Sprawa T-617/22: Skarga wniesiona w dniu 30 września 2022 r. - Safran Aircraft Engines/Komisja

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2023.7.34

Akt nienormatywny
Wersja od: 9 stycznia 2023 r.

Skarga wniesiona w dniu 30 września 2022 r. - Safran Aircraft Engines/Komisja
(Sprawa T-617/22)

Język postępowania: angielski

(2023/C 7/43)

(Dz.U.UE C z dnia 9 stycznia 2023 r.)

Strony

Strona skarżąca: Safran Aircraft Engines (Paryż, Francja) (przedstawiciele: B. Hoorelbeke, F. Donnat i M. Perche, adwokaci)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności zaskarżonej decyzji; oraz

- obciążenie Komisji jej własnymi kosztami oraz kosztami poniesionymi przez skarżącą w związku z niniejszym postępowaniem.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi, że decyzja Komisji Europejskiej, DG DEFIS, o numerze referencyjnym Ares (2022)5278390, informująca skarżącą o odrzuceniu jej wniosku EDF-2021-ENERENV-D-PES-ALPES przedłożonego w odpowiedzi na zaproszenie EDF-2021-ENERENV-D-PES, doręczona skarżącej w dniu 20 lipca 2022 r., jest obarczona naruszeniami prawa i błędami w ustaleniach faktycznych, ponieważ w decyzji tej stwierdzono, że wniosek skarżącej EDF-2021-ENERENV-D-PES-ALPES (zwany dalej "wnioskiem") przedłożony w odpowiedzi na zaproszenie do składania wniosków EDF-2021-ENERENV-D-PES (zwane dalej "odnośnym zaproszeniem") nie spełniał minimalnego progu jakościowego, by rozważać jego wybranie, i w związku z tym odrzucono wniosek skarżącej.

Strona skarżąca podnosi następujące zarzuty:

1. Zarzut pierwszy dotyczy naruszenia przez Komisję art. 188 i 199 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 1 , art. 3 ust. 2 i art. 10 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/697 2 , zasad przejrzystości, równego traktowania i pewności prawa, a także obowiązku staranności i zasady dobrej administracji, ponieważ Komisja:

- z naruszeniem art. 3 ust. 2 i art. 10 ust. 1 rozporządzenia 2021/697 błędnie uznała odnośne zaproszenie za działanie rozwojowe, a nie za działanie badawcze, uchybiając w ten sposób art. 188 rozporządzenia 2018/1046, a także zasadom przejrzystości i równego traktowania, które wymagają, by warunki zaproszenia do składania wniosków były jasne i jednoznaczne, tak aby każdy uczestnik miał jednakową szansę na przedłożenie swojego wniosku i aby wnioski te mogły zostać ocenione na równych zasadach;

- naruszyła art. 199 rozporządzenia 2018/1046 oraz zasady przejrzystości i równego traktowania, uwzględniając kryteria wyboru nietrafne w kontekście zakresu i charakteru zaproszenia do składania wniosków, które w oczywisty sposób stanowi działanie badawcze; oraz

- naruszyła zasady przejrzystości, równego traktowania i dobrej administracji, nie powiadamiając skarżącej o zmianach warunków regulujących odnośne zaproszenie po ich publikacji.

2. Zarzut drugi dotyczy naruszenia przez Komisję art. 296 TFUE ze względu na brak klarownego wyjaśnienia, w jaki sposób uwagi zawarte w sprawozdaniu podsumowującym ocenę (zwanym dalej "SPO") odnosiły się do poszczególnych podkryteriów istotnych dla każdego z kryteriów wyboru, oraz ze względu na brak wyjaśnienia, w jaki sposób uwagi w SPO odnosiły się do wyniku przyznanego za każde z kryteriów wyboru.

3. Zarzut trzeci dotyczy tego, że Komisja popełniła błąd w ustaleniach faktycznych, dopuszczając się kilku oczywistych błędów przy ocenie wniosku skarżącej, a mianowicie:

- po pierwsze - błędu w zakresie oceny szóstego kryterium wyboru, dotyczącego "jakości i efektywności przeprowadzenia działania";

- po drugie - błędu w zakresie dwukrotnego ukarania polegającego na tym, że Komisja sformułowała taką samą negatywną uwagę dotyczącą wniosku skarżącej w ramach dwóch różnych kryteriów wyboru i w związku z tym dwukrotnie odjęła punkty za to samo uchybienie;

- po trzecie i posiłkowo, na wypadek gdyby Sąd stwierdził, wbrew temu, co utrzymuje skarżąca w ramach części drugiej zarzutu pierwszego, że Komisja była uprawniona do oceny wniosku skarżącej pod kątem kryterium wyboru nr 7 - błędu w zakresie oceny kryterium wyboru nr 7 dotyczącego oceny "wkładu w zwiększenie wydajności w całym cyklu życia produktów i technologii obronnych, z uwzględnieniem opłacalności i możliwości osiągania synergii w procesach zamawiania, utrzymania i wycofania";

- po czwarte i posiłkowo, na wypadek gdyby Sąd stwierdził, wbrew temu, co utrzymuje skarżąca w ramach części drugiej zarzutu pierwszego, że Komisja była uprawniona do oceny wniosku skarżącej pod kątem kryterium wyboru nr 8 - błędu w zakresie oceny kryterium wyboru nr 8 dotyczącego oceny "wkładu w dalszą integrację europejskiego przemysłu obronnego w całej Unii poprzez wykazanie przez odbiorców, że państwa członkowskie zobowiązały się do wspólnego wykorzystywania - w sposób skoordynowany - produktu końcowego lub technologii końcowej, bycia właścicielami tego produktu końcowego lub technologii końcowej lub ich utrzymywania".

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/697 z dnia 29 kwietnia 2021 r. ustanawiające Europejski Fundusz Obronny i uchylające rozporządzenie (UE) 2018/1092 (Dz.U. L 170 z 12.5.2021, s. 149).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.