Wniosek dotyczący rozporządzenia Rady powierzającego Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania dotyczące funkcjonowania Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego (05551/2010 - C7-0014/2010 - 2009/0141(CNS)).
Dz.U.UE.C.2011.351E.447/2
Akt nienormatywnyP7_TA(2010)0275
Wniosek dotyczący rozporządzenia Rady powierzającego Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania dotyczące funkcjonowania Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego (05551/2010 - C7-0014/2010 - 2009/0141(CNS))
(2011/C 351 E/41)
(Dz.U.UE C z dnia 2 grudnia 2011 r.)
(Specjalna procedura ustawodawcza -konsultacja)
Wniosek został zmieniony w dniu 7 lipca 2010 r. w następujący sposób(1):
TEKST PROPONOWANY PRZEZ RADĘ | POPRAWKA |
Poprawka 1 | |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Punkt 1 a preambuły (nowy) | |
(1a) Na długo przed kryzysem Parlament Europejski nawoływał systematycznie do zapewnienia rzeczywiście równych szans wszystkim podmiotom na poziomie Unii Europejskiej, wskazując na znaczne braki w nadzorze unijnym nad nawet bardziej zintegrowanymi rynkami finansowymi (w rezolucji z dnia 13 kwietnia 2000 r. w sprawie komunikatu Komisji dotyczącego wprowadzania w życie ram dla rynków finansowych: plan działania(1), w rezolucji z dnia 25 listopada 2002 r. w sprawie zasad nadzoru ostrożnościowego w Unii Europejskiej(2), w rezolucji z dnia 11 lipca 2007 r. w sprawie polityki usług finansowych (2005-2010) - biała księga(3), w rezolucji z dnia 23 września 2008 r. zawierającej zalecenia dla Komisji w sprawie funduszy hedgingowych i niepublicznego rynku kapitałowego(4), w rezolucji z dnia 9 października 2008 r. zawierającej zalecenia dla Komisji w sprawie działań następczych w związku z metodą Lamfalussy'ego: przyszła struktura nadzoru(5), w rezolucji z dnia 22 kwietnia 2009 r. w sprawie zmienionego wniosku w sprawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Solvency II)(6) oraz w rezolucji z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie agencji ratingowych(7)). ______ (1) Dz.U. C 40 z 7.2.2001, s. 453. (2) Dz.U. C 25 E z 29.1.2004, s. 394. (3) Dz.U. C 175 E z 10.7.2008, s. xx. (4) Dz.U. C 8 E z 14.1.2010, s. 26. (5) Dz.U. C 9 E z 15.1.2010, s. 48. (6) Teksty przyjęte, P6_TA(2009)0251. (7) Teksty przyjęte, P6_TA(2009)0279. | |
Poprawka 2 | |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Punkt 8 a preambuły | |
(8a) Środki służące gromadzeniu informacji określonych w niniejszym rozporządzeniu są konieczne do wykonania zadań ESRB i powinny być bez uszczerbku dla ram prawnych europejskiego systemu statystycznego i Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC) w dziedzinie statystyki. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem pozostawać bez uszczerbku dla rozporządzenia WE nr 223/2009 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 marca 2009 r. w sprawie statystyki europejskiej i dla rozporządzenia Rady WE nr 2533/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczącego zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny. | (8a) Europejskiemu Bankowi Centralnemu należy powierzyć zadanie udzielania ESRB wsparcia statystycznego. Gromadzenie i przetwarzanie informacji zgodne z niniejszym rozporządzeniem i niezbędne do wykonywania zadań ESRB powinno w związku z tym opierać się na przepisach art. 5 Statutu ESBC i EBC oraz na przepisach rozporządzenia Rady (WE) nr 2533/98 z dnia 23 listopada 1998 dotyczącego zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny(1). Stosownie do tego poufnymi informacjami statystycznymi zgromadzonymi przez EBC lub ESBC należy dzielić się z ESRB. |
______ (1) Dz.U. L 318 z 27.11.1998, s. 8. | |
Poprawka 3 | |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 1 - ustęp 1 a (nowy) | |
1a. Przewodniczący ESRB jest prezesem EBC. Okres pełnienia mandatu przez przewodniczącego ESRB jest równy okresowi pełnienia mandatu prezesa EBC. | |
