Umowa o utworzeniu Komisji do spraw Tuńczyka w Oceanie Indyjskim.
Dz.U.UE.L.1995.236.25
Akt obowiązującyUMOWA
o utworzeniu Komisji do spraw Tuńczyka w Oceanie Indyjskim
UMAWIAJĄCE SIĘ STRONY,
UZNAJĄC celowość wspierania pokojowego wykorzystania mórz i oceanów oraz sprawiedliwe i wydajne wykorzystanie i ochronę ich żywych zasobów,
PRAGNĄC przyczynić się do realizacji równego i sprawiedliwego międzynarodowego ładu ekonomicznego, w poszanowaniu szczególnych interesów i potrzeb krajów rozwijających się,
PRAGNĄC współpracować w celu zapewnienia ochrony tuńczyka i gatunków tuńczykowatych w Oceanie Indyjskim i wspierania ich optymalnego wykorzystania oraz trwałego rozwoju rybołówstwa,
UZNAJĄC w szczególności szczególne interesy krajów rozwijających się regionu Oceanu Indyjskiego w odniesieniu do sprawiedliwego korzystania z zasobów rybnych,
UWZGLĘDNIAJĄC Konwencję Narodów Zjednoczonych o prawie morza, przedstawioną do podpisu w dniu 10 grudnia 1982 roku, a w szczególności jej artykuł 56, 64 i 116-119,
UWZGLĘDNIAJĄC, że ochrona tuńczyka i gatunków tuńczykowatych oraz optymalne i racjonalne wykorzystanie zasobów tuńczyka w Oceanie Indyjskim zostałoby znacząco wzmocnione poprzez ustanowienie środków w zakresie współpracy, zarówno przez państwa nadbrzeżne Oceanu Indyjskiego jak również przez państwa, których obywatele dokonują połowów tuńczyka i gatunków tuńczykowatych w tym regionie;
MAJĄC NA UWADZE Konwencję o powołaniu Organizacji do spraw Tuńczyka w Zachodnim Oceanie Indyjskim, która została otwarta do podpisu w dniu 19 czerwca 1991 roku;
UWZGLĘDNIAJĄC to, że powyżej wspomniane cele mogłyby zostać najlepiej osiągnięte poprzez utworzenie Komisji na mocy artykułu 14 konstytucji Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa;
UZGODNIŁY, CO NASTĘPUJE:
Utworzenie
Umawiające się Strony zgadzają się niniejszym na utworzenie Komisji do spraw Tuńczyka w Oceanie Indyjskim (zwanej dalej "Komisją")w ramach Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa (zwanej dalej "FAO").
Obszar kompetencji
Obszarem kompetencji Komisji (zwanym dalej "Obszarem") jest Ocean Indyjski (zdefiniowany na potrzeby niniejszej Umowy jako obszary statystyczne FAO 51 i 57, wskazane na mapie zamieszczonej w załączniku A do niniejszej Umowy) i obszary przyległe, położone na północ od konwergencji antarktycznej, w zakresie, w jakim niezbędne jest objęcie takich obszarów do celów ochrony i zarządzania zasobami migrującymi do lub z Oceanu Indyjskiego.
Gatunki i zasoby
Gatunkami objętymi niniejszą Umową są gatunki określone w załączniku B. Określenie "zasoby" oznacza populacje takich gatunków, które znajdują się na Obszarze lub migrują do lub z Oceanu Indyjskiego.
Członkostwo
a) którzy są:
i) państwami nadbrzeżnymi lub członkami stowarzyszonymi znajdującymi się w całości lub części w obrębie Obszaru;
ii) państwami lub członkami stowarzyszonymi, których statki dokonują połowów w Obszarze, w odniesieniu do zasobów objętych niniejszą Umową; lub
iii) regionalnymi organizacjami integracji gospodarczej, których państwo określone w i) lub ii) jest członkiem i na rzecz których takie państwo przeniosło kompetencje w odniesieniu do kwestii mieszczących się w zakresie niniejszej Umowy; i
b) które przyjmują niniejszą Umowę zgodnie z postanowieniami artykułu XVII ustęp 1.
a) są:
i) państwami nadbrzeżnymi położonymi całkowicie lub częściowo w Obszarze;
lub
ii) państwami, których statki dokonują w Obszarze połowu zasobów objętych niniejszą Umową;
oraz
b) złożyły wniosek o członkostwo wraz z deklaracją umieszczoną w oficjalnym dokumencie, stwierdzającym, że akceptują niniejszą Umowę jako obowiązującą w momencie zatwierdzenia zgodnie z artykułem XVII ustęp 2.
