Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2014 wraz z odpowiedziami Fundacji.
Dz.U.UE.C.2015.409.307
Akt nienormatywnySPRAWOZDANIE
dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2014 wraz z odpowiedziami Fundacji
(Dz.U.UE C z dnia 9 grudnia 2015 r.)
WPROWADZENIE
INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI |
3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał: |
a) roczne sprawozdanie finansowe Fundacji obejmujące sprawozdanie finansowe 3 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 4 za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2014 r.; jak również |
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
Zadania kierownictwa |
4. Kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Fundacji oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw 5 : |
a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Fundacji obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 6 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Fundacji po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Fundacji na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Fundacji we wszystkich istotnych aspektach. |
b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - podejmowanie kroków prawnych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych. |
Zadania Trybunału |
5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 7 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Fundacji oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Fundacji nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe. |
6. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone w celu zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego. Sporządzając niniejsze sprawozdanie zawierające poświadczenie wiarygodności, Trybunał uwzględnił wyniki badania sprawozdania finansowego Fundacji, przeprowadzonego przez niezależnego audytora zewnętrznego zgodnie z przepisami art. 208 ust. 4 rozporządzenia finansowego UE 8 . |
7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności. |
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń |
8. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Fundacji przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jej sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2014 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji. |
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń |
9. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Fundacji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2014 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach. |
UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM
INNE UWAGI
DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z ZESZŁOROCZNYMI UWAGAMI
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Milan Martin CVIKL, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 8 września 2015 r.
W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA | |
Prezes |
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK I
Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami
Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami
Rok | Uwagi Trybunału | Działania naprawcze (zrealizowane/w trakcie realizacji/ niepodjęte/brak danych lub nie dotyczy) |
2013 | Pod koniec 2013 r. i na początku roku 2014 Fundacja przeprowadziła kompleksowy spis z natury. W czasie przeprowadzania kontroli przez Trybunał (luty 2014 r.) sprawozdanie ze spisu z natury nie było jeszcze ukończone. Przeprowadzone przez Trybunał badania wykazały, że nie wszystkie środki trwałe zostały oznaczone kodami kreskowymi i wprowadzone do ewidencji oraz do ksiąg rachunkowych. Wyposażenie o wartości 209 843 euro (1) zostało zaliczone do wydatków zamiast do majątku trwałego. Błąd ten skorygowano po kontroli Trybunału. Niektórych środków trwałych nie można było powiązać z dowodami dostawy, aby zweryfikować poprawność daty początkowej na potrzeby obliczenia stawek amortyzacji. | zrealizowane |
2013 | Fakty przedstawione w poprzednim punkcie stanowią poważne uchybienia w stosunku do wewnętrznych mechanizmów kontrolnych w zakresie ewidencjonowania i księgowania środków trwałych. | zrealizowane |
