Zaproszenie do składania wniosków - EACEA/34/2019 W ramach programu Erasmus+ Kluczowe działanie 3: Wspieranie reform politycznych Włączenie społeczne i wspólne wartości: wkład w dziedzinie kształcenia, szkolenia i młodzieży.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2019.358.5

Akt nienormatywny
Wersja od: 22 października 2019 r.

Zaproszenie do składania wniosków - EACEA/34/2019
W ramach programu Erasmus+ Kluczowe działanie 3: Wspieranie reform politycznych Włączenie społeczne i wspólne wartości: wkład w dziedzinie kształcenia, szkolenia i młodzieży

(2019/C 358/03)

(Dz.U.UE C z dnia 22 października 2019 r.)

1.
Cele

W ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków wsparcie otrzymają projekty współpracy ponadnarodowej w obszarze kształcenia i szkolenia ogólnego, a także kształcenia dorosłych. Zaproszenie składa się z dwóch części: pierwsza dotyczy kształcenia i szkolenia ogólnego (część 1), a druga - kształcenia dorosłych (część 2).

Każdy wniosek musi dotyczyć jednego celu ogólnego i jednego spośród celów szczegółowych, które sformułowano osobno dla części 1 i części 2. Zarówno ogólne, jak i szczegółowe cele przyjęte na potrzeby zaproszenia do składania wniosków są wyczerpujące: wnioski, które ich nie uwzględniają, nie będą rozpatrywane.

Część 1 - Kształcenie ogólne i szkolenie

Cele ogólne

Projekty składane w ramach tej części powinny służyć:

1)
Popularyzacji lub rozpowszechnianiu dobrych praktyk w zakresie uczenia się sprzyjającego włączeniu społecznemu, inicjowanych przede wszystkim na poziomie lokalnym. W kontekście niniejszego zaproszenia do składania wniosków, rozpowszechnianie oznacza powielanie dobrych praktyk na szerszą skalę/wdrażanie ich w innym kontekście lub na wyższym szczeblu/na szczeblu systemowym;

lub

2)
opracowywaniu i wdrażaniu innowacyjnych metod i praktyk służących wspieraniu edukacji włączającej i propagowaniu wspólnych wartości.

Cele szczegółowe

Wnioski powinny dotyczyć jednego z następujących celów szczegółowych:

a)
poprawa zdolności do nabywania kompetencji społecznych i obywatelskich, sprzyjanie zwiększaniu poziomu wiedzy na temat wartości i praw podstawowych, poziomu zrozumienia tych wartości i praw oraz poziomu identyfikacji z tymi wartościami i prawami;
b)
propagowanie kształcenia i szkolenia sprzyjającego włączeniu społecznemu oraz kształcenia osób znajdujących się w niekorzystnej sytuacji, m.in. poprzez wspieranie pracowników sektora edukacji w radzeniu sobie z wyzwaniami związanymi z różnorodnością oraz propagowanie zróżnicowania pracowników sektora edukacji;
c)
zachęcanie uczących się, rodziców i pracowników sektora edukacji do krytycznego myślenia i zdobywania umiejętności korzystania z mediów;
d)
wspieranie integracji nowo przybyłych imigrantów poprzez umożliwienie im dostępu do wysokiej jakości usług kształcenia, m.in. poprzez ocenianie posiadanej przez nich wiedzy i uznawanie wcześniej zdobytego wykształcenia;
e)
rozwijanie umiejętności i kompetencji cyfrowych osób należących do grup wykluczonych cyfrowo (w tym osób starszych, migrantów i młodzieży pochodzącej ze środowisk w niekorzystnej sytuacji społecznej) w ramach partnerstw zawiązywanych między szkołami, przedsiębiorstwami i podmiotami z sektora nieformalnego, uwzględniając biblioteki publiczne.

Zachęca się, by w działania realizowane w ramach projektów zgłaszanych w części 1 angażować jako integralną część autorytety w swojej dziedzinie.

Część 2 - Kształcenie dorosłych

Celem tej części jest wspieranie projektów, które polegają na tworzeniu lub dalszym rozwijaniu ponadnarodowych i krajowych sieci instytucji kształcenia dorosłych. Projekty te powinny pomagać w budowaniu potencjału instytucji kształcenia dorosłych w zakresie wdrażania europejskiej polityki kształcenia dorosłych na szczeblu krajowym i regionalnym.

