Sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami - Rok budżetowy 2009.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2010.172.1

Akt nienormatywny
Wersja od: 30 czerwca 2010 r.

SPRAWOZDANIE Z ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI

SEKCJA 1: PARLAMENT EUROPEJSKI

ROK BUDŻETOWY 2009

(2010/C 172/01)

(Dz.U.UE C z dnia 30 czerwca 2010 r.)

WSTĘP

1. Niniejsze sprawozdanie analizuje zarządzanie budżetowe i finansowe Parlamentu Europejskiego w roku budżetowym 2009. Sprawozdanie opisuje wykorzystanie zasobów finansowych, a także wydarzenia, które miały znaczący wpływ na działalność w danym roku (części I i II) oraz przedstawia w syntetycznym ujęciu wyniki uzyskane w stosunku do celów wyznaczonych na 2009 r. (część III).

2. Sprawozdanie zostało sporządzone zgodnie z art. 122 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(1) (zwanego dalej "rozporządzeniem finansowym"), art. 185 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2) (zwanego dalej "zasadami wykonawczymi") i art. 13 ust. 2 wewnętrznych przepisów dotyczących wykonania budżetu Parlamentu Europejskiego(3). Analiza opiera się na tymczasowych rozliczeniach budżetowych przyjętych przez księgowego.

I. ZARZĄDZANIE FINANSAMI: UWAGI OGÓLNE

3. Rok 2009 jest trzecim rokiem budżetowym objętym perspektywą finanasową 2007-2013(4). Ostateczna kwota środków przeznaczonych dla Parlamentu wyniosła 1.529.970.930 EUR, czyli 19,67 % ogółu wydatków administracyjnych Unii (dział V). Poniższa tabela 1 przedstawia wykonanie budżetu Parlamentu Europejskiego w roku budżetowym 2009.

Tabela 1

Wykorzystanie środków w 2009 r.

Rodzaj środkówŚrodki w 2009 r.

(EUR lub %)

Środki w 2009 r.
Środki początkowe1.529.970.930
Budżet korygujący-
Środki końcowe1.529.970.930
Środki końcowe w 2009 r.
Środki na zobowiązania1.417.629.732
% środków końcowych93.%
Środki na płatności1.237.363.909
% środków na płatności87.%
Przeniesienie z 2009 na 2010 r.
Przeniesienie automatyczne na 2010 r.(*)180.265.823
% środków końcowych12.%
% środków na płatności13.%
Przeniesienia nieautomatyczne (niezaangażowane środki przeniesione na 2010 r.(**)10.100.000
% środków końcowych0,7.%
Środki anulowane
Środki anulowane102.241.198
% środków końcowych7.%
Przeniesienie z 2008 na 2009 r.
Przeniesienie automatyczne na 2009 r.(*)196.133.738
Płatności z wykorzystaniem środków przeniesionych179.641.279
% przeniesień92.%
Kwota środków anulowanych16.492.459
Przeniesienie nieautomatyczne na 2009 r.(**)8.315.729
Płatności z wykorzystaniem środków przeniesionych6.245.140
% przeniesień75.%
Środki dostępne w ramach przyznanego dochodu w 2009 r.
Środki w ramach przyznanego dochodu w 2009 r.27.576.932
Środki na zobowiązania12.196.620
% środków z przyznanych dochodów44.%
Środki na płatności9.045.904
% środków na płatności pochodzących z przyznanych dochodów74.%
Środki dostępne w ramach przyznanego dochodu w 2009 r.15.380.312
Środki dostępne w ramach przyznanego dochodu przeniesione na 2010 r.
Środki dostępne w ramach przyznanego dochodu przeniesione na 2010 r.20.637.870
Środki dostępne w ramach przyznanego dochodu przeniesione na 2009 r.
Środki dostępne w ramach przyznanego dochodu przeniesione na 2009 r.36.808.922
Środki na zobowiązania36.024.461
Środki na płatności33.779.036
% środków na zobowiązania94.%
Uwaga:

(*) Artykuł 9 ust. 1 i art. 9 ust. 4 rozporządzenia finansowego.

(**) Artykuł 9 ust. 1, art. 9 ust. 2 lit. a) i art. 9 ust. 5 rozporządzenia finansowego.

A. Dochody

4. Całkowita kwota dochodów zaksięgowanych na dzień 31 grudnia 2009 r. wynosiła 141.250.059 EUR, w tym 27.576.932 EUR dochodu przyznanego na określony cel.

B. Budżet początkowy i budżety korygujące

5. Środki zatwierdzone w budżecie początkowym Parlamentu na 2009 r. wynosiły 1.529.970.930 EUR, czyli o 5 % więcej w porównaniu z budżetem na 2008 r. (1.452.517.167 EUR). W 2009 r. nie przedłożono żadnego budżetu korygującego.

C. Zobowiązania i płatności

6. Zobowiązania wyniosły ogółem 1.417.629.732 EUR, czyli 93 % środków końcowych (2008 r.: 97 %). Płatności wyniosły 1.237.363.909 EUR, czyli 87 % zrealizowanych zobowiązań (2008 r.: 86 %).

D. Przeniesienie z 2009 na 2010 r.

7. Przeniesienia automatyczne na rok budżetowy 2010 wyniosły 180.265.823 EUR, czyli 13 % przyznanych środków (2008 r.: 14 %). Środki niewykorzystane do końca roku i przeniesione na rok budżetowy 2010 (przeniesienie nieautomatyczne) osiągnęły całkowitą kwotę 10.100.000 EUR, czyli 0,7 % środków końcowych (2008 r.: 0,6 %) i zostały przeznaczone na cele przedstawione w tabeli 2.

Tabela 2

Cel przeniesienia nieautomatycznego na 2010 r.

(EUR)
Pozycja budżetowaCelKwota
2 0 0 3 "Zakup nieruchomości"

2 0 0 8 "Inne wydatki związane z budynkami"

Zakup budynku Millenaris w Budapeszcie

Pozostałe koszty związane z zakupem budynku Millenaris w Budapeszcie

9 100 000

1 000 000

Razem10.100.000

E. Przeniesienie z 2008 na 2009 r.

8. Automatyczne przeniesienia środków na 2009 r. osiągnęły całkowitą kwotę 196.133.738 EUR. Płatności z wykorzystaniem środków przeniesionych wyniosły 179.641.279 EUR, czyli 92 % (2008 r.: 87 %). Kwota środków umorzonych wyniosła zatem 16.492.459 EUR.

Umorzenia dotyczyły głównie następujących pozycji budżetowych:

– artykuł 1 4 0 "Inni pracownicy i osoby zapewniające świadczenia z zewnątrz" (1.951.791 EUR),

– artykuł 2 0 0 "Budynki" (6.342.651 EUR),

– artykuł 2 0 2 "Koszty związane z budynkami" (1.362.024 EUR),

– artykuł 3 2 4 "Produkcja i rozpowszechnianie" (2.115.023 EUR).

Powody leżące u podstaw tych umorzeń mogą zostać podsumowane następująco:

Dany artykułGłówne przyczyny umorzeń
artykuł 1 4 0 "Inni pracownicy i osoby zapewniające świadczenia z zewnątrz"Mniejsze niż spodziewane korzystanie z usług tłumaczy konferencyjnych, spowodowane przede wszystkim redukcją działalności w roku wyborczym
artykuł 2 0 0 "Budynki"STR: umorzenie środków przewidzianych na podatek od wywozu śmieci (1,2 mln EUR)

LUX: Roboty ziemne i badania przy rozbudowie budynku KAD, z której to kwoty 2,7 mln EUR nie zostało wykorzystane z uwagi na duże opóźnienie spowodowane nieprzewidzianymi pracami związanymi z usuwaniem zanieczyszczeń gruntowych.

BRU: Prace "Dyspozytor - ochrona". Opóźnienie prac spowodowało, że nie wykorzystano 1,05 mln EUR.

artykuł 2 0 2 "Koszty związane z budynkami"Najważniejsze umorzenia dotyczą pozycji: "Sprzątanie i utrzymanie obiektów" (676.556 EUR), "Zużycie energii" (367.298 EUR) i "Ochrona i nadzór budynków" (314.296 EUR).
artykuł 3 2 4 "Produkcja i rozpowszechnianie"Najważniejsze umorzenia dotyczą "Wydatków na informację publiczną oraz udział w imprezach i akcjach o charakterze publicznym" (703.498 EUR), programu Euroscola (484.654 EUR) i wydatków na informację audiowizualną (446.162 EUR).

9. Nieautomatyczne przeniesienia środków na 2009 r. sięgnęły całkowitej kwoty 8.315.729 EUR i dotyczyły pozycji 3 2 4 3 "Wszechnica Parlamentu Europejskiego" i artykułu 2 1 4 "Wyposażenie i instalacje techniczne".

