Zaproszenie do wyrażenia zainteresowania stanowiskiem członka Izby Odwoławczej Wspólnotowego Urzędu Ochrony Odmian Roślin.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2015.78A.1

Akt nieoceniany
Wersja od: 6 marca 2015 r.

ZAPROSZENIE DO WYRAŻENIA ZAINTERESOWANIA STANOWISKIEM CZŁONKA IZBY ODWOŁAWCZEJ WSPÓLNOTOWEGO URZĘDU OCHRONY ODMIAN ROŚLIN

(2015/C 078 A/01)

(Dz.U.UE C z dnia 6 marca 2015 r.)

1.
Opis urzędu oraz izby odwoławczej

Wspólnotowy Urząd Ochrony Odmian Roślin (CPVO), zwany dalej "Urzędem", został ustanowiony na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 2100/94 z dnia 27 lipca 1994 r. w sprawie wspólnotowego systemu ochrony odmian roślin 1 (zwanego dalej "rozporządzeniem podstawowym").

Celem Urzędu jako organu wspólnotowego posiadającego osobowość prawną oraz niezależność prawną, administracyjną i finansową jest zarządzanie wspólnotowym systemem ochrony odmian roślin rozumianym jako specjalna forma praw własności przemysłowej dla nowych odmian roślin. Urząd ma obowiązek podejmować w szczególności decyzje w sprawie wniosków o przyznanie takich praw, które gwarantują jednolitą ochronę na obszarze całej Wspólnoty. Siedziba Urzędu znajduje się w Angers (Francja).

Izba Odwoławcza została utworzona na mocy art. 11 rozporządzenia Komisji (WE) nr 874/2009 2 w celu rozstrzygania odwołań od decyzji, o których mowa w art. 67 rozporządzenia podstawowego, m.in. decyzji o przyznaniu lub odmowie przyznania wspólnotowych praw do ochrony odmian roślin, sprzeciwów, decyzji o unieważnieniu lub uchyleniu wspólnotowych praw do ochrony odmian roślin lub decyzji o przyznaniu lub odmowie przyznania licencji przymusowych.

Izba Odwoławcza składa się z przewodniczącego i dwóch członków, ale może rozszerzyć swój skład o dwóch dodatkowych członków. Członkowie Izby mają zastępców reprezentujących ich w przypadku ich nieobecności. W skład Izby Odwoławczej wchodzą członkowie dysponujący odpowiednimi kwalifikacjami technicznymi i prawnymi.

2.
Opis zadań

Wybrany członek Izby Odwoławczej podejmuje czynności właściwe dla Izby Odwoławczej, a w szczególności czynności sprawozdawcy, jeżeli został do tego wyznaczony. Do zadań członka Izby Odwoławczej należy w szczególności:

-
prowadzenie w sposób niezależny i bezstronny postępowania sprawdzającego i podejmowanie decyzji w postępowaniu odwoławczym,
-
przestrzeganie zasad prawnych i reguł postępowania,
-
wykonywanie obowiązków sprawozdawcy w postępowaniach odwoławczych,
-
przeprowadzanie wstępnej oceny odwołań,
-
orzekanie w kwestii dopuszczalności odwołań,
-
uczestniczenie w spotkaniach wyjaśniających oraz terminowe i gruntowne przygotowywanie projektów decyzji w sprawach odwoławczych.

Dodatkowe informacje o Izbie Odwoławczej można uzyskać pod adresem:

http://www.cpvo.europa.eu/main/en/home/community-plant-variety-rights/board-of-appeal

3.
Wybór i mianowanie

Zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu podstawowym Rada Administracyjna CPVO podejmie decyzję w sprawie mianowania członków Izby Odwoławczej z listy kwalifikujących się kandydatów przedstawionej przez prezesa CPVO. Niniejsze zaproszenie do wyrażenia zainteresowania ma umożliwić prezesowi CPVO sporządzenie listy kandydatów na stanowisko członka Izby, którzy dysponują odpowiednimi kwalifikacjami prawnymi i technicznymi, w celu jej późniejszego przedstawienia Radzie Administracyjnej.

