Streszczenie decyzji Komisji z dnia 14 kwietnia 2010 r. dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz w art. 54 Porozumienia EOG (Sprawa COMP/39.351 - Swedish Interconnectors).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2010.142.28

Akt nienormatywny
Wersja od: 1 czerwca 2010 r.

Streszczenie decyzji Komisji

z dnia 14 kwietnia 2010 r.

dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz w art. 54 Porozumienia EOG

(Sprawa COMP/39.351 - Swedish Interconnectors)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2010/C 142/08)

(Dz.U.UE C z dnia 1 czerwca 2010 r.)

Dnia 14 kwietnia 2010 r. Komisja przyjęła decyzję dotyczącą postępowania na podstawie art. 102 Traktatu WE. Zgodnie z przepisami art. 30 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003(1) Komisja niniejszym podaje do wiadomości nazwy stron oraz zasadniczą treść decyzji, wraz z informacjami na temat wszelkich nałożonych kar, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnicy handlowej. Pełen tekst omawianej decyzji w wersji nieopatrzonej klauzulą poufności dostępny jest na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji, pod adresem:

http://ec.europa.eu/competition/antitrust/cases/

1. WPROWADZENIE

(1) Niniejsza decyzja skierowana jest do spółki Svenska Kraftnät (zwanej dalej "SvK"). Niniejsza decyzja zobowiązuje SvK do wywiązania się z zaproponowanych przez to przedsiębiorstwo zobowiązań w celu usunięcia zastrzeżeń powstałych w wyniku przeprowadzonych przez Komisję postępowań wyjaśniających na szwedzkim rynku przesyłu energii.

2. PROCEDURA

(2) W dniu 1 kwietnia 2009 r. Komisja wszczęła postępowanie w celu przyjęcia decyzji na podstawie rozdziału III rozporządzenia (WE) nr 1/2003, a w dniu 25 czerwca 2009 r. przyjęła wstępną ocenę, o której mowa w art. 9 ust. 1 tego rozporządzenia, w której przedstawiła swoje zastrzeżenia dotyczące konkurencji. W dniu 4 września 2009 r. w odpowiedzi na wstępną ocenę Komisji SvK przedstawiła zobowiązania. W dniu 6 października 2009 r., zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1/2003, w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej opublikowano zawiadomienie(2), w którym streszczono sprawę i podsumowano zaproponowane zobowiązania oraz wezwano strony trzecie do przedstawienia uwag na ich temat w terminie jednego miesiąca od daty publikacji zawiadomienia. W dniu 26 stycznia 2010 r. SvK przedstawiła zmienioną propozycję zobowiązań, uwzględniającą istotne uwagi przedstawione przez osoby trzecie. Na posiedzeniu w dniu 15 marca 2010 r. Komitet Doradczy ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominującej wydał przychylną opinię. W swoim ostatecznym sprawozdaniu z dnia 25 marca 2010 r. urzędnik przeprowadzający spotkanie wyjaśniające przedstawił przychylną opinię na temat postępowania.

3. ZASTRZEŻENIA PRZEDSTAWIONE W OCENIE WSTĘPNEJ

(3) W ocenie wstępnej z dnia 25 czerwca 2009 r. Komisja przedstawiła zastrzeżenia dotyczące konkurencji, stwierdzając, że SvK mogła nadużywać pozycji dominującej na szwedzkim rynku przesyłu energii elektrycznej. SvK, przewidując zatory w krajowym systemie przesyłowym, mogła ograniczać możliwości eksportowe na szwedzkich połączeniach wzajemnych, co prowadziło do dyskryminacji poszczególnych użytkowników sieci oraz przyczyniało się do fragmentacji wewnętrznego rynku.

4. ZOBOWIĄZANIA

(4) SvK podjęła zobowiązania w celu usunięcia zastrzeżeń Komisji, dotyczących konkurencji na szwedzkim rynku przesyłu energii. Po pierwsze spółka SvK dokona podziału szwedzkiego systemu przesyłowego na przynajmniej dwie strefy (ang. bidding zones) i będzie obsługiwała system na tej podstawie najpóźniej od dnia 1 listopada 2011 r. Układ poszczególnych stref będzie wystarczająco elastyczny, by można go było dostosować do przewidzianych i nieprzewidzianych zmian w przyszłej strukturze przepływu energii elektrycznej w szwedzkim systemie przesyłowym. Od momentu uruchomienia stref SvK będzie zarządzać zatorami w systemie krajowym, nie zmniejszając możliwości obrotu energią na połączeniach wzajemnych. Jedynym wyjątkiem od przedstawionej zasady jest tzw. korytarz na zachodnim wybrzeżu, stanowiący część sieci na terenie Szwecji. W tej części nie ma wystarczających zasobów do produkcji energii elektrycznej, niezbędnych do utrzymania odrębnej strefy. Po drugie SvK zobowiązuje się wzmocnić sieć w ramach korytarza na zachodnim wybrzeżu dzięki budowie i uruchomieniu nowej linii przesyłowej 400 kV do dnia 30 listopada 2011 r. Po trzecie, w okresie pomiędzy datą podania do wiadomości decyzji w sprawie zobowiązań a datą uruchomienia stref, SvK zwiększy wykorzystanie wymiany kompensacyjnej, aby zmniejszyć ograniczenia przepustowości na połączeniach wzajemnych spowodowane wewnętrznymi zatorami.

(5) Zobowiązania poczynione przez SvK stanowią odpowiednie rozwiązania, w których uwzględniono zastrzeżenia Komisji. Podział sieci w Szwecji uwzględnia zastrzeżenia Komisji, ponieważ eliminuje potrzebę ograniczania istniejących możliwości obrotu energią na połączeniach wzajemnych w przypadku wewnętrznych zatorów w newralgicznych punktach sieci w Szwecji, z wyjątkiem korytarza na zachodnim wybrzeżu. W odniesieniu do tego ostatniego nowa linia przesyłowa 400 kV, którą SvK zobowiązało się wybudować i uruchomić najpóźniej do dnia 30 listopada 2011 r. w pobliżu miasta Göteborg w zachodniej Szwecji, w wystarczającym stopniu odciąży newralgiczne punkty w sieci przesyłowej korytarza na zachodnim wybrzeżu. Zaproponowane rozwiązania nie są nieproporcjonalne ani dla SvK, ani dla osób trzecich.

5. PODSUMOWANIE

(6) Niniejsza decyzja czyni przedstawione zobowiązania wiążącymi przez okres 10 lat od daty powiadomienia o tej decyzji. Decyzja stanowi, że Komisja nie ma już żadnych podstaw do podejmowania innych działań, a zatem należy zamknąć postępowanie, nie naruszając przepisów art. 9 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1/2003.

______

(1) Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1.

(2) Dz.U. C 239 z 6.10.2009, s. 9.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.