Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Kolegium Policyjnego za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Kolegium.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2013.365.29

Akt nienormatywny
Wersja od: 13 grudnia 2013 r.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Kolegium Policyjnego za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Kolegium

(2013/C 365/05)

(Dz.U.UE C z dnia 13 grudnia 2013 r.)

WPROWADZENIE

1.
Europejskie Kolegium Policyjne (zwane dalej "Kolegium", inaczej "CEPOL") z siedzibą w Bramshill zostało ustanowione decyzją Rady 2000/820/WSiSW, uchyloną w 2005 r. i zastąpioną decyzją Rady 2005/681/WSiSW 1 . Kolegium działa jako sieć łącząca krajowe policyjne instytucje szkoleniowe w państwach członkowskich w celu szkolenia wyższych funkcjonariuszy policji z wykorzystaniem wspólnych standardów 2 .

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

2.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych przez Kolegium systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów (w stosownych przypadkach) oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał:
a) roczne sprawozdanie finansowe Kolegium obejmujące sprawozdanie finansowe 3 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 4 za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2012 r.; jak również
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania kierownictwa
4. Na mocy art. 33 i 43 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 5 kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Kolegium oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw:
a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Kolegium obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 6 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Kolegium po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Kolegium na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Kolegium we wszystkich istotnych aspektach.
b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - wszczynanie postępowań sądowych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych.
Zadania Trybunału
5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 7 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Kolegium oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą
pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Kolegium nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.
6. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone celem zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego.

7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności.

Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
8. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Kolegium przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2012 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
9. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Kolegium za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2012 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.
10.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE LEGALNOŚCI I PRAWIDŁOWOŚCI TRANSAKCJI

11.
Kolegium przeniosło na 2013 r. środki, na które zaciągnięto zobowiązania, w kwocie 355.500 euro, z przeznaczeniem na program wymiany, który zgodnie z planem ma być realizowany w okresie od marca do listopada 2013 r. Wobec braku jakiejkolwiek wzmianki o tym programie w rocznym programie prac Kolegium na 2012 r. i w sytuacji, gdy w 2012 r. nie podjęto w tej sprawie decyzji o finansowaniu, przeniesienie jest nieprawidłowe.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM

12.
Z kwoty 1,7 mln euro środków, na które zaciągnięto zobowiązania, przeniesionych z 2011 r. w roku 2012 anulowano 0,7 mln euro (41,2 %). Spowodowane to było przede wszystkim niższymi niż przewidywano zwrotami kosztów w ramach umów o dotację na 2011 r. (0,44 mln euro, czyli 62 % anulowanych przeniesień).
13.
W 2012 r. poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania, wynosił pomiędzy 90 % a 99 % całości środków, co sugeruje, że zobowiązania prawne zaciągano w sposób terminowy. Poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania, przeniesionych na 2013 r. był wysoki w tytule III (wydatki operacyjne), gdzie wyniósł 1,5 mln euro (36 %). Nie było to jednak spowodowane opóźnieniami w realizacji rocznego programu prac Kolegium na 2012 r., lecz przede wszystkim przeniesieniem, o którym mowa w pkt 11, a także faktem, że koszty związane z kursami zorganizowanymi w końcowych miesiącach 2012 r. w ramach umów o dotację na ten sam rok (1 mln euro) przypadały do zwrotu dopiero na początku 2013 r.
14.
W 2012 r. Kolegium dokonało 37 przesunięć budżetowych na kwotę 1 mln euro, z czego 36 w ramach tego samego tytułu.
15.
Fakty przedstawione w pkt 11, 12 i 14 stanowią naruszenie zasad jednoroczności i specyfikacji budżetu.

INNE UWAGI

16.
Toczące się od kilku lat dyskusje na temat przyszłości Kolegium doprowadziły do sytuacji, w której niepewność utrudnia planowanie i realizację działalności.
17.
Kolegium musi doprowadzić do pełnej zgodności z wytycznymi pt. "Guide to CEPOL recruitment" i jeszcze poprawić przejrzystość procedur doboru pracowników: ogłoszenia o naborze nie zawsze były publikowane co najmniej 6 tygodni przed terminem składania kandydatur; nie ma dowodów, by oceniający weryfikowali przestrzeganie zasad składania kandydatur; zastosowane kryteria wyboru nie zawsze pokrywały się z kryteriami określonymi w ogłoszeniu o naborze; w niektórych przypadkach miały miejsce poważne opóźnienia w przeglądzie kandydatur.

DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z ZESZŁOROCZNYMI UWAGAMI

18.
Przegląd działań naprawczych podjętych w wyniku uwag zgłoszonych przez Trybunał w roku poprzednim przedstawiono w załączniku I.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Louis GALEA, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 9 lipca 2013 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami

RokUwagi TrybunałuDziałania naprawcze

(zrealizowane / w trakcie realizacji / niepodjęte / brak danych lub nie dotyczy)

2011Wysoki poziom przeniesień oraz wysoki poziom anulowanych środków wskazują na niedociągnięcia w planowaniu i wykonaniu budżetu i są niezgodne z budżetową zasadą jednoroczności.niepodjęte
2011Wysoki poziom przesunięć budżetowych wskazuje na niedociągnięcia w planowaniu budżetu i stanowi naruszenie zasady specyfikacji.niepodjęte
2011Kolegium znajduje się w Bramshill i wykorzystuje siedzibę brytyjskiej National Policing Improvement Agency (NPIA). NPIA ma zostać zamknięta pod koniec 2012 r. i nie jest jasne, do kiedy Kolegium będzie mogło pozostać w swojej obecnej siedzibie.niepodjęte
2011Kolegium powinno poprawić przejrzystość procedur rekrutacji. W ogłoszeniach o wolnych stanowiskach nie podano informacji o możliwości odwołania; wagi kryteriów wyboru nie były ustalone przez rozpoczęciem przeglądu kandydatur; nie zawsze sporządzano sprawozdania podsumowujące procedury doboru oraz decyzje dotyczące list rezerwowych.w trakcie realizacji

ZAŁĄCZNIK  II

Europejskie Kolegium Policyjne (Bramshill) Kompetencje i zadania

Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(art. 87 TFUE)

Zbliżanie przepisów prawa

"1. Unia rozwija współpracę policyjną obejmującą wszystkie właściwe organy państw członkowskich, w tym służby policji, służby celne oraz inne organy ścigania wyspecjalizowane w zapobieganiu przestępstwom lub ich wykrywaniu i ściganiu.

2. Do celów ustępu 1 Parlament Europejski i Rada, stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą, mogą ustanawiać środki dotyczące: [...]

b) wspierania szkolenia pracowników, jak również współpracy w zakresie wymiany pracowników oraz wyposażenia i badań w dziedzinie kryminalistyki [...]"

Kompetencje Kolegium

(decyzja Rady 2005/681/WSiSW)

Cele

Celem Kolegium jest udzielanie pomocy w szkoleniu wyższych funkcjonariuszy policji państw członkowskich, poprzez optymalizację współpracy pomiędzy różnymi częściami składowymi Kolegium. Kolegium wspiera i rozwija europejskie podejście do głównych problemów stojących przed państwami członkowskimi w walce z przestępczością, w zapobieganiu przestępczości oraz utrzymaniu prawa i porządku oraz bezpieczeństwa publicznego, w szczególności w transgranicznym wymiarze tych problemów.

Zadania

- podnoszenie poziomu wiedzy o krajowych systemach i strukturach policyjnych w innych państwach członkowskich oraz o transgranicznej współpracy policyjnej w obrębie Unii Europejskiej,

- podnoszenie poziomu wiedzy o instrumentach międzynarodowych i instrumentach Unii Europejskiej, w szczególności w następujących dziedzinach:

a) instytucje Unii Europejskiej, ich funkcjonowanie i rola, jak również mechanizmy decyzyjne oraz instrumenty prawne Unii Europejskiej, w szczególności ich wpływ na współpracę w zakresie ścigania;

b) cele, struktura i funkcjonowanie Europolu, możliwości poszerzenia współpracy pomiędzy Europolem a odpowiednimi organami ścigania w państwach członkowskich w zakresie zwalczania przestępczości zorganizowanej;

c) cele Eurojustu, jego struktura i funkcjonowanie;

- zapewnienie odpowiedniego szkolenia w zakresie zachowania gwarancji demokratycznych, ze szczególnym uwzględnieniem prawa do obrony.

ZarządzanieZarząd

Skład

Po jednej delegacji z każdego państwa członkowskiego.

Każda delegacja dysponuje jednym głosem. Przedstawiciele Komisji Europejskiej, Sekretariatu Generalnego Rady Unii Europejskiej i Europolu mogą uczestniczyć w posiedzeniach jako obserwatorzy bez prawa głosu.

Dyrektor

Zarządza Kolegium; jest mianowany i odwoływany przez Zarząd.

Kontrola zewnętrzna

Europejski Trybunał Obrachunkowy.

Kontrola wewnętrzna

Służba Audytu Wewnętrznego Komisji.

Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament Europejski działający na zalecenie Rady.

Środki udostępnione Kolegium w roku 2012 (2011)Budżet

8,4 (8,3) mln euro

Zatrudnienie

W planie zatrudnienia na rok 2012 przewidziano 28 (26) pracowników tymczasowych.

