Statut INFRAFRONTIER ERIC (Konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC))

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2023.1588

Akt nienormatywny
Wersja od: 21 grudnia 2023 r.

Statut INFRAFRONTIER ERIC (Konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC))

(C/2023/1588)

(Dz.U.UE C z dnia 21 grudnia 2023 r.)

Spis Treści

ROZDZIAŁ 1 - ZASADNICZE ELEMENTY

ARTYKUŁ 1 FORMA PRAWNA I NAZWA

ARTYKUŁ 2 SIEDZIBA STATUTOWA I LOKALIZACJA

ARTYKUŁ 3 ZADANIA I DZIAŁALNOŚĆ

ARTYKUŁ 4 CZAS TRWANIA I PROCEDURA LIKWIDACJI

ARTYKUŁ 5 SYSTEM ODPOWIEDZIALNOŚCI I UBEZPIECZENIE

ARTYKUŁ 6 POLITYKA DOSTĘPU W ODNIESIENIU DO UŻYTKOWNIKÓW

ARTYKUŁ 7 POLITYKA W ZAKRESIE OCENY NAUKOWEJ

ARTYKUŁ 8 POLITYKA UPOWSZECHNIANIA WYNIKÓW BADAŃ

ARTYKUŁ 9 POLITYKA W ZAKRESIE PRAW WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ

ARTYKUŁ 10 POLITYKA ZATRUDNIENIA

ARTYKUŁ 11 POLITYKA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH

ROZDZIAŁ 2 - CZŁONKOSTWO, OBSERWATORZY, WĘZŁY KRAJOWE I PARTNERZY STRATEGICZNI

ARTYKUŁ 12 CZŁONKOSTWO, PODMIOT REPREZENTUJĄCY I OBSERWATORZY

ARTYKUŁ 13 PRZYJĘCIE CZŁONKÓW I OBSERWATORÓW

ARTYKUŁ 14 REZYGNACJA CZŁONKA LUB OBSERWATORA/POZBAWIENIE CZŁONKOSTWA LUB STATUSU OBSERWATORA

ARTYKUŁ 15 PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁONKÓW

ARTYKUŁ 16 PRAWA I OBOWIĄZKI OBSERWATORÓW

ARTYKUŁ 17 WĘZŁY KRAJOWE

ARTYKUŁ 18 OSOBY TRZECIE, PARTNERZY STRATEGICZNI

ROZDZIAŁ 3 - ORGANY, ZARZĄDZANIE I REALIZACJA DZIAŁAŃ

ARTYKUŁ 19 ORGANY

ARTYKUŁ 20 ZGROMADZENIE CZŁONKÓW

ARTYKUŁ 21 DYREKTORZY ZARZĄDZAJĄCY

ARTYKUŁ 22 ZARZĄD WĘZŁÓW KRAJOWYCH

ARTYKUŁ 23 KOMITETY DORADCZE DS. NAUKI I ETYKI

ARTYKUŁ 24 SKŁADANIE SPRAWOZDAŃ KOMISJI

ROZDZIAŁ 4 - FINANSE

ARTYKUŁ 25 ZASOBY, ZASADY BUDŻETOWE, BUDŻET I SPRAWOZDANIA FINANSOWE

ROZDZIAŁ 5 - PODATEK

ARTYKUŁ 26 ZWOLNIENIE Z PODATKU I AKCYZY

ROZDZIAŁ 6 - INNE POLITYKI

ARTYKUŁ 27 POLITYKA W ZAKRESIE DANYCH

ROZDZIAŁ 7 - PRZEPISY KOŃCOWE

ARTYKUŁ 28 PRAWO WŁAŚCIWE

ARTYKUŁ 29 SPORY

ARTYKUŁ 30 AKTUALIZACJE I DOSTĘPNOŚĆ STATUTU

ARTYKUŁ 31 PRZEPISY DOTYCZĄCE ROZPOCZĘCIA DZIAŁALNOŚCI

ARTYKUŁ 32 RÓŻNE

ZAŁĄCZNIKI:

ZAŁĄCZNIK 1: LISTA CZŁONKÓW, OBSERWATORÓW I PODMIOTÓW REPREZENTUJĄCYCH

ZAŁĄCZNIK 2: ZAŁĄCZNIK FINANSOWY

Statut

ROZDZIAŁ  1

Zasadnicze Elementy

Artykuł  1

Forma prawna i nazwa

Ustanawia się konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej. Konsorcjum to ma formę prawną konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC) przyjętą na podstawie przepisów rozporządzenia (WE) nr 723/2009 zmienionego rozporządzeniem (UE) nr 1261/2013 (dalej zwanego "rozporządzeniem ERIC") i nosi nazwę "INFRAFRONTIER ERIC".

Artykuł  2

Siedziba statutowa i lokalizacja

INFRAFRONTIER ERIC ma swą siedzibę statutową w Monachium, w Niemczech, dalej zwanych "przyjmującym państwem członkowskim".

Artykuł  3

Zadania i działalność

1)
Głównym zadaniem INFRAFRONTIER ERIC jest utworzenie i prowadzenie rozproszonej infrastruktury badawczej o nazwie "Infrastruktura Badawcza INFRAFRONTIER", dalej zwanej "IB INFRAFRONTIER". IB INFRAFRONTIER to europejska infrastruktura badawcza służąca do generowania, fenotypowania, archiwizowania i dystrybucji systemów modelowych in vivo/in vitro i powiązanych danych. INFRAFRONTIER ERIC koordynuje funkcjonowanie rozproszonej IB INFRAFRONTIER.
2)
INFRAFRONTIER ERIC koordynuje dostęp do usług i zasobów na potrzeby badań nad funkcjami genów w kontekście zdrowia i chorób z wykorzystaniem systemów modelowych in vivo/in vitro oraz powiązanych danych. INFRAFRONTIER ERIC promuje badania, szkolenia i zastosowania we wszystkich dziedzinach wytwarzania, fenotypowania, archiwizacji i dystrybucji modeli chorób.
3)
W tym celu INFRAFRONTIER ERIC:
a)
koordynuje dostęp do zasobów i usług zapewnianych przez członków i obserwatorów INFRAFRONTIER ERIC lub przez węzły krajowe, które zawarły prawnie wiążącą umowę z INFRAFRONTIER ERIC w celu wniesienia wkładu w zasoby i usługi IB INFRAFRONTIER;
b)
ustanawia i wdraża procedury dostępu do zasobów i usług IB INFRAFRONTIER, które są zgodne z odpowiednimi normami europejskimi;
c)
ustanawia i przyjmuje normy jakości i standardowe procedury działania w zakresie generowania, fenotypowania, archiwizacji i dystrybucji systemów modelowych in vivo/in vitro i powiązanych danych oraz zarządzania danymi w ramach tych systemów;
d)
promuje i koordynuje rozwój nowych technologii w zakresie generowania, fenotypowania, archiwizacji i dystrybucji systemów modelowych in vivo/in vitro i powiązanych danych oraz zarządzania danymi w ramach tych systemów w celu zwiększania wartości naukowej zasobów i usług IB INFRAFRONTIER;
e)
pełni funkcję punktu kontaktowego dla krajowych i międzynarodowych zainteresowanych stron IB INFRAFRONTIER;
f)
promuje i upowszechnia zasoby i usługi IB INFRAFRONTIER oraz prowadzi dyskusje na temat regulacyjnych i politycznych aspektów generowania, fenotypowania, archiwizacji i dystrybucji systemów modelowych in vivo/in vitro i powiązanych danych oraz zarządzania danymi w ramach tych systemów;
g)
pozyskuje zasoby ze źródeł krajowych i międzynarodowych w celu ułatwienia działalności IB INFRAFRONTIER;
h)
prowadzi konsultacje z krajowymi i międzynarodowymi organizacjami działającymi w dziedzinie generowania, fenoty- powania, archiwizacji i dystrybucji systemów modelowych in vivo/in vitro oraz udziela im porad w tym zakresie;
i)
udostępnia nieodpłatnie informacje na temat działalności INFRAFRONTIER ERIC i IB INFRAFRONTIER; oraz
j)
podejmuje wszelkie inne działania niezbędne do realizacji zadań INFRAFRONTIER ERIC.
4)
INFRAFRONTIER ERIC realizuje swoje główne zadanie wyłącznie i bezpośrednio na zasadzie niedochodowości oraz działa w sposób altruistyczny i głównie na zasadzie niekomercyjnej. Bez uszczerbku dla mających zastosowanie przepisów dotyczących pomocy państwa INFRAFRONTIER ERIC może prowadzić działalność gospodarczą w ograniczonym zakresie, pod warunkiem że jest ona ściśle związana z jego głównym zadaniem i nie zagraża realizacji tego zadania.
Artykuł  4

