Zalecenie 2009/784/WE w sprawie procedur w zakresie ulg w podatku u źródła

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2009.279.8

Akt obowiązujący
Wersja od: 24 października 2009 r.

ZALECENIE KOMISJI
z dnia 19 października 2009 r.
w sprawie procedur w zakresie ulg w podatku u źródła
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2009/784/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 24 października 2009 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 211 tiret drugie,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wiele państw członkowskich stosuje podatek u źródła w odniesieniu do przychodów z papierów wartościowych. Podatek ten jest pobierany przez emitenta papierów wartościowych lub przez pośrednika finansowego zaangażowanego w wypłatę przychodu.

(2) W wielu przypadkach prawo do nakładania podatku dzielone jest między państwem źródła i państwem rezydencji, dlatego też inwestorzy nierezydenci mogą być uprawnieni do niższej stawki podatku u źródła lub zwolnienia z tego podatku w państwie źródła zgodnie z umowami w sprawie unikania podwójnego opodatkowania lub zgodnie z prawem krajowym. Procedury w zakresie obniżania stawek tego podatku u źródła lub ubiegania się o zwrot pobranego u źródła podatku są jednak zwykle skomplikowane i różnią się znacznie w poszczególnych państwach członkowskich.

(3) Wiele państw członkowskich wprowadziło ograniczenie, zgodnie z którym usługi podmiotu pobierającego mogą świadczyć jedynie pośrednicy finansowi mający siedzibę w ramach ich własnej jurysdykcji.

(4) Zawiłości wynikające z tej sytuacji utrudniają funkcjonowanie rynków kapitałowych i zwiększają koszty rozliczeń transgranicznych. Czynnik ten został rozpoznany jako jedna z barier utrudniających efektywne inwestycje transgraniczne w papiery wartościowe w sprawozdaniach Giovanniniego pt.: "Cross-border clearing and settlement arrangements in the European Union" ("Transgraniczne systemy rozrachunkowo-rozliczeniowe w Unii Europejskiej")(1) z 2001 r. i "Second Report on EU Clearing and Settlement" ("Drugie sprawozdanie w sprawie usług rozliczeniowych i rozrachunkowych w UE")(2) z 2003 r.

(5) Istniejące procedury w zakresie ulg w podatku u źródła zostały przeanalizowane w dwóch sprawozdaniach grupy ekspertów ds. przestrzegania przepisów podatkowych (FISCO)(3), proponujących usprawnienie tych procedur: "Fact-Finding Study on Fiscal Compliance Procedures Related to Clearing and Settlement within the EU" ("Badanie rozpoznawcze procedur przestrzegania przepisów podatkowych związanych z usługami rozliczeniowo-rozrachunkowymi w UE") z 2006 r. i drugim sprawozdaniu z 2007 r. pt. "Solutions to Fiscal Compliance Barriers Related to Post-Trading within the EU" ("Sposoby zwalczania przeszkód dla przestrzegania przepisów podatkowych związanych z czynnościami posttransakcyjnymi w UE").

(6) Według tych sprawozdań istotnym krokiem w kierunku uproszczenia procedur w zakresie podatku u źródła byłoby przyznawanie ulgi, w tym podatku u źródła, zamiast stosowania procedury zwrotu.

(7) Procedurami uproszczenia nie należy obejmować przychodu z papierów wartościowych objętego zakresem prawodawstwa wspólnotowego, a mianowicie dyrektywy Rady 90/435/EWG z dnia 23 lipca 1990 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania stosowanego w przypadku spółek dominujących i zależnych różnych państw członkowskich(4) oraz dyrektywy Rady 2003/49/WE z dnia 3 czerwca 2003 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania stosowanego do odsetek oraz należności licencyjnych między powiązanymi spółkami różnych państw członkowskich(5). Uproszczenie nie jest również wymagane w przypadku gdy niektóre państwa członkowskie pobierają podatek u źródła zamiast uczestniczyć w wymianie informacji podczas okresu przejściowego określonego w art. 11 dyrektywy Rady 2003/48/WE z dnia 3 czerwca 2003 r. w sprawie opodatkowania dochodów z oszczędności w formie wypłacanych odsetek(6).

(8) W wyjątkowych przypadkach, gdy zastosowanie ulgi podatkowej u źródła nie jest możliwe, państwa członkowskie źródła mogłyby również poprawić obecną sytuację, ustanawiając szybkie procedury zwrotu.

(9) W celu zapewnienia neutralnych warunków konkurencji pomiędzy pośrednikami finansowymi we Wspólnocie właściwe jest, by zezwolić pośrednikom finansowym, mającym siedzibę w państwach członkowskich innych niż państwa członkowskie źródła, pośredniczącym między emitentem papierów wartościowych a właścicielem odsetek, na uczestniczenie w procedurach w zakresie podatku u źródła w charakterze podmiotów informujących lub podmiotów pobierających.

