Zalecenie Komisji z dnia 12 grudnia 2023 r. w sprawie transpozycji art. 30 dyrektywy (UE) 2023/1791 w sprawie efektywności energetycznej (przekształcona dyrektywa w sprawie efektywności energetycznej) dotyczącego krajowych funduszy efektywności energetycznej, wsparcia finansowego i technicznego
Dz.U.UE.C.2023.1553
Akt nienormatywnyZALECENIE KOMISJI
z dnia 12 grudnia 2023 r.
w sprawie transpozycji art. 30 dyrektywy (UE) 2023/1791 w sprawie efektywności energetycznej ("przekształcona dyrektywa w sprawie efektywności energetycznej") dotyczącego krajowych funduszy efektywności energetycznej, wsparcia finansowego i technicznego
(C/2023/1553)
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,
a także mając na uwadze, co następuje:
NINIEJSZYM ZALECA, ABY PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 12 grudnia 2023 r.
ZAŁĄCZNIK
Niniejsze wytyczne mają na celu wsparcie państw członkowskich w transpozycji art. 30 dyrektywy (UE) 2023/1791 w sprawie efektywności energetycznej. Wiążąca wykładnia przepisów unijnych leży w wyłącznej kompetencji Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Opinie wyrażone w niniejszych wytycznych nie przesądzają o stanowisku, jakie Komisja może zająć przed Trybunałem Sprawiedliwości.
Obowiązki spoczywające na państwach członkowskich zgodnie z art. 30 zostały wyszczególnione na początku poszczególnych sekcji niniejszego załącznika - zobowiązują one państwa członkowskie do wdrożenia szeregu środków z zakresu polityki lub programów finansowania i wsparcia służących stymulowaniu inwestycji w obszarze efektywności energetycznej we wszystkich sektorach, przyczyniając się tym samym do realizacji wiążących unijnych celów w zakresie efektywności energetycznej na 2030 r.
W sekcji 2 niniejszego załącznika przywołano przepisy art. 30 przekształconej dyrektywy w sprawie efektywności energetycznej, które muszą zostać obowiązkowo transponowane i wdrożone w krajowych ramach legislacyjnych, wyjaśniono zakres i cele tych przepisów, a także udzielono dodatkowych informacji na temat wyboru potencjalnych środków z zakresu polityki służących zagwarantowaniu spełnienia tych wymogów.
W sekcji 3 niniejszego załącznika odniesiono się do fakultatywnych przepisów dotyczących krajowych funduszy efektywności energetycznej, które zapewniają państwom członkowskim możliwość utworzenia takiego funduszu na potrzeby realizacji celów wyznaczonych w przekształconej dyrektywie w sprawie efektywności energetycznej, oraz do kwestii wywiązywania się z niektórych zobowiązań przewidzianych w tej dyrektywie za pośrednictwem wkładów finansowych. W przypadku podjęcia decyzji o skorzystaniu z tej możliwości zastosowanie mają pewne ściśle określone wymogi.
Sekcja 4 niniejszego załącznika jest poświęcona bardziej rygorystycznym wymogom w zakresie sprawozdawczości w obszarze finansowania efektywności energetycznej, które mają bezpośrednie zastosowanie do państw członkowskich. Wspomniana sprawozdawczość zostanie włączona do krajowych sprawozdań z postępów w dziedzinie energii i klimatu (NECPR) zgodnie z art. 17 i 21 rozporządzenia (UE) 2018/1999 w sprawie zarządzania unią energetyczną i działaniami w dziedzinie klimatu.
Najważniejszy wymóg zawarty w art. 30 dotyczy ułatwiania przez państwa członkowskie tworzenia instrumentów finansowych lub zwiększania stopnia wykorzystania istniejących instrumentów do wspierania środków w zakresie efektywności energetycznej i propagowania tych środków, a także usuwania istniejących barier utrudniających zwiększanie stopnia wykorzystania prywatnych i innowacyjnych rozwiązań w zakresie finansowania efektywności energetycznej. Ma to kluczowe znaczenie dla uruchomienia odpowiedniej liczby inwestycji w obszarze efektywności energetycznej. W poniższej sekcji i jej podsekcjach omówiono najważniejsze przepisy przewidziane w art. 30, które muszą zostać obowiązkowo transponowane.
Tabela 2-1.
Art. 30. ust. 1 i 2
# | Ustęp z art. 30 |
1 | Nie naruszając postanowień art. 107 i 108 TFUE, państwa członkowskie ułatwiają tworzenie instrumentów finansowych lub korzystanie z istniejących instrumentów dotyczących środków poprawy efektywności energetycznej w celu zmaksymalizowania korzyści wynikających z finansowania wieloźródłowego i z połączenia dotacji, instrumentów finansowych i pomocy technicznej. |
2 | W stosownych przypadkach Komisja bezpośrednio lub za pośrednictwem europejskich instytucji finansowych wspiera państwa członkowskie w tworzeniu instrumentów finansowania oraz instrumentów zapewniających pomoc na rozwój projektów na poziomie krajowym, regionalnym lub lokalnym w celu zwiększenia inwestycji w efektywność energetyczną w poszczególnych sektorach oraz w celu ochrony i wzmacniania pozycji odbiorców wrażliwych, osób dotkniętych ubóstwem energetycznym oraz, w stosownych przypadkach, osób zajmujących mieszkania socjalne, w tym przez uwzględnienie perspektywy równości, tak aby nikt nie został pominięty. |
2.1.1. Zakres i cele wymogu
W art. 30 ust. 1 na państwa członkowskie nałożono wymóg ułatwiania tworzenia instrumentów finansowych i maksymalizowania korzyści wynikających z łączenia finansowania pochodzącego z wielu źródeł. Zgodnie z art. 30 ust. 2, niezależnie od instrumentów na poziomie krajowym, państwa członkowskie powinny ułatwiać również tworzenie instrumentów finansowych na poziomie regionalnym lub lokalnym. Ponieważ instrumenty finansowe na poziomie regionalnym i lokalnym opierają się na szczegółowej wiedzy na temat zasobów budowlanych i lokalnych mieszkańców, są lepiej dostosowane do potrzeb obywateli i lokalnych przedsiębiorstw. Z tego względu obywatele i przedsiębiorstwa mogą łatwiej z nich korzystać, co sprzyja wdrażaniu wsparcia finansowego na rzecz poprawy efektywności energetycznej 7 . Państwa członkowskie będą musiały zadbać o to, aby instrumenty finansowe oferowały połączenie różnych strumieni finansowania i różnego rodzaju pomocy na rozwój projektów, a także dążyć do maksymalnego wykorzystania wsparcia w postaci środków UE do tworzenia instrumentów finansowych na poziomie krajowym i regionalnym. Przezwyciężenie rozmaitych barier uniemożliwiających modernizacje służące poprawie efektywności energetycznej, takich jak bariery ekonomiczne, finansowe, behawioralne i informacyjne, w tym wynikające z braku wiedzy w obszarze energii/wiedzy finansowej, a także wiedzy na temat procesów opracowywania projektów, możliwości finansowania, wiarygodności wykonawców itp., wymaga niejednokrotnie połączenia wsparcia finansowego i technicznego 8 . Przy tworzeniu instrumentów finansowych i instrumentów pomocy technicznej służących udzielaniu publicznego wsparcia finansowego na wdrażanie środków poprawy efektywności energetycznej państwa członkowskie powinny wziąć pod uwagę obowiązujące przepisy w zakresie pomocy państwa na poprawę efektywności energetycznej 9 .
