiej i ukraińskiej obowiązuje zarządzenie Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 21 października 1987 r. (Dz. Urz. MOiW Nr 10, poz. 67).

W sprawozdaniu należy podać dane liczbowe odrębne dla szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących, z uwzględnieniem niżej wymienionych form nauczania języka ojczystego:

1)
szkoła podstawowa z niepolskim językiem nauczania,
2)
liceum ogólnokształcące z niepolskim językiem nauczania,
3)
szkoła podstawowa z dodatkową nauką języka ojczystego,
4)
liceum ogólnokształcące z dodatkową nauką języka ojczystego,
5)
międzyszkolny zespół grupujący uczniów szkół podstawowych,
6)
międzyszkolny zespół grupujący uczniów szkół ponadpodstawowych.

FORMULARZ EN-10 "Roczne sprawozdanie placówki wychowania pozaszkolnego", według stanu w dniu 31 października

Cele, zadania i organizację placówek wychowania pozaszkolnego, działalność dydaktyczną, wychowawczą itp., regulują przepisy zawarte w zarządzeniu Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 21 lipca 1983 r. w sprawie organizacji placówek wychowania pozaszkolnego (Dz. Urz. MOiW Nr 7, poz. 49).

1.
Do placówek wychowania pozaszkolnego zalicza się:
1)
pałace młodzieży,
2)
młodzieżowe domy kultury,
3)
międzyszkolne ośrodki sportowe,
4)
ogrody jordanowskie,
5)
ogniska pracy pozaszkolnej oraz
6)
inne placówki wychowania pozaszkolnego o charakterze specjalistycznym (np. planetarium, stacja młodego technika, międzyszkolny ośrodek gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej i inne).
2.
Podstawową dokumentację do sporządzania sprawozdania stanowi ewidencja dotycząca:
1)
działalności wychowawczo-dydaktycznej,
2)
działalności finansowej i innej,
3)
inna dokumentacja - ewidencja wynikająca z odpowiednich przepisów.
3.
Podstawowym ogniwem pracy w placówce wychowania pozaszkolnego jest koło zainteresowań (grupa twórcza, sportowa grupa ćwiczebna). Szczegółowa liczba uczestników poszczególnych kół - zespołów zainteresowań, grup twórczych i sportowych, grup ćwiczebnych uzależniona jest od charakteru zajęć, warunków organizacyjnych, względów bezpieczeństwa i higieny pracy.

Liczba uczestników w kole (zespole, grupie) w zasadzie nie powinna być mniejsza niż 15 osób, dla szczególnie utalentowanej młodzieży nie powinna być mniejsza niż 6 osób.

4.
W dziale 2, w wierszu 2 i 3 należy podać wszystkich uczestników placówek wychowania pozaszkolnego.

Uczestnikami placówek wychowania pozaszkolnego mogą być dzieci zarówno w wieku przedszkolnym jak i szkolnym. W zajęciach placówki biorą udział uczestnicy stali, okresowi i okazjonalni, z tym, że:

1)
stały uczestnik placówki bierze systematyczny udział w zajęciach w okresie całego roku szkolnego. Obecność stałego uczestnika na zajęciach w placówce podlega kontroli,
2)
okresowy uczestnik placówki bierze udział w zajęciach przeznaczonych dla zrealizowania określonego zadania w ustalonym czasie,
3)
okazjonalny uczestnik placówki korzysta w sposób doraźny z urządzeń placówki i organizowanych przez nią imprez masowych, konkursów lub z różnych form instruktażu i poradnictwa.

FORMULARZ EN-11 "Roczne sprawozdanie poradni wychowawczo-zawodowej"

1.
Dział 2. Orzeczenia i opinie wydane przez poradnie wychowawczo-zawodowe.

Orzeczenia i opinie zostały przedstawione zgodnie z ustaleniami zawartymi w odpowiednich zarządzeniach, regulujących organizacje i zadania poradni wychowawczo-zawodowej, które zostały ogłoszone w niżej wymienionych dziennikach urzędowych MOiW:

wiersz 01 Dz. Urz. MOiW Nr 10/76, poz. 78

wiersz 02 Dz. Urz. MOiW Nr 7/75, poz. 66

Należy uwzględnić wszystkie skierowania dzieci do pomocy korekcyjno-wyrównawczej niezależnie od nazwy zespołów specjalistycznych.