Czas trwania i procedura likwidacji

1)
INFRAFRONTIER ERIC ustanawia się na czas nieokreślony.
2)
Decyzję o likwidacji INFRAFRONTIER ERIC podejmuje zgromadzenie członków w drodze jednomyślnego głosowania. Jeżeli zgromadzenie członków podejmie decyzję o likwidacji INFRAFRONTIER ERIC, zwykłą większością głosów uruchamia procedurę likwidacji.
3)
Bez zbędnej zwłoki, a w każdym razie w ciągu 10 (dziesięciu) dni kalendarzowych od przyjęcia decyzji o likwidacji INFRAFRONTIER ERIC, o decyzji tej powiadamia się Komisję Europejską.
4)
Po rozwiązaniu INFRAFRONTIER ERIC lub w przypadku, gdy cele uprzywilejowane pod względem podatkowym określone w niniejszym statucie nie mają już zastosowania, aktywa INFRAFRONTIER ERIC o wartości wyższej niż wkłady gotówkowe i rzeczywista wartość wkładów rzeczowych zostaną przekazane innej publicznej osobie prawnej lub innej uprzywilejowanej pod względem podatkowym osobie prawnej lub innej osobie prawnej realizującej cele podobne do celów INFRAFRONTIER ERIC w zakresie promowania nauki i badań.
5)
W przypadku likwidacji INFRAFRONTIER ERIC zapewnia w miarę możliwości bezpieczne przekazanie danych będących własnością INFRAFRONTIER ERIC, tak aby dane te były nadal dostępne i możliwe do wykorzystania zgodnie z art. 6 niniejszego statutu, a także zgodnie z polityką dotyczącą danych lub polityką dostępu, stosownie do przypadku.
6)
W ciągu 10 (dziesięciu) dni kalendarzowych od zakończenia likwidacji powiadamia się o tym Komisję Europejską. INFRAFRONTIER ERIC przestaje istnieć z dniem opublikowania przez Komisję Europejską stosownego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Artykuł  5

System odpowiedzialności i ubezpieczenie

1)
INFRAFRONTIER ERIC odpowiada za swoje długi.
2)
Członkowie nie ponoszą solidarnie odpowiedzialności za długi INFRAFRONTIER ERIC.
3)
Odpowiedzialność finansowa członków za długi INFRAFRONTIER ERIC jest ograniczona do wysokości ich rocznego wkładu obliczonego zgodnie z zasadami finansowymi określonymi w art. 25 ust. 2 statutu oraz według metody obliczania określonej w załączniku 2 do niniejszego statutu.
4)
INFRAFRONTIER ERIC zawiera odpowiednią umowę ubezpieczenia obejmującą elementy ryzyka związanego z utworzeniem i funkcjonowaniem INFRAFRONTIER ERIC.
Artykuł  6

Polityka dostępu w odniesieniu do użytkowników

1)
Zasadą przewodnią udostępniania zasobów i usług jest otwarty dostęp.
2)
Dostęp będzie udzielany zgodnie z polityką dostępu INFRAFRONTIER ERIC. Należy przestrzegać warunków określonych przez dostawców próbek i danych dla INFRAFRONTIER ERIC oraz uznanych europejskich zasad dostępu do infrastruktur badawczych. Żadnego z przepisów niniejszego statutu nie można rozumieć jako mającego na celu ograniczenie prawa właścicieli zasobów INFRAFRONTIER do podejmowania decyzji o zapewnieniu dostępu do jakichkolwiek próbek lub danych.
3)
INFRAFRONTIER ERIC dąży do zapewnienia należytego wskazania źródła próbek i danych oraz wnioskuje o zachowanie takiego przypisania w przypadku kolejnego wykorzystania odnośnych próbek i danych.
Artykuł  7

Polityka w zakresie oceny naukowej

1)
Regularna ocena strategiczna INFRAFRONTIER ERIC, obejmująca aspekty naukowe i etyczne, należy do zadań niezależnego komitetu zewnętrznego ad hoc.
2)
Zgromadzenie członków inicjuje taką ocenę co najmniej raz na pięć lat. Zgromadzenie członków mianuje członków takiego niezależnego komitetu zewnętrznego i, w stosownych przypadkach, udziela konkretnych wskazówek. Szczegóły dotyczące mianowania i funkcjonowania zostaną określone w regulaminie wewnętrznym.
3)
Członkowie niezależnego komitetu zewnętrznego działają jako osoby prywatne.
Artykuł  8

Polityka upowszechniania wyników badań

1)
INFRAFRONTIER ERIC promuje korzystanie z IB INFRAFRONTIER w badaniach naukowych i edukacji.
2)
INFRAFRONTIER ERIC promuje wysokiej jakości badania i wspiera kulturę "najlepszych praktyk" poprzez działania w zakresie upowszechniania wiedzy.
3)
INFRAFRONTIER ERIC zachęca naukowców do publicznego udostępniania wyników ich badań oraz zwraca się do użytkowników zasobów i usług IB INFRAFRONTIER o udostępnianie wyników za pośrednictwem INFRAFRONTIER ERIC.
4)
INFRAFRONTIER ERIC identyfikuje różne grupy docelowe polityki informacyjnej oraz wykorzystuje różne kanały, aby dotrzeć do odbiorców docelowych, takie jak portale internetowe, biuletyny informacyjne, warsztaty, obecność na konferencjach, artykuły w czasopismach i gazetach codziennych.
Artykuł  9

