Sprawa T-470/20: Skarga wniesiona w dniu 23 lipca 2020 r. - DD / FRA.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2020.339.22/2

Akt nienormatywny
Wersja od: 12 października 2020 r.

Skarga wniesiona w dniu 23 lipca 2020 r. - DD / FRA
(Sprawa T-470/20)

Język postępowania: angielski

(2020/C 339/29)

(Dz.U.UE C z dnia 12 października 2020 r.)

Strony

Strona skarżąca: DD (przedstawiciele: adwokaci A. Blot i L. Levi)

Strona pozwana: Agencja Praw Podstawowych Unii Europejskiej (FRA)

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

stwierdzenie nieważności decyzji dyrektora FRA z dnia 11 listopada 2019 r. o nałożeniu kary dyscyplinarnej w postaci usunięcia ze stanowiska ze skutkiem od dnia 15 listopada 2019 r;
w razie potrzeby, stwierdzenie nieważności decyzji dyrektora FRA z dnia 15 kwietnia 2020 r., otrzymanej tego samego dnia, oddalającej zażalenie złożone przez stronę skarżącą na ww. decyzję w dniu 16 grudnia 2019 r;
naprawienie szkody i zadośćuczynienie za krzywdę doznaną przez skarżącego;
obciążenie strony pozwanej kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi dwa zestawy zarzutów dotyczących odpowiednio kwestii merytorycznych i proceduralnych oraz zasady proporcjonalności.

W odniesieniu do istoty sprawy:

1.
Zarzut pierwszy dotyczący naruszenia prawa i oczywistego błędu w ocenie - Naruszenie zasady pewności prawa - Naruszenie art. 7 ust. 1 austriackiego prawa autorskiego - Naruszenie art. 11 karty praw podstawowych.
2.
Zarzut drugi dotyczący naruszenia zasad dobrej administracji i należytej staranności - Naruszenie zasady domniemania niewinności - Ciężar dowodu - Nieuwzględnienie okoliczności faktycznych - Obowiązek poddania się ocenie w złożonych oświadczeniach.
3.
Zarzut trzeci, dotyczący braku bezstronności, neutralności i obiektywizmu dyrektora jako organu powołującego - Naruszenie zasady domniemania niewinności - Nadużycie władzy.
4.
Zarzut czwarty dotyczący oczywistych błędów w ocenie.
i. Domniemane naruszenie przez stronę skarżącą art. 11 regulaminu pracowniczego nie ma oparcia w faktach.
ii. Domniemane naruszenie przez stronę skarżącą art. 12 regulaminu pracowniczego nie ma oparcia w faktach.
iii. Domniemane naruszenie przez stronę skarżącą art. 21 regulaminu pracowniczego nie ma oparcia w faktach.

W odniesieniu do kwestii proceduralnych, strona skarżąca zarzuca następujące nieprawidłowości proceduralne:

1.
Zarzut pierwszy dotyczący tego, że przy wszczęciu dochodzenia administracyjnego brak było nawet dowodów prima facie i że postępowanie dyscyplinarne zostało wszczęte w sposób nieprawidłowy.
2.
Zarzut drugi dotyczący nieprzestrzegania mandatu przez osobę prowadzącą dochodzenie - Naruszenie przez stronę pozwaną: art. 4 ust. 2 i art. 7 ust. 6 decyzji FRA nr 2013/01 1 , art. 4 ust. 1 lit. a), art. 4 ust. 1 lit. b), art. 4 ust. 1 lit. c), art. 4 ust. 1 lit. d) i art. 5 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2018/1725 2 , a przed rozpoczęciem stosowania rozporządzenia 2018/1725, art. 4 ust. 1 lit. a), art. 4 ust. 1 lit. b), art. 4 ust. 1 lit. c), art. 4 ust. 1 lit. d) i art. 5 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) 45/2001 3  - Naruszenie dotyczy ponadto skutków wyroku stwierdzającego nieważność.
3.
Trzeci zarzut dotyczący braku bezstronności, neutralności i obiektywizmu osoby prowadzącej dochodzenie.
4.
Zarzut czwarty dotyczący naruszenia prawa do obrony, w szczególności prawa do bycia wysłuchanym - naruszenie przez stronę pozwaną art. 1 i 2 załącznika IX do regulaminu pracowniczego oraz naruszenie art. 12 tego załącznika.
5.
Zarzut piąty dotyczący naruszenia zasady dobrej administracji i obowiązku staranności - naruszenie przez stronę pozwaną rozsądnego terminu i art. 22 załącznika IX do regulaminu pracowniczego.

Tytułem żądania ewentualnego strona skarżąca powołuje się również na naruszenie zasady proporcjonalności.

1 Decyzja w sprawie prowadzenia postępowań administracyjnych i postępowań dyscyplinarnych.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U.2018 L 295, s. 39)
3 Rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych (Dz.U. 2001 L 8, s. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.