Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Wykonawczej ds. Zdrowia i Konsumentów za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2013.365.57

Akt nienormatywny
Wersja od: 13 grudnia 2013 r.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Wykonawczej ds. Zdrowia i Konsumentów za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji

(2013/C 365/09)

(Dz.U.UE C z dnia 13 grudnia 2013 r.)

WPROWADZENIE

1.
Agencja Wykonawcza ds. Zdrowia i Konsumentów (zwana dalej "Agencją", inaczej "EAHC") z siedzibą w Luksemburgu została ustanowiona decyzją Komisji 2004/858/WE 1 zmienioną decyzją 2008/544/WE 2 . Agencję ustanowiono na okres rozpoczynający się 1 stycznia 2005 r. i kończący się 31 grudnia 2015 r. Agencja zarządza działaniami Unii w dziedzinie polityki zdrowia i ochrony konsumentów 3 .

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

2.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych przez Agencję systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów (w stosownych przypadkach) oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał:
a) roczne sprawozdanie finansowe Agencji obejmujące sprawozdanie finansowe 4 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 5 za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2012 r.; jak również
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania kierownictwa
4. Na mocy art. 33 i 43 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 6 kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw:
a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Agencji obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej
umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisj 7 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Agencji po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Agencji na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Agencji we wszystkich istotnych aspektach.
b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - wszczynanie postępowań sądowych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych.
Zadania Trybunału
5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 8 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Urzędu oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.
6. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone celem zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego.
7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności.
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
8. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Agencji przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jej sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2012 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń

9. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2012 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.

10.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM

11.
W 2012 r. anulowano 0,2 mln euro (18 %) z kwoty 1,1 mln euro środków przeniesionych z roku 2011. Częściowo jest to wprawdzie związane z trudnościami w prognozowaniu kosztów spotkań z uczestnikami zewnętrznymi, jednak tak wysoki wskaźnik sugeruje niedociągnięcia w planowaniu budżetu.
12.
W 2012 r. wskaźniki wydatkowania środków, na które zaciągnięto zobowiązania, są zadowalające w tytułach I i II, gdzie wynoszą odpowiednio 96 % i 84 %. W tytule III poziom przeniesień jest jednak wysoki i wynosi 1,1 mln euro, czyli 47 % środków, na które zaciągnięto zobowiązania w tym tytule. Częściowo jest to wprawdzie związane z tym, że zewnętrzni uczestnicy spotkań z opóźnieniem przedstawili wnioski o zwrot kosztów podróży służbowej, jednak tak wysoki poziom przeniesień stanowi naruszenie zasady jednoroczności budżetu.

DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z ZESZŁOROCZNYMI UWAGAMI

13.
Przegląd działań naprawczych podjętych w wyniku uwag zgłoszonych przez Trybunał w roku poprzednim przedstawiono w załączniku I.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Louis GALEA, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 10 września 2013 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami

RokUwagi TrybunałuDziałania naprawcze

(zrealizowane / w trakcie realizacji / niepodjęte / brak danych lub nie dotyczy)

2011W tytule III (wydatki związane z wydatkami operacyjnymi) kwotę 0,8 mln euro, czyli 46 % zaciągniętych zobowiązań, przeniesiono na rok 2012. Wysoki poziom przeniesień jest niezgodny z zasadą jednoroczności budżetu.niepodjęte

ZAŁĄCZNIK  II

Agencja Wykonawcza ds. Zdrowia i Konsumentów (Luksemburg) Kompetencje i zadania

Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(art. 168 i 169 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)

Przy określaniu i urzeczywistnianiu wszystkich polityk i działań Unii zapewnia się wysoki poziom ochrony zdrowia ludzkiego. Działanie Unii, które uzupełnia polityki krajowe, nakierowane jest na poprawę zdrowia publicznego, zapobieganie chorobom i dolegliwościom ludzkim oraz usuwanie źródeł zagrożeń dla zdrowia ludzkiego. Działanie to obejmuje zwalczanie epidemii poprzez wspieranie badań nad ich przyczynami, sposobami ich rozprzestrzeniania się oraz zapobiegania im, jak również informacji i edukacji zdrowotnej. Unia uzupełnia działanie państw członkowskich w celu zmniejszenia szkodliwych dla zdrowia skutków narkomanii, włącznie z informacją i profilaktyką.

