Zalecenie Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego z dnia 27 maja 2020 r. w sprawie monitorowania wpływu na stabilność finansową moratoriów na spłatę zadłużenia i publicznych systemów gwarancji oraz innych środków o charakterze fiskalnym podjętych w celu ochrony gospodarki realnej w związku z pandemią COVID-19 (ERRS/2020/8).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2020.249.1

Akt obowiązujący
Wersja od: 27 maja 2020 r.

ZALECENIE EUROPEJSKIEJ RADY DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO
z dnia 27 maja 2020 r.
w sprawie monitorowania wpływu na stabilność finansową moratoriów na spłatę zadłużenia i publicznych systemów gwarancji oraz innych środków o charakterze fiskalnym podjętych w celu ochrony gospodarki realnej w związku z pandemią COVID-19
(ERRS/2020/8)

(2020/C 249/01)

(Dz.U.UE C z dnia 29 lipca 2020 r.)

RADA GENERALNA EUROPEJSKIEJ RADY DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1092/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie unijnego nadzoru makroostrożnościowego nad systemem finansowym i ustanowienia Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego 1 , w szczególności art. 3 ust. 2 lit. b), d) i f) oraz art. 16-18,

uwzględniając decyzję Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego ERRS/2011/1 z dnia 20 stycznia 2011 r. ustanawiającą regulamin Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego 2 , w szczególności art. 15 ust. 3 lit. e) oraz art. 18-20,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wybuch pandemii koronawirusa (COVID-19) i nałożone następnie środki mające powstrzymać jej rozprzestrzenianie się stanowią istotny wstrząs dla gospodarek europejskich. Państwa członkowskie wprowadzają moratoria na spłatę zadłużenia i publiczne systemy gwarancji oraz inne środki o charakterze fiskalnym w celu ochrony przedsiębiorstw i gospodarstw domowych przed skutkami pandemii. Chociaż środki te są skierowane do sektora niefinansowego, mają one wpływ na stabilność finansową.

(2) Skuteczność tych środków w zakresie utrzymania stabilności finansowej zależeć będzie od ich skali oraz założeń. Powinny one być uważnie monitorowane na szczeblu krajowym, tak aby w odpowiednim czasie możliwe było ich dostosowanie przy wykorzystaniu elastyczności przewidzianej w tymczasowych unijnych zasadach dotyczących pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście epidemii COVID-19 3 .

(3) Biorąc pod uwagę wysoki stopień integracji gospodarek państw członkowskich, środki wdrożone przez jedno państwo członkowskie będą miały wpływ na inne państwa członkowskie z uwagi na ich pozytywne lub negatywne efekty zewnętrzne. Takie efekty zewnętrzne należy uwzględnić w kompleksowej ocenie wpływu na stabilność finansową w całej Unii środków podejmowanych przez organy krajowe w celu ochrony gospodarki realnej w związku z pandemią COVID-19.

(4) Zapewnienie skuteczności środków krajowych służących utrzymaniu stabilności finansowej wymaga ścisłego monitorowania i współpracy między krajowymi organami makroostrożnościowymi a krajowymi organami podatkowymi i organami nadzoru, zgodnie z ich odpowiednimi kompetencjami. W dniu 14 maja 2020 r. Europejska Rada ds. Ryzyka Systemowego (ERRS) wystosowała pismo do krajowych organów podatkowych Unii, zachęcając do wczesnego rozpoczęcia intensywnego dialogu między odpowiednimi organami na szczeblu krajowym 4 .

(5) ERRS jest odpowiedzialna za nadzór makroostrożnościowy nad systemem finansowym w Unii i przyczynia się do ograniczania ryzyka systemowego i zapobiegania mu. W tym celu ERRS zamierza monitorować i regularnie omawiać wpływ na stabilność finansową w całej Unii krajowych środków wprowadzonych w celu ochrony gospodarki realnej w odpowiedzi na pandemię COVID-19. ERRS zamierza skupić się w szczególności na skutkach transgranicz- nych i międzysektorowych. Monitorowanie takie powinno być kontynuowane tak długo, jak długo środki te będą miały potencjalny wpływ na stabilność finansową w Unii.

(6) Na potrzeby monitorowania wpływu takich środków na stabilność finansową w całej Unii konieczne będzie przekazywanie istotnych informacji krajowych przez krajowe organy nadzoru makroostrożnościowego. Zwracając się o odpowiednie informacje, ERRS powinna uwzględniać zasadę proporcjonalności i unikać powielania wymogów sprawozdawczych, skupiając się na informacjach, które nie są dostępne z innych źródeł.

(7) Celem ERRS jest uzupełnienie i usprawnienie monitorowania i oceny prowadzonych na szczeblu krajowym. ERRS pragnie zapewnić lepszą wymianę doświadczeń i wczesne rozpoznawanie problemów transgranicznych i między- sektorowych. Na późniejszym etapie ERRS zapewni także koordynację w zakresie stopniowego wycofywania zastosowanych środków. W tym celu ERRS zamierza ustanowić kanał wymiany informacji na potrzeby organów objętych obowiązkiem sprawozdawczym.