F. Środki dostępne w ramach przyznanego dochodu

10. Środki udostępnione w 2009 r. w ramach przyznanego dochodu wyniosły ogółem 27.576.932 EUR (2008 r.: 47.511.735 EUR). Poziom wykorzystania środków wyniósł 44 % (2008 r.: 30 %). Płatności wyniosły ogółem 9.045.904 EUR, czyli 74 % zrealizowanych zobowiązań (2008 r.: 71 %). Saldo w wysokości 20.637.870 EUR zostało przesunięte na rok budżetowy 2010 (2008 r.: 36.808.922 EUR).

11. Dochody przeznaczone na określony cel przeniesione na 2009 r. wyniosły ogółem 36.808.922 EUR (2008 r.: 38.325.182 EUR). Zrealizowane zobowiązania dały w sumie kwotę 36.024.461 EUR (2008 r.: 38.236.288 EUR). Płatności dokonane w 2009 r. stanowiły 94 % zrealizowanych zobowiązań (2008 r.: 93 %).

G. Środki umorzone

12. Środki w wysokości 102.241.198 EUR (2008 r.: 42.238.638 EUR) zostały umorzone, co stanowi 7 % środków końcowych (2008 r.: 3 %). Umorzenie środków może zostać uzasadnione następującymi powodami:

– brak w 2009 r. przesunięcia zbiorczego, które mogłoby zużyć zwykłą nadwyżkę techniczną rzędu 40 mln EUR,

– niepewność związana z rokiem wyborczym i wdrożeniem nowych statutów posła i asystenta oraz z nową zasadą umożliwiającą przeniesienie uprawnień do pomocy parlamentarnej: 31,4 mln EUR umorzone z tytułu kosztów pomocy parlamentarnej i 18 mln EUR na koszty podróży posłów,

– decyzja Rady o zastosowaniu wskaźnika dostosowania wynagrodzeń w wysokości 1,85 % zamiast 3,7 %: umorzenie 6 mln EUR.

H. Przesunięcia

13. W trakcie roku budżetowego zatwierdzono osiemnaście przesunięć typu "C" na mocy art. 24 i 43 rozporządzenia finansowego(5). Wyniosły one ogółem 64.853.607 EUR, czyli 4 % środków końcowych (2008 r.: 18 przesunięć, które stanowiły 4 % środków końcowych). Przewodniczący zatwierdził 9 przesunięć typu "P" na mocy art. 22 ust. 1(6) rozporządzenia finansowego w kwocie 35.665.000 EUR, czyli 2 % środków końcowych (2008 r.: 14 przesunięć, które stanowiły 1 % środków końcowych). Analiza przesunięć ze wskazaniem podstawy prawnej została przedstawiona w tabeli 3.

14. Podsumowując, zatwierdzonych zostało 27 przesunięć typu "C" i "P" na kwotę 100.518.607 EUR, czyli 7 % środków końcowych (2008 r.: 44 przesunięcia w wysokości 98.008.873 EUR, które stanowiły 7 % środków końcowych).

Tabela 3

Przesunięcia według podstawy prawnej

Liczba przesunięćPrzesunięta kwota (EUR)% środków końcowych
Przesunięcia typu "C".(art. 24 i 43)
18.przesunięć.typu."C"64.853.6074 %
Przesunięcia typu "P".(art. 22 ust .1)
9.przesunięć.typu."P"35.665.0002 %
Przesunięcia.typu.C.+.P100.518.6077 %

Tabela 4

Przeznaczenie przesunięć typu "C"

(EUR)
Docelowa pozycja budżetowaPrzesunięciePrzesunięta kwota
1 0 2 "Odprawy przejściowe"C232.100.000
1 0 0 0 "Zwroty kosztów"C23350.000
1 0 0 6 "Zwrot kosztów ogólnych"C191.247.715
1 0 1 2 "Wydatki specjalne na rzecz niepełnosprawnych posłów i niepełnosprawnych dzieci posłów"C23100.000
1 2 0 0 "Wynagrodzenia i zwroty kosztów"C107.703.992
1 4 2 "Świadczenia zewnętrzne"C61.200.000
1 6 1 0 "Koszty rekrutacji"C14300.000
2 0 0 1 "Opłaty za użytkowanie wieczyste"C1731.891.000
2 0 0 3 "Zakup nieruchomości"C249.100.000
2 0 0 7 "Zagospodarowanie pomieszczeń służbowych"C12.700.000
2 0 0 8 "Inne wydatki związane z budynkami"C241.000.000
2 0 2 2 "Sprzątanie i utrzymanie obiektów"C161.273.900
2 0 2 6 "Ochrona i nadzór budynków"C82.080.000
2 1 0 0 "Sprzęt i oprogramowanie komputerowe oraz z zakresu technologii innowacyjnych"C5527.000
2 1 0 2 "Usługi zewnętrzne związane z technologiami informacyjnymi oraz innowacyjnymi"C222.145.000
2 3 2 "Koszty prawne i odszkodowania"C2800.000
3 0 4 4 "Różne wydatki organizacyjne Konferencji Parlamentarnej ds. WTO oraz innych posiedzeń delegacji międzyparlamentarnych, delegacji ad hoc oraz delegacji ds. WTO"C11240.000
3 2 4 5 "Organizacja sympozjów, seminariów i imprez kulturalnych"C1395.000
Razem64.853.607

Tabela 5

Przeznaczenie przesunięć typu "C" według kategorii wydatków

Kategoria docelowaPrzesunięta kwota (EUR)%
Polityka dotycząca nieruchomości47.571.00073 %
Personel8.977.89214 %
Posłowie4.337.7157 %
Wydatki na informatykę2.672.0004 %
Wydatki związane z wielojęzycznością1.295.0002 %
Razem64.853.607100 %

H.1. Przesunięcia środków tymczasowych pochodzących z rezerwy (tytuł 1 0)

15. Niniejsza sekcja analizuje wykorzystanie środków z rozdziału 1 0 0 "Środki tymczasowe", rozdziału 1 0 1 "Rezerwy na nieprzewidziane wydatki", rozdziału 1 0 4 "Rezerwa na politykę informacyjną i politykę komunikacji" i rozdziału 1 0 5 "Środki tymczasowe na budynki". Rozdziały te, znajdujące się w tytule 1 0 "Inne wydatki" są dalej nazywane "rezerwą" w dalszej części niniejszego sprawozdania. Tytuł 1 0 "Inne wydatki" stanowił główne źródło przesunięć, ponieważ 51 % z nich, na kwotę 32.886.706 EUR, pochodziło z tego tytułu.

16. Z całkowitej kwoty 32.886.706 EUR przesuniętych ze środków tymczasowych suma 25.054.099 EUR była przeznaczona na politykę nieruchomości i 7.832.607 EUR na inne cele. Przeznaczenie przesunięć środków tymczasowych i ich cel zostało szczegółowo przedstawione w tabeli 6.

Tabela 6

Przeznaczenie i powody przesunięć środków tymczasowych

(EUR)
Rozdział pochodzeniaPozycja docelowaPrzesunięcieCelPrzesunięta kwota
Rozdział 10 02007C1Wydatki na zagospodarowanie pomieszczeń w Strasburgu2.700.000
Rozdział 10 12026C8Ochrona i nadzór budynków2.080.000
2320C2Dodatkowe wydatki na zewnętrzną obsługę prawną800.000
Rozdział 10 52001C17Sfinansowanie użytkowania wieczystego z opcją zakupu budynku TREVES I (Bruksela)9.374.099
2003C24Zakup wspólnie z Komisją Europejską budynku Millenáris w Budapeszcie w celu umiejscowienia w nim Domu Europy9.100.000
2008C24Zakup wspólnie z Komisją Europejską budynku Millenáris w Budapeszcie w celu umiejscowienia w nim Domu Europy1.000.000
Budynki ogółem25.054.099
Rozdział 10 01200C3Uwolnienie 5 nowych stanowisk112.992
Rozdział 10 11200C20Roczna korekta emerytur i wynagrodzeń urzędników2.000.000
2022C16Sfinansowanie środków zapobiegawczych przeciw grypie A/H1N1 zalecone przez zespół ds. zarządzania kryzysowego1.273.900
Wydatki związane z personelem ogółem3.977.892
Rozdział 10 13044C11Różne koszty organizacyjne delegacji międzyparlamentarnych i ad hoc240.000
1006C19Wydatki związane ze zwrotem kosztów ogólnych1.247.715
Posłowie ogółem1.487.715
Rozdział 10 01420C6Dodatkowe wydatki na tłumaczenia zewnętrzne1.200.000
Rozdział 10 13245C13Dodatkowe wydatki związane ze wsparciem dla wielojęzyczności95.000
Wydatki związane z wielojęzycznością ogółem1.295.000
Rozdział 10 12100C5Rozwój oprogramowania (zarządzanie personelem)527.000
2102C5295.000
Rozdział 10 82102C22Funkcjowanie, rozwój i konserwacja systemów oprogramowania250.000
Wydatki na informatykę ogółem1.072.000
Razem32.886.706

H.2. Przesunięcia z innych źródeł

17. Niniejsza sekcja analizuje przesunięcia pochodzące ze źródeł innych niż tytuł 1 0 "Inne wydatki". Całkowita kwota 31.966.901 EUR została przesunięta z innych tytułów. Wydatki związane z polityką w zakresie nieruchomości stanowiły największą część tych przesunięć, a mianowicie 70 %, następne w kolejności były wydatki na personel (16 %), posłów (9 %) i wydatki związane z informatyką (5 %). Przesunięcia te zostały przedstawione w tabeli 7. Istotna część przesunięć na politykę w zakresie nieruchomości była uzasadniona szczególną operacją związaną z użytkowaniem wieczystym na 99 lat z opcją zakupu w celu nabycia budynku TREVES I w Brukseli.

