Sprawa C-96/22, CDIL: Wyrok Trybunału (piąta izba) z dnia 21 grudnia 2023 r. - CDIL - Companhia de Distribuição Integral Logística Portugal S.A. v. Autoridade Tributária e Aduaneira

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2024.1371

Akt nienormatywny
Wersja od: 19 lutego 2024 r.

Wyrok Trybunału (piąta izba) z dnia 21 grudnia 2023 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Supremo Tribunal Administrativo - Portugalia) - CDIL - Companhia de Distribuição Integral Logística Portugal S.A./Autoridade Tributária e Aduaneira

(Sprawa C-96/22 1 , CDIL)

[Odesłanie prejudycjalne - Swobodny przepływ towarów - Artykuł 34 TFUE - Ograniczenia ilościowe w przywozie - Środki o skutku równoważnym - Uregulowanie krajowe ograniczające ilość papierosów, które mogą zostać dopuszczone do konsumpcji w danym okresie, do pułapu odpowiadającego średniej miesięcznej ilości dopuszczonych do konsumpcji w ciągu poprzednich dwunastu miesięcy - Artykuł 36 TFUE - Uzasadnienie - Zwalczanie oszustw, unikania opodatkowania i ewentualnych nadużyć - Ochrona zdrowia publicznego - Podatki - Podatek akcyzowy - Dyrektywa 2008/118/WE - Artykuł 7 - Moment, w którym podatek akcyzowy staje się wymagalny - Dopuszczenie do konsumpcji wyrobów objętych podatkiem akcyzowym - Artykuł 9 - Warunki wymagalności i mające zastosowanie stawki podatku akcyzowego - Przekroczenie obowiązującego limitu ilościowego - Nadwyżka - Zastosowanie stawki podatku akcyzowego obowiązującej w dniu złożenia deklaracji rozliczeniowej]

Język postępowania: portugalski

(C/2024/1371)

(Dz.U.UE C z dnia 19 lutego 2024 r.)

Sąd odsyłający

Supremo Tribunal Administrativo

Strony w postępowaniu głównym

Strona wnosząca apelację: CDIL - Companhia de Distribuição Integral Logística Portugal S.A.

Druga strona postępowania: Autoridade Tributária e Aduaneira

Sentencja

1)
Artykuły 34 i 36 TFUE należy interpretować w ten sposób, że nie sprzeciwiają się one uregulowaniu państwa członkowskiego, które w celu zwalczania unikania opodatkowania, praktyk stanowiących nadużycie oraz w celu ochrony zdrowia publicznego przewiduje, że ilość papierosów dopuszczonych do konsumpcji co miesiąc przez podmiot gospodarczy w okresie od dnia 1 września do dnia 31 grudnia każdego roku kalendarzowego nie może przekraczać średniej miesięcznej ilości papierosów dopuszczonych przez ten podmiot do konsumpcji w ciągu poprzednich dwunastu miesięcy, powiększonej o 10 %.
2)
Artykuły 7 i 9 dyrektywy Rady 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego, uchylającej dyrektywę 92/12/EWG,

należy interpretować w ten sposób, że:

sprzeciwiają się one uregulowaniu krajowemu, na podstawie którego ilości papierosów przekraczające limit ilościowy dopuszczenia do konsumpcji przewidziany przez to uregulowanie są opodatkowane podatkiem akcyzowym według stawki obowiązującej w terminie późniejszym niż dzień dopuszczenia ich do konsumpcji.

1 Dz.U. C 198 z 16.5.2022.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.