Sprawa T-542/23: Skarga wniesiona w dniu 29 sierpnia 2023 r. - Uss/Rada

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2023.344

Akt nienormatywny
Wersja od: 30 października 2023 r.

Skarga wniesiona w dniu 29 sierpnia 2023 r. - Uss/Rada
(Sprawa T-542/23)

(C/2023/344)

Język postępowania: niderlandzki

(Dz.U.UE C z dnia 30 października 2023 r.)

Strony

Strona skarżąca: Artem Alexandrovich Uss (Moskwa, Rosja) (przedstawiciel: R. Moeyersons, adwokat)

Strona pozwana: Rada Unii Europejskiej

Wnioski

Skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności decyzji Rady (WPZiB) 2023/1094 1  z dnia 5 czerwca 2023 r. zmieniającej decyzję 2014/145/WPZiB w sprawie środków ograniczających w związku z działaniami podważającymi integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażającymi oraz rozporządzenia Rady (UE) 2023/1089 2  z dnia 5 czerwca 2023 r. zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 269/2014 w sprawie środków ograniczających w związku z działaniami podważającymi integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażającymi;

- obciążenie Rady kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie odwołania wnoszący odwołanie podnosi cztery zarzuty.

1. Zarzut pierwszy dotyczy naruszenia domniemania niewinności i prawa do obrony [art. 48 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "kartą praw podstawowych")].

- W zaskarżonej decyzji uznano wszystkich wiodących przedsiębiorców działających w Rosji z definicji za "osoby fizyczne lub prawne, podmioty lub organy, które wspierają, materialnie lub finansowo rząd Federacji Rosyjskiej", niezależnie od tego, czy ma to miejsce.

- W zaskarżonej decyzji uznano członków najbliższej rodziny wiodących przedsiębiorców działających w Rosji lub inne osoby fizyczne, które uzyskują od nich korzyści, z definicji jako osoby pomagające im w obejściu środków ograniczających, niezależnie od tego, czy ma to miejsce.

2. Zarzut drugi dotyczy naruszenia zasady proporcjonalności (art. 5 ust. 4 Traktatu o Unii Europejskiej).

- Decyzja nie jest ani odpowiednia, ani konieczna do realizacji podstawowego celu, któremu służy, a ograniczenia, jakie nakłada ona na jednostki, są nadmierne w stosunku do tego podstawowego celu. Obecnie umożliwia ona również karanie niewiodących przedsiębiorców działających w sektorach gospodarczych zapewniających istotne źródło dochodów rządowi Federacji Rosyjskiej.

3. Zarzut trzeci dotyczy naruszenia zasad pewności prawa i ochrony uzasadnionych oczekiwań.

- Ze względu na stałą zmianę i rozszerzenie kryteriów umieszczenia w wykazie osób i podmiotów objętych sankcjami Unii zainteresowane osoby i osoby mieszkające w Rosji nie są w stanie dostosować swojego zachowania w sposób odpowiadający zamysłom Rady.

- W zaskarżonej decyzji posłużono się niejasnymi kryteriami, takimi jak "wiodący przedsiębiorcy" i "sektory gospodarcze zapewniające istotne źródło dochodów rządowi Federacji Rosyjskiej". Nie przewiduje ona żadnego kryterium ilościowego lub jakościowego do celów ustalenia, co oznacza "wiodący" i jakie są te sektory. Odnośne sektory także nie zostały zdefiniowane.

4. Zarzut czwarty dotyczy naruszenia podstawowego prawa do równości i niedyskryminacji (art. 20 i 21 karty praw podstawowych).

- Zaskarżona decyzja dotyczy członków najbliższej rodziny wiodących przedsiębiorców, podczas gdy nie dotyczy ona członków rodziny osób fizycznych wymienionych w art. 1 ust. 1 lit. a) i art. 2 ust. 1 lit. a) decyzji 2014/145/WPZiB.

1 Dz.U. 2023, L 146, s. 20.
2 Dz.U. 2023, L 146, s. 1.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.