Sprawa T-550/20: Skarga wniesiona w dniu 4 września 2020 r. - Sharpston / Rada i Przedstawiciele rządów państw członkowskich.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2020.348.26

Akt nienormatywny
Wersja od: 19 października 2020 r.

Skarga wniesiona w dniu 4 września 2020 r. - Sharpston / Rada i Przedstawiciele rządów państw członkowskich
(Sprawa T-550/20)

Język postępowania: angielski

(2020/C 348/37)

(Dz.U.UE C z dnia 19 października 2020 r.)

Strony

Strona skarżąca: Eleanor Sharpston (Schoenfels, Luksemburg) (przedstawiciel: N. Forwood, Barrister-at-Law, i J. Flynn, QC)

Strona pozwana: Rada Unii Europejskiej, Przedstawiciele rządów państw członkowskich

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

stwierdzenie nieważności decyzji Przedstawicieli rządów państw członkowskich z dnia 2 września 2020 r. o mianowaniu trzech sędziów i rzecznika generalnego Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w zakresie, w jakim na jej mocy mianowano Anathasiosa Rantosa rzecznikiem generalnym Trybunału Sprawiedliwości ze skutkiem od dnia 7 września 2020 r.
obciążenie strony pozwanej kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi trzy zarzuty.

1.
Zarzut pierwszy dotyczący naruszenia prawa przez błędną wykładnię art. 50 ust. 1 TUE. Ani ten artykuł, ani żadne inne postanowienie prawa pierwotnego Unii nie przewiduje ani nie wymaga automatycznego przerwania mandatu rzecznika generalnego strony skarżącej, który wygasa w dniu 6 października 2021 r. W związku z tym nie było wakującego stanowiska, na które zgodnie z prawem mógłby być powołany A. Rantos.
2.
Zarzut drugi dotyczący naruszenia zasady niezależności sądownictwa, będącej konstytucyjną zasadą prawa Unii. Świadomie rozstrzygając sporną i kontrowersyjną kwestię dotyczącą mandatu urzędującego członka Trybunału Sprawiedliwości, zaskarżona decyzja narusza ustanowione w prawie pierwotnym Unii (w szczególności w tytule pierwszym Statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej) gwarancje w celu przedwczesnego usunięcia członka Trybunału Sprawiedliwości z urzędu.
3.
Zarzut trzeci dotyczący naruszenia zasady proporcjonalności oraz braku "nadrzędnych i prawnie uzasadnionych względów". Żadne z postanowień traktatów ani też sam urząd rzecznika generalnego nie zakładają istnienia związków między rzecznikiem generalnym a jakimkolwiek państwem członkowskim po jego mianowaniu na ten urząd. Każde wygaszenie mandatu jest w związku z tym nieproporcjonalne i nie jest usprawiedliwione "nadrzędnymi i prawnie uzasadnionymi względami", od wystąpienia których orzecznictwo uzależnia ingerencję w mandat urzędującego członka Trybunału Sprawiedliwości.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.