Zmiana traktatów - Środki przejściowe dotyczące składu Parlamentu Europejskiego * (17196/2009 - C7-0001/2010 - 2009/0813(NLE)).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2011.81E.78

Akt nienormatywny
Wersja od: 15 marca 2011 r.

Zmiana traktatów - Środki przejściowe dotyczące składu Parlamentu Europejskiego *

P7_TA(2010)0148

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 6 maja 2010 r. dotycząca projektu protokołu zmieniającego protokół nr 36 w sprawie przepisów przejściowych w odniesieniu do składu Parlamentu Europejskiego do końca kadencji 2009-2014: opinia Parlamentu Europejskiego (art. 48 ust. 3 traktatu UE) (17196/2009 - C7-0001/2010 - 2009/0813(NLE))

(2011/C 81 E/15)

(Dz.U.UE C z dnia 15 marca 2011 r.)

Parlament Europejski,

– uwzględniając pismo przewodniczącego Rady Europejskiej do przewodniczącego Parlamentu Europejskiego z dnia 18 grudnia 2009 r., dotyczące zmiany protokołu nr 36 w sprawie przepisów przejściowych (17196/2009),

– uwzględniając art. 48 ust. 3 akapit pierwszy Traktatu o Unii Europejskiej, na mocy którego Rada Europejska skonsultowała się z Parlamentem (C7-0001/2010),

– uwzględniając protokół nr 36 w sprawie przepisów przejściowych załączony do Traktatu z Lizbony,

– uwzględniając art. 14 ust. 2 i 3 Traktatu UE,

– uwzględniając akt z dnia 20 września 1976 r. dotyczący wyboru posłów do Parlamentu Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich (zwany dalej "aktem z 1976 r."),

– uwzględniając swoją rezolucję z dnia 11 października 2007 r. w sprawie składu Parlamentu Europejskiego(1),

– uwzględniając konkluzje z posiedzeń Rady Europejskiej z dni 11 i 12 grudnia 2008 r., 18 i 19 czerwca 2009 r. oraz 10 i 11 grudnia 2009 r.,

– uwzględniając art. 11 ust. 4 oraz art. 74a Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Spraw Konstytucyjnych (A7-0115/2010),

A. mając na uwadze, że art. 14 ust. 2 Traktatu UE w brzmieniu nadanym mu w Traktacie z Lizbony stanowi, że Rada Europejska przyjmuje jednomyślnie, z inicjatywy Parlamentu Europejskiego i po uzyskaniu jego zgody, decyzję określającą skład Parlamentu Europejskiego,

B. mając na uwadze, że wobec perspektywy wejścia w życie Traktatu z Lizbony i zgodnie z protokołem nr 36 załączonym do tego traktatu Parlament Europejski przedstawił w dniu 11 października 2007 r., w drodze wspomnianej rezolucji przyjętej w oparciu o sprawozdanie A. Lamassoure'a i A. Severina, projekt decyzji Rady Europejskiej ustalającej podział mandatów w Parlamencie,

C. mając na uwadze, że do chwili podpisania Traktatu z Lizbony Rada Europejska nie przyjęła oficjalnej decyzji w sprawie składu Parlamentu Europejskiego, ale wyraziła zgodę na propozycję wynikającą ze wspomnianej rezolucji, podniósłszy łączną liczbę posłów do Parlamentu Europejskiego z początkowo przewidywanych 750 do 751,

D. mając na uwadze, że według porozumienia uzyskanego w Radzie Europejskiej łączna liczba posłów wrosła o 15 w stosunku do traktatu z Nicei (z 736 do 751), przy czym 18 dodatkowych mandatów podzielono między 12 państw członkowskich, a stosownie do górnego progu ustanowionego w traktacie UE Niemcy otrzymały o 3 mandaty mniej,

E. mając na uwadze, że Traktat z Lizbony nie wszedł w życie przed wyborami do Parlamentu Europejskiego w 2009 r., które odbyły się zgodnie z postanowieniami traktatu z Nicei, w związku z czym Parlament Europejski liczy obecnie 736 posłów,

F. mając na uwadze, że ponieważ Traktat z Lizbony ostatecznie wszedł w życie w dniu 1 grudnia 2009 r., uzasadnione jest umożliwienie jak najszybszego objęcia mandatu 18 dodatkowym posłom z 12 zainteresowanych państw członkowskich, aby państwa, z których pochodzą, mogły być we właściwy sposób reprezentowane,

G. mając na uwadze, że zgodnie z art. 5 aktu z 1976 r. nie można przerwać mandatu posła w czasie kadencji, a zatem zmniejszyć obecnej liczby posłów niemieckich w Parlamencie Europejskim o trzy mandaty,

H. mając na uwadze, że przeważająca większość państw członkowskich już wyznaczyła swoich dodatkowych posłów zgodnie z odpowiednimi ordynacjami wyborczymi oraz z konkluzjami Rady Europejskiej z dnia 18 i 19 czerwca 2009 r.,