Niejednokrotnie zdarza się, że pomimo dostępności wsparcia finansowego, niewiele zainteresowanych stron zdaje sobie sprawę z jego istnienia lub możliwości jego wykorzystania. Punkty kompleksowej obsługi skutecznie zwiększają poziom wiedzy na temat dostępnych rozwiązań technicznych i możliwości pozyskania finansowania, a także oferują połączenie wsparcia technicznego 10 ze wsparciem finansowym, jeżeli chodzi o wdrażanie środków w zakresie efektywności energetycznej zarówno w sektorze gospodarstw domowych, jak i w sektorze handlowym 11 . Punkty kompleksowej obsługi mogą finansować projekt bezpośrednio lub pełnić funkcję pośrednika między klientami a podmiotami sektora publicznego lub prywatnego zapewniającymi finansowanie. Przykładem programu łączącego instrumenty finansowe ze wsparciem technicznym jest program Hauts-de-France Pass Rénovation (zob. ramka 1).
Ramka 1. Hauts-de-France Pass Rénovation |
Hauts-de-France Pass Rénovation to punkt kompleksowej obsługi utworzony przez samorząd regionalny, aby wspierać proces renowacji budynków mieszkalnych w regionie. Jego celem jest zmniejszenie zużycia energii w budynkach mieszkalnych, przeciwdziałanie ubóstwu energetycznemu i wykazanie, że finansowanie działań służących poprawie efektywności energetycznej jest obarczone niewielkim ryzykiem, aby zachęcić banki prywatne do oferowania kolejnych produktów w tym obszarze. Etap pilotażowy tego programu przeprowadzono w 2013 r. w Pikardii i od tego czasu jego zakres rozszerzył się na cały region Hauts-de-France. W ramach programu podjęto szereg działań na rzecz poprawy widoczności, dostępności i przystępności produktów pożyczkowych na rzecz efektywności energetycznej. Przeprowadzono kampanię informacyjną mającą na celu zaznajomienie opinii publicznej z programem. Ze wsparcia mogą skorzystać wszyscy właściciele budynków mieszkalnych oraz wszystkie osoby zajmujące lub wynajmujące takie budynki, niezależnie od wieku danego budynku i jego rodzaju. W ramach programu oferuje się różne rozwiązania finansowe, w tym pojedynczą pożyczkę, nieoprocentowane "ekopożyczki" (udzielane w ramach regulowanego systemu krajowego) oraz ułatwienia w dostępie do pożyczek udzielanych przez instytucje finansowe będące osobami trzecimi. Okresy zapadalności pożyczek mogą wynosić nawet 25 lat, w zależności od trwałości określonych prac renowacyjnych. W ramach programu wypłaca się płatności zaliczkowe, które podlegają zwrotowi dopiero z chwilą zakończenia realizacji projektu. Aby zapewnić odpowiedni poziom przystępności cenowej, przy ustalaniu wysokości płatności miesięcznych bierze się pod uwagę prognozowane oszczędności energii. Beneficjenci o niskich dochodach, które nie są w stanie spłacić zaciągniętej pożyczki, mogą również skorzystać z pomocy finansowej oferowanej przez państwowy urząd ds. mieszkalnictwa, ANAH. Gospodarstwom domowym udziela się również pomocy technicznej m.in. w formie audytu zużycia energii cieplnej w lokalu, porad w zakresie robót renowacyjnych i potencjalnych oszczędności energii, wsparcia przy wyborze przedsiębiorstw, monitorowania miejsca realizacji robót w trakcie renowacji oraz późniejszego monitorowania poziomu zużycia energii. |
2.1.2. Wybór środków z zakresu polityki w celu spełnienia wymogu
Państwa członkowskie mogą spełnić wymóg dotyczący ułatwiania tworzenia instrumentów finansowych oraz łączenia dotacji, instrumentów finansowych i pomocy technicznej, m.in. przez:
Tabela 2-2.
Art. 30. ust. 3 - zdanie pierwsze
# | Ustęp z art. 30 |
3 - zdanie pierwsze | Państwa członkowskie przyjmują środki, które promują produkty pożyczkowe na rzecz efektywności energetycznej, takie jak zielone kredyty hipoteczne i zielone pożyczki, zabezpieczone i niezabezpieczone, i zapewniają, by były one oferowane szeroko i w sposób niedyskryminacyjny przez instytucje finansowe oraz aby były widoczne i dostępne dla konsumentów. |
2.2.1. Zakres i cele wymogu
Produkty pożyczkowe na rzecz efektywności energetycznej to pożyczki, które pokrywają początkowe koszty inwestycji w środki w zakresie efektywności energetycznej. Zakres pożyczek na rzecz efektywności energetycznej obejmuje różne instrumenty finansowania dłużnego, od standardowych pożyczek na środki w zakresie efektywności energetycznej po bardziej innowacyjne produkty pożyczkowe, takie jak kredyty hipoteczne na cele związane z efektywnością energetyczną, zielone kredyty konsumenckie oraz finansowanie rachunkowe i podatkowe. Produkty te może dostarczać szereg różnego rodzaju pożyczkodawców/kredytodawców, w tym instytucje publiczne, banki, zakłady użyteczności publicznej itp., a ich odbiorcą może być szeroka gama pożyczkobiorców/kredytobiorców, w tym właściciele domów, najemcy, przedsiębiorstwa, przedsiębiorstwa usług energetycznych i organizacje publiczne.
Produkty pożyczkowe na rzecz efektywności energetycznej są zazwyczaj dostarczane za pośrednictwem dwóch głównych kanałów:
Państwa członkowskie powinny wspierać instytucje finansowe, w szczególności banki komercyjne i organizacje krajowe promujące inwestycje kapitałowe, aby zwiększyć skalę finansowania efektywności energetycznej. W szczególności instytucje kredytowe odgrywają zasadniczą rolę w zwiększaniu wielkości udzielanych pożyczek na rzecz efektywności energetycznej. Szereg banków komercyjnych w Europie oferuje zielone kredyty konsumenckie i zielone kredyty hipoteczne oraz posiada strategie i cele w zakresie "zazieleniania" wybranych portfeli kredytowych. W ramach systemu bankowości detalicznej można również wykorzystać dobrze rozwiniętą i powszechną strukturę organizacyjną w celu świadczenia usług doradczych i pomocniczych, aby spełniać wymogi i wspierać możliwości związane z zielonymi pożyczkami, w oparciu o bezpośrednie i solidne relacje z właścicielami budynków i przedsiębiorstwami.
W tym celu zaleca się, aby państwa członkowskie i uczestnicy rynku odpowiednio korzystali z narzędzi, standardów i etykiet unijnych ram zrównoważonego finansowania i unii rynków kapitałowych, ze szczególnym uwzględnieniem roli unijnej systematyki dotyczącej zrównoważonego rozwoju, aby pomóc w mobilizacji prywatnych środków finansowych na rzecz zrównoważonych środowiskowo działań i możliwości, w tym na rzecz wysokiej klasy inwestycji w efektywność energetyczną.
Aby wspierać wykorzystanie środków w zakresie efektywności energetycznej, zielone kredyty konsumenckie charakteryzują się zwykle dłuższymi terminami zapadalności niż w przypadku kredytów konsumenckich ogólnego przeznaczenia, niższymi lub stałymi stopami procentowymi i często nie wymagają zabezpieczeń 14 . Zielone pożyczki konsumenckie można wykorzystywać do wspierania środków w zakresie efektywności energetycznej przez zakup energooszczędnego sprzętu, technologii lub urządzeń, a także w odniesieniu do ukierunkowanych środków w zakresie renowacji budynków. Podobnie zielone kredyty hipoteczne stanowią zachętę dla kredytobiorców do poprawy efektywności energetycznej ich budynków lub do nabycia energooszczędnych lokali mieszkalnych, ponieważ warunki ich zaciągnięcia i spłaty są korzystniejsze niż w przypadku standardowych kredytów hipotecznych. W ramce 2 przedstawiono przykład rumuńskiego programu zielonych domów i zielonych kredytów hipotecznych.