Prezes CPVO powoła panel selekcyjny w celu przeprowadzenia procedury selekcji. Panel zaprosi na rozmowę kwalifikacyjną około dwudziestu kandydatów posiadających najlepsze kwalifikacje, wybranych na podstawie ich indywidualnych kompetencji i kryteriów wymienionych poniżej.

Na podstawie rozmowy kwalifikacyjnej prezes CPVO sporządzi listę kandydatów, którą następnie przedstawi Radzie Administracyjnej. Rada Administracyjna mianuje członków Izby Odwoławczej z ww. listy na okres 5 lat, począwszy od dnia 23 lutego 2016 r.

Liczba kwalifikowanych członków nie może przekraczać 25, przy czym liczba ta musi obejmować zarówno specjalistów w dziedzinie prawa, jak i odpowiednio wykwalifikowanych agronomów lub botaników. Aby zapewnić równowagę geograficzną, do zgłaszania kandydatur zachęca się osoby ze wszystkich państw członkowskich.

4.
Warunki zatrudnienia

Członek Izby Odwoławczej może kontynuować swoją dotychczasową działalność zawodową. Przepisy regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej ani warunki zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej nie mają zastosowania do członków Izby Odwoławczej (art. 31 i 47 rozporządzenia podstawowego).

Przewodniczący Izby Odwoławczej każdorazowo wybiera członków z listy kwalifikowanych członków, tak aby w skład Izby wchodziło od trzech do pięciu członków, w zależności od danego przypadku.

Wybrany członek Izby Odwoławczej wykonuje swoje zadania w ramach Izby Odwoławczej w niepełnym wymiarze czasu pracy. Członek musi być dyspozycyjny co najmniej przez 10 dni w roku kalendarzowym.

Na mocy decyzji Rady Administracyjnej z dnia 18 marca 2014 r. wynagrodzenie członka wykonującego obowiązki sprawozdawcy zostało ustalone na poziomie 2 600 EUR za zwykłą sprawę (plus dodatkowe 1 300 EUR w przypadku "złożonej" sprawy), a wynagrodzenie wszystkich innych członków - na poziomie 1 300 EUR za zwykłą sprawę (plus dodatkowe 650 EUR w przypadku "złożonej" sprawy). Do kwot tych należy w stosownych przypadkach doliczyć 650 EUR na członka na pokrycie czasu podróży. Ponadto członkowi przysługiwać będzie zwrot kosztów podróży do i z Angers.

5.
Kryteria kwalifikowalności

Kandydaci muszą:

-
być obywatelami państwa członkowskiego Unii Europejskiej,
-
dysponować biegłą znajomością jednego z języków UE oraz zadowalającą znajomością innego języka UE. Dobra znajomość języka angielskiego będzie stanowiła dodatkowy atut.

Kandydaci muszą spełniać wskazane poniżej wymogi formalne w dniu, w którym upływa termin przyjmowania zgłoszeń:

-
a) pomyślne ukończenie pełnego programu prawniczych studiów uniwersyteckich potwierdzone uzyskaniem dyplomu, jeżeli standardowy okres kształcenia wynosi co najmniej 4 lata i zapewnia możliwość rozpoczęcia studiów podyplomowych; albo b) pomyślne ukończenie pełnego programu prawniczych studiów uniwersyteckich potwierdzone uzyskaniem dyplomu, jeżeli standardowy okres kształcenia wynosi 3 lata, a kandydat posiada również rok doświadczenia zawodowego w odpowiedniej dziedzinie,
-
a) być prawnikiem i posiadać udokumentowane doświadczenie w obszarze prawa własności intelektualnej; doświadczenie w obszarze prawa do ochrony odmian roślin będzie stanowiło dodatkowy atut; albo b) być wykwalifikowanym botanikiem lub agronomem posiadającym udokumentowane doświadczenie w tej dziedzinie. Znajomość wytycznych UPOV i umiejętność przeprowadzania badań technicznych w zakresie odrębności, jednorodności i trwałości będą stanowiły dodatkowe atuty,
-
posiadać co najmniej dwunastoletnie doświadczenie zawodowe uzyskane po otrzymaniu dyplomu ukończenia studiów uniwersyteckich lub po otrzymaniu dyplomu i nabyciu doświadczenia zgodnie z warunkami określonymi powyżej.

