Stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej w Radzie Stabilizacji i Stowarzyszenia ustanowionej na mocy Układu o stabilizacji i stowarzyszeniu między Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Bośnią i Hercegowiną, z drugiej strony, w odniesieniu do decyzji Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia w sprawie przyjęcia jej regulaminu wewnętrznego.
Dz.U.UE.C.2015.385.3
Akt nienormatywnyDECYZJA KOMISJI
z dnia 3 listopada 2015 r.
w sprawie określenia stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej w Radzie Stabilizacji i Stowarzyszenia ustanowionej na mocy Układu o stabilizacji i stowarzyszeniu między Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Bośnią i Hercegowiną, z drugiej strony, w odniesieniu do decyzji Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia w sprawie przyjęcia jej regulaminu wewnętrznego
(Dz.U.UE C z dnia 19 listopada 2015 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 101 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W art. 115 Układu o stabilizacji i stowarzyszeniu między Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Bośnią i Hercegowiną, z drugiej strony ("układ") ustanawia się Radę Stabilizacji i Stowarzyszenia.
(2) Art. 116 układu stanowi, że Rada Stabilizacji i Stowarzyszenia przyjmuje swój regulamin wewnętrzny.
(3) Art. 118 układu przewiduje, że Radę Stabilizacji i Stowarzyszenia wspiera Komitet Stabilizacji i Stowarzyszenia ("komitet").
(4) Artykuł 118 układu stanowi również, iż Rada Stabilizacji i Stowarzyszenia określa w swoim regulaminie wewnętrznym zadania Komitetu Stabilizacji i Stowarzyszenia oraz iż może ona przekazać komitetowi każde ze swoich uprawnień.
(5) Artykuł 120 układu stanowi, że Rada Stabilizacji i Stowarzyszenia może podjąć decyzję o powołaniu innych specjalnych komitetów lub organów, które będą wspierać ją w pełnieniu zadań. Stanowi on także, że w swoim regulaminie Rada Stabilizacji i Stowarzyszenia określa skład i obowiązki takich komitetów i organów oraz zasady ich funkcjonowania,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
Stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej w Radzie Stabilizacji i Stowarzyszenia ustanowionej na mocy art. 115 układu, w odniesieniu do decyzji Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia dotyczącej przyjęcia jej regulaminu wewnętrznego, jest oparte na projekcie decyzji Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia, załączonym do decyzji Rady (UE) 2015/1900 z dnia 5 października 2015 r. 1 w sprawie określenia stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej w Radzie Stabilizacji i Stowarzyszenia ustanowionej na mocy Układu o stabilizacji i stowarzyszeniu między Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Bośnią i Hercegowiną, z drugiej strony, w odniesieniu do decyzji Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia w sprawie przyjęcia jej regulaminu wewnętrznego, załączonej do niniejszej decyzji.
Niewielkie zmiany do wspomnianego projektu decyzji mogą zostać przyjęte bez kolejnej decyzji Komisji.
Sporządzono w Brukseli dnia 3 listopada 2015 r.
W imieniu Komisji | |
Johannes HAHN | |
Członek Komisji |
DECYZJA NR 1 RADY STABILIZACJI I STOWARZYSZENIA UE-BOŚNIA I HERCEGOWINA
z dnia [data] r.
z dnia [data] r.
RADA STABILIZACJI I STOWARZYSZENIA,
uwzględniając Układ o stabilizacji i stowarzyszeniu między Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Bośnią i Hercegowiną, z drugiej strony ("układ"), w szczególności jego art. 115, 116, 118 i 120
a także mając na uwadze, że przedmiotowy układ wszedł w życie w dniu 1 czerwca 2015 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Przewodnictwo
Strony przewodniczą Radzie Stabilizacji i Stowarzyszenia na przemian przez okres 12 miesięcy. Pierwszy okres rozpoczyna się w dniu pierwszego posiedzenia Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia, a kończy w dniu 31 grudnia tego samego roku.
Posiedzenia
Rada Stabilizacji i Stowarzyszenia zbiera się na szczeblu ministerialnym raz w roku. Sesje nadzwyczajne Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia mogą odbywać się na wniosek jednej ze Stron, jeżeli Strony tak uzgodnią. Każda sesja Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia odbywa się w zwykłym miejscu wyznaczonym do posiedzeń Rady Unii Europejskiej w terminie uzgodnionym przez obie Strony, chyba że Strony postanowią inaczej. Posiedzenia Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia są zwoływane wspólnie przez sekretarzy Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia w porozumieniu z przewodniczącym.