Ramka 2. Rumuński program zielonych domów i zielonych kredytów hipotecznych |
Rumuński program zielonych domów i zielonych kredytów hipotecznych ustanowiono w 2012 r. dzięki wsparciu finansowemu Komisji Europejskiej 15 . Obejmuje on dwa elementy: 1) certyfikację zielonych domów przeprowadzaną przez rumuńską radę ds. zielonych budynków (RoGBC); oraz 2) zielone kredyty hipoteczne udzielane przez banki komercyjne nabywcom domów certyfikowanych przez RoGBC. Wszystkie banki oferujące kredyty hipoteczne w Rumunii mogą uczestniczyć w tym programie, jeżeli zaakceptują kryteria i niezależny system certyfikacji zielonych domów opracowane przez RoGBC oraz zaoferują obniżone stopy procentowe w odniesieniu do domów posiadających certyfikat RoGBC. Udzielane kredyty hipoteczne nie obejmują dotacji publicznych. Banki oferują niższe stopy procentowe, ponieważ zielone domy posiadające certyfikat charakteryzują się niższym ryzykiem niewykonania zobowiązania, jakim jest spłata kredytu hipotecznego, i wyższą wyceną aktywów. Bank Narodowy Rumunii pozwala również nabywcom zielonych domów na uwzględnienie szacowanych oszczędności energii jako dodatkowego źródła dochodu we wnioskach o udzielenie pożyczki, umożliwiając pożyczkobiorcom dostęp do większych pożyczek na energooszczędną renowację lub budowę. |
Art. 30. ust. 3 stanowi ponadto, że państwa członkowskie zapewniają, by produkty pożyczkowe na rzecz efektywności energetycznej były oferowane szeroko i w sposób niedyskryminacyjny przez instytucje finansowe oraz aby były widoczne i dostępne dla konsumentów 16 . Aby wdrożyć ten wymóg, należy wziąć pod uwagę następujące działania:
Oczekuje się zatem, że państwa członkowskie zapewnią, aby produkty pożyczkowe na rzecz efektywności energetycznej były oferowane szeroko i w sposób niedyskryminacyjny oraz aby produkty te były widoczne i dostępne dla konsumentów. Mogłyby tego dokonać przez wprowadzenie w przepisach krajowych obowiązku polegającego na zobowiązaniu instytucji finansowych do przeprowadzenia dokładnej oceny interesów istniejących lub potencjalnych klientów w zakresie poprawy efektywności energetycznej ich aktywów (np. nieruchomości mieszkalnych i komercyjnych, urządzeń i sprzętu) oraz - w oparciu o takie zainteresowanie - do proaktywnego udostępniania produktów pożyczkowych na rzecz efektywności energetycznej, które zaspokajają potrzeby klientów. Oferta produktów pożyczkowych na rzecz efektywności energetycznej powinna w każdym przypadku być zgodna z dyrektywą w sprawie kredytów konsumenckich 17 i dyrektywą w sprawie kredytów hipotecznych 18 , a także z wytycznymi Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego dotyczącymi udzielania i monitorowania kredytów z 2020 r., skierowanymi do instytucji finansowych objętych ich zakresem stosowania 19 .
Aby zapewnić dostępność szerokiej oferty produktów pożyczkowych na rzecz efektywności energetycznej w kontekście krajowym, państwa członkowskie są zobowiązane do przyjęcia środków promujących rozwój tego rynku przez wdrożenie niektórych środków z zakresu polityki i zmian regulacyjnych, o których mowa w sekcji 2.2.2.
Państwa członkowskie będą ponadto musiały monitorować rynek krajowy w celu zapewnienia konsumentom korzyści wynikających z wdrożenia produktów pożyczkowych na rzecz efektywności energetycznej, oceniając czy są one zaprojektowane w celu obniżenia kosztów i ryzyka związanego z inwestowaniem w środki w zakresie efektywności energetycznej oraz czy instytucje kredytowe uwzględniają mniejsze ryzyko niewykonania zobowiązania związane z inwestycjami w efektywność energetyczną, jeżeli jest to poparte wiarygodnymi dowodami. Ponadto produkty pożyczkowe na rzecz efektywności energetycznej należy udostępnić również gospodarstwom domowym o niskich dochodach, dotkniętym ubóstwem energetycznym lub osobom zajmującym mieszkania socjalne przez wprowadzenie odpowiednich instrumentów ograniczania ryzyka i zgodnie z przepisami dotyczącymi stabilności finansowej 20 .
Odzwierciedlając zasadę niedyskryminacji, zarówno oszczędność energii (przyszłe ujemne wydatki), jak i waloryzację aktywów bazowych (w przypadku gdy wpływa na sytuację finansową potencjalnego pożyczkobiorcy) należy uznać za kryteria, które instytucja finansowa powinna brać pod uwagę przy proponowaniu pożyczki na rzecz efektywności energetycznej. W tym kontekście oszczędności energii, które mają wynikać z inwestycji w efektywność energetyczną, należy uznać za jeden z wielu wskaźników w ocenie zdolności kredytowej konsumenta. Oczekuje się, że oceniając zdolność pożyczkobiorcy do wywiązania się ze zobowiązań wynikających z umowy o kredyt, instytucje i wierzyciele wezmą pod uwagę istotne czynniki, które mogą mieć wpływ na obecną i przyszłą zdolność pożyczkobiorcy do spłaty, takie jak oszczędności (kosztów) energii lub majątek gospodarstwa domowego, przy jednoczesnym unikaniu powodowania nadmiernych trudności finansowych i nadmiernego zadłużenia 21 .
2.2.2. Wybór środków z zakresu polityki w celu spełnienia wymogu
Państwa członkowskie mogą spełnić wymóg polegający na zapewnieniu szerokiej i niedyskryminacyjnej oferty produktów pożyczkowych na rzecz efektywności energetycznej, podejmując m.in. następujące działania:
Wymogi te są przykładami stosowania zasady "efektywność energetyczna przede wszystkim" przez instytucje finansowe.
Państwa członkowskie dysponują różnymi wariantami strategicznymi w celu zapewnienia niedyskryminacji produktów pożyczkowych na rzecz efektywności energetycznej w porównaniu z innymi rodzajami produktów przez zapewnienie ich widoczności i dostępności dla konsumentów:
Państwa członkowskie mogą spełnić wymóg polegający na dalszym promowaniu produktów pożyczkowych na rzecz efektywności energetycznej i ich rynku krajowego również za pomocą następujących środków wsparcia:
W celu weryfikacji należytego funkcjonowania rynku zielonych pożyczek państwa członkowskie uznałyby za korzystne przeprowadzanie regularnych ocen rynku, aby sprawdzić, czy wyżej określone środki są wdrażane, oraz oceny poziomu zgodności ich rynku finansowego z wymogiem określonym w przekształconej dyrektywie w sprawie efektywności energetycznej w celu zapewnienia szerokiej i niedyskryminacyjnej oferty produktów finansowych w zakresie efektywności energetycznej w kontekście krajowym. Państwa członkowskie powinny przeprowadzić ocenę ex post obowiązujących środków z zakresu polityki i środków finansowych wspierających wdrażanie produktów pożyczkowych na rzecz efektywności energetycznej. Na podstawie wyników tych ocen państwa członkowskie, we współpracy z krajowymi organami regulacyjnymi, powinny doskonalić strategie na rzecz poprawy zgodności.
Tabela 2-3.
Art. 30. ust. 3 - zdanie drugie
# | Ustęp z art. 30 |
3 - zdanie drugie | Państwa członkowskie przyjmują środki mające na celu ułatwienie wdrażania systemów finansowania rachunkowego i podatkowego, z uwzględnieniem wytycznych Komisji przekazanych zgodnie z ust. 10. |
2.3.1. Zakres i cele wymogu
Finansowanie rachunkowe i podatkowe różni się od innych systemów pożyczkowych w zakresie efektywności energetycznej tym, że wykorzystuje alternatywne kanały spłaty, tj. rachunki za energię, podatki i inne opłaty związane z nieruchomością. Może to przyczynić się do obniżenia kosztów transakcji i zapewnić użytkownikom końcowym wygodne, znane i godne zaufania opcje spłaty.