Ponadto w budżecie przewidziano 10 (8) stanowisk dla pracowników kontraktowych.

Państwa członkowskie oddelegowały łącznie: 5 (7) ekspertów krajowych w trakcie roku.

Produkty i usługi w roku 2012 (2011)Kursy, konferencje i seminaria

Kolegium zrealizowało łącznie 82 (88) działania stacjonarne (kursy, seminaria i konferencje). Przegląd kwestionariuszy ocen działań wskazuje na utrzymujący się wysoki ogólny poziom zadowolenia z działań Kolegium i dobre wyniki jego nauczania (93 %). Kolegium zgromadziło 2 098 (2 043) pracowników organów ścigania i 772 (784) prowadzących szkolenia z 33 (37) krajów (państw członkowskich UE i państw trzecich) oraz z 27 organów unijnych i międzynarodowych. Wskaźnik uczestnictwa (frekwencja / ilość dostępnych miejsc) znacząco wzrósł, osiągając 96 % (80 %), co świadczy o wzmożonym zapotrzebowaniu na szkolenia organizowane przez CEPOL. Samo Kolegium zorganizowało 15 (17) działań wspierających sieć oraz rozpoczęło procedurę składania wniosków o dotację na 2013 r. Żadne z działań nie zostało przełożone na kolejny rok kalendarzowy.

Stosunki zewnętrzne

Polityka zewnętrzna: Kolegium kontynuuje owocną współpracę z partnerami strategicznymi, agencjami partnerskimi i instytucjami UE, w tym ESDZ, i zostało wyraźnie wskazane jako jedna z kluczowych jednostek odpowiedzialnych za szkolenie funkcjonariuszy policji uczestniczących w misjach policyjnych UE. W roku 2012 Kolegium skutecznie wynegocjowało dwie umowy z Mołdawią i Albanią.

Opracowanie podręczników szkoleniowych i (wspólnych) programów szkoleń

W 2012 r. Urząd Publikacji Unii Europejskiej wydał podręcznik szkoleniowy na potrzeby szkolenia SIRENE; podręcznik ten przesłano do komitetu szkoleniowego SIRENE oraz do Sekretariatu Generalnego Rady Unii Europejskiej. Podręcznik wykorzystywany jest przez prowadzących szkolenia SIRENE.

Zaktualizowano cztery wspólne programy szkoleń: przemoc w rodzinie, pranie pieniędzy, etyka policji i zapobieganie korupcji, handel ludźmi; jeden program - cywilne zarządzanie kryzysowe - ukończono w oparciu o umowę o przyznanie dotacji. Wspólny program szkoleń w zakresie Europolu został zaktualizowany przez Europol przy wsparciu Kolegium zgodnie z protokołem ustaleń (1/2007/GB, art. 4) (2011 - 0 wspólnych programów szkoleń, 1 podręcznik szkoleniowy).

Badania i nauka

Po intensywnych przygotowaniach do zorganizowanej przez Kolegium w 2012 r. "Konferencji w zakresie badań i nauk policyjnych w Europie" w wydarzeniu "Nauka o policji w Europie: projekt, postęp i prognozy" wzięło udział 120 osób z państw członkowskich i spoza UE. Wydarzenie oceniono pozytywnie.

Na stronie internetowej opublikowano nowy numer biuletynu Kolegium na temat nauk i badań policyjnych w Europie.

Powiększające się zbiory biblioteki internetowej są regularnie wykorzystywane jako repertorium wiedzy przez zarejestrowanych użytkowników sieci e-Net.

Europejski program wymiany policyjnej

Europejski program wymiany policyjnej na 2012 r. obejmował następujące elementy:

- wyższych funkcjonariuszy policji i pracowników szkoleniowych,

- dowódców,

- wizyty studyjne w Europolu, Fronteksie, EMCDDA i OLAF-ie,

- wspólną wizytę studyjną w Europolu i Eurojuście dla wschodnich partnerów objętych EPS, Turcji i krajów Bałkanów Zachodnich.

Program obejmował tematy oparte na priorytetach programu sztokholmskiego, cyklu polityki UE oraz wnioskach państw członkowskich. Wizyty w ramach wymiany miały charakter bilateralny i trwały od 5 dni roboczych do 12 dni kalendarzowych. Zorganizowane wizyty studyjne w wyżej wymienionych organizacjach trwały 3-5 dni. Wspólna wizyta studyjna ograniczała się wyłącznie do krajów Bałkanów Zachodnich, Turcji oraz krajów partnerstwa wschodniego w ramach europejskiej polityki sąsiedztwa. W wizycie tej udział wzięli przedstawiciele następujących krajów: Albania, Armenia, była jugosłowiańska republika Macedonii, Mołdawia, Czarnogóra, Serbia i Turcja. W sumie udział w programie wzięło 293 (292) uczestników z 25 państw członkowskich i wyżej wymienionych krajów. Program został sfinansowany z budżetu Kolegium, a jego koszt wyniósł około 800.000 euro.