Polityka w zakresie praw własności intelektualnej

1)
Do celów niniejszego statutu pojęcie "własność intelektualna" będzie rozumiane zgodnie z art. 2 Konwencji o ustanowieniu Światowej Organizacji Własności Intelektualnej, podpisanej w dniu 14 lipca 1967 r.
2)
Prawa własności intelektualnej do wyników stworzonych przez pracowników INFRAFRONTIER ERIC należą do INFRAFRONTIER ERIC, a prawami tymi zarządzają dyrektorzy zarządzający.
3)
Wykorzystywanie i gromadzenie danych INFRAFRONTIER ERIC podlega europejskim i krajowym przepisom w zakresie ochrony danych.
4)
Prawa do własności intelektualnej wytworzonej przez użytkowników w wyniku dostępu do zasobów INFRAFRONTIER ERIC podlegają negocjacji w celu uczciwego korzystania z nich zarówno przez użytkownika, jak i przez INFRAFRONTIER ERIC lub dany węzeł krajowy, z uwzględnieniem wniesionego przez nie wkładu.
5)
Polityka w zakresie praw własności intelektualnej zostaje przyjęta zgodnie z art. 20 ust. 11 lit. i) niniejszego statutu i zawiera dalsze przepisy dotyczące praw własności intelektualnej.
Artykuł  10

Polityka zatrudnienia

1)
INFRAFRONTIER ERIC zobowiązuje się do zapewnienia przejrzystości i równości szans oraz niedyskryminowania żadnej osoby ze względu na rasę, pochodzenie etniczne, płeć, wyznanie, niepełnosprawność, orientację seksualną lub z jakiegokolwiek innego względu, który jest postrzegany jako dyskryminacja w prawie Unii Europejskiej.
2)
Rekrutacja pracowników jest w pełni otwarta i ma charakter międzynarodowy.
Artykuł  11

Polityka zamówień publicznych

1)
INFRAFRONTIER ERIC zapewnia równe i niedyskryminacyjne traktowanie kandydatów i oferentów w postępowaniu o udzielenie zamówienia, bez względu na to, czy ich siedziba znajduje się w Unii Europejskiej czy poza nią.
2)
Polityka INFRAFRONTIER ERIC w zakresie zamówień publicznych musi być zgodna z zasadami przejrzystości, niedyskryminacji i konkurencji.

ROZDZIAŁ  2

Członkostwo, obserwatorzy, węzły krajowe i partnerzy strategiczni

Artykuł  12

Członkostwo, podmiot reprezentujący i obserwatorzy

1)
Zgodnie z art. 9 ust. 1 rozporządzenia ERIC państwa członkowskie Unii, państwa stowarzyszone, państwa trzecie inne niż państwa stowarzyszone i organizacje międzyrządowe mogą zostać członkami INFRAFRONTIER ERIC.
2)
Podmioty wymienione w art. 12 ust. 1, które chcą wnieść wkład w działania INFRAFRONTIER ERIC, ale nie mają jeszcze możliwości dołączenia w charakterze członków, mogą wnioskować o status obserwatora.
3)
Zgodnie z art. 9 ust. 4 rozporządzenia ERIC każdy członek lub obserwator może być reprezentowany przez maksymalnie trzy podmioty publiczne, w tym przez regiony lub podmioty prywatne pełniące misję służby publicznej, do celów wykonywania określonych praw i obowiązków przysługujących temu członkowi lub obserwatorowi jako członkowi INFRAFRONTIER ERIC. Każdy członek lub obserwator informuje przewodniczącego zgromadzenia członków o wszelkich zmianach swojego podmiotu reprezentującego/podmiotów reprezentujących.
4)
Członków i obserwatorów oraz w stosownych przypadkach podmioty ich reprezentujące wymieniono w załączniku 1. Załącznik ten jest aktualizowany przez przewodniczącego zgromadzenia członków z pomocą dyrektorów zarządzających.
Artykuł  13

Przyjęcie członków i obserwatorów

1)
Członkowie przyjmowani są na następujących warunkach:
a)
przyjęcie członków wymaga zatwierdzenia przez zgromadzenie członków;
b)
wnioskodawcy przedkładają pisemny wniosek przewodniczącemu zgromadzenia członków;
c)
wniosek zawiera informacje o sposobie, w jaki wnioskodawca przyczyni się do realizacji celów i działań INFRAFRONTIER ERIC opisanych w art. 3 ust. 3 i wypełni obowiązki wymienione w art. 15.
2)
W szczególności wnioskodawca musi wykazać, w sposób zadowalający zgromadzenie członków i zweryfikowany za pomocą odpowiednich środków zapewnienia jakości, że posiada środki i trwałe zobowiązanie do podjęcia następujących działań:
a)
wnoszenia wkładu w zasoby i usługi IB INFRAFRONTIER w dziedzinie generowania, fenotypowania, archiwizacji i dystrybucji modeli chorób;
b)
przestrzegania naukowych norm jakości i standardowych procedur operacyjnych ustanowionych przez INFRAFRONTIER ERIC;
c)
wnoszenia rocznych wkładów finansowych do zrównoważonego budżetu rocznego INFRAFRONTIER ERIC;
d)
przestrzegania niniejszego statutu.
3)
Obserwatorzy przyjmowani są na następujących warunkach:
a)
obserwatorzy są przyjmowani na okres trzech lat, który może zostać jednorazowo przedłużony do trzech lat;
b)
wnioskodawcy przedkładają pisemny wniosek przewodniczącemu zgromadzenia członków i dyrektorom zarządzającym;
c)
wniosek zawiera informacje o sposobie, w jaki wnioskodawca przyczyni się do realizacji celów i działań INFRAFRONTIER ERIC opisanych w art. 3 ust. 3 i wypełni obowiązki wymienione w art. 16.
4)
Każdy obserwator powołuje swoich przedstawicieli stosownie do swoich procedur wewnętrznych zgodnie z art. 20 ust. 1 niniejszego statutu i informuje zgromadzenie członków i dyrektorów zarządzających na piśmie o takim powołaniu.
Artykuł  14

Rezygnacja członka lub obserwatora/Pozbawienie członkostwa lub statusu obserwatora

1)
W ciągu pierwszych pięciu lat od ustanowienia INFRAFRONTIER ERIC żaden członek nie może zrezygnować. Pierwszy rok jest rokiem skróconym, rozpoczynającym się w dniu, w którym decyzja Komisji o ustanowieniu INFRAFRONTIER ERIC staje się skuteczna.
2)
Po upływie pierwszych 5 (pięciu) lat istnienia INFRAFRONTIER ERIC rezygnacja z członkostwa jest możliwa z końcem roku budżetowego po złożeniu wniosku o rezygnację 12 (dwanaście) miesięcy wcześniej.
3)
Obserwatorzy mogą zrezygnować z końcem roku budżetowego po złożeniu wniosku o rezygnację 6 (sześć) miesięcy wcześniej.
4)
Członkowie i obserwatorzy muszą wywiązać się ze wszystkich zobowiązań finansowych i innych obowiązków, zanim ich rezygnacja stanie się skuteczna.
5)
Członek, który złożył wniosek o rezygnację, nie ma już prawa głosu w zgromadzeniu członków, o ile proponowane decyzje nie mają bezpośredniego wpływu na danego członka.
6)
Zgromadzenie członków może w drodze jednomyślnego głosowania zakończyć członkostwo lub status obserwatora, jeżeli spełnione są następujące warunki:
a)
członek lub obserwator dopuścił się poważnego naruszenia co najmniej jednego ze swoich obowiązków wynikających z niniejszego statutu;
b)
członek lub obserwator nie naprawił takiego naruszenia w ciągu 6 (sześciu) miesięcy od otrzymania zawiadomienia o odnośnym naruszeniu od zgromadzenia członków;
c)
członek lub obserwator został wysłuchany przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji o zakończeniu członkostwa lub statusu obserwatora.