Finansowanie rachunkowe i podatkowe to formy finansowania ściśle związane z nieruchomością, co oznacza, że w ramach takiego finansowania tworzone są mechanizmy służące przenoszeniu zobowiązań spłaty zadłużenia z poprzedniego właściciela (poprzednich właścicieli) na kolejnego właściciela (kolejnych właścicieli) przez powiązanie długu z samą nieruchomością. Można również wprowadzić mechanizmy umożliwiające najemcom udział w spłacie pożyczki za pomocą dodatkowej opłaty uwzględnionej w podatku lub na rachunku za energię zużytą w danym lokalu mieszkalnym, częściowo lub całkowicie rekompensowanej wskutek ograniczonego zużycia energii. Chociaż systemy finansowania rachunkowego i podatkowego są podobne pod względem korzyści, różnią się pod względem struktury, podobnie jak środki niezbędne do ułatwienia ich wdrożenia.
Finansowanie rachunkowe jest metodą finansowania renowacji zwiększających efektywność energetyczną budynków, w której wykorzystuje się rachunek za media jako narzędzie spłaty. Zaletą systemów finansowania rachunkowego jest to, że można wykorzystywać w nich istniejące systemy płatności zakładów użyteczności publicznej w celu obniżenia kosztów transakcji. W ramach tych systemów wykorzystuje się wiedzę zakładu użyteczności publicznej na temat wzorców zużycia energii przez ich klientów i historii spłat rachunków, aby określić skuteczne środki w zakresie efektywności energetycznej, jednocześnie zmniejszając potencjalny czynnik ryzyka niewywiązania się ze zobowiązania z tytułu pożyczki. Biorąc pod uwagę niższe koszty transakcji i mniejsze ryzyko, w ramach systemów finansowania rachunkowego można oferować atrakcyjne warunki, takie jak niskie stopy procentowe i długie terminy zapadalności, a systemy te mogą być szeroko dostępne, pod warunkiem przeprowadzenia szczegółowej analizy ryzyka i wprowadzenia środków ograniczających ryzyko.
Struktury systemów finansowania rachunkowego są bardzo różnorodne. W przypadku niektórych systemów finansowanie renowacji zwiększających efektywność energetyczną zapewniają bezpośrednio zakłady energetyczne; w przypadku innych systemów jest ono zapewniane przez prywatną osobę trzecią, przy czym zakład użyteczności publicznej pełni funkcję pośrednika w spłacie. W stosownych przypadkach, a mianowicie gdy systemy finansowania rachunkowego są wdrażane jako umowy o kredyt, a nie jako usługa, systemy finansowania rachunkowego muszą być zgodne z przepisami dyrektywy w sprawie kredytów konsumenckich i z przepisami dotyczącymi ochrony konsumentów energii. W takich przypadkach oszczędności energii, które mają wynikać z inwestycji w efektywność energetyczną, można uwzględnić w ocenie zdolności kredytowej konsumenta, o ile na podstawie wystarczających dowodów można ustalić, że kredyt konsumencki zapewni konsumentowi przyszłe dochody. Zgodnie z niedawno przyjętymi przepisami dotyczącymi umów o kredyt konsumencki ocena zdolności kredytowej konsumenta, tj. ocena zdolności do zrównoważonej spłaty kredytu, powinna opierać się na informacjach dotyczących warunków finansowych i gospodarczych konsumenta 22 , takich jak dowody potwierdzające dochody lub dowody istnienia innych źródeł spłaty, w tym oczekiwane oszczędności energii. W ramce 3 przedstawiono przykład systemu finansowania rachunkowego wdrożonego w ramach łotewskiego programu Sunshine.
Ramka 3. Łotewski program Sunshine i łotewski fundusz efektywności energetycznej budynków |
Program Sunshine zaczęto realizować jako projekt w ramach "Horyzont 2020" w celu wsparcia gruntownej renowacji stosunkowo nieefektywnych zasobów budowlanych Łotwy 23 . Każdy projekt jest realizowany przez przedsiębiorstwo usług energetycznych 24 , które przeprowadza duże renowacje wielorodzinnych budynków mieszkalnych, takie jak modernizacja przegród zewnętrznych, izolacja rur rozprowadzających ciepło, instalacja systemów sterowania itp. Projekty opierają się na umowie o poprawę efektywności energetycznej, w ramach którejprzedsiębiorstwo usług energetycznych gwarantuje, że renowacje przyczynią się do osiągnięcia określonego poziomu oszczędności energii. Do 40 % kosztów projektów jest finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a pozostałą część uzyskuje się za pomocą finansowania rachunkowego. |
Użytkownicy końcowi nadal płacą taki sam miesięczny rachunek, jak przed renowacją. Rachunek jest płacony na rzecz przedsiębiorstwa zarządzającego domem, które wykorzystuje oszczędności wynikające z renowacji zwiększających efektywność energetyczną, aby zapłacić przedsiębiorstwu usług energetycznych. Takie ustalenia dotyczące finansowania rachunkowego uzgadnia się na pierwsze 20 lat. Ponieważ średni okres użytkowania renowacji wynosi 30 lat, użytkownicy końcowi skorzystają z przyszłych oszczędności energii. W przypadku lokali mieszkalnych w budynkach poddanych renowacji zazwyczaj odnotowuje się natychmiastowy wzrost wartości o 20-30 %. |
Systemy finansowania podatkowego zapewniają gospodarstwom domowym lub przedsiębiorstwom możliwość zaciągnięcia długu na pokrycie kosztów renowacji budynków mieszkaniowych lub komercyjnych, zakupu energooszczędnych urządzeń lub sprzętu lub innych usprawnień procesów energetycznych, a także umożliwiają wykorzystanie określonych podatków lub innych opłat związanych z nieruchomością jako narzędzi spłaty. Jeżeli budynek jest wynajmowany, w zależności od systemu, to najemca może być podmiotem, który spłaca pożyczkę poprzez podatki lub inne opłaty, jednocześnie czerpiąc korzyści z oszczędności energii. Jako forma finansowania ściśle związana z nieruchomością, systemy finansowania
Koncepcja finansowania podatkowego powstała w Stanach Zjednoczonych jako inicjatywa Property Assessed Clean Energy (PACE), w której spłat dokonuje się w ramach dodatku do podatku od nieruchomości płaconego przez właściciela budynku. Pożyczki zaciągane w ramach PACE są zabezpieczone powiązaniem z podatkiem od nieruchomości 25 , więc obowiązek spłaty jest przenoszony wraz z prawem własności nieruchomości. Finansowanie podatkowe może pochodzić albo ze źródeł publicznych, takich jak samorządy, albo z funduszy prywatnych. W przypadku finansowania ze środków prywatnych rolą sektora publicznego jest pełnienie funkcji pośrednika w spłacie przez włączenie płatności pożyczkowych do poboru podatków, a w przypadku umowy o kredyt zawieranej bezpośrednio między klientem a osobą trzecią, należy zachować zgodność z przepisami dyrektywy w sprawie kredytów konsumenckich 26 i dyrektywy w sprawie kredytów hipotecznych 27 . Sektor publiczny może również uczestniczyć w windykacji długów, a nawet pełnić funkcję mediatora w przypadku kredytów zagrożonych, np. wdrażając uzupełniające narzędzia służące pokryciu ryzyka, zmniejszając w ten sposób ryzyko dla inwestorów. Biorąc pod uwagę zmniejszone ryzyko dla pożyczkodawców wynikające z udziału sektora publicznego w systemie finansowania, pożyczki udzielane w ramach systemów finansowania podatkowego mogą być często udzielane na atrakcyjnych warunkach, takich jak niższe stopy procentowe, niższe płatności gotówkowe z góry i dłuższe terminy zapadalności.
