Sprawy połączone C-141/12 i C-372/12: Y.S., Minister voor Immigratie, Integratie en Asiel v. Minister voor Immigratie, Integratie en Asiel, M., S. (orzeczenie wstępne).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2014.315.2

Akt nienormatywny
Wersja od: 15 września 2014 r.

Wyrok Trybunału (trzecia izba) z dnia 17 lipca 2014 r. (wnioski o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożone przez Rechtbank Middelburg, Raad van State - Niderlandy) - Y.S. (C-141/ 12), Minister voor Immigratie, Integratie en Asiel (C-372/12) przeciwko Minister voor Immigratie, Integratie en Asiel (C-141/12), M., S. (C-372/12)

(Sprawy połączone C-141/12 i C-372/12) 1

(Odesłanie prejudycjalne - Ochrona osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych - Dyrektywa 95/46/WE - Artykuły 2, 12 i 13 - Pojęcie danych osobowych - Zakres prawa dostępu osoby, której dane dotyczą - Dane odnoszące się do osoby wnioskującej o dokument pobytowy i analiza prawna zawarte w dokumencie administracyjnym przygotowawczym do decyzji - Karta praw podstawowych Unii Europejskiej - Artykuły 8 i 41)

(2014/C 315/02)

Język postępowania: niderlandzki

(Dz.U.UE C z dnia 15 września 2014 r.)

Sądy odsyłające

Rechtbank Middelburg, Raad van State

Strony w postępowaniu głównym

Strona skarżąca: Y.S. (C-141/12), Minister voor Immigratie, Integratie en Asiel (C-372/12)

Strona pozwana: Minister voor Immigratie, Integratie en Asiel (C-141/12), M., S. (C-372/12)

Sentencja

1)
Artykuł 2 lit. a) dyrektywy 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych powinien być interpretowany w ten sposób, że dane odnoszące się do osoby wnioskującej o dokument pobytowy figurujące w dokumencie administracyjnym takim jak "memorandum" będące przedmiotem sporu w postępowaniu głównym, przedstawiającym powody przytoczone przez pracownika na poparcie projektu decyzji, który jest on odpowiedzialny sporządzić w ramach postępowania poprzedzającego wydanie decyzji w sprawie wniosku o wydanie dokumentu pobytowego, oraz w stosownym przypadku dane figurujące w analizie prawnej zawartej w tym dokumencie administracyjnym, stanowią "dane osobowe" w rozumieniu wspomnianego postanowienia, przy czy owej analizy nie można jako takiej zakwalifikować w ten sam sposób.
2)
Artykuł 12 lit. a) dyrektywy 95/46 i art. 8 ust. 2 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej powinny być interpretowane w ten sposób, że osoba wnioskująca o dokument pobytowy dysponuje prawem dostępu do wszystkich danych osobowych jej dotyczących, które są przedmiotem przetwarzania przez krajowe władze administracyjne w rozumieniu art. 2 lit. b) tej dyrektywy. Aby uczynić zadość temu prawu, wystarczy, że wspomniany wnioskodawca znajdzie się w posiadaniu kompletnego przeglądu tych danych w zrozumiałej formie, czyli w formie umożliwiającej temu wnioskodawcy zapoznanie się ze wspomnianymi danymi i sprawdzenie, czy dane te są prawidłowe i czy są przetwarzane w sposób zgodny ze wspomnianą dyrektywą, aby w razie potrzeby mógł on wykonać prawa przyznane mu w tej dyrektywie.
3)
Artykuł 41 ust. 2 lit. b) Karty praw podstawowych Unii Europejskiej powinien być interpretowany w ten sposób, że osoba wnioskująca o dokument pobytowy nie może powołać się na to postanowienie wobec władz krajowych.
1 Dz.U. C 157 z 2.6.2012. Dz.U. C 303 z 6.10.2012.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.