Cele ogólne

Wnioski powinny dotyczyć jednego z następujących trzech celów ogólnych:

1)
w ramach państw uczestniczących - pomoc w utworzeniu nowych - krajowych lub regionalnych - sieci instytucji kształcenia dorosłych oraz ułatwienie zaangażowania ich we współpracę europejską 1 ;

lub

2)
w ramach państw uczestniczących - zapewnienie wsparcia dla budowania zdolności istniejących krajowych lub regionalnych sieci instytucji kształcenia dorosłych oraz wzmacnianie ich współpracy na szczeblu europejskim;

lub

3)
wzmacnianie istniejących ponadnarodowych sieci instytucji kształcenia dorosłych poprzez wzajemne uczenie się, wzajemne doradztwo i budowanie zdolności.

Cele szczegółowe

Ponadto we wnioskach należy promować współpracę europejską między różnymi instytucjami (i odpowiednimi zainteresowanymi stronami) albo:

a)
w zakresie konkretnych dziedzin kształcenia dorosłych (np. umiejętności cyfrowe, umiejętność czytania i pisania oraz umiejętność rozumowania matematycznego, obywatelstwo, umiejętność zarządzania karierą, wiedza o zdrowiu, finanse osobiste, integracja migrantów, międzypokoleniowe uczenie się, włączenie społeczne...); albo
b)
w zakresie konkretnych innowacyjnych metod pedagogicznych stosowanych w kształceniu dorosłych (np. kształcenie komplementarne, indywidualna nauka, technologie edukacyjne...); albo
c)
w zakresie konkretnych grup objętych kształceniem dorosłych (np. kształcenie dorosłych dla seniorów lub osób w oddalonych obszarach wiejskich, osób biernych zawodowo, osób w zakładach karnych...); albo
d)
w zakresie konkretnych zagadnień organizacyjnych (równowaga finansowa, tworzenie lokalnych lub regionalnych sieci, internacjonalizacja, strategiczny rozwój zawodowy personelu, komunikacja i aktywność w mediach społecznościowych itp.); albo
e)
w zakresie konkretnych modeli kształcenia dorosłych (np. ludowe szkoły wiejskie; "druga szansa" itp.); albo
f)
kształcenia dorosłych ogółem.
2.
Kwalifikowalność
2.1.
Kwalifikujący się wnioskodawcy

Za kwalifikujących się wnioskodawców uznaje się organizacje publiczne lub prywatne prowadzące aktywną działalność w obszarze kształcenia ogólnego i szkolenia oraz działań na rzecz dorosłych lub w innych sektorach społeczno-gospodarczych lub organizacje prowadzące działalność międzysektorową (np. organizacje kulturalne, organizacje społeczeństwa obywatelskiego, organizacje sportowe, ośrodki ds. uznawania kwalifikacji, izby handlowe, organizacje handlowe itp.).

W przypadku zaangażowania instytucji szkolnictwa wyższego muszą one posiadać Kartę Erasmusa dla szkolnictwa wyższego (ECHE).

Zgodnie z podstawą prawną programu Erasmus+ za kwalifikujące się do udziału nie są uznawane agencje narodowe lub inne struktury i sieci otrzymujące bezpośrednie dotacje z Komisji. Tym niemniej do kwalifikujących się wnioskodawców należą podmioty prowadzące agencje narodowe Erasmus+ lub wspomniane powyżej struktury i sieci.

Za kwalifikujące się uznaje się wyłącznie wnioski złożone przez osoby prawne mające siedzibę w następujących państwach objętych programem:

-
państwach członkowskich Unii Europejskiej,
-
państwach EFTA/EOG: Islandii, Liechtensteinie, Norwegii,
-
krajach kandydujących do członkostwa w UE: Macedonii Północnej, Turcji i Serbii.

Informacja dla wnioskodawców ze Zjednoczonego Królestwa: Należy zwrócić uwagę, że kryteria kwalifikowalności muszą być spełnione w całym okresie, na który przyznana jest dotacja. W przypadku gdy Zjednoczone Królestwo wystąpi z UE w okresie dotowania bez zawarcia z UE umowy, która w szczególności zapewni dalszą kwalifikowalność wnioskodawców ze Zjednoczonego Królestwa, wnioskodawcy ze Zjednoczonego Królestwa przestaną otrzymywać dotacje UE (w miarę możliwości przy zachowaniu prawa do udziału w projekcie) lub będą musieli wycofać się z projektu na mocy art. II.17 umowy o udzielenie dotacji.

Mogą zostać wybrane wnioski złożone przez wnioskodawców z państw kandydujących, pod warunkiem że w dniu przyznania dotacji będą obowiązywały umowy określające warunki udziału tych państw w programie.

