Sprostowanie do dyrektywy Komisji (UE) 2015/996 z dnia 19 maja 2015 r. ustanawiającej wspólne metody oceny hałasu zgodnie z dyrektywą 2002/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2018.5.35

Akt jednorazowy
Wersja od: 2 lipca 2015 r.

Sprostowanie do dyrektywy Komisji (UE) 2015/996 z dnia 19 maja 2015 r. ustanawiającej wspólne metody oceny hałasu zgodnie z dyrektywą 2002/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady

(Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 168 z dnia 1 lipca 2015 r.)

(Dz.U.UE L z dnia 10 stycznia 2018 r.)

1.
Strona 4, załącznik, pkt 2.1.1, akapit pierwszy:

zamiast: "w zakresie częstotliwości od 63 Hz do 8 kHz",

powinno być: "w zakresie częstotliwości od 63 Hz do 8 kHz pasm oktawowych".

2.
Strona 8, załącznik, pkt 2.2.1, akapit drugi w sekcji "Przepływ ruchu":

zamiast: "każdego pasma oktawowego i, o częstotliwości od 125 Hz do 4 kHz",

powinno być: "każdego pasma oktawowego i, o częstotliwości od 63 Hz do 8 kHz".

3.
Strona 19, załącznik, pkt 2.3.2, akapit drugi w sekcji "Definicja":

zamiast: "a v to prędkość składu w km/h",

powinno być: "a v to prędkość składu w m/s".

4.
Strona 19, załącznik, pkt 2.3.2, akapit piąty w sekcji "Definicja":

zamiast: "A3(λ)",

powinno być: "A3(λ)".

5.
Strona 21, załącznik, pkt 2.3.2, akapit trzeci w sekcji "Hałas uderzeniowy (rozjazdy, zwrotnice i węzły)":

zamiast: "a v to prędkość s pojazdu danego typu t, wyrażona w km/h",

powinno być: "a v to prędkość s pojazdu danego typu t, wyrażona w m/s".

6.
Strona 35, załącznik, pkt 2.5.6, akapit pierwszy w sekcji "Obliczenia w warunkach sprzyjających", lit. b):

zamiast:

powinno być:

7.
Strona 39, załącznik, pkt 2.5.6, akapit pierwszy w sekcji "Warunki sprzyjające":

zamiast: "SO, OR, i SR",

powinno być: ", i ".

8.
Strona 129, dodatek G do załącznika powinien mieć brzmienie:

"Dodatek G

Baza danych dotyczących źródeł hałasu w ruchu kolejowym

Niniejszy dodatek zawiera bazę danych dotyczących większości istniejących źródeł hałasu w ruchu kolejowym, z których należy korzystać w celu obliczenia poziomu hałasu w ruchu kolejowym według metody opisanej w pkt 2.3 - Hałas w ruchu kolejowym.

