Sprawa C-96/13: Skarga wniesiona w dniu 26 lutego 2013 r. - Komisja Europejska przeciwko Republice Greckiej.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2013.129.8

Akt nienormatywny
Wersja od: 4 maja 2013 r.

Skarga wniesiona w dniu 26 lutego 2013 r. - Komisja Europejska przeciwko Republice Greckiej

(Sprawa C-96/13)

(2013/C 129/15)

Język postępowania: grecki

(Dz.U.UE C z dnia 4 maja 2013 r.)

Strony

Strona skarżąca: Komisja Europejska (przedstawiciele: M. Patakia i A. Tokar)

Strona pozwana: Republika Grecka

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Trybunału o:

stwierdzenie, że Republika Grecka, ustanawiając warunki w ogłoszeniu o zamówieniu według procedury otwartej na dostawę usług pomocy technicznej na rzecz ZSI-IKA [Idryma Koinonikon Asfaliseon: greckiej instytucji zabezpieczenia społecznego] i strony internetowej IKA oraz zasilania baz danych przez okres 30 miesięcy (nr ogłoszenia L30/POY/9/5-6-2009 - opublikowanego w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem 2009/S110-159234), w którym z jednej strony oferenci musieli mieć doświadczenie w wykonywaniu podobnych umów w greckiej instytucji zabezpieczenia społecznego, a z drugiej strony, doświadczenie podwykonawców nie mogło być uznane za doświadczenie na konto oferentów, narusza zobowiązania ciążące na niej na mocy art. 2, art. 44 ust. 2 i art. 48 w związku z art. 2 dyrektywy 2004/18/WE(1);
obciążenie Republiki Greckiej kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

1)
Wspomniane naruszenie art. 44 ust. 2 i art. 48 w związku z art. 2 dyrektywy 2004/18/WE dotyczy postępowania przetargowego IKA jako instytucji zamawiającej w odniesieniu do dostawy usług pomocy technicznej na rzecz ZSI-IKA i strony internetowej IKA oraz zasilania baz danych.
2)
Komisja uważa, że warunek zawarty w ogłoszeniu, zgodnie z którym wymagane jest doświadczenie w wykonaniu zintegrowanego systemu informatycznego (ZSI) dla instytucji zabezpieczenia społecznego w Grecji, stanowi warunek geograficzny, który narusza zasady równego traktowania i niedyskryminacji ustanowione w art. 2, art. 44 ust. 2 i art. 48 dyrektywy 2004/18.
3)
Komisja podnosi, że w swoich odpowiedziach na jej uzasadnioną opinię władze greckie zobowiązały się dokonać wszelkich zmian zgodnie z zarzutem Komisji, przyznając co do zasady sporne naruszenie.
4)
Komisja utrzymuje także, że warunek zawarty w ogłoszeniu, który przewiduje, że doświadczenie podwykonawców oferenta nie jest uznawane jako doświadczenie tego oferenta, narusza art. 48 dyrektywy 2004/18, ponieważ zgodnie z tym warunkiem oferenci nie mogą powołać się na doświadczenie osób trzecich, aby wykazać, że dysponują kwalifikacjami technicznymi wymaganymi do wykonania wchodzącej w rachubę umowy.
5)
W swojej odpowiedzi władze greckie zobowiązały się do tego, że w nowym ogłoszeniu o zamówieniu zostanie wyraźnie przewidziana możliwość powołania się przez przedsiębiorstwa składające ofertę na odpowiednie doświadczenie osób trzecich, podwykonawców, uznając co do zasady także drugi zarzut Komisji.
6)
Niemniej jednak władzom greckim nie udało się ustalić dokładnej daty rozpisania nowego przetargu, wobec czego przedłużyły one okres obowiązywania poprzedniej umowy, powołując się na względy wewnętrznego porządku publicznego.
7)
Komisja stwierdziła ponadto, że wspomniane naruszenie wskazanych powyżej przepisów dyrektywy 2004/18 nadal istnieje i że przytoczone powody nie mogą go uzasadniać, w związku z czym wniosła ona do Trybunału skargę w celu stwierdzenia naruszenia, o którym mowa.
______

(1) Dz.U. L 134 z 30.4.2004, s. 114.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.