Ustanowienie europejskiego wielostronnego forum na temat fakturowania elektronicznego (e-fakturowania).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2010.326.13

Akt utracił moc
Wersja od: 2 listopada 2010 r.

DECYZJA KOMISJI

z dnia 2 listopada 2010 r.

ustanawiająca europejskie wielostronne forum na temat fakturowania elektronicznego (e-fakturowania)

(2010/C 326/07)

(Dz.U.UE C z dnia 3 grudnia 2010 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Strategia "Europa 2020" określona w komunikacie Komisji zatytułowanym "Europa 2020 - Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu" przedstawia wizję społecznej gospodarki rynkowej w Europie w XXI w. w pełni korzystającej z ekonomicznych i społecznych korzyści społeczeństwa cyfrowego.

(2) Jedna ze sztandarowych inicjatyw strategii Europa 2020, określonych w komunikacie Komisji zatytułowanym "Europejska agenda cyfrowa"(1), przypisuje istotne znaczenie osiągnięciu jednolitego rynku cyfrowego poprzez usunięcie barier prawnych i technicznych, które uniemożliwiają obywatelom czerpanie pełnych korzyści z tego rynku.

(3) Ze względu na bliskie powiązania między fakturowaniem i procesami płatności utworzenie jednolitego obszaru płatności w euro (SEPA) stanowi punkt wyjścia dla europejskich interoperacyjnych systemów e-fakturowania. Systemy te mogą przynieść korzyści przedsiębiorstwom i podmiotom świadczącym usługi finansowe dzięki poprawie wydajności i automatyzacji łańcuchów dostaw.

(4) Dyrektywa Rady 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej(2) nakłada na państwa członkowskie, począwszy od dnia 1 stycznia 2013 r., obowiązek stosowania zasady równego traktowania faktur w formie papierowej i elektronicznej.

(5) Komunikat Komisji zatytułowany "Czerpanie korzyści z fakturowania elektronicznego w Europie"(3) proponuje ustanowienie europejskiego wielostronnego forum w celu wsparcia Komisji przy koordynacji działań na poziomie państw członkowskich i określaniu środków na poziomie Unii, aby ułatwić masowe wprowadzenie e-fakturowania.

(6) Należy zatem ustanowić grupę ekspertów w dziedzinie e-fakturowania i określić jej zadania oraz strukturę.

(7) Głównym zadaniem grupy będzie monitorowanie wprowadzania e-fakturowania oraz pomoc w rozwoju rynku e-fakturowania w państwach członkowskich. Powinna ona współpracować z krajowymi wielostronnymi forami i zwracać szczególną uwagę na transgraniczne aspekty e-fakturowania i stosowanie e-fakturowania przez małe i średnie przedsiębiorstwa.

(8) Europejskie wielostronne forum e-fakturowania powinno składać się z członków reprezentujących fora krajowe i przedstawicieli europejskich stowarzyszeń reprezentujących społeczność użytkowników, Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego (CEN), Europejskiego Banku Centralnego (EBC) i grupy roboczej art. 29.

(9) Bez uszczerbku dla przepisów Komisji dotyczących bezpieczeństwa, określonych w załączniku do decyzji Komisji 2001/844/WE, EWWiS, Euratom(4), należy określić zasady dotyczące ujawniania informacji przez członków forum.

(10) Dane osobowe powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych(5).

(11) Należy ustalić okres stosowania niniejszej decyzji. W odpowiednim czasie Komisja rozważy celowość przedłużenia tego okresu,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejszym ustanawia się europejskie wielostronne forum na temat fakturowania elektronicznego (e-fakturowania), zwane dalej "forum".

Artykuł  2

Zadania

.
1. Zadaniem forum jest:

a) wspieranie Komisji w zakresie monitorowania rozwoju rynku e-fakturowania oraz poziomu wprowadzenia e-fakturowania w sektorach przemysłu i usług w państwach członkowskich;

b) doprowadzenie do wymiany doświadczeń i dobrych praktyk ułatwiających powstawanie interoperacyjnych rozwiązań w zakresie e-fakturowania;

c) zwrócenie uwagi na problemy pojawiające się w szczególności w odniesieniu do transakcji transgranicznych i proponowanie właściwych rozwiązań;

d) wspieranie i monitorowanie prac prowadzących do przyjęcia standardowego modelu danych dla e-faktury.

.
2. Wykonując swoje zadania, forum uwzględnia wyniki dotychczasowych działań, wykonane prace i rozwiązania, w szczególności w zakresie otoczenia prawnego, wymogów biznesowych i norm technicznych, w dziedzinie e-fakturowania w sektorze publicznym i prywatnym.
Artykuł  3

Konsultacje

Komisja może konsultować się z grupą w każdej kwestii związanej z:

a) innymi inicjatywami ustawodawczymi, które powinny być podejmowane na szczeblu Unii w celu przezwyciężenia pozostałych barier utrudniających rozpowszechnienie e-fakturowania;

b) procesami gospodarczymi dotyczącymi finansowych aspektów łańcucha dostaw, które mogłyby ułatwić rozwijanie e-fakturowania, w szczególności w dziedzinie płatności oraz jednolitego obszaru płatności w euro (SEPA);

c) krajowymi i europejskimi działaniami wspierającymi przyjęcie e-fakturowania, w szczególności przez małe i średnie przedsiębiorstwa.

