Sprawa C-693/18: Wyrok Trybunału (druga izba) z dnia 17 grudnia 2020 r. - postępowanie karne przeciwko X.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2021.53.2

Akt nienormatywny
Wersja od: 15 lutego 2021 r.

Wyrok Trybunału (druga izba) z dnia 17 grudnia 2020 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Juge d'instruction du tribunal de grande instance de Paris - Francja) - postępowanie karne przeciwko X
(Sprawa C-693/18) 1

(Odesłanie prejudycjalne - Zbliżanie ustawodawstw - Rozporządzenie (WE) nr 715/2007 - Artykuł 3 pkt 10 - Artykuł 5 ust. 2 - Urządzenia ograniczające skuteczność działania - Pojazdy silnikowe - Silnik Diesla - Emisja zanieczyszczeń - Program oddziaływający na sterownik kontrolujący pracę silnika - Technologie i metody umożliwiające ograniczenie produkcji i emisji zanieczyszczeń)

Język postępowania: francuski

(2021/C 53/02)

(Dz.U.UE C z dnia 15 lutego 2021 r.)

Sąd odsyłający

Juge d'instruction du tribunal de grande instance de Paris

Strona w postępowaniu głównym w sprawie karnej

X

przy udziale: CLCV i in., A i in., B, AGLP i in., C i in.

Sentencja

1)
Artykuł 3 pkt 10 rozporządzenia (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów należy interpretować w ten sposób, że oprogramowanie zintegrowane ze sterownikiem kontrolującym pracę lub oddziaływujące na ten sterownik stanowi "element konstrukcyjny" w rozumieniu tego przepisu, jeżeli wpływa ono na działanie układu kontroli emisji zanieczyszczeń i zmniejsza jego skuteczność.
2)
Artykuł 3 pkt 10 rozporządzenia nr 715/2007 należy interpretować w ten sposób, że pojęcie "układu kontroli emisji zanieczyszczeń" w rozumieniu tego przepisu obejmuje zarówno technologie i metody "oczyszczania spalin", które umożliwiają ograniczanie emisji w fazie końcowej, czyli po ich powstaniu, jak i te, które na wzór układu recyrkulacji spalin, ograniczają emisje w fazie początkowej, czyli przy ich powstawaniu.
3)
Artykuł 3 pkt 10 rozporządzenia nr 715/2007 należy interpretować w ten sposób, że urządzenie wykrywające wszelkie parametry związane z przebiegiem przewidzianych przez to rozporządzenie procedur homologacji w celu zintensyfikowania, w czasie trwania tych procedur, działania układu kontroli emisji zanieczyszczeń oraz w celu uzyskania tym sposobem homologacji pojazdu stanowi "urządzenie ograniczające skuteczność działania" w rozumieniu tego przepisu, nawet jeżeli taką intensyfikację działania można zaobserwować również sporadycznie w normalnych warunkach użytkowania pojazdu.
4)
Artykuł 5 ust. 2 lit. a) rozporządzenia nr 715/2007 należy interpretować w ten sposób, że urządzenie ograniczające skuteczność działania takie jak to będące przedmiotem sprawy w postępowaniu głównym, które systematycznie intensyfikuje, w czasie trwania procedur homologacji, działanie układu kontroli emisji zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów w celu osiągnięcia zgodności z dopuszczalnymi wartościami emisji określonymi w tym rozporządzeniu i uzyskania tym sposobem homologacji owych pojazdów, nie może zostać objęte przewidzianym w tym przepisie wyjątkiem od zakazu stosowania takich urządzeń mającym związek z zabezpieczeniem silnika przed uszkodzeniem lub awarią lub z bezpieczeństwem użytkowania pojazdu, nawet jeżeli urządzenie to przyczynia się do spowolnienia starzenia się lub zanieczyszczania silnika.
1 Dz.U. C 82 z 4.3.2019.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.