(10) Pośrednicy finansowi mający swoją siedzibę w krajach EFTA powinni być traktowani tak samo jak pośrednicy finansowi mający siedzibę w państwach członkowskich w zakresie, w jakim kraje te zapewniają poziom pomocy administracyjnej równoważny z poziomem zapewnionym na mocy dyrektywy Rady 77/799/EWG z dnia 19 grudnia 1977 r. dotyczącej wzajemnej pomocy właściwych władz państw członkowskich w dziedzinie podatków bezpośrednich oraz opodatkowania składek ubezpieczeniowych(7) oraz dyrektywy Rady 2008/55/WE z dnia 26 maja 2008 r. w sprawie wzajemnej pomocy przy odzyskiwaniu wierzytelności dotyczących niektórych opłat, ceł, podatków i innych obciążeń(8).

(11) Państwa członkowskie mają pełne prawo do ochrony swych dochodów podatkowych, a zatem powinny mieć możliwość wymagania od pośredników finansowych uzyskania przez nich wcześniejszego zezwolenia lub zgody na działanie w charakterze podmiotu informującego lub podmiotu pobierającego.

(12) Zezwolenie pośrednikom finansowym na przekazywanie kolejnemu pośrednikowi w łańcuchu podmiotów przechowujących papiery wartościowe jedynie łącznych informacji o stawkach podatku u źródła pozwoliłoby osiągnąć znaczne oszczędności wszystkim zainteresowanym stronom i wyeliminowałoby obawy związane z ochroną danych i konkurencją w trakcie przekazywania informacji o kliencie pomiędzy pośrednikami finansowymi.

(13) Uproszczenie mogłoby mieć jeszcze większy zasięg dzięki dopuszczeniu alternatywnych w stosunku do certyfikatów rezydencji dowodów uprawnienia inwestorów do ulgi podatkowej, takich jak oświadczenie właściciela odsetek o rezydencji podatkowej oraz informacje identyfikacyjne posiadane przez pośredników finansowych w ramach obowiązków określonych dyrektywą 2004/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych(9).

(14) Aby zmniejszyć obciążenie administracyjne, należy zezwolić pośrednikom finansowym na przechowywanie dokumentacji w formie elektronicznej.

(15) Państwa członkowskie powinny korzystać z możliwości wymiany informacji na mocy prawodawstwa wspólnotowego i dwustronnych umów podatkowych oraz angażować się we wspólne lub indywidualne kontrole w celu weryfikacji przestrzegania przez pośredników finansowych swoich obowiązków. Powinny one również korzystać z dyrektywy 2008/55/WE i wszelkich przyszłych odpowiadających jej instrumentów odzyskiwania wpływów podatkowych od innego państwa członkowskiego lub kraju EFTA.

(16) Przedmiotowa kwestia była tematem szczegółowej dyskusji przedstawicieli państw członkowskich w ramach IV grupy roboczej Komisji ds. podatków bezpośrednich oraz na forum Europejskiego Komitetu Papierów Wartościowych. Prace dotyczące procedur w zakresie ulg w podatku u źródła są równolegle prowadzone w ramach Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD),

NINIEJSZYM ZALECA:

1. Przedmiot i zakres

1.1. Niniejsze zalecenie dotyczy poprawy procedur stosowanych przez państwa członkowskie w zakresie przyznawania ulg w podatku u źródła od przychodu z transgranicznych papierów wartościowych uzyskanego przez inwestorów mających rezydencję we Wspólnocie, zgodnie z umowami w sprawie unikania podwójnego opodatkowania lub przepisami prawa krajowego.

1.2. Niniejsze zalecenie ma zastosowanie do przychodu z papierów wartościowych, który powstał w jednym z państw członkowskich i został wypłacony za pośrednictwem jednego lub większej liczby pośredników finansowych mających siedzibę we Wspólnocie lub w krajach EFTA, zapewniających poziom pomocy administracyjnej równoważny z poziomem zapewnionym na mocy dyrektywy 77/799/EWG i dyrektywy 2008/55/WE.

1.3. Niniejsze zalecenie nie ma zastosowania do przychodu z papierów wartościowych objętego zakresem dyrektywy 90/435/EWG lub dyrektywy 2003/49/WE lub do podatku u źródła pobieranego w niektórych państwach członkowskich podczas okresu przejściowego zgodnie z art. 11 dyrektywy 2003/48/WE.

