Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Wykonawczej ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego za rok budżetowy 2014 wraz z odpowiedzią Agencji.
Dz.U.UE.C.2015.409.73
Akt nienormatywnySPRAWOZDANIE
dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Wykonawczej ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego za rok budżetowy 2014 wraz z odpowiedzią Agencji
(Dz.U.UE C z dnia 9 grudnia 2015 r.)
WPROWADZENIE
INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI 3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał: a) roczne sprawozdanie finansowe Agencji obejmujące sprawozdanie finansowe 3 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 4 za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2014 r.; jak również b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Zadania kierownictwa 4. Kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw 5 : a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Agencji obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 6 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Agencji po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Agencji na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Agencji we wszystkich istotnych aspektach. b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - podejmowanie kroków prawnych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych. Zadania Trybunału 5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 7 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe. 6. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone w celu zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego. 7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności. Opinia na temat wiarygodności rozliczeń 8. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Agencji przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jej sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2014 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji. Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń 9. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2014 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach. |
UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM
DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z ZESZŁOROCZNYMI UWAGAMI
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Milan Martin CVIKL, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 8 września 2015 r.
W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA | |
Prezes |
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK I
Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami
Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami
Rok | Uwagi Trybunału | Działania naprawcze (zrealizowane/w trakcie realizacji/ niepodjęte/brak danych lub nie dotyczy) |
2013 | W tytule I (koszty osobowe) i tytule II (wydatki administracyjne) poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania, był wysoki i wynosił 97 %. W tytule II stwierdzono wprawdzie stosunkowo wysoki poziom przeniesień środków, na które zaciągnięto zobowiązania, wynoszący 25 %, jednak przeniesienia te związane są głównie z zamówieniami na usługi informatyczne i sprzęt informatyczny, które zostały złożone i częściowo zrealizowane w 2013 r., a za które faktury nie zostały wystawione do końca roku, oraz z wieloletnim charakterem działalności (oceny i kontrole projektów wykonywane przez ekspertów). | nie dotyczy |
ZAŁĄCZNIK II
Agencja Wykonawcza ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego (Bruksela)
Kompetencje i zadania
Agencja Wykonawcza ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego (Bruksela)
Kompetencje i zadania
Zakres kompetencji Unii według Traktatu (art. 165 ust. 1, art. 166 ust. 1, art. 167 ust. 1 i art. 173 ust. 1 TFUE) | Gromadzenie informacji Unia Europejska przyczynia się do rozwoju edukacji o wysokiej jakości. Unia Europejska realizuje politykę kształcenia zawodowego. Unia Europejska przyczynia się do rozkwitu kultur państw członkowskich. Unia Europejska i państwa członkowskie zapewniają istnienie warunków niezbędnych dla konkurencyjności przemysłu Unii. |
Kompetencje Agencji (rozporządzenie Rady (WE) nr 58/ 2003; decyzja wykonawcza Komisji 2013/776/UE uchylająca decyzję 2009/336/WE; decyzja Komisji C (2013) 9189 zmieniona decyzją C (2014) 4048) | Cele W ramach polityki edukacyjnej, kulturalnej i przemysłowej w Unii Europejskiej podjęto wiele działań w celu wspierania edukacji, kształcenia zawodowego, sektora audiowizualnego, kultury, młodzieży, pomocy humanitarnej oraz aktywnego obywatelstwa. Głównym celem tych działań jest wzmocnienie spójności społecznej oraz przyczynianie się do zwiększania konkurencyjności, wzrostu gospodarczego i coraz ściślejszego związku między narodami Europy. W zakres tych działań wchodzą różne programy. Agencja odpowiedzialna jest za zarządzanie niektórymi komponentami tych programów np. "Erasmusa +", "Kreatywnej Europy", "Europy dla obywateli" oraz inicjatywy "Wolontariusze pomocy UE". W tym kontekście realizuje ona pomoc Unii, z wyjątkiem zadań wymagających kompetencji w zakresie przekładania decyzji politycznych na działania. Zadania - zarządzanie - przez cały okres ich realizacji - projektami powierzonymi Agencji w ramach wdrażania programów unijnych i przeprowadzanie w tym celu niezbędnych kontroli, poprzez przyjmowanie właściwych decyzji na podstawie upoważnienia Komisji, - przyjmowanie instrumentów wykonania budżetu w zakresie wpływów i wydatków oraz wykonywanie, na podstawie upoważnienia Komisji, działań niezbędnych w celu zarządzania programami unijnymi, a w szczególności działań związanych z przyznawaniem dotacji i udzielaniem zamówień, - gromadzenie, analizowanie i przekazywanie Komisji wszelkich informacji potrzebnych do zarządzania procesem wdrażania programów unijnych, - wdrażanie na poziomie UE sieci informacyjnej o edukacji w Europie (Eurydice) i działań zmierzających do poprawy zrozumienia spraw młodzieży i poszerzenia wiedzy na ten temat poprzez gromadzenie, analizę i rozpowszechnianie informacji oraz opracowywanie analiz i publikacji. |