Kandydaci powinni posiadać:

-
umiejętność podejmowania decyzji i współpracy z innymi osobami w ramach organu kolegialnego,
-
dobre umiejętności komunikacji ustnej i pisemnej.

Następujące elementy będą stanowiły dodatkowy atut:

-
znajomość wytycznych UPOV i badań technicznych odrębności, wyrównania i trwałości (OWT),
-
doświadczenie w pracy w strukturach sądownictwa, w tym umiejętność sporządzania orzeczeń,
-
doświadczenie w pracy w organie kolegialnym,
-
doświadczenie w pracy w wielokulturowym i wielojęzycznym środowisku,
-
znajomość dodatkowych języków urzędowych Unii Europejskiej poza językami wskazanymi w celu spełnienia odpowiedniego kryterium kwalifikowalności.
6.
Niezależność i deklaracja o braku konfliktu interesów

Kandydat nie może być związany z żadnym prywatnym przedsiębiorstwem, którego działalność stanowi przedmiot postępowania przed CPVO.

Kandydat będzie zobowiązany do złożenia oświadczenia o zaangażowaniu, zobowiązując się do niezależnego działania w interesie publicznym, a także do złożenia oświadczenia ujawniającego potencjalne konflikty interesów, które mogłyby wywierać niekorzystny wpływ na jego niezależność. W zgłoszeniu kandydaci muszą potwierdzić swoją gotowość do złożenia takiego oświadczenia.

Przewodniczący i pozostali członkowie Izby Odwoławczej są niezależni. Podejmując swoje decyzje, nie są oni związani żadnymi instrukcjami. Członkowie nie mogą również pełnić żadnych innych funkcji w Urzędzie.

7.
Przedkładanie zgłoszeń

Zgłoszenia wraz ze szczegółowym życiorysem (tłumaczenie na język angielski będzie mile widziane) należy przesłać najpóźniej do dnia 30 kwietnia 2015 r. (decyduje data stempla urzędu pocztowego) na następujący adres:

E-mail: vacances@cpvo.europa.eu z dopiskiem "Application for the post of member of the Board of Appeal" (zgłoszenie na stanowisko członka Izby Odwoławczej) w temacie.

lub

adres pocztowy:

Community Plant Variety Office (CPVO)

Secretariat of the Board of Appeal

3, Bvd Foch

CS 10121

49101 Angers Cédex 2

FRANCJA

Na tym etapie postępowania nie należy przesyłać uwierzytelnionych odpisów świadectw/dyplomów, referencji, dowodów potwierdzających posiadanie odpowiedniego doświadczenia itp.; należy je przesłać na dalszym etapie, jeżeli Urząd zwróci się o ich przedstawienie.

Koperta powinna zostać opatrzona adnotacją "CONFIDENTIAL - DO NOT OPEN" (poufne - nie otwierać) zapisaną wyraźnym charakterem pisma po jej zewnętrznej stronie.

Niewywiązanie się z obowiązku przedłożenia wszystkich wspomnianych powyżej dokumentów w wyznaczonym terminie będzie skutkowało automatycznym odrzuceniem zgłoszenia.

Dodatkowe informacje można uzyskać pod tym samym adresem oraz pod następującym numerem faksu: + 33 241256410, lub wysyłając wiadomość e-mail na adres doreau@cpvo.europa.eu

8.
Równe szanse

Instytucje i inne organy Unii Europejskiej stosują politykę równości szans i przyjmują zgłoszenia, nie różnicując ich ze względu na płeć, rasę, kolor skóry, pochodzenie etniczne lub społeczne, cechy genetyczne, język, religię, poglądy polityczne lub innego rodzaju poglądy, przynależność do mniejszości narodowej, status majątkowy, urodzenie, niepełnosprawność, wiek ani orientację seksualną.

9.
Ochrona danych osobowych

CPVO zapewnia przetwarzanie danych osobowych kandydatów zgodnie z wymogami rozporządzenia (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych 3 . Dotyczy to w szczególności poufności i bezpieczeństwa takich danych.

1 Dz.U. L 227 z 1.9.1994, s. 1.
2 Dz.U. L 251 z 24.9.2009, s. 3.
3 Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.