Przedstawicielstwo
Członkowie Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia mogą być reprezentowani, jeżeli nie mogą uczestniczyć w posiedzeniu. Jeżeli członek Rady pragnie być reprezentowany, musi zgłosić przewodniczącemu imię i nazwisko swojego przedstawiciela przed posiedzeniem, na którym ma być reprezentowany. Przedstawiciel członka Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia wykonuje wszystkie jego uprawnienia.
Delegacje
Członkom Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia mogą towarzyszyć urzędnicy. Przed każdym posiedzeniem przewodniczący jest powiadamiany o planowanym składzie delegacji każdej ze Stron. W posiedzeniach Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia uczestniczy w charakterze obserwatora przedstawiciel Europejskiego Banku Inwestycyjnego, w przypadku gdy w porządku dziennym znajdują się sprawy dotyczące banku. Rada Stabilizacji i Stowarzyszenia może zaprosić osoby niebędące jej członkami do uczestniczenia w posiedzeniach w celu uzyskania informacji dotyczących określonych tematów.
Sekretariat
Urzędnik Sekretariatu Generalnego Rady Unii Europejskiej oraz urzędnik Misji Bośni i Hercegowiny przy Unii Europejskiej działają wspólnie w charakterze sekretarzy Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia.
Korespondencja
Korespondencja skierowana do Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia jest wysyłana do przewodniczącego Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia na adres Sekretariatu Generalnego Rady Unii Europejskiej.
Obaj sekretarze zapewniają przekazywanie korespondencji przewodniczącemu Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia oraz, w stosownych przypadkach, udostępnianie jej innym członkom Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia. Udostępniana korespondencja jest wysyłana do Sekretariatu Generalnego Komisji, Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych, stałych przedstawicielstw państw członkowskich oraz Misji Bośni i Hercegowiny przy Unii Europejskiej.
Komunikaty przewodniczącego Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia są wysyłane do adresatów przez obu sekretarzy oraz udostępniane, w stosownych przypadkach, innym członkom Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia, o których mowa w akapicie drugim.
Upublicznianie
Posiedzenia Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia są niejawne, chyba że postanowiono inaczej.
Porządek obrad
Protokół z posiedzenia
Projekt protokołu z każdego posiedzenia jest sporządzany przez obu sekretarzy. Protokół, co do zasady, wskazuje w odniesieniu do każdego punktu porządku obrad:
Projekt protokołu jest przedkładany do zatwierdzenia Radzie Stabilizacji i Stowarzyszenia. Po zatwierdzeniu protokół jest podpisywany przez przewodniczącego i obu sekretarzy. Protokół jest składany w archiwach Sekretariatu Generalnego Rady Unii Europejskiej, który będzie pełnił funkcję depozytariusza dokumentów stowarzyszenia. Uwierzytelniony odpis jest przekazywany każdemu z adresatów, o których mowa w art. 6.
Decyzje i zalecenia
Języki
Językami urzędowymi Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia są języki urzędowe obu Stron. Podstawę obrad Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia stanowi dokumentacja sporządzona w tych językach, chyba że postanowiono inaczej.
Wydatki
Unia Europejska oraz Bośnia i Hercegowina oddzielnie pokrywają wydatki, które ponoszą ze względu na swoje uczestnictwo w posiedzeniach Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia, zarówno wydatki na personel, koszty podróży i utrzymania, jak i wydatki na telekomunikację i usługi pocztowe. Wydatki związane z tłumaczeniem ustnym podczas posiedzeń, tłumaczeniem pisemnym oraz powielaniem dokumentów, a także inne wydatki związane z organizacją posiedzeń ponosi Strona, która pełni rolę gospodarza posiedzenia.
Komitet Stabilizacji i Stowarzyszenia
Sporządzono w [...] dnia [...] r.
W imieniu Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia | |
Przewodniczący |
ZAŁĄCZNIKDo Decyzji NR 1 RADY STABILIZACJI I STOWARZYSZENIA UE-BOŚNIAI HERCEGOWINA
z dnia [data] r.
z dnia [data] r.
Przewodnictwo
Strony przewodniczą komitetowi na przemian przez okres 12 miesięcy. Pierwszy okres rozpoczyna się w dniu pierwszego posiedzenia Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia, a kończy w dniu 31 grudnia tego samego roku.
Posiedzenia
Komitet zbiera się wtedy, gdy wymagają tego okoliczności, za porozumieniem obu Stron. Każde posiedzenie komitetu odbywa się w terminie i miejscu uzgodnionym przez obie Strony. Posiedzenia komitetu są zwoływane przez przewodniczącego.