Tabela G-1

Współczynniki Lr,TR,i i Lr,VEH,i dla chropowatości szyn i kół

Lr,VEH,i
Długość faliTyp układu hamulcowego
ckn
Wstawki hamulcowe z żeliwaKompozytowe wstawki hamulcoweHamulec dyskowy
1 000 mm2,2- 4,0- 5,9
800 mm2,2- 4,0- 5,9
630 mm2,2- 4,0- 5,9
500 mm2,2- 4,0- 5,9
400 mm2,2- 4,0- 5,9
315 mm2,2- 4,0- 5,9
250 mm2,2- 4,02,3
200 mm2,2- 4,02,8
160 mm2,4- 4,02,6
120 mm0,6- 4,01,2
100 mm2,6- 4,02,1
80 mm5,8- 4,30,9
63 mm8,8- 4,6- 0,3
50 mm11,1- 4,9- 1,6
40 mm11,0- 5,2- 2,9
31,5 mm9,8- 6,3- 4,9
25 mm7,5- 6,8- 7,0
20 mm5,1- 7,2- 8,6
16 mm3,0- 7,3- 9,3
12 mm1,3- 7,3- 9,5
10 mm0,2- 7,1- 10,1
8 mm- 0,7- 6,9- 10,3
6,3 mm- 1,2- 6,7- 10,3
5 mm- 1,0- 6,0- 10,8
4 mm0,3- 3,7- 10,9
3,2 mm0,2- 2,4- 9,5
2,5 mm1,3- 2,6- 9,5
2 mm3,1- 2,5- 9,5
1,6 mm3,1- 2,5- 9,5
1,2 mm3,1- 2,5- 9,5
1 mm3,1- 2,5- 9,5
0,8 mm3,1- 2,5- 9,5
Lr,TR,i
Długość faliChropowatość szyny
EM
EN ISO 3095:2013 (Dobrze utrzymana i bardzo gładka)Zwykła sieć kolejowa (zwyczajnie utrzymana, gładka)
1 000 mm17,111,0
800 mm17,111,0
630 mm17,111,0
500 mm17,111,0
400 mm17,111,0
315 mm15,010,0
250 mm13,09,0
200 mm11,08,0
160 mm9,07,0
120 mm7,06,0
100 mm4,95,0
80 mm2,94,0
63 mm0,93,0
50 mm- 1,12,0
40 mm- 3,21,0
31,5 mm- 5,00,0
25 mm- 5,6- 1,0
20 mm- 6,2- 2,0
16 mm- 6,8- 3,0
12 mm- 7,4- 4,0
10 mm- 8,0- 5,0
8 mm- 8,6- 6,0
6,3 mm- 9,2- 7,0
5 mm- 9,8- 8,0
4 mm- 10,4- 9,0
3,2 mm- 11,0- 10,0
2,5 mm- 11,6- 11,0
2 mm- 12,2- 12,0
1,6 mm- 12,8- 13,0
1,2 mm- 13,4- 14,0
1 mm- 14,0- 15,0
0,8 mm- 14,0- 15,0

Tabela G-2

Współczynniki A3,i dla filtra stycznego

A3,i
Długość faliObciążenie osiowe

50 kN - średnica

koła 360 mm

Obciążenie osiowe

50 kN - średnica

koła 680 mm

Obciążenie osiowe

25 kN - średnica

koła 920 mm

Obciążenie osiowe

50 kN - średnica

koła 920 mm

Obciążenie osiowe

100 kN - średnica

koła 920 mm

1 000 mm0,00,00,00,00,0
800 mm0,00,00,00,00,0
630 mm0,00,00,00,00,0
500 mm0,00,00,00,00,0
400 mm0,00,00,00,00,0
315 mm0,00,00,00,00,0
250 mm0,00,00,00,00,0
200 mm0,00,00,00,00,0
160 mm0,00,00,00,00,0
120 mm0,00,00,00,00,0
100 mm0,00,00,00,00,0
80 mm0,00,00,0- 0,2- 0,2
63 mm0,0- 0,2- 0,2- 0,5- 0,6
50 mm- 0,2- 0,4- 0,5- 0,9- 1,3
40 mm- 0,5- 0,7- 0,9- 1,6- 2,2
31,5 mm- 1,2- 1,5- 1,6- 2,5- 3,7
25 mm- 2,0- 2,8- 2,5- 3,8- 5,8
20 mm- 3,0- 4,5- 3,8- 5,8- 9,0
16 mm- 4,3- 7,0- 5,8- 8,5- 11,5
12 mm- 6,0- 10,3- 8,5- 11,4- 12,5
10 mm- 8,4- 12,0- 12,0- 12,0- 12,0
8 mm- 12,0- 12,5- 12,6- 13,5- 14,0
6,3 mm- 11,5- 13,5- 13,5- 14,5- 15,0
5 mm- 12,5- 16,0- 14,5- 16,0- 17,0
4 mm- 13,9- 16,0- 16,0- 16,5- 18,4
3,2 mm- 14,7- 16,5- 16,5- 17,7- 19,5
2,5 mm- 15,6- 17,0- 17,7- 18,6- 20,5
2 mm- 16,6- 18,0- 18,6- 19,6- 21,5
1,6 mm- 17,6- 19,0- 19,6- 20,6- 22,4
1,2 mm- 18,6- 20,2- 20,6- 21,6- 23,5
1 mm- 19,6- 21,2- 21,6- 22,6- 24,5
0,8 mm- 20,6- 22,2- 22,6- 23,6- 25,4

Tabela G-3

Współczynniki LH,TR,i LH,VEH,i i LH,VEH,SUP,i dla funkcji przenoszenia

(Wartości wyrażono w poziomie mocy akustycznej na oś)

