Wychodzenie naprzeciw obawom młodych ludzi w Europie - wprowadzanie w życie Europejskiego Paktu na rzecz Młodzieży i wspieranie aktywnego obywatelstwa.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2005.292.5

Akt nienormatywny
Wersja od: 24 listopada 2005 r.

Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów Państw Członkowskich zgromadzonych w Radzie w sprawie wychodzenia naprzeciw obawom młodych ludzi w Europie - wprowadzanie w życie Europejskiego Paktu na rzecz Młodzieży i wspieranie aktywnego obywatelstwa

(2005/C 292/03)

(Dz.U.UE C z dnia 24 listopada 2005 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ I PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH ZGROMADZENI W RADZIE,

PRZYPOMINAJĄ

Białą Księgę Komisji Europejskiej z listopada 2001 r. zatytułowaną "Nowe impulsy dla młodzieży europejskiej"(1), dla której Rada wyraziła poparcie w konkluzjach z 14 lutego 2002 r.(2) oraz w rezolucji z 27 czerwca 2002 r.(3) ustanawiającej ramy europejskiej współpracy w sprawach młodzieży.

Europejski Pakt na rzecz Młodzieży przyjęty przez Radę Europejską na wiosennym posiedzeniu w dniach 22-23 marca 2005 r. jako jeden z instrumentów służących realizacji celów lizbońskich w dziedzinie wzrostu i zatrudnienia. Pakt skupia się na trzech dziedzinach: zatrudnienie, integracja i postęp społeczny; edukacja, kształcenie i mobilność; godzenie życia zawodowego z życiem osobistym i rodzinnym.(4)

Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJĄ komunikat Komisji w sprawie polityk europejskich dotyczących młodzieży "Wychodzenie naprzeciw obawom młodych ludzi w Europie - wprowadzanie w życie Europejskiego Paktu na rzecz Młodzieży i wspieranie aktywnego obywatelstwa"(5).

PODKREŚLAJĄ, ŻE

1. Aktywne obywatelstwo młodych ludzi jest kluczem do budowy demokratycznych, sprzyjających integracji społeczeństw na każdym szczeblu.

2. Młodzi ludzie i organizacje młodzieżowe powinny odegrać swoją rolę w rozwoju Unii Europejskiej, m.in. przyczyniając się do realizacji celów lizbońskich dotyczących zwiększenia zatrudnienia i wzrostu.

3. Aby przyczynić się do osiągnięcia celów lizbońskich dotyczących zatrudnienia, młodzi ludzie muszą być w pełni zintegrowani ze społeczeństwem, a w związku z tym muszą:

– być wspierani w zakresie dostępu do rynku pracy i zachęcani do rozwijania kreatywności i przedsiębiorczości;

– być wyposażeni w wiedzę, umiejętności i kompetencje dzięki odpowiedniej, wysokiej jakości edukacji, szkoleniu i mobilności zarówno w ramach działań formalnych, jak i nieformalnych;

– być w stanie godzić życie rodzinne i zawodowe.

4. Instrumenty wspólnotowe służące wsparciu partnerstwa lizbońskiego na rzecz wzrostu i zatrudnienia, takie jak program prac "Edukacja i szkolenia 2010" oraz strategie zatrudnienia i integracji społecznej, odgrywają kluczową rolę w realizacji celów Europejskiego Paktu na rzecz Młodzieży.

5. Szczególne potrzeby młodych ludzi powinny być brane pod uwagę przez działaczy na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim, tak by zagadnienia dotyczące młodzieży we wszystkich właściwych politykach otrzymały większe znaczenie.

6. Młodzi ludzie i organizacje młodzieżowe powinny być konsultowane i ściśle zaangażowane w opracowywanie, wdrażanie i kontynuację związanych z nimi działań podejmowanych w ramach poszczególnych polityk, przyczyniając się w ten sposób do zwiększenia wśród młodych ludzi poczucia aktywnego obywatelstwa.

7. Osoby działające w dziedzinie zatrudnienia młodzieży i w organizacjach młodzieżowych muszą być odpowiednio przeszkolone i wykwalifikowane, tak by mogły udzielać młodym ludziom skutecznego wsparcia.

ODNOTOWUJĄ, ŻE europejskie ramy współpracy w sprawach młodzieży obejmują obecnie trzy aspekty:

– wspieranie aktywnego obywatelstwa młodych ludzi poprzez otwartą metodę koordynacji w sprawach związanych z młodzieżą,

– Europejski Pakt na rzecz Młodzieży, który uwydatnia zagadnienia dotyczące młodzieży w podstawowych dziedzinach partnerstwa lizbońskiego na rzecz wzrostu i zatrudnienia,

– uwzględnianie zagadnień dotyczących młodzieży w innych właściwych politykach europejskich.

Program Młodzież i przyszły program Młodzież w Działaniu uzupełniają te ramy działania.