Tabela 7

Przeznaczenie przesunięć typu "C" ze źródeł innych niż tytuł 1 0

(EUR)
Pozycja docelowaPrzesunięcieUzasadnienia wniosków o przesunięciaRazem
1610C14Wydatki na obowiązkowe badania lekarskie podczas rekrutacji asystentów posłów160.000
C7Wydatki na obowiązkowe badania lekarskie podczas rekrutacji asystentów posłów140.000
1000C23Wdrożenie statutu posła (dodatki i odprawy przejściowe)350.000
1012C23Wdrożenie statutu posła (dodatki i odprawy przejściowe)100.000
102C23Wdrożenie statutu posła (dodatki i odprawy przejściowe))2.100.000
Posłowie ogółem2.850.000
1200C20Roczna korekta emerytur i wynagrodzeń urzędników i innych pracowników5.000.000
Personel ogółem5.000.000
2001C17Sfinansowanie użytkowania wieczystego z opcją zakupu budynku TREVES I (Bruksela)22.516.901
Polityka w zakresie nieruchomości ogółem22.516.901
2102C22Funkcjonowanie, rozwój i konserwacja systemów oprogramowania1.600.000
Wydatki informatyczne ogółem1.600.000
Razem31.966.901

18. Przesunięcia typu "P" zostały podsumowane w tabeli 8.

Tabela 8

Przeznaczenie przesunięć typu "P"

(EUR)
Pozycja docelowaPrzesunięcieOpisPrzesunięta kwota
1004 "Zwrot zwykłych kosztów podróży"P7Koszty podróży i pobytu posłów zgodnie ze stosownymi przepisami statutu i ZKDP600.000
1004 "Zwrot zwykłych kosztów podróży" ogółem600.000
1220 "Odprawa w przypadku pozbawienia stanowiska z przyczyn służbowych"P2Zastosowanie art. 50 do dwóch nowych urzędników stopnia AD15360.000
1220 "Odprawa w przypadku pozbawienia stanowiska z przyczyn służbowych" ogółem360.000
2007 "Zagospodarowanie pomieszczeń służbowych: Strasburg"P9Prace związane z flokowaniem struktur w budynku LOW w Strasburgu4.000.000
2007 "Zagospodarowanie pomieszczeń służbowych: Strasburg" ogółem4.000.000
2008 "Inne wydatki związane z budynkami"P8Wydatki na honoraria biura architektonicznego zaangażowanego w projekt rozbudowy budynku KAD w Luksemburgu850.000
2008 "Inne wydatki związane z budynkami" ogółem850.000
3047 "Różne wydatki organizacyjne Zgromadzenia Parlamentarnego Eurolat"P3Wydatki na organizację Zgromadzenia Parlamentarnego EUROLAT25.000
3047 "Różne wydatki organizacyjne Zgromadzenia Parlamentarnego Eurolat" ogółem25.000
3242/01 "Wydatki na informację publiczną oraz udział w imprezach i akcjach o charakterze publicznym: publikacje, działania informacyjne, imprezy o charakterze publicznym"P5Wydatki na publikację informacji, w tym publikacje elektroniczne, działania informacyjne, dbanie o wizerunek publiczny, udział w wydarzeniach publicznych, wystawach i targach w państwach członkowskich i krajach kandydujących250.000
P6Wydatki na konsolidację i rozwój usługi EP Intranet780.000
3242/01 "Wydatki na informację publiczną oraz udział w imprezach i akcjach o charakterze publicznym: publikacje, działania informacyjne, imprezy o charakterze publicznym" ogółem1.030.000
3242/02 "Wydatki na informację publiczną oraz udział w imprezach i akcjach o charakterze publicznym: informacja elektroniczna (internet)"P5Wydatki na publikację informacji, w tym publikacje elektroniczne, działania informacyjne, dbanie o wizerunek publiczny, udział w wydarzeniach publicznych, wystawach i targach w państwach członkowskich i krajach kandydujących50.000
3242/02 "Wydatki na informację publiczną oraz udział w imprezach i akcjach o charakterze publicznym: informacja elektroniczna (internet)" ogółem50.000
4224 "Asystenci posłów"P1Koszty wynagrodzeń, wyjazdów służbowych i inne koszty dotyczące asystentów posłów10.500.000
P4Wydatki.na.rekrutację.asystentów.posłów18.250.000
4224 "Pomoc parlamentarna" ogółem28.750.000
Łącznie35.665.000

II. ZARZĄDZANIE FINANSOWE W PODZIALE NA ROZDZIAŁY

19. Niniejsza sekcja przedstawia wykorzystanie środków w poszczególnych rozdziałach budżetowych, ich proporcjonalny udział w budżecie i ewolucję w porównaniu z ubiegłym rokiem budżetowym. Cztery rozdziały reprezentują aż 71 % ogółu zobowiązań. Mowa tu o rozdziale 1 0 "Posłowie", rozdziale 1 2 "Urzędnicy i pracownicy czasowi", rozdziale 2 0 "Budynki i koszty dodatkowe" i rozdziale 4 2 "Wydatki związane z pomocą parlamentarną".

20. Tabela 9 przedstawia, rozdział po rozdziale, ewolucję przyznanych środków w 2009 r. w porównaniu z rokiem budżetowym 2008. Wykresy 1 i 2 przedstawiają schematycznie odpowiednie części i ewolucję, jaka nastąpiła między 2008 i 2009 r.

Tabela 9

Ewolucja wykorzystania środków między 2009 i 2008 r.

RozdziałDział2009 r. (EUR)2008 r. (EUR)Ewolucja (EUR)Ewolucja (%)
10Posłowie167.952.342149.961.01217.991.33012 %
12Urzędnicy i pracownicy czasowi502.188.864483.919.95718.268.9074 %
14Inni pracownicy i świadczenia zewnętrzne90.934.82787.947.7822.987.0453 %
16Inne wydatki dotyczące pracowników instytucji14.019.74212.715.2141.304.52810 %
Tytuł 1 -

Pracownicy instytucji

775.095.774734.543.96540.551.8096 %
20Budynki i koszty dodatkowe182.901.221191.008.372-.8.107.151- 4 %
21Informatyka, sprzęt i majątek ruchomy106.080.064111.822.160-.5.742.096- 5 %
23Bieżące wydatki administracyjne10.778.6999.790.321988.37810 %
Tytuł 2 -

Budynki, meble, wyposażenie i różne

wydatki operacyjne

299.759.983312.620.853-.12.860.870- 4 %
30Posiedzenia i konferencje26.242.04127.964.196-.1.722.155- 6 %
32Doradztwo i informacja: zakup, archiwizacja, produkcja i rozpowszechnianie93.647.680100.405.636-.6.757.956- 7 %
Tytuł 3 -

Wydatki związane z wykonywaniem

przez instytucję jej zadań zwyczajowych

119.889.721128.369.832-.8.480.111- 7 %
40Wydatki specjalne niektórych instytucji i organów69.215.82471.875.103-.2.659.279- 4 %
42Wydatki związane z pomocą parlamentarną153.358.430154.301.747-.943.317- 1 %
44Posiedzenia i inna działalność posłów oraz byłych posłów310.000251.30058.70023 %
Tytuł 4 -

Wydatki związane z wykonywaniem

przez instytucję jej zadań specjalnych

222.884.254226.428.150-.3.543.896- 2 %
Razem1.417.629.7321.401.962.80015.666.9321.%

Wykres 1

Podział środków budżetowych w ramach budżetu na rok 2009 (z rozróżnieniem na rozdziały)

grafika

Wykres 2

Ewolucja zobowiązań w ramach każdego rozdziału między 2008 a 2009 r.

grafika

A. Rozdział 1 0 "Posłowie"

21. Środki ujęte w tym rozdziale stanowiły 12 % ogółu wydatków w roku budżetowym 2009 i wzrosły o 12 % w stosunku do roku 2008. Rok 2009 był pierwszym rokiem budżetowym stosowania nowego statutu posła w okresie od lipca do grudnia. Parlament przejął odpowiedzialność za wypłacanie miesięcznych wynagrodzeń posłów, które wcześniej wypłacane były przez państwa członkowskie, za wyjątkiem przypadku 32 posłów, którzy postanowili skorzystać z przewidzianej w statucie posła klauzuli "opt-out". Nowe znaczące koszty związane ze stosowaniem statutu posła dotyczą w szczególności miesięcznych zwrotów kosztów (pozycja 1 0 0 0) i zwiększenia kosztów podróży (pozycje 1 0 0 4 i 1 0 0 5). W rzeczywistości przepisy wykonawcze do statutu przewidują od tej pory zwrot kosztów podróży na podstawie rzeczywistych kosztów i nowy system zwrotu kosztów podroży odbytych w państwie, w którym poseł został wybrany.

