Streszczenie opinii w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia ustanawiającego Europejski Ochotniczy Korpus Pomocy Humanitarnej.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2013.100.14

Akt nienormatywny
Wersja od: 6 kwietnia 2013 r.

Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia ustanawiającego Europejski Ochotniczy Korpus Pomocy Humanitarnej

(Niniejsza opinia jest dostępna w pełnym brzmieniu w języku angielskim, francuskim i niemieckim na stronie internetowej EIOD: http://www.edps.europa.eu)

(2013/C 100/06)

(Dz.U.UE C z dnia 6 kwietnia 2013 r.)

1.
Wprowadzenie
1.1.
Konsultacje z EIOD
1.
W dniu 19 września 2012 r. Komisja przyjęła wniosek dotyczący rozporządzenia ustanawiającego Europejski Ochotniczy Korpus Pomocy Humanitarnej(1) (zwany dalej "wnioskiem").
2.
Przed przyjęciem wniosku EIOD miał możliwość przedstawienia nieformalnych uwag. EIOD z zadowoleniem przyjmuje fakt przeprowadzenia z nim także formalnych konsultacji przez Komisję po przyjęciu wniosku oraz zamieszczenia odniesienia do niniejszej opinii w preambule wniosku.
1.2.
Cele i zakres wniosku
3.
Na mocy art. 214 ust. 5 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej przedmiotowy wniosek ustanawia zasady i procedury funkcjonowania Europejskiego Ochotniczego Korpusu Pomocy Humanitarnej(2).
4.
Zgodnie z wnioskiem przeszkoleni wolontariusze mają być oddelegowywani jako "EU Aid Volunteers" (Wolontariusze UE niosący pomoc) w ramach projektów pomocy humanitarnej na całym świecie. EU Aid Volunteers mają być dobierani i oddelegowywani przez certyfikowane organizacje humanitarne, które przestrzegają europejskich norm kierowania wolontariuszami niosącymi pomoc humanitarną. Komisja ma opracować te normy, jak też procedurę certyfikacji. Przewiduje się również, że Komisja zapewni finansowanie, europejski program szkoleń, centralny rejestr zawierający dane wszystkich przeszkolonych wolontariuszy, a także sieć informatyczną dla wolontariuszy umożliwiającą im kontakty internetowe przed oddelegowaniem, w trakcie i po zakończeniu oddelegowania.
1.3.
Znaczenie ochrony danych; cele i zakres opinii
5.
Choć przetwarzanie danych osobowych nie jest głównym celem wniosku, wymaga on niemniej przetwarzania tych danych. Są wśród nich dane osobowe wolontariuszy wpisanych do rejestru EU Aid Volunteers (art. 13), jak też dane osobowe (wolontariuszy lub osób trzecich) potencjalnie zamieszczane w sieci informatycznej służącej kontaktom wolontariuszy w Internecie (art. 16). Procesy doboru kandydatów przez certyfikowane organizacje humanitarne oraz późniejszego kierowania nimi, które mają zostać unormowane na mocy art. 9, także wymagają przetwarzania danych osobowych.
6.
W związku z tymi czynnościami przetwarzania potrzebne są odpowiednie zabezpieczenia służące ochronie danych. Sposób praktycznego wdrożenia tych zabezpieczeń można i należy rozwinąć w normach, które mają zostać ustanowione na mocy art. 9, oraz w polityce ochrony danych, którą ma opracować Komisja i certyfikowane organizacje humanitarne.
7.
W art. 9 i 25 przewidziano, że Komisja przyjmie akty delegowane w celu ustalenia norm dotyczących szukania, selekcji i przygotowania kandydatów na wolontariuszy oraz późniejszego kierowania nimi i ich oddelegowywania. EIOD zaleca wykorzystanie tych norm w szczególności, aby zapewnić odpowiednie uwzględnienie przepisów dotyczących ochrony danych podczas procedury doboru i rejestracji oraz oddelegowywania wolontariuszy; zaleca też, aby certyfikowane organizacje humanitarne z całej Europy przyjęły spójne podejście pod tym względem.
8.
Mimo tego pewne niezbędne elementy dotyczące zastosowania odpowiednich zabezpieczeń służących ochronie danych powinny zostać zamieszczone w proponowanym rozporządzeniu. W związku z tymi niezbędnymi elementami w sekcji 2 opinii zawarto zalecenia dotyczące art. 13 i 16 wniosku.
9.
W sekcji 3 opinii wezwano z kolei do przeprowadzenia konsultacji z EIOD podczas opracowywania norm na mocy art. 9 i 25 wniosku. W sekcji 3 zwrócono też pokrótce uwagę na niektóre zagadnienia związane z ochroną danych, które należy uwzględnić podczas opracowywania norm, jak też przy praktycznym wdrażaniu proponowanego rozporządzenia.
4.
Wnioski
34.
EIOD zaleca włączenie odniesienia do stosownego prawodawstwa dotyczącego ochrony danych jako przepisu materialnego wniosku.
35.
EIOD zaleca zamieszczenie w tekście następujących dodatkowych wyjaśnień:
w art. 13 należy określić cele rejestru i kategorie zawartych w nim danych, jak też podmioty mogące uzyskiwać do niego dostęp, aby zagwarantować pewność prawa,
w art. 13 należy także jasno wskazać Komisję i organizacje korzystające z pracy wolontariuszy jako osobnych administratorów,
zarówno w art. 13, jak i w art. 16 należy zawrzeć wymóg przyjęcia polityki ochrony danych - odpowiednio w odniesieniu do rejestru i sieci.
36.
Ponadto EIOD zaleca, aby Komisja skonsultowała się z nim przed przyjęciem na mocy art. 25 jakichkolwiek aktów delegowanych mających wpływ na przetwarzanie danych osobowych, a w szczególności na normy, które mają zostać przyjęte na mocy art. 9. Normy te powinny wymagać przyjęcia odpowiedniej polityki ochrony danych przez organizacje przeprowadzające proces doboru wolontariuszy, kierujące wolontariuszami i ich oddelegowujące. Może to obejmować harmonizację kategorii gromadzonych danych, potencjalnie prowadząc do opracowania standardowego formularza aplikacyjnego stosowanego w całej Europie.

Sporządzono w Brukseli dnia 23 listopada 2012 r.

Giovanni BUTTARELLI
Zastępca Europejskiego Inspektora Ochrony Danych
______

(1) Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Europejski Ochotniczy Korpus Pomocy Humanitarnej, COM(2012) 514 final.

(2) Zob. też http://ec.europa.eu/echo/euaidvolunteers/index_en.htm

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.