Poprawka 4 | |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 1 - ustęp 1 b (nowy) | |
1b. Pierwszy wiceprzewodniczący jest wybierany przez członków Rady Ogólnej EBC na okres odpowiadający okresowi jego członkostwa w Radzie Ogólnej, ze względu na potrzebę zapewnienia zrównoważonej reprezentacji państw członkowskich zarówno wewnątrz strefy euro, jak i poza nią. Jego mandat może zostać przedłużony. | |
Poprawka 5 | |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 1 - ustęp 1 c (nowy) | |
1c. Drugi wiceprzewodniczący jest przewodniczącym Wspólnego Komitetu Europejskich Organów Nadzoru (Wspólnego Komitetu) powołanego na mocy art. 40 rozporządzenia (UE) nr .../2010 [ESMA], rozporządzenia (UE) nr .../2010 [EIOPA] oraz rozporządzenia (UE) nr .../2010[EBA] ("Wspólny Komitet"). | |
Poprawka 6 | |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 1 - ustęp 1 d (nowy) | |
1d. Przed objęciem urzędu przewodniczący i wiceprzewodniczący przedstawiają Parlamentowi Europejskiemu na przesłuchaniu publicznym, jak zamierzają wykonywać swe obowiązki wynikające z niniejszego rozporządzenia. Drugi wiceprzewodniczący przedstawia Parlamentowi Europejskiemu plan wypełniania obowiązków powierzonych mu jako przewodniczącemu Wspólnego Komitetu. | |
Poprawka 7 | |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 1 - ustęp 1 e (nowy) | |
1e. Przewodniczący przewodniczy posiedzeniom Zarządu Głównego i Komitetu Sterującego. | |
Poprawka 8 | |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 1 - ustęp 1 f (nowy) | |
1f. Jeżeli przewodniczący nie może uczestniczyć w obradach, Zarządowi Głównemu i Komitetowi Sterującemu przewodniczą wiceprzewodniczący w porządku pierwszeństwa. | |
Poprawka 9 | |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 1 - ustęp 1 g (nowy) | |
1g. Jeżeli wiceprzewodniczący nie są w stanie wykonywać swoich obowiązków, wybiera się nowych wiceprzewodniczących zgodnie z ust. 1b i 1c. | |
Poprawka 10 | |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 1 - ustęp 1 h (nowy) | |
1h. Przewodniczący reprezentuje ESRB na zewnątrz. | |
Poprawka 11 | |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 1 - ustęp 1 i (nowy) | |
1i. Przewodniczący jest zapraszany na coroczne przesłuchanie z okazji publikacji corocznego sprawozdania ESRB, organizowane w Parlamencie Europejskim, które odbywa się poza dialogu walutowego pomiędzy Parlamentem Europejskim a prezesem Europejskiego Banku Centralnego. | |
Poprawka 12 | |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 2 - wprowadzenie | |
Europejski Bank Centralny zapewnia sekretariat, dostarczając tym samym ESRB wsparcie analityczne, statystyczne, logistyczne i administracyjne. Zadania sekretariatu określone w art. 4 ust. 4 rozporządzenia XXXX obejmują w szczególności: | EBC zapewnia sekretariat, dostarczając tym samym ESRB wsparcie analityczne, statystyczne, logistyczne i administracyjne. Korzysta on również z doradztwa technicznego europejskich organów nadzoru, banków centralnych poszczególnych krajów i krajowych organów nadzoru. Jest także odpowiedzialny za wszelkie kwestie kadrowe. Zadania sekretariatu określone w art. 4 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr ..../2010 [ESRB] obejmują w szczególności: |
Poprawka 13 | |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 2 - litera e) | |
e) wspieranie prac Zarządu Głównego, Komitetu Sterującego i Technicznego Komitetu Doradczego. | e) wspieranie prac Zarządu Głównego, Komitetu Sterującego i Naukowego Komitetu Doradczego. |
Poprawka 14 | |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 2 - litera e a) (nowa) | |
ea) udzielanie informacji europejskim organom nadzoru na ich wniosek. | |
Poprawka 15 | |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 3 - ustęp 1 | |