Członek lub obserwator nie może głosować, ale ma możliwość zakwestionowania decyzji o zakończeniu członkostwa lub statusu obserwatora i przedstawienia swojej obrony zgromadzeniu członków.

7)
Niezależnie od art. 14 ust. 5 zgromadzenie członków może również postanowić, w drodze jednomyślnego głosowania, w okolicznościach określonych w art. 14 ust. 5, że nie zakończy członkostwa członka, ale zawiesi lub cofnie jego prawo głosu na pewien okres. Zgromadzenie członków może w każdej chwili przywrócić członkowi prawo głosu w drodze jednomyślnego głosowania pozostałych członków, jeżeli członek taki naprawi naruszenie, o którym mowa w art. 14 ust. 5, w sposób zadowalający dla zgromadzenia.
8)
Prawo głosu członka zostaje automatycznie zawieszone, jeżeli jego zobowiązania finansowe określone w załączniku 2 nie zostaną wypełnione w odpowiednim czasie.
9)
Członkowie lub obserwatorzy, którzy zrezygnowali z członkostwa i statusu obserwatora lub zostali ich pozbawieni, nie mają prawa do odzyskania ani do zwrotu żadnych wkładów, nie mogą też rościć sobie żadnych praw do aktywów INFRAFRONTIER ERIC.
Artykuł  15

Prawa i obowiązki członków

1)
Członkowie mają następujące prawa:
a)
uczestnictwo i głosowanie podczas zgromadzenia członków;
b)
udział w opracowywaniu strategii i polityki INFRAFRONTIER ERIC;
c)
prawo ich społeczności naukowej do uczestnictwa w wydarzeniach organizowanych przez INFRAFRONTIER ERIC, takich jak warsztaty, konferencje, szkolenia;
d)
korzystanie z marki INFRAFRONTIER ERIC;
e)
udział we wnioskach Unii Europejskiej dotyczących projektów, w których INFRAFRONTIER ERIC występuje jako konsorcjum składające wniosek.
2)
Każdy członek musi:
a)
wnieść roczny wkład finansowy określony w odpowiednich rocznych budżetach finansowych zatwierdzonych przez zgromadzenie członków;
b)
udzielić podmiotowi reprezentującemu pełnego umocowania do głosowania we wszystkich kwestiach poruszanych w trakcie posiedzeń zgromadzenia członków i opublikowanych w porządku obrad;
c)
zapewniać i utrzymywać infrastrukturę techniczną niezbędną, aby umożliwiać dostęp do IB INFRAFRONTIER;
d)
promować przyjęcie i utrzymanie standardów jakości i standardowych procedur operacyjnych INFRAFRONTIER ERIC w swoich krajowych infrastrukturach badawczych;
e)
promować wykorzystanie zasobów i usług IB INFRAFRONTIER wśród naukowców;
f)
w stosownych przypadkach dokonywać inwestycji w infrastrukturę krajową wspierającą INFRAFRONTIER ERIC.
3)
Wkłady inne niż roczny wkład finansowy na rzecz INFRAFRONTIER ERIC mogą być wnoszone przez członków pojedynczo lub łącznie we współpracy z innymi członkami, obserwatorami lub osobami trzecimi.
Artykuł  16

Prawa i obowiązki obserwatorów

1)
Obserwatorzy mają następujące prawa:
a)
uczestnictwo w zgromadzeniu członków bez prawa głosu;
b)
prawo ich społeczności naukowej do uczestnictwa w wydarzeniach organizowanych przez INFRAFRONTIER ERIC, takich jak warsztaty, konferencje, szkolenia; udostępnianie miejsca;
c)
umożliwianie swojej społeczności naukowej dostępu do wsparcia INFRAFRONTIER ERIC przy opracowywaniu odpowiednich systemów, procesów i usług.
2)
Każdy obserwator wnosi wkład w realizację zadań i działań INFRAFRONTIER ERIC określonych w art. 3 ust. 3. Każdy obserwator dokonuje rocznej płatności zgodnie z art. 25 ust. 2 poniżej. INFRAFRONTIER ERIC zawiera z obserwatorem umowę obserwatora w celu określenia warunków wypełniania obowiązków i korzystania z praw obserwatora.
Artykuł  17

Węzły krajowe

1)
Aby wypełniać swoją rolę rozproszonej europejskiej infrastruktury badawczej, INFRAFRONTIER ERIC współpracuje z węzłami krajowymi swoich członków zgodnie z art. 12 ust. 1. Współpraca taka opiera się na prawnie wiążących umowach zawartych między INFRAFRONTIER ERIC a odpowiednim węzłem krajowym. Umowy te zawierają postanowienia dotyczące zdolności, procedur dostępu i zapewniania jakości.
2)
Węzły krajowe INFRAFRONTIER ERIC
a)
składają się z podmiotów zdolnych do dostarczania zasobów i świadczenia usług na potrzeby generowania, fenotypo- wania, archiwizacji i dystrybucji modeli chorób. Może to obejmować zapewnienie zdolności w dziedzinie bioinforma- tyki w zakresie zarządzania danymi dotyczącymi generowania, fenotypowania, archiwizacji i dystrybucji modeli chorób, ich analizowania i zapewniania dostępu do tych danych;
b)
muszą przestrzegać naukowych norm jakości i procedur operacyjnych ustanowionych przez INFRAFRONTIER ERIC.
3)
Każdy węzeł krajowy jest reprezentowany w Zarządzie Węzłów Krajowych ustanowionym przez zgromadzenie członków zgodnie z art. 19 ust. 3 i art. 20 ust. 11 lit. j).
4)
W celu ustanowienia Zarządu Węzłów Krajowych każdy członek może wyznaczyć swój węzeł krajowy do zatwierdzenia przez zgromadzenie członków.
5)
Nowy członek INFRAFRONTIER ERIC wyznacza swój węzeł krajowy. Dyrektorzy zarządzający wraz z Zarządem Węzłów Krajowych oceniają, a w stosownych przypadkach sprawdzają, w drodze wizyt na miejscu, czy wyznaczony węzeł krajowy spełnia naukowe kryteria uzyskania statusu węzła krajowego INFRAFRONTIER ERIC. To zgromadzenie członków decyduje o zatwierdzeniu wyznaczonego i pozytywnie ocenionego węzła krajowego.
6)
O ile zgromadzenie członków nie postanowi inaczej, każde państwo członkowskie Unii, państwo stowarzyszone, państwo trzecie inne niż państwo stowarzyszone i organizacja międzyrządowa wyznacza tylko jeden węzeł krajowy.
7)
Każdy kolejny węzeł krajowy państwa członkowskiego Unii, państwa stowarzyszonego, państwa trzeciego innego niż państwo stowarzyszone i organizacji międzyrządowej może zostać zaproponowany przez członka zgromadzenia członków, Zarząd Węzłów Krajowych lub dyrektorów zarządzających. Zgromadzenie członków zagłosuje w sprawie przyjęcia. Art. 17 ust. 5 zdanie drugie i trzecie stosuje się odpowiednio.
8)
Regularna ocena inicjowana przez dyrektorów zarządzających lub zgromadzenie członków i realizowana przez Komitet Doradczy ds. Nauki zapewnia, aby każdy węzeł krajowy nieprzerwanie spełniał kryteria uznawania go za węzeł krajowy INFRAFRONTIER ERIC.
9)
W przypadku zastąpienia węzła krajowego stosuje się odpowiednio art. 17 ust. 5 zdania drugie i trzecie.
Artykuł  18