2.3.2. Wybór środków z zakresu polityki w celu spełnienia wymogu
Aby spełnić wymogi określone w przekształconej dyrektywie w sprawie efektywności energetycznej dotyczące wspierania systemów finansowania rachunkowego i podatkowego, państwa członkowskie mogłyby rozważyć przyjęcie przepisów ustawowych lub wykonawczych w celu usunięcia barier regulacyjnych i zapewnienia rozwoju takich systemów w kontekście krajowym, a także - w stosownych przypadkach - środków z zakresu polityki i ram wsparcia w celu maksymalnego wykorzystania systemów finansowania rachunkowego i podatkowego, aby osiągnąć cele w zakresie efektywności energetycznej na 2030 r.
Jeżeli chodzi o finansowanie rachunkowe, działania, które państwa członkowskie będą musiały podjąć, aby spełnić ten wymóg, będą zależeć od ich warunków krajowych. Następujące środki mogą być potrzebne do wsparcia ich wdrożenia:
Państwa członkowskie będą zobowiązane do wdrożenia różnorodnych środków służących spełnieniu wymogu polegającego na ułatwianiu wdrażania oraz do stworzenia sprzyjających krajowych ram regulacyjnych i prawnych finansowania podatkowego. Tak jak w przypadku finansowania rachunkowego, konkretne reformy będą zależały od warunków krajowych, zasadniczo będą jednak obejmowały kombinację następujących etapów:
Tabela 2-4.
Art. 30. ust. 3 - zdanie trzecie
# | Ustęp z art. 30 |
3 - zdanie trzecie | Państwa członkowskie zapewniają, by banki i inne instytucje finansowe otrzymywały informacje o możliwościach udziału w finansowaniu środków poprawy efektywności energetycznej, w tym poprzez tworzenie partnerstw publiczno-prywatnych. |
2.4.1. Zakres i cele wymogu
Celem wymogu jest, aby instytucje finansowe korzystały z przepływów informacji dotyczących możliwości inwestycyjnych, z technologii w zakresie efektywności energetycznej i z najlepszych praktyk w strukturyzowaniu finansów wokół spodziewanej oszczędności energii.
Wspierane przez rząd sieci organów publicznych, instytucji finansowych i przemysłu zrównoważonej energii mogą upowszechniać informacje dotyczące instrumentów finansowych, które skutecznie wykorzystywano do wspierania inwestycji w efektywność energetyczną, i które mogą mieć zasadnicze znaczenie w opracowywaniu nowych i odpowiednich systemów i instrumentów finansowania w państwach członkowskich. Grupa Instytucji Finansowych ds. Efektywności Energetycznej (EEFIG) i powiązane fora na rzecz inwestycji w zrównoważoną energię oraz następujące po nich krajowe obrady okrągłego stołu dokonują tego w UE i umożliwiają krajowym zainteresowanym stronom i ekspertom angażowanie się i wspólną pracę nad wdrażaniem polityki UE na rzecz efektywności energetycznej.
Centralne bazy danych również mogą mieć zasadnicze znaczenie w dostarczaniu instytucjom finansowym niezbędnych informacji na potrzeby finansowania efektywności energetycznej. Platforma na rzecz efektywności energetycznej skorygowanej o ryzyko (DEEP) EEFIG umożliwia instytucjom finansowym porównanie w przejrzysty sposób wyników inwestycji w efektywność energetyczną, a projekt Odysee-Mure służy monitorowaniu zużycia energii i tendencji wydajności oraz ocenie środków z zakresu polityki dotyczących efektywności energetycznej.
Partnerstwa publiczno-prywatne (PPP) stwarzają możliwość uruchomienia prywatnego finansowania i wykorzystania wiedzy fachowej prywatnych przedsiębiorstw. PPP można ogólnie zdefiniować jako współpracę między organem publicznym a przedsiębiorstwem prywatnym mającą na celu świadczenie usług publicznych lub realizację celu użyteczności publicznej. Jednym z przykładów jest Solas Sustainable Energy Fund, czyli fundusz publiczno-prywatny wspierany przez Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) i MEAG (podmiot zarządzający aktywami Munich Re i ERGO), który zapewnia finansowanie dłużne przedsiębiorstwom usług energetycznych, które wdrażają projekty z zakresu efektywności energetycznej i projekty na rzecz energii odnawialnej dotyczące rozwiązań typu "behind-the-meter" 30 .
Agregacja i sekurytyzacja projektów z zakresu efektywności energetycznej, np. w formie zielonych obligacji, również może pomóc w zwiększaniu świadomości instytucji finansowych na temat możliwości finansowania poprawy efektywności energetycznej, w tym realizowanej w ramach PPP. Łączenie projektów na potrzeby finansowania portfelowego w ramach PPP może zwiększyć możliwości inwestycyjne instytucji finansowych, przy ujednoliconych i znanych im wymogach w zakresie sprawozdawczości, oznakowania rynkowego itp. Emisje papierów wartościowych na rynkach wtórnych mogą zapewnić instytucjom finansowym większą płynność i pomóc w zwiększaniu świadomości na temat możliwości inwestycyjnych. W tym względzie europejski standard zielonych obligacji zapewnia wspólne ramy emisji zielonych obligacji na potrzeby zielonej sekurytyzacji.
2.4.2. Wybór środków z zakresu polityki w celu spełnienia wymogu
Aby wypełnić ten wymóg, państwa członkowskie mogą stosować różnorodne środki:
Tabela 2-5.
Art. 30. ust. 3 - zdanie czwarte
# | Ustęp z art. 30 |
3 - zdanie czwarte | Państwa członkowskie zachęcają do utworzenia instrumentów gwarancji pożyczkowych do celów inwestycji w efektywność energetyczną. |
2.5.1. Zakres i cele wymogu
Instytucje finansowe z wielu powodów mogą wahać się w kwestii oferowania finansowania na wdrażanie środków w zakresie efektywności energetycznej. Mogą one nie znać technologii w zakresie efektywności energetycznej i postrzegać je przez to jako duże ryzyko. Małe przedsiębiorstwa i mikroprzedsiębiorstwa oraz właściciele domów o niskich dochodach również mogą być postrzegani jako niosący duże ryzyko, przez co instytucje finansowe mogą niechętnie rozszerzać na nich pożyczki o przystępnym oprocentowaniu lub nieobarczone wymogami zabezpieczenia. Instytucje finansowe mogą ponadto uważać, że ryzyko związane z produktami o dłuższym terminie zapadalności wymaganym w przypadku niektórych środków w zakresie efektywności energetycznej jest wyższe.
Gwarancje pożyczkowe polegają na zobowiązaniu do zapłacenia pożyczkodawcy określonej sumy pieniędzy w przypadku wystąpienia niekorzystnego zdarzenia (np. niewykonania zobowiązania). Celem gwarancji pożyczkowych jest zachęcanie instytucji finansowych do rozszerzenia pożyczek na środki w zakresie efektywności energetycznej przy odpowiednich warunkach. Struktura gwarancji pożyczkowych może być dostosowana w taki sposób, aby niwelować różne rodzaje ryzyka, w tym ryzyko związane z umową, z płatnością, z realizacją i ryzyko regulacyjne związane z dostosowaniem taryfy, zmiany w publicznych systemach wsparcia itp. Częściowe gwarancje kredytowe to obietnice spłaty kwoty głównej lub odsetek do ustalonej wcześniej wysokości. Częściowych gwarancji kredytowych można udzielać na pokrycie pierwszej straty, kiedy to gwarant wypłaca kredytodawcom odszkodowanie w ustalonej kwocie lub jako odsetek od jakichkolwiek strat; lub na zasadzie pari-passu, kiedy to gwarant jest traktowany na takich samych zasadach co inni wierzyciele. Gwarancje zapłaty to obietnice pokrycia ustalonych wcześniej zobowiązań zapłaty w umowach w sprawie projektu (takich jak zapłaty w ramach finansowania rachunkowego). Gwarancje oparte na polityce chronią pożyczkodawców przed ryzykiem niewykonania zobowiązania przez pożyczkobiorcę państwowego, np. zarząd gminy lub państwowe zakłady użyteczności publicznej. Wydłużanie okresów zapadalności zachęca instytucje finansowe do rozszerzania finansowania o dłuższych terminach zapadalności w postaci gwarancji ukierunkowanych na końcowy element pożyczek.