wiersz 03-19 Dz. Urz. MOiW Nr 7/75, poz. 66

wiersz 11 Dz. Urz. MOiW Nr 3/79, poz. 13

wiersz 12-14 Dz. Urz. MOiW Nr 7/62, poz. 85

Dz. Urz. MOiW Nr 1/82, poz. 9

Dz. Urz. MOiW Nr 2/84, poz. 12

wiersz 14 Przypadki tu umieszczone są częścią wykazu orzeczeń w rubryce 13 (jeżeli w rubryce 13 będzie 100 orzeczeń, w rubryce 14-10 - 10 zwolnień to znaczy, że 100 uczniów otrzymało orzeczenia, z których 10 zostało zwolnionych z egzaminu)

wiersz 15-17 Dz. Urz. MOiW Nr 16/73, poz. 141

wiersz 18 Dz. Urz. MOiW Nr 8/73, poz. 51

wiersz 19 Dz. Urz. MOiW Nr 13/73, poz. 105

wiersz 20 Dz. Urz. MOiW Nr 5/79, poz. 29

wiersz 21 Dz. Urz. MOiW Nr 10/74, poz. 85 oraz Nr 11/75, poz. 114

wiersz 22-23 należy podać liczbę dzieci w stosunku do których były prowadzone zajęcia korekcyjno-wyrównawcze przez pracowników poradni, rozumiane jak wyżej oraz terapia logopedyczna

wiersz 24 Dz. Urz. MOiW Nr 8/76, poz. 61

Orzeczenia i opinie wydane przez poradnie wychowawczo-zawodowe umieszczone w wierszach:

- 01-10, 15 i 16, jeżeli zostały zastosowane z wyprzedzeniem w stosunku do dzieci przedszkolnych, należy umieścić w rubryce 2,

- jeżeli jednej osobie udzielono kilku różnych form pomocy, wszystkie one powinny być wykazane w wierszach 01-25.

FORMULARZ EN-12 "Sprawozdanie o realizacji remontów kapitalnych obiektów szkolnych", za okresy sprawozdawcze od początku roku do 30 sierpnia oraz za cały rok kalendarzowy 198... .

Przy sporządzaniu sprawozdań należy zwracać uwagę na:

1)
wykazywanie w sprawozdaniu wyłącznie wykorzystanych środków finansowych na remonty kapitalne i modernizacje, bez kosztów poniesionych na inwestycje, remonty bieżące a także wyposażenie,
2)
podawanie w sprawozdaniu faktycznej liczby obiektów wyremontowanych (za obiekt zakończony należy uważać obiekt odebrany protokólarnie przez zamawiającego). Natomiast za obiekt w toku, na który został wprowadzony wykonawca i rozpoczął roboty,
3)
podawanie prawidłowej klasyfikacji poszczególnych obiektów poddawanych remontom, np. do remontów przeszkoli lub szkół podstawowych należy zaliczyć budynki szkolne, natomiast remonty obiektów towarzyszących jak: budynki gospodarcze, ogrodzenia, boiska, stacje trafo, sieci zewnętrzne itp. należy wykazać w pozycji "pozostałe",
4)
zgodność i kompletność sprawozdań jednostkowych stanowiących podstawę do opracowania sprawozdań zbiorczych.

W dziale 1, w rubr. 1 należy podać w poszczególnych wierszach faktyczne wykorzystanie środków w okresie sprawozdawczym według danych księgowych na podstawie zapłaconych faktur lub innych dokumentów rozliczeniowych.

FORMULARZ EN-13 "Roczne sprawozdanie o liczbie dzieci i młodzieży zagrożonej i niedostosowanej społecznie" w roku 198..., za okres od dnia 1.01.198... r. do 31.12.198... r.

