Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Wykonawczej ds. Transeuropejskiej Sieci Transportowej za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedzią Agencji.
Dz.U.UE.C.2013.365.290
Akt nienormatywnydotyczące sprawozdania finansowego Agencji Wykonawczej ds. Transeuropejskiej Sieci Transportowej za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedzią Agencji
(2013/C 365/40)
(Dz.U.UE C z dnia 13 grudnia 2013 r.)
WPROWADZENIE
INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI |
3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał: |
a) roczne sprawozdanie finansowe Agencji obejmujące sprawozdanie finansowe 4 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 5 za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2012 r.; jak również |
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
Zadania kierownictwa |
4. Na mocy art. 33 i 43 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 6 kierownictwo odpowiada za |
sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw: a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Agencji obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 7 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Agencji po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Agencji na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Agencji we wszystkich istotnych aspektach. b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - wszczynanie postępowań sądowych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych. |
Zadania Trybunału |
5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 8 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u |
podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe. 6. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone celem zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego. 7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności. |
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń |
8. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Agencji przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych |
aspektach jej sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2012 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji. |
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń |
9. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2012 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach. |
UWAGA DOTYCZĄCA ZARZĄDZANIA BUDŻETEM
DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z ZESZŁOROCZNYMI UWAGAMI
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Louis GALEA, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 9 lipca 2013 r.
W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA | |
Prezes |
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK I
Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami
Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami
Rok | Uwagi Trybunału | Działania naprawcze (zrealizowane / w trakcie realizacji / niepodjęte / brak danych lub nie dotyczy) |
2011 | W tytule III obejmującym wydatki na wsparcie techniczne i administracyjne w ciągu roku wykorzystano jedynie 41 % wstępnego budżetu wynoszącego 0,6 mln euro. Było to spowodowane głównie niższymi niż zakładane kosztami przeprowadzenia oceny w wyniku przesunięcia na 2012 r. naboru wniosków w ramach programu prac Agencji na rok 2011. Niewykorzystane środki przesunięto do tytułu II - wydatki na infrastrukturę i wydatki operacyjne, a zatem całkowity budżet ostateczny wynoszący 9,9 mln euro pozostał niezmieniony. Niemniej jednak niewykorzystanie środków w ramach tytułu III znacznie odbiega od zatwierdzonego rocznego planu prac Agencji. | zrealizowane |
ZAŁĄCZNIK II
Agencja Wykonawcza ds. Transeuropejskiej Sieci Transportowej (Bruksela) Kompetencje i zadania
Agencja Wykonawcza ds. Transeuropejskiej Sieci Transportowej (Bruksela) Kompetencje i zadania