Delegacje
Przed każdym posiedzeniem przewodniczący jest powiadamiany o planowanym składzie delegacji każdej ze Stron.
Sekretariat
Urzędnik Komisji Europejskiej i urzędnik rządu Bośni i Hercegowiny sprawują wspólnie funkcje sekretarzy komitetu. Wszystkie przewidziane w niniejszej decyzji komunikaty skierowane do przewodniczącego komitetu i pochodzące od niego są przekazywane sekretarzom komitetu oraz sekretarzom i przewodniczącemu Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia.
Upublicznianie
Posiedzenia komitetu są niejawne, chyba że postanowiono inaczej.
Porządek obrad
Protokół z posiedzenia
Protokół jest sporządzany po każdym posiedzeniu i jest oparty na dokonanym przez przewodniczącego podsumowaniu wniosków, które sformułował komitet. Po zatwierdzeniu przez komitet protokół jest podpisywany przez przewodniczącego i sekretarzy, a następnie włączany do akt przez każdą ze Stron. Odpis protokołu jest przekazywany każdemu z adresatów, o których mowa w art. 4.
Decyzje i zalecenia
W szczególnych przypadkach, w których komitet jest upoważniony przez Radę Stabilizacji i Stowarzyszenia zgodnie z art. 118 układu do podejmowania decyzji lub formułowania zaleceń, takie akty noszą odpowiednio nazwę "decyzji" i "zalecenia", po czym następuje ich numer porządkowy, data ich przyjęcia oraz opis ich przedmiotu. Decyzje i zalecenia są podejmowane za porozumieniem Stron. Komitet może podejmować decyzje i formułować zalecenia w drodze procedury pisemnej, jeżeli obie Strony tak postanowią. Decyzje i zalecenia komitetu są podpisywane przez przewodniczącego i uwierzytelniane przez obu sekretarzy oraz przekazywane adresatom określonym w art. 4. Każda ze Stron może podjąć decyzję o opublikowaniu decyzji i zaleceń komitetu w swojej odpowiedniej publikacji urzędowej.
Wydatki
Unia Europejska oraz Bośnia i Hercegowina oddzielnie pokrywają wydatki, które ponoszą ze względu na swoje uczestnictwo w posiedzeniach komitetu, zarówno wydatki na personel, koszty podróży i utrzymania, jak i wydatki na telekomunikację i usługi pocztowe. Wydatki związane z tłumaczeniem ustnym podczas posiedzeń, tłumaczeniem pisemnym oraz powielaniem dokumentów, a także inne wydatki związane z organizacją posiedzeń ponosi Strona, która pełni rolę gospodarza posiedzenia.
Podkomitety i grupy specjalne
Komitet może powołać podkomitety lub grupy specjalne działające z jego upoważnienia. Składają one komitetowi sprawozdania po każdym ze swoich posiedzeń. Komitet może podjąć decyzję o rozwiązaniu któregokolwiek z istniejących podkomitetów lub grup, określeniu lub zmianie zakresu jego/jej uprawnień lub powołaniu kolejnych podkomitetów lub grup w celu wspierania komitetu w wykonywaniu jego obowiązków. Wymienione podkomitety i grupy nie mają żadnych uprawnień decyzyjnych.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK
wyłącznie do wiadomości Komisji
wyłącznie do wiadomości Komisji
DECYZJA NR 1/2015 KOMITETU STABILIZACJI I STOWARZYSZENIA UE-BOŚNIA I HERCEGOWINA
z dnia [...] 2015 r.
w sprawie utworzenia podkomitetów i grup specjalnych
KOMITET STABILIZACJI I STOWARZYSZENIA,
uwzględniając Układ o stabilizacji i stowarzyszeniu między Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Bośnią i Hercegowiną, z drugiej strony, w szczególności jego art. 119,
uwzględniając swój regulamin wewnętrzny, w szczególności jego art. 10,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Niniejszym powołuje się podkomitety i grupy specjalne wymienione w załączniku I. Zakres ich uprawnień jest określony w załączniku II.
Sporządzono w ... dnia [dzień, miesiąc] 2015 r.