1.
Podstawową dokumentację do sporządzenia sprawozdania przez szkoły i inne placówki oświatowo-wychowawcze stanowi "Karta ewidencyjna ucznia", prowadzona przez wszystkie szkoły, zgodnie z zarządzeniem Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 25 lipca 1977 r. (Dz. Urz. MOiW Nr 8, poz. 57).
2.
Sprawozdanie wypełniają szkoły dla młodzieży niepracującej: 1) szkoły podstawowe, 2) licea ogólnokształcące, 3) szkoły zawodowe (działające w systemie rad narodowych i poza systemem rad narodowych oraz szkoły prowadzone przez organizacje społeczne i spółdzielcze), 4) szkoły specjalne (wszystkie typy), 5) szkoły w zakładach resocjalizacyjnych, wychowawczych i poprawczych).
3.
Dział 1
1)
wiersz 1. Każda osoba powinna być liczona tylko jeden raz (jako osoba fizyczna). Natomiast suma danych liczbowych zawartych w boczku tablicy "Dzieci i młodzież według przejawów zagrożenia i niedostosowania społecznego" oraz "Problemy rodzin dzieci i młodzieży zagrożonej i niedostosowanej społecznie", nie musi być zgodna z liczbą w wierszu "Ogółem", gdyż każda osoba bądź rodzina jest liczona tyle razy ile razy naruszyła normy życia społecznego,
2)
wiersz 2. "Niedostosowani społecznie". Należy zaliczyć dzieci i młodzież, u których na skutek zaburzeń wewnętrznych lub niekorzystnych warunków środowiskowych występują utrwalone (powtarzające się) zaburzenia w zachowaniu,
3)
wiersz 3. "Zagrożeni niedostosowaniem", należy zaliczyć dzieci i młodzież wychowującą się w warunkach niekorzystnych dla jej rozwoju psychospołecznego, na którą wywierają negatywny wpływ środowiska wychowawcze (rodzina, grupa rówieśnicza), a także u której przejawy zaburzeń wyrażają się w formach wymienionych w wierszu od 1 do 9 włącznie i występują sporadycznie.
4.
Dział 2
1)
w wierszu 2, należy podać liczbę dzieci i młodzieży, które samowolnie opuszczają dom rodzinny lub inne miejsce stałego pobytu trwającego co najmniej dobę,
2)
wiersz 5 i 6 "Odurzanie się", świadome wprowadzanie do organizmu substancji odurzających, w celu uzyskania efektów określanych jako stan narkotyczny,
3)
wiersz 7 "Udział w negatywnych grupach", grupa osób przejawiających tendencje do wspólnego, świadomego realizowania celów społecznie nie akceptowanych bądź stosująca społecznie nie akceptowane środki. Grupa charakteryzuje się organizacją wewnętrzną, na której czele stoi przywódca. Posiada odrębną obrzędowość, miejsca spotkań, żargon i cechy zewnętrzne,
4)
wiersz 8 i 9 "Samobójstwa", każdy przypadek wynikający z czynu usiłowanego przez ofiarę w celu pozbawienia sobie życia.
5.
Dział 3.

Wiersz 1 "Alkoholizm", alkoholizm czyli choroba alkoholowa, uwarunkowana wewnętrznym uzależnieniem się od alkoholu. Polegająca na utracie kontroli nad wypijaną ilością, na niemożliwości przerwania picia, stałym odczuciu potrzeby picia i braku zdolności utrzymywania się przez dłuższy czas w abstynencji.

FORMULARZ EN-14 "Roczne sprawozdanie o kursach zawodowych prowadzonych przez organizacje społeczne i spółdzielcze, kursach języków obcych dla dorosłych oraz o działalności uniwersytetów powszechnych, robotniczych i ludowych" - za okres od 1.01.198... r. do 31.12.198... r.

Sprawozdanie sporządzają wszystkie organizacje społeczne, spółdzielcze, stowarzyszenia itp., którym Minister Edukacji Narodowej wydał zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie oświaty pozaszkolnej.

Informacje liczbowe zawarte w dziale 1, 2 i 3 dotyczą różnego rodzaju kursów prowadzonych w danym okresie sprawozdawczym tj. za okres od 1 stycznia do 31 grudnia danego roku kalendarzowego. Za kurs przyjmuje się formę uzyskiwania wiadomości i umiejętności zgodnie z programem nauczania w zorganizowanym procesie dydaktycznym o określonym czasie trwania. Czas trwania kursu określa program nauczania i może wynosić w zależności od tematyki i rodzaju od 30 do 600 godzin zajęć.

1.
Dział 1

- wiersz 3,

1) "Kursy przyuczające do wykonywania określonej pracy", mają na celu przygotowanie teoretyczne i praktyczne pracownika, w takim stopniu, aby mógł wykonać określoną pracę,

2) "Kursy wyuczające zawodu", mają na celu przygotowanie pracownika pod względem teoretycznym i praktycznym do podjęcia pracy w określonym zawodzie,

- wiersz 6,

1) "Kursy doskonalące w zawodzie", mają na celu uzupełnienie przez pracownika teoretycznej wiedzy i praktycznych umiejętności w określonym zawodzie lub na danym stanowisku pracy, a także umożliwienie zdobycia uprawnień zawodowych i tytułów kwalifikacyjnych,

2) "Kursy doskonalące", mają na celu aktualizację oraz rozszerzenie i pogłębienie wiadomości i umiejętności pracowników posiadających kwalifikacje w określonym zawodzie lub przygotowanie do pracy na określonym stanowisku.

2.
Dział 4.

Należy podać dane liczbowe dotyczące uniwersytetów: powszechnych, robotniczych i ludowych, które prowadzą organizacje społeczne i spółdzielcze. Terenowe organy administracji państwowej stopnia podstawowego (inspektorzy oświaty i wychowania) wypełniają dział 4 tylko w przypadku prowadzenia tych placówek we własnym zakresie.