Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Odbudowy za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami Agencji.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2008.311.42

Akt nienormatywny
Wersja od: 5 grudnia 2008 r.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Odbudowy za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami Agencji

(2008/C 311/07)

(Dz.U.UE C z dnia 5 grudnia 2008 r.)

WSTĘP

1. Europejska Agencja Odbudowy (zwana dalej "Agencją") została ustanowiona na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 1628/96(1), ostatnio zmienionego rozporządzeniem Rady (WE) nr 1756/2006 z dnia 28 listopada 2006 r.(2). Celem powstałej w lutym 2000 r. Agencji było początkowo zarządzanie programami pomocy Unii w Kosowie. Następnie zakres jej działań został rozszerzony na Serbię i Czarnogórę oraz na Byłą Jugosłowiańską Republikę Macedonii. Agencja, której siedziba znajduje się w Salonikach, posiada centra operacyjne w Belgradzie, Podgoricy, Prisztinie i w Skopje. Agencja wdraża programy mające na celu wspieranie rozwoju instytucjonalnego i dobrych rządów, przyczynianie się do rozwoju gospodarki rynkowej i niezbędnej infrastruktury, a także umacnianie społeczeństwa obywatelskiego. Mandat Agencji ma upłynąć dnia 31 grudnia 2008 r.

2. W tabeli 1 skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji. Najważniejsze dane ze sporządzonego przez Agencję sprawozdania finansowego za rok budżetowy 2007 przedstawiono do celów informacyjnych w tabelach 2, 3 i 4.

POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

3. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r.(3). Sporządzono je w wyniku zbadania sprawozdania finansowego Agencji zgodnie z postanowieniami art. 248 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.

4. Sprawozdanie finansowe Agencji za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2007 r.(4) zostało sporządzone przez jej dyrektora zgodnie z art. 8 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 2667/2000(5) i przekazane Trybunałowi, który jest zobowiązany do wydania poświadczenia na temat wiarygodności tego sprawozdania oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u jego podstaw.

5. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z międzynarodowymi standardami kontroli IFAC i ISSAI(6) oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki w takim zakresie, w jakim znajdują one zastosowanie w kontekście Wspólnoty Europejskiej. Kontrola została zaplanowana i przeprowadzona tak, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw legalne i prawidłowe.

6. Trybunał uzyskał uzasadnioną podstawę do wydania poniższego poświadczenia:

Wiarygodność rozliczeń
Sprawozdanie finansowe Agencji za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2007 r. jest wiarygodne we wszystkich istotnych aspektach.
Legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw rozliczeń
Transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji są, jako całość, legalne i prawidłowe.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI

7. Budżet Agencji na 2007 r. wyniósł 250,2 mln euro w porównaniu z 268,8 mln euro w budżecie na rok poprzedni. Wskaźnik wykonania budżetu na koniec roku był wprawdzie zadowalający, jednak nie wykorzystano pewnej kwoty środków budżetowych przeznaczonych na działalność operacyjną (453 mln euro): nie przyznano jeszcze na zobowiązania 163 mln euro, natomiast do spłaty pozostało 290 mln euro istniejących zobowiązań. W związku z wieloletnim charakterem działalności Agencji część tych kwot będzie musiała zostać wypłacona w latach następujących po 2008 r., który jest ostatnim rokiem istnienia Agencji.

8. Mandat Agencji upływa dnia 31 grudnia 2008 r. W dniu 24 kwietnia 2008 r. Komisja Europejska przyjęła decyzję w sprawie przekazania programów wcześniej powierzonych Agencji, a dnia 11 czerwca 2008 r. wydała notę z instrukcjami i wytycznymi na temat przekazania dokumentów dotyczących programów/umów. Nota z wytycznymi nie obejmuje wszystkich pozycji z bilansu Agencji. W celu sformalizowania przekazania wszystkich programów i pozycji Agencja i Komisja powinny podpisać protokół ustaleń i przedstawić go do zatwierdzenia Radzie Zarządzającej Agencji. Protokół ten ułatwi przekazanie pozycji i zagwarantuje ich prawidłowe odzwierciedlenie w sprawozdaniu finansowym Agencji.

9. Skumulowana nadwyżka w wysokości 180 mln euro wykazana w bilansie na dzień 31 grudnia 2007 r. odzwierciedlała głównie środki otrzymane od Komisji na płatności prefinansowania dokonywane przez Agencję w ramach zamówień i umów dotacji, które będą również musiały zostać przejęte przez Komisję Europejską wraz z wygaśnięciem mandatu Agencji.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 18 września 2008 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

______

(1) Dz.U. L 204 z 14.8.1996, s. 1.

(2) Dz.U. L 332 z 30.11.2006, s. 18.

(3) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(4) Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 10 lipca 2008 r. i wpłynęło do Trybunału w dniu 16 lipca 2008 r.

(5) Dz.U. L 306 z 7.12.2000, s. 7.

(6) Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC) i Międzynarodowe Standardy Najwyższych Organów Kontroli (ISSAI).

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

Tabela 1

Europejska Agencja Odbudowy (Saloniki)

grafika

Tabela 2

Europejska Agencja Odbudowy (Saloniki) - Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2007

grafika

Tabela 3

Europejska Agencja Odbudowy (Saloniki) - Rachunek dochodów i wydatków za lata budżetowe 2007 i 2006

grafika

Tabela 4

Europejska Agencja Odbudowy (Saloniki) - Bilans na dzień 31 grudnia 2007 r. i 31 grudnia 2006 r.

grafika

ODPOWIEDZI AGENCJI

7. Pod koniec 2007 r. ze względu na wieloletni charakter programów CARDS Agencja wciąż mogła wypełniać zobowiązania i dokonywać płatności na rzecz rocznych programów na lata 2004, 2005 i 2006. Termin przeznaczenia środków na zobowiązania dotyczące programów CARDS upływa w 2009 r., a termin wypłaty środków - w 2010 r. Środki na te trzy trwające programy wynosiły 1,8 mld euro. Na trzy lata przed terminem zakończenia programów CARDS do rozdzielenia pozostają 163 miliony euro (9 %), a do wypłaty 453 miliony euro (25 %), co wskazuje na bardzo wysokie tempo wdrażania. Trybunał pochwalił wyniki Agencji w swoim sprawozdaniu specjalnym nr 5/2007 (Dz.U. C 285 z 27.11.2007, s. 1).

8. Agencja dokłada wszelkich starań, aby przekazanie działalności i aktywów Komisji zostało pomyślnie zakończone. Obecnie przygotowuje ona umowy z kilkoma instytucjami UE dotyczące przekazania elementów swoich aktywów. Ponadto Agencja pozostaje w kontakcie z Komisją w celu nadania formalnego charakteru wszystkim aspektom związanym z przekazaniem i przedstawi wyniki Radzie Zarządzającej do zatwierdzenia.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.