Osoby trzecie, partnerzy strategiczni

1)
W przypadku gdy INFRAFRONTIER ERIC uzna to za korzystne, może zawrzeć porozumienie z dowolną osobą fizyczną lub prawną. W porozumieniu takim określa się wszystkie prawa i obowiązki stron.
2)
Osoby trzecie, np. agencje lub instytucje krajowe, które chcą wnieść wkład w misję IB INFRAFRONTIER w perspektywie długoterminowej, ale nie mogą przystąpić w charakterze członków lub obserwatorów, mogą zgłosić przewodniczącemu zgromadzenia członków i dyrektorom zarządzającym zainteresowanie zawarciem porozumienia dotyczącego statusu partnerstwa strategicznego. Warunki partnerstwa strategicznego zostaną określone w specjalnym porozumieniu o partnerstwie strategicznym. Osoby trzecie, które zawarły takie porozumienie o partnerstwie strategicznym z INFRAFRONTIER ERIC, zwane są dalej "partnerami strategicznymi".

ROZDZIAŁ  3

Organy, zarządzanie i realizacja działań

Artykuł  19

Organy

1)
Organami zarządzającymi INFRAFRONTIER ERIC są:
(a)
zgromadzenie członków;
(b)
dyrektorzy zarządzający.
2)
Zgromadzenie członków powołuje Komitet Doradczy ds. Nauki oraz Komitet Doradczy ds. Etyki, w skład których wchodzą naukowcy cieszący się renomą międzynarodową, którzy nie są zaangażowani w działalność INFRAFRONTIER ERIC.
3)
Zgromadzenie członków ustanawia Zarząd Węzłów Krajowych zgodnie z art. 17. Przy ustalaniu rocznego programu prac naukowych INFRAFRONTIER ERIC przeprowadza się konsultacje z Zarządem Węzłów Krajowych.
4)
Zgromadzenie członków może powoływać inne organy doradcze.
5)
Biuro ds. zarządzania INFRAFRONTIER ERIC wspiera pracę zgromadzenia członków i jest kierowane przez dyrektorów zarządzających. Biuro ds. zarządzania wspiera dyrektorów zarządzających w wykonywaniu decyzji zgromadzenia członków oraz pomaga w organizowaniu, koordynowaniu i przygotowywaniu prac organów zarządzających i doradczych INFRAFRONTIER ERIC oraz prowadzeniu działań następczych w związku z tymi pracami.
Artykuł  20

Zgromadzenie członków

1)
Zgromadzenie członków jest najwyższym organem zarządzającym INFRAFRONTIER ERIC i posiada pełne uprawnienia decyzyjne. Jak określono w art. 9 ust. 3 rozporządzenia ERIC, państwa członkowskie lub państwa stowarzyszone posiadają wspólnie większość praw głosu w zgromadzeniu członków. Zgromadzenie członków uwzględnia stanowiska Komitetu Doradczego ds. Etyki. W jego skład wchodzą przedstawiciele członków i obserwatorów INFRAFRONTIER ERIC. Każdy członek dysponuje jednym głosem. Na przedstawicieli każdego członka/obserwatora w zgromadzeniu członków wyznacza się maksymalnie dwie osoby fizyczne. W delegacji złożonej z dwóch przedstawicieli jeden powinien posiadać wiedzę naukową, a drugi - administracyjną. Każdy członek zapewnia, aby wyznaczenie jego przedstawicieli nie powodowało konfliktu interesów między zgromadzeniem członków a Zarządem Węzłów Krajowych. Przewodniczący zgromadzenia członków jest informowany na piśmie o takim powołaniu.
2)
Zgromadzenie członków powołuje się na pierwszym posiedzeniu zgromadzenia członków po ustanowieniu INFRAFRONTIER ERIC.
3)
Zgromadzenie członków wybiera przewodniczącego i wiceprzewodniczącego spośród osób delegowanych przez członków na okres 3 (trzech) lat. Osoby wybrane na stanowiska przewodniczącego i wiceprzewodniczącego stają się neutralnymi i niezależnymi członkami (supra partes) i opuszczają swoje delegacje. Wiceprzewodniczący zastępują przewodniczącego w przypadku jego nieobecności oraz w przypadku konfliktu interesów. Przewodniczący jest wybierany na 3-letnią (trzyletnią) kadencję z możliwością jednokrotnego przedłużenia w wyjątkowych przypadkach uzgodnionych przez zgromadzenie członków.
4)
Zgromadzenie członków zwoływane jest przez przewodniczącego z co najmniej ośmiotygodniowym wyprzedzeniem, a porządek obrad wraz z dokumentami posiedzenia rozsyłany jest co najmniej na 2 (dwa) tygodnie przed posiedzeniem. Zezwala się na wysłanie zaproszenia i rozpowszechnianie dokumentów dotyczących porządku obrad drogą elektroniczną, np. za pośrednictwem poczty elektronicznej; zapewnia się, aby dokumenty były kierowane do przedstawicieli członków i obserwatorów.
5)
Zgromadzenie członków zbiera się co najmniej raz w roku i odpowiada za ogólne kierownictwo INFRAFRONTIER ERIC i nadzór nad nim zgodnie z postanowieniami niniejszego statutu. Możliwy jest zdalny udział w posiedzeniach, między innymi za pośrednictwem wideokonferencji lub innych zatwierdzonych urządzeń elektronicznych. O zwołanie nadzwyczajnego posiedzenia zgromadzenia członków może wnioskować co najmniej 50 (pięćdziesiąt) % członków lub dyrektorzy zarządzający, jeżeli wnosi się o nie w interesie INFRAFRONTIER ERIC.
6)
Zgromadzenie członków może zaprosić partnerów strategicznych do udziału w posiedzeniach, lub w części posiedzenia, zgromadzenia członków, jeżeli kwestie omawiane na tych posiedzeniach dotyczą partnerów strategicznych.
7)
Dyrektorzy zarządzający INFRAFRONTIER ERIC co do zasady uczestniczą w posiedzeniach zgromadzenia członków.
8)
Zgromadzenie członków decyduje o wszelkich sprawach, które są niezbędne do realizacji celów INFRAFRONTIER ERIC i które nie są wyraźnie przypisane innemu organowi zarządzającemu lub innemu podmiotowi.
9)
Zgromadzenie członków dąży do przyjmowania decyzji w drodze konsensusu, a w przypadku jego braku do przyjęcia decyzji konieczna będzie większość zwykła oddanych głosów, o ile nie postanowiono inaczej.
10)
Następujące decyzje podejmuje się jednomyślnie:
a)
przyjęcie nowych członków i zakończenie członkostwa;
b)
propozycje zmian w statucie INFRAFRONTIER ERIC i odpowiednie powiadomienie Komisji Europejskiej w celu zatwierdzenia lub zgłoszenia zastrzeżeń zgodnie z art. 11 rozporządzenia ERIC;
c)
połączenie i podział lub wydzielenie w ramach INFRAFRONTIER ERIC;
d)
zatwierdzenie ogólnej kwoty stałego wkładu członków i obserwatorów na okres pięciu lat po upływie początkowego pięcioletniego okresu;
e)
zatwierdzenie rocznego budżetu finansowego (por. art. 25 ust. 6), jeżeli obejmuje on zmienny wkład członków w odniesieniu do danego roku budżetowego;
f)
zmiany w rocznym budżecie finansowym w trakcie danego roku budżetowego, które zwiększają wkład finansowy członków;
g)
likwidacja INFRAFRONTIER ERIC.
11)
Następujące decyzje wymagają większości kwalifikowanej dwóch trzecich oddanych głosów:
a)
mianowanie i odwoływanie dyrektorów zarządzających, a także zmiana ich liczby;
b)
wybór przewodniczącego i wiceprzewodniczącego zgodnie z niniejszym art. 20 ust. 3;
c)
zatwierdzenie dodatkowych dokumentów o charakterze pomocniczym i wewnętrznym w stosunku do niniejszego statutu, które stanowią kompleksowy zestaw przepisów regulujących wszystkie operacje w ramach INFRAFRONTIER ERIC, w tym m.in. regulaminu wewnętrznego organów INFRAFRONTIER ERIC ("regulamin wewnętrzny");
d)
zatwierdzenie polityki zamówień publicznych INFRAFRONTIER ERIC;
e)
uchwały dotyczące odpowiedniości przychodów, w tym tworzenia rezerw;
f)
zatwierdzenie rocznego programu prac naukowych;
g)
zatwierdzenie rocznego sprawozdania finansowego;
h)
zatwierdzenie rocznego budżetu finansowego przedstawionego przez dyrektorów zarządzających, jeżeli nie obejmuje on zmiennego wkładu członków w odniesieniu do danego roku budżetowego;
i)
zatwierdzenie polityki w zakresie praw własności intelektualnej;
j)
ustanowienie Zarządu Węzłów Krajowych i przyjęcie lub kontynuacja węzłów krajowych;
k)
przyjęcie nowych obserwatorów lub partnerów strategicznych; treść umowy o partnerstwie strategicznym; pozbawienie statusu obserwatora lub statusu partnera strategicznego i rozwiązanie powiązanej umowy o partnerstwie strategicznym;
l)
instrukcje dla dyrektorów zarządzających;
m)
powołanie i odwołanie w pełni upoważnionego członka zarządu uprawnionego do reprezentowania INFRAFRONTIER ERIC.
12)
Zgromadzenie członków może podejmować decyzje, jeżeli obecne są co najmniej 2/3 jego członków, z wyłączeniem przewodniczącego i wiceprzewodniczącego (kworum).
13)
Wstrzymanie się od głosu nie jest liczone jako głos za daną uchwałą lub przeciw niej. W przypadku braku rozstrzygnięcia głosowania o wyniku decyduje głos przyjmującego państwa członkowskiego.
Artykuł  21