Gwarancja ogranicza profil ryzyka projektu lub pożyczkobiorcy, co umożliwia przyciągnięcie prywatnych pożyczek o korzystniejszych warunkach (np. wyższych wartościach, niższym oprocentowaniu, dłuższych okresach zapadalności, braku wymogów dotyczących zabezpieczenia itp.). Dzięki zapewnianiu bankom i inwestorom pewności w angażowaniu się w projekty z zakresu efektywności energetycznej gwarancje pożyczkowe mogą pomóc podmiotom realizującym projekty w zabezpieczeniu finansowania w wystarczającej kwocie i z wystarczającym okresem zapadalności. Przykładem jest tu bułgarski fundusz na rzecz efektywności energetycznej i źródeł odnawialnych (zob. ramka 4).
Ramka 4. Bułgarski fundusz na rzecz efektywności energetycznej i źródeł odnawialnych |
Fundusz na rzecz efektywności energetycznej i źródeł odnawialnych ustanowiono w 2004 r. w celu promowania rynku efektywności energetycznej w Bułgarii. W ramach tego funduszu zarządza się zasobami finansowymi, które Bułgaria otrzymuje z Funduszu na rzecz Globalnego Środowiska za pośrednictwem Międzynarodowego Banku Odbudowy i Rozwoju i od innych darczyńców. Ma on strukturę samowystarczalnego podmiotu handlowego i działa jako fundusz odnawialny, który reinwestuje przychody z pożyczek i gwarancji w nowe projekty. Fundusz na rzecz efektywności energetycznej i źródeł odnawialnych oferuje bułgarskim przedsiębiorstwom, gminom i osobom prywatnym zarówno niskooprocentowane pożyczki, jak i gwarancje pożyczkowe na projekty z zakresu efektywności energetycznej. Instrument gwarancji pożyczkowych zapewnia zarówno częściowe gwarancje kredytowe na rzecz projektów indywidualnych, jak i gwarancje portfelowe na rzecz przedsiębiorstw usług energetycznych i portfeli mieszkaniowych. |
2.5.2. Wybór środków z zakresu polityki w celu spełnienia wymogu
Państwa członkowskie mają do dyspozycji różne warianty strategiczne służące spełnieniu wymogu ustanowienia instrumentów gwarancji pożyczkowych, aby zachęcić do udzielania pożyczek na inwestycje w efektywność energetyczną:
Zapewnianie gwarancji pożyczkowych może mieć zasadnicze znaczenie dla realizacji innych wymogów określonych w art. 30, w tym opracowania i zapewniania produktów pożyczkowych na rzecz efektywności energetycznej, takich jak zielone kredyty konsumenckie i kredyty hipoteczne oraz systemy finansowania rachunkowego.
Tabela 2-6.
Art. 30. ust. 4 i 5
# | Ustęp z art. 30 | |
4 | Bez uszczerbku dla postanowień art. 107 i 108 TFUE państwa członkowskie promują ustanawianie systemów wsparcia finansowego w celu większego upowszechnienia środków poprawy efektywności energetycznej na potrzeby znacznej modernizacji systemów indywidualnego ogrzewania i chłodzenia oraz systemów ciepłowniczych i chłodniczych. | |
5 | Państwa członkowskie promują gromadzenie lokalnej wiedzy fachowej i zapewnianie pomocy technicznej, w stosownych przypadkach z wykorzystaniem istniejących sieci i obiektów, w celu oferowania doradztwa w zakresie najlepszych praktyk dotyczących obniżenia emisyjności lokalnych systemów ciepłowniczych i chłodniczych, takich jak dostęp do specjalnego wsparcia finansowego. |
2.6.1. Zakres i cele wymogu
W art. 30 ust. 4 i 5 zobowiązuje się państwa członkowskie do wspierania ustanawiania systemów wsparcia finansowego na modernizację systemów indywidualnego ogrzewania i chłodzenia oraz systemów ciepłowniczych i chłodniczych 33 . W art. 26 przekształconej dyrektywy w sprawie efektywności energetycznej ustanowiono kryteria, które musi spełniać system ciepłowniczy i chłodniczy, aby można go było uznać za efektywny, oraz terminy stopniowego wprowadzania coraz bardziej rygorystycznych kryteriów do 2050 r.
Finansowanie, budowa i obsługa systemów ciepłowniczych i chłodniczych często odbywa się w ramach PPP. Rządy mogą ustanowić instrumenty finansowania bezpośrednio oferujące pożyczki lub dotacje na systemy ciepłownicze i chłodnicze korzystające z odnawialnych źródeł energii. Mogą również pomóc w uruchomieniu prywatnego finansowania systemów ciepłowniczych i chłodniczych za pośrednictwem programów finansowania zgodnie z systemem podziału ryzyka i ścisłego nadzoru, aby poradzić sobie z wyzwaniami związanymi z koordynacją i ustanowić projekty, na które można uzyskać finansowanie z banku. Państwa członkowskie są również zobowiązane do promowania gromadzenia lokalnej wiedzy fachowej i - w stosownych przypadkach - zapewniania pomocy technicznej, aby obniżyć emisyjność lokalnych systemów ciepłowniczych i chłodniczych. Planowanie środków służących uruchomieniu finansowania często odbywa się odrębnie od środków służących zniwelowaniu problemów regulacyjnych i technicznych, na jakie napotyka modernizacja służąca zwiększaniu efektywności energetycznej. Brak finansowania na modernizację systemów indywidualnego ogrzewania i chłodzenia oraz systemów ciepłowniczych i chłodniczych często wynika jednak raczej z braku sprzyjających warunków niż z braku kapitału. Oprócz barier regulacyjnych projekty i programy renowacyjne mogą natrafiać na ograniczenia związane z zasobami ludzkimi, w tym z brakiem lokalnej wiedzy fachowej w zakresie: audytów energetycznych i efektywnych energetycznie technologii; analizy wykonalności; planowania projektu i zarządzania projektem; kwestii prawnych, finansowych i dotyczących transakcji itd.
Publiczna pomoc techniczna może mieć zasadnicze znaczenie dla napędzania popytu na efektywność energetyczną, opracowywania serii projektów, na które można uzyskać finansowanie z banku, i budowania podstaw lokalnej wiedzy fachowej na potrzeby modernizacji systemów indywidualnego ogrzewania i chłodzenia oraz systemów ciepłowniczych i chłodniczych. Różne instrumenty UE, w tym program europejskiego wsparcia energetyki na poziomie lokalnym (ELENA), instrument European City Facility i pomoc na rozwój projektów w ramach inicjatywy "Horyzont 2020", mają zasadnicze znaczenie dla uruchomienia inwestycji w efektywność energetyczną w infrastrukturze publicznej i w publicznych i prywatnych budynkach. Zgodnie z art. 30 ust. 2 państwa członkowskie powinny współpracować z Komisją w celu powielenia tych modeli pomocy na rozwój projektów na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym. Skutecznymi wariantami wdrażania finansowania wraz z pomocą techniczną są również punkty kompleksowej obsługi umożliwiające kompleksowe niwelowanie barier dla poprawy efektywności energetycznej, w tym dla systemów ciepłowniczych i chłodniczych.
