Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 12/2015 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 1343/2011 w sprawie niektórych przepisów dotyczących połowów na obszarze objętym porozumieniem GFCM (Generalnej Komisji Rybołówstwa Morza Śródziemnego).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2015.326.12

Akt nienormatywny
Wersja od: 2 października 2015 r.

Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 12/2015 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 1343/2011 w sprawie niektórych przepisów dotyczących połowów na obszarze objętym porozumieniem GFCM (Generalnej Komisji Rybołówstwa Morza Śródziemnego)

(2015/C 326/02)

(Dz.U.UE C z dnia 2 października 2015 r.)

I.
WPROWADZENIE
1.
Komisja przedstawiła wyżej wymieniony wniosek w dniu 11 lipca 2014 r.
2.
Grupa Robocza ds. Wewnętrznej i Zewnętrznej Polityki Rybołówstwa omawiała wniosek między dniem 18 lipca 2014 r. a dniem 8 stycznia 2015 r., uwzględniając również uwagi pisemne przekazane przez państwa członkowskie 1 .
3.
Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny przyjął opinię w dniu 15 października 2014 r. 2 .
4.
Parlament Europejski przyjął stanowisko w pierwszym czytaniu w dniu 13 stycznia 2015 r., potwierdzając poprawki uprzednio przegłosowane przez Komisję Rybołówstwa.
5.
Na podstawie mandatu, którego Coreper udzielił prezydencji w dniu 21 stycznia 2015 r., instytucje prowadziły rozmowy trójstronne w dniu 2 marca, a następnie na podstawie zmienionego mandatu - w dniu 26 marca 2015 r. W dniu 8 maja 2015 r. Coreper zatwierdził osiągnięty wówczas kompromis 3 . Następnie w dniu 11 maja 2015 r. przewodniczący parlamentarnej Komisji Rybołówstwa poinformował Radę, że Parlament Europejski zatwierdzi bez poprawek w swoim drugim czytaniu stanowisko Rady, które Rada przyjmie zgodnie z porozumieniem politycznym.
6.
Rada osiągnęła porozumienie polityczne w sprawie zmienionego tekstu w dniu 19 maja 2015 r.
II.
CEL
7.
Celem wniosku jest zaktualizowanie rozporządzenia (UE) nr 1343/2011 poprzez wprowadzenie do prawa Unii obowiązków wynikających ze środków ochrony i kontroli przyjętych przez Generalną Komisję Rybołówstwa Morza Śródziemnego w latach 2011-2014.
III.
ANALIZA STANOWISKA RADY W PIERWSZYM CZYTANIU
A.
Zagadnienia ogólne
8.
Rada wprowadziła do wniosku zmiany, które, z jednej strony, mają służyć wdrożeniu środków ochrony w sposób jak najlepiej odpowiadający zaleceniom uzgodnionym na forum międzynarodowym. Rada pragnie zapewnić równe warunki działania w ramach śródziemnomorskiej polityki rybołówstwa. Z drugiej strony, zmiany mają służyć uproszczeniu i unowocześnieniu procesu podejmowania decyzji w drodze aktów delegowanych.
9.
Parlament Europejski przegłosował 25 poprawek, które dotyczyły podobnych kwestii. Jeśli chodzi o podejmowanie decyzji w drodze aktów delegowanych, Parlament zatwierdził przekazanie uprawnień na rzecz Komisji, ale wprowadził zabezpieczenia dla środków krajowych, które już zostały przyjęte w celu wykonania zaleceń międzynarodowych. Aby móc osiągnąć kompromis, Rada zrewidowała swoje stanowisko w taki sposób, by uwzględnić szereg merytorycznych poprawek Parlamentu, oraz przeredagowała przepisy proceduralne dotyczące podejmowania decyzji w drodze aktów delegowanych.
B.
Przepisy dotyczące Morza Czarnego i Morza Adriatyckiego
10.
Rada zmieniła zakaz prowadzenia przybrzeżnych połowów włokiem w Morzu Czarnym, tak by umożliwić specjalne odstępstwa uzasadnione szczególnymi okolicznościami, które są wymienione w stosownym zaleceniu GFCM. Komisja przeprowadza kontrolę odstępstw przyznanych przez państwa członkowskie.
11.
Jeśli chodzi o środki ochrony małych ryb pelagicznych w Morzu Adriatyckim, Rada i Parlament miały zbieżne stanowisko co do technicznej zmiany zakresu zastosowania środka.
C.
Odławianie korala czerwonego
12.
Rada uznała obawy Parlamentu, przewidując wykaz różnych przepisów przejściowych służących stopniowemu wycofaniu zdalnie sterowanych pojazdów podwodnych. Jeśli chodzi o stosowanie odstępstw, zmieniony wniosek przewiduje opracowanie aktu delegowanego w procesie regionalizacji (koncepcja wprowadzona w ramach reformy wspólnej polityki rybołówstwa). Ponadto poprzez wprowadzenie mechanizmu przejściowego spełniono postulat Parlamentu, by zabezpieczyć środki krajowe.
D.
Ochrona niedocelowych gatunków morskich
13.
Zmiany wprowadzone przez Radę są w dużej mierze zbieżne z zaproponowanymi przez Parlament. Dodają one kilka praktycznych elementów do unikania poławiania gatunków chronionych oraz do ich specjalnego traktowania, jeśli takie ryby zostaną przypadkowo złowione.
E.
Rejestracja i sprawozdawczość
14.
Poprawki Rady wprowadzają rozróżnienie między minimalnymi informacjami, które mają być rejestrowane przez rybaków, a zagregowanymi informacjami statystycznymi, które mają być przekazywane przez państwa członkowskie do GFCM.
IV.
PODSUMOWANIE
15.
Formułując swoje stanowisko, Rada w pełni uwzględniła wniosek Komisji oraz stanowisko Parlamentu Europejskiego w pierwszym czytaniu.
1 Dok. 12682/14 PECHE 392 CODEC 1743 + ADD1-ADD 8 oraz 14123/4/14 PECHE 458 CODEC 1993 REV 4.
2 Dz.U. C 12 z 15.1.2015, s. 116.
3 Dok. 8180/15 PECHE 141 CODEC 564.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.