22. W tym kontekście zobowiązania w pozycji 1 0 0 0 "Zwroty kosztów" wyniosły 30.601.983 EUR (18 % zobowiązań rozdziału 1 0), podczas gdy 64.968.672 EUR przeznaczono na pozycję 1 0 0 4 "Zwrot zwykłych kosztów podróży" (38 % zobowiązań rozdziału 1 0). Środki z tej pozycji przeznaczone były na pokrycie kosztów podróży i pobytu związanych z podróżami do miejsc pracy PE i z powrotem oraz innych podróży służbowych.

23. W 2009 r. posłowie odbyli 10 200 podróży w celu uczestniczenia w posiedzeniach w Strasburgu i Brukseli, 14 734 podróży w celu uczestniczenia w posiedzeniach komisji w Brukseli oraz 8 142 podróży, aby udać się na posiedzenia grup politycznych w Brukseli. Jeśli chodzi o wyjazdy poza zwyczajowe miejsca pracy Parlamentu, 641 podróży dotyczyło posiedzeń komisji a 1 093 posiedzeń grup politycznych, do których doliczyć należy 679 wyjazdów związanych z posiedzeniami delegacji parlamentarnych.

24. W pozycji 1 0 0 6 "Zwrot kosztów ogólnych" zobowiązania wyniosły 42.629.278 EUR (25 % zobowiązań rozdziału 1 0). Kwota ta pokrywała koszty wynikające z działalności parlamentarnej posłów w państwach, w których zostali wybrani.

B. Rozdział 1 2 "Urzędnicy i pracownicy czasowi"

25. Środki ujęte w tym rozdziale stanowiły 35 % ogólnych wydatków w roku budżetowym 2009, co oznacza, że rozdział ten jest największą kategorią wydatków. Wzrost o 4,2 % w artykule 1 2 0 zarejestrowany między 2008 a 2009 r. wytłumaczyć można głównie wzrostem wydatków związanych z pozycją 1 2 0 0 "Wynagrodzenia i zwroty kosztów" (+ 4,6 %) z powodu wynikającej ze statutu polityki awansu i przesuwania na wyższy stopień oraz rocznej rewaloryzacji wynagrodzeń. Wzrost wydatków z tytułu artykułu 1 2 0 został w niewielkim stopniu zrównoważony, podobnie jak w 2008 r., spadkiem wydatków w ramach artykułu 1 2 2 "Odprawa w przypadku wcześniejszego zakończenia stosunku pracy", co wytłumaczyć można istotnym spadkiem liczby beneficjentów w związku z ich przejściem do wspólnego systemu emerytalnego.

26. W rozdziale 1 2 około 98 % wydatków związane było z artykułem 1 2 0 0 "Wynagrodzenia i zwroty kosztów". Zobowiązania w tej pozycji wynosiły 494.054.418 EUR. Ogółem anulowano 1,4 % tej kwoty, ponieważ w grudniu 2009 r. Rada zdecydowała o przyznaniu jedynie 1,85 % tytułem rocznego dostosowania wysokości wynagrodzeń, podczas gdy budżet oszacowano na podstawie zaproponowanej przez Komisję i Radę rewaloryzacji wynoszącej 3,7 %.

27. W 2009 r. opublikowano 613 ogłoszeń o naborze. W sekretariacie generalnym zatrudniono 285 urzędników i pracowników czasowych, a w grupach politycznych - 22. Ogółem na dzień 31 grudnia 2009 r. w Parlamencie Europejskim zatrudnionych było 5 501 urzędników i pracowników czasowych. Z końcem 2009 r. sekretariat generalny zatrudniał 4 922 osób należących do tych kategorii personelu, podczas gdy grupy polityczne - 579.

28. Co się tyczy podziału pracowników ze względu na płeć, procent kobiet wynosił w na dzień 31 grudnia 2009 r. 23 % ogółu stanowisk kierowniczych. Stanowiły one 21 % szefów działów, 25 % dyrektorów i 29 % dyrektorów generalnych (4 na 14). Wykres 3 przedstawia podział ogółu pracowników pod względem stanowiska i płci. Natomiast podział pracowników ze względu na kraj pochodzenia przedstawiony jest w tabeli 10.

Wykres 3

Podział pracowników sekretariatu generalnego ze względu na płeć

grafika

Tabela 10

Podział pracowników sekretariatu generalnego (urzędników i pracowników czasowych) ze względu na kraj pochodzenia

UE-27
UE-15UE-10
AT61
BE728CY15
DE402CZ116
DK155EE93
ES368HU145
FI181LT95
FR569LV93
UK276MT65
GR220PL190
IE98SI96
IT514SK120
LU130UE-2
NL161
PT237BG110
SE139RO123
Źródło: DG ds. PERSONELU

C. Rozdział 1 4 "Inni pracownicy i świadczenia zewnętrzne"

29. Środki ujęte w tym rozdziale stanowiły 6 % budżetu na rok 2009. Zaobserwowany między 2008 a 2009 r. wzrost o 3 % wynika z jednej strony ze wzrostu wydatków w ramach pozycji 1 4 0 0 "Inni pracownicy" i artykułu 1 4 2 "Świadczenia zewnętrzne" oraz, z drugiej strony, ze spadku wydatków w ramach pozycji 1 4 0 2 "Tłumacze konferencyjni". 48 % środków w rozdziału 1 4 przeznaczono na pozycję 1 4 0 2, a 27 % na pozycję 1 4 0 0.

30. Zobowiązania w pozycji 1 4 0 2 "Tłumacze konferencyjni" wynosiły 43.273.028 EUR i obejmowały między innymi następujące elementy: wynagrodzenia, składki na ubezpieczenie, koszty podróży i diety zatrudnionych przez Parlament tłumaczy konferencyjnych mających status pracowników pomocniczych. Tłumacze konferencyjni będący urzędnikami oraz tłumacze konferencyjni w ramach personelu pomocniczego przepracowali w 2009 r. 87 473 dni (- 9,2 % w stosunku do roku 2008). Tłumacze konferencyjni będący urzędnikami przepracowali 49 547 dni (- 4,2 %), a tłumacze konferencyjni w ramach personelu pomocniczego - 37 926 (- 15 % w stosunku do roku 2008). Spadek wydatków w tej kategorii wynika z tego, że w okresie wyborczym nie odbywały się posiedzenia.

31. W ramach pozycji 1 4 0 0 "Inni pracownicy" zobowiązania wynosiły 24.230.465 EUR. Środki z tej pozycji przeznaczone są głównie na pokrycie wynagrodzeń i zwrotu kosztów pracowników kontraktowych zatrudnionych w sekretariacie generalnym lub w grupach politycznych, jak również kosztów usług przedsiębiorstwa Manpower, które zajmuje się rekrutacją personelu pomocniczego na sesje w Strasburgu. Na dzień 31 grudnia 2009 r. zatrudnionych było 571 pracowników kontraktowych.

32. Podział pracowników kontraktowych ze względu na grupę funkcyjną przedstawiony jest na wykresie 4.

Wykres 4

Pracownicy kontraktowi według podziału na grupy funkcyjne

grafika

D. Rozdział 1 6 "Inne wydatki dotyczące pracowników instytucji"

33. Środki ujęte w tym rozdziale stanowiły 1 % budżetu na rok 2009. Między rokiem 2008 a 2009 środki przyznane w ramach tego rozdziału wzrosły o 10 % w związku ze wzrostem wydatków z tytułu pozycji 1 6 1 0 "Koszty rekrutacji". W ramach tej pozycji dokonano przeniesienia środków, aby pokryć dodatkowe koszty wynikające z zatrudnienia akredytowanych asystentów parlamentarnych.

34. W ramach rozdziału 1 6 32 % zobowiązań dotyczyło pozycji 1 6 5 4 "Centrum Małego Dziecka oraz inne żłobki", 24 % pozycji 1 6 1 2 "Doskonalenie zawodowe", 16 % pozycji 1 6 5 2 "Koszty funkcjonowania restauracji i stołówek", a 9 % pozycji 1 6 1 3 "Doskonalenie zawodowe: koszty wyjazdów służbowych".