Cele, funkcje i zakres odpowiedzialności Komisji
a) dokonuje oceny warunków i tendencji w odniesieniu do zasobów objętych niniejszą Umową oraz gromadzi, analizuje i rozprowadza informacje naukowe, statystyki dotyczące połowów i nakładów oraz inne dane istotne dla ochrony i zarządzania zasobami oraz dla rybołówstwa;
b) zachęca, zaleca i koordynuje działania badawcze i rozwojowe w odniesieniu do zasobów i rybołówstwa w zakresie objętym niniejszą Umową oraz inne działania takie, które Komisja może uznać za stosowne, włączając w to działania związane z przekazaniem technologii, tworzeniem i rozszerzeniem, przy należytym uwzględnieniu potrzeby zapewnienia sprawiedliwego uczestnictwa członków Komisji w rybołówstwie i szczególnych interesów oraz potrzeb tych członków w regionie, którzy są krajami rozwijającymi się;
c) przyjmuje zgodnie z artykułem IX i na podstawie dowodów naukowych, środki ochrony i zarządzania w celu ochrony zasobów objętych niniejszą Umową oraz w celu popierania optymalnego ich wykorzystania w ramach Obszaru;
d) dokonuje oceny aspektów gospodarczych i społecznych rybołówstwa opartych na zasobach objętych niniejszą Umową, mając na uwadze w szczególności interesy rozwijających się państw nadbrzeżnych;
e) rozpatruje i zatwierdza program, autonomiczny budżet oraz sprawozdania finansowe za miniony okres budżetowy;
f) przekazuje Dyrektorowi Generalnemu FAO (zwanemu dalej "Dyrektorem Generalnym") raporty dotyczące działalności, programu, sprawozdań finansowych i autonomicznego budżetu oraz kwestii, które mogą dotyczyć działań podejmowanych przez Radę lub konferencję FAO;
g) przyjmuje regulamin wewnętrzny, regulaminy finansowe oraz inne wewnętrzne regulacje administracyjne, jakie mogą okazać się konieczne do wykonywania jej funkcji; a ponadto
h) dokonuje innych działań mogących okazać się niezbędnymi przy realizacji celów określonych powyżej.
Sesje Komisji
Obserwatorzy
Administracja
Procedury dotyczące ochrony i zarządzania zasobami
Wykonanie Umowy
Informacje
Organy pomocnicze
a) dokonuje oceny danych zasobów oraz gromadzi informacje naukowe i inne istotne informacje dotyczące danych zasobów;
b) ocenia oraz analizuje warunki i tendencje danych zasobów;
c) koordynuje badania i studia nad danymi zasobami;
d) składa Komisji sprawozdanie w sprawie swoich ustaleń;
e) przedstawia zalecenia w sprawach dotyczących podjęcia przez członków Komisji koniecznych działań, włączając w to działania mające na celu uzyskanie niezbędnych informacji dotyczących zasobów oraz propozycje dotyczące środków ochrony i zarządzania;
f) rozpatruje wszelkie kwestie przekazane przez Komisję.
Finanse
b) Przy ustalaniu wysokości składek należy zwrócić należytą uwagę na to, aby dla każdego członka została oszacowana równa kwota podstawowa, a ponadto kwota zmienna, oparta między innymi na ogólnym połowie i wyładunku gatunków objętych niniejszą Umową na Obszarze, jak również na dochodzie na mieszkańca każdego z członków.
c) Przyjęty i zmieniony przez Komisję system zostanie określony w regulaminach finansowych Komisji.
Siedziba główna
Komisja, po konsultacji z Dyrektorem Generalnym, ustala miejsce swojej siedziby głównej.