Dążąc do popierania interesów konsumentów i zapewnienia wysokiego poziomu ochrony konsumentów, Unia przyczynia się do ochrony zdrowia, bezpieczeństwa i interesów gospodarczych konsumentów, jak również wspierania ich prawa do informacji, edukacji i organizowania się w celu zachowania ich interesów.

Kompetencje AgencjiCele

- Agencja jest odpowiedzialna za realizację zadań w ramach zarządzania drugim programem w dziedzinie zdrowia publicznego na lata 2008-2013 przyjętym decyzją nr 1350/2007/WE, programem ochrony konsumentów na lata 2007-2013 przyjętym decyzją nr 1926/2006/WE oraz za realizację działań szkoleniowych w zakresie bezpieczeństwa żywności określonych w rozporządzeniu (WE) nr 882/2004 i w dyrektywie 2000/29/WE.

- Agencja jest także odpowiedzialna za zarządzanie etapami realizacji działań, przekazanych jej w ramach programu działań Unii w dziedzinie zdrowia publicznego na lata 2003-2008, przyjętego decyzją nr 1786/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 września 2002 r.

Zadania

W ramach wymienionych poniżej programów unijnych Agencja odpowiada za realizację następujących zadań określonych w decyzji o przekazaniu uprawnień z 9 września 2008 r.(1):

Program zdrowia publicznego 2003-2008 - decyzja nr 1786/2002/WE

Program zdrowia publicznego 2008-2013 - decyzja nr 1350/2007/WE

Program ochrony konsumentów 2007-2013 - decyzja nr 1926/2006/WE

Szkolenia w zakresie bezpieczeństwa żywności - rozporządzenie (WE) nr 882/2004 i dyrektywa 2000/29/WE:

a) zarządzanie wszystkimi etapami realizacji projektów (na potrzeby monitorowania projektów i rozpowszechniania informacji Agencja podejmuje niezbędne kroki celem utworzenia bazy danych o projektach lub dalszego prowadzenia istniejącej bazy, która obejmuje opisy projektów oraz ich końcowe wyniki);

b) monitorowanie projektów realizowanych w ramach tych programów i działań wraz z przeprowadzaniem niezbędnych kontroli;

c) zbieranie, przetwarzanie i dystrybuowanie danych, a w szczególności gromadzenie, analiza i przekazywanie Komisji wszystkich informacji niezbędnych do realizacji wyżej wymienionych programów i działań Unii; wspieranie koordynacji i synergii z innymi programami Wspólnoty, państw członkowskich oraz organizacji międzynarodowych;

d) organizowanie spotkań, seminariów, rozmów i szkoleń;

e) pomoc w ocenie oddziaływania programu, szczególnie w rocznej lub okresowej ocenie realizacji programów, a także wdrażanie działań następczych dotyczących ocen, na podstawie decyzji Komisji;

f) rozpowszechnianie wyników działań informacyjnych zaplanowanych i przeprowadzonych przez Komisję;

g) przygotowywanie całościowych danych dotyczących kontroli i nadzoru; h) udział w pracach przygotowawczych dotyczących decyzji o finansowaniu.

ZarządzanieKomitet sterujący

Składa się z pięciu członków mianowanych przez Komisję Europejską. Członkowie komitetu sterującego są mianowani na okres dwóch lat.

Zarząd przyjmuje roczny program prac Agencji zatwierdzony przez Komisję Europejską. Ponadto przyjmuje budżet administracyjny Agencji i jej roczne sprawozdanie z działalności.

Dyrektor

Mianowany przez Komisję Europejską na cztery lata.

Kontrola zewnętrzna

Europejski Trybunał Obrachunkowy.

Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament Europejski działający na zalecenie Rady.

Środki udostępnione Agencji w roku 2012 (2011)Ostateczny budżet

Budżet administracyjny Agencji na 2012 r.: 7,22 (7,04) mln euro.

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2012 r.

Na dzień 31 grudnia 2012 r. w Agencji było zatrudnionych 50 (49) pracowników etatowych, w tym 11 (11) pracowników tymczasowych i 39 (38) pracowników kontraktowych.