35. Podpozycja 1 6 5 4/01 "Centrum Małego Dziecka i inne żłobki: zewnętrzne zarządzanie żłobkiem i pokojem rodzinnym Parlamentu w Brukseli oraz wydatki pochodne" jest najważniejszą częścią pozycji 1 6 5 4. Środki zaangażowane w ramach tej pozycji wynosiły ogółem 4.441.145 EUR i przeznaczone były na pokrycie udziału Parlamentu w łącznych wydatkach Centrum Małego Dziecka i żłobków zewnętrznych, z którymi zawarte zostały umowy.

36. W pozycji 1 6 1 2 "Doskonalenie zawodowe" zaangażowane środki wynosiły 3.387.946 EUR i obejmowały wydatki związane z kursami doskonalenia zawodowego, z zakupem lub przygotowaniem materiałów dydaktycznych, a także ze szkoleniami mającymi na celu uwrażliwienie na kwestie równych szans i doradztwa zawodowego. W 2009 r. w kursach językowych uczestniczyło 5 511 osób, a w kursach nauki języków państw trzecich - 265 osób. Poza tym 1 771 osób uczestniczyło w kursach informatycznych, a 737 osób w szkoleniach z dziedziny finansów. 97 pracowników uczestniczyło w szkoleniach organizowanych przez Europejską Szkołę Administracji, 5 263 w wewnętrznych szkoleniach, a 225 w szkoleniach zewnętrznych.

37. Zobowiązania w ramach pozycji 1 6 5 2 "Koszty funkcjonowania restauracji i stołówek" wyniosły 2.260.000 EUR. Środki te przeznaczone są na pokrycie kosztów prowadzenia restauracji i stołówek. Restauracje samoobsługowe odwiedziło około 1 266 000 klientów, a centrum handlowe około 174 000.

E. Rozdział 2 0 "Budynki i koszty dodatkowe"

38. Środki ujęte w tym rozdziale stanowiły 13 % budżetu na rok 2009 i wzrosły o 1 % w stosunku do roku 2008. W ramach tego rozdziału przeniesiono kwotę 10,1 mln EUR z roku budżetowego 2009 na 2010 na podstawie procedury nieautomatycznego przeniesienia środków przewidzianej w art. 9 rozporządzenia finansowego. Wzrost środków w pozycji 2 0 0 0 "Czynsze" (+ 7 %) i 2001 "Opłaty za użytkowanie wieczyste" (+ 499 %), 2008 "Inne wydatki związane z budynkami" (+ 49 %, z czego 1 mln przeniesień nieautomatycznych) i 2022 "Sprzątanie i utrzymanie obiektów" (+ 14 %) zrównoważony został spadkiem w pozycjach 2 0 0 3 "Zakup nieruchomości" (9,1 mln przeniesień nieautomatycznych), 2005 "Budowa budynków" (- 55 %) i 2007 "Zagospodarowanie pomieszczeń służbowych" (- 20 %).

39. Podział środków rozdziału 2 0 ze względu na charakter wydatków przedstawiono schematycznie na poniższym wykresie 5.

Wykres 5

Podział wydatków w ramach rozdziału 2 0 w %

grafika

40. Środki zaangażowane w ramach pozycji 2 0 0 0 "Czynsze" wynosiły 28.303.816 EUR i obejmowały wynajem budynków lub części budynków zajmowanych przez Parlament oraz podatki od nieruchomości. Odnotowano nadwyżkę wynoszącą 6,27 mln EUR (4,85 mnl EUR przeniesiono do innej pozycji a 1,42 mln EUR anulowano). Nadwyżka ta spowodowana jest wykorzystaniem dochodów przeznaczonych na określony cel (1,3 mln EUR), opóźnionym zajęciem budynku "Président" w Luksemburgu oraz niedokonaniem indeksacji czynszu niektórych budynków (np. budynku Schuman) lub bardziej ograniczoną niż przewidywano indeksacją czynszów.

41. Środki zaangażowane w ramach pozycji 2 0 0 7 "Zagospodarowanie pomieszczeń służbowych" wynosiły 31.611.447 EUR i obejmowały prace związane z zagospodarowaniem, w tym inne wydatki związane z tymi pracami, między innymi wynagrodzenie architektów lub inżynierów itp. Środki w tej pozycji zwiększono o 6,7 mln EUR, aby umożliwić zwłaszcza przeprowadzenie prac usuwania azbestu w budynkach w Strasburgu (koszty te zostały później zwrócone przez miasto Strasburg) oraz na potrzeby prac "flokowania" w budynku LOW (4 mln EUR), które okazały się konieczne w rezultacie przeglądu struktur wspierających sufit.

F. Rozdział 2 1 "Informatyka, sprzęt i majątek ruchomy"

42. Środki ujęte w tym rozdziale stanowiły 7 % budżetu na rok 2009. Wydatki w ramach rozdziału 2 1 zmniejszyły się o 5 % w stosunku do poprzedniego roku, co spowodowane jest zwłaszcza redukcją środków artykułu 2 1 4 "Wyposażenie i instalacje techniczne" (- 31 %) związaną z zakończeniem cyklu inwestycji audiowizualnych w Brukseli. Widoczny w pozycji 2 1 0 2 "Usługi zewnętrzne związane z technologiami informacyjnymi oraz innowacyjnymi" wzrost środków (+ 6 %) zrównoważony został częściowo zmniejszeniem środków w ramach artykułu 2 1 2 "Meble" (- 31 %). Wykres 6 przedstawia podział wydatków.

43. Środki zaangażowane w pozycji 2 1 0 0 "Sprzęt i oprogramowanie komputerowe oraz z zakresu technologii innowacyjnych" wynosiły 43.008.335 EUR. Przeznaczone one były głównie na pokrycie wydatków związanych z zakupem, wynajmem, przygotowaniem i konserwacją sprzętu i oprogramowania instytucji, jak również wydatków związanych z powiązanymi pracami.

44. Zobowiązania w pozycji 2 1 0 2 "Usługi zewnętrzne związane z technologiami informacyjnymi oraz innowacyjnymi" wynosiły 41.155.588 EUR i przeznaczone były głównie na pokrycie wydatków związanych z zakupem, wynajmem, przygotowaniem i konserwacją sprzętu i oprogramowania instytucji, jak również wydatków związanych z powiązanymi pracami. Ten sprzęt i oprogramowanie są zasadniczo związane z centrum informatycznym i telekomunikacyjnym, z informatyką na szczeblu departamentu i w grupach politycznych oraz z systemem elektronicznego głosowania.

45. Zasoby pamięci i moc obliczeniowa w przedmiotowym okresie potroiły się. Pod koniec 2008 r. pojemność pamięci sięgała 584 000 gigabajtów (GB), a pod koniec 2009 r. - 1 803 021 GB. Jeśli chodzi o moc obliczeniową, to zdolność centralnych systemów informatycznych do przetwarzania określonej ilości danych w danym okresie zwiększyła się o 235 % w stosunku do poprzedniego roku. Ponadto w celu zapewnienia bezpieczeństwa systemów informacji podwojono liczbę programów korekcyjnych przetestowanych i wkomponowanych w sieć, serwery, oprogramowanie i komputery (pod koniec 2008 r. było ich 899, a pod koniec 2009 już 1 886).

Wykres 6

Podział wydatków w ramach rozdziału 2 1 w %

grafika

G. Rozdział 2 3 "Bieżące wydatki administracyjne"

46. Środki ujęte w tym rozdziale stanowiły 1 % budżetu na rok 2009. Zarejestrowany między rokiem 2008 a 2009 wzrost środków w tym rozdziale o 10 % spowodowany jest głównie wzrostem wydatków z tytułu artykułu 2 3 2 "Koszty prawne i odszkodowania" (+ 206 %) w związku z postępowaniami prawnymi wszczętymi po częściowym zawaleniu się sufitu sali obrad plenarnych w Strasburgu oraz ze wzrostem kosztów sądowych projektu renowacji i rozbudowy budynku KAD w Luksemburgu.

47. Wydatki w ramach tego artykułu rozkładają się następująco: 51 % środków przeznaczonych jest na artykuł 2 3 5 "Telekomunikacja", 19 % na artykuł 2 3 0 "Materiały papiernicze, biurowe oraz jednorazowego użytku", 12 % na artykuł 2 3 2 "Koszty prawne i odszkodowania", 6 % na artykuł 2 3 7 "Przeprowadzki" a pozostałe 12 % podzielone jest na różne inne pozycje.

H. Rozdział 3 0 "Posiedzenia i konferencje"

48. Środki ujęte w tym rozdziale stanowiły 2 % budżetu na rok 2009. Środki w 2009 r. były o 6 % mniejsze od tych w 2008 r. Spowodowane jest to zmniejszeniem wydatków z tytułu artykułu 3 0 0 "Koszty podróży służbowych pracowników". W ramach tego artykułu anulowano pod koniec roku budżetowego 2,7 % pierwotnych środków, po tym jak już przelano w ciągu roku 3 mln EUR. Spadek ten spowodowany jest głównie mniej intensywną działalnością w trakcie roku wyborczego oraz wprowadzeniem bardziej restrykcyjnych przepisów dotyczących obliczania kosztów wyjazdów.