2013 | W 2013 r. ogólny poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania, wyniósł 99 %, co sugeruje, że zobowiązania zaciągano w sposób terminowy. Poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania, przeniesionych na 2014 r. był jednak wysoki w tytule II (wydatki administracyjne), gdzie wyniósł około 662 831 euro (35,6 %), i w tytule III (wydatki operacyjne), gdzie wyniósł około 3 375 781 euro (48,6 %). | nie dotyczy |
2013 | W tytule II przeniesienia środków, na które zaciągnięto zobowiązania, dotyczyły głównie zamówień na sprzęt i oprogramowanie komputerowe (281 934 euro, z czego zakupy na kwotę 189 934 euro planowano pierwotnie na rok 2014), pilnych i nieprzewidzianych prac naprawczych (69 000 euro) oraz robót renowacyjnych przewidzianych do zamówienia i zaplanowanych na początek 2014 r. (230 718 euro). | nie dotyczy |
2013 | W tytule III przeniesienia środków, na które zaciągnięto zobowiązania, w kwocie 2 625 543 euro dotyczyły projektów wieloletnich, w ramach których działania i płatności realizowane były zgodnie z planem. Nieplanowane przeniesienia na kwotę 750 238 euro dotyczyły głównie zwiększenia budżetu kilku projektów w celu poszerzenia ich zakresu i podniesienia jakości (65 %), usług tłumaczeniowych zamówionych w grudniu 2013 r., lecz pierwotnie planowanych na rok 2014 (14 %), opóźnień w postępowaniach o udzielenie zamówienia (7 %), opóźnień w przekazywaniu faktur przez dostawców (14 %) i innych zdarzeń, na które Fundacja nie miała wpływu. | nie dotyczy |
2013 | Fundacja rozpoczęła działalność w 1975 r. i do tej pory funkcjonuje na podstawie korespondencji i wymiany ustaleń z przyjmującym ją państwem członkowskim. Nie podpisano jednak kompleksowej umowy w sprawie siedziby pomiędzy Fundacją a państwem członkowskim. Umowa taka przyczyniłaby się do dalszego zwiększenia przejrzystości co do warunków prowadzenia działalności przez Fundację i jej personel. | w trakcie realizacji |
(1) System klimatyzacji i inne wyposażenie centrum konferencyjnego Fundacji. |
ZAŁĄCZNIK II
Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Dublin) Kompetencje i zadania
Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Dublin) Kompetencje i zadania
Zakres kompetencji Unii według Traktatu (art. 151 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej) | Unia i państwa członkowskie, świadome podstawowych praw socjalnych wyrażonych w Europejskiej karcie społecznej, podpisanej w Turynie 18 października 1961 r., oraz we Wspólnotowej karcie spraw podstawowych pracowników z 1989 r., mają na celu promowanie zatrudnienia, poprawę warunków życia i pracy, tak aby umożliwić ich wyrównanie z jednoczesnym zachowaniem postępu, odpowiednią ochronę socjalną, dialog między partnerami społecznymi, rozwój zasobów ludzkich pozwalający podnosić i utrzymać poziom zatrudnienia oraz przeciwdziałanie wykluczeniu. [...] |
Kompetencje Fundacji (rozporządzenie Rady (EWG) nr 1365/75 zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 1111/ 2005) | Cele Celem Fundacji jest przyczynianie się do zapewnienia lepszych warunków życia i pracy poprzez rozwój i rozpowszechnianie wiedzy na ten temat. W szczególności zajmuje się ona: - warunkami pracy, - organizacją pracy, a w szczególności problemem urządzenia miejsca pracy, - problemami specyficznymi dla pewnych kategorii pracowników, - długofalowymi aspektami poprawy środowiska, - rozłożeniem działań ludzkich w czasie i przestrzeni. Zadania - Wspieranie wymiany informacji i doświadczeń w tych obszarach, - ułatwianie kontaktów między uczelniami wyższymi, instytutami badawczymi, organami administracji i organizacjami gospodarczymi i społecznymi, - wykonywanie lub zlecanie wykonywania badań oraz zapewnianie wsparcia dla projektów pilotażowych, - jak najbliższa współpraca z istniejącymi specjalistycznymi organami w państwach członkowskich i na poziomie międzynarodowym. |
Zarządzanie | Rada Zarządzająca - Z każdego państwa członkowskiego: jeden przedstawiciel rządu, jeden przedstawiciel organizacji pracodawców, jeden przedstawiciel organizacji pracowników, - trzech przedstawicieli Komisji, - jedno regularne spotkanie rocznie. Biuro Rady Zarządzającej - Składa się z 11 członków: po trzech przedstawicieli obu partnerów społecznych i rządów, dwóch przedstawicieli Komisji, - monitoruje realizację decyzji Rady Zarządzającej i podejmuje działania w celu zapewnienia właściwego zarządzania w okresach między posiedzeniami Rady, - sześć regularnych spotkań rocznie. Dyrektor i zastępca dyrektora są mianowani przez Komisję spośród kandydatów przedstawionych przez Radę Zarządzającą. Dyrektor wykonuje decyzje Rady Zarządzającej i Biura Rady Zarządzającej oraz kieruje Fundacją. |