W imieniu Komitetu Stabilizacji i Stowarzyszenia | |
Przewodniczący | |
ZAŁĄCZNIK I
UKŁAD O STABILIZACJI I STOWARZYSZENIU UE-BOŚNIA I HERCEGOWINA
UKŁAD O STABILIZACJI I STOWARZYSZENIU UE-BOŚNIA I HERCEGOWINA
Nazwa | Zagadnienia | Artykuł układu o stabilizacji i stowarzyszeniu |
1. Handel, przemysł, cła i opodatkowanie | Swobodny przepływ towarów | Art. 18 |
Produkty przemysłowe | Art. 19-23 | |
Sprawy handlowe | Art. 32-46 | |
Normalizacja, metrologia, akredytacja, certyfikacja, ocena zgodności i nadzór rynku | Art. 75 | |
Współpraca przemysłowa | Art. 92 | |
MŚP | Art. 93 | |
Turystyka | Art. 94 | |
Cła | Art. 97 | |
Opodatkowanie | Art. 98 | |
Reguły pochodzenia | Protokół 2 | |
Pomoc administracyjna w sprawach celnych | Protokół 5 | |
2. Rolnictwo i rybołówstwo | Produkty rolne sensu lato | Art. 24, art. 26 ust. 1 i 2, art. 29, 30 i 33 |
Produkty rolne sensu stricto | Art. 27 ust. 1 i 2 oraz art. 27 ust. 4 | |
Produkty rybołówstwa | Art. 26 i 28 | |
Przetworzone produkty rolne | Art. 25, protokół 1 | |
Wino | Art. 27 ust. 5 i protokół 7 | |
Ochrona oznaczeń geograficznych produktów rolnych i produktów rybołówstwa oraz środków spożywczych innych niż wina i napoje spirytusowe | Art. 31 | |
Rolnictwo i sektor rolno-przemysłowy, kwestie weterynaryjne i fitosanitarne | Art. 95 | |
Współpraca w zakresie rybołówstwa | Art. 96 | |
Bezpieczeństwo żywności | Art. 95 | |
3. Rynek wewnętrzny i konkurencja | Prawo przedsiębiorczości | Art. 50-56 |
Świadczenie usług | Art. 57-59 | |
Inne kwestie związane z tytułem V układu o stabilizacji i stowarzyszeniu | Art. 63-69 | |
Zbliżanie ustawodawstwa i egzekwowanie prawa | Art. 70 | |
Konkurencja | Art. 71-72, protokół 4 | |
Własność intelektualna, przemysłowa i handlowa | Art. 73 | |
Zamówienia publiczne | Art. 74 | |
Bankowość, ubezpieczenia i pozostałe usługi finansowe | Art. 89 | |
Ochrona konsumentów | Art. 76 | |
Zdrowie publiczne | ||
4. Sprawy ekonomicznofinansowe i dane statystyczne | Przepływy kapitału i płatności | Art. 60-62 |
Polityka gospodarcza | Art. 87 | |
Współpraca w dziedzinie statystyki | Art. 88 | |
Promowanie i ochrona inwestycji | Art. 91 | |
Współpraca finansowa | Art. 112-114 | |
5. Sprawiedliwość, wolność i bezpieczeństwo | Wymiar sprawiedliwości i prawa podstawowe, w tym niedyskryminacja | Art. 78 |
Współpraca policyjna i sądownicza | Art. 78 | |
Zasada państwa prawa | Art. 78 | |
Ochrona danych | Art. 79 | |
Wizy, kontrole graniczne, azyl i migracja | Art. 80 | |
Nielegalna imigracja i readmisja | Art. 81 | |
Pranie pieniędzy | Art. 82 | |
Narkotyki | Art. 83 | |
Zwalczanie terroryzmu | Art. 85 | |
Przestępczość i inne nielegalne działania | Art. 84 | |
6. Innowacje, społeczeństwo informacyjne i polityka społeczna | Przepływ pracowników | Art. 47-49 |
Warunki pracy i równość szans | Art. 77 | |
Współpraca społeczna | Art. 99 | |
Kształcenie i szkolenie | Art. 100 | |
Współpraca kulturalna | Art. 101 | |
Informacja i komunikacja | Art. 105 | |
Współpraca w sektorze audiowizualnym | Art. 102 | |
Sieci i usługi łączności elektronicznej | Art. 104 | |
Społeczeństwo informacyjne | Art. 103 | |
Badania i rozwój technologiczny | Art. 109 | |
7. Transport, energia, środowisko naturalne i rozwój regionalny (1) | Transport | Art. 53, 59, 106 i protokół 3 |
Energia | Art. 107 | |
Bezpieczeństwo jądrowe | Art. 107 | |
Środowisko naturalne | Art. 108 | |
Zmiana klimatu | Art. 108 | |
Ochrona ludności | Art. 108 | |
Rozwój regionalny i lokalny | Art. 110 | |
(1) W celu wprowadzenia w życie protokołu 3 do układu o stabilizacji i stowarzyszeniu podkomitet ten działa jako podkomitet specjalny, wymieniony w art. 21 wymienionego protokołu. |
Struktura grup specjalnych
Nazwa | Zagadnienia | Artykuł układu o stabilizacji i stowarzyszeniu |
Specjalna grupa ds. reformy administracji publicznej | Reforma administracji publicznej | Tytuł VI - Zbliżanie ustawodawstwa i egzekwowanie prawa, art. 70 oraz tytuł VII - Sprawiedliwość i sprawy wewnętrzne, art. 78, art. 111 |
ZAŁĄCZNIK II
ZAKRES UPRAWNIEŃ PODKOMITETÓW I GRUP SPECJALNYCH UE-BOŚNIA I HERCEGOWINA
ZAKRES UPRAWNIEŃ PODKOMITETÓW I GRUP SPECJALNYCH UE-BOŚNIA I HERCEGOWINA
W skład podkomitetów i specjalnej grupy ds. reformy administracji publicznej (dalej zwaną "specjalną grupą") wchodzą przedstawiciele Komisji Europejskiej i przedstawiciele rządu Bośni i Hercegowiny. Przewodniczą im na przemian obie Strony. Państwa członkowskie będą informowane o posiedzeniach podkomitetów i specjalnej grupy i zapraszane na nie.