49. W 2009 r. odbyło się 29 384 wyjazdów służbowych, które rozłożyły się na 84 840 dni: były to głównie wyjazdy do trzech miejsc pracy Parlamentu (Bruksela: 4 508 wyjazdów, Strasburg 18 261 wyjazdów i Luksemburg - 2 504).

I. Rozdział 3 2 "Doradztwo i informacja: zakup, archiwizacja, produkcja i rozpowszechnianie"

50. Na poziom środków z rozdziału 3 2 wpłynęła w 2009 r. kampania informacyjna związana z wyborami europejskimi, które odbyły się w czerwcu 2009 r. Środki ujęte w tym rozdziale stanowiły 7 % budżetu na rok 2009. 26 % środków z tego rozdziału odnosi się do pozycji 3 2 4 4 "Organizacja pobytu i przyjmowanie grup odwiedzających, program Euroscola i zapraszanie przedstawicieli środowisk opiniotwórczych z krajów trzecich", 18 % do pozycji 3 2 4 2 "Wydatki na informację publiczną oraz udział w imprezach i akcjach o charakterze publicznym", 16 % do pozycji 3 2 4 8 "Wydatki na informację audiowizualną", a 10 % do pozycji 3 2 2 0 "Wydatki na dokumentację i bibliotekę".

51. Wykres 7 przedstawia podział wydatków.

Wykres 7

Podział wydatków w ramach rozdziału 3 2 w %

grafika

52. Środki zaangażowane w ramach pozycji 3 2 4 4 "Organizacja pobytu i przyjmowanie grup odwiedzających, program Euroscola i zapraszanie przedstawicieli środowisk opiniotwórczych z krajów trzecich" wynosiły 24.485.353 EUR i obejmowały dotacje przyznawane w ramach grup zwiedzających zaproszonych przez posłów oraz związane z tym koszty nadzoru i infrastruktury, koszty zarządzania programem "Euroscola" oraz finansowanie praktyk dla przedstawicieli środowisk opiniotwórczych z krajów trzecich. W ramach tej pozycji anulowano środki w wysokości 2.619.647 EUR, co spowodowane było mniejszą niż się pierwotnie spodziewano liczbą grup zwiedzających zaproszonych przez posłów (w związku z tym, że był to rok wyborów).

53. Środki zaangażowane w ramach pozycji 3 2 4 2 "Wydatki na informację publiczną oraz udział w imprezach i akcjach o charakterze publicznym" wynosiły 16.678.677 EUR. Wykorzystano je zwłaszcza na pokrycie wydatków w zakresie publikacji, działań informacyjnych i uczestnictwa w imprezach o charakterze publicznym oraz w targach i wystawach w państwach członkowskich.

54. Zobowiązania w pozycji 3 2 4 8 "Wydatki na informację audiowizualną" wynosiły 15.124.447 EUR i obejmowały wydatki związane z następującymi elementami:

– wydatki administracyjne sektora mediów audiowizualnych (w tym usługi, za które jest on odpowiedzialny oraz wsparcie zewnętrzne, jak np. usługi techniczne dla stacji radiowych i telewizyjnych, przygotowywanie, produkcja i koprodukcja programów audiowizualnych, wynajem linii, transmisja programów telewizyjnych i radiowych oraz inne środki mające na celu rozwój współpracy między instytucją a organami rozpowszechniającymi programy audiowizualne),

– wydatki na transmitowanie na żywo za pośrednictwem Internetu posiedzeń plenarnych i posiedzeń komisji parlamentarnych,

– nagrywanie obrad posiedzeń na DVD-ROM-ach,

– stworzenie stosownego archiwum oraz wyszukiwarki, umożliwiających obywatelom ciągły dostęp do tego typu informacji.

J. Rozdział 4 0 "Wydatki specjalne niektórych instytucji i organów"

55. Środki ujęte w tym rozdziale stanowiły 5 % budżetu na rok 2009. Środki artykułu 4 0 0 "Wydatki administracyjne związane z działalnością polityczną i informacyjną grup politycznych i posłów niezrzeszonych" stanowiły 76 % wszystkich środków rozdziału 4 0. Zobowiązania w ramach tego artykułu wynosiły 52.337.886 EUR. Środki te przeznaczone były dla grup politycznych i posłów niezrzeszonych na pokrycie:

– wydatków administracyjnych, operacyjnych oraz na utrzymanie sekretariatu,

– wydatków związanych z prowadzoną działalnością polityczną i informacyjną w ramach działalności politycznej Unii Europejskiej.

56. Środki z artykułu 4 0 2 "Subwencje dla europejskich partii politycznych" i z artykułu 4 0 3 "Subwencje dla europejskich fundacji politycznych" stanowiły 23 % środków w ramach rozdziału 4 0 i wynosiły łącznie 16,8 mln EUR.

K. Rozdział 4 2 "Wydatki związane z pomocą parlamentarną"

57. Rok 2009 był pierwszym rokiem budżetowym stosowania nowego statutu asystentów, w okresie od lipca do grudnia. Środki ujęte w tym rozdziale stanowiły 11 % budżetu na rok 2009.

58. Środki z pozycji 4 2 2 0 "Pomoc parlamentarna" stanowiły 83 % środków zaangażowanych w ramach tego rozdziału. Środki zaangażowane w ramach tego artykułu wyniosły 126.946.740 EUR. Wydatki te objęły dawny system pomocy parlamentarnej (w okresie od stycznia do czerwca) przewidziany w przepisach dotyczących zwrotu kosztów oraz diet posłów do Parlamentu Europejskiego oraz, począwszy od lipca 2009 r., nowy system asystentów "krajowych" przewidziany w nowych statutach posła i asystentów.

59. Natomiast wydatki na asystentów "statutowych", akredytowanych w jednym z trzech miejsc pracy i podlegających przepisom statutu europejskiej służby cywilnej, finansowane były z pozycji 4 2 2 4 "Asystenci posłów", na kwotę 26,4 mln EUR (w okresie od lipca do grudnia 2009 r.).

L. Tytuł 1 0 - "Inne wydatki"

60. Rozdziały zapisane w tym dziale obejmują wyłącznie środki tymczasowe, które mogą zostać zaangażowane tylko w wyniku wcześniejszego przesunięcia do pozycji operacyjnej. Przesunięcia te zostały zbadane w sekcji 1 niniejszego sprawozdania. Środki początkowe w tym tytule wynoszą 36.522.592 EUR, co stanowi 2 % ogólnej kwoty środków początkowych. Niewykorzystane saldo wyniosło 3.635.886 EUR, co stanowi około 0,2 % ogólnej kwoty ostatecznych środków w 2009 r.

III. CELE I WYNIKI W 2009 R.

61. Wśród celów realizowanych przez sekretariat generalny Parlamentu Europejskiego w 2009 r. szczególne istotne jest, by zwrócić uwagę na następujące elementy związane z:

A. kampanią informacyjną dotycząca wyborów do Parlamentu Europejskiego w 2009 r. i działaniami w zakresie komunikacji;

B. wdrożeniem statutu posła i statutu asystenta;

C. reformą i konsolidacją sekretariatu generalnego Parlamentu;

D. przygotowaniem do wdrożenia Traktatu z Lizbony.

62. Przedstawione poniżej wyniki opierają się na rocznych sprawozdaniach z działalności za rok 2009 sporządzonych przez urzędników zatwierdzających. W celu uzyskania bardziej szczegółowych informacji w sprawie działalności poszczególnych dyrekcji generalnych Parlamentu Europejskiego prosimy zapoznać się z rocznymi sprawozdaniami z działalności.

A. Wybory do Parlamentu Europejskiego w 2009 r. i działania w zakresie komunikacji

63. Jako że rok 2009 był rokiem, w którym odbyły się wybory do Parlamentu Europejskiego działania w zakresie informacji i komunikacji, których realizacja została zaplanowana na pierwszą połowę roku, koncentrowały się na tym wydarzeniu oraz na instytucjonalnej kampanii wyborczej, o której zadecydowało Prezydium i której przeprowadzenie zaplanowano zarówno na szczeblu centralnym, jak i we wszystkich państwach członkowskich. Główne elementy tej działalności przedstawiały się, jak następuje:

– realizacja na poziomie centralnym oraz w państwach członkowskich idei kampanii informacyjnej oraz komunikacyjnej zatwierdzonej przez organy polityczne,

– współpraca międzyinstytucjonalna na szczeblu europejskim, jak i krajowym w ramach przygotowania do wyborów,

– rozwinięcie wszystkich rodzajów działań DG COMM w zakresie komunikacji w perspektywie wyborów,

– uruchomienie w połowie stycznia 2009 r. strony internetowej poświęconej wyborom "Web Elections",

– przygotowanie i przeprowadzenie wieczora wyborczego 2009,

– opracowanie i rozpoczęcie sondaży opinii publicznej we wszystkich państwach członkowskich.