Produkty i usługi w roku 20121. Monitorowanie dotacji przyznanych w latach 2005, 2006, 2007, 2008 i 2009 w ramach programu zdrowia publicznego (PZP) na lata 2003-2008; pomyślne sfinalizowanie negocjacji w sprawie dotacji w ramach zaproszenia do składania wniosków z 2009 r., obejmującego projekty, konferencje, dotacje operacyjne i wspólne działania; kierowanie zaproszeniem do składania wniosków z 2011 r.; zaproszenia, dotacje i zamówienia udzielone w wyniku zaproszeń do składania wniosków i zaproszeń do składania ofert z 2008 r. w ramach programu ochrony konsumenta na lata 2007-2013; oraz projekty zatwierdzone w wyniku zaproszeń do składania ofert z 2007, 2008 i 2009 r. w ramach programu szkoleń w zakresie bezpieczeństwa żywności.

2. Prace w ramach programu zdrowia publicznego

- Zaproszenie do składania wniosków na 2012 r. ogłoszono w dniu 8 grudnia 2011 r. i zamknięto w dniu 9 marca 2012 r. Zostało ono opublikowane w Dzienniku Urzędowym UE(2) i na stronach internetowych EAHC(3) i "Europa".

- Wnioski dotyczące projektów: Do współfinansowania z budżetu UE zarekomendowano 16 z 84 ocenionych wniosków projektowych (19,5 %) na kwotę 13.312.116 euro.

- Wnioski dotyczące konferencji: Do finansowania zarekomendowano 7 z 41 wniosków dotyczących konferencji (17 %) na kwotę 599.097 euro.

- Wnioski dotyczące dotacji operacyjnych: Do współfinansowania z budżetu UE zarekomendowano 19 z 40 wniosków dotyczących dotacji operacyjnych (47,5 %) na kwotę 4.330.590 euro.

- Działania wspólne: Do współfinansowania z budżetu UE zarekomendowano wszystkie pięć złożonych wniosków dotyczących działań wspólnych na kwotę 8.941.660 euro.

- Na listach rezerwowych znajduje się pięć wniosków dotyczących projektów, dwa wnioski dotyczące konferencji i dwa dotyczące dotacji operacyjnych. W ramach współfinansowania z budżetu UE może zostać im przyznane łącznie - odpowiednio - 4.540.962 euro, 90.000 euro i 273.754 euro.

- W 2012 r. opublikowano trzy zaproszenia do składania ofert, w tym jedno dotyczące umowy ramowej w zakresie bezpieczeństwa zdrowotnego, jedną procedurę negocjacyjną i 10 zamówień na usługi.

- Większość umów została zawarta w drugiej połowie 2012 r., więc prace nad nimi rozpoczęły się pod koniec roku. EAHC zorganizowała spotkania inauguracyjne dla każdej z umów i wraz z DG SANCO uważnie monitorowała ich wykonanie.

3. Prace w ramach programu ochrony konsumentów

- W 2012 r. w ramach programu ochrony konsumenta Agencja ogłosiła siedem zaproszeń do składania wniosków.

- Agencja współfinansowała 64 dotacje, które pozwoliły urzędnikom odpowiedzialnym za egzekwowanie prawa z kilku państw członkowskich na wymianę doświadczeń zawodowych i wiedzy z zakresu wdrożenia dyrektywy 2001/95/WE w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów oraz rozporządzenia (WE) nr 2006/2004 w sprawie współpracy w zakresie ochrony konsumentów.

- W ramach zaproszenia dotyczącego dyrektywy w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów EAHC współfinansowała projekt, który ma na celu wymianę najlepszych praktyk między państwami członkowskimi i ich wdrożenie, co usprawni współpracę transgraniczną i poprawi bezpieczeństwo produktów konsumenckich. Jego głównym celem jest poprawa bezpieczeństwa produktów konsumenckich w zakresie następujących grup produktów: artykuły pielęgnacyjne dla dzieci, produkty wykorzystujące nanotechnologię i kosmetyki, sznury i sznurki ściągające, drabiny oraz czujki dymu i tlenku węgla.

- W kwestii działań wspólnych w ramach programu ochrony konsumenta EAHC współfinansowała dwa projekty. Pierwszy projekt obejmuje działania na rzecz rozwijania jednakowego pojmowania przepisów dotyczących handlu przez internet. W drugim projekcie programu wdrażane będą działania skupiające się na "nieuczciwych warunkach w umowach konsumenckich".

