Sprawa T-425/17: Skarga wniesiona w dniu 3 lipca 2017 r. - Capo d'Anzio/Komisja.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2017.277.57

Akt nieoceniany
Wersja od: 21 sierpnia 2017 r.

Skarga wniesiona w dniu 3 lipca 2017 r. - Capo d'Anzio/Komisja
(Sprawa T-425/17)

Język postępowania: włoski

(2017/C 277/82)

(Dz.U.UE C z dnia 21 sierpnia 2017 r.)

Strony

Strona skarżąca: Capo d'Anzio SpA (Anzio, Włochy) (przedstawiciel: S. Carloni, avvocato)

Strona pozwana: Komisja

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

-
stwierdzenie nieważności, na podstawie art. 263 TFUE, decyzji Komisji (2017) 2953 final z dnia 28 kwietnia 2017 r. w sprawie odzyskania 193 120 EUR, wraz z odsetkami za zwłokę, przyznanych początkowo skarżącej z tytułu prefinansowania w ramach umowy o udzielenie dotacji LIFE10 ENV/IT/000369 - LCA4PORTS.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie swoich żądań skargi strona skarżąca podnosi, co następuje:

1.
Spółka Capo d'Anzio podpisała w dniu 14 października 2011 r. umowę o udzielenie dotacji LIFE10 - ENV/IT/000369, w której Komisja Europejska przyznała spółce Capo d'Anzio S.p.a. dotację (w wysokości równej 45,94 % całości, w maksymalnej kwocie 485 300,00 EUR) w ramach projektu badania środowiskowego zrównoważenia rozwoju Porto di Anzio przewidzianego w projekcie budowy, renowacji i rozbudowy zatwierdzonym przez właściwe organy publiczne.
2.
W trakcie prowadzenia działań przewidzianych w projekcie, przy początkowej pełnej zgodności z regułami wynikającymi z umowy i z prawa, Komisja stwierdziła niespełnienie pewnych formalnych obowiązków i nakazała przerwanie projektu, a następnie, w drodze zaskarżonego środka, zażądała zwrotu przyznanych kwot.
3.
Naruszenie podnoszone przez skarżącą dotyczy przepisów, o których mowa w art. 11 i nast. przepisów ogólnych, regulujących postępowanie w razie przerwania projektu i następnie rozwiązania umowy o udzielenie dotacji oraz odzyskiwania prefinansowania.
4.
W niniejszym przypadku Komisja wskazuje, że otrzymała od Capo d'Anzio informacje o jej czasowych trudnościach ekonomicznofinansowych, z wyraźnym wskazaniem, że wspomniane trudności były spowodowane działaniami i okolicznościami niezależnymi od woli owego podmiotu.
5.
Spółka Capo d'Anzio S.p.a. konsekwentnie i lojalnie zgłaszała wspomniane trudności, za które nie można przypisać jej odpowiedzialności, i w końcu pismem z dnia 2 listopada 2015 r. oraz kolejnym pismem z dnia 7 grudnia 2015 r. wniosła o uwzględnienie ich przy podejmowaniu decyzji związanych z umową, prosząc o spotkanie, aby mogła przedstawić swoje argumenty, i wyraźnie zobowiązując się do zwroty prefinansowania w razie trwałej niezdolności do przedstawienia raportu z projektu.
6.
Komisja, zamiast uwzględnić przedstawione uzasadnienie i zażądać dalszych wyjaśnień w celu umożliwienia skarżącej skorzystania z prawa do obrony, zastosowała postanowienia ogólne, traktując postępowania Capo d'Anzio S.p.a. jak zawinione niewykonanie zobowiązań.
7.
Spółka Capo d'Anzio S.p.a. miała prawo, aby zostało jej umożliwione żądane spotkanie z Komisją w celu udowodnienia braku zawinionego niewykonania zobowiązań i dochodzenia w ten sposób swojego prawa, aby nie być poszkodowaną ze względu na sytuację, za którą nie można jej przypisać odpowiedzialności.
8.
Postępowanie Komisji stanowiło więc ograniczenie prawa spółki Capo d'Anzio S.p.a. i naruszenie ogólnych zasad prawa, które uzależniają rozwiązanie umów od zawinionego niewykonania zobowiązań.
9.
Naruszenie przepisów proceduralnych i materialnych wynika z niesłusznego charakteru zaskarżonego środka, którym zostało cofnięte częściowo przyznane finansowanie, pomimo że spółka Capo d'Anzio S.p.a. w zasadzie prawidłowo wykorzystała kwoty otrzymane od Komisji na opłacenie specjalistów zatrudnionych przy wykonaniu projektu, przez co nadmiernej wagi nabrała wyłącznie formalna okoliczność, że spółka nie mogła przedstawić terminowego raportu z prowadzonej działalności.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.