Streszczenie decyzji Komisji z 5 września 2023 r. dotyczące decyzji na podstawie art. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925 (Sprawy DMA.100011 - Alphabet - OIS Verticals, DMA.100002 - Alphabet - OIS App stores, DMA. 100004 - Alphabet - Online search engines, DMA.100005 - Alphabet - Video sharing, DMA.100006 - Alphabet - Number-independent interpersonal communications services, DMA.100009 - Alphabet - Operating systems, DMA.100008 - Alphabet - Web browsers, DMA.100010 - Alphabet - Online advertising services) (notyfikowanej jako dokument C(2023) 6101 final)

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2023.549

Akt nienormatywny
Wersja od: 27 października 2023 r.

STRESZCZENIE DECYZJI KOMISJI
z 5 września 2023 r. dotyczące decyzji na podstawie art. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925 (Sprawy DMA.100011 - Alphabet - OIS Verticals, DMA.100002 - Alphabet - OIS App stores, DMA. 100004 - Alphabet - Online search engines, DMA.100005 - Alphabet - Video sharing, DMA.100006 - Alphabet - Number-independent interpersonal communications services, DMA.100009 - Alphabet - Operating systems, DMA.100008 - Alphabet - Web browsers, DMA.100010 - Alphabet - Online advertising services)

(notyfikowanej jako dokument C(2023) 6101 final)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(C/2023/549)

(Dz.U.UE C z dnia 27 października 2023 r.)

W dniu 5.09.2023 Komisja przyjęła decyzję na podstawie art. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925 Parlamentu Europejskiego i Rady 1 . Zgodnie z przepisami art. 44 rozporządzenia Rady (UE) 2022/1925 Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy stron oraz zasadniczą treść decyzji, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych.

1. WPROWADZENIE

(1) W decyzji o wskazaniu ("decyzja") wskazano Alphabet jako strażnika dostępu na podstawie art. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925 ("akt o rynkach cyfrowych") w odniesieniu do szeregu podstawowych usług platformowych świadczonych przez Alphabet. Z analizy Komisji wynika, że usługi te w ujęciu indywidualnym stanowią ważny punkt dostępu dla użytkowników biznesowych, za pośrednictwem którego docierają oni do użytkowników końcowych, o czym mowa w art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych.

(2) W powiadomieniu Alphabet przedstawił - na podstawie art. 3 ust. 5 aktu o rynkach cyfrowych - wniosek o obalenie domniemania w odniesieniu do swojej usługi łączności interpersonalnej niewykorzystującej numerów - Gmail. Komisja przyjmuje wspomniany wniosek w odniesieniu do usługi Gmail, ponieważ argumenty przedstawione przez Alphabet nie tylko w sposób oczywisty podważają domniemanie zawarte w art. 3 ust. 2 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych, lecz pozwalają również wykazać, że wymóg określony w art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych nie został spełniony. W związku z tym badanie rynku nie było konieczne.

2. PROCEDURA

(3) 3 lipca 2023 r. Alphabet powiadomił Komisję, na podstawie art. 3 ust. 3 akapit pierwszy aktu o rynkach cyfrowych,

że osiąga progi określone w art. 3 ust. 2 tego aktu w odniesieniu do swoich następujących podstawowych usług plat- formowych: (i) usług pośrednictwa internetowego Google Shopping; (ii) usług pośrednictwa internetowego Google Play; (iii) usług pośrednictwa internetowego Google Maps; (iv) wyszukiwarki internetowej Google Search; (v) usługi platformy udostępniania wideo YouTube; (vi) usługi łączności interpersonalnej niewykorzystującej numerów - Gmail; (vii) systemu operacyjnego Google Android; (viii) przeglądarki internetowej Google Chrome; oraz (ix) internetowych usług reklamowych.

(4) W powiadomieniu Alphabet przedstawił argumenty mające na celu wykazanie, że chociaż jego usługa łączności interpersonalnej niewykorzystująca numerów Gmail osiąga wszystkie progi określone w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych, nie spełnia ona wymogów wymienionych w art. 3 ust. 1 tego aktu.

(5) 7 lipca 2023 r. Komisja skierowała do przedsiębiorstwa Alphabet - na podstawie art. 21 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych - dwa wnioski o udzielenie informacji w odniesieniu do jego internetowych usług reklamowych oraz jego usługi platformy udostępniania wideo YouTube. Alphabet odpowiedział na wnioski o udzielenie informacji 12 i 27 lipca 2023 r. (internetowe usługi reklamowe) oraz 14 lipca 2023 r. (YouTube).

(6) 13 lipca 2023 r. Alphabet przedłożył Komisji pismo uzupełniające zawierające dodatkowe dowody ilościowe dotyczące usługi Gmail, mające wzmocnić przedstawione już kontrargumenty w odniesieniu do tej usługi.