2. Definicje

Do celów niniejszego zalecenia stosuje się poniższe definicje:

a) "przychód z papierów wartościowych" oznacza dywidendę, odsetki lub inny rodzaj przychodu z papierów wartościowych, w odniesieniu do których obowiązuje podatek u źródła w państwie członkowskim źródła;

b) "państwo członkowskie źródła" oznacza państwo członkowskie, w którym emitent papierów wartościowych przynoszących przychód ma swoją rezydencję podatkową;

c) "państwo członkowskie rezydencji" oznacza państwo członkowskie, w którym właściciel odsetek otrzymujący przychód z papierów wartościowych ma swoją rezydencję podatkową;

d) "pośrednik finansowy" oznacza Centralny Depozyt Papierów Wartościowych, instytucję kredytową lub inny posiadający zezwolenie lub podlegający nadzorowi podmiot gospodarczy, występujący w łańcuchu podmiotów przechowujących papiery wartościowe pomiędzy emitentem papierów wartościowych a właścicielem odsetek;

e) "właściciel odsetek" oznacza inwestora, który otrzymuje przychód z papierów wartościowych dla własnej korzyści;

f) "podmiot informujący" oznacza pośrednika finansowego, któremu państwo członkowskie źródła zezwoliło, by odpowiadał za weryfikację uprawnienia inwestorów do ulgi podatkowej i do przekazywania tej informacji kolejnemu pośrednikowi finansowemu w łańcuchu podmiotów przechowujących papiery wartościowe, aż do przekazania jej podmiotowi pobierającemu;

g) "podmiot pobierający" oznacza podmiot informujący, któremu państwo członkowskie źródła zezwoliło również, by odpowiadał za pobranie podatku u źródła przy zastosowaniu odpowiedniej stawki i odprowadzenie pobranego podatku do właściwego organu podatkowego państwa członkowskiego źródła;

h) "łączne informacje o stawkach podatku u źródła" oznaczają informacje dostarczane w formacie grupującym przychód z papierów wartościowych według mającej zastosowanie stawki podatku u źródła, bez określenia tożsamości właścicieli papierów wartościowych.

3. Ulga podatkowa u źródła

Państwa członkowskie źródła wzywa się do tego, by ulgi w podatku u źródła przyznawały u źródła w momencie wypłaty przychodu z papierów wartościowych pod warunkiem udostępnienia wszystkich niezbędnych informacji.

4. Standardowe i szybkie procedury zwrotu

Państwa członkowskie źródła wzywa się do ustanowienia standardowych i szybkich procedur zwrotu, w przypadkach gdy zastosowanie ulgi podatkowej u źródła jest wyjątkowo niemożliwe. Takie procedury powinny obejmować następujące działania:

a) umożliwienie podmiotom informującym lub podmiotom pobierającym na składanie w imieniu inwestorów wniosków o zwrot podatku do organów podatkowych państwa członkowskiego źródła;

b) wykorzystanie pojedynczych punktów kontaktowych do składania i rozpatrywania wszystkich wniosków o zwrot oraz publikowanie wszystkich istotnych informacji o procedurach zwrotu na stronie internetowej, w co najmniej jednym języku, używanym zazwyczaj w sferze finansów międzynarodowych;

c) wykorzystanie wspólnych formatów wniosków o zwrot, które mogłyby być wypełniane elektronicznie,

d) zwrot podatku w rozsądnym terminie, zazwyczaj w terminie 6 miesięcy od otrzymania wniosku o zwrot przez właściwy organ podatkowy, pod warunkiem udostępnienia wszystkich niezbędnych informacji.

5. Rola podmiotów informujących i podmiotów pobierających

5.1. Podmiot informujący będący najbliżej inwestora powinien zajmować zazwyczaj najlepszą pozycję do tego, by działać w charakterze podmiotu pobierającego.

5.2. Jeśli tak nie jest, a w łańcuchu podmiotów przechowujących papiery wartościowe występuje kilka podmiotów informujących:

a) podmiot informujący będący najbliżej inwestora powinien sprawdzić, czy inwestor jest uprawniony do ulgi podatkowej i przechować otrzymaną dokumentację;

b) podmiot informujący będący najbliżej inwestora powinien przekazywać szczegółowe informacje dotyczące inwestora państwu członkowskiemu źródła w trybie corocznym lub na żądanie;

c) każdy podmiot informujący w łańcuchu podmiotów przechowujących papiery wartościowe powinien przekazywać łączne informacje o stawkach podatku u źródła kolejnemu podmiotowi informującemu, aż dotrą one do podmiotu pobierającego; oraz

d) podmiot pobierający powinien stosować ulgi w podatku u źródła na podstawie otrzymanych łącznych informacji o stawkach podatku u źródła.