LH,TR,i
CzęstotliwośćPodkład torowiska/Typ przekładki szynowej
B/SB/MB/HB/SB/MB/HB/H
Podkład monoblokowy na miękkiej przekładce szynowejPodkład monoblokowy na średnio sztywnej przekładce szynowejPodkład monoblokowy na twardej przekładce szynowejPodkład

dwublokowy

na miękkiej

przekładce

szynowej

Podkład

dwublokowy

na średnio

sztywnej

przekładce

szynowej

Podkład

dwublokowy

na twardej

przekładce

szynowej

Podkłady drewniane
50 Hz53,350,950,150,950,049,844,0
63 Hz59,357,857,256,656,155,951,0
80 Hz67,266,566,364,364,164,059,9
100 Hz75,976,877,272,372,572,570,8
125 Hz79,280,981,675,475,875,975,1
160 Hz81,883,384,078,579,179,476,9
200 Hz84,285,886,581,883,684,477,2
250 Hz88,690,090,786,688,789,780,9
316 Hz91,091,692,189,189,690,285,3
400 Hz94,593,994,391,989,790,292,5
500 Hz97,095,695,894,590,690,897,0
630 Hz99,297,497,097,593,893,198,7
800 Hz104,0101,7100,3104,0100,697,9102,8
1 000 Hz107,1104,4102,5107,9104,7101,1105,4
1 250 Hz108,3106,0104,2108,9106,3103,4106,5
1 600 Hz108,5106,8105,4108,8107,1105,4106,4
2 000 Hz109,7108,3107,1109,8108,8107,7107,5
2 500 Hz110,0108,9107,9110,2109,3108,5108,1
3 160 Hz110,0109,1108,2110,1109,4108,7108,4
4 000 Hz110,0109,4108,7110,1109,7109,1108,7
5 000 Hz110,3109,9109,4110,3110,0109,6109,1
6 350 Hz110,0109,9109,7109,9109,8109,6109,1
8 000 Hz110,1110,3110,4110,0110,0109,9109,5
10 000 Hz110,6111,0111,4110,4110,5110,6110,2
LH,VEH,i
CzęstotliwośćKoło o średnicy 920 mm, brak pomiaruKoło o średnicy 840 mm, brak pomiaruKoło o średnicy 680 mm, brak pomiaruKoło o średnicy

1 200 mm, brak

pomiaru

50 Hz75,475,475,475,4
63 Hz77,377,377,377,3
80 Hz81,181,181,181,1
100 Hz84,184,184,184,1
125 Hz83,382,882,882,8
160 Hz84,383,383,383,3
200 Hz86,084,183,984,5
250 Hz90,186,986,390,4
316 Hz89,887,988,090,4
400 Hz89,089,992,289,9
500 Hz88,890,993,990,1
630 Hz90,491,592,591,3
800 Hz92,491,590,991,5
1 000 Hz94,993,090,493,6
1 250 Hz100,498,793,2100,5
1 600 Hz104,6101,693,5104,6
2 000 Hz109,6107,699,6115,6
2 500 Hz114,9111,9104,9115,9
3 160 Hz115,0114,5108,0116,0
4 000 Hz115,0114,5111,0116,0
5 000 Hz115,5115,0111,5116,5
6 350 Hz115,6115,1111,6116,6
8 000 Hz116,0115,5112,0117,0
10 000 Hz116,7116,2112,7117,7
LH,VEH,SUP,i
CzęstotliwośćTyp pojazdu
a
Norma UE
50 Hz0,0
63 Hz0,0
80 Hz0,0
100 Hz0,0
125 Hz0,0
160 Hz0,0
200 Hz0,0
250 Hz0,0
316 Hz0,0
400 Hz0,0
500 Hz0,0
630 Hz0,0
800 Hz0,0
1 000 Hz0,0
1 250 Hz0,0
1 600 Hz0,0
2 000 Hz0,0
2 500 Hz0,0
3 160 Hz0,0
4 000 Hz0,0
5 000 Hz0,0
6 350 Hz0,0
8 000 Hz0,0
10 000 Hz0,0