I. mając na uwadze, że przybycie dodatkowych 18 posłów w czasie kadencji 2009-2014 spowoduje wzrost liczby posłów do PE do 754 oraz że takie przekroczenie liczby 751, o której mowa w Traktacie z Lizbony, wymaga zmiany prawa pierwotnego,

J. mając na uwadze, że w konkluzjach z posiedzeń Rady Europejskiej z dnia 11 i 12 grudnia 2008 r. przewidziano już przyjęcie środków przejściowych mających umożliwić przybycie dodatkowych posłów w czasie obecnej kadencji oraz że w konkluzjach z posiedzeń Rady Europejskiej z dnia 18 i 19 czerwca 2009 r. ustalono warunki czasowego zwiększenia liczby posłów do Parlamentu Europejskiego,

K. mając na uwadze, że z kolei Parlament Europejski w dniu 25 listopada 2009 r. zmienił swój Regulamin tak, by uwzględnić przybycie dodatkowych posłów w charakterze obserwatorów do czasu wejścia w życie środków umożliwiających im objęcie mandatu,

L. mając na uwadze, że jedną z najistotniejszych zmian konstytucyjnych wynikających z traktatu z Lizbony jest przyznanie konwentowi kluczowej roli w zwykłej procedurze rewizji traktatów,

1. uważa, że proponowana zmiana protokołu nr 36, o którą wnosi Rada Europejska, wynika bezpośrednio z nowych postanowień Traktatu z Lizbony i stanowi w związku z tym tymczasowe rozwiązanie umożliwiające wszystkim państwom członkowskim, którym przyznano dodatkowe mandaty, wskazanie odpowiednich posłów; zgadza się, że 18 dodatkowych posłów do Parlamentu należy wybrać na okres do końca kadencji 2009-2014; podkreśla jednak z naciskiem, że wszyscy ci posłowie powinni objąć mandat w tym samym czasie, by nie naruszać równowagi między reprezentantami poszczególnych państw w Parlamencie; wzywa państwa członkowskie, by dokończyły swoje procedury wyborcze w sposób pragmatyczny i w jak najkrótszym czasie;

2. ubolewa, że Rada nie przyjęła w stosownym czasie środków umożliwiających dodatkowym posłom objęcie mandatu już w chwili wejścia w życie Traktatu z Lizbony i że jedno z rozwiązań rozważanych w zmianie, o którą wnosi, nie jest zgodne z duchem aktu z 1976 r., na podstawie którego posłowie do Parlamentu Europejskiego powinni być wybierani w wyborach bezpośrednich, a nie pośrednio w drodze wyboru w parlamencie danego państwa członkowskiego;

3. mimo to wyraża zgodę na zwołanie konferencji międzyrządowej, która ma jednak dotyczyć wyłącznie konkretnego tematu, jakim jest przyjęcie środków dotyczących składu Parlamentu Europejskiego do końca kadencji 2009-2014; podkreśla równocześnie, że wspomniane środki przejściowe mają charakter wyjątkowy, wynikający ze szczególnych okoliczności ratyfikacji Traktatu z Lizbony, i w żadnym przypadku nie mogą być wykorzystywane w przyszłości jako precedens;

4. przypomina, że w okresie od zatwierdzenia zmiany do protokołu nr 36 do jego wejścia w życie dodatkowi posłowie będą mogli zasiadać w Parlamencie w charakterze obserwatorów zgodnie z art. 11 ust. 4 Regulaminu Parlamentu Europejskiego;

5. przypomina ponadto, że Rada Europejska powinna w każdym razie przyjąć decyzję ustalającą skład Parlamentu Europejskiego w stosownym czasie przed końcem obecnej kadencji i że Parlament przedstawi inicjatywę w tej sprawie zgodnie z art. 14 ust. 2 Traktatu UE;

6. powiadamia Radę Europejską, że zamierza jak najszybciej przedstawić propozycje mające na celu ustanowienie przepisów dotyczących wybierania posłów w bezpośrednich wyborach powszechnych zgodnie z procedurą jednakową dla wszystkich państw członkowskich, a także ze wspólnymi dla wszystkich państw członkowskich zasadami, oraz że Parlament rozpocznie tę reformę wyborczą na mocy art. 48 ust. 2 Traktatu o Unii Europejskiej i art. 223 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej; nalega poza tym, żeby konwent powołany do przeprowadzenia reformy Parlamentu Europejskiego został wezwany do przygotowania rewizji traktatów;

7. wzywa parlamenty państw członkowskich do działania zgodnego z wieloletnią zasadą prawa pierwotnego Unii Europejskiej, zgodnie z którą posłowie do Parlamentu Europejskiego są wybierani w powszechnych, tajnych, wolnych wyborach bezpośrednich;

8. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie Europejskiej, Radzie, Komisji i parlamentom krajowym.

______

(1) Dz.U. C 227 E z 4.9.2008, s. 132.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.