Wniosek dotyczący decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji zgodnie z pkt 13 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami (wniosek EGF/2014/006 FR/PSA z Francji) (COM(2014)0560 - C8-0141/2014 - 2014/2076(BUD)).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2016.274.43

Akt nienormatywny
Wersja od: 27 lipca 2016 r.

Uruchomienie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji: wniosek EGF/2014/ 006 FR/PSA - Francja

P8_TA(2014)0033

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 21 października 2014 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji zgodnie z pkt 13 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami (wniosek EGF/2014/006 FR/PSA z Francji) (COM(2014)0560 - C8-0141/2014 - 2014/2076(BUD))

(2016/C 274/09)

(Dz.U.UE C z dnia 27 lipca 2016 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając wniosek Komisji przedłożony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2014)0560 - C8-0141/ 2014),
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1309/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (2014-2020) i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1927/2006 1 (rozporządzenie w sprawie EFG),
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 z dnia 2 grudnia 2013 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 2 , w szczególności jego art. 12,
-
uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami 3 (porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r.), w szczególności jego pkt 13,
-
uwzględniając procedurę rozmów trójstronnych przewidzianą w pkt 13 porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r.,
-
uwzględniając pismo Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,
-
uwzględniając pismo Komisji Rozwoju Regionalnego,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A8-0016/2014),
A.
mając na uwadze, że Unia opracowała instrumenty ustawodawcze i budżetowe w celu udzielenia dodatkowego wsparcia pracownikom dotkniętym skutkami poważnych zmian w strukturze światowego handlu oraz z myślą o ułatwieniu im powrotu na rynek pracy,
B.
mając na uwadze, że pomoc finansowa Unii dla zwalnianych pracowników powinna być dynamiczna i powinno się jej udzielać jak najszybciej i jak najskuteczniej zgodnie ze wspólną deklaracją Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji, przyjętą na posiedzeniu pojednawczym w dniu 17 lipca 2008 r., a także przy uwzględnieniu porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r. w odniesieniu do przyjęcia decyzji o uruchomieniu EFG,
C.
mając na uwadze, że przyjęcie rozporządzenia w sprawie EFG odzwierciedla porozumienie osiągnięte przez Parlament i Radę co do ponownego wprowadzenia kryterium uruchomienia z powodu kryzysu, zwiększenia wkładu finansowego Unii do 60 % łącznych szacunkowych kosztów proponowanych działań, zwiększenia skuteczności rozpatrywania wniosków o uruchomienie EFG przez Komisję oraz przez Parlament i Radę dzięki skróceniu czasu oceny i zatwierdzenia, co do rozszerzenia zakresu kwalifikowalnych działań i beneficjentów poprzez włączenie osób samozatrudnionych i osób młodych oraz co do finansowania środków zachęcających do rozpoczęcia własnej działalności gospodarczej;
D.
mając na uwadze, że Francja złożyła wniosek EGF/2014/006 FR/PSA o wkład finansowy z EFG w związku ze zwolnieniem w okresie referencyjnym od 1 października 2013 r. do 31 stycznia 2014 r. 6 120 osób w przedsiębiorstwie Peugeot Citroën Automobiles (zwanym poniżej PSA) działającym w sektorze gospodarki sklasyfikowanym w dziale 29 NACE Rev. 2 ("Produkcja pojazdów samochodowych, przyczep i naczep"), przy czym zwolnienia miały miejsce w regionie Ile de France (fabryka w Aulnay) i w Bretanii (fabryka w Rennes), a środki współfinansowane przez EFG przewidziano dla 2 357 osób;
E.
mając na uwadze, że złożony wniosek spełnia kryteria kwalifikowalności przewidziane w rozporządzeniu w sprawie EFG,
F.
mając na uwadze, że dotknięte zwolnieniami fabryki można poddać ważnym procesom restrukturyzacyjnym, a mianowicie Aulnay-sous-Bois, gdzie możliwe byłoby przeniesienie dużej liczby pracowników, gdyby pozwolono tam na pełne wykorzystanie możliwości w zakresie transportu multimodalnego;
