Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych na temat wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie horyzontalnych wymogów cyberbezpieczeństwa w odniesieniu do produktów z elementami cyfrowymi i zmieniającego rozporządzenie (UE) 2019/1020 [Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD https://edps.europa.eu]
Dz.U.UE.C.2022.452.23
Akt nienormatywnyStreszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych na temat wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie horyzontalnych wymogów cyberbezpieczeństwa w odniesieniu do produktów z elementami cyfrowymi i zmieniającego rozporządzenie (UE) 2019/1020
(2022/C 452/07)
15 września 2022 r. Komisja Europejska przedstawiła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie horyzontalnych wymogów cyberbezpieczeństwa w odniesieniu do produktów z elementami cyfrowymi i zmieniającego rozporządzenie (UE) 2019/1020 1 (zwany dalej "wnioskiem").
EIOD z zadowoleniem przyjmuje wniosek i w pełni popiera jego ogólny cel, jakim jest poprawa funkcjonowania rynku wewnętrznego poprzez ustanowienie jednolitych ram prawnych w zakresie zasadniczych wymogów cyberbezpieczeństwa dotyczących wprowadzania do obrotu w Unii produktów z elementami cyfrowymi.
EIOD przypomina, że zgodnie z art. 5 ust. 1 lit. f) RODO bezpieczeństwo jest jedną z głównych zasad związanych z przetwarzaniem danych osobowych. W art. 32 RODO doprecyzowano ten obowiązek, który odnosi się zarówno do administratorów, jak i podmiotów przetwarzających, w celu zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa. W związku z tym EIOD z zadowoleniem przyjmuje fakt, że zasady bezpieczeństwa i minimalizacji danych są już zawarte w zasadniczych wymogach cyberbezpieczeństwa wymienionych w załączniku I do wniosku. Ponadto EIOD stanowczo zaleca włączenie zasady uwzględniania ochrony danych w fazie projektowania oraz domyślnej ochrony danych do podstawowych wymogów w zakresie cyberbezpieczeństwa produktów z elementami cyfrowymi.
Motyw 17 zawiera bardzo ważne przepisy dotyczące zarządzania, które nie znajdują odzwierciedlenia w części operacyjnej wniosku. W związku z tym w części operacyjnej wniosku EIOD zaleca określenie wszystkich aspektów związanych ze stworzeniem synergii zarówno w zakresie normalizacji, jak i certyfikacji cyberbezpieczeństwa, a także synergii między niniejszym wnioskiem a unijnym prawem o ochronie danych w obszarze nadzoru rynku i egzekwowania przepisów. Ponadto EIOD uznaje, że konieczne jest doprecyzowanie, że wniosek nie będzie miał wpływu na stosowanie obowiązujących przepisów UE regulujących przetwarzanie danych osobowych, w tym na zadania i uprawnienia niezależnych organów nadzorczych właściwych do monitorowania zgodności z tymi instrumentami.
EIOD z zadowoleniem przyjmuje fakt, że przepis ten uznaje przetwarzanie danych osobowych jako funkcję krytyczną i wrażliwą i może w związku z tym wymagać uzyskania europejskiego certyfikatu cyberbezpieczeństwa w ramach europejskiego programu certyfikacji cyberbezpieczeństwa odpowiednich produktów wysoce krytycznych z elementami cyfrowymi. Jednocześnie EIOD zaleca wyjaśnienie w motywie wniosku, że uzyskanie europejskiej certyfikacji cyberbezpieczeń- stwa na podstawie wniosku nie gwarantuje zgodności z RODO.
Ponadto EIOD z zadowoleniem przyjmuje proponowane sankcje, które są podobne do sankcji przewidzianych w RODO za naruszenie art. 32 RODO dotyczącego bezpieczeństwa przetwarzania, gdzie maksymalna grzywna wynosi 2,5 % światowego rocznego obrotu. W związku z tym wniosek mógłby służyć jako kolejny rodzaj ochrony osób fizycznych mieszkających w państwach członkowskich UE, w powiązaniu z przepisami RODO.
1. WPROWADZENIE
1. 15 września 2022 r. Komisja Europejska przedstawiła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie horyzontalnych wymogów cyberbezpieczeństwa w odniesieniu do produktów z elementami cyfrowymi i zmieniającego rozporządzenie (UE) 2019/1020.
2. Wniosek ma na celu poprawę funkcjonowania rynku wewnętrznego poprzez ustanowienie jednolitych ram prawnych w zakresie zasadniczych wymogów cyberbezpieczeństwa dotyczących wprowadzania do obrotu w Unii produktów z elementami cyfrowymi 2 . W szczególności wniosek ma na celu określenie warunków brzegowych dla rozwoju bezpiecznych produktów z elementami cyfrowymi poprzez zapewnienie, aby sprzęt i oprogramowanie były wprowadzane do obrotu z mniejszą liczbą podatności, a także aby producenci poważnie traktowali bezpieczeństwo w całym cyklu życia produktu. Jego celem jest również stworzenie warunków umożliwiających użytkownikom uwzględnianie cyberbezpieczeństwa przy wyborze produktów z elementami cyfrowymi i korzystaniu z nich 3 .
