Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych za rok budżetowy 2013 wraz z odpowiedziami Wspólnego Przedsiębiorstwa.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2014.452.67

Akt nieoceniany
Wersja od: 16 grudnia 2014 r.

SPRAWOZDANIE
dotyczące sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych za rok budżetowy 2013 wraz z odpowiedziami Wspólnego Przedsiębiorstwa

(2014/C 452/08)

(Dz.U.UE C z dnia 16 grudnia 2014 r.)

SPIS TREŚCI

Wprowadzenie

Informacje leżące u podstaw poświadczenia wiarygodności

Poświadczenie wiarygodności

Opinia na temat wiarygodności rozliczeń

Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń.

Uwagi dotyczące zarządzania budżetem i finansami

Wykonanie budżetu

Zaproszenia do składania wniosków

Inne kwestie

Ramy prawne

Jednostka kontroli wewnętrznej i Służba Audytu Wewnętrznego Komisji

Monitorowanie wyników badań i sprawozdawczość w tym zakresie

Konflikt interesów

Druga ocena śródokresowa dokonana przez Komisję

WPROWADZENIE

1.
Wspólne Przedsiębiorstwo na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych (zwane dalej "wspólnym przedsiębiorstwem FCH") z siedzibą w Brukseli zostało ustanowione w maju 2008 r. 1 na okres do dnia 31 grudnia 2017 r.
2.
Cele wspólnego przedsiębiorstwa FCH obejmują wspieranie działań w dziedzinie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji w państwach członkowskich i państwach stowarzyszonych z siódmym programem ramowym 2 w sposób skoordynowany i we współpracy z przemysłem i organizacjami naukowo-badawczymi w celu rozwoju zastosowań rynkowych, a w konsekwencji wspieranie dodatkowych starań przemysłu mających na celu szybkie wprowadzenie do użytku technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych 3 .
3.
Członkami założycielami wspólnego przedsiębiorstwa FCH są Unia Europejska reprezentowana przez Komisję oraz zrzeszenie branżowe europejskiej wspólnej inicjatywy technologicznej na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych. W lipcu 2008 r. do grona członków wspólnego przedsiębiorstwa dołączyło zrzeszenie badawcze N.ERGHY.
4.
Maksymalny wkład UE na pokrycie kosztów bieżących i działalności badawczej wspólnego przedsiębiorstwa FCH wynosi 470 mln euro ze środków budżetu siódmego programu ramowego, przy czym na pokrycie kosztów bieżących może być przeznaczone nie więcej niż 20 mln euro. Zrzeszenie branżowe i zrzeszenie badawcze wnoszą wkłady pokrywające 50 % kosztów bieżących wspólnego przedsiębiorstwa FCH oraz wkład rzeczowy 4 na finansowanie działalności operacyjnej, wnoszony przez podmioty prawne uczestniczące w działaniach przedsiębiorstwa, o wartości co najmniej równej wkładowi finansowemu UE.
5.
Wspólne przedsiębiorstwo uzyskało niezależność finansową w dniu 15 listopada 2010 r.

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

6.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, badanie transakcji na poziomie wspólnego przedsiębiorstwa oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów (w stosownych przypadkach) oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
7. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał:
a) roczne sprawozdanie finansowe wspólnego przedsiębiorstwa FCH obejmujące sprawozdanie finansowe 5 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 6 za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2013 r.; jak również
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania kierownictwa
8. Na mocy art. 33 i 43 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 7 kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego wspólnego przedsięwzięcia oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw.
a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego wspólnego przedsięwzięcia obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 8 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe wspólnego przedsięwzięcia po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego wspólnego przedsięwzięcia na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej wspólnego przedsięwzięcia we wszystkich istotnych aspektach.
b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - wszczynanie postępowań sądowych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych.
Zadania Trybunału
9. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 9 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego wspólnego przedsięwzięcia oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe wspólnego przedsięwzięcia nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.
10. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone w celu zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje również ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego.
11. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności.
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
12. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsiębiorstwa przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2013 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
13. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2013 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.
14.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI

Wykonanie budżetu

15.
Przyjęty przez Radę Zarządzającą ostateczny budżet na 2013 r. obejmował środki na zobowiązania w wysokości 74,5 mln euro oraz środki na płatności w wysokości 59,7 mln euro. Wskaźniki wykorzystania środków na zobowiązania i środków na płatności wyniosły odpowiednio 98,9 % i 56,7 %. Wysokość tego ostatniego jest następstwem przełożenia na później finansowania trzech projektów.