Wymagania szczególne dla poszczególnych części

Część 1:

Wymaga się, aby partnerstwo na potrzeby tej części składało się z co najmniej 4 kwalifikujących się organizacji reprezentujących 4 różne państwa objęte programem.

Jeżeli w realizację projektu zaangażowane są również sieci, w skład konsorcjum muszą wchodzić co najmniej 2 organizacje nienależące do sieci, a członkowie konsorcjum muszą reprezentować co najmniej 4 kwalifikujące się państwa.

Część 2:

Wymaga się, aby partnerstwo na potrzeby tej części składało się z co najmniej 4 kwalifikujących się organizacji reprezentujących 4 różne państwa objęte programem.

Jeżeli jedna z 4 organizacji jest istniejącą siecią ponadnarodową, projekt musi obejmować co najmniej 2 organizacje niebędące członkami tej sieci.

2.2.
Kwalifikujące się działania i czas trwania projektu

Za kwalifikujące się do objęcia dofinansowaniem uznaje się wyłącznie działania prowadzone w państwach objętych programem (zob. sekcja 2.1). Wszelkie koszty związane z działaniami prowadzonymi poza terytorium tych państw lub działaniami podejmowanymi przez organizacje, które nie zostały zarejestrowane w państwach objętych programem, zostaną uznane za niekwalifikowalne. W wyjątkowych i szczególnych przypadkach, działania z udziałem państw innych niż państwa objęte programem, mogą zostać objęte dofinansowaniem, ale wiąże się to z koniecznością uprzedniego uzyskania specjalnej zgody Agencji Wykonawczej.

Działania muszą rozpoczynać się: albo 1 listopada, albo 1 grudnia 2020 r., albo 15 stycznia 2021 r.

Czas realizacji projektu musi wynosić od 24 do 36 miesięcy.

3.
Oczekiwane rezultaty i przykładowe działania

Realizacja projektów w ramach Części 1 - Kształcenie i szkolenie powinna przynieść następujące rezultaty:

-
zwiększenie poziomu świadomości i wiedzy na temat dobrych praktyk stosowanych w odpowiednich instytucjach oświatowych i społecznościach oraz przyczynienie się do lepszego zrozumienia tych praktyk,
-
zwiększenie stopnia wykorzystania nowoczesnych, innowacyjnych podejść politycznych lub praktycznych,
-
zwiększenie poziomu świadomości, motywacji i kompetencji liderów w dziedzinie kształcenia i edukatorów w kwestiach związanych ze stosowaniem podejść w zakresie edukacji włączającej oraz propagowaniem wspólnych wartości,
-
aktywne angażowanie rodzin i społeczności lokalnych w działania wspierające stosowanie podejść w zakresie edukacji włączającej i propagowanie wspólnych wartości,
-
opracowanie szeroko zakrojonych i skutecznych narzędzi wspierania instytucji zajmujących się kształceniem i szkoleniem oraz placówek edukacyjnych we wdrażaniu podejść w zakresie edukacji włączającej i w propagowaniu wspólnych wartości.

Opis działań

Działania służące osiągnięciu oczekiwanych rezultatów wskazanych powyżej mogą obejmować:

-
modele współpracy i modele sieci, dzięki którym w realizację projektu mogą zaangażować się odpowiednie (publiczne/ prywatne) zainteresowane strony z różnych sektorów,
-
dostosowywanie praktyk uczenia się do nowych grup docelowych i stosowanie ich względem tych grup,
-
konferencje, seminaria, warsztaty i spotkania z osobami odpowiedzialnymi za wyznaczanie kierunków polityki i decydentami,
-
ocenianie, wymianę i zatwierdzanie dobrych praktyk i doświadczeń w zakresie uczenia się,
-
szkolenia i inne działania na rzecz budowania zdolności (np. dla nauczycieli, organów na szczeblu lokalnym, personelu więziennego itp.),
-
metody wspierania i praktyki docierania przez młodych ludzi do młodych ludzi, a także działania z udziałem wzorów do naśladowania,
-
ukierunkowane działania na rzecz zwiększania świadomości i upowszechniania wiedzy, uwzględniając materiały informacyjne i skuteczne strategie komunikowania,
-
zalecenia operacyjne i dotyczące polityki w dziedzinie kształcenia i szkolenia, które są istotne dla celów zaleceń Rady w sprawie wspólnych wartości, edukacji włączającej i europejskiego wymiaru nauczania oraz deklaracji paryskiej,
-
metody wspierania i praktyki docierania do grup w niekorzystnej sytuacji oraz nowo przybyłych migrantów i uchodźców.