(8) Niniejsze zalecenie nie nakłada nowych obowiązków sprawozdawczych na sektor usług finansowych. W celu uzyskania informacji ERRS powinna polegać na przekazywanych przez krajowe organy makroostrożnościowe danych zgromadzonych na potrzeby monitorowania krajowego, opierających się z kolei na sprawozdaniach krajowych organów podatkowych i agencji rządowych zaangażowanych we wdrażanie danych środków. ERRS powinna również opierać się na danych zgromadzonych przez jej instytucje członkowskie, w szczególności Europejski Urząd Nadzoru Bankowego, Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych, Europejski Bank Centralny i Jednolitą Radę ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji.

(9) Niniejsze zalecenie nie narusza kompetencji banków centralnych Unii w zakresie polityki pieniężnej.

(10) Zalecenia ERRS są publikowane po poinformowaniu ich adresatów oraz po poinformowaniu Rady Unii Europejskiej przez Radę Generalną o zamiarze wydania zalecenia i umożliwieniu Radzie zajęcia stanowiska w tym zakresie,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:

SEKCJA  1

ZALECENIA

Zalecenie A - Monitorowanie na szczeblu krajowym wpływu na stabilność finansową środków wprowadzonych w celu ochrony gospodarki realnej w związku z pandemią COVID-19

Zaleca się, aby krajowe organy makroostrożnościowe prowadziły monitorowanie i ocenę wpływu na stabilność finansową środków wprowadzonych przez ich państwa członkowskie w związku z epidemią COVID-19 w celu ochrony gospodarki realnej, takich jak moratoria na spłatę zadłużenia, publiczne systemy gwarancji i inne środki o charakterze fiskalnym. W tym celu zaleca się, aby krajowe organy makroostrożnościowe monitorowały założenia i wykorzystanie tych środków, a także ich ewentualny wpływ na stabilność finansową, w oparciu o kluczowe wskaźniki, takie jak wskazane poniżej.

a)
Założenia i wykorzystanie środków: w szczególności wartość, rodzaj wsparcia finansowego (np. moratoria na spłatę zadłużenia, gwarancje kredytowe, kredyty subsydiowane lub udziały kapitałowe), beneficjenci i warunki skorzystania, czas trwania oraz informacje na temat wykorzystania środka (np. wartość i liczba wniosków złożonych i pozytywnie rozpatrzonych).
b)
Wpływ na stabilność finansową: w szczególności napływ kredytów do gospodarki realnej, płynność, wypłacalność i zadłużenie sektora niefinansowego, a także kondycja finansowa instytucji finansowych, w tym zaobserwowane i oczekiwane tendencje w zakresie kredytów zagrożonych oraz zdolności do spełnienia wymogów płynnościowych i kapitałowych.

Zalecenie B - Przekazywanie ERRS informacji przez krajowe organy makroostrożnościowe

Zaleca się, aby krajowe organy makroostrożnościowe regularnie przekazywały ERRS informacje niezbędne do monitorowania i oceny przez nią wpływu na stabilność finansową w Unii krajowych środków, o których mowa w zaleceniu A. Powinny one obejmować informacje niezbędne do monitorowania i oceny skutków transgranicznych i międzysektorowych udostępnionych krajowym organom makroostrożnościowym w ramach istniejących ustaleń z instytucjami finansowymi dotyczących sprawozdawczości, a także wszelkie dodatkowe informacje udostępniane przez organy podatkowe i inne agencje rządowe zaangażowane we wdrażanie tych środków.

SEKCJA  2

IMPLEMENTACJA

1.
Definicje

Na potrzeby niniejszego zalecenia stosuje się następującą definicję:

a)
"krajowy organ makroostrożnościowy" oznacza organ krajowy, którego cele, organizacja, zadania, kompetencje, instrumenty, zasady ponoszenia odpowiedzialności i inne cechy zostały określone w zaleceniu Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego ERRS/2011/3 5  lub, w przypadku gdy taki organ nie został utworzony, wyznaczony organ zgodnie z rozdziałem 4 tytułem VII dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE 6  lub art. 458 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 7 .
2.
Kryteria implementacji
1.
Do implementacji zaleceń A i B stosuje się następujące kryterium:
a)
Powinna zostać zachowana zasada proporcjonalności, przy uwzględnieniu celu i treści każdego z zaleceń.
2.
Do implementacji zalecenia B stosuje się następujące kryterium:
a)
Pierwsze sprawozdanie powinno zostać przedłożone do dnia 31 lipca 2020 r.
3.
Wzory formularzy sprawozdawczych

Aby zapewnić koordynację w zakresie przekazywania informacji zgodnie z zaleceniem B, ERRS opublikuje odpowiednie wzory formularzy do dnia 30 czerwca 2020 r.