(7) 27 lipca 2023 r. Komisja skierowała do przedsiębiorstwa Alphabet pismo odnoszące się do przesłanego przez nie powiadomienia i dotyczące określenia zakresu usług tego przedsiębiorstwa: usługi platformy udostępniania wideo YouTube, systemu operacyjnego Google Android, usługi Gmail i internetowych usług reklamowych. 4 sierpnia 2023 r. Alphabet odpowiedział na pismo Komisji, a następnie - po upływie terminu wyznaczonego przez Komisję - przedłożył dodatkową odpowiedź 15 sierpnia 2023 r. (w odniesieniu do internetowych usług reklamowych).

3. RAMY PRAWNE

(8) W akcie o rynkach cyfrowych ustanowiono zestaw wąsko zdefiniowanych i obiektywnych kryteriów, które pozwalają zakwalifikować dużą platformę internetową jako strażnika dostępu. Wskazanie strażnika dostępu powinno być dokonane w odniesieniu do co najmniej jednej podstawowej usługi platformowej świadczonej przez przedsiębiorstwo, stanowiącej ważny punkt dostępu dla użytkowników biznesowych, za pośrednictwem którego docierają oni do użytkowników końcowych, w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych. W celu stwierdzenia, czy usługa świadczona przez przedsiębiorstwo jest podstawową usługą platformową spełniającą wymogi określone w art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych, konieczne jest na wstępie zakwalifikowanie danej usługi i określenie jej zakresu. Istotnym kryterium kwalifikacji i określenia zakresu podstawowej usługi platformowej jest cel, do jakiego usługa jest wykorzystywana przez użytkowników końcowych lub biznesowych bądź obie te grupy.

(9) Zgodnie z art. 3 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych Komisja wskazuje przedsiębiorstwo jako strażnika dostępu, jeżeli spełnia ono trzy łączne wymogi, mianowicie:

a) wywiera znaczący wpływ na rynek wewnętrzny;

b) świadczy podstawową usługę platformową będącą ważnym punktem dostępu, za pośrednictwem którego użytkownicy biznesowi docierają do użytkowników końcowych; oraz

c) zajmuje ugruntowaną i trwałą pozycję w zakresie prowadzonej przez siebie działalności lub można przewidzieć, że zajmie taką pozycję w niedalekiej przyszłości. Art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych zawiera domniemanie, że wymogi te są spełnione w przypadku osiągnięcia pewnych progów ilościowych, w szczególności rocznego obrotu lub kapitalizacji rynkowej, a także liczby użytkowników końcowych i biznesowych danej podstawowej usługi platformowej w każdym z trzech ostatnich lat obrotowych.

(10) Zgodnie z art. 3 ust. 5 akapit pierwszy aktu o rynkach cyfrowych przedsiębiorstwo, które osiąga wszystkie progi określone w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych, może przedstawić, wraz z powiadomieniem, argumenty w celu wykazania, że na zasadzie wyjątku, choć osiągnęło wszystkie te progi, to ze względu na okoliczności, w których świadczy daną podstawową usługę platformową, nie spełnia wymogów wymienionych w art. 3 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych. Art. 3 ust. 5 akapit drugi aktu o rynkach cyfrowych przewiduje, że jeżeli przedstawione argumenty nie są dostatecznie uzasadnione, ponieważ nie podważają w wyraźny sposób domniemań określonych w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych, Komisja może te argumenty odrzucić. Z drugiej strony, jeżeli Komisja uzna, że przedstawione dowody w wystarczający sposób wykazują, że wymogi określone w art. 3 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych nie zostały spełnione, może przyjąć te argumenty, nawet bez przeprowadzania badania rynku na podstawie art. 17 ust. 3 aktu o rynkach cyfrowych.

4. OCENA KOMISJI

(11) W decyzji przyjętej w związku z przesłanym przez Alphabet powiadomieniem stwierdza się, że następujące zgłoszone usługi stanowią podstawowe usługi cyfrowe w myśl art. 2 aktu o rynkach cyfrowych, a każda z nich indywidualnie stanowi ważny punkt dostępu, za pośrednictwem którego użytkownicy biznesowi docierają do użytkowników końcowych, o czym mowa w art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych:

a. świadczone przez Alphabet usługi pośrednictwa internetowego Google Shopping;

b. świadczone przez Alphabet usługi pośrednictwa internetowego Google Play;

c. świadczone przez Alphabet usługi pośrednictwa internetowego Google Maps;

d. udostępniana przez Alphabet wyszukiwarka internetowa Google Search;

e. świadczona przez Alphabet usługa platformy udostępniania wideo YouTube;

f. udostępniany przez Alphabet system operacyjny Google Android;

g. udostępniana przez Alphabet przeglądarka internetowa Google Chrome;

h. świadczone przez Alphabet internetowe usługi reklamowe.

