"Opis standardu technologii wykonawstwa prac leśnych" w jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych.

Dzienniki resortowe

B.I.LP.2023.4.61

Akt obowiązujący
Wersja od: 10 marca 2023 r.

DECYZJA Nr 25
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 10 marca 2023 r.
w sprawie "Opisu standardu technologii wykonawstwa prac leśnych" w jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych

MZ.011.2.1.2023

Na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach 1  w związku z § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe 2 , w wykonaniu zadania Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, o którym mowa w § 33 ust. 3 pkt 3 3  ustawy o lasach,

- postanawiam, co następuje:
§  1. 
1. 
Określam "Opis standardu technologii wykonawstwa prac leśnych", zwany dalej OSTWPL, do stosowania we wszystkich jednostkach organizacyjnych Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, stanowiący załącznik do niniejszej decyzji
2. 
Z OSTWPL należy korzystać obligatoryjnie w procesach:
1)
planowania finansowo-gospodarczego,
2)
przygotowania postępowań o udzielenie zamówienia publicznego związanych z zamawianiem przez jednostki organizacyjne Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe usług wykonawstwa prac z zakresu gospodarki leśnej,
3)
zlecania i odbioru prac leśnych.
3. 
Obowiązek stosowania OSTWPL powstaje:
1)
w zakresie planowania finansowo-gospodarczego - w stosunku do zadań planowanych na rok 2024 i lata następne;
2)
w zakresie przygotowania postępowań o udzielenie zamówienia publicznego związanych z zamawianiem przez jednostki organizacyjne Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe usług wykonawstwa prac z zakresu gospodarki leśnej - w stosunku do zamówień publicznych, planowanych na rok 2024 i lata następne;
3)
w zakresie zlecania i odbioru prac leśnych - w stosunku umów zawartych w wyniku udzielenia zamówień, o których mowa w pkt 2.
§  2. 
1. 
W przypadku, gdy czynności zaplanowane do wykonania w danej jednostce organizacyjnej Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe nie zostały opisane w OSTWPL, jednostka ta opisuje je samodzielnie według metodyki opisu określonej w OSTWPL.
2. 
Przyjęty w regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych opis danej czynności, nieopisanej w OSTWPL, powinien być jednolity we wszystkich jednostkach organizacyjnych Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe właściwej terytorialnie regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych.
3. 
W sytuacji planowania lub zamawiania czynności nieopisanych w OSTWPL, czynności te mogą być wprowadzone przez daną jednostkę organizacyjną Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe wyłącznie za zgodą właściwej terytorialnie regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych.
4. 
Czynności, o których mowa w ust. 1-3 wchodzą w skład regionalnego OSTWPL, wprowadzonego na mocy decyzji dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych.
5. 
Działania opisane w ust. 1-3 nie mogą mieć charakteru zamiany istniejącej technologii na technologię własną.
6. 
W przypadku gdy proponowane przez jednostki organizacyjne Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe nowe czynności nie są istotne z punktu widzenia rozmiaru rzeczowego i/lub kosztowego prac, rekomenduje się:
1)
odrzucenie wniosku o uzupełnienie regionalnego OSTWPL o te czynności oraz
2)
odstąpienie od wyceny tych czynności w jednostkach naturalnych 4  i uzupełnienie na poziomie regionalnego OSTWPL opisu dla czynności godzinowych o nowe zadania (rozszerzenie listy działań).

Poziom istotności, o którym mowa wyżej, ustala właściwa terytorialnie regionalna dyrekcja Lasów Państwowych.

Realizując powyższe należy mieć na uwadze, aby liczba nowych czynności w regionalnym OSTWPL była możliwie jak najmniejsza, a opis czynności godzinowych był rozbudowany wg potrzeb jednostek i jednolity w skali regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych.