Sieć elektroniczna (e-Net)

Elektroniczną sieć Kolegium (e-Net) odwiedziło 263 450 (109 000) osób, a liczba zarejestrowanych użytkowników na koniec 2012 r. wyniosła 13 189 (9 283) (wzrost o 42 % w porównaniu z 2011 r.). W grudniu odbyło się spotkanie krajowych zarządców e-NET. System zarządzania szkoleniami Kolegium okazał się bardzo skuteczny w zakresie wspierania działań Kolegium, stanowił także platformę wymiany informacji w ramach sieci Kolegium. Udostępniono także otwarte platformy, dzięki którym wspólnoty praktyczne mogą łatwo uczyć się od siebie oraz wspólnie się kształcić w środowisku sieciowym, korzystając z rozwiązań online.

E-kształcenie

W 2012 r. Kolegium opracowało 4 (5) moduły e-kształcenia na temat: wspólnych zespołów dochodzeniowo-śledczych, Traktatu z Lizbony, SIRENE oraz handlu ludźmi. Moduły te mogą być wykorzystywane przez funkcjonariuszy organów ścigania do celów doskonalenia zawodowego niezależnie od czasu i miejsca, do wspierania uczenia się przez całe życie oraz do indywidualnej nauki. W okresie od 1 stycznia 2012 r. do 6 stycznia 2012 r. w systemie e-kształcenia zarejestrowało się łącznie 1 961 (1 765) użytkowników. Do 31 grudnia 2012 r. Kolegium zorganizowało 21 (18) planowanych seminariów internetowych na tematy związane z policją oraz edukacją i szkoleniem policji, w których udział wzięło 1 310 osób. Kolejne 9 takich seminariów, w których udział wzięło dalsze 357 osób, zorganizowano na potrzeby ad hoc Kolegium i państw członkowskich. Łączna liczba uczestników seminariów internetowych zorganizowanych przez Kolegium w 2012 r. wyniosła zatem 1 667 (398).

Źródło: informacje przekazane przez Kolegium.

ODPOWIEDZI KOLEGIUM

11.
Kolegium zgadza się z uwagą Trybunału i zobowiązuje się dokumentować podobne sprawy w drodze formalnej decyzji w sprawie finansowania. Kolegium zwraca uwagę na fakt, że pomimo braku formalnego charakteru decyzji w sprawie finansowania, działanie zostało w przejrzysty sposób wprowadzone do Rady Zarządzającej, która dzięki dostarczanym sprawozdaniom jest regularnie informowana i bierze pod uwagę stan wykonania budżetu.
12.
Kolegium przyjmuje do wiadomości uwagi Trybunału.
13.
Kolegium przyjmuje do wiadomości uwagi Trybunału.
14.
W 2012 r. CEPOL dokonało 37 przesunięć budżetowych, z czego 23 w ramach rozdziałów budżetowych, 13 między rozdziałami budżetowymi, a tylko jedno między tytułami budżetowymi. Przesunięcia te były konieczne, aby zwiększyć wykorzystanie zasobów finansowych, którymi dysponowało Kolegium. Wszystkie przesunięcia dokonano zgodnie z treścią stosownych artykułów w rozporządzeniu finansowym i przepisach wykonawczych.
15.
Kolegium zgadza się z uwagami Trybunału. W celu zwiększenia nadzoru w zakresie zasad jednoroczności i specyfikacji budżetu, CEPOL wprowadziło cotygodniowe sprawozdanie z monitorowania budżetu. Dynamika wykonania budżetu, w tym przeniesienia, podlega ścisłej kontroli, a przyczyny wszelkich znacznych opóźnień są dokładnie badane, aby ciągle usprawniać planowanie i wykonanie budżetu.
16.
Kolegium przyjmuje do wiadomości uwagi Trybunału.
17.
Kolegium zgadza się z uwagami Trybunału. Aby zapewnić jeszcze większą zgodność z zasadami przejrzystości, CEPOL wciąż poprawia i podnosi jakość dokumentów dotyczących procesów z obszaru zasobów ludzkich, wykorzystując w tym celu procedury i szablony przyjęte zgodnie z ustanowionym systemem zarządzania jakością dokumentów.
1 Dz.U. L 256 z 1.10.2005, s. 63.
2 Do celów informacyjnych w załączniku II skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Kolegium.
3 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku wyniku ekonomicznego, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
4 Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.
5 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
6 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodo-wych Standardach Rachunkowości (MSR) / Międzynarodowych Stan-dardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
7 Art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.