Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Wykonawczej ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami Agencji.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2008.311.71

Akt nienormatywny
Wersja od: 5 grudnia 2008 r.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Wykonawczej ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami Agencji

(2008/C 311/11)

(Dz.U.UE C z dnia 5 grudnia 2008 r.)

WSTĘP

1. Agencja Wykonawcza ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego (zwana dalej "Agencją") została ustanowiona na mocy decyzji Komisji 2005/56/WE z dnia 14 stycznia 2005 r.(1). Agencję ustanowiono na okres rozpoczynający się dnia 1 stycznia 2005 r. i kończący się dnia 31 grudnia 2015 r.(2). Agencja zarządza zatwierdzonymi przez Komisję programami w dziedzinie edukacji, sektora audiowizualnego i kultury, w tym realizacją projektów technicznych.

2. W tabeli 1 skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji. Najważniejsze dane ze sporządzonego przez Agencję sprawozdania finansowego za rok budżetowy 2007 przedstawiono do celów informacyjnych w tabelach 2, 3 i 4.

POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

3. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003 z dnia 19 grudnia 2002 r.(3). Sporządzono je w wyniku zbadania sprawozdania finansowego Agencji zgodnie z postanowieniami art. 248 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.

4. Sprawozdanie finansowe Agencji za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2007 r.(4) zostało sporządzone przez jej dyrektora zgodnie z art. 14 rozporządzenia (WE) nr 58/2003 i przekazane Trybunałowi, który jest zobowiązany do wydania poświadczenia na temat wiarygodności tego sprawozdania oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u jego podstaw.

5. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z międzynarodowymi standardami kontroli IFAC i ISSAI(5) oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki w takim zakresie, w jakim znajdują one zastosowanie w kontekście Wspólnoty Europejskiej. Kontrola została zaplanowana i przeprowadzona tak, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw legalne i prawidłowe.

6. Trybunał uzyskał uzasadnioną podstawę do wydania poniższego poświadczenia.

Wiarygodność rozliczeń
Sprawozdanie finansowe Agencji za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2007 r. jest wiarygodne we wszystkich istotnych aspektach.
Legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw rozliczeń
Transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji są, jako całość, legalne i prawidłowe.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI

7. Ostateczny budżet administracyjny Agencji na 2007 r. wyniósł 36,0 mln euro w porównaniu z 27,7 mln euro w budżecie na rok poprzedni. Wzrost ten można przede wszystkim wytłumaczyć rozszerzeniem kompetencji Agencji o wdrażanie nowej generacji programów UE na okres 2007-2013. Środki budżetowe w wysokości 6,8 mln euro przeniesiono na 2008 r. Znaczna część tych przeniesień dotyczyła usług zakontraktowanych w 2007 r., a przewidzianych do realizacji w 2008 r. (informatyka, eksperci itp.). Budżetowa zasada jednoroczności nie była zatem ściśle przestrzegana.

8. 1,1 mln euro ze środków przeniesionych z 2006 r. zostało anulowane w 2007 r. głownie ze względu na przeszacowanie wydatków na ekspertów oraz opóźnienia w realizacji umów na usługi audytorskie. Wiele audytów(6) zakontraktowanych przed końcem 2006 r. nie zostało zakończonych na koniec 2007 r. Przeznaczone na nie środki musiały zostać anulowane i Agencja będzie musiała użyć środków z 2008 r. na pokrycie kosztów związanych z tymi audytami. Istnieje ryzyko, że taka sytuacja powtórzy się w 2008 r.(7). Opisane powyżej przypadki wskazują, że ciągle możliwa jest poprawa w zakresie programowania i budżetowania działalności Agencji.

9. W przypadku jednego zamówienia(8) Agencja dokonała płatności okresowej z tytułu opłat, pomimo iż wykonawca nie przedstawił całej wymaganej dokumentacji.

10. Agencja powinna przyjąć jeszcze formalny praktyczny przewodnik dotyczący zatrudniania pracowników na czas określony i pracowników kontraktowych. Zapewniłoby to lepiej przejrzystość i niedyskryminacyjność procedur.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 18 września 2008 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

______

(1) Dz.U. L 24 z 27.1.2005, s. 35.

(2) Dz.U. L 49 z 17.2.2007, s. 21.

(3) Dz.U. L 11 z 16.1.2003, s. 1.

(4) Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 16 czerwca 2008 r. i wpłynęło do Trybunału w dniu 8 lipca 2008 r.

(5) Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC) i Międzynarodowe Standardy Najwyższych Organów Kontroli (ISSAI).

(6) Około 34 umów na ogólną sumę 139.103,74 euro.

(7) Ponad 1,1 mln euro środków przeznaczonych na "Koszty audytu" (art. 264 budżetu) zostało przeniesione z roku 2007 na 2008.

(8) Umowa dotycząca organizacji dorocznej konferencji Erasmus Mundus Consortia (wartość umowy: 283.953,50 euro).

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

Tabela 1

Agencja Wykonawcza ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego (Bruksela)

grafika

Tabela 2

Agencja Wykonawcza ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego (Bruksela) - Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2007

grafika

Tabela 3

Agencja Wykonawcza ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego (Bruksela) - Rachunek dochodów i wydatków za lata budżetowe 2007 i 2006

grafika

Tabela 4

Agencja Wykonawcza ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego (Bruksela) - Bilans na dzień 31 grudnia 2007 r. i 31 grudnia 2006 r.

grafika

ODPOWIEDZI AGENCJI

7. Agencja już w 2007 r. zmniejszyła o 4 % stopę przeniesień środków w porównaniu z 2006 r. Ponadto drugie odnowienie w 2008 r. niektórych umów o świadczenie usług podpisanych pod koniec 2006 r., po tym jak Agencja uzyskała niezależność finansową, obejmuje krótszy okres, w celu naprawienia sytuacji podczas przenoszenia środków na 2009 r.

8. Aby uniknąć większych anulowań przeniesionych środków, Agencja wprowadziła procedurę zamknięcia na koniec 2007 r., w celu przeniesienia środków do N+1, które były przeznaczone na pokrycie zapłaty faktur, których nie otrzymano do dnia 31/12/N. W 2007 r. w większym stopniu monitorowano również zobowiązania tymczasowe. W odniesieniu do audytów zmniejszanie zaległości w tym zakresie z 2006 r. stanowi priorytet na 2008 r. Plan audytu na 2009 r. został również tak zmieniony, aby pozwolił zmniejszyć zaległości i zapewnił szybkie ich nadrobienie.

9. Uwzględniając szczególnie krótki odstęp pomiędzy datą seminarium a terminem składania sprawozdania, Agencja uzgodniła z wykonawcą, że sprawozdanie okresowe będzie ograniczać się do danych finansowych i do potwierdzenia liczby uczestników. Szczegółowa kontrola całej dokumentacji przed dokonaniem płatności końcowej jest w toku.

10. Praktyczny przewodnik zostanie przyjęty po zakończeniu procedury konsultacji z komitetem personelu.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.