Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 6/2017 w pierwszym czytaniu z myślą o przyjęciu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zrównoważonego zarządzania zewnętrznymi flotami rybackimi oraz uchylenia rozporządzenie Rady (WE) nr 1006/2008.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2017.390.25

Akt nienormatywny
Wersja od: 17 listopada 2017 r.

Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 6/2017 w pierwszym czytaniu z myślą o przyjęciu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zrównoważonego zarządzania zewnętrznymi flotami rybackimi oraz uchylenia rozporządzenie Rady (WE) nr 1006/2008

(2017/C 390/02)

(Dz.U.UE C z dnia 17 listopada 2017 r.)

I.
WPROWADZENIE
1.
W dniu 11 grudnia 2015 r. Komisja przedłożyła Parlamentowi Europejskiemu i Radzie wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zrównoważonego zarządzania zewnętrznymi flotami rybackimi 1 , uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1006/2008 2 . We wniosku przewidziano przegląd systemu udzielania upoważnień dla unijnych statków rybackich do prowadzenia połowów poza wodami Unii oraz dla statków państw trzecich do prowadzenia połowów na wodach Unii.
2.
W następstwie dogłębnej analizy wniosku przez Grupę Roboczą ds. Wewnętrznej i Zewnętrznej Polityki Rybołówstwa Rada w dniu 28 czerwca 2016 r. uzgodniła podejście ogólne 3 .
3.
W dniu 1 marca 2016 r. Komitet Regionów postanowił nie wydawać opinii.
4.
Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny przyjął swoją opinię 4  w dniu 25 maja 2016 r.
5.
W dniu 2 lutego 2017 r. Parlament Europejski przyjął sprawozdanie ustawodawcze zawierające stanowisko w pierwszym czytaniu 5 .
6.
W czasie od lutego do początku marca 2017 r. Grupa Robocza ds. Wewnętrznej i Zewnętrznej Polityki Rybołówstwa analizowała poprawki zawarte w sprawozdaniu ustawodawczym Parlamentu Europejskiego, a w dniu 8 marca 2017 r. Coreper ustanowił mandat 6  do negocjacji z PE.
7.
Po nieformalnych rozmowach trójstronnych, które odbyły się w dniach 27 kwietnia, 30 maja i 20 czerwca 2017 r., Coreper został poinformowany o osiągnięciu wstępnego porozumienia z PE.
8.
Pismem z dnia 14 lipca 2017 r. przewodniczący Komisji Rybołówstwa w Parlamencie Europejskim poinformował przewodniczącego Coreperu (część I), że jeżeli Rada oficjalnie przekaże Parlamentowi Europejskiemu swoje stanowisko w uzgodnionej wersji, z zastrzeżeniem weryfikacji prawnojęzykowej, zaleci on, aby na sesji plenarnej przyjęto stanowisko Rady bez poprawek w drugim czytaniu Parlamentu.
9.
W dniu 19 lipca 2017 r. Coreper zatwierdził ostateczny tekst kompromisowy z myślą o wypracowaniu porozumienia 7  i w dniu 25 września 2017 r. Rada osiągnęła porozumienie polityczne co do tego tekstu 8 .
II.
CEL
10.
Celem wniosku była aktualizacja istniejącego rozporządzenia w sprawie zewnętrznej floty rybackiej zgodnie z reformą wspólnej polityki rybołówstwa (WPRyb) z 2013 r., zwłaszcza przez poprawę systemu udzielania unijnym statkom rybackim upoważnień do połowów poza wodami Unii oraz statkom państw trzecich - do połowów na wodach Unii. Oprócz doprecyzowania i uproszczenia istniejących przepisów, a także ich uspójnienia z kluczowymi aktami prawnymi przyjętymi od czasu reformy wniosek ma na celu rozszerzenie zakresu stosowania obowiązującego rozporządzenia na inne powiązane aspekty, takie jak upoważnienia bezpośrednie uzyskane od państw trzecich, zmiana bandery, czarterowanie oraz poprawa monitorowania i przejrzystości. Oczekuje się zatem, że ten zestaw zaktualizowanych przepisów będzie stanowił udoskonalone narzędzie do walki z nielegalnymi, nieraportowanymi i nieuregulowanymi połowami (NNN).
III.
ANALIZA STANOWISKA RADY W PIERWSZYM CZYTANIU
A.
Zagadnienia ogólne
11.
Stanowisko Rady w dużej mierze zatwierdza wniosek Komisji w odniesieniu do aktualizacji systemu upoważnień do połowów, upraszczając obowiązki sprawozdawcze i zwiększając przejrzystość. Rada dokonała jednak harmonizacji procedur wydawania upoważnień, aby uprościć te procedury, ograniczyć powiązane z nimi obciążenia administracyjne i uniknąć nieproporcjonalnych środków.
12.