- W 2012 r. Agencja podpisała umowy o udzielenie dotacji z Europejskim Biurem Związków Konsumentów (Bureau Européen des Unions de Consommateurs - BEUC) i Europejskim Stowarzyszeniem na rzecz Koordynowania Reprezentacji Konsumentów w Procesie Standaryzacji (European Association for the Coordination of Consumer Representation in Standardisation - ANEC).

- Współfinansowanie BEUC przyczyni się do dalszego wspierania interesów konsumentów europejskich jako nabywców lub użytkowników towarów i usług w procesie kształtowania unijnej polityki.

- Wsparcie finansowe udzielone ANEC zapewnia reprezentowanie interesów konsumentów i ich obronę w procesie standaryzacji i certyfikacji.

- Europejskie Centrum Konsumenckie (ECC) zajmuje się na co dzień między innymi praktycznymi problemami konsumentów w 29 krajach, takimi jak jakość produktu lub usługi, opóźniona dostawa produktu z zagranicy lub nieuczciwe warunki w umowie. W 2012 r. Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net) odebrała ponad 72 000 zgłoszeń od konsumentów, którzy doświadczyli problemów transgranicznych. Od czasu utworzenia ECC-Net w 2005 r. pomogła ona konsumentom w około 416 000 przypadkach. W 2012 r. EAHC ogłosiła zaproszenie do składania wniosków o wkłady finansowe na pokrycie działań ośrodków ECC w 2013 r. i zawarła 29 umów o dotację.

- W ramach programu ochrony konsumentów w 2012 r. Agencja ogłosiła dwa zaproszenia do składania ofert i 11 zamówień na dostawę określonych usług.

- Dolceta jest internetowym narzędziem edukacji opracowanym w kontekście unijnego programu ochrony konsumentów. W 2012 r. Agencja ogłosiła dwa zamówienia na usługi: jedno mające na celu popularyzowanie nowej strony internetowej i rozwijanie jej treści, a drugie mające na celu utrzymanie i hosting istniejącej strony oraz zapewnienie utrzymania, hostingu i moderowania nowej strony w przyszłym roku.

- W 2012 r. opracowano nową interaktywną platformę dla nauczycieli szkół średnich w celu zastąpienia istniejącej strony internetowej Dolceta. Platformę interaktywną utworzono po przeprowadzeniu analizy potrzeb nauczycieli w zakresie zawartości strony internetowej, jej funkcji, oznaczania marką i budowy. Strona internetowa ma rozpocząć działanie w marcu 2013 r.

- W ciągu 2012 r. EAHC podpisała trzy umowy szczególne w ramach realizacji umowy ramowej dotyczącej badań rynku konsumenckiego. Pierwsza z umów ma na celu przeanalizowanie, czy rynek paliw samochodowych funkcjonuje odpowiednio z punktu widzenia konsumentów i czy konsumenci są w stanie podejmować świadome decyzje dotyczące zakupu. W ramach drugiej umowy należy zbadać, w jakim stopniu dobrowolne programy certyfikacji i deklaracji własnych w zakresie produktów spożywczych są zgodne z obowiązującymi przepisami. Trzecie badanie rynku ma dostarczyć informacji na temat obecnej sytuacji w zakresie występowania deklaracji ekologiczności w ramach jednolitego rynku produktów nieżywnościowych.

- Agencja podpisała również umowę o przeprowadzenie badań sondażowych w ramach monitorowania 52 rynków konsumenckich w 27 państwach członkowskich, Chorwacji, Norwegii i Islandii. Celem jest zebranie danych, które pozwolą Komisji lepiej zrozumieć, monitorować i uwzględniać interesy konsumentów na rynku wewnętrznym. Wyniki badań zostaną przeanalizowane i sformułowane zostaną zalecenia dotyczące polityk w celu naprawienia wykrytych niedociągnięć w dziedzinie funkcjonowania jednolitego rynku lub w odniesieniu do zdolności konsumentów do podejmowania świadomych decyzji.

- W 2012 r. EAHC monitorowała realizację wielostronnych umów ramowych w celu ponownego otwarcia procedury konkursowej na wykonanie badań w zakresie ekonomii behawioralnej na zlecenie EAHC, DG SANCO i innych służb Komisji (DG JUST i DG CLIMA).