64. Równocześnie, niezależnie od wydarzenia w czerwcu 2009 r., DG COMM realizowała swoje główne zadanie, jakim jest jak największe nagłośnienie działalności Parlamentu w środkach przekazu, a także informowanie ogółu społeczeństwa oraz środowisk opiniotwórczych o instytucji. Warto jest podkreślić następujące działania:

– Europarl-TV: konsolidacja programów, działania marketingowe, osiągnięcie właściwego tempa prac i udział w kampanii wyborczej, zamieszczanie materiałów w innych przestrzeniach multimedialnych i kanałach telewizyjnych, współdziałanie ze stroną Europarl,

– otwarcie i stopniowy rozwój nowego centrum audiowizualnego w budynku JAN,

– dalszy rozwój strony Europarl i badanie dotyczące jej dostępności,

– wprowadzenie równoczesnej transmisji przez internet (web-streaming) prac kilku komisji parlamentarnych,

– organizacja i rozwój dorocznych imprez komunikacyjnych, takich jak: Międzynarodowy Dzień Kobiet, Dzień Pamięci Ofiar Terroryzmu, Dni Otwarte, Nagroda im. Karola Wielkiego dla Młodzieży, Nagroda LUX, Nagroda Dziennikarska, Nagroda im. Sacharowa, a także wszelkie inne wydarzenia, o których zadecydowały organy polityczne,

– przedstawienie siódmej kadencji i dostosowanie wszystkich materiałów komunikacyjnych i wszystkich publikacji do nowego składu Parlamentu,

– działania w zakresie komunikacji dotyczące sesji inauguracyjnej nowego Parlamentu, a także nowego składu Komisji Europejskiej oraz przesłuchań kandydatów na komisarzy,

– obchody rocznicy upadku muru berlińskiego oraz demokratycznych przemian w Europie Środkowej i Wschodniej.

B. Wdrożenie nowego statutu posła i statutu asystenta

65. Statut posła do Parlamentu Europejskiego wszedł w życie z dniem 14 lipca 2009 r. wraz z nowymi przepisami dotyczącymi asystentów posłów, które zostały przyjęte po zatwierdzeniu statutu posła. W pierwszych miesiącach 2009 r. DG ds. Finansów przygotowała przepisy wykonawcze do statutu asystenta, a także przepisy dotyczące asystentów krajowych i stażystów posłów. Kontynuowano prace nad przepisami wykonawczymi do statutu posła oraz nad szczegółowymi przepisami dotyczącymi wdrażania obu statutów na poziomie administracyjnym, takimi jak przepisy dotyczące systemu zwrotu kosztów leczenia oraz współpracy z Komisją w zarządzaniu tym systemem, szczegółowe przepisy dotyczące niektórych aspektów zwrotu kosztów podróży itp.

66. Od lipca posłowie i asystenci zgłosili cały szereg propozycji zmian uwzględniających ich doświadczenia związane z nowymi statutami. Również na szczeblu administracyjnym oczywista staje się konieczność dalszego wyjaśnienia i dostosowania przepisów na poziomie wdrażania. W związku z tym Prezydium zadecydowało o utworzeniu tymczasowej grupy ds. oceny wdrażania statutu posła i statutu asystenta złożonej z czterech wiceprzewodniczących i właściwego kwestora, która to grupa została powołana w dniu 29 września. Tymczasową grupę ds. oceny wspiera Wydział Prawny oraz zainteresowane dyrekcje generalne, zwłaszcza DG ds. Finansów i DG ds. Personelu. Zalecenia tymczasowej grupy ds. oceny doprowadziły już do wprowadzenia szeregu zmian do przepisów wykonawczych do statutu posła i statutu asystenta, które zostały przyjęte przez Prezydium na posiedzeniach w dniach 11 i 23 listopada 2009 r. i w związku z którymi niezbędne jest dostosowanie bieżącej praktyki w zakresie wdrażania, a także wydanie nowych instrukcji odpowiednim służbom.

67. Służby DG ds. Finansów, we współpracy z DG ds. Innowacji i Wsparcia Technologicznego, przygotowały aplikacje IT niezbędne do wdrożenia statutu, a także dostosowały niezbędne dla posłów i asystentów formularze oraz zbiór informacji (różne zestawy pytań i odpowiedzi udostępniane posłom, dokumenty z informacjami z przeznaczeniem do zamieszczenia w intranecie oraz na stronie internetowej DG ds. Finansów). Aplikacje IT nie zostały jeszcze całkiem sfinalizowane (brak jest zwłaszcza właściwości umożliwiających synchronizację różnych aplikacji oraz właściwości statystycznych), a już pojawiła się konieczność dostosowania ich w związku z decyzjami Prezydium oraz udoskonalenia ich uwzględniając doświadczenie zdobyte w pierwszych miesiącach wdrażania statutu.

C. Reforma i konsolidacja sekretariatu generalnego Parlamentu

68. Nowy sekretarz generalny, po jego mianowaniu w marcu 2009 r., zaproponował Prezydium zestaw środków dotyczących restrukturyzacji i konsolidacji sekretariatu generalnego. Środki te przedstawiają się następująco:

C1. Wzmocnienie pomocy parlamentarnej dla komisji i reorganizacja Biura Składania Dokumentów

69. Głównym zadaniem Biura Składania Dokumentów (Tabling Office), utworzonego w 2003 r. przez Prezydium, było pomaganie i doradzanie posłom w kwestii redagowania tekstów oraz sprawdzanie ich zgodności z istniejącym prawodawstwem wspólnotowym. Po zakończeniu pełnej kadencji funkcjonowania biura oraz w następstwie oceny sytuacji i powtarzających się wniosków ze strony władzy budżetowej o znaczne wzmocnienie personelu bezpośrednio pomagającego posłom w ich pracy legislacyjnej, właściwe wydało się polepszenie metod pracy.

70. W tym kontekście na posiedzeniu w dniu 6 maja 2009 r. Prezydium zadecydowało o(7):

– zatwierdzeniu przesunięcia 48 stanowisk z sekcji językowych Dyrekcji ds. Aktów Legislacyjnych do sekretariatów komisji parlamentarnych w DG IPOL i DG EXPO,

– przeniesieniu Działu Przyjmowania i Przekazywania Dokumentów Oficjalnych oraz Działu Składania Dokumentów do Dyrekcji ds. Posiedzeń Plenarnych,

– stworzeniu jednostki planowania legislacyjnego przy zastępcy sekretarza generalnego poprzez przeniesienie 8 stanowisk AD i 4 stanowisk AST z Dyrekcji ds. Aktów Legislacyjnych oraz z Działu Planowania Posiedzeń Plenarnych znajdującego się obecnie w obrębie Dyrekcji ds. Posiedzeń Plenarnych.

C.2. Utworzenie Dyrekcji ds. Biblioteki i Zarządzania Dokumentami

71. W uzupełnieniu do pierwszej restrukturyzacji dotyczącej biura składania dokumentów oraz wzmocnienia struktur komisji parlamentarnych, Prezydium przewidziało również stworzenie, w celu zwiększenia pomocy dla posłów, specjalnej struktury poświęconej zarządzaniu dokumentami. Struktura ta obejmuje przede wszystkim optymalny system zarządzania wiedzą, o co również dopominała się władza budżetowa.

72. Na posiedzeniu w dniach 16-17 czerwca 2009 r. Prezydium zadecydowało o(8):

– przeniesieniu sekretariatów odpowiedzialnych za rejestr publiczny i dostęp do dokumentów, za korespondencję urzędową, centrum archiwizacji i dokumentacji, a także Działu ds. Korespondencji z Obywatelami do dyrekcji odpowiedzialnej obecnie za bibliotekę; dyrekcja ta została następnie przemianowana na Dyrekcję ds. Biblioteki i Zarządzania Dokumentami,

– przeniesieniu administracyjnym sekretariatu Prezydium, Konferencji Przewodniczących i Kolegium Kwestorów do sekretariatu generalnego, a Działu ds. Protokołu do zastępcy sekretarza generalnego.

C.3. Bezpieczeństwo dostosowane do misji Parlamentu

73. W obliczu tradycyjnego dylematu, przed którym stoi Parlament, czyli bezpieczeństwo vs dostępność, oraz uwzględniając nowe wyzwania, takie jak plany awaryjne, zarządzanie ciągłością działalności, wsparcie dla delegacji, ogólna i stała ocena ryzyka, konieczna okazała się reforma struktur, które od działań podjętych w następie zamachów 11 września 2001 r. niewiele się zmieniły.

74. Na posiedzeniu w dniu 1 kwietnia 2009 r. Prezydium zadecydowało(9) o wzmocnieniu służb ochrony oraz o utworzeniu nowej Dyrekcji ds. Bezpieczeństwa i Oceny Ryzyka w obrębie DG PRES, której struktura została gruntownie zmieniona. Nowe działy będą następująco zorganizowane:

– dwa działy odpowiedzialne za bezpieczeństwo operacyjne - Dział ds. Bezpieczeństwa Ogólnego i Dział ds. Akredytacji,

– dwa działy odpowiedzialne za bezpieczeństwo organizacyjne - Dział ds. Dochodzeń, Ciągłości i Bezpieczeństwa Danych oraz Dział Inżynieryjny i ds. Doradztwa Technicznego.