Realizacja projektów w ramach Części 2 - Kształcenie dorosłych powinna przynieść następujące rezultaty:

-
nowe sieci instytucji kształcenia dorosłych, które zwiększają swoje oddziaływanie na szczeblu lokalnym i współpracują skutecznie na szczeblu europejskim,
-
skuteczniejsza i wywierająca większy wpływ współpraca na szczeblu europejskim poprzez istniejące sieci instytucji kształcenia dorosłych.

Opis działań

Działania służące osiągnięciu oczekiwanych rezultatów wskazanych powyżej mogą obejmować:

-
nawiązywanie kontaktu z innymi grupami i sieciami zrzeszającymi strony zainteresowane itp. w celu przezwyciężenia rozdrobnienia sektora instytucji kształcenia i szkolenia dorosłych,
-
pilotowanie, ocenę, zatwierdzanie i wymianę dobrych praktyk w zakresie budowania zdolności w dziedzinie kształcenia dorosłych,
-
dostosowywanie dobrych praktyk w zakresie budowania zdolności do nowych sytuacji, organizacji lub regionów oraz stosowanie ich,
-
szkolenie oraz inne działania w zakresie budowania zdolności (np. dla pracowników organów lokalnych lub regionalnych, pracowników organizacji społeczeństwa obywatelskiego, stowarzyszeń itp.),
-
rozwój i wdrażanie koniecznych struktur prawnych i finansowych w celu ustanowienia zrównoważonej długofalowej współpracy w ramach sieci,
-
opracowanie opartych na dowodach zaleceń operacyjnych lub dotyczących polityki, które są istotne dla kształcenia dorosłych na szczeblu krajowym lub europejskim.
4.
Dostępny budżet

Całkowity budżet udostępniony do celów współfinansowania projektów w ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków wynosi 20 000 000 EUR i został podzielony w następujący sposób:

-
Część 1 - Kształcenie i szkolenie ogólne yrkesutbildning 14 000 000 EUR
-
Część 2 - Kształcenie dorosłych 6 000 000 EUR

Wielkość wkładu finansowego UE nie może przekraczać 80 % łącznych kwalifikowalnych kosztów projektu. Maksymalna kwota dotacji na jeden projekt wyniesie:

-
400 000 EUR dla projektów trwających 24 miesiące;
-
500 000 EUR dla projektów trwających 36 miesięcy.

Agencja zastrzega sobie prawo do nieprzyznania wszystkich dostępnych funduszy.

5.
Kryteria przyznania finansowania

W obydwu częściach kwalifikujące się wnioski zostaną ocenione na podstawie następujących kryteriów:

1)
istotność projektu (30 %)
2)
jakość planu projektu i sposobu jego realizacji (20 %)
3)
jakość partnerstwa i uzgodnień w zakresie prowadzenia współpracy (20 %)
4)
Część 1: wpływ, możliwość upowszechniania i zrównoważony charakter projektu (30 %); Część 2: wpływ i zrównoważony charakter projektu (30 %).
6.
Procedura i termin składania wniosków

Termin składania wniosków upływa: w dniu 25 lutego 2020 r. o godz. 17:00 (czasu brukselskiego).

Wnioskodawcy powinni uważnie zapoznać się ze wszystkimi informacjami o zaproszeniu do składania wniosków EACEA/34/2019 oraz procedurze ich składania i korzystać z obowiązkowych dokumentów, które można znaleźć pod następującym adresem:

https://eacea.ec.europa.eu/erasmus-plus/funding_en (nr referencyjny zaproszenia: EACEA/34/2019)

Formularz wniosku i powiązane z nim załączniki należy złożyć online, korzystając z odpowiedniego formularza elektronicznego.

7.
Informacje dotyczące składania wniosków

Wszystkie informacje dotyczące składania wniosków w ramach zaproszenia EACEA/34/2019 opublikowano na stronie:

https://eacea.ec.europa.eu/erasmus-plus/funding_en (nr referencyjny zaproszenia: EACEA/34/2019)

Adres e-mail: EACEA-Policy-Support@ec.europa.eu

1 W miarę możliwości w każdym państwie należałoby nawiązać kontakt z krajowym koordynatorem ds. kształcenia dorosłych oraz krajowym przedstawicielem grupy roboczej ET2020 ds. kształcenia dorosłych

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.