Współpraca z innymi organizacjami i instytucjami
Prawa państw nadbrzeżnych
Umowa pozostaje bez uszczerbku dla wykonywania suwerennych praw państwa nadbrzeżnego zgodnie z międzynarodowym prawem morza do celów badania i eksploatacji, ochrony i zarządzania żywymi zasobami, włączając w to gatunki wysoce migrujące, w obrębie strefy do 200 mil morskich znajdujących się pod jego jurysdykcją.
Przyjęcie Umowy
Wejście w życie
Niniejsza Umowa wchodzi w życie z dniem otrzymania przez Dyrektora Generalnego 10. dokumentu przyjęcia. W odniesieniu do każdego członka lub członka stowarzyszonego FAO lub państwa określonego w artykule IV ustęp 2, składających kolejno dokument przyjęcia, niniejsza Umowa wchodzi w życie z dniem, w którym przyjęcie takie wchodzi w życie lub od dnia, od którego przyjęcie stosuje się, zgodnie z artykułem XVII.
Zastrzeżenia
Przyjęcie niniejszej Umowy może zostać dokonane z zastrzeżeniami zgodnie z ogólnymi zasadami publicznego prawa międzynarodowego, odzwierciedlonymi w postanowieniach rozdziału 2 części II Konwencji wiedeńskiej o prawie traktatów z 1969 roku.
Zmiany
Wypowiedzenie
Rozwiązanie
Niniejsza Umowa może zostać automatycznie rozwiązana, jeżeli i w wyniku wystąpienia, liczba członków Komisji spadnie poniżej 10, chyba że pozostali członkowie Komisji jednomyślnie podejmą odmienną decyzję.
Interpretacja i rozwiązywanie sporów
Każdy spór dotyczący interpretacji lub stosowania niniejszej Umowy, jeżeli nie zostanie rozstrzygnięty przez Komisję, zostanie przedstawiony do rozstrzygnięcia w drodze procedury pojednawczej przyjętej przez Komisję. Wyniki takiej procedury pojednawczej, niemające charakteru wiążącego, stanowią podstawę ponownego rozważenia sprawy, z której wynikło nieporozumienie przez dane Strony. Jeżeli w wyniku takiej procedury spór nie zostanie rozstrzygnięty, może zostać oddany do rozstrzygnięcia przez Międzynarodowy Trybunał Sprawiedliwości, zgodnie ze statutem Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości, o ile strony sporu nie uzgodnią innej metody rozstrzygnięcia.
Depozytariusz
Depozytariuszem Umowy jest Dyrektor Generalny. Depozytariusz:
a) przesyła uwierzytelnione odpisy niniejszej Umowy każdemu członkowi i członkowi stowarzyszonemu FAO oraz państwu trzeciemu, które może stać się stroną niniejszej Umowy;
b) dokonuje rejestracji niniejszej Umowy po jej wejściu w życie w Sekretariacie Narodów Zjednoczonych, zgodnie z artykułem 101 Karty Narodów Zjednoczonych;
c) informuje każdego członka i członka stowarzyszonego FAO, który przyjął niniejszą Umowę oraz państwo trzecie, które zostało przyjęte jako członek Komisji:
i) o złożeniu przez państwo trzecie wniosku o uzyskanie członkostwa w Komisji,
ii) o propozycjach zmiany niniejszej Umowy lub załączników do Umowy,
d) informuje każdego członka i Członka stowarzyszonego FAO i państwa trzecie, które mogą stać się stronami niniejszej Umowy:
i) o złożeniu dokumentów przyjęcia zgodnie z artykułem XVII;
ii) o dacie wejścia w życie niniejszej Umowy zgodnie z artykułem XVIII;
iii) o zastrzeżeniach złożonych do niniejszej Umowy zgodnie z artykułem XIX;
iv) o przyjęciu zmian do niniejszej Umowy zgodnie z artykułem XX;
v) o wypowiedzeniach niniejszej Umowy zgodnie z artykułem XXI; oraz
vi) o rozwiązaniu niniejszej Umowy zgodnie z artykułem XXII.
ZAŁĄCZNIKI
Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.