Dyrektorzy zarządzający

1)
Dyrektorzy zarządzający wspólnie prowadzą INFRAFRONTIER ERIC. Dyrektorów zarządzających wybiera się w publicznym i przejrzystym procesie.
2)
Zgromadzenie członków mianuje dwóch dyrektorów zarządzających INFRAFRONTIER ERIC, z których jeden ma zaplecze naukowe, a drugi administracyjne. Dyrektorzy zarządzający odpowiadają wspólnie za ogólne zarządzanie infrastrukturą przy wsparciu biura zarządzania INFRAFRONTIER ERIC. Podział obowiązków ustalono w regulaminie wewnętrznym.
3)
Dyrektorzy zarządzający są wspólnie przedstawicielami prawnymi INFRAFRONTIER ERIC. Dyrektorzy zarządzający przygotowują wszystkie główne decyzje strategiczne i budżetowe zgromadzenia członków i są odpowiedzialni za wszystkie procesy finansowe i procesy związane z zarządzaniem, które utrzymują doskonałość i rzetelność naukową oraz porównywalność i interoperacyjność między państwami. W szczególności dyrektorzy zarządzający są odpowiedzialni za zarządzanie finansami INFRAFRONTIER ERIC, zapewnienie zgodności z wymogami prawnymi oraz zagwarantowanie wyników INFRAFRONTIER ERIC, zwłaszcza za ustanawianie norm jakości i standardowych procedur operacyjnych. Dyrektorzy zarządzający odpowiadają za wdrażanie decyzji zgromadzenia członków.
4)
Kadencja dyrektorów zarządzających trwa 3 (trzy) lata, z możliwością dwukrotnego przedłużenia.
Artykuł  22

Zarząd Węzłów Krajowych

Zarząd Węzłów Krajowych regularnie zwołują dyrektorzy zarządzający, którzy mu przewodniczą. Zarząd Węzłów Krajowych zbiera się przynajmniej raz w roku. Prawa i obowiązki regulujące funkcjonowanie Zarządu Węzłów Krajowych określa regulamin wewnętrzny.

Artykuł  23

Komitety doradcze ds. nauki i etyki

1)
Komitet Doradczy ds. Nauki

Komitet ds. nauki będzie nadzorował jakość naukową działalności INFRAFRONTIER ERIC i będzie doradzał w tym zakresie zgromadzeniu członków i dyrektorom zarządzającym. Członków Komitetu Doradczego ds. Nauki mianuje zgromadzenie członków, działając na wniosek dyrektorów zarządzających. W skład Komitetu Doradczego ds. Nauki wchodzi nie więcej niż 5 (pięciu) naukowców z sektora publicznego lub prywatnego posiadających zaawansowany poziom wiedzy specjalistycznej w dziedzinie genomiki funkcjonalnej i systemów modeli zwierzęcych, bioinformatyki oraz zarządzania infrastrukturą badawczą na dużą skalę. Jeden z członków Naukowego Komitetu Doradczego ds. Nauki pełni funkcję przedstawiciela użytkowników.

2)
Komitet Doradczy ds. Etyki

Komitet Doradczy ds. Etyki doradza zgromadzeniu członków i dyrektorom zarządzającym w zakresie etycznych aspektów decyzji, które mają zostać podjęte, jak również w kwestiach etycznych pojawiających się na szczeblu europejskim. Komitet Doradczy ds. Etyki zapewnia zgodność ze standardami etycznymi. Członków Komitetu Doradczego ds. Etyki mianuje zgromadzenie członków, działając na wniosek dyrektorów zarządzających. W skład Komitetu Doradczego ds. Etyki wchodzi 3 (troje) naukowców z sektora prywatnego lub publicznego posiadających szczegółową wiedzę specjalistyczną w dziedzinie dobrostanu zwierząt i związanych z nimi kwestii etycznych.