3. W związku z powyższym wniosek zawiera 4 :
- przepisy dotyczące wprowadzania do obrotu produktów z elementami cyfrowymi w celu zapewnienia cyberbez- pieczeństwa takich produktów;
- zasadnicze wymogi dotyczące projektowania, opracowywania i produkcji produktów z elementami cyfrowymi oraz obowiązki podmiotów gospodarczych w odniesieniu do tych produktów w zakresie cyberbezpieczeństwa;
- zasadnicze wymogi dotyczące procedur postępowania w przypadku wykrycia podatności wprowadzonych przez producentów w celu zapewnienia cyberbezpieczeństwa produktów z elementami cyfrowymi w całym cyklu życia oraz obowiązki podmiotów gospodarczych w odniesieniu do tych procedur;
- przepisy dotyczące nadzoru rynku i egzekwowania wyżej wymienionych przepisów i wymogów.
4. Ramy UE obejmują szereg horyzontalnych aktów prawnych, które obejmują niektóre aspekty związane z cyberbezpie- czeństwem z różnych punktów widzenia (produkty, usługi, zarządzanie kryzysowe i przestępstwa). W 2013 r. weszła w życie dyrektywa dotycząca ataków na systemy informatyczne 5 , w której dokonano harmonizacji kar za niektóre przestępstwa dotyczące systemów informatycznych. W sierpniu 2016 r. dyrektywa (UE) 2016/1148 6 w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych na terytorium Unii (dyrektywa NIS) weszła w życie jako pierwszy ogólnounijny akt prawny dotyczący cyberbezpieczeństwa. Rewizja tego aktu zaowocowała przyjęciem dyrektywy NIS2 i zawiesiła jeszcze wyżej poprzeczkę, jeśli chodzi o cyberbezpie- czeństwo usług ICT. W 2019 r. wszedł w życie unijny akt dotyczący cyberbezpieczeństwa 7 , którego celem jest zwiększenie bezpieczeństwa produktów ICT, usług ICT i procesów ICT poprzez wprowadzenie dobrowolnych europejskich ram certyfikacji cyberbezpieczeństwa.
5. Niniejszą opinię EIOD wydano w odpowiedzi na konsultacje przeprowadzone przez Komisję Europejską dnia 15 września 2022 r. zgodnie z art. 42 ust. 1 EUDPR. Europejski Inspektor Ochrony Danych z zadowoleniem przyjmuje odniesienie się do tych konsultacji w motywie 71 wniosku. W tym względzie EIOD z zadowoleniem zauważa, że uprzednio przeprowadzono już z nim nieformalne konsultacje, zgodnie z motywem 60 EUDPR.
3. WNIOSKI
31. W świetle powyższego EIOD wydaje następujące zalecenia:
(1) uwzględnienie ochrony danych w fazie projektowania oraz domyślnej ochrony danych w kluczowych wymogach cyberbezpieczeństwa produktów z elementami cyfrowymi;
(2) wyjaśnienie w preambule znaczenia produktów z elementami cyfrowymi, które wykonują operacje kryptograficzne - w tym szyfrowanie odpowiednich danych odłożonych i danych przesyłanych oraz pseudonimizację - które są niezbędne do zapewnienia skutecznego bezpieczeństwa informacji, cyberbezpieczeństwa, ochrony danych i prywatności;
(3) dodanie do załącznika II materialnych i niematerialnych produktów z elementami cyfrowymi do przeprowadzania operacji kryptograficznych;
(4) usunięcie rozporządzenia (UE) 2017/745 8 z wykazu aktów prawnych wyłączonych ze stosowania wniosku;
(5) wyraźne wyjaśnienie we wniosku elementów zasadniczych wymagań, o których mowa w art. 3 ust. 3 lit. e) dyrektywy 2014/53/UE 9 w sprawie danych osobowych i prywatności;
(6) określenie w części operacyjnej wniosku praktycznych aspektów związanych z tworzeniem synergii zarówno w zakresie normalizacji, jak i certyfikacji cyberbezpieczeństwa, a także synergii między niniejszym wnioskiem a unijnymi przepisami prawa o ochronie danych w dziedzinie nadzoru rynku i egzekwowania przepisów;
(7) doprecyzowanie, że wniosek nie będzie miał wpływu na stosowanie obowiązujących przepisów UE regulujących przetwarzanie danych osobowych, w tym na zadania i uprawnienia niezależnych organów nadzorczych właściwych do monitorowania zgodności z tymi aktami;
(8) dodanie odpowiednich definicji "bezpłatnego oprogramowania", "otwartego oprogramowania" oraz "bezpłatnego i otwartego oprogramowania";
(9) wyjaśnienie w motywie wniosku, że uzyskanie europejskiej certyfikacji cyberbezpieczeństwa na podstawie wniosku nie gwarantuje zgodności z RODO.
Bruksela, 9 listopada 2022 r.