G.
mając na uwadze, że władze lokalne regionu Bretanii nie były zaangażowane w ustalanie zindywidualizowanych usług dla pracowników dotkniętych zwolnieniami, chociaż są odpowiedzialne za szkolenia zawodowe; mając na uwadze, że przedstawiciele lokalnego związku zawodowego w najważniejszych miejscach dotkniętych zwolnieniami nie brali udziału w negocjacjach w sprawie środków pomocowych;
1.
zgadza się z Komisją, że warunki wymienione w art. 4 ust. 1 lit. a) rozporządzenia w sprawie EFG zostały spełnione i że w związku z tym Francja ma prawo do wkładu finansowego na mocy tego rozporządzenia;
2.
odnotowuje, że w dniu 25 kwietnia 2014 r. władze Francji przedłożyły wniosek o wkład finansowy z EFG, a w dniu 10 września 2014 r. Komisja przedstawiła ocenę tego wniosku; z zadowoleniem przyjmuje krótki okres oceny wynoszący niecałe pięć miesięcy;
3.
uważa, że zwolnienia w przedsiębiorstwie PSA są skutkiem poważnych zmian strukturalnych w kierunkach światowego handlu spowodowanych globalizacją oraz są zgodne z obserwacjami poczynionymi przez Francję (L'industrie Automobile Francaise, Analyse et statistiques 2013 4 ), z których wynika, że w latach 2000-2012 światowa produkcja pojazdów wzrosła o 44 %, jednak w tym samym okresie produkcja w Europie Zachodniej spadła o 25 %, a ponadto produkcja w krajach trzecich (takich jak Korea Południowa, Chiny, Turcja, Indonezja, Iran, Malezja, Tajlandia i Ameryka Południowa) znacznie wzrosła i odpowiada teraz 47 % światowej produkcji pojazdów (w 2000 r. odsetek ten wynosił 15 %);
4.
zwraca uwagę, że zwolnienie 6 120 osób jeszcze bardziej pogorszy sytuację w zakresie bezrobocia w regionie Ile de France i w Bretanii, gdzie znajdują się fabryki dotknięte zwolnieniami, ponieważ fabryka w Aulnay była ósmym co do wielkości pracodawcą w tym mieście, a w wyniku zwolnień liczba osób zatrudnionych w tym regionie spadnie o 13,6 %;
5.
zauważa, że do chwili obecnej 21 wniosków o wsparcie z EFG dotyczyło przemysłu motoryzacyjnego: 12 z nich odnosiło się do globalizacji handlu, a 9 do światowego kryzysu finansowego i gospodarczego; uważa, że konieczne jest zwrócenie szczególnej uwagi na ten sektor w sprawozdaniu sporządzanym co dwa lata, którego kolejną edycję przewidziano na sierpień 2015 r.;
6.
zwraca uwagę, że jest to trzeci wniosek dotyczący francuskiego przemysłu motoryzacyjnego oraz kwoty powyżej 10 mln EUR; podkreśla znaczenie właściwie przygotowanego procesu dostosowawczego i precyzyjnego określenia kwalifikacji, co umożliwi reorientację zawodową i wykorzystanie kompetencji pracowników z korzyścią dla innych sektorów;
7.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że aby szybko zapewnić wsparcie pracownikom, władze Francji postanowiły rozpocząć świadczenie zwalnianym pracownikom zindywidualizowanych usług w dniu 3 czerwca 2013 r., jeszcze na długo przed zapadnięciem ostatecznej decyzji o przyznaniu z EFG pomocy na zaproponowany skoordynowany pakiet; ubolewa, że mimo tak szybkich działań Komisja musiała dokonać oceny wniosku, nie otrzymawszy od władz Francji niezbędnych informacji na temat płatności zaliczkowych i współfinansowania ze środków krajowych;
8.
zwraca uwagę, że będący przedmiotem współfinansowania skoordynowany pakiet zindywidualizowanych usług obejmuje środki dla zwalnianych pracowników, takie jak ośrodek przyjęć i pomoc w poszczególnych sprawach, pomoc ekspertów zewnętrznych, warsztaty tematyczne, szkolenia, dodatki szkoleniowe i dotacje na tworzenie przedsiębiorstw;
9.
zauważa, że skoordynowany pakiet zindywidualizowanych usług sporządzono w drodze konsultacji z krajowymi przedstawicielami beneficjentów objętych pomocą i z partnerami społecznymi oraz że na poszczególnych etapach wdrażania i dostępu do EFG stosowana będzie polityka równości kobiet i mężczyzn oraz zasada niedyskryminacji;
10.
ubolewa jednak z powodu niewystarczającego zaangażowania lokalnych władz politycznych i związków zawodowych; proponuje, aby w ramach przyszłego przeglądu rozporządzenia w sprawie EFG w dokumentacji zawierającej wniosek o uruchomienie EFG, przedkładany Komisji przez władze krajowe, uwzględnić formalne konsultacje z lokalnymi władzami politycznymi i związkami zawodowymi; uważa, że konieczna jest lepsza integracja EFG z programami i procesami restrukturyzacji dotyczącymi lokalnej struktury gospodarczej;