7. 
Stworzenie regionalnego OSTWPL należy traktować jako możliwość, a nie obowiązek. Jeżeli krajowy OSTWPL zaspokaja wszystkie potrzeby jednostek nie ma potrzeby tworzenia dodatkowego dokumentu na poziomie RDLP.
8. 
Stosowanie kodów czynności wymienionych w OSTWPL w planowaniu i rozliczaniu prac jest obowiązkowe.
§  3. 
1. 
Z zastrzeżeniem postanowień ust. 2, traci moc decyzja nr 34 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 12 maja 2022 r. w sprawie wprowadzenia do stosowania "Opisu standardu technologii wykonawstwa prac leśnych" w jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych (znak sprawy: EZ.011.13.2022) zmieniona decyzją Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych nr 86 z dnia 19 lipca 2022 r. (znak sprawy: MZ.011.4.2022).
2. 
Do umów (w szczególności wieloletnich) zawartych przed dniem wejścia w życie niniejszej decyzji, a także umów zawieranych w wyniku postępowań wszczętych przed i po wejściu w życie niniejszej decyzji ale dotyczących usług leśnych wykonywanych w roku 2023 stosuje się, odpowiednio, do czasu wykonania tych umów:
1)
"Opis standardu technologii wykonawstwa prac leśnych" stanowiący załącznik nr 4 do decyzji nr 2 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 11 stycznia 2021 r. w sprawie udostępnienia jednolitych wzorów dokumentów oraz stosowania standardów jakościowych odnoszących się do wszystkich istotnych cech przedmiotu zamówienia dotyczących zamawiania usług wykonawstwa prac z zakresu gospodarki leśnej w jednostkach organizacyjnych Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe (znak sprawy: EZ.270.1.2021);
2)
"Opis standardu technologii wykonawstwa prac leśnych" stanowiący załącznik do decyzji nr 19 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 17 marca 2021 r. w sprawie wprowadzenia do stosowania "Opisu standardu technologii wykonawstwa prac leśnych" w jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych (znak sprawy: EZ.011.1.2021) zmienionej decyzją nr 101 z dnia 16 września 2021 r. oraz decyzją nr 112 z dnia 4 października 2021 r. (znak sprawy: EZ.011.13.2021);
3)
"Opis standardu technologii wykonawstwa prac leśnych" w jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych wprowadzony decyzją nr 34 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 12 maja 2022 r. (znak sprawy: EZ.011.13.2022), zmienioną decyzją Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych nr 86 z dnia 19 lipca 2022 r. (znak sprawy: MZ.011.4.2022).
§  4. 
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.
1 Art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 672) stanowi, że "Lasami Państwowymi kieruje Dyrektor Generalny przy pomocy dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych".
2 Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany zarządzeniem nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18 maja 1994 r.; w § 6 Statut Lasów Państwowych stanowi, że w wykonaniu zadań określonych przez ustawę o lasach oraz przepisy wykonawcze do ustawy, a także innych przepisów prawnych Dyrektor Generalny wydaje zarządzenia i decyzje obowiązujące w Lasach Państwowych.
3 Art. 33 ust. 3 pkt 3 ustawy o lasach stanowi, że Dyrektor Generalny "inicjuje, organizuje oraz koordynuje przedsięwzięcia na rzecz ochrony lasów, racjonalnej gospodarki leśnej i rozwoju leśnictwa".
4 § 2 ust. 2 zarządzenia nr 22 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 13 kwietnia 2021 r. w sprawie katalogów norm czasu dla prac leśnych (zmienionego w zakresie treści załączników zarządzeniem DG LP nr 46 z 4 maja 2022 r. oraz zarządzeniem DG LP nr 15 z 24 stycznia 2023 r.) stanowi, że: "Dla czynności nieobjętych katalogami pracochłonności należy w prowizorium planu finansowo-gospodarczego jednostek organizacyjnych Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe stosować ceny ustalone dla jednostek naturalnych (w szczególności: AR, HA, SZT, TSZT, HLTR, HM, itp.).