2.6.2. Wybór środków z zakresu polityki w celu spełnienia wymogu
Państwa członkowskie mogą zdecydować się na spełnienie wymogów dotyczących ustanowienia systemów wsparcia finansowego, gromadzenia lokalnej wiedzy fachowej i zapewnienia pomocy technicznej na potrzeby modernizacji systemów indywidualnego ogrzewania i chłodzenia oraz systemów ciepłowniczych i chłodniczych za pośrednictwem szeregu środków:
Tabela 3-1.
Art. 30. ust. 11, 12, 13, 14, 15
# | Ustęp z art. 30 |
11 | Państwa członkowskie mogą utworzyć krajowy fundusz efektywności energetycznej. Fundusz ten ma służyć wdrożeniu środków w zakresie efektywności energetycznej w celu wsparcia państw członkowskich w realizacji ich krajowych wkładów w zakresie efektywności energetycznej i ich orientacyjnych trajektorii, o których mowa w art. 4 ust. 2. Krajowy fundusz efektywności energetycznej może zostać ustanowiony jako specjalny fundusz w ramach istniejącego już krajowego instrumentu wspierającego inwestycje kapitałowe. Krajowy fundusz efektywności energetycznej może być finansowany z dochodów z aukcji uprawnień w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji EU ETS w sektorze budynków i sektorze transportu. |
12 | W przypadku gdy państwa członkowskie ustanawiają krajowe fundusze efektywności energetycznej, o których mowa w ust. 11 niniejszego artykułu, tworzą instrumenty finansowe, w tym gwarancje publiczne, w celu większego upowszechnienia prywatnych inwestycji w efektywność energetyczną oraz produktów pożyczkowych na rzecz efektywności energetycznej i innowacyjnych systemów, o których mowa w ust. 3 niniejszego artykułu. Zgodnie z art. 8 ust. 3 i art. 24 krajowy fundusz efektywności energetycznej wspiera priorytetowe wdrożenie środków wśród osób dotkniętych ubóstwem energetycznym, odbiorców wrażliwych, osób w gospodarstwach domowych o niskich dochodach oraz, w stosownych przypadkach, osób zajmujących mieszkania socjalne. To wsparcie obejmuje finansowanie środków w zakresie efektywności energetycznej dla MŚP, by pozyskać i uruchomić prywatne finansowanie dla MŚP. |
13 | Państwa członkowskie mogą zezwolić instytucjom publicznym na wypełnianie obowiązków określonych w art. 6 ust. 1 przez przekazywanie rocznych składek na rzecz krajowego funduszu efektywności energetycznej w wysokości odpowiadającej wartości inwestycji, które są wymagane, by wypełnić te obowiązki. |
14 | Państwa członkowskie mogą przewidzieć, że strony zobowiązane mogą wypełniać swoje obowiązki, o których mowa w art. 8 ust. 1 i 4, przekazując co roku składkę na rzecz krajowego funduszu efektywności energetycznej w wysokości równej wartości inwestycji, które są wymagane, by wypełnić te obowiązki. |
15 | Państwa członkowskie mogą wykorzystywać dochody wynikające z rocznych limitów emisji przewidzianych w decyzji nr 406/2009/WE na tworzenie innowacyjnych mechanizmów finansowania na potrzeby poprawy efektywności energetycznej. |
Zgodnie z art. 30 ust. 11 państwa członkowskie mogą utworzyć krajowy fundusz efektywności energetycznej, aby wspierać wdrażanie środków w zakresie efektywności energetycznej i aby realizować swój krajowy wkład w unijne cele w zakresie efektywności energetycznej do 2030 r. Państwa członkowskie mogą ewentualnie zdecydować się na dostosowanie funkcjonujących krajowych funduszy efektywności energetycznej do zmienionych przepisów art. 30. W porównaniu z wymogami określonymi w dyrektywie w sprawie efektywności energetycznej z 2012 r. (zmienionej w 2018 r.) w przekształconej dyrektywie w sprawie efektywności energetycznej określono, że krajowy fundusz efektywności energetycznej powinien wspierać stosowanie art. 8 ust. 3 dotyczącego wdrażania systemów zobowiązujących do efektywności energetycznej i art. 24 dotyczącego ochrony i wzmacniania pozycji odbiorców wrażliwych oraz łagodzenia ubóstwa energetycznego. W ramach krajowych funduszy efektywności energetycznej należy ponadto nadać priorytet wsparciu odbiorców wrażliwych, osób dotkniętych ubóstwem energetycznym i osób zajmujących mieszkania socjalne oraz rozszerzyć finansowanie środków w zakresie efektywności energetycznej dla MŚP. W stosownych przypadkach publiczne wsparcie finansowe z krajowych funduszy efektywności energetycznej należy opracować zgodnie z przepisami dotyczącymi pomocy państwa na potrzeby poprawy efektywności energetycznej 34 .
Państwa członkowskie mają różne możliwości w tworzeniu lub dostosowywaniu krajowych funduszy efektywności energetycznej:
W następujących artykułach przekształconej dyrektywy w sprawie efektywności energetycznej wyszczególniono możliwości wypełnienia przez państwa członkowskie wymogów poprzez przekazywanie składek do krajowego funduszu efektywności energetycznej:
Jeżeli państwa członkowskie nie wypełnią swoich obowiązków w danym roku, mają możliwość przekazania rocznej składki na rzecz krajowego funduszu efektywności energetycznej. Państwa członkowskie, które zdecydują się na takie rozwiązanie, wciąż będą musiały na późniejszym etapie wypełnić swoje obowiązki określone w art. 4 ust. 2, art. 6 ust. 1 i art. 8 ust. 1 i 4. Celem tego rozwiązania jest umożliwienie państwom członkowskim zrekompensowania - za pośrednictwem środka tymczasowego w formie wkładu finansowego na rzecz krajowego funduszu efektywności energetycznej - luki w ich rocznych krajowych zobowiązaniach, przy jednoczesnym zapewnieniu osiągnięcia ich krajowego wkładu w realizację celów w zakresie efektywności energetycznej na 2030 r. oraz zniwelowania w kolejnych latach zaistniałej luki w obowiązkach określonych w art. 8 i 6 przy pomocy finansowania zarezerwowanego na ten cel w krajowym funduszu efektywności energetycznej.
We wszystkich przypadkach roczne wkłady finansowe muszą być równe wartości inwestycji, które są wymagane, by wypełnić stosowne obowiązki i osiągnąć orientacyjną trajektorię. Jeżeli państwa członkowskie wybiorą jeden z tych wariantów, określają rodzaj środków w zakresie efektywności energetycznej, które mają zostać sfinansowane z krajowego funduszu efektywności energetycznej, aby wypełnić obowiązki określone w art. 4 ust. 6, art. 6 ust. 1, art. 8 ust. 1 i 4 oraz art. 9 ust. 1, i obliczają wielkość oszczędności energii, jaką wygenerują. Aby obliczyć oszczędność energii, państwa członkowskie stosują wspólne metody i zasady wyszczególnione w załączniku V do dyrektywy w sprawie efektywności energetycznej.
Następnie państwa członkowskie obliczają koszt inwestycji służących realizacji ich zobowiązania, aby określić wielkość wymaganego wkładu wnoszonego na rzecz krajowego funduszu efektywności energetycznej. Dane wykorzystane do tych obliczeń powinny wiązać się z historycznymi wynikami krajowego funduszu efektywności energetycznej (gdy fundusz taki już funkcjonuje) lub z instrumentami finansowymi zaprojektowanymi w celu wspierania renowacji publicznych budynków lub innymi publicznymi systemami na rzecz efektywności energetycznej. Państwa członkowskie, jako część powiadomienia o metodach określonego w załączniku V, korzystając z wariantu wyszczególnionego w art. 30 ust. 14 i art. 4 ust. 6, opisują podejście zastosowane w celu oszacowania kosztów inwestycji, w tym metody i dane. Obliczenia powinny podlegać niezależnej ocenie ex ante i ex post. Komisja będzie monitorować stosowane metody dzięki regularnej interakcji z państwami członkowskimi.