4.
Terminy informowania o realizacji zaleceń

Zgodnie z art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1092/2010 adresaci są zobowiązani poinformować Parlament Europejski, Radę, Komisję i ERRS o działaniach podjętych w odpowiedzi na niniejsze zalecenie lub przedstawić odpowiednie uzasadnienie w przypadku braku działania. Informacje podlegają przesyłaniu zgodnie z poniższymi terminami.

1.
Zalecenie A

Wymaga się, aby adresaci przekazali Parlamentowi Europejskiemu, Radzie, Komisji i ERRS formularz zawarty w załączniku dotyczący implementacji zalecenia A do dnia 31 lipca 2020 r.

2.
Zalecenie B

Wymaga się, aby adresaci przekazali Parlamentowi Europejskiemu, Radzie, Komisji i ERRS formularz zawarty w załączniku dotyczący implementacji zalecenia B do dnia 31 grudnia 2020 r.

5.
Zmiany niniejszego zalecenia

Rada Generalna zdecyduje o konieczności wprowadzenia zmian do niniejszego zalecenia. Zmiany takie dotyczą w szczególności okresu monitorowania i przekazywania informacji zgodnie z zaleceniami A i B.

6.
Monitorowanie i ocena
1.
Rada Generalna ocenia działania adresatów i przedstawiane przez nich uzasadnienia oraz, w razie potrzeby, może stwierdzić nieodpowiednie zastosowanie się do niniejszego zalecenia lub brak odpowiedniego uzasadnienia niepodjęcia działań.
2.
Metodologii określonej w podręczniku dotyczącym oceny zgodności z zaleceniami ERRS (Handbook on the assessment of compliance with ESRB recommendations) 8 , która opisuje procedurę oceny zgodności z zaleceniami ERRS, nie stosuje się.
Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 27 maja 2020 r.
W imieniu Rady Generalnej ERRS
Francesco MAZZAFERRO
Szef Sekretariatu ERRS

ZAŁĄCZNIK

Informacja o działaniach podjętych w odpowiedzi na niniejsze zalecenie

1.
Informacje o adresacie
Zalecenie
Kraj adresata
Instytucja
Nazwa i dane kontaktowe respondenta
Data przekazania informacji
2.
Informacja o działaniach
ZalecenieCzy Państwa instytucja zastosowała się do zalecenia?

(Tak/nie/nie dotyczy)

Opis działań podjętych w celu zastosowania się do

zalecenia

Uzasadnienie częściowego zastosowania się lub braku

zastosowania się do zalecenia

Zalecenie A
Zalecenie B
3.
Uwagi
1.
Niniejszy formularz służy do przekazywania informacji wymaganych na mocy art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1092/2010.
2.
Adresaci powinni przekazać wypełniony formularz ERRS za pośrednictwem jej sekretariatu - elektronicznie w odpowiednim folderze w systemie DARWIN lub pocztą elektroniczną na adres notifications@esrb.europa.eu. (Sekretariat ERRS zapewnia zbiorcze przekazanie informacji Parlamentowi Europejskiemu, Radzie i Komisji.)
3.
Oczekuje się, że adresaci będą przekazywać wszelkie istotne informacje dotyczące implementacji zalecenia oraz kryteriów implementacji, w tym informacje o rodzaju i czasie podjętych działań.
4.
Jeżeli adresat zastosował się do zalecenia jedynie częściowo, powinien przedstawić pełne wyjaśnienie zakresu niezgodności i inne szczegółowe informacje na temat częściowej zgodności. Wyjaśnienie takie powinno wyraźnie wskazywać odpowiednie części zalecenia, do których adresat nie zastosował się.
1 Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 1
2 Dz.U. C 58 z 24.2.2011, s. 4
3 Komunikat Komisji, Tymczasowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19 (2020/C 91 I/01) (Dz.U. C 91 I z 20.3.2020, s. 1) oraz powiązane dokumenty dotyczące zasad pomocy państwa i koronawirusa dostępne pod adresem: https://ec.europa.eu/competition/state_aid/what_is_new/coyid_19.html*
4 Zob. pismo przewodniczącego ERRS do przewodniczącego i członków Rady ds. Gospodarczych i Finansowych z dnia 14 maja 2020 r. dostępne w języku angielskim pod adresem:https://www.esrb.europa.eu/pub/pdf/other/esrb.letter200514_ESRB_work_on_implications_to_protect_the_real_economy~e67a9f48ca.en.pdf.
5 Zalecenie Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego ERRS/2011/3 z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie mandatu makroostrożnoś- ciowego organów krajowych (Dz.U. C 41 z 14.2.2012, s. 1).
6 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi, zmieniająca dyrektywę 2002/87/WE i uchylająca dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 338).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościo- wych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1).
8 Handbook on the assessment of compliance with ESRB recommendations z kwietnia 2016 r., dostępny w języku angielskim pod adresem: https://www.esrb.europa.eu/pub/pdf/recommendations/160502_handbook.en.pdf.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.