Zaproszenia do składania wniosków

16.
Na dzień 31 grudnia 2013 r. program wspólnego przedsiębiorstwa FCH obejmował 130 umów o przyznanie dotacji będących wynikiem pięciu zaproszeń ogłoszonych w latach 2008-2012. Oczekuje się, że będące obecnie na etapie negocjacji pierwsze zaproszenie z 2013 r. przyniesie kolejnych 21 umów o przyznanie dotacji, a drugie i ostatnie zaproszenie z 2013 r. powinno przynieść dalszych 5-10 umów.
17.
Łączna wartość umów o przyznanie dotacji podpisanych w wyniku zaproszeń do składania wniosków ogłoszonych w latach 2008, 2009, 2010, 2011 i 2012 wyniosła 365 mln euro, co stanowi 81 % maksymalnego wkładu UE na działania badawcze wspólnego przedsiębiorstwa, który wynosi 452,5 mln euro. Pozostałe 19 % przyznano na potrzeby pierwszego i drugiego zaproszenia z 2013 r. (odpowiednio 64,5 mln euro i 23 mln euro), zapewniając w ten sposób wykorzystanie w całości maksymalnego wkładu UE.

INNE KWESTIE

Ramy prawne

18.
Nowe rozporządzenie finansowe mające zastosowanie do budżetu ogólnego Unii zostało przyjęte w dniu 25 października 2012 r. i zaczęło obowiązywać z dniem 1 stycznia 2013 r. 10 . Jednak model rozporządzenia finansowego dla organów realizujących partnerstwa publiczno-prywatne, o którym mowa w art. 209 nowego rozporządzenia finansowego, wszedł w życie dopiero z dniem 8 lutego 2014 r. 11 . Wynikające stąd zmiany wprowadzono do regulaminu finansowego wspólnego przedsiębiorstwa w dniu 30 czerwca 2014 r.

Jednostka kontroli wewnętrznej i Służba Audytu Wewnętrznego Komisji

19.
Zgodnie ze skoordynowanym strategicznym planem kontroli Służby Audytu Wewnętrznego i jednostki kontroli wewnętrznej dotyczącym wspólnego przedsiębiorstwa FCH na lata 2011-2013, w 2013 r. jednostka kontroli wewnętrznej wspólnego przedsiębiorstwa FCH przeprowadziła jedną kontrolę dotyczącą negocjowania i zawierania umów oraz prefinansowania w ramach zarządzania dotacjami, a także wykonała inne usługi atestacyjne i konsultacyjne 12 . W końcowym sprawozdaniu dotyczącym zarządzania dotacjami odnotowano potrzebę skrócenia czasu oczekiwania na przyznanie dotacji oraz czasu potrzebnego na zamknięcie negocjacji, a także potrzebę doprecyzowania pewnych aspektów stosowanej przez wspólne przedsiębiorstwo procedury kontroli zdolności finansowej.
20.
Służba Audytu Wewnętrznego Komisji przeprowadziła ocenę ryzyka w zakresie informatyki, którą objęto infrastrukturę informatyczną współdzieloną przez wspólne przedsiębiorstwa FCH, ARTEMIS, "Czyste niebo", ENIAC oraz IMI 13 .

Monitorowanie wyników badań i sprawozdawczość w tym zakresie

21.
W decyzji o ustanowieniu siódmego programu ramowego 14 ustanowiono system monitorowania i sprawozdawczości obejmujący ochronę, rozpowszechnianie i przekazywanie wyników badań.
22.
W 2013 r. wspólne przedsiębiorstwo FCH zatrudniło urzędnika ds. zarządzania wiedzą i polityki w tym zakresie, zwiększając w ten sposób swoje możliwości w zakresie monitorowania wyników badań w ramach prowadzonych projektów i sprawozdawczości w tym zakresie oraz w zakresie oceny realizacji swojego programu. Wspólne przedsiębiorstwo wprowadziło również nowe narzędzie informatyczne o nazwie TEMONAS (TEchnology MONitoring and ASsessment), służące do analizy i syntezy wyników ukończonych projektów, oraz opublikowało na swoich stronach internetowych pierwsze wyniki prac będące rezultatem ukończonych projektów i stanowiące dostępną publicznie nową wiedzę.
23.
Wspólne przedsiębiorstwo FCH poszukuje ponadto możliwości wykorzystania systemu informatycznego Komisji do celów monitorowania, o których mowa powyżej, a także możliwości rozwoju sprawozdawczości na temat wyników, zgodnie z uwagami zawartymi w rocznym sprawozdaniu Komisji z postępu prac za 2012 r., dotyczącym działalności wspólnych przedsięwzięć 15 .