6. Warunki w stosunku do pośredników finansowych

6.1. Państwa członkowskie źródła wzywa się do określenia proporcjonalnych i niedyskryminujących warunków i obowiązków, jakie pośrednicy finansowi będą musieli wypełnić, by otrzymać zezwolenie na działanie w charakterze podmiotu informującego lub podmiotu pobierającego.

6.2. Państwa członkowskie źródła wzywa się do wycofania przyznanego zezwolenia w przypadkach nie wypełnienia przez podmiot informujący lub podmiot pobierający określonych przez nie warunków i obowiązków.

7. Dokumentacja będąca dowodem uprawnienia do ulgi podatkowej

7.1. Państwa członkowskie źródła wzywa się do dopuszczenia alternatywnych w stosunku do certyfikatów rezydencji wydanych przez państwo członkowskie rezydencji dowodów uprawnienia inwestorów do ulgi podatkowej. Dowody alternatywne mogą obejmować oświadczenie właściciela odsetek o rezydencji podatkowej i dokumentację zebraną przez podmioty informujące na mocy obowiązków określonych dyrektywą 2004/39/WE w sprawie rynków instrumentów finansowych.

7.2. Ustalając alternatywne dowody, o których mowa w pkt 7.1, państwa członkowskie źródła mogą uwzględniać poziom ryzyka związanego z daną ulgą, ustalając, na przykład, mniej uciążliwe zasady w przypadku roszczeń poniżej 1.000 EUR.

8. Informacje i dokumentacja w formacie elektronicznym

Państwa członkowskie źródła wzywa się do dopuszczenia możliwości przekazywania i przechowywania informacji i dokumentacji przez podmioty informujące i podmioty pobierające za pomocą środków elektronicznych.

9. Nadzór

Państwa członkowskie wzywa się do określenia procedur mających na celu weryfikację wywiązywania się z obowiązków powstałych zgodnie z niniejszym zaleceniem przez podmioty informujące i podmioty pobierające. Procedury te mogą obejmować pojedyncze lub wspólne kontrole prowadzone przez organ podatkowy państwa członkowskiego źródła, organ podatkowy państwa członkowskiego, w którym podmiot informujący lub podmiot pobierający ma swoją siedzibę lub przez kontrolerów zewnętrznych.

10. Działania następcze

10.1. Państwa członkowskie zachęca się do przyjmowania bardziej elastycznych przepisów dotyczących uproszczenia procedur przyznawania ulgi w podatku u źródła od przychodu z transgranicznych papierów wartościowych od tych przewidzianych w niniejszym zaleceniu.

10.2. Państwa członkowskie wzywa się do zbadania oferowanych przez niniejsze zalecenie możliwości wdrożenia nowych, nieuciążliwych kanałów wymiany informacji mających na celu dostarczanie zarówno państwu członkowskiemu źródła, jak i państwu członkowskiemu rezydencji szczegółowych informacji dotyczących inwestorów. Wzorem dla nich mogą być procedury opracowane na mocy prawodawstwa wspólnotowego, w szczególności na mocy dyrektywy 2003/48/WE.

10.3. Państwa członkowskie wzywa się do zbadania możliwości i warunków zezwolenia podmiotom pobierającym na dokonywanie kompensaty między kwotą podatku do zwrotu a kwotą podatku do przekazania organom podatkowym państwa członkowskiego źródła.

10.4. Państwa członkowskie wzywa się do opracowania wspólnych warunków i obowiązków, decydujących o zatwierdzaniu pośredników finansowych do celów niniejszego zalecenia.

10.5. Państwa członkowskie wzywa się do kontynuacji prac poświęconych możliwym sposobom ulepszenia procedur w zakresie ulg w podatku u źródła w ramach odpowiednich grup roboczych Komisji i do przyjęcia skoordynowanego stanowiska w tym zakresie w ramach odpowiednich rozmów na forum OECD.

11. Adresaci

Niniejsze zalecenie skierowane jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 19 października 2009 r.

W imieniu Komisji
Charlie McCREEVY
Członek Komisji

______

(1) http://ec.europa.eu/internal_market/financial-markets/docs/clearing/first_giovannini_report_en.pdf

(2) http://ec.europa.eu/internal_market/financial-markets/docs/clearing/second_giovannini_report_en.pdf

(3) http://ec.europa.eu/internal_market/financial-markets/clearing/compliance_fr.htm#reports

(4) Dz.U. L 225 z 20.8.1990, s. 6.

(5) Dz.U. L 157 z 26.6.2003, s. 49.

(6) Dz.U. L 157 z 26.6.2003, s. 38.

(7) Dz.U. L 336 z 27.12.1977, s. 15.

(8) Dz.U. L 150 z 10.6.2008, s. 28.

(9) Dz.U. L 145 z 30.4.2004, s. 1.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.