11.
z zadowoleniem przyjmuje szacunkową wysoką liczbę uczestników, którzy mają otrzymać dotacje na tworzenie przedsiębiorstw; zwraca uwagę, że wysokość tych dotacji nie przekracza 15 000 EUR, zgodnie z art. 7 rozporządzenia w sprawie EFG; apeluje o terminową ocenę tych specyficznych działań, aby podsumować rezultaty takich zachęt, w miarę możliwości już w następnym sprawozdaniu dwuletnim lub najpóźniej w sprawozdaniu końcowym;
12.
wyraża uznanie dla planu udzielania pożyczek bez odsetek na cele związane z tworzeniem nowych przedsiębiorstw; zwraca uwagę, że w połączeniu z dotacjami na tworzenie nowych przedsiębiorstw mogłoby to stanowić istotną pomoc dla uczestników przy tworzeniu trwałych przedsiębiorstw; wyraża zadowolenie, że władze rozważają możliwość wykorzystania w tym celu europejskiego instrumentu mikrofinansowego;
13.
przypomina, jak ważne jest zwiększenie szans wszystkich pracowników na zatrudnienie poprzez odpowiednie szkolenia oraz uznanie umiejętności i kompetencji zdobytych przez pracownika w trakcie kariery zawodowej;
14.
ubolewa z powodu braku funduszów przeznaczonych na środki komunikacji i promowania EFG; uważa, że reklama i działania informacyjne odgrywają ważną rolę nie tylko w kontekście atrakcyjności dla beneficjentów, ale również w związku z podkreślaniem działań Unii w sferze społecznej;
15.
odnotowuje, że wśród informacji na temat skoordynowanego pakietu zindywidualizowanych usług, które mają być finansowane z EFG, znajdują się dane na temat komplementarności z działaniami finansowanymi z funduszy strukturalnych; podkreśla, że władze Francji potwierdzają, iż działania kwalifikowalne nie są objęte pomocą w ramach innych instrumentów finansowych Unii; ponownie wzywa Komisję do przedstawiania w sprawozdaniach rocznych analizy porównawczej tych danych w celu zapewnienia pełnego przestrzegania obowiązujących przepisów i zapobiegania powielaniu usług finansowanych przez Unię;
16.
docenia udoskonaloną procedurę wprowadzoną przez Komisję w następstwie wniosku Parlamentu o przyspieszone udzielanie dotacji; zwraca uwagę na presję czasu wynikającą z nowego harmonogramu oraz na potencjalne skutki dotyczące skuteczności rozpatrywania spraw;
17.
zwraca uwagę, że celem wniosku jest wykorzystanie 35 % wszystkich kosztów (maksymalny dozwolony odsetek) na dodatki szkoleniowe oraz że działanie to stanowi uzupełnienie świadczeń wypłacanych przez zwalniające przedsiębiorstwo zgodnie z postanowieniami rozporządzenia w sprawie EFG;
18.
przypomina, że zgodnie z art. 7 rozporządzenia w sprawie EFG przy opracowywaniu skoordynowanego pakietu zindywidualizowanych usług należy przewidywać przyszłe perspektywy rynku pracy i potrzebne umiejętności, a także pakiet ten powinien być zgodny z przejściem na zasobooszczędną i zrównoważoną gospodarkę;
19.
podkreśla, że zgodnie z art. 9 rozporządzenia w sprawie EFG wkład finansowy z EFG powinien być ograniczony do tego, co jest niezbędne, aby zapewnić solidarność i tymczasowe, jednorazowe wsparcie dla beneficjentów objętych pomocą i nie zastępuje działań, za które na mocy prawa krajowego lub umów zbiorowych odpowiedzialne są przedsiębiorstwa;
20.
zatwierdza decyzję załączoną do niniejszej rezolucji;
21.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do podpisania wraz z przewodniczącym Rady niniejszej decyzji i zadbania o jej publikację w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
22.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji wraz z załącznikiem Radzie i Komisji.

ZAŁĄCZNIK

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY

w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji zgodnie z pkt 13 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami (wniosek EGF/2014/006 FR/PSA z Francji)

(Tekst tego załącznika nie został powtórzony w tym miejscu, ponieważ odpowiada on końcowej wersji decyzji 2014/817/UE.)

1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 855.
2 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 884.
3 Dz.U. C 373 z 20.12.2013, s. 1.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.