1. EBC zapewnia dostateczne zasoby kadrowe i finansowe na 1. EBC zapewnia dostateczne zasoby kadrowe i finansowe na potrzeby wykonywania powierzonego mu zadania polegającego potrzeby wykonywania zadań sekretariatu. | EBC zapewnia, aby na zapewnieniu sekretariatu. sekretariat dysponował wysoko wykwalifikowanymi kadrami, odpowiadającymi szerokiemu zakresowi działalności ESRB i składowi Zarządu Głównego. EBC zapewnia należyte finansowanie sekretariatu z zasobów własnych. |
Poprawka 16 | |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 3 - ustęp 2 | |
2. Dyrektor sekretariatu jest powoływany przez EBC w porozumieniu z Zarządem Głównym ESRB. . | 2. Dyrektor sekretariatu jest powoływany przez EBC na wniosek Zarządu Głównego ESRB. |
Poprawka 17 | |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 3 - ustęp 2 a (nowy) | |
2a. Wszyscy członkowie sekretariatu są zobowiązani do nieujawniania informacji objętych tajemnicą służbową, nawet po zakończeniu sprawowania przez nich funkcji, zgodnie z art. 8 rozporządzenia (UE)nr .../2010 [ESRB oraz celem określonym w art. 6 niniejszego rozporządzenia. | |
Poprawka 18 | |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 4 - ustęp 2 | |
2. Dyrektor sekretariatu lub jego przedstawiciel uczestniczą w posiedzeniach Zarządu Głównego, Komitetu Sterującego i Technicznego Komitetu Doradczego ESRB. | 2. Dyrektor sekretariatu lub jego przedstawiciel uczestniczą w posiedzeniach Zarządu Głównego, Komitetu Sterującego i Naukowego Komitetu Doradczego ESRB. |
Poprawka 19 | |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 5 - ustęp 2 a (nowy) | |
2a. Sekretariat może zwracać się o informacje (indywidualne oraz w postaci skróconej lub zbiorczej) dotyczące instytucji finansowych lub rynków właściwych z uwagi na zadania ESRB do europejskich organów nadzoru, a w przypadkach, o których mowa w art. 15 rozporządzenia (UE) nr .../2010 [ESRB], do krajowych organów nadzoru, krajowych banków centralnych lub innych organów państw członkowskich lub na podstawie uzasadnionego wniosku bezpośrednio do instytucji finansowych. | |
Poprawka 20 | |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 5 - ustęp 2 b (nowy) | |
2b. Informacje, o których mowa w ust. 2 mogą zawierać dane dotyczące Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Unii, strefy euro, danych krajowych w postaci zbiorczej ani indywidualnych danych krajowych. Dane krajowe są gromadzone tylko na uzasadniony wniosek. Przed złożeniem wniosku o dane Sekretariat uwzględnia najpierw już istniejące statystyki, które zostały przedstawione, rozpowszechnione i opracowane przez europejski system statystyczny i Europejski System Banków Centralnych, a następnie konsultuje się z właściwym europejskim organem nadzoru, aby upewnić się, czy wniosek ten jest odpowiedni. | |
Poprawka 21 | |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 7 | |
Rada przeprowadza analizę niniejszego rozporządzenia po upływie trzech lat od daty wskazanej w art. 8, na podstawie sprawozdania Komisji, i po otrzymaniu opinii EBC i europejskich organów nadzoru stwierdza, czy niniejsze rozporządzenie powinno zostać poddane przeglądowi. | Parlament Europejski i Rada dokonają przeglądu niniejszego rozporządzenia na podstawie sprawozdania Komisji przed ...(*) i zadecydują, po otrzymaniu opinii EBC, czy należy zmienić zadania i organizację ESRB. Sprawozdanie powinno w szczególności oceniać czy: |
(a) należy uprościć i wzmocnić strukturę Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego (ESRB), aby zwiększyć spójność między skalą macro a skalą micro, a także między europejskimi organami nadzoru; (b) należ zwiększyć uprawnienia regulacyjne europejskich organów nadzoru; (c) zmiany w ESFS są spójne z ogólnymi zmianami w tej dziedzinie; (d) w ramach ESFS istnieje wystarczająca różnorodność i wysoka jakość; (e) istnieje właściwa odpowiedzialność i przejrzystość w odniesieniu do wymogów dotyczących publikowania. ______ (*) Trzy lata od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia. |
(1) Sprawa została następnie odesłana do komisji parlamentarnej zgodnie z art. 57 ust. 2 akapit drugi Regulaminu (A7-0167/2010).