Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Kolegium Policyjnego za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Kolegium.
Dz.U.UE.C.2013.365.29
Akt nienormatywnydotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Kolegium Policyjnego za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Kolegium
(2013/C 365/05)
(Dz.U.UE C z dnia 13 grudnia 2013 r.)
WPROWADZENIE
INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI |
3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał: |
a) roczne sprawozdanie finansowe Kolegium obejmujące sprawozdanie finansowe 3 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 4 za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2012 r.; jak również |
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
Zadania kierownictwa |
4. Na mocy art. 33 i 43 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 5 kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Kolegium oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw: |
a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Kolegium obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 6 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Kolegium po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Kolegium na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Kolegium we wszystkich istotnych aspektach. |
b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - wszczynanie postępowań sądowych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych. |
Zadania Trybunału |
5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 7 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Kolegium oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą |
pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Kolegium nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe. |
6. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone celem zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego. 7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności. |
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń |
8. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Kolegium przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2012 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji. |
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń |
9. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Kolegium za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2012 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach. |
UWAGI DOTYCZĄCE LEGALNOŚCI I PRAWIDŁOWOŚCI TRANSAKCJI
UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM
INNE UWAGI
DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z ZESZŁOROCZNYMI UWAGAMI
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Louis GALEA, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 9 lipca 2013 r.
W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA | |
Prezes |
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK I
Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami
Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami
Rok | Uwagi Trybunału | Działania naprawcze (zrealizowane / w trakcie realizacji / niepodjęte / brak danych lub nie dotyczy) |
2011 | Wysoki poziom przeniesień oraz wysoki poziom anulowanych środków wskazują na niedociągnięcia w planowaniu i wykonaniu budżetu i są niezgodne z budżetową zasadą jednoroczności. | niepodjęte |
2011 | Wysoki poziom przesunięć budżetowych wskazuje na niedociągnięcia w planowaniu budżetu i stanowi naruszenie zasady specyfikacji. | niepodjęte |
2011 | Kolegium znajduje się w Bramshill i wykorzystuje siedzibę brytyjskiej National Policing Improvement Agency (NPIA). NPIA ma zostać zamknięta pod koniec 2012 r. i nie jest jasne, do kiedy Kolegium będzie mogło pozostać w swojej obecnej siedzibie. | niepodjęte |
2011 | Kolegium powinno poprawić przejrzystość procedur rekrutacji. W ogłoszeniach o wolnych stanowiskach nie podano informacji o możliwości odwołania; wagi kryteriów wyboru nie były ustalone przez rozpoczęciem przeglądu kandydatur; nie zawsze sporządzano sprawozdania podsumowujące procedury doboru oraz decyzje dotyczące list rezerwowych. | w trakcie realizacji |
ZAŁĄCZNIK II
Europejskie Kolegium Policyjne (Bramshill) Kompetencje i zadania
Europejskie Kolegium Policyjne (Bramshill) Kompetencje i zadania