Zakres kompetencji Unii według Traktatu (art. 26, 170, 171, 172 i 174 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej) | Unia przyjmuje środki w celu ustanowienia lub zapewnienia funkcjonowania rynku wewnętrznego. Rynek wewnętrzny obejmuje obszar bez granic wewnętrznych, w którym jest zapewniony swobodny przepływ towarów, osób, usług i kapitału. W celu wspierania harmonijnego rozwoju całej Unii rozwija ona i prowadzi działania służące wzmocnieniu jej spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej. Aby pomóc osiągnąć te cele oraz umożliwić obywatelom Unii, podmiotom gospodarczym, wspólnotom regionalnym i lokalnym pełne czerpanie korzyści z ustanowienia obszaru bez granic wewnętrznych, Unia przyczynia się do ustanowienia i rozwoju sieci transeuropejskich w infrastrukturach transportu, telekomunikacji i energetyki. Działanie Unii zmierza do sprzyjania wzajemnym połączeniom oraz interoperacyjności sieci krajowych, jak również dostępowi do tych sieci. Aby osiągnąć te cele, Unia ustanawia zbiór wytycznych obejmujących cele, priorytety i ogólne kierunki działań przewidzianych w dziedzinie sieci transeuropejskich. |
Kompetencje Agencji (decyzja nr 661/2010/UE Parlamentu Europejskiego i Rady) (rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 67/2010) (rozporządzenie (WE) nr 680/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady) (rozporządzenie Rady (WE) nr 58/2003) (decyzja Komisji 2007/60/WE, ostatnio zmieniona decyzją 2008/593/WE) | Cele W decyzji w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) ustalono wytyczne dotyczące zadań, priorytetów i ogólnych kierunków przewidywanych działań w obszarze TEN-T. Ustanowiono ogólne zasady finansowania TEN-T przez Unię, mające umożliwić realizację tych wytycznych. Rozporządzenie Rady (WE) nr 58/2003 upoważnia Komisję do ustanawiania agencji wykonawczych celem realizacji zadań związanych z programami unijnymi. Agencja Wykonawcza ds. Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-TEA) została zatem ustanowiona w celu zarządzania działalnością Unii w dziedzinie transeuropejskiej sieci transportowej na podstawie wytycznych dotyczących TEN-T oraz rozporządzenia finansowego, a także aby usprawnić zarządzanie programem TEN-T. Zwierzchnikiem Agencji pozostaje jej macierzysta DG MOVE, odpowiedzialna za kwestie związane z polityką. Agencja jest odpowiedzialna za zarządzanie od strony technicznej i finansowej realizacją programu TEN-T poprzez nadzorowanie wszystkich etapów projektu. W bieżącej pracy Agencja zmierza do zwiększenia skuteczności i elastyczności realizacji programu TEN-T przy niższych kosztach z jednoczesnym zapewnieniem wysokiego poziomu wiedzy specjalistycznej poprzez zatrudnianie większej liczby wyspecjalizowanego personelu. Wzmacnia ona jednocześnie zaangażowanie głównych zainteresowanych w kwestie związane z transeuropejską siecią transportową, gwarantuje lepszą koordynację finansowania z innymi instrumentami UE, zwiększa rozpoznawalność funduszy UE oraz korzyści z nich płynące, a także wspiera Komisję i dostarcza jej informacje zwrotne. |
Zarządzanie | Komitet Sterujący Działania Agencji nadzoruje Komitet Sterujący, złożony z pięciu członków będących przedstawicielami następujących Dyrekcji Generalnych UE: ds. Mobilności i Transportu, ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej, ds. Środowiska oraz ds. Zasobów Ludzkich, a także z obserwatora z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Komitet zbiera się cztery razy w roku i zatwierdza budżet administracyjny Agencji, program prac, roczne sprawozdanie z działalności, rachunek całości dochodów i wydatków, sprawozdanie z oceny zewnętrznej oraz przyjmuje inne szczegółowe przepisy wykonawcze. Dyrektor Mianowany przez Komisję Europejską. |
Kontrola wewnętrzna Służba Audytu Wewnętrznego Komisji Europejskiej i jednostka audytu wewnętrznego Agencji. Kontrola zewnętrzna Europejski Trybunał Obrachunkowy. Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu Parlament Europejski działający na zalecenie Rady. | |
Środki udostępnione Agencji w roku 2012 | Budżet A. 7,9 mld euro (100 % z budżetu ogólnego Unii Europejskiej) budżetu TEN-T związanego z perspektywą finansową na lata 2007-2013. B. 9,8 mln euro (budżet administracyjny) pochodzące w 100 % z dotacji UE; budżet ten Agencja wykonuje samodzielnie. Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2012 r. Pracownicy zatrudnieni na czas określony: 33 stanowiska w planie zatrudnienia, z czego 100 % obsadzonych. Pracownicy kontraktowi: 67 stanowisk w planie, z czego 66 (99 %) obsadzonych. Łączna liczba pracowników: 100 (99 stanowisk obsadzonych). Przydział stanowisk: a) zadania operacyjne: 65 (64 stanowiska obsadzone); b) zadania administracyjne: 35 (35 stanowisk obsadzonych). |
