Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 15/2016 w pierwszym czytaniu z myślą o przyjęciu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 91/2003 w sprawie statystyki transportu kolejowego w odniesieniu do gromadzenia danych o towarach, pasażerach i wypadkach.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2016.358.8

Akt nienormatywny
Wersja od: 29 września 2016 r.

Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 15/2016 w pierwszym czytaniu z myślą o przyjęciu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 91/2003 w sprawie statystyki transportu kolejowego w odniesieniu do gromadzenia danych o towarach, pasażerach i wypadkach

(2016/C 358/02)

(Dz.U.UE C z dnia 29 września 2016 r.)

I.
WPROWADZENIE
1.
W dniu 30 sierpnia 2013 r. Komisja przekazała Radzie i Parlamentowi Europejskiemu wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 91/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie statystyki transportu kolejowego w odniesieniu do gromadzenia danych o towarach, pasażerach i wypadkach.
2.
Parlament Europejski przyjął stanowisko w pierwszym czytaniu na zgromadzeniu plenarnym w dniu 11 marca 2014 r.
3.
W dniu 25 listopada 2014 r. odbyło się nieformalne posiedzenie trójstronne z udziałem przedstawicieli trzech instytucji. Podczas tego posiedzenia uzgodniono tekst kompromisowy.
4.
W dniu 19 grudnia 2014 r. Coreper przyjął do wiadomości kompromis osiągnięty w ramach rozmów trójstronnych, lecz nie poparł go; główny problem stanowiły obowiązkowe badania pilotażowe, które miały zostać przeprowadzone przez państwa członkowskie.
5.
Następnie odbyły się intensywne nieformalne negocjacje między kolejnymi prezydencjami: LV, LU i NL a Parlamentem Europejskim i Komisją.
6.
W dniu 24 maja 2016 r. odbyło się ostateczne posiedzenie trójstronne między trzema instytucjami, podczas których wreszcie osiągnięto porozumienie co do ostatecznego tekstu kompromisowego.
7.
W dniu 3 czerwca 2016 r. Komitet Stałych Przedstawicieli zatwierdził to porozumienie w sprawie ostatecznego tekstu kompromisowego znajdującego się w załączniku, z myślą o osiągnięciu wczesnego porozumienia w drugim czytaniu w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 91/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie statystyki transportu kolejowego w odniesieniu do gromadzenia danych o towarach, pasażerach i wypadkach.
8.
Komisja Transportu i Turystyki wyraziła zgodę na tekst odzwierciedlający wynik mandatu, a w dniu 15 czerwca 2016 r. przewodniczący tej komisji wystosował pismo do przewodniczącego Komitetu Stałych Przedstawicieli, w którym stwierdził, że jeżeli Rada przyjmie swoje stanowisko w pierwszym czytaniu zgodnie z tekstem załączonym do tego pisma i potwierdzonym przez Coreper w dniu 3 czerwca 2016 r., zaleci wówczas zgromadzeniu plenarnemu przyjęcie stanowiska Rady bez poprawek, z zastrzeżeniem weryfikacji przez prawników lingwistów, w drugim czytaniu Parlamentu.
II.
CEL
9.
Celem przedmiotowego projektu rozporządzenia jest zmiana rozporządzenia (WE) nr 91/2003 w celu zaktualizowania, uproszczenia i optymalizacji obowiązujących ram prawnych europejskiej statystyki transportu kolejowego oraz dostosowanie ich do nowego kontekstu instytucjonalnego.
III.
ANALIZA WSPÓLNEGO STANOWISKA
10.
W następstwie głosowania na zgromadzeniu plenarnym Parlament Europejski i Rada przeprowadziły negocjacje w celu zawarcia wczesnego porozumienia w drugim czytaniu na podstawie stanowiska Rady w pierwszym czytaniu, które Parlament byłby w stanie zatwierdzić w jego obecnym brzmieniu. Tekst stanowiska Rady w pierwszym czytaniu w pełni odzwierciedla kompromis osiągnięty między współustawodawcami.
11.
Najważniejszą kwestią sporną między obiema instytucjami był wniosek Parlamentu Europejskiego o udostępnienie dodatkowych danych dotyczących w szczególności bezpieczeństwa, dostępności i opuszczonych transgranicznych punktów kolejowych. Większość wymaganych danych jest już zbierana przez inne służby Komisji lub przez agencje. Ostatecznie osiągnięto porozumienie, ponieważ podpisanie dwóch protokołów ustaleń - między Eurostatem a DG ds. Mobilności i Transportu oraz między Eurostatem a Europejską Agencją Kolejową - dało Parlamentowi Europejskiemu gwarancję, że dane, o które się zwracano, są przygotowywane i będą łatwo dostępne dla ogółu ludności. Dodano również nowy motyw, w którym podkreślono potrzebę ścisłej współpracy między Komisją a odpowiednimi podmiotami z myślą o zapewnieniu obywatelom Unii i innym zainteresowanym stronom łatwo dostępnych i przydatnych informacji na temat bezpieczeństwa transportu kolejowego i interoperacyjności systemu kolei.
IV.
WNIOSKI
12.
Stanowisko Rady stanowi pełne odzwierciedlenie kompromisu osiągniętego w wyniku negocjacji między Parlamentem Europejskim a Radą, przy zgodzie Komisji. Kompromis ten został potwierdzony pismem przewodniczącego Komisji Transportu i Turystyki do przewodniczącego Komitetu Stałych Przedstawicieli z dnia 15 czerwca 2016 r.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.