Ponadto wszystkie trzy instytucje uznały za celowe wprowadzenie pojedynczego upoważnienia do połowów dla statków prowadzących połowy wyłącznie w wodach UE bez żadnych dodatkowych warunków w odniesieniu do upoważnień dla statków UE prowadzących połowy poza wodami UE w związku z uprzednimi poważnymi naruszeniami (art. 5 stanowiska Rady), jako że prawo unijne już przewiduje odpowiednie sankcje w przypadku takich naruszeń. Podejście to uznano za bardziej zgodne z rozporządzeniem w sprawie kontroli.
13.
W odniesieniu do dalszych zmian we wniosku Komisji Rada opiera się na poprawkach zaproponowanych przez Parlament w odniesieniu do "monitorowania upoważnień do połowów" (poprawka 32) i do zapewniania, aby planowana działalność połowowa była zgodna z oceną naukową (poprawki 49 i 57). Rada zgadza się również, aby już przewidziane we wniosku Komisji przekazanie uprawnień w jeszcze większym stopniu doprecyzować i ograniczyć na podstawie poprawki zaproponowanej przez Parlament (poprawka 73).
B.
Uwagi szczegółowe
14.
Dla odnośnych trzech instytucji szczególne znaczenie miały przepisy dodane w wyniku reformy WPRyb, takie jak dotyczące zmiany bandery. Przedmiotowe rozporządzenie powinno zapewnić, aby statki rybackie, które opuściły unijną flotę rybacką, przeszły następnie pod banderę państwa trzeciego i później powróciły do unijnej floty rybackiej, nie były zaangażowane w połowy NNN ani nie prowadziły połowów pod banderą państwa niewspółpracującego w zakresie zwalczania połowów NNN. Rada utrzymywała, że dany statek nie kwalifikuje się do otrzymania upoważnienia, w przypadku gdy dalej prowadził połowy w ramach floty rybackiej państwa trzeciego po wpisaniu tego państwa trzeciego do wykazu państw zezwalających na niezrównoważone połowy lub państw niewspółpracujących w zakresie zwalczania połowów NNN za podstawie art. 33 rozporządzenia Rady (WE) nr 1005/2008, ale nie w przypadku, gdy to państwo trzecie zostało jedynie zidentyfikowane jako państwo niewspółpracujące w zakresie zwalczania połowów NNN. Aby jednak uwzględnić obawy Parlamentu, Rada zgodziła się, aby dany statek nie kwalifikował się także do otrzymania upoważnienia, w przypadku gdy dalej prowadził połowy w ramach floty rybackiej państwa trzeciego po upływie sześciu tygodni od decyzji wpisującej to państwo trzecie do wykazu państw niewspółpracujących w zakresie zwalczania połowów NNN z wyjątkiem przypadku, gdy Rada postanowiła nie umieszczać tego państwa trzeciego w takim wykazie (art. 6 ust. 2 lit. d) stanowiska Rady).
15.
W trakcie dyskusji z Parlamentem i Komisją Rada zaakceptowała ponadto włączenie wymogów informacyjnych dotyczących przeładunków na podstawie upoważnień bezpośrednich i na pełnym morzu. Uzgodniono także uwzględnienie wymogu uprzedniego powiadomienia państwa członkowskiego bandery o tych operacjach przeładunkowych (nowy art. 26a stanowiska Rady).
16.
Ponadto Rada uzgodniła ustanowienie unijnej bazy danych dotyczących upoważnień do połowów wydanych na mocy przedmiotowego rozporządzenia (art. 39 stanowiska Rady), która będzie się składać z części dostępnej publicznie i części zabezpieczonej, zapewniając tym samym lepszą równowagę między przejrzystością a kontrolą i gwarantując ochronę danych osobowych.
IV.
WNIOSEK
17.
Formułując swoje stanowisko, Rada w pełni uwzględniła wniosek Komisji oraz stanowisko Parlamentu Europejskiego w pierwszym czytaniu.
1 Por. dok. 15262/1/15 REV 1 PECHE 481 CODEC 1773.
2 Por. rozporządzenie Rady (WE) nr 1006/2008 z dnia 29 września 2008 r. dotyczące upoważnień do prowadzenia działalności połowowej przez wspólnotowe statki rybackie poza wodami terytorialnymi Wspólnoty oraz wstępu statków państw trzecich na wody terytorialne Wspólnoty, zmieniające rozporządzenia (EWG) nr 2847/93 i (WE) nr 1627/94 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 3317/94, Dz.U. L 286 z 29.10.2008, s. 33.
3 Por. dok. 10143/16 PECHE 217 CODEC 868.
4 Dz.U. C 303 z 19.8.2016, s. 116
5 Por. dok. 5866/17 PECHE 44 CODEC 141 PE 4.
6 Por. dok. 6304/2/17 REV 2 PECHE 58 CODEC 211.
7 Por. dok. 10550/17 PECHE 263 CODEC 1108.
8 Por. dok. 11583/17 PECHE 306 CODEC 1298.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.