Zarządzanie | Komitet Sterujący Skład Składa się z pięciu członków mianowanych przez Komisję Europejską. Zadania Komitet Sterujący przyjmuje roczny program prac Agencji zatwierdzony przez Komisję Europejską. Ponadto przyjmuje budżet administracyjny Agencji i jej roczne sprawozdanie z działalności. Dyrektor Mianowany przez Komisję Europejską. Kontrola zewnętrzna Europejski Trybunał Obrachunkowy. Kontrola wewnętrzna Jednostka audytu wewnętrznego. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji. Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu Parlament Europejski działający na zalecenie Rady. |
Środki udostępnione Agencji w roku 2014 (2013) | Budżet Budżet administracyjny Agencji na rok 2014 wyniósł 47 (51) mln euro (w całości finansowany z budżetu ogólnego Unii Europejskiej). Agencja zarządzała środkami w wysokości 693 mln euro, w tym 90 mln euro środków przeznaczonych na C8 (środki na zobowiązania przeniesione automatycznie) (850 (1)) związanych z programami i projektami powierzonymi Agencji przez Komisję. Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2014 r. Pracownicy tymczasowi: 108 (105) stanowisk dla pracowników tymczasowych w planie zatrudnienia, w tym obsadzonych: 101 (99) Pracownicy kontraktowi: 350 (348) stanowisk dla pracowników kontraktowych, w tym obsadzonych: 336 (336) Łączna liczba pracowników: 437 (435) stanowisk obsadzonych, w tym wykonujący zdania: - operacyjne: 358 - administracyjne: 79 |
Produkty i usługi w roku 2014 (2013) | Komunikacja - Udział około 120 pracowników Agencji w dniach informacyjnych zorganizowanych przez agencje lub struktury krajowe i w kilku innych sesjach informacyjnych w Brukseli, zaktualizowanie bazy danych VALOR (2) w zakresie rezultatów projektów, organizacja imprez we współpracy z patronującymi dyrekcjami generalnymi (DG). - W Brukseli zorganizowano 12 spotkań inaugurujących dla nowych koordynatorów i partnerów projektów. - W różnych lokalizacjach odbyły się spotkania klastrów tematycznych i spotkania z koordynatorami projektów. Procedury selekcji - Opublikowano 13 zaproszeń do składania wniosków oraz 4 zaproszenia do składania ofert. - Zarządzanie około 10 000 otrzymanych wniosków. - Wybrano około 4 000 projektów i 550 kart uczelni Erasmus. Wizyty monitorujące - Zorganizowano ponad 386 spotkań monitorujących (na miejscu lub w Brukseli) z uczestnikami projektu w celu monitorowania 440 projektów. Działania na rzecz uproszczenia - Zwiększono wykorzystanie formularzy elektronicznych w celu objęcia nimi większej liczby działań, tj. 86 % wszystkich wniosków. - Rozszerzono zastosowanie uproszczonych procedur kontraktowania (decyzje zamiast umów o dotacje) w przypadku niektórych działań. - Dopracowano zasady rozliczeń na podstawie stawek ryczałtowych i zastosowano je do większej liczby działań. - Przy ocenie działań wykorzystano w większym stopniu zdalne opracowania eksperckie oraz zdalne oceny projektów. - W celu uproszczenia sprawozdawczości finansowej sporządzono świadectwa kontroli, które będą stopniowo wprowadzane. - Sfinalizowano i udostępniono zestaw informacji finansowych, aby zapewnić beneficjentom lepsze wytyczne. Współpraca z patronującymi DG - Zorganizowano trzy spotkania Komitetu Sterującego i cztery procedury pisemne w celu podjęcia dalszych decyzji. - Okresowe spotkania koordynacyjne na temat delegowanych programów z dyrektorami operacyjnymi patronujących DG (trzy/cztery spotkania rocznie). - Pomoc patronującej DG w rozpoczęciu programów kolejnej generacji. - Dostarczanie informacji na temat realizacji programów na wniosek Komisji. - Ścisła współpraca z patronującymi DG w ramach rozpoczęcia nowych programów na lata 2014-2020. Wspieranie polityki - Zarządzanie w sposób ciągły siecią Eurydice w celu wsparcia polityki w dziedzinie edukacji; wsparcie rozszerzono również na obszar spraw młodzieży. - Dział związany z siecią Eurydice sporządził kilka sprawozdań. Kontrole W roku 2014 wdrożono zalecenia sporządzone w wyniku 115 kontroli. Umowy i projekty Podpisano 6 664 umowy, zamknięto 4 972 projekty. Mandat - W 2014 r. mandat Agencji został rozszerzony, aby umożliwić jej zarządzanie nowymi programami. Komisja zatwierdziła rozszerzenie mandatu, aby umożliwić Agencji zarządzanie środkami w ramach działu 4 rocznego programu prac na 2015 r. dotyczącego wdrożenia programu "Erasmus +". |
(1) Do tej kwoty należy dodać 11 mln euro obejmujące zobowiązania na środki na C4 (wewnętrzne dochody przeznaczone na określony cel przeniesione) oraz na nakazy odzyskania środków/zlecenia płatnicze (inne zewnętrzne dochody przeznaczone na określony cel przeniesione). (2) Elektroniczna platforma do rozpowszechniania i wykorzystywania rezultatów projektów, które uzyskały dofinansowanie w ramach zarządzanych przez Komisję Europejską programów w dziedzinie edukacji, szkolenia, kultury, młodzieży i obywatelstwa. Źródło: Załącznik przekazany przez Agencję. |
ODPOWIEDŹ AGENCJI
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.