3)
Członkowie komitetów doradczych ds. nauki i etyki działają jako osoby prywatne.
4)
Szczegóły dotyczące funkcjonowania komitetów doradczych ds. nauki i etyki zostaną określone w regulaminie wewnętrznym.
Artykuł  24

Składanie sprawozdań Komisji

1)
INFRAFRONTIER ERIC przedkłada roczne sprawozdanie z działalności zawierające w szczególności aspekty naukowe, operacyjne i finansowe jego działalności. Sprawozdanie to jest zatwierdzane przez zgromadzenie członków i przekazywane Komisji oraz odpowiednim organom publicznym w ciągu sześciu miesięcy od końca danego roku budżetowego. Sprawozdanie to podaje się do wiadomości publicznej.
2)
INFRAFRONTIER ERIC informuje Komisję o wszelkich okolicznościach, które mogą w poważnym stopniu zagrozić realizacji zadań INFRAFRONTIER ERIC lub przeszkodzić INFRAFRONTIER ERIC w wypełnieniu wymogów określonych w rozporządzeniu ERIC.

ROZDZIAŁ  4

Finanse

Artykuł  25

Zasoby, zasady budżetowe, budżet i sprawozdania finansowe

1)
Na zasoby INFRAFRONTIER ERIC składają się: wkłady finansowe członków i obserwatorów oraz inne zasoby w granicach i na warunkach zatwierdzonych przez zgromadzenie członków.
2)
Wkłady członków i obserwatorów są zgodne z następującymi zasadami:
a)
Roczny wkład finansowy członków obejmuje stały wkład i część zmienną obliczone zgodnie z załącznikiem 2. Ogólna kwota stałego wkładu będzie ustalana przez zgromadzenie członków co pięć lat. Zmienny wkład roczny obowiązuje wyłącznie w przypadku, gdy proponowane wydatki, które mają zostać pokryte z wkładów członków w budżecie rocznym, są wyższe niż stały wkład, i tylko po zatwierdzeniu przez członków zgodnie z art. 20.
b)
Każdy obserwator wpłaca połowę części obliczonej zgodnie z załącznikiem 2.
3)
Rok budżetowy INFRAFRONTIER ERIC rozpoczyna się w dniu 1 stycznia i kończy się w dniu 31 grudnia każdego roku. Pierwszy rok budżetowy INFRAFRONTIER ERIC jest skróconym rokiem budżetowym, rozpoczynającym się w dniu, w którym decyzja Komisji o ustanowieniu INFRAFRONTIER ERIC staje się skuteczna.
4)
Do sprawozdania finansowego INFRAFRONTIER ERIC dołącza się sprawozdanie na temat zarządzania budżetem i finansami w danym roku budżetowym.
5)
INFRAFRONTIER ERIC podlega wymogom prawa państwa, w którym mieści się jego siedziba statutowa, w odniesieniu do sporządzania, składania, badania i publikacji sprawozdań finansowych.
6)
Dyrektorzy zarządzający co roku przygotowują i przedkładają zgromadzeniu członków do zatwierdzenia projekt rocznego budżetu finansowego i projekt rocznego programu prac naukowych na każdy rok budżetowy obejmujący dochody i koszty INFRAFRONTIER ERIC. Wszystkie przychody i wydatki INFRAFRONTIER ERIC stanowią przedmiot preliminarza na każdy rok budżetowy i są wpisywane do budżetu. Przychody i wydatki wykazane w budżecie muszą się równoważyć. Przy ustanawianiu i wdrażaniu budżetu oraz przedstawianiu sprawozdań finansowych zastosowanie ma zasada przejrzystości.
7)
Po zakończeniu roku budżetowego dyrektorzy zarządzający sporządzają roczne sprawozdanie finansowe. Dyrektorzy zarządzający zapewniają, aby roczne sprawozdanie finansowe zostało poddane niezależnemu badaniu zewnętrznemu. Zbadane roczne sprawozdanie finansowe zostaje zatwierdzone przez zgromadzenie członków. Sprawozdanie badającego stanowi część sprawozdania dla Komisji, jak określono w art. 24 ust. 1 powyżej.
8)
INFRAFRONTIER ERIC zapewnia wykorzystywanie środków finansowych zgodnie z zasadami należytego zarządzania finansami.
9)
Środki finansowe INFRAFRONTIER ERIC mogą być wykorzystywane wyłącznie do celów określonych w statucie. Członkowie INFRAFRONTIER ERIC nie mogą otrzymywać udziałów w zyskach ani innych alokacji z funduszy INFRAFRONTIER ERIC; INFRAFRONTIER ERIC nie może zapewniać żadnej osobie korzyści w postaci wydatków niezwiązanych z głównym zadaniem ani nieproporcjonalnie wysokiego wynagrodzenia.
10)
INFRAFRONTIER ERIC rejestruje oddzielnie wszystkie koszty i przychody ze swojej działalności gospodarczej.

ROZDZIAŁ  5

Podatek

Artykuł  26

Zwolnienie z podatku i akcyzy

1)
Zwolnienia z VAT na podstawie art. 143 ust. 1 lit. g) i art. 151 ust. 1 lit. b) dyrektywy Rady 2006/112/WE oraz zgodnie z art. 50 i 51 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 ograniczają się do zakupów towarów i usług dokonywanych przez INFRAFRONTIER ERIC i przez członków ERIC, jak określono w art. 9 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 723/2009 z dnia 25 czerwca 2009 r. w sprawie wspólnotowych ram prawnych konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC) przeznaczonych do oficjalnego i wyłącznego użytku INFRAFRONTIER ERIC, pod warunkiem że takie zakupy dokonywane są wyłącznie na potrzeby działalności INFRAFRONTIER ERIC niemającej charakteru gospodarczego zgodnej z przedmiotem jego działalności.
2)
Zwolnienia z VAT ograniczone są do zakupów o wartości przekraczającej 300 EUR.
3)
Zwolnienia z akcyzy na podstawie art. 12 dyrektywy Rady 2008/118/WE ograniczają się do zakupów dokonywanych przez INFRAFRONTIER ERIC przeznaczonych do oficjalnego i wyłącznego użytku INFRAFRONTIER ERIC, pod warunkiem że takie zakupy dokonywane są wyłącznie na potrzeby niemającej charakteru gospodarczego działalności INFRAFRONTIER ERIC zgodnej z przedmiotem jego działalności i że wartość zakupu przekracza kwotę 300 EUR.
4)
Zwolnienia nie obejmują zakupów dokonywanych przez pracowników.

ROZDZIAŁ  6

Inne polityki

Artykuł  27

Polityka w zakresie danych

1)
Zasadniczo przestrzega się zasad otwartego oprogramowania i otwartego dostępu.
2)
INFRAFRONTIER ERIC dostarcza użytkownikom wytycznych (w tym za pośrednictwem strony internetowej), tak aby badania prowadzone z wykorzystaniem materiałów udostępnionych za pośrednictwem INFRAFRONTIER ERIC były prowadzone w ramach umożliwiających przestrzeganie praw właścicieli danych oraz prywatności osób.
3)
INFRAFRONTIER ERIC dopilnowuje, by użytkownicy wyrazili zgodę na warunki udzielania dostępu oraz by wdrożono stosowne rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa wewnętrznego przechowywania i przetwarzania danych.
4)
INFRAFRONTIER ERIC określa mechanizmy badania zarzutów naruszenia bezpieczeństwa i naruszenia poufności w odniesieniu do danych badawczych.