Produkty i usługi w roku 2012 | Procedury selekcji - nabór wniosków w pięciu dziedzinach priorytetowych w ramach rocznego programu prac na rok 2011 na ogólną kwotę 200 mln euro; 34 zewnętrznych ekspertów przeprowadziło ocenę 138 wniosków na łączną kwotę 426,3 mln euro. Do finansowania zarekomendowano 74 wnioski na kwotę 198,7 mln euro, - przygotowanie wieloletniego naboru wniosków na łączną kwotę 1 057 mln euro oraz corocznego naboru na kwotę 250 mln euro, opublikowanych w 2012 r. Zarządzanie projektami - przygotowanie 96 nowych decyzji o finansowaniu (wnioski z naboru w 2011 r.) - 325 otwartych na koniec 2012 r., - rozpatrzenie 102 wniosków beneficjentów w sprawie zmian - 63 nowe w 2012 r., - przeanalizowanie 171 sprawozdań ze stanu działań (Action Status Reports - główne narzędzie służące do monitorowania realizacji projektów) oraz 21 strategicznych planów działania (Strategic Action Plans), - 207 spotkań w sprawie projektów odbyło się na miejscu bądź w siedzibie Agencji, - pełne wykorzystanie dostępnych środków na płatności, ze średnim terminem płatności wynoszącym jedynie 12 dni netto. |
Działania na rzecz uproszczenia | |
- poprawa procedur wewnętrznych i komunikacji z beneficjentami, np. w zakresie sprawozdawczości, oceny zamówień publicznych, zmian decyzji itp., | |
- opracowanie elektronicznego narzędzia do składania sprawozdań ze stanu działań, | |
- reorganizacja grupy roboczej ds. dobrych praktyk (składającej się z przedstawicieli Agencji i beneficjentów) zajmującej się kwestią poprawy wydajności w zakresie aspektów administracyjnych realizacji programu, | |
- opracowanie materiałów dotyczących interpretacji przepisów zawartych w decyzjach Komisji oraz spraw z zakresu prawa zamówień publicznych, | |
- ulepszenie i usprawnienie procedur wewnętrznych poprzez utworzenie grup roboczych ds. opracowania szablonów wydatków administracyjnych i operacyjnych. | |
Komunikacja | |
- umieszczenie na stronie internetowej widgetu Twitter (@tentea_eu) oraz rozszerzenie sekcji poświęconej pomyślnie zrealizowanym projektom - 166 000 odwiedzin w 2012 r. 2 500 odwiedzin na stronie internetowej centrum informacyjnego ds. "Autostrad morskich", | |
- kampania "10 (MORE) out of TEN" - z wykorzystaniem aktualizacji strony internetowej, postów, broszury i plakatów - dotycząca kolejnych osiągnięć projektów TEN-T, | |
- przejście na identyfikację wizualną Komisji i wprowadzenie jej we wszystkich upowszechnianych materiałach informacyjnych, na stronie internetowej, w intranecie, szablonach i oznakowaniu, | |
- publikacja 11 elektronicznych wydań biuletynu informacyjnego dla beneficjentów, 37 komunikatów prasowych w 20 językach na temat naboru wniosków, osiągnięć i nowo wybranych projektów, 53 komunikatów prasowych do dystrybucji oraz zaktualizowanej ulotki i zaktualizowanego folderu Agencji ze zmienioną identyfikacją wizualną (zob. wyżej), nowej broszury dotyczącej ERTMS, broszur dla FAC dotyczących wybranych projektów w ramach corocznych i wieloletnich naborów wniosków, | |
- takie wydarzenia, jak: wspólne Dni TEN-T, dzień informacyjny i wystawa zorganizowane przez DG MOVE, coroczny dzień informacyjny nt. naboru wniosków; udział w konferencji ERTMS zorganizowanej przez DG MOVE w trakcie prezydencji Danii, w instytucjonalnym dniu otwartym oraz w innych wydarzeniach związanych z TEN-T organizowanych przez DG REGIO/CoR. | |
Współpraca z macierzystą DG | |
- specjalistyczna analiza danych dla celów sporządzenia sprawozdania na temat rocznego programu prac i planu finansowego oraz działania na rzecz zapewnienia skutecznej i wydajnej ogólnej realizacji programu, | |
- pomoc w umacnianiu pozycji wypracowanej przez DG MOVE podczas procesu współdecyzji w sprawie instrumentu "Łącząc Europę" oraz nowych wytycznych dotyczących TEN-T, | |
- przygotowanie danych statystycznych, sprawozdań i map związanych z programem, np. "Sprawozdania z realizacji programu TEN-T", | |
- comiesięczne spotkania kierownictwa z udziałem dyrektorów, kierowników działów, kierowników Działu Komunikacji oraz oficerów łącznikowych Agencji i DG. | |
Kontrole | |
- przyjęcie wieloletniej strategii kontroli na lata 2013-2015, | |
- przeprowadzenie 14 kontroli w odniesieniu do 21 % płatności okresowych/końcowych (wg wartości pieniężnej) z 2011 r. | |
Źródło: informacje przekazane przez Agencję. |
ODPOWIEDŹ AGENCJI
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.