Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2006, wraz z odpowiedziami Agencji.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2007.309.47

Akt nienormatywny
Wersja od: 19 grudnia 2007 r.

SPRAWOZDANIE
dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2006, wraz z odpowiedziami Agencji

(2007/C 309/09)

(Dz.U.UE C z dnia 19 grudnia 2007 r.)

WSTĘP

1. Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (zwana dalej "Agencją") została ustanowiona na mocy rozporządzenia (WE) nr 1592/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 lipca 2002 r.(1). Zadaniem Agencji jest utrzymywanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa w zakresie lotnictwa cywilnego, zapewnienie jego sprawnego funkcjonowania oraz opracowywanie warunków technicznych certyfikacji i certyfikacja produktów lotniczych.

2. W tabeli 1 skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji. Najważniejsze dane ze sporządzonego przez Agencję sprawozdania finansowego za rok budżetowy 2006 przedstawiono do celów informacyjnych w tabelach 2, 3 i 4.

POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

3. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(2). Sporządzono je w wyniku zbadania sprawozdania finansowego Agencji zgodnie z postanowieniami art. 248 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.

4. Sprawozdanie finansowe Agencji za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2006 r.(3) zostało sporządzone przez jej dyrektora wykonawczego zgodnie z art. 49 rozporządzenia (WE) nr 1592/2002 i przekazane Trybunałowi, który jest zobowiązany do wydania poświadczenia na temat wiarygodności tego sprawozdania oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u jego podstaw.

5. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z międzynarodowymi standardami kontroli IFAC i INTOSAI oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki w takim zakresie, w jakim znajdują one zastosowanie w kontekście Wspólnoty Europejskiej. Kontrola została przygotowana i przeprowadzona w celu uzyskania wystarczającej pewności, że sprawozdanie finansowe jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw legalne i prawidłowe.

6. Trybunał uzyskał uzasadnioną podstawę do wydania poniższego poświadczenia.

Wiarygodność rozliczeń
Sprawozdanie finansowe Agencji za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2006 r. jest wiarygodne we wszystkich istotnych aspektach.
Legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw rozliczeń
Transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji są, jako całość, legalne i prawidłowe.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI

7. Z końcem 2006 r. środki przeniesione w tytule II (wydatki administracyjne) były równe około 40 % zobowiązań, a w tytule III (Niezróżnicowane wydatki operacyjne) wyniosły ponad 50 % zobowiązań. W tych samych tytułach anulowano ponad 15 % środków. Wbrew przepisom swojego rozporządzenia finansowego Agencja wykorzystała zróżnicowane środki na płatności przeniesione z 2005 r., mimo że dysponowała wystarczającymi środkami na płatności na 2006 r. Zatem budżetowa zasada jednoroczności nie była ściśle przestrzegana.

8. W odniesieniu do działalności certyfikacyjnej w 2006 r. system analizy kosztów Agencji wykazał koszty w wysokości około 48 mln euro przy dochodach w wysokości około 35 mln euro. Agencja we współpracy z Komisją(4) musi dokonać przeglądu obecnego systemu opłat i dopilnować, aby pobierane opłaty uzasadniały i pokrywały koszty ponoszone w związku z działalnością certyfikacyjną.

9. W bilansie Agencji należności krótkoterminowe wyniosły około 14 mln euro, z czego 20 % stanowiły należności starsze niż trzy miesiące. Agencja nie wdrożyła jeszcze skutecznego systemu zarządzania wierzytelnościami, obejmującego ewentualnie pobieranie odsetek od opóźnionych płatności.

10. W przypadku umowy z zewnętrznym doradcą (o wartości 221.000 euro) oraz przedłużenia umowy o usługi w zakresie organizacji podróży podpisanej w 2004 r. (o rocznej wartości rynkowej około 1,5 mln euro) Agencja zastosowała procedurę negocjacyjną ze względu na wystąpienie pilnej konieczności(5), co było nieuzasadnione i świadczyło raczej o niedociągnięciach w programowaniu.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 27 września 2007 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Hubert WEBER
Prezes

______

(1) Dz.U. L 240 z 7.9.2002, str. 1.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.

(3) Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 29 czerwca 2007 r. i wpłynęło doTrybunału w dniu 11 lipca 2007 r.

(4) Honoraria i opłaty są ustalane w rozporządzeniach Komisji.

(5) Artykuł 126 ust. 1 lit. c) szczegółowych zasad wykonania rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

Tabela 1

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (Kolonia)

grafika

Tabela 2

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (Kolonia) - Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2006

grafika

Tabela 3

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (Kolonia) - Rachunek dochodów i wydatków za lata budżetowe 2006 i 2005

grafika

Tabela 4

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (Kolonia) - Bilans na dzień 31 grudnia 2006 r. i 31 grudnia 2005 r.

grafika

ODPOWIEDZI AGENCJI

7. Przeniesione zróżnicowane środki na płatności odnosiły się do działań, które miały być opłacone z prychodów z opłat.

Agencja musiała skorzystać ze zróżnicowanych środków przeniesionych z 2005 r., ponieważ przychody z opłat w 2006 r. nie wystarczały do pokrycia kosztów działań certyfikacji i do zrównoważenia wpływu zmiany ze zróżnicowanych na niezróżnicowane środki na płatności z dniem 1 stycznia 2007 r. (rozporządzenie finansowe nie przewiduje procedury dokonania takiej zmiany).

8. Nowe rozporządzenie w sprawie opłat i honorariów (WE) nr 593/2007, które weszło w życie w dniu 1 czerwca 2007 r., powinno generować przychody wystarczające do pokrycia działalności certyfikacyjnej. Agencja postanowiła wdrożyć w latach 2007-2008 zintegrowany system zarządzania, który pozwoli na bardziej szczegółowe monitorowanie kosztu jej działalności.

9. W 2006 r. na analizę należności wpłynęło obciążenie dawnymi kwotami do odzyskania z 2005 r., w odniesieniu do których nie dysponowano zawsze wystarczającymi informacjami. Agencja dokłada starań, aby zwiększyć rzetelność tych informacji i zmniejszyć opóźnienia w odzyskiwaniu należnych kwot. Ponadto od grudnia 2006 r. Agencja systematycznie wysyłała upomnienia i pobierała odsetki w przypadku opóźnionych wpłat.

10. Centrum przyjmuje do wiadomości uwagę Trybunału. W pierwszym przypadku zamówiono wstępne badanie w trybie pilnym, ponieważ w ostatnim kwartale 2005 r. okazało się, że szybki przegląd rozporządzenia w sprawie opłat i honorariów ma kluczowe znaczenie dla zagwarantowania wystarczających przychodów dla Agencji. W drugim przypadku umowę przedłużono w związku z oczekiwanymi wynikami zamówionej analizy zewnętrznej, która ma wspomóc podjęcie decyzji na temat internalizacji lub eksternalizacji usług w zakresie organizacji podróży. Agencja jest obecnie w trakcie sporządzania zakresu zadań w celu rozpoczęcia kompleksowego zaproszenia do przetargów.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.