Sprawa T-583/22: Skarga wniesiona w dniu 16 września 2022 r. - Fédération environnement durable i in. / Komisja

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2022.472.43

Akt nienormatywny
Wersja od: 12 grudnia 2022 r.

Skarga wniesiona w dniu 16 września 2022 r. - Fédération environnement durable i in. / Komisja
(Sprawa T-583/22)

Język postępowania: angielski

(2022/C 472/50)

(Dz.U.UE C z dnia 12 grudnia 2022 r.)

Strony

Strona skarżąca: Fédération environnement durable (Paryż, Francja), Bundesinitiative Vernunftkraft e. V. (Berlin, Niemcy), Vent de Colère! - Fédération nationale (Peyraud, Francja), Vent de Raison - Wind met Redelijkheid (VdR-WmR) (Petit-Roeulx, Belgia) (przedstawiciel: M. Le Berre, avocat)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności decyzji Komisji Europejskiej z dnia 7 lipca 2022 r. [fisma.b.2(2022) 5340198, Ares (2022) 4952619 - 07/07/2022] oddalającej wniosek strony skarżącej o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej w odniesieniu do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2021/2139 1 ;

- obciążenie Komisji kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi pięć zarzutów.

1. Zarzut pierwszy dotyczący naruszenia art. 6-8 Konwencji z Aarhus 2 , art. 9 i 10 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1367/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 września 2006 r. 3  oraz art. 10 ust. 4, art. 11 ust. 4 i art. 20 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 z dnia 18 czerwca 2020 r. 4  przy opracowywaniu rozporządzenia delegowanego.

2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia art. 37 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, art. 191 TFUE i art. 19 ust. 1 lit. f) rozporządzenia 2020/852, a także art. 10 ust. 3 lit. a), art. 19 ust. 1 lit. a) i j) oraz art. 19 ust. 3 rozporządzenia 2020/852 w odniesieniu do celu dotyczącego zmiany klimatu.

3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia art. 10 ust. 2 rozporządzenia 1367/2006 w zakresie celu dostosowania do zmian klimatu.

4. Zarzut czwarty dotyczący naruszenia art. 17 ust. 1 lit. d) rozporządzenia 2020/852 i art. 10 ust. 2 rozporządzenia 1367/2006 w zakresie wymogu "Do No Significant Harm" (DNSH; nie czyń poważnych szkód).

5. Zarzut piąty dotyczący naruszenia obowiązku uzasadnienia.

1 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/2139 z dnia 4 czerwca 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 poprzez ustanowienie technicznych kryteriów kwalifikacji służących określeniu warunków, na jakich dana działalność gospodarcza kwalifikuje się jako wnosząca istotny wkład w łagodzenie zmian klimatu lub w adaptację do zmian klimatu, a także określeniu, czy ta działalność gospodarcza nie wyrządza poważnych szkód względem żadnego z pozostałych celów środowiskowych (Dz.U. 2021 L 442, s.1).
2 Konwencja o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do wymiaru sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska z dnia 25 czerwca 1998 r. (Dz.U. 2006, L 264, s.13).
3 Rozporządzenie (WE) nr 1367/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 września 2006 r. w sprawie zastosowania postanowień Konwencji z Aarhus o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska do instytucji i organów Wspólnoty (Dz.U. 2006, L 264, s.13).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 z dnia 18 czerwca 2020 r. w sprawie ustanowienia ram ułatwiających zrównoważone inwestycje, zmieniające rozporządzenie (UE) 2019/2088 (Dz.U. 2020 L 198, s.13).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.