Konflikt interesów

24.
Wspólne przedsiębiorstwo FCH wprowadziło środki mające zapobiegać sytuacjom konfliktu interesów, dotyczące trzech głównych grup: członków Rady Zarządzającej, ekspertów i pracowników.
25.
Środki te będą udokumentowane w wyczerpującej procedurze pisemnej, która ma zostać przyjęta w drugiej połowie 2014 r. Procedura ta obejmować będzie przejrzystą definicję tego, co należy uważać za konflikt interesów, regularnie aktualizowaną bazę danych zawierającą wszystkie informacje dotyczące sytuacji konfliktu interesów oraz proces zarządzania takimi sytuacjami.

Druga ocena śródokresowa dokonana przez Komisję 16

26.
Komisja przeprowadziła drugą ocenę śródokresową wspólnego przedsiębiorstwa FCH w okresie od listopada 2012 r. do maja roku 2013. W sprawozdaniu zawarto szereg zaleceń dla wspólnego przedsiębiorstwa FCH, w tym m.in.: zwiększenie zasobów przeznaczonych na działalność operacyjną w drodze współdzielenia funkcji administracyjnych z innymi wspólnymi przedsięwzięciami lub powierzenie ich Komisji; lepsze skoncentrowanie strategii badań w zakresie kontynuacji działalności wspólnego przedsiębiorstwa FCH w ramach programu "Horyzont 2020" zgodnie z trzema podstawowymi zasadami (zgodność z politykami UE; obszary, w których Europa ma wiodącą pozycję lub może ją osiągnąć; adaptacja do zmieniających się potrzeb branży); oraz wzmocnienie zdolności do przeprowadzenia zmian.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Milan Martin CVIKL, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 21 października 2014 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

ZAŁĄCZNIK

Wspólne przedsiębiorstwo na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych (Bruksela)

Kompetencje i zadania
Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(art. 187 i 188 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)

Decyzja nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie siódmego programu ramowego przewiduje wkład Unii w tworzenie długoterminowych partnerstw publiczno-prywatnych w postaci wspólnych inicjatyw technologicznych, które można realizować poprzez wspólne przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 187 TFUE.

Rozporządzenie Rady (WE) nr 521/2008 z dnia 30 maja 2008 r. w sprawie utworzenia wspólnego przedsiębiorstwa FCH zmienione rozporządzeniem Rady (UE) nr 1183/ 2011 (Dz.U. L 302 z 19.11.2011, s. 3).

Kompetencje wspólnego przedsięwzięcia

określone w rozporządzeniu Rady (WE) nr 521/2008 zmienionym rozporządzeniem (UE) nr 1183/ 2011

Cele

Wspólne Przedsiębiorstwo na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych przyczynia się do realizacji siódmego programu ramowego, w szczególności tematów "Energia", "Nanonauki, nanotechnologie, materiały i nowe technologie produkcyjne", "Środowisko (w tym zmiany klimatu)" oraz "Transport (w tym aeronautyka)" programu szczegółowego "Współpraca".

W szczególności Wspólne Przedsiębiorstwo:

a) dąży do zapewnienia Europie wiodącej pozycji w dziedzinie technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych oraz do stworzenia warunków dla dokonania się przełomu rynkowego w zakresie technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych, umożliwiając w ten sposób siłom rynkowym urzeczywistnienie znacznego potencjału korzyści dla społeczeństwa;

b) w sposób skoordynowany wspiera badania, rozwój technologiczny i demonstracje (BRT + D) w państwach członkowskich i krajach stowarzyszonych z siódmym programem ramowym (kraje stowarzyszone), aby przezwyciężyć niewydolność mechanizmów rynkowych, oraz koncentruje się na rozwoju zastosowań rynkowych, wspomagając w ten sposób dodatkowe wysiłki sektora przemysłu, mające na celu szybkie wprowadzenie technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych;

c) wspiera realizację priorytetów w zakresie BRT + D wspólnej inicjatywy technologicznej na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych, zwłaszcza przez przyznawanie dotacji na podstawie zgodnych z zasadami konkurencji zaproszeń do składania wniosków;

d) stwarza zachęty do zwiększania inwestycji sektora publicznego i prywatnego w badania w dziedzinie technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych w państwach członkowskich i w krajach stowarzyszonych.

