Statut konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej Sieć Radiowa Niskiej Częstotliwości (LOFAR ERIC)
Dz.U.UE.C.2023.1599
Akt nienormatywnyStatut konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej Sieć Radiowa Niskiej Częstotliwości (LOFAR ERIC)
(Dz.U.UE C z dnia 22 grudnia 2023 r.)
Spis treści
PREAMBUŁA
ROZDZIAŁ 1 - ZASADNICZE ELEMENTY
Artykuł 1 Forma prawna i nazwa
Artykuł 2 Siedziba statutowa
Artykuł 3 Zadania i działalność
Artykuł 4 Czas trwania i procedura likwidacji
Artykuł 5 Odpowiedzialność i ubezpieczenie
Artykuł 6 Polityka dostępu do usług LOFAR ERIC
Artykuł 7 Polityka w zakresie oceny naukowej
Artykuł 8 Polityka upowszechniania wyników badań
Artykuł 9 Polityka w zakresie praw własności intelektualnej
Artykuł 10 Polityka zatrudnienia
Artykuł 11 Polityka zamówień publicznych
ROZDZIAŁ 2 - POSTANOWIENIA OGÓLNE
Artykuł 12 Definicje
Artykuł 13 Język roboczy
ROZDZIAŁ 3 - CZŁONKOSTWO I STATUS OBSERWATORA
Artykuł 14 Członkostwo, status obserwatora i podmiot reprezentujący
Artykuł 15 Warunki uzyskania członkostwa lub statusu obserwatora
Artykuł 16 Rezygnacja członka lub obserwatora
ROZDZIAŁ 4 - PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁONKÓW I OBSERWATORÓW
Artykuł 17 Prawa i obowiązki członków
Artykuł 18 Prawa i obowiązki obserwatorów
ROZDZIAŁ 5 - UDZIAŁ ORGANIZACJI WSPÓŁPRACUJĄCYCH
Artykuł 19 Udział organizacji współpracujących
ROZDZIAŁ 6 - MODEL FINANSOWANIA I WKŁADÓW
Artykuł 20 Zasoby finansowe
Artykuł 21 Wkłady
Artykuł 22 Plan finansowy
Artykuł 23 Zasady budżetowe, sprawozdania finansowe i audyt
Artykuł 24 Zwolnienia z podatku i akcyzy
Artykuł 25 Likwidacja sprzętu
ROZDZIAŁ 7 - ZARZĄDZANIE
Artykuł 26 Rada
Artykuł 27 Podejmowanie decyzji przez Radę
Artykuł 28 Dyrektor wykonawczy
Artykuł 29 Biuro Koordynacji i Wsparcia
Artykuł 30 Komitet Doradczy ds. Nauki
Artykuł 31 Komitet Finansowy
ROZDZIAŁ 8 - POSTANOWIENIA RÓŻNE
Artykuł 32 Polityka w zakresie danych
Artykuł 33 Polityka w zakresie skutków etycznych, prawnych i społecznych
Artykuł 34 Składanie sprawozdań Komisji Europejskiej
Artykuł 35 Prawo właściwe
Artykuł 36 Spory
Artykuł 37 Aktualizacje i dostępność statutu
Artykuł 38 Postanowienia dotyczące rozpoczęcia działalności
ZAŁĄCZNIK I: Wykaz członków i obserwatorów LOFAR ERIC oraz ich podmiotów reprezentujących
ZAŁĄCZNIK II: Plan finansowy LOFAR ERIC
PREAMBUŁA
LOFAR (Sieć Radiowa Niskiej Częstotliwości) jest światowej klasy rozproszoną infrastrukturą naukowobadawczą, której spójnie obsługiwane obiekty są rozmieszczone w szeregu państw, jak wyszczególniono w załączniku dotyczącym kwestii naukowych i technicznych.