Tabela 4-1.
Art. 30. ust. 17 i 18
# | Ustęp z art. 30 |
Państwa członkowskie przedkładają Komisji do dnia 15 marca 2025 r., a następnie co dwa lata, w ramach zintegrowanych krajowych sprawozdań z postępów w dziedzinie energii i klimatu złożonych na podstawie art. 17 i 21 rozporządzenia (UE) 2018/1999 36 , następujące dane: | |
a) wielkość inwestycji publicznych w efektywność energetyczną oraz średni efekt dźwigni osiągnięty dzięki finansowaniu publicznemu wspierającemu środki w zakresie efektywności energetycznej; | |
17 | b) wielkość produktów pożyczkowych na rzecz efektywności energetycznej, z rozróżnieniem na poszczególne produkty; |
c) w stosownych przypadkach - krajowe programy finansowania wprowadzone w celu większego upowszechnienia efektywności energetycznej i najlepszych praktyk oraz innowacyjne systemy finansowania na rzecz efektywności energetycznej. | |
Aby ułatwić opracowanie sprawozdania, o którym mowa w akapicie pierwszym niniejszego ustępu, Komisja włącza wymogi określone w tym akapicie do wspólnego szablonu ustanowionego aktami wykonawczymi przyjętymi na podstawie art. 17 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2018/1999. | |
Do celu wywiązania się z obowiązku, o którym mowa w ust. 17 lit. b), i bez uszczerbku dla dodatkowych środków krajowych, państwa członkowskie uwzględniają istniejące obowiązki ujawniania informacji nałożone na instytucje finansowe, w tym: | |
a) przepisy o ujawnianiu informacji nałożone na instytucje kredytowe na mocy rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2021/2178 37 ; | |
18 | b) wymogi dotyczące ujawniania informacji na temat ryzyka w zakresie ochrony środowiska, polityki społecznej i ładu korporacyjnego (ESG) nałożone na instytucje kredytowe zgodnie z art. 449a rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 38 . |
Aby ułatwić zbieranie i agregowanie danych dotyczących wielkości produktów pożyczkowych na rzecz efektywności energetycznej do celu wywiązania się z obowiązku, o którym mowa w ust. 17 lit. b), do dnia 15 marca 2024 r. Komisja przedstawi państwom członkowskim wskazówki odnośnie do warunków dostępu do danych dotyczących wielkości produktów pożyczkowych na rzecz efektywności energetycznej na poziomie krajowym, zbierania tych danych i ich agregowania. |
W art. 30 ust. 17 zobowiązuje się państwa członkowskie do przedkładania co dwa lata sprawozdań na temat postępów we wdrażaniu przepisów art. 30 w ramach zintegrowanych krajowych sprawozdań z postępów w dziedzinie energii i klimatu (NECPR). W szczególności zobowiązuje się państwa członkowskie do przedstawiania danych dotyczących wielkości inwestycji publicznych w efektywność energetyczną, średniego efektu dźwigni i wielkości rynkowej produktów pożyczkowych na rzecz efektywności energetycznej.
Państwa członkowskie są już zobowiązane do włączania do swoich NECPR sprawozdań dotyczących polityki i środków służących wspieraniu realizacji założeń i celów oraz wnoszenia wkładów określonych w krajowych planach w dziedzinie energii i klimatu. Ten obowiązek sprawozdawczy obejmuje krajowe programy finansowania wprowadzone w celu większego upowszechnienia efektywności energetycznej i najlepszych praktyk oraz innowacyjne systemy finansowania na rzecz efektywności energetycznej. Państwa członkowskie będą korzystały z tego systemu, aby przekazywać wszelkie istotne informacje i spełnić swój obowiązek sprawozdawczy wynikający z art. 30 przekształconej dyrektywy w sprawie efektywności energetycznej. Będą one obejmowały środki zapewniające finansowanie publiczne na potrzeby realizacji celów w zakresie efektywności energetycznej. Należy również przedstawić w sprawozdaniu politykę i środki mające na celu promowanie prywatnego finansowania na rzecz efektywności energetycznej, na przykład poprzez pomoc techniczną, pomoc na rozwój projektów lub środki umożliwiające stosowanie innowacyjnych systemów finansowania ze środków prywatnych (np. finansowanie rachunkowe).
Aby ująć w sprawozdaniu zagregowaną wielkość inwestycji publicznych i średni efekt dźwigni, państwa członkowskie powinny wykorzystać i zagregować informacje, które są już wymagane w obowiązujących NECPR, aby zmierzyć wielkość inwestycji publicznych i średni efekt dźwigni osiągnięty dzięki finansowaniu publicznemu wspierającemu środki w zakresie efektywności energetycznej.
W ramach aktualizacji wytycznych dotyczących sprawozdawczości na potrzeby NECPR Komisja przedstawi dodatkowe wytyczne w sprawie obowiązków sprawozdawczych na potrzeby lit. b powyżej dotyczącej wielkości produktów pożyczkowych na rzecz efektywności energetycznej.
Aby przedstawić w sprawozdaniu całkowitą wielkość produktów pożyczkowych na rzecz efektywności energetycznej, państwa członkowskie będą musiały wykorzystać synergie i unikać powielania z wymogami dotyczącymi danych ujawnianych przez instytucje finansowe na podstawie rozporządzenia w sprawie ujawniania informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem w sektorze usług finansowych, unijnej systematyki dotyczącej zrównoważonego rozwoju 39 i z wymogami dotyczącymi ujawniania informacji na temat ryzyka w zakresie ochrony środowiska, polityki społecznej i ładu korporacyjnego (ESG) nałożonymi na instytucje kredytowe zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 575/2013 w sprawie wymogów kapitałowych 40 . Państwa członkowskie mogą korzystać z tego systemu klasyfikacji i ujawniania informacji finansowych, aby wypełniać elementy wymogów w zakresie sprawozdawczości określone w art. 30. W 2024 r. duże instytucje finansowe posiadające papiery wartościowe notowane na rynku regulowanym UE będą musiały ujawnić działania dostosowane do systematyki dotyczącej zrównoważonego rozwoju związane z celami klimatycznymi. Od stycznia 2026 r. wszystkie instytucje kredytowe UE będą również musiały przedstawiać informacje dotyczące dostosowania swojego portfela handlowego do systematyki dotyczącej zrównoważonego rozwoju.
Ramy systematyki obejmują kilka rodzajów działalności gospodarczej, które mają znaczenie dla celów przekształconej dyrektywy w sprawie efektywności energetycznej (np. jednostkowe środki w zakresie renowacji polegające na instalacji, utrzymaniu lub naprawie urządzeń zwiększających efektywność energetyczną i zintegrowana renowacja istniejących budynków). Aby obliczyć całkowitą wielkość produktów pożyczkowych na rzecz efektywności energetycznej, państwa członkowskie będą musiały zagregować zgłoszone pożyczki, które przedsiębiorstwa oznaczyły jako dostosowane do tych działań gospodarczych, które mają znaczenie dla celów przekształconej dyrektywy w sprawie efektywności energetycznej i dodać je do wielkości publicznych produktów pożyczkowych na rzecz efektywności energetycznej. Państwa członkowskie będą musiały ustalić, które krajowe podmioty sprawujące nadzór nad wdrażaniem obowiązujących zobowiązań dotyczących ujawniania, będą wspierały tę sprawozdawczość, udzielając dostępu do danych ujawnianych przez instytucje finansowe (organ regulacyjny sektora bankowego itp.).
Oprócz dostosowania do systematyki dotyczącej zrównoważonego rozwoju państwa członkowskie będą musiały włączyć również do swojego sprawozdania szacunek wielkości produktów pożyczkowych na rzecz efektywności energetycznej, które nie są dostosowane do systematyki dotyczącej zrównoważonego rozwoju, ale przyczyniają się do większej efektywności energetycznej.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.