Sekretariat
Urzędnik Komisji Europejskiej i urzędnik rządu Bośni i Hercegowiny sprawują wspólnie funkcje sekretarzy każdego podkomitetu i specjalnej grupy.
Wszelkie komunikaty dotyczące podkomitetów są przekazywane sekretarzom właściwego podkomitetu i specjalnej grupy.
Posiedzenia
Posiedzenia podkomitetów i specjalnej grupy zwołuje się, gdy wymagają tego okoliczności, za porozumieniem obu Stron. Każde posiedzenie podkomitetu lub specjalnej grupy odbywa się w terminie i miejscu uzgodnionym przez obie Strony.
Jeżeli obie Strony wyrażą na to zgodę, podkomitety lub specjalna grupa mogą zapraszać na swoje posiedzenia ekspertów w celu uzyskania określonych informacji.
Porządek obrad i towarzysząca dokumentacja
Przewodniczący i sekretarze sporządzają wstępny porządek obrad każdego posiedzenia nie później niż 30 dni roboczych przed rozpoczęciem posiedzenia.
Wstępny porządek obrad zawiera punkty, w odniesieniu do których sekretarze otrzymali wniosek o ich włączenie do porządku obrad nie później niż 35 dni roboczych przed rozpoczęciem posiedzenia.
Po uzgodnieniu wstępnego porządku obrad na każde posiedzenie i nie później niż 10 dni roboczych przed rozpoczęciem danego posiedzenia sekretarz z Bośni i Hercegowiny przekazuje sekretarzowi z Komisji Europejskiej niezbędną pisemną dokumentację w związku z punktami włączonymi do wstępnego porządku obrad.
W przypadku przekroczenia terminu wskazanego w akapicie 3 posiedzenie jest automatycznie odwoływane bez dodatkowego powiadamiania Stron.
Omawiane kwestie
Podkomitety omawiają kwestie związane z układem o stabilizacji i stowarzyszeniu, o których mowa w strukturze podkomitetu multidyscyplinarnego. Postępy związane ze zbliżaniem, wdrażaniem i egzekwowaniem prawodawstwa ocenia się oddzielnie dla każdego tematu. Podkomitety badają wszelkie problemy, jakie mogą wystąpić w podlegających im obszarach oraz przedstawiają propozycje ewentualnych działań.
Podkomitety służą także jako fora do dokładniejszego wyjaśniania dorobku prawnego UE i dokonywania przeglądów postępów poczynionych przez Bośnię i Hercegowinę w dostosowywaniu swojego prawa do unijnego dorobku prawnego, zgodnie ze zobowiązaniami podjętymi w układzie o stabilizacji i stowarzyszeniu.
Specjalna grupa omawia kwestie dotyczące reformy administracji publicznej i przedstawia propozycje ewentualnych działań.
Protokół z posiedzenia
Protokół jest sporządzany z każdego posiedzenia, a jego treść jest uzgadniana po zakończeniu posiedzenia. Odpis protokołu jest przekazywany przez sekretarza podkomitetu lub specjalnej grupy sekretarzowi komitetu.
Jawność
Posiedzenia podkomitetów i specjalnej grupy są niejawne, chyba że postanowiono inaczej.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.