- W szczególności EAHC ogłosiła trzy zamówienia na wykonanie takich badań w następujących dziedzinach: wielostronne opłaty interchange za transakcje kartami kredytowymi; gry hazardowe w internecie i odpowiednie środki ochrony konsumentów usług w zakresie gier hazardowych oraz poprawa w zakresie zamieszczania w internecie informacji na temat efektywności energetycznej, które nakłaniałyby do rozsądnych zachowań konsumenckich (Eco-Search).

- EAHC pracowała nad przygotowaniem nowego projektu dotyczącego wzmacniania potencjału organizacji konsumenckich. EAHC ogłosiła otwarte zaproszenie do zawarcia umowy ramowej dotyczącej realizacji działań szkoleniowych, w tym opracowania wielojęzycznych szkoleń elektronicznych i platformy internetowej. W sierpniu zawarto umowę o wykonanie badania w zakresie oceny potrzeb szkoleniowych organizacji konsumenckich w Europie. Ostateczne wyniki tego badania zostaną wykorzystane podczas wdrożenia nowego projektu.

4. Prace w ramach programu BTSF (Lepsze szkolenia na rzecz bezpieczniejszej żywności)

- EAHC jest obecnie odpowiedzialna za realizację prawie wszystkich działań w ramach programu BTSF. Jedynie szkolenia na temat organizmów modyfikowanych genetycznie są wciąż zarządzane przez DG SANCO. Mimo rozszerzenia oferty kursów EAHC udało się sprawić, że poziom zadowolenia uczestników z kursów przekroczył granicę 85 % o rok wcześniej niż zaplanowano. Ponadto z ostatniej oceny okresowej programu BTSF wynika, że ponad 96 % uczestników uważa wiedzę zdobytą w trakcie szkolenia za przydatną w swojej codziennej pracy.

- W 2012 r. około 6 300 uczestników, głównie urzędników z państw członkowskich, przeszło szkolenia w ramach 156 warsztatów i misji szkoleniowych. Większość programów była usytuowana na terenie UE. Pozostałe programy przeznaczone były dla państw trzecich, a szkolenia skierowane były do uczestników z tych części świata, gdzie się odbywały.

- Istotnym wydarzeniem w 2012 r. było rozszerzenie mandatu EAHC(4) tak, aby mogła ona korzystać ze źródeł finansowania z linii budżetowych DG TRADE i DG DEVCO z przeznaczeniem na inne działania w ramach programu BTSF niż te przewidziane w podstawie prawnej programu(5). Doprowadziło to do publikacji pierwszego zaproszenia do składania ofert na nowy program, który ma być kierowany przez EAHC i który ma umożliwić krajom spoza UE skuteczniejszy udział w międzynarodowych organach ustalających standardy.

(1) Decyzja Komisji z dnia 9 września 2008 r. w sprawie przekazania Agencji uprawnień.

(2) Dz.U. C 358 z 8.12.2011, http://ec.europa.eu/eahc/documents/health/calls/2012/WP_2012_en_for_projects.pdf

(3) http://ec.europa.eu/eahc/health/projects.html

(4) Zob. decyzja wykonawcza Komisji C(2012) 8448.

(5) Rozporządzenie (WE) nr 882/2004 oraz dyrektywa 2000/29/WE. Źródło: informacje przekazane przez Agencję.

ODPOWIEDZI AGENCJI

11.
Agencja przyjmuje do wiadomości uwagę Trybunału. Na bieżąco czynione są odpowiednie starania, co w latach 2009-2012 doprowadziło do ograniczenia o połowę (czyli z 36 % do 18 %) odsetka anulowania przeniesień. Poprzez poprawę planowania i monitorowania działań w ramach tytułu III budżetu, w nadchodzących latach ta pozytywna tendencja będzie się nadal utrwalać.
12.
Agencja poprawi wykonanie budżetu w celu zwiększenia poziomu wykonania płatności w ramach tytułu III budżetu, tym samym zmniejszając procent przeniesień środków na płatności na kolejny rok. Wykonawcy zostaną poproszeni o bezzwłoczne wystawianie faktur w danym roku kalendarzowym (w stosownych przypadkach).
1 Dz.U. L 369 z 15.12.2004, s. 73.
2 Dz.U. L 173 z 3.7.2008, s. 27.
3 Do celów informacyjnych w załączniku II skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji.
4 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku wyniku ekonomicznego, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
5 Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.
6 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
7 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR) / Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
8 Art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.