ROZDZIAŁ  7

Przepisy końcowe

Artykuł  28

Prawo właściwe

INFRAFRONTIER ERIC podlega, zgodnie z poniższym porządkiem pierwszeństwa, następującym przepisom:

a)
prawu Unii Europejskiej, w szczególności rozporządzeniu ERIC;
b)
w przypadku kwestii nieuregulowanych, lub jedynie częściowo uregulowanych, prawem Unii Europejskiej - prawu państwa, w którym znajduje się siedziba statutowa INFRAFRONTIER ERIC, z wyłączeniem spraw związanych z prawem różnych państw, i Konwencji Narodów Zjednoczonych o umowach międzynarodowej sprzedaży towarów;
c)
niniejszemu statutowi i jego przepisom wykonawczym.
Artykuł  29

Spory

1)
Sądem właściwym do rozstrzygania sporów pomiędzy członkami, których przedmiotem jest INFRAFRONTIER ERIC, sporów między członkami a INFRAFRONTIER ERIC oraz wszelkich innych sporów, w których stroną jest Unia, jest Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
2)
W przypadku sporów między INFRAFRONTIER ERIC a osobami trzecimi zastosowanie mają przepisy Unii dotyczące właściwości sądów. W sprawach nieobjętych przepisami Unii sąd właściwy do rozstrzygania takich sporów określa się zgodnie z prawem państwa, w którym mieści się siedziba statutowa INFRAFRONTIER ERIC.
Artykuł  30

Aktualizacje i dostępność statutu

Niniejszy statut jest aktualizowany i dostępny publicznie na stronie internetowej INFRAFRONTIER ERIC oraz w siedzibie statutowej.

Artykuł  31

Przepisy dotyczące rozpoczęcia działalności

1)
Posiedzenie założycielskie zgromadzenia członków zwołuje przyjmujące państwo członkowskie w ciągu 3 (trzech) miesięcy po tym, jak decyzja Komisji o ustanowieniu INFRAFRONTIER ERIC staje się skuteczna.
2)
Przyjmujące państwo członkowskie powiadamia członków założycieli o wszelkich określonych pilnych czynnościach prawnych, które należy podjąć w imieniu INFRAFRONTIER ERIC przed posiedzeniem założycielskim. Jeżeli żaden członek założyciel nie złoży sprzeciwu w ciągu pięciu dni kalendarzowych od powiadomienia, osoba stosownie umocowana przez przyjmujące państwo członkowskie przeprowadza takie czynności prawne.
Artykuł  32

Różne

1)
Językiem roboczym INFRAFRONTIER ERIC jest język angielski.
2)
Postępowanie upadłościowe regulują przepisy prawa państwa, w którym INFRAFRONTIER ERIC ma swoją siedzibę statutową.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  1

Lista członków, obserwatorów i podmiotów reprezentujących

Państwo lub organizacja międzyrządowaPodmiot reprezentujący
REPUBLIKA FEDERALNA NIEMIECFederalne Ministerstwo Edukacji i Badań Naukowych (BMBF)
REPUBLIKA FRANCUSKAMinisterstwo Szkolnictwa Wyższego i Badań Naukowych
REPUBLIKA CZESKAMinisterstwo Edukacji, Młodzieży i Sportu (MEYS)
REPUBLIKA FINLANDIIMinisterstwo Edukacji i Kultury
REPUBLIKA GRECKABiomedyczne Centrum Badawcze "Alexander Fleming"
KRÓLESTWO SZWECJIKarolinska Institutet

ZAŁĄCZNIK  2

Załącznik finansowy

Roczny wkład finansowy członków obejmuje stały wkład i - w okolicznościach opisanych w art. 25 - część zmienną. Roczny wkład finansowy obserwatorów składa się wyłącznie ze stałego wkładu.

Ogólną kwotę stałego wkładu ustala się na 650 000 (sześćset pięćdziesiąt tysięcy) EUR rocznie na początkowy okres pięciu lat. Wkład ten zostanie poddany głosowaniu w drodze jednomyślnej decyzji zgromadzenia członków na kolejne pięciolet nie okresy.

Metoda obliczania wkładu finansowego w odniesieniu do poszczególnych członków lub obserwatorów jest następująca:

1)
Ogólną kwotę stałego wkładu dzieli się na równe części. Liczba części zależy od liczby członków i obserwatorów oraz ich funkcji w INFRAFRONTIER ERIC.

Członkowie, których węzeł krajowy (węzły krajowe) świadczy (świadczą) wyłącznie usługi archiwizacji i dystrybucji modeli myszy (repozytorium), płacą 1 (jedną) z równych części. Członkowie, których węzeł krajowy (węzły krajowe) świadczy (świadczą) usługi archiwizacji i dystrybucji modeli myszy (repozytorium) oraz fenotypowania myszy (usługi kliniczne), płacą 2 (dwie) z równych części.

Członkowie nieposiadający węzła krajowego wnoszą co najmniej jedną część.

Każdy obserwator wpłaca połowę części.

Republika Federalna Niemiec, jako przyjmujące państwo członkowskie, płaci ponadto 4 (cztery) części ogólnego stałego wkładu.

W poniższej tabeli przedstawiono stałe wkłady wyznaczonych członków założycieli i obserwatorów założycieli:

Członek założycielLiczba częściStały wkład (EUR)
REPUBLIKA FEDERALNA NIEMIEC6300 000
REPUBLIKA FRANCUSKA2100 000
REPUBLIKA CZESKA2100 000
REPUBLIKA FINLANDII150 000
REPUBLIKA GRECKA150 000
KRÓLESTWO SZWECJI150 000
Obserwator założyciel (brak)--
Łącznie13650 000
2)
W przypadku gdy proponowane wydatki przekraczają ogólną kwotę stałego wkładu i gdy nadwyżka tych wydatków nie może zostać pokryta z innych przychodów, dyrektorzy zarządzający mogą zaproponować pokrycie tej nadwyżki ze zmiennej części, którą mają pokryć członkowie. Ogólną kwotę tej zmiennej części rozdziela się między członków, jak opisano w poprzednim ustępie.
3)
Wkłady członków lub obserwatorów przystępujących w późniejszym czasie w początkowym lub kolejnym pięcioletnim okresie ustala się zgodnie z tymi samymi zasadami określonymi w niniejszym załączniku 2. Wkłady członków i obserwatorów dostosowuje się odpowiednio w kolejnym roku kalendarzowym.
4)
INFRAFRONTIER ERIC otrzymuje odpowiednie części stałego wkładu najpóźniej dwa miesiące po rozpoczęciu roku budżetowego, zgodnie z powyższym art. 25 ust. 3. Zmienną część INFRAFRONTIER ERIC musi otrzymywać na wnioski o płatność wystawione przez INFRAFRONTIER ERIC i w terminie określonym w odpowiednim wniosku o płatność (termin nie może być krótszy niż 4 (cztery) tygodnie).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.