Artykuł  4

Skład

W skład forum wchodzi 63 członków:

a) po dwóch członków z poszczególnych krajowych wielostronnych forów;

b) sześciu członków europejskich stowarzyszeń reprezentujących konsumentów, małe i średnie przedsiębiorstwa oraz duże korporacje;

c) po jednym przedstawicielu z Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego (CEN), Europejskiego Banku Centralnego (EBC) i grupy roboczej art. 29(6).

Artykuł  5

Członkostwo - powoływanie

.
1. Komisja powołuje członków forum zgodnie z następującymi zasadami:

1) Członkowie, o których mowa w art. 4 lit. a), są powoływani na podstawie propozycji państw członkowskich. Członkowie ci są powoływani jako reprezentanci krajowego wielostronnego forum.

2) Członkowie, o których mowa w art. 4 lit. b), są powoływani do reprezentowania organizacji wymienionych w art. 4 lit. b). Służby Komisji zapewniają zrównoważoną reprezentację wymienionych grup zainteresowanych stron.

3) Przedstawiciele, o których mowa w art. 4 lit. c), są powoływani na podstawie odpowiednich propozycji CEN, EBC i grupy roboczej art. 29.

.
2. Okres kadencji członków wynosi trzy lata.
.
3. Członkowie, którzy utracą zdolność wnoszenia należytego wkładu w prace grupy, złożą rezygnację lub nie spełniają warunków określonych w ust. 1 niniejszego artykułu lub w art. 339 Traktatu, mogą zostać zastąpieni na okres, jaki pozostaje do wygaśnięcia ich kadencji.
.
4. Nazwiska członków grupy, o których mowa w art. 4, są publikowane w rejestrze grup ekspertów Komisji i podobnych zespołów.
.
5. Dane osobowe są gromadzone, przetwarzane i publikowane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001.
Artykuł  6

Funkcjonowanie

.
1. Forum przewodniczy przedstawiciel Komisji.
.
2. W trybie doraźnym przedstawiciel Komisji może zaprosić do udziału w pracach forum zewnętrznych ekspertów posiadających określone kompetencje w dziedzinie, którą zajmuje się forum. Ponadto przedstawiciel Komisji może nadawać osobom fizycznym i organizacjom status obserwatora zgodnie z przepisem 8 ust. 3 zasad horyzontalnych dotyczących grup ekspertów i krajów kandydujących.
.
3. Członkowie forum oraz zaproszeni eksperci i obserwatorzy podlegają wymogom zachowania tajemnicy zawodowej określonym w traktatach i ich przepisach wykonawczych, a także przestrzegają przepisów Komisji dotyczących bezpieczeństwa w zakresie ochrony informacji niejawnych UE, określonych w załączniku do decyzji 2001/844/WE, EWWiS, Euratom. W przypadku nieprzestrzegania przez nich powyższych zobowiązań Komisja może podjąć wszelkie stosowne środki.
.
4. Spotkania forum odbywają się w siedzibie Komisji. Komisja zapewnia grupie obsługę sekretariatu. W posiedzeniach forum mogą uczestniczyć inni zainteresowani urzędnicy Komisji.
.
5. Forum przyjmuje wszelkie niezbędne regulaminy wewnętrzne na podstawie standardowego regulaminu przyjętego przez Komisję.
.
6. Komisja publikuje stosowne informacje na temat działalności forum w rejestrze lub na specjalnej stronie internetowej dostępnej poprzez link umieszczony w rejestrze.
.
7. Pod koniec kadencji forum, Komisja przygotowuje sprawozdanie z postępów osiągniętych przez forum. Sprawozdanie to udostępnia się do wiadomości publicznej.
Artykuł  7

Koszty posiedzeń

.
1. Osoby uczestniczące w pracach forum nie otrzymują wynagrodzenia za świadczone usługi.
.
2. Wydatki na podróże służbowe i koszty utrzymania ponoszone przez osoby uczestniczące w pracach forum są zwracane przez Komisję zgodnie z przepisami obowiązującymi w Komisji.
.
3. Zwrot kosztów odbywa się w granicach dostępnych środków przyznanych w ramach rocznej procedury przydziału zasobów.
Artykuł  8

Stosowanie

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 31 grudnia 2013 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 2 listopada 2010 r.

W imieniu Komisji
Michel BARNIER
Członek Komisji

______

(1) COM(2010) 45.

(2) Dz.U. L 347 z 11.12.2006, s. 1.

(3) COM(2010) 712.

(4) Dz.U. L 317 z 3.12.2001, s. 1.

(5) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.

(6) Dyrektywa 95/46/WE, Dz.U. L 281 z 23.11.1995, s. 31.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.