W 2022 r. infrastruktura LOFAR jest w pełni operacyjna na potrzeby badań w dziedzinie radioastronomii prowadzonych przez międzynarodowe środowisko naukowe za pośrednictwem fundacji Stichting ILT (International LOFAR Telescope, dalej zwanej "ILT"), utworzonej na mocy prawa niderlandzkiego, w której reprezentowani są wszyscy partnerzy, z dziewięciu państw europejskich, którzy zawiadują lokalnie obiektami LOFAR. Długoterminowa strategia dotycząca ILT zakłada dalsze oferowanie najnowocześniejszej infrastruktury badawczej szerokiej społeczności naukowej; w 2022 r. ILT przygotowuje ambitną modernizację sprzętu komputerowego i oprogramowania (LOFAR2.0, opisana w załączniku dotyczącym kwestii naukowych i technicznych).
ILT wystąpiła o utworzenie LOFAR ERIC, biorąc pod uwagę stale rosnącą liczbę partnerów, wspólną długoterminową wizję dalszego rozwoju i spójnej obsługi infrastruktury oraz szerszą ewolucję europejskiej infrastruktury badawczej. W szczególności, aby zastąpić ILT przez LOFAR ERIC, uznaje się, co następuje:
- LOFAR ERIC definiuje i wdraża wspólną długoterminową strategię, wspólne pozyskiwanie środków finansowych oraz spójne ustalanie priorytetów w zakresie działań rozwojowych, a także optymalizację dostępności wspólnych obiektów będących własnością partnera lub LOFAR ERIC (w tym czujników, zasobów obliczeniowych i możliwości przechowywania danych), które tworzą infrastrukturę badawczą LOFAR.
- LOFAR ERIC jest odpowiednim narzędziem, aby przyciągać i łączyć partnerów o różnych poziomach zaangażowania oraz ustanawiać i utrzymywać jasne długoterminowe strategie polityczne oraz stabilność finansowania organizacji i jej infrastruktury jako całości.
- LOFAR ERIC, który istnieje w wymiarze (wielo)narodowym, zapewnia odpowiednią widoczność i uznanie na szczeblu krajowym i europejskim, ułatwiając dialog z decydentami w dziedzinie nauki i podmiotami finansującymi w całym obszarze działalności.
- Dzięki wyjątkowym i nowoczesnym obiektom LOFAR ERIC odgrywa stałą rolę w zapewnianiu i stymulowaniu aktywności europejskiej społeczności naukowej.
ROZDZIAŁ 1
Zasadnicze Elementy
Zasadnicze Elementy
Forma prawna i nazwa
Ustanawia się konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej. Konsorcjum to ma formę prawną konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC) przyjętą na podstawie przepisów rozporządzenia (WE) nr 723/2009 zmienionego rozporządzeniem (UE) nr 1261/2013 (dalej zwanego "rozporządzeniem ERIC") i nosi nazwę "LOFAR ERIC".
Siedziba statutowa
LOFAR ERIC ma swą siedzibę statutową w Dwingeloo, w Niderlandach, dalej zwanych "państwem przyjmującym".
Zadania i działalność
Czas trwania i procedura likwidacji
Odpowiedzialność i ubezpieczenie
Polityka dostępu do usług LOFAR ERIC
Polityka w zakresie oceny naukowej
Działalność LOFAR ERIC będzie oceniana przez niezależny panel międzynarodowych ekspertów co najmniej raz na 5 lat. Rada ustala protokół oceny (w tym cele, zakres uprawnień, skład panelu i procedurę nominacji członków panelu) zgodnie z art. 27 ust. 5 lit. j). Panel składa sprawozdania Radzie.
Polityka upowszechniania wyników badań
Polityka w zakresie praw własności intelektualnej
Polityka zatrudnienia
Polityka zamówień publicznych
ROZDZIAŁ 2
Postanowienia Ogólne
Postanowienia Ogólne
Definicje
Do celów niniejszego statutu stosuje się następujące definicje:
Język roboczy
Językiem roboczym LOFAR ERIC jest język angielski.