C.4. Dostosowanie struktur komunikacyjnych do nowych ambicji

75. Po ambitnej i zakończonej sukcesem reformie przeprowadzonej w 2004 r. sektor komunikacji musi stawić czoło nowym wymogom i zmianie otoczenia instytucjonalnego, które spowoduje wejście w życie traktatu lizbońskiego. Do podobnych wniosków powinien doprowadzić niewykonany jeszcze bilans ostatniej kampanii przed wyborami europejskimi. Zatem w obliczu nowych wyzwań konieczne są: przyjęcie zintegrowanego podejścia do komunikacji, rozwój wiedzy fachowej w zakresie polityki, udoskonalenie usług medialnych oraz rozwój produktów on-line.

76. W tym celu na posiedzeniu w dniu 18 czerwca 2009 r. Prezydium wprowadziło(10) pewne zmiany w wewnętrznej organizacji DG COMM. Obejmują one przede wszystkim:

– nową strukturę Działu Prasowego z podziałem na "wydziały ds. komunikacji" oraz organizację Działu ds. Komunikacji Internetowej (web communication) z podziałem na "służby tematyczne" odzwierciedlające strukturę istniejących wydziałów DG IPOL i EXPO, aby ułatwić współpracę między służbami i ustalić kompetencje w oparciu o dane zagadnienia,

– utworzenie rady ds. planowania w zakresie komunikacji zbierającej się co miesiąc i skupiającej przedstawicieli DG COMM oraz DG PRES, IPOL i EXPO, której celem byłoby wyposażenie Parlamentu w mechanizm, dzięki któremu wymiar komunikacyjny priorytetów legislacyjnych i politycznych instytucji mógłby być uwzględniony na wyższym szczeblu,

– przekształcenie dawnego Działu Sala Prasowa w Dział Prasowy z wykorzystaniem środków mających na celu dalszy rozwój wiedzy fachowej w zakresie prac nad dokumentami politycznymi i legislacyjnymi na wszystkich etapach procedury, a tym bardziej po wejściu w życie traktatu lizbońskiego,

– przekształcenie dawnego Działu ds. Redagowania i Rozpowszechniania w Dział ds. Usług Medialnych i Nadzoru Mediów, do którego głównych zadań będzie należała koordynacja pracy attaché prasowych w różnych biurach informacyjnych w państwach członkowskich oraz stworzenie służby ds. badań nad mediami,

– wzmocnienie sektora ds. patronatu przy Dyrekcji ds. Biur Informacyjnych w celu skuteczniejszego zarządzania, przy współpracy biur informacyjnych, wnioskami o patronat parlamentarny nad inicjatywami przygotowanymi przez strony trzecie.

C.5. Bardziej aktywne zarządzanie zasobami ludzkimi

77. W ciągu ostatnich pięciu lat w DG PERS uruchomiono dużą ilość środków potrzebnych do wdrożenia nowego Regulaminu pracowniczego i zarządzania w kontekście niespotykanego dotąd rozszerzenia, z którym musiała się zmierzyć instytucja. Po okresie dostosowania aktualna stosunkowa stabilność pozwoliła na przeprowadzenie reorganizacji, ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2010 r., której celem jest bardziej aktywne zarządzanie zasobami ludzkimi Parlamentu.

78. Przyjęta przez Prezydium reorganizacja(11) ma na celu:

– wytworzenie synergii między wszystkimi działami zarządzającymi zasobami ludzkimi,

– zapewnienie prawnie niezawodnego stosowania postanowień regulaminu pracowniczego i optymalnego gospodarowania finansowego, zgodnie z rozporządzeniem finansowym,

– utworzenie punktu usługowego w Brukseli i Luksemburgu, stanowiącego punkt dostępu dla całego personelu,

– zwiększenie jasności i spójności dzięki strukturze opierającej się na trzech dyrekcjach, a nie jak do tej pory na dwóch. Dyrekcje będą odpowiadać kolejno za rozwój zasobów ludzkich, zarządzanie administracyjne i zarządzanie służbami wsparcia i socjalnymi.

C.6. Restrukturyzacja Dyrekcji Generalnej INLO

79. Opadnięcie podwieszanego sklepienia w sali plenarnej w Strasburgu w sierpniu 2008 r., znaczenie zarządzania zespołem nieruchomości oraz konieczność przystąpienia do realizacji szeroko zakrojonego planu renowacji budynków nabytych przez Parlament w ciągu ostatnich 15 lat, to wystarczające przyczyny zasadniczego dostosowania struktury i środków DG INLO.

80. Na posiedzeniu w dniu 1 kwietnia 2009 r. Prezydium zadecydowało(12) o realizacji szeroko zakrojonego planu restrukturyzacji i wzmocnienia zasobów ludzkich, rozłożonego na lata budżetowe 2010-2012. Operacja ta przedstawia się następująco:

– restrukturyzacja i wzmocnienie Dyrekcji ds. Infrastruktury; Reorganizacja polega na stworzeniu 3 działów zajmujących się zarządzaniem budynkami i ich konserwacją w każdym miejscu pracy oraz 2 działów zajmujących się zarządzaniem nowymi przedsięwzięciami w zakresie nieruchomości, trwającymi i planowanymi, w Luksemburgu i w Brukseli; ogółem dyrekcja ma zostać wzmocniona 29 nowymi stanowiskami, w rozłożeniu na trzy lata budżetowe,

– restrukturyzacja i wzmocnienie służb centralnych. Restrukturyzacja polega na stworzeniu dwóch nowych działów na szczeblu centralnym zajmujących się odpowiednio planowaniem i kontrolą budżetową oraz przetargami i zamówieniami publicznymi DG; w sektorze tym przewidziano utworzenie 15 nowych stanowisk (w rozłożeniu na 3 lata budżetowe),

– wzmocnienie Dyrekcji ds. Logistyki, głównie poprzez utworzenie 5 stanowisk w rozłożeniu na 3 lata budżetowe.

C.7. Restrukturyzacja innych służb

81. Aby w pełni przedstawić obraz wszystkich restrukturyzacji, o których zadecydowano należy wspomnieć o:

– zmianach kompetencji w obrębie dyrekcji Wydziału Prawnego,

– dostosowaniach w DG EXPO mających na celu bardziej racjonalne wykorzystanie środków i uniknięcie sytuacji, w której ta sama strefa geograficzna zostałaby objęta kilkoma strukturami,

– przydzieleniu służby audytora wewnętrznego - na jego wniosek - do sekretarza generalnego.

D. Przygotowanie do traktatu lizbońskiego

82. W związku z "nie" wypowiedzianym w Irlandii w pierwszym referendum dotyczącym Traktatu z Lizbony, proces przygotowania administracji został zawieszony w oczekiwaniu na nową konsultację i ostateczną ratyfikację Traktatu.

83. Po ratyfikacji Traktatu Parlament wyposażył się w środki niezbędne do wykonywania nowych obowiązków i uprawnień w nim przewidzianych. W tym celu wraz z przyjęciem przez Prezydium w grudniu 2009 r. wstępnego projektu preliminarza budżetowego rozpoczęto procedurę związaną z budżetem korygującym na rok budżetowy 2010.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  1

WYKAZ PRZESUNIĘĆ "C" W ROKU BUDŻETOWYM 2009

ZAŁĄCZNIK  2

WYKAZ PRZESUNIĘĆ "P" W ROKU BUDŻETOWYM 2009

ZAŁĄCZNIK  3

WYKONANIE ŚRODKÓW 2009

grafika

______

(1) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(2) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 1.

(3) PE 349.540/BUR/ANN/FIN.

(4) Porozumienie międzyinstytucjonalne pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami (Dz.U. C 139 z 14.6.2006, s. 1).

(5) Artykuł 24 - Decyzja władzy budżetowej, art. 43 - Decyzja w sprawie przesunięć środków obejmująca postanowienia władzy budżetowej.

(6) Decyzja instytucji o dokonaniu przesunięć w ramach artykułu.

(7) Komunikat dla Prezydium z dnia 30 kwietnia 2009 r. PE422.005/BUR.

(8) Komunikat dla Prezydium z dnia 16 czerwca 2009 r. PE426.212/BUR/REV.

(9) Komunikat dla Prezydium z dnia 18 marca 2009 r. PE421.838/BUR.

(10) Komunikat dla Prezydium z dnia 15 czerwca 2009 r. PE426.211/BUR.

(11) Komunikat dla Prezydium z dnia 18 czerwca 2009 r. PE421.837/BUR.

(12) Komunikat dla Prezydium z dnia 18 marca 2009 r. PE421.749/BUR.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.