ZGADZAJĄ SIĘ, ŻE:

1. Należy kontynuować prace nad wspieraniem aktywnego obywatelstwa poprzez realizację priorytetów otwartej metody koordynacji w sprawach związanych z młodzieżą: udziału, informacji, wolontariatu i pogłębiania znajomości problemów młodzieży, w tym poprzez zwiększanie wiedzy na temat zagadnień poruszanych w Europejskim Pakcie na rzecz Młodzieży.

2. Realizacja celów Europejskiego Paktu na rzecz Młodzieży będzie kontynuowana w ramach partnerstwa lizbońskiego na rzecz zatrudnienia i wzrostu.

3. W pracach nad zwiększaniem znaczenia zagadnień dotyczących młodzieży w innych właściwych politykach europejskich kwestię priorytetową stanowić będą: walka z dyskryminacją, zdrowy styl życia, w tym sport, i badania naukowe dotyczące młodzieży.

4. Podczas realizacji ram współpracy:

– należy zapewnić, by te trzy aspekty były spójne i wzajemnie się uzupełniały;

– należy prowadzić konsultacje z młodymi ludźmi i organizacjami młodzieżowymi za pośrednictwem Europejskiego Forum Młodzieży, krajowych rad młodzieży lub innych podobnych organów oraz również rozwijać dialog z młodzieżą niezrzeszoną;

– należy stosować się do istniejących mechanizmów i harmonogramów dotyczących każdego z aspektów;

– należy zwalczać wszelką dyskryminację ze względu na płeć, rasę lub pochodzenie etniczne, religię lub światopogląd, niepełnosprawność lub orientację seksualną.

ZACHĘCAJĄ PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE DO:

1. kontynuowania realizacji wspólnych celów uzgodnionych w ramach otwartej metody koordynacji w sprawach młodzieży;

2. zapewnienia skutecznej kontynuacji działań związanych z Europejskim Paktem na rzecz Młodzieży podczas realizacji Strategii Lizbońskiej, np. poprzez wyznaczanie wymiernych celów;

3. rozwinięcia na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym zorganizowanego dialogu z młodymi ludźmi i organizacjami młodzieżowymi dotyczącego związanych z nimi działań podejmowanych w ramach poszczególnych polityk, z udziałem naukowców zajmujących się problematyką młodzieży.

ZACHĘCAJĄ KOMISJĘ DO:

1. rozwijania na szczeblu europejskim zorganizowanego dialogu z młodymi ludźmi dotyczącego związanych z nimi działań podejmowanych w ramach poszczególnych polityk, np. poprzez innowacyjne wykorzystanie technologii informatycznych oraz organizowanie regularnych konferencji z udziałem młodych ludzi, organizacji młodzieżowych, naukowców zajmujących się problematyką młodzieży i działaczy;

2. rozwijania, promowania i ułatwiania dostępu do Europejskiego Portalu Młodzieżowego, inicjatyw EURES, PLOTEUS i EURODESK w celu pomocy młodzieży w możliwie największym wykorzystaniu istniejących możliwości zatrudnienia, wolontariatu oraz studiów zagranicznych;

3. zapewnienia skutecznych działań w ramach kontynuacji Europejskiego Pakietu na rzecz Młodzieży podczas realizacji Strategii Lizbońskiej.

WZYWAJĄ PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE I KOMISJĘ DO:

1. zachęcania do uznawania, w stosunku do młodych ludzi i osób działających w dziedzinie zatrudnienia młodzieży i w organizacjach młodzieżowych, pozaformalnego i nieformalnego kształcenia się oraz jego potwierdzenia, np. poprzez opracowanie paszportu młodzieżowego "Youthpass" i rozważenie jego włączenia do dokumentu "Europass", biorąc pod uwagę sytuację krajową i uwzględniając kompetencje Państw Członkowskich;

2. zdefiniowania przeszkód oraz wymiany, rozwoju i stosowania dobrych praktyk dotyczących mobilności młodych ludzi w celu ułatwienia im pracy, wolontariatu, dostępu do szkoleń i studiów w całej Unii Europejskiej i poza nią;

3. jak najlepszego wykorzystania możliwości stwarzanych przez polityki Wspólnoty i Państw Członkowskich, programy i inne instrumenty w celu umocnienia aktywnego obywatelstwa młodych ludzi, ich integracji ze społeczeństwem, zwiększenia ich możliwości zatrudnienia na rynku pracy oraz poziomu uzyskanego wykształcenia;

4. oceny ram współpracy europejskiej w sprawach młodzieży w 2009 r.

______

(1) 14441/01 - COM(2001) 681 wersja ostateczna.

(2) Dz.U. C 119 z 22.5.2002, str. 6.

(3) Dz.U. C 168 z 13.7.2002, str. 2-5.

(4) 7619/1/05. Punkt 37 konkluzji.

(5) 9679/05 - COM(2005) 206 wersja ostateczna.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.