Zarządzanie

określone w rozporządzeniu Rady (WE) nr 521/2008 zmienionym rozporządzeniem (UE) nr 1183/ 2011

Organami wspólnego przedsiębiorstwa FCH są:

1 - Rada Zarządzająca

Rada Zarządzająca jest najważniejszym organem decyzyjnym wspólnego przedsiębiorstwa FCH.

2 - Dyrektor wykonawczy

Dyrektor wykonawczy odpowiada za bieżące zarządzanie wspólnym przedsiębiorstwem i jest jego prawnym przedstawicielem. Odpowiada za swoje działania przed Radą.

3 - Komitet Naukowy

W jego skład wchodzi nie więcej niż dziewięciu członków. W Komitecie reprezentowani są w sposób zrównoważony światowej klasy eksperci ze środowisk akademickich, sektora przemysłu i organów regulacyjnych. Wykonuje on następujące zadania:

a) doradza w sprawie priorytetów naukowych na potrzeby wniosku w sprawie rocznego i wieloletniego planu realizacji;

b) doradza w sprawie osiągnięć naukowych opisanych w rocznym sprawozdaniu z działalności;

c) doradza w kwestii składu komitetów wzajemnej oceny. Zewnętrznymi organami doradczymi wspólnego przedsiębiorstwa FCH są:

4 - Grupa przedstawicieli państw FCH

W jej skład wchodzi po jednym przedstawicielu z każdego państwa członkowskiego i kraju stowarzyszonego. W szczególności wydaje ona opinię na temat postępu w realizacji programu wspólnego przedsiębiorstwa FCH, monitoruje przestrzeganie i poszanowanie celów oraz koordynuje programy krajowe w celu uniknięcia powielania prac.

5 - Walne Zgromadzenie Wspólników

Walne Zgromadzenie Wspólników jest istotnym kanałem komunikacyjnym w odniesieniu do działań wspólnego przedsiębiorstwa FCH i jest otwarte dla wszystkich zainteresowanych podmiotów z sektora prywatnego i publicznego oraz dla międzynarodowych grup interesów w państwach członkowskich, krajach stowarzyszonych i państwach trzecich. Walne Zgromadzenie Wspólników zwoływane jest raz w roku. Jest ono informowane o działaniach wspólnego przedsiębiorstwa FCH i zachęcane do przedstawiania swoich uwag.

Audytor wewnętrzny i organ prowadzący kontrolę zewnętrzną Wspólnego Przedsiębiorstwa oraz organ udzielający absolutorium Wspólnemu Przedsiębiorstwu:

6 - Audyt wewnętrzny

- Dyrektor ds. audytu wewnętrznego wspólnego przedsiębiorstwa FCH (tj. funkcja audytu wewnętrznego);

- Służba Audytu Wewnętrznego Komisji.

7 - Kontrola zewnętrzna Europejski Trybunał Obrachunkowy.

8 - Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu Parlament działający na zalecenie Rady.

Środki udostępnione wspólnemu przedsięwzięciu w roku 2013

ostateczne wersje sprawozdań finansowych wspólnego przedsiębiorstwa FCH za 2013 r.

Budżet (środki na zobowiązania)

82,5 mln euro

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2013 r.

20 stanowisk w planie zatrudnienia na 2013 r. (18 pracowników tymczasowych oraz dwóch pracowników kontraktowych), z czego 17 obsadzonych na koniec 2013 r.: 12 pracowników wykonujących działania operacyjne (ekwiwalent pełnego czasu pracy) oraz pięciu wykonujących zadania administracyjne (ekwiwalent pełnego czasu pracy).

Działalność i usługi w roku 2013Zob. roczne sprawozdanie z działalności wspólnego przedsiębiorstwa FCH za 2013 r. na stronie internetowej http://www.fch-ju.eu/page/documents
Źródło: Informacje przekazane przez wspólne przedsiębiorstwo FCH.