Tabela G-4

Współczynniki LR,IMPACT,i dla hałasu uderzeniowego

LR,IMPACT,i
Długość faliJedna zwrotnica/styk/przejazd/100 m
1 000 mm22,4
800 mm22,4
630 mm22,4
500 mm23,8
400 mm24,7
315 mm24,7
250 mm23,4
200 mm21,7
160 mm20,2
120 mm20,4
100 mm20,8
80 mm20,9
63 mm19,8
50 mm18
40 mm16
31,5 mm13
25 mm10
20 mm6
16 mm1
12 mm- 4
10 mm- 11
8 mm- 16,5
6,3 mm- 18,5
5 mm- 21
4 mm- 22,5
3,2 mm- 24,7
2,5 mm- 26,6
2 mm- 28,6
1,6 mm- 30,6
1,2 mm- 32,6
1 mm- 34
0,8 mm- 34

Tabela G-5

Współczynniki LW,0,idling dla hałasu trakcji

(Wartości wyrażono w poziomie mocy akustycznej na pojazd)

LW,0,idling
CzęstotliwośćTyp pojazdu
dddee
Lokomotywa z silnikiem Diesla (moc 800 kW)Lokomotywa z silnikiem Diesla (moc 2 200 kW)Zespół trakcyjny

napędzany silnikiem

Diesla

ElektrowózElektryczny zespół trakcyjny
ŹródłoAŹródłoBŹródłoAŹródłoBŹródłoAŹródłoBŹródłoAŹródłoBŹródłoAŹródłoB
50 Hz98,9103,299,4103,782,686,987,992,280,584,8
63 Hz94,8100,0107,3112,582,587,790,896,081,486,6
80 Hz92,695,5103,1106,089,392,291,694,580,583,4
100 Hz94,694,0102,1101,590,389,794,694,082,281,6
125 Hz92,893,399,399,893,594,094,895,380,080,5
160 Hz92,893,699,3100,199,5100,396,897,679,780,5
200 Hz93,092,999,599,498,798,6104,0103,979,679,5
250 Hz94,892,7101,399,295,593,4100,898,796,494,3
316 Hz94,692,4101,198,990,388,199,697,480,578,3
400 Hz95,792,8102,299,391,488,5101,798,881,378,4
500 Hz95,692,8102,199,391,388,598,695,897,294,4
630 Hz98,696,8101,199,390,388,595,693,879,577,7
800 Hz95,292,7101,799,290,988,495,292,779,877,3
1 000 Hz95,193,0101,699,591,889,796,194,086,784,6
1 250 Hz95,192,999,397,192,890,692,189,981,779,5
1 600 Hz94,193,196,095,092,891,889,188,182,781,7
2 000 Hz94,193,293,792,890,889,987,186,280,779,8
2 500 Hz99,498,3101,9100,888,187,085,484,378,076,9
3 160 Hz92,591,589,588,585,284,283,582,575,174,1
4 000 Hz89,588,787,186,383,282,481,580,772,171,3
5 000 Hz87,086,090,589,581,780,780,079,069,668,6
6 350 Hz84,183,431,430,778,878,178,177,466,766,0
8 000 Hz81,580,981,280,676,275,676,575,964,163,5
10 000 Hz79,278,779,679,173,973,475,274,761,861,3

Tabela G-6

Współczynniki LW,0,1, LW,0,2, a1, a2 dla hałasu aerodynamicznego

Wartości wyrażono w poziomie mocy akustycznej na pojazd (dla pojazdu o długości 20 m)

Hałas aerodynamiczny przy 300 km/h
a1a2
5050
CzęstotliwośćLw,0,1Lw,0,2
50 Hz112,636,7
63 Hz113,238,5
80 Hz115,739,0
100 Hz117,437,5
125 Hz115,336,8
160 Hz115,037,1
200 Hz114,936,4
250 Hz116,436,2
316 Hz115,935,9
400 Hz116,336,3
500 Hz116,236,3
630 Hz115,236,3
800 Hz115,836,2
1 000 Hz115,736,5
1 250 Hz115,736,4
1 600 Hz114,7105,2
2 000 Hz114,7110,3
2 500 Hz115,0110,4
3 160 Hz114,5105,6
4 000 Hz113,137,2
5 000 Hz112,137,5
6 350 Hz110,637,9
8 000 Hz109,638,4
10 000 Hz108,839,2

Tabela G-7

Współczynniki Cbridge propagacji dźwięku względem budowli

Cbridge
Podkład torowiska
NL
Przewaga mostów z betonu lub kamienia niezależnie od rodzaju nawierzchniPrzewaga mostów ze stali z nawierzchnią tłuczniową
14"

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.