(12) W odniesieniu do udostępnianego przez Alphabet systemu operacyjnego Google Android Komisja wskazuje Google Android i powiązane z nim udostępniane przez Alphabet oprogramowanie pośredniczące (a w szczególności usługi Google Play, których nie należy mylić ze sklepem z aplikacjami Google Play) jako jedną podstawową usługę platfor- mową w zakresie, w jakim przyczyniają się one do kontrolowania podstawowych funkcji tabletów i smartfonów Google Android oraz do umożliwienia aplikacjom korzystania z nich w celu zapewnienia skutecznego funkcjonowania Google Android.

(13) Co się tyczy świadczonych przez Alphabet internetowych usług reklamowych zaistniała rozbieżność w ocenie Komisji i ocenie Alphabet co do trzech aspektów określania zakresu tej podstawowej usługi platformowej: (i) w odniesieniu do Google Analytics, (ii) w odniesieniu do AdSense for Search; oraz (iii) w odniesieniu do granicy między internetowymi usługami reklamowymi stanowiącymi podstawowe usługi platformowe i innymi usługami świadczonymi przez Alphabet.

(14) W przeciwieństwie do Alphabet, w odniesieniu do pkt (i) i (ii) Komisja uważa, że Google Analytics - w zakresie, w jakim narzędzie to wykorzystuje się do celów reklamowych - oraz AdSense for Search należą do internetowych usług reklamowych Alphabet stanowiących podstawowe usługi platformowe. W odniesieniu do pkt (iii) Alphabet uważa wyświetlanie reklamy za część usługi, w ramach której reklamę prezentuje się użytkownikowi końcowemu, natomiast w decyzji uznano, że wyświetlanie reklam jest częścią zarówno internetowej usługi reklamowej Alphabet stanowiącej podstawowe usługi platformowe, jak i usługi, w ramach której jest wyświetlana. Wynika to z faktu, że wyświetlanie reklamy stanowiące kulminację łańcucha wartości usług reklamowych jest częścią internetowych usług reklamowych stanowiących podstawowe usługi platformowe. To wyświetlanie w usłudze skierowanej do użytkownika końcowego ogranicza się jednak do zaprezentowania tej reklamy na interfejsie internetowym, podczas gdy Alphabet stoi na stanowisku, że wyświetlanie reklamy wykracza poza ten proces komunikacji.

(15) W decyzji potwierdza się zakres pozostałych podstawowych usług platformowych świadczonych przez Alphabet.

(16) Komisja przyjmuje kontrargumenty przedstawione przez Alphabet w odniesieniu do usługi Gmail z następujących powodów: (i) Alphabet skonfigurował i świadczy usługę Gmail w znormalizowanym formacie w oparciu o standardy otwarte, umożliwiając użytkownikom tej usługi skuteczną wymianę wiadomości z innymi jej użytkownikami oraz z użytkownikami wszelkich innych usług poczty elektronicznej. Potwierdzają to dane przekazane przez Alphabet ([90-100 %] wiadomości elektronicznych otrzymywanych przez użytkowników końcowych Gmail jest wysyłanych z adresów innych niż adresy Gmail); (ii) przy obecnej konfiguracji Gmail Alphabet nie sprawuje żadnej kontroli nad działaniami użytkowników końcowych i biznesowych Gmail, która umożliwiłaby mu narzucanie jakiejkolwiek znacznej zależności między użytkownikami biznesowymi a użytkownikami końcowymi. Dowodzi to, że Gmail nie stanowi ważnego punktu dostępu w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych.

(17) Ustalenia zawarte w decyzji opierają się na informacjach dostępnych Komisji w czasie wydawania decyzji. Gdyby nastąpiła istotna zmiana stanu faktycznego, na podstawie którego podjęta została decyzja, lub gdyby decyzja została podjęta na podstawie niekompletnych, nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd informacji, Komisja może ponownie rozpatrzyć lub zmienić tę decyzję, na podstawie art. 4 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych.

5. WNIOSKI

(18) Z przedstawionych powyżej powodów w decyzji wskazuje się Alphabet jako strażnika dostępu w odniesieniu do (i) świadczonych przez Alphabet usług pośrednictwa internetowego Google Shopping; (ii) świadczonych przez Alphabet usług pośrednictwa internetowego Google Play; (iii) świadczonych przez Alphabet usług pośrednictwa internetowego Google Maps; (iv) udostępnianej przez Alphabet wyszukiwarki internetowej Google Search; (v) świadczonej przez Alphabet usługi platformy udostępniania wideo YouTube; (vi) udostępnianego przez Alphabet systemu operacyjnego Google Android; (vii) udostępnianej przez Alphabet przeglądarki internetowej Google Chrome; a także (viii) świadczonych przez Alphabet internetowych usług reklamowych.

(19) W decyzji przyjmuje się kontrargumenty przedstawione przez Alphabet w odniesieniu do jego usługi łączności interpersonalnej niewykorzystującej numerów - Gmail.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/1925 z dnia 14 września 2022 r. w sprawie kontestowalnych i uczciwych rynków w sektorze cyfrowym oraz zmiany dyrektyw (UE) 2019/1937 i (UE) 2020/1828 (akt o rynkach cyfrowych) (Dz.U. L 265 z 12.10.2022, s. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.