ODPOWIEDZI WSPÓLNEGO PRZEDSIĘBIORSTWA

19.
Wspólne przedsiębiorstwo FCH opracowało plan działania w odpowiedzi na zalecenia Służby Audytu Wewnętrznego w sprawie zarządzania dotacjami ich negocjowania, kontraktowania i prefinansowania. Część działań jest wdrażana, a inne są weryfikowane w kontekście aktualizacji planu działań uwzględniającej wpływ nowego środowiska prawnego, a w szczególności nowych przepisów w ramach programu "Horyzont 2020".
20.
Wspólne przedsiębiorstwo FCH opracowało plan działania w celu wdrożenia zaleceń Służby Audytu Wewnętrznego dotyczących oceny ryzyka w zakresie informatyki i zrealizuje te działania do końca 2014 r.
26.
Projekt planu działania jest obecnie weryfikowany przez grupę roboczą ustanowioną przez Radę Zarządzającą i złożoną z przedstawicieli członków (Komisji Europejskiej, NEW-IG, N.ERGHY), Grupy Przedstawicieli Państw (SRG) oraz Biura Programowego. Po wprowadzeniu zmian plan zostanie zaprezentowany na kolejnym posiedzeniu Rady Zarządzającej FCH.
1 Rozporządzenie Rady (WE) nr 521/2008 z dnia 30 maja 2008 r. ustanawiające wspólne przedsiębiorstwo na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych (Dz.U. L 153 z 12.6.2008, s. 1), zmienione rozporządzeniem Rady (UE) nr 1183/ 2011 z dnia 14 listopada 2011 r. (Dz.U. L 302 z 19.11.2011, s. 3).
2 Siódmy program ramowy przyjęty decyzją nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. dotyczącej siódmego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013) (Dz.U. L 412 z 30.12.2006, s. 1) skupia wszystkie inicjatywy UE związane z badaniami naukowymi i odgrywa kluczową rolę w osiąganiu celów wzrostu, konkurencyjności i zatrudnienia. Jest on również filarem europejskiej przestrzeni badawczej.
3 Do celów informacyjnych w załączniku skrótowo przedstawiono kompetencje, działania i dostępne zasoby wspólnego przedsiębiorstwa.
4 Art. 12 ust. 3 załącznika do rozporządzenia (WE) nr 521/2008 stanowi, że koszty operacyjne wspólnego przedsiębiorstwa FCH są pokrywane z wkładu finansowego Unii oraz z wkładów rzeczowych wnoszonych przez podmioty prawne uczestniczące w jego działaniach.
5 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku wyniku ekonomicznego, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
6 Sprawozdanie to obejmuje sprawozdanie z wykonania budżetu oraz podsumowanie zasad budżetowych i informację dodatkową.
7 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
8 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR)/Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
9 Art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1).
10 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).
11 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 110/2014 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie modelowego rozporządzenia finansowego dla organów realizujących partnerstwa publiczno-prywatne, o których mowa w art. 209 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 38 z 7.2.2014, s. 2).
12 Np. doroczna ocena poziomu wkładów rzeczowych, doradztwo w zakresie procesu przygotowania rocznego sprawozdania z działalności oraz uczestnictwo w prowadzonych przez wspólne przedsiębiorstwo kampaniach komunikacyjnych na temat kontroli finansowej i audytu.
13 W sprawozdaniu końcowym z dnia 22 listopada 2013 r. odnotowano potrzebę sformalizowania polityki bezpieczeństwa informatycznego oraz uwzględnienia szczegółowych procedur i mechanizmów kontrolnych w zawieranych w przyszłości umowach z podmiotami świadczącymi usługi informatyczne.
14 Art. 7 decyzji nr 1982/2006/WE zobowiązuje Komisję do ciągłego i systematycznego monitorowania wdrażania siódmego programu ramowego i jego programów szczegółowych oraz do regularnego składania sprawozdań na temat wyników monitorowania oraz do upowszechniania tych wyników.
15 Sprawozdanie Komisji dla Parlamentu Europejskiego i Rady: Roczne sprawozdanie z postępu prac dotyczące działalności wspólnych przedsięwzięć w ramach wspólnych inicjatyw technologicznych w 2012 r. (SWD(2013) 539 final).
16 Druga ocena śródokresowa wspólnego przedsiębiorstwa FCH z lipca 2013 r.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.