Kontrola wewnętrzna Służba Audytu Wewnętrznego Komisji. Kontrola zewnętrzna Europejski Trybunał Obrachunkowy. Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu Parlament Europejski działający na zalecenie Rady. | |
Środki udostępnione Fundacji w roku 2014 (2013) | Budżet 20,9 (20,6) mln euro Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2014 r. Urzędnicy i pracownicy tymczasowi: 99 (101) stanowisk w planie zatrudnienia, w tym 96 (99) obsadzonych na dzień 31 grudnia 2014 r. Inni pracownicy: oddelegowani eksperci krajowi: 0 (0) pracownicy kontraktowi: 14 (13) Pracownicy ogółem: 110 (112) w tym wykonujący zadania (1): operacyjne: 79 (78) administracyjne i koordynacyjne: 19 (29) mieszane: 12 (5) |
Działalność i usługi w roku 2014 | Zwiększanie współczynnika aktywności zawodowej i zwalczanie bezrobocia w drodze tworzenia miejsc pracy, poprawy funkcjonowania rynku pracy oraz wspierania integracji - Europejskie Obserwatorium Restrukturyzacji (ERM): 1 464 dodanych opracowań na temat restrukturyzacji; publikacja czterech numerów kwartalnika ERM, - Europejskie Obserwatorium Restrukturyzacji: Raport roczny ERM za 2014 r. - "Restrukturyzacja w sektorze publicznym", - sprawozdanie "Mobilność pracowników - najnowsze tendencje i kierunki polityki", - sprawozdanie "Skutki restrukturyzacji na poziomie regionalnym i sposoby radzenia sobie z konsekwencjami", - sprawozdanie "Mapy transformacji w odniesieniu do młodzieży w Europie", - opracowanie internetowej bazy danych obejmującej studia przypadków restrukturyzacji, przedstawiającej, w jaki sposób przedsiębiorstwa przewidują zmiany i zarządzają nimi. Poprawa warunków pracy i zapewnienie trwałości zatrudnienia w całym cyklu życia - Utworzenie Europejskiego Obserwatorium Życia Zawodowego będącego zintegrowanym obserwatorium stosunków przemysłowych i warunków pracy w UE, - piąte europejskie Badanie Warunków Pracy i płynące z niego wnioski dotyczące polityki - poszukiwanie lepszych i liczniejszych miejsc pracy, |
- przygotowanie szóstego europejskiego Badania Warunków Pracy (prace w terenie mają rozpocząć się w lutym 2015 г.), - Sprawozdanie "Opracowanie dotyczące krajowych badań warunków pracy w Europie", - sprawozdanie "Występowanie ryzyka natury psychospołecznej w Europie i strategie zapobiegania", - sprawozdanie "Możliwości zatrudnienia dla osób cierpiących na choroby chroniczne". Rozwój stosunków przemysłowych w celu zapewnienia sprawiedliwych i efektywnych rozwiązań w kontekście zmian polityki - Utworzenie Europejskiego Obserwatorium Życia Zawodowego będącego zintegrowanym obserwatorium stosunków przemysłowych i warunków pracy w UE (zob. też powyżej), - sprawozdanie "Przegląd stosunków przemysłowych i poprawy warunków pracy w Europie w 2013 г.", - sprawozdanie "Partnerzy społeczni a równouprawnienie płci w Europie", - sprawozdanie "Zmiany w ramach mechanizmów ustalania płac w kontekście kryzysu i nowych zasad zarządzania gospodarką UE", - sprawozdanie "Dialog społeczny w mikroprzedsiębiorstwach i małych przedsiębiorstwach". Poprawa standardu życia i propagowanie spójności społecznej wbrew nierównościom gospodarczym i społecznym - Trzecie Europejskie Badanie Jakości Życia (EQLS): - ustalenia Fundacji: "Jakość życia w Europie w środowisku miejskim i wiejskim"; "Preferencje zawodowe po pięćdziesiątym roku życia", "Sytuacja społeczna młodych ludzie w Europie", - tendencje dotyczące jakości życia: sprawozdania dotyczące Chorwacji, byłej jugosłowiańskiej republiki Macedonii i Turcji, - sprawozdanie "Spójność społeczna i dobre samopoczucie w UE", - sprawozdanie "Dostęp do opieki społecznej w czasach kryzysu". Komunikacja oraz wymiana pomysłów i doświadczeń - 101 760 pobrań sprawozdań ze strony internetowej Fundacji; 1 703 298 odsłon strony internetowej, - 125 publikacji w formacie PDF (786 wersji językowych), - 328 odniesień w dokumentach dotyczących polityki UE na temat ustaleń i wiedzy fachowej Fundacji, - udział (na zaproszenie) w 94 imprezach. | |
() Nowy przydział stanowisk jest następstwem zunifikowanej analizy porównawczej zgodnie z pkt 29 ust. 3 regulaminu finansowego Fundacji. Fundacja przeprowadziła taką analizę po raz pierwszy w grudniu 2014 r. Źródło: Załącznik przekazany przez Fundację. |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.