ROZDZIAŁ 3
Członkostwo i status Obserwatora
Członkostwo i status Obserwatora
Członkostwo, status obserwatora i podmiot reprezentujący
Warunki uzyskania członkostwa lub statusu obserwatora
Rezygnacja członka lub obserwatora
Rozdział 4
Prawa i Obowiązki Członków i Obserwatorów
Prawa i Obowiązki Członków i Obserwatorów
Prawa i obowiązki członków
Prawa i obowiązki obserwatorów
Rozdział 5
Udział Organizacji Współpracujących
Udział Organizacji Współpracujących
Udział organizacji współpracujących
ROZDZIAŁ 6
Model Finansowania i Wkładów
Model Finansowania i Wkładów
Zasoby finansowe
Na zasoby finansowe LOFAR ERIC składają się:
Wkłady
Plan finansowy
Co najmniej raz na pięć lat dyrektor wykonawczy LOFAR ERIC przedkłada Radzie projekt planu finansowego do rozpatrzenia i zatwierdzenia. W planie finansowym określa się podstawę wkładów każdego członka w tym pięcioletnim okresie oraz maksymalny uzgodniony budżet dla LOFAR ERIC na ten sam okres. Plan finansowy jest zgodny ze wskazanymi w modelu finansowym zasadami dotyczącymi wkładów członków i obserwatorów i jest ukierunkowany na realizację programu prac.
Zasady budżetowe, sprawozdania finansowe i audyt
Zwolnienia z podatku i akcyzy
Likwidacja sprzętu
LOFAR ERIC odpowiada za likwidację sprzętu będącego jego własnością. Rada zapewnia, aby LOFAR ERIC posiadało odpowiedni plan likwidacji (art. 27 ust. 6 lit. e)). Likwidacja sprzętu stanowiącego (wniesiony przez lokalnych operatorów, krajowych właścicieli obiektów LOFAR) wkład w operacje centralne należy do obowiązków właściciela.
ROZDZIAŁ 7
Zarządzanie
Zarządzanie
Rada
Podejmowanie decyzji przez Radę
Dyrektor wykonawczy
Biuro Koordynacji i Wsparcia
Biuro Koordynacji i Wsparcia LOFAR ERIC jest centralnym biurem zarządzającym codzienną działalnością LOFAR ERIC. Wspiera ono bieżące zarządzanie LOFAR ERIC, w tym w drodze udzielania wsparcia Radzie. Dyrektor wykonawczy organizuje Biuro i nim zarządza. Budżet na funkcjonowanie Biura Koordynacji i Wsparcia ujmuje się w planie finansowym przedstawionym w załączniku II.
Komitet Doradczy ds. Nauki
Komitet Finansowy
ROZDZIAŁ 8
Postanowienia różne
Postanowienia różne
Polityka w zakresie danych
Polityka w zakresie skutków etycznych, prawnych i społecznych
Rada LOFAR ERIC przyjmuje politykę w zakresie skutków etycznych, prawnych i społecznych w odniesieniu do wszystkich kwestii istotnych dla działań LOFAR ERIC, w tym rzetelności badawczej i oceny naukowej, kwestii zatrudnienia, różnorodności i inkluzywności oraz zrównoważonego rozwoju. Wspomniana polityka ma zastosowanie do wszystkich działań LOFAR ERIC.
Składanie sprawozdań Komisji Europejskiej
Prawo właściwe
Wewnętrzne funkcjonowanie LOFAR ERIC jest regulowane:
Spory
Aktualizacje i dostępność statutu
Niniejszy statut jest aktualizowany i dostępny publicznie na stronie internetowej LOFAR ERIC oraz w siedzibie statutowej.
Postanowienia dotyczące rozpoczęcia działalności
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK I
Wykaz członków i obserwatorów LOFAR ERIC oraz ich podmiotów reprezentujących
Wykaz członków i obserwatorów LOFAR ERIC oraz ich podmiotów reprezentujących
Członkowie
Państwo | Podmiot reprezentujący |
Republika Bułgarii | Instytut Astronomii i Narodowe Obserwatorium Astronomiczne (IANAO) Bułgarskiej Akademii Nauk |
Republika Federalna Niemiec | Thüringer Landessternwarte (TLS) |
Republika Irlandii | Dublin Institute of Advanced Studies (DIAS) |
Republika Włoska | Istituto Nazionale di Astrofisica (INAF) |
Niderlandy | Stichting Nederlandse Wetenschappelijk Onderzoek Instituten (NWO-I) |
Rzeczpospolita Polska | Ministerstwo Edukacji i Nauki |
W skład LOFAR ERIC będą wchodziły następujące organizacje współpracujące:
ZAŁĄCZNIK II
Plan finansowy LOFAR ERIC
Plan finansowy LOFAR ERIC
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.