Zakres kompetencji Unii według Traktatu (art. 87 TFUE) | Zbliżanie przepisów prawa "1. Unia rozwija współpracę policyjną obejmującą wszystkie właściwe organy państw członkowskich, w tym służby policji, służby celne oraz inne organy ścigania wyspecjalizowane w zapobieganiu przestępstwom lub ich wykrywaniu i ściganiu. 2. Do celów ustępu 1 Parlament Europejski i Rada, stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą, mogą ustanawiać środki dotyczące: [...] b) wspierania szkolenia pracowników, jak również współpracy w zakresie wymiany pracowników oraz wyposażenia i badań w dziedzinie kryminalistyki [...]" |
Kompetencje Kolegium (decyzja Rady 2005/681/WSiSW) | Cele Celem Kolegium jest udzielanie pomocy w szkoleniu wyższych funkcjonariuszy policji państw członkowskich, poprzez optymalizację współpracy pomiędzy różnymi częściami składowymi Kolegium. Kolegium wspiera i rozwija europejskie podejście do głównych problemów stojących przed państwami członkowskimi w walce z przestępczością, w zapobieganiu przestępczości oraz utrzymaniu prawa i porządku oraz bezpieczeństwa publicznego, w szczególności w transgranicznym wymiarze tych problemów. Zadania - podnoszenie poziomu wiedzy o krajowych systemach i strukturach policyjnych w innych państwach członkowskich oraz o transgranicznej współpracy policyjnej w obrębie Unii Europejskiej, - podnoszenie poziomu wiedzy o instrumentach międzynarodowych i instrumentach Unii Europejskiej, w szczególności w następujących dziedzinach: a) instytucje Unii Europejskiej, ich funkcjonowanie i rola, jak również mechanizmy decyzyjne oraz instrumenty prawne Unii Europejskiej, w szczególności ich wpływ na współpracę w zakresie ścigania; b) cele, struktura i funkcjonowanie Europolu, możliwości poszerzenia współpracy pomiędzy Europolem a odpowiednimi organami ścigania w państwach członkowskich w zakresie zwalczania przestępczości zorganizowanej; c) cele Eurojustu, jego struktura i funkcjonowanie; - zapewnienie odpowiedniego szkolenia w zakresie zachowania gwarancji demokratycznych, ze szczególnym uwzględnieniem prawa do obrony. |
Zarządzanie | Zarząd Skład Po jednej delegacji z każdego państwa członkowskiego. Każda delegacja dysponuje jednym głosem. Przedstawiciele Komisji Europejskiej, Sekretariatu Generalnego Rady Unii Europejskiej i Europolu mogą uczestniczyć w posiedzeniach jako obserwatorzy bez prawa głosu. Dyrektor Zarządza Kolegium; jest mianowany i odwoływany przez Zarząd. Kontrola zewnętrzna Europejski Trybunał Obrachunkowy. Kontrola wewnętrzna Służba Audytu Wewnętrznego Komisji. Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu Parlament Europejski działający na zalecenie Rady. |
Środki udostępnione Kolegium w roku 2012 (2011) | Budżet 8,4 (8,3) mln euro Zatrudnienie W planie zatrudnienia na rok 2012 przewidziano 28 (26) pracowników tymczasowych. Ponadto w budżecie przewidziano 10 (8) stanowisk dla pracowników kontraktowych. Państwa członkowskie oddelegowały łącznie: 5 (7) ekspertów krajowych w trakcie roku. |
Produkty i usługi w roku 2012 (2011) | Kursy, konferencje i seminaria Kolegium zrealizowało łącznie 82 (88) działania stacjonarne (kursy, seminaria i konferencje). Przegląd kwestionariuszy ocen działań wskazuje na utrzymujący się wysoki ogólny poziom zadowolenia z działań Kolegium i dobre wyniki jego nauczania (93 %). Kolegium zgromadziło 2 098 (2 043) pracowników organów ścigania i 772 (784) prowadzących szkolenia z 33 (37) krajów (państw członkowskich UE i państw trzecich) oraz z 27 organów unijnych i międzynarodowych. Wskaźnik uczestnictwa (frekwencja / ilość dostępnych miejsc) znacząco wzrósł, osiągając 96 % (80 %), co świadczy o wzmożonym zapotrzebowaniu na szkolenia organizowane przez CEPOL. Samo Kolegium zorganizowało 15 (17) działań wspierających sieć oraz rozpoczęło procedurę składania wniosków o dotację na 2013 r. Żadne z działań nie zostało przełożone na kolejny rok kalendarzowy. Stosunki zewnętrzne Polityka zewnętrzna: Kolegium kontynuuje owocną współpracę z partnerami strategicznymi, agencjami partnerskimi i instytucjami UE, w tym ESDZ, i zostało wyraźnie wskazane jako jedna z kluczowych jednostek odpowiedzialnych za szkolenie funkcjonariuszy policji uczestniczących w misjach policyjnych UE. W roku 2012 Kolegium skutecznie wynegocjowało dwie umowy z Mołdawią i Albanią. Opracowanie podręczników szkoleniowych i (wspólnych) programów szkoleń W 2012 r. Urząd Publikacji Unii Europejskiej wydał podręcznik szkoleniowy na potrzeby szkolenia SIRENE; podręcznik ten przesłano do komitetu szkoleniowego SIRENE oraz do Sekretariatu Generalnego Rady Unii Europejskiej. Podręcznik wykorzystywany jest przez prowadzących szkolenia SIRENE. Zaktualizowano cztery wspólne programy szkoleń: przemoc w rodzinie, pranie pieniędzy, etyka policji i zapobieganie korupcji, handel ludźmi; jeden program - cywilne zarządzanie kryzysowe - ukończono w oparciu o umowę o przyznanie dotacji. Wspólny program szkoleń w zakresie Europolu został zaktualizowany przez Europol przy wsparciu Kolegium zgodnie z protokołem ustaleń (1/2007/GB, art. 4) (2011 - 0 wspólnych programów szkoleń, 1 podręcznik szkoleniowy). Badania i nauka Po intensywnych przygotowaniach do zorganizowanej przez Kolegium w 2012 r. "Konferencji w zakresie badań i nauk policyjnych w Europie" w wydarzeniu "Nauka o policji w Europie: projekt, postęp i prognozy" wzięło udział 120 osób z państw członkowskich i spoza UE. Wydarzenie oceniono pozytywnie. Na stronie internetowej opublikowano nowy numer biuletynu Kolegium na temat nauk i badań policyjnych w Europie. Powiększające się zbiory biblioteki internetowej są regularnie wykorzystywane jako repertorium wiedzy przez zarejestrowanych użytkowników sieci e-Net. Europejski program wymiany policyjnej Europejski program wymiany policyjnej na 2012 r. obejmował następujące elementy: - wyższych funkcjonariuszy policji i pracowników szkoleniowych, - dowódców, - wizyty studyjne w Europolu, Fronteksie, EMCDDA i OLAF-ie, - wspólną wizytę studyjną w Europolu i Eurojuście dla wschodnich partnerów objętych EPS, Turcji i krajów Bałkanów Zachodnich. Program obejmował tematy oparte na priorytetach programu sztokholmskiego, cyklu polityki UE oraz wnioskach państw członkowskich. Wizyty w ramach wymiany miały charakter bilateralny i trwały od 5 dni roboczych do 12 dni kalendarzowych. Zorganizowane wizyty studyjne w wyżej wymienionych organizacjach trwały 3-5 dni. Wspólna wizyta studyjna ograniczała się wyłącznie do krajów Bałkanów Zachodnich, Turcji oraz krajów partnerstwa wschodniego w ramach europejskiej polityki sąsiedztwa. W wizycie tej udział wzięli przedstawiciele następujących krajów: Albania, Armenia, była jugosłowiańska republika Macedonii, Mołdawia, Czarnogóra, Serbia i Turcja. W sumie udział w programie wzięło 293 (292) uczestników z 25 państw członkowskich i wyżej wymienionych krajów. Program został sfinansowany z budżetu Kolegium, a jego koszt wyniósł około 800.000 euro. Sieć elektroniczna (e-Net) Elektroniczną sieć Kolegium (e-Net) odwiedziło 263 450 (109 000) osób, a liczba zarejestrowanych użytkowników na koniec 2012 r. wyniosła 13 189 (9 283) (wzrost o 42 % w porównaniu z 2011 r.). W grudniu odbyło się spotkanie krajowych zarządców e-NET. System zarządzania szkoleniami Kolegium okazał się bardzo skuteczny w zakresie wspierania działań Kolegium, stanowił także platformę wymiany informacji w ramach sieci Kolegium. Udostępniono także otwarte platformy, dzięki którym wspólnoty praktyczne mogą łatwo uczyć się od siebie oraz wspólnie się kształcić w środowisku sieciowym, korzystając z rozwiązań online. E-kształcenie W 2012 r. Kolegium opracowało 4 (5) moduły e-kształcenia na temat: wspólnych zespołów dochodzeniowo-śledczych, Traktatu z Lizbony, SIRENE oraz handlu ludźmi. Moduły te mogą być wykorzystywane przez funkcjonariuszy organów ścigania do celów doskonalenia zawodowego niezależnie od czasu i miejsca, do wspierania uczenia się przez całe życie oraz do indywidualnej nauki. W okresie od 1 stycznia 2012 r. do 6 stycznia 2012 r. w systemie e-kształcenia zarejestrowało się łącznie 1 961 (1 765) użytkowników. Do 31 grudnia 2012 r. Kolegium zorganizowało 21 (18) planowanych seminariów internetowych na tematy związane z policją oraz edukacją i szkoleniem policji, w których udział wzięło 1 310 osób. Kolejne 9 takich seminariów, w których udział wzięło dalsze 357 osób, zorganizowano na potrzeby ad hoc Kolegium i państw członkowskich. Łączna liczba uczestników seminariów internetowych zorganizowanych przez Kolegium w 2012 r. wyniosła zatem 1 667 (398). |
Źródło: informacje przekazane przez